مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهویدیو
موضوعات داغ

مهمترین نکات انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ + آموزش کامل

صفر تا صد نکات حرفه ای برای انتخاب رشته کنکور 1402

قبلتر در مطالب مختلفی در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ صحبت کرده بودیم مثل الگوریتم انتخاب رشته کنکور سراسری، با اینحال با انتشار نتایج نوبت دوم کنکور سراسری 1402 تصمیم گرفتیم در مطلبی به بررسی مهم ترین نکات انتخاب رشته کنکور نیز بپردازیم.

این پست جامع ترین پست رایگان در مورد انتخاب رشته در سطح وب است، شامل 30 ویدئو! توصیه میکنیم با دقت تمام ویدئوها را تماشا کنید.

آموزش نکات مهم در مورد انتخاب رشته

با توجه به اینکه روزهای انتخاب رشته کنکوری های ۱۴۰۲ نزدیک است قصد داریم تا نکات مهمی که داوطلبان عزیز برای انتخاب رشته به آنها نیاز دارند را در اختیار شما دهیم.

زمانی که شما کارنامه کنکور سراسری خود را تحویل میگیرد، مهم ترین نکته این است که شما به این درک برسید که تا چه دستتان برای انتخاب رشته باز است.

چه رشته ها و دانشگاها و شهرهایی را از دست دادید؟ یا اینکه چه انتخابهایی برای شما ایده آل هست اما دارای ریسک بالایی میباشد و ممکن است به شما قبولی ندهد؟ و یا چه انتخابهایی پیرامون رتبه خودتان است و امکان قبولی در آنها بیشتر است؟

زمانی که شما به پاسخ سوالهای بالا برسید و توان درک آنها را پیدا کنید، بدین معنی است که شما بخش مهمی از فرایند انتخاب رشته را پشت سر گذاشته اید که به آن توجیه داوطلب میگویند.

متاسفانه در فضای مجازی تعداد زیادی پیج و کانال وجود دارد که به شما القا میکنند انتخاب رشته یک کار صددرصد تکنیکی هست و ما برای شما گل دقیقه نود را میزنیم و با بدترین رتبه یا کارنامه ضعیف، رشته هایی را میتوانی پذیرفته شوی که چند برابر از سطح علمی شما برتر و بهتر خواهد بود.

یک نکته قابل توجه برای شما داوطلبان این است که اعلام نتایج و قبولی هیچ قانون خاصی ندارد، به عنوان نمونه هرگز سازمان سنجش تعیین نمیکند که به طور مثال دانشگاه شریف برای رشته مهندسی برق فقط تا فلان رشته را میپذیرد یا در هر منطقه امسال فقط تا فلان رتبه قابل پذیرش هستند.

بنابراین حد نصاب قانونی وجود ندارد برای انتخاب رشته و همه چیز به انتخاب داوطلبان بستگی دارد.

فرض کنید رتبه های برتر رشته تجربی که میتوانند در رشته پزشکی پذیرفته شوند، اما در زمان انتخاب رشته، این رشته را انتخاب نکنند و بروند به سمت رشته هایی مثل داروسازی و دندان پزشکی و ظرفیت پزشکی خالی بماند، در این بین یک داوطلبی که رتبه بالاتری دارد و سالهای پیش اصلا نمیتوانست با چنین رتبه ای رشته پزشکی پذیرفته شود، اما امسال در انتخاب رشته، رشته پزشکی را انتخاب کرده و پذیرفته شده است.

همانطور که پیش تر گفتم این نمونه ها ناممکن نیست و طبق فرمولهای احتمال، همیشه یک احتمال ضعیفی برای چنین اتفاقاتی وجود دارد، اما نباید این نمونه های نادر باعث شود تا انتخاب رشته غیرعقلانی انجام دهید.

متاسفانه افرادی هستند که با رتبه های بسیار پایین و کارنامه های ضعیف و رتبه در سهمیه پایین، ادعا میکنند که با یک سری تکنیکهایی که فقط ما بلد هستیم، قبولی شما به شدت فوق العاده و عالی میشود.

متاسفانه تعداد زیادی از داوطلبان طمع میکنند و به سمت چنین موسسه ها و مجموعه هایی کشیده میشوند و روی کاغذ به شما میگویند مثلا با رتبه ۵۰ یا ۶۰ هزار رشته پرستاری روزانه پذیرفته میشوید، اما مسئله مهم تر این است که شما توانایی ماندن در این رشته را خواهید داشت یا نه؟ اصلا امکان پذیرش در این رشته و دانشگاه برای شما وجود دارد؟

بحث ما در این مقاله این نیست که چنین موسسه هایی با چه ترفندهایی شما را قانع میکنند و اصلا کارشان درست هست یا نه، بلکه ما قصد داریم شما یک داوطلب توجیه شده باشید و بدانید که با توجه به رتبه و کارنامه ای که دارید، در انتخاب رشته دستتان برای چه رشته ها و دانشگاه ها و شهرهایی باز است.

ویدیو استاد افشار نکات مهم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت اول



دامنه قبولی کارنامه کنکور در چه محدوده ای قرار دارد؟

در ابتدا به این نکته توجه کنید سایت های آموزشی که متعلق به موسسه های مختلف میباشند، دارای یک سری اطلاعات هستند، این اطلاعات با توجه به جامعه آماری داوطلبانی است که در سالهای قبل در موسسه خود داشتند و قبول شدند، به این جامعه آماری محدوده قبولی یا خطوط قبولی نیز گفته میشود.

به طور مثال موسسه قلمچی اطلاعات کامل در مورد تمام کنکوریهای رشته انسانی در سال ۱۴۰۲ را در اختیار ندارد، در مورد سالهای ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۰ نیز همین طور است.

زیرا تعداد زیادی از داوطلبان ممکن است در موسسه قلمچی آزمون نداده باشند، یا در دیگر موسسات آزمون شرکت کرده باشند یا حتی در هیچ آزمونی شرکت نکرده باشند.

بنابراین شما هرگز نمیتوانید با سرچ کردن در اینترنت بفهمید به طور مثال آخرین رتبه قبولی رشته پزشکی چند بوده است؟ چون این اطلاعات در هیچ جای اینترنت ثبت نشده است.

ممکن است بپرسید پس چرا با یک سرچ ساده تعداد زیادی سایت برای شما نشان داده میشود که چنین آمارهایی در آنها ثبت شده است؟

خدمت شما عرض میکنم که چون تعداد زیادی داوطلبان به دنبال چنین اطلاعاتی هستند، لذا سایتهای زیادی نیز برای دیده شدن صفحه های خود و با توجه به نیاز شما، یک سری اطلاعات و تیترهای محدود و بدون پشتوانه در اختیار شما قرار میدهند که اصلا معتبر نیستند.

به طور مثال در حال حاضر راز قطعی برای افزایش طول عمر در هیچ کجای دنیا کشف نشده است ولی اگر شما چنین سوالی را در گوگل سرچ کنید، صدها صفحه برای شما نمایش میدهد که نکات مختلفی برای افزایش طول عمر در اختیار شما قرار میدهد.

پس بدون تعارف خدمت شما عرض میکنم که به هیچ عنوان سازمان سنجش و آموزش کشور چنین اطلاعات مهم و محرمانه ای را در اختیار هیچ شخص یا موسسه آموزشی قرار نخواهد داد، بنابراین اینجانب علیرضا افشار به هرگز نمیتوانم ادعا کنم که اطلاعات قطعی و آمار واقعی از قبولی داوطلبان در سراسر کشور در اختیار دارم و مثلا نفر آخرِ قبولی رشته پرستاری در استان کرمان چه رتبه ای کسب کرده است، فقط میشود با توجه به جامعه آماری محدود یا طیف قبولی سالهای گذشته که در اختیار دارم، یک سری اطلاعات را تخمین بزنم و به صورت محدود در اختیار شما قرار دهم اما به صورت قطعی آماری وجود ندارد.

به طور مثال ممکن است شما به سایتی مراجعه کنید و ببینید فلان داوطلب در سال گذشته با فلان رتبه توانسته در یک رشته خوب پذیرفته شود، بله چنین چیزی ممکن است و پیدا میشود ولی امکان دارد داوطلبی با رتبه ضعیف تر نیز موفق به قبولی در همان رشته و دانشگاه شده باشد که اصلا در هیچ جایی آماری از آن فرد وجود نداشته باشد.

با توجه به مطالب بالا فقط میشود محدوده پذیرش در رشته یا دانشگاه خاصی را تخمین زد و آمار دقیقی در اختیار موسسه های آموزشی قرار ندارد.

نکته بسیار مهم: لطفا به سراغ سایتها یا پیج ها یا کانالهایی که از ارائه اطلاعات و آمارهای پذیرفته شدگان در سالهای پیشین نفع مالی میبرند، نروید.

به طور مثال الان سایتی وجود دارد که با ده نفر مشاور ( اطلاعات کاملی در دست نداریم که اینها واقعا مشاور هستند یا نه و یا میتوانند کار مهمی مثل انتخاب رشته را به درستی انجام دهند یانه ) با پوشش موسسه های آموزشی یک سری اطلاعات و آمارها تحت عنوان آخرین رتبه قبولیها یا اخرین تراز قبولی، منتشر میکنند.

یک سری از دانش آموزان با همین سرچ ها به این اطلاعات دست پیدا میکنند و ترغیب میشوند با این مشاورین به صورت تلفنی یا پیامکی ارتباط برقرار کنند، با همین شیوه های غیراخلاقی این موسسه ها و مشاورین منفعت مالی زیادی کسب میکنند.

مثلا دروغ واضحی که اکنون میتوانید در برخی سایتها یا پیجها شاهد آن باشید این تیتر است (پذیرش در رشته پرستاری بدون کنکور) ، در تاریخ کنکور سراسری سابقه نداشته است که کسی بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی در دانشگاه های روزانه یا شبانه یا پردیس یا دانشگاه ازاد در رشته پرستاری پذیرفته شود، اما اگر همین حالا چنین جمله ای را در فضای مجازی سرچ کنید، مشاهده میکنید که تعداد زیادی سایت و پیج برای شما نشان داده میشود. در صورتی که با قبلا در مطلب پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری بدون کنکور ممکن است؟ به طور کامل این ادعا را بررسی کردیم.

توصیه من به شما این است که اگر سایتی یا موسسه ای یا مشاوری با این وضوح چنین اطلاعات غلطی را منتشر کرد و مشغول دروغ پراکنی بود، لطفا اعتماد نکنید و سعی کنید اطلاعات خود را بالا ببرید تا مورد سواستفاده مالی قرار نگیرید.

ویدیو استاد افشار در مورد دامنه قبولی در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت دوم



چگونه محدوده قبولی خود را در انتخاب رشته متوجه شویم؟

با توجه به اینکه سازمان سنجش اطلاعات دقیق در مورد پذیرش در رشته ها و دانشگاه های مختلف را حتی برای داوطلبان کنکور نیز منتشر نمیکند، یک داوطلب کنکور چگونه با کارنامه قبولی و درصدهای بدست آورده میتواند محدوده پذیرش خود را بفهمد و از بین صدها رشته و چندین دانشگاه و شهرهای مختلف موجود در دفترچه، صد کد رشته برای دانشگاه آزاد و صدوپنجاه کد رشته برای دانشگاه سراسری انتخاب نماید.

توصیه من به شما این است که برای مشخص شدن محدوده انتخاب رشته خود با توجه به رتبه ای که کسب کردید، به سایتهای معتبر آموزشی مراجعه نمایید، همانطور که پیش تر گفتم هیچ سایتی اطلاعات دقیق در مورد پذیرش داوطلبان در سال های قبل ندارد اما سایتهایی مانند قلمچی و گاج و گزینه دو که اطلاعات منطقی تری به شما ارائه میدهد و لطفا به سایتهای غیر معتبر که به دنبال منفعت مالی خود هستند و با اطلاعات غلط سعی در جذب داوطلبان دارند، مراجعه نکنید.

اولین گام برای انتخاب رشته همانطور که قبلا گفته شد، توجیه داوطلب است. اینکه یک داوطلب بداند چه حق انتخابی دارد و چه قدرتی برای انتخاب رشته دارد.

به طور مثال اگر شما قصد خرید یک کالای مورد نظری را داشته باشید، پیش از خرید به یک سری اطلاعات نیاز دارید، اطلاعاتی مانند قیمت کالا و مزایا و معایب کالا و … بعد از پرس و جو کردن و صحبت کردن در مورد کالای مورد نظر به یک نتیجه میرسید که آن کالا را بخرید یا خیر.

ممکن است شما در اینترنت تبلیغی مشاهده کنید که داوطلبی فرضا با رتبه بیست هزار توانسته در دانشگاه مشهد رشته پرستاری پذیرفته شود، برای راستی آزمایی میتوانید همین مورد را در سایتی مانند قلمچی سرچ کنید که بخش خوبی برای انتخاب رشته در بر دارد زیرا جامعه آماری کامل تری را شامل میشود و همچنین دیتای کنکورهای سال های پیش را نیز جمع آوری کرده است و توانسته میانگین دقیق تری بین کنکورهای سخت و آسان به دست بیاورد و در اختیار داوطلبان قرار داده است.

با سرچ این مورد در سایت قلمچی محدوده قبولی رشته پرستاری در دانشگاه مشهد برای شما نمایش داده خواهد شد، با مطالعه رتبه های پذیرفته شده در رشته پرستاری در دانشگاه مشهد، میتوانید به صحیح یا غلط بودنِ آن تبلیغ پی ببرید.

نکته بسیار مهم این است که شما به عنوان داوطلب کنکور توجیه شوی که با رتبه ای که کسب کرده ای چه کاری میتوانی انجام دهی و تا چه حد دست شما برای انتخاب رشته باز خواهد بود.

متاسفانه بسیاری از داوطلبان اطلاعات کمی در مورد انتخاب رشته دارند و فکر میکنند همین که در کارنامه ذکر شده مجاز به روزانه هستند پس میتوانند هر رشته یا دانشگاهی که در دوره روزانه دفترچه ذکر شده را انتخاب کنند و از آن قبولی دربیاورند.

در حالیکه اینطور نیست، مجاز به انتخاب رشته روزانه شدن به این معنی نیست که بتوانید حتما در دوره روزانه قبولی به دست بیاورید.

خیلی از داوطلبها به دلیل اطلاعات کم فکر میکنند در کارنامه اولیه که سازمان سنجش برای آنها منتشر میکند، تاثیر سهمیه در رتبه برای آنها محاسبه شده است، مثلا یک داوطلب ممکن است که رتبه ۱۶ هزار کسب کرده باشد و با تاثیر سهمیه ۵ درصد رتبه به ۹ هزار تبدیل شده باشد و این باعث خوشحالی داوطلب میشود، در حالیکه این رتبه فقط در بین جامعه آماری داوطلبان ایثارگر محاسبه شده است.

متاسفانه این پایین بودن سطح اطلاعات داوطلبان در مورد انتخاب رشته باعث شده است که هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان با اینکه علاقه دارند در دانشگاه ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند ولی انتخاب رشته آنها رد میشود و علت اصلی مردود شدن انتخاب رشته آنها همین است که محدوده قبولی خود را نمیدانند.

بالعکس داوطلبانی هستند که با آگاهی مناسب از محدوده قبولی خود با توجه به کارنامه کنکوریشان رشته و دانشگاه خوبی پذیرفته میشوند.

باز هم توصیه میکنم با مراجعه به سایتها و پیجهای مشاوره کنکور که تبلیغاتی برای انتخاب رشته ندارند و صرفا با فروش پکیج یا ارائه مشاوره به دنبال منافع مالی خود نیستند و از جامعه آماری بالایی برخوردارند و همچنین آزمونهای ازمایشی برگزار میکنند، مانند قلمچی و گزینه دو و … میتوانید با محدوده قبولی خود آشنا شوید.

ویدئو استاد افشار در مورد محدوده قبولی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت سوم



آستانه پایین و بالای قبولی در انتخاب رشته

در ادامه مقاله به دو نکته در مورد آستانه پایین و بالای قبولی اشاره خواهد شد.

در صورتی که شما دچار طمع و وسوسه شدید که مثلا حس کردید قبولی شما یک مسئله خیلی شاخص و بارز و درجه یکی هست و اگر دست پایین بگیرید و رشته های سطح پایین تری انتخاب کنید، احساس میکنید ضرر کردید، باید خدمت شما عرض کنم که شما برای انتخاب رشته دانشگاه غیر آزاد، یعنی دانشگاه های روزانه و شبانه و شهریه پرداز و پیام نور و… حق انتخاب ۱۵۰ کد رشته را دارید.

قرار نیست شما در برگه انتخاب رشته فقط ۱۰ یا ۱۵ تا کد انتخاب کنید، بلکه میتوانید هر ۱۵۰ تا کد را پر کنید و از بین این ۱۵۰ کد رشته میتوانید تقریبا ۳۰ کد را به رشته ها و دانشگاه های رویایی خود اختصاص دهید که فکر میکنید ممکن است در یکی از آنها پذیرش شوید.

در انتخاب سی کد رشته بعدی میتوانید انتخابهای خوشبینانه داشته باشید که یک لول از رتبه شما بهتر است و همانطور که پیش تر گفتیم مثلا ممکن است تعداد زیادی از داوطلبان رشته تجربی که میتوانند در رشته پزشکی پذیرش شوند، به سمت رشته هایی مانند داروسازی و دندان پزشکی بروند و امکان شما برای قبولی در رشته پزشکی با رتبه نسبتا بالا، بیشتر شود که به این نوع انتخابها خوشبینانه میگویند.

برای انتخاب سی کد رشته بعدی میتوانید واقع بینانه تر عمل کنید و رشته هایی که در محدوده قبولی خودتان با توجه به رتبه تان هست را انتخاب نمایید. برای انتخاب سی کد رشته بعدی میتوانید به سراغ انتخاب های بدبینانه بروید. و در انتخاب سی کد رشته آخری به انتخاب های کف قبولی میرسیم.

بنابراین شما برای انتخاب رشته ۵ لول پیش رو دارید، که برای هر لول سی انتخاب دارید.

به عبارتی سی ضربدر پنج مساوی ۱۵۰ انتخاب میشود، که از انتخاب رویایی تا انتخاب کف قبولی میتوانید کدها را به ترتیب بچینید، پس جای نگرانی وجود ندارد شما میتوانید در انتخاب رشته یک سری انتخاب هایی داشته باشید که سطح بالاتری نسبت به رتبه تان داشته باشد.

اما باز هم مهم ترین نکته همان مسئله طیف قبولی است، به طور مثال رتبه شما ۵۰ هزار میشود و طیف قبولی شما یعنی ماکزیمم و مینیمم که میتوانید در آن از سطح ایده آل تا کف قبولی، انتخاب رشته انجام دهید. باید ایده آل شما از محدوده قبولی رتبه های ۲۰ تا ۲۵ هزار شروع شود تا کف قبولی که محدوده رتبه های ۵۷ هزار میشود، چون این طیف قبولی شامل حال رتبه ۵۰ هزار خواهد بود.

اما نکته دوم این است که اگر دچار نگرانی و شک هستید برای پیدا کردن محدوده قبولی خود و میخواهید از یک سری سایتهای آموزشی و یا نرم افزارهای انتخاب رشته استفاده کنید که بسیاری از مشاورین نیز این نوع انتخاب رشته را توصیه میکنند، میتوانید چند روز پس از اعلام نتایج کنکور به سراغ سایت سازمان سنجش بروید که در آن بخشی فعال میشود به نام سامانه انتخاب رشته مجازی سنجش و هزینه نسبتا کمی برای انجام این کار از شما میخواهند و یک انتخاب رشته کامپیوتری برای شما انجام میدهند.

شما میتوانید شهرها و رشته هایی که مایل به قبولی در آنها هستید را وارد این سامانه کنید و در خروجی این سامانه فایلی به شما میدهد که در آن محدوده قبولی شما از رشته های ایده آل با شانس قبولی کمتر تا رشته های پایین تر با شانس قبولی بیشتر را به ترتیب برای شما چیده است.

بنابراین شما میتوانید با کمک سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش از محدوده انتخاب رشته خود مطلع شوید چون سازمان سنجش اطلاعات کاملی از رتبه های قبولی در رشته ها و دانشگاه های مختلف را در اختیار دارد و مجری برگزاری کنکور و اعلام نتایج و انتخاب رشته و همچنین اعلام نهایی پذیرش در دانشگاه ها میباشد، لذا یک سیستم قابل اعتمادی است که شما میتوانید از آن کمک بگیرید و به دنبال اشخاص یا موسسه های مشاوره منفعت طلب نروید.

ویدیو استاد افشار آستانه بالا و پایین قبولی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت چهارم



بررسی دقیق محدوده قبولی کنکور

همانگونه که در بالا اشاره شد، با دادن رتبه خود به بخش انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش و همچنین رشته ها و شهرهای مورد علاقه خود میتوانید یک انتخاب رشته کامپیوتری انجام دهید.

یا اینکه با سرچ در سایتهای آموزشی مانند گاج، قلمچی و گزینه دو نیز میتوانید با ارائه رتبه خود به این سایت ها محدوده انتخاب رشته خود را مشخص کنید.

حتی میتوانید با تغییر در عدد رتبه خود مثلا کم یا زیاد کردن رتبه در این سایتها میزان تغییر در محدوده انتخاب رشته خود را مشاهده نمایید، اینکار فقط نیاز به صبر و حوصله شما دارد تا بتوانید به یک انتخاب رشته خوب برسید.

پس از آشنایی نسبت به محدوده قبولی خود، برای برداشتن گام های بعدی بسیار حرفه تر عمل میکنید.

زیرا شناخت محدوده قبولی بسیار اهمیت دارد، مثلا یک دانش آموزی برای مشاوره انتخاب رشته مراجعه میکند و میپرسد با رتبه ۱۱ هزار تجربی میشود رشته داروسازی در مناطق کمتر برخوردار پذیرفته شوم؟

در جواب این دانش آموز باید بگویم، از نظر من و حتی انتخاب رشته کامپیوتری اگر شما تمام کدهای داروسازی در سراسر کشور را بزنی، احتمال قبولی شما بسیار پایین است، زیرا نفرات آخری که سال گذشته برای رشته داروسازی بسته شده، نسبت به رتبه شما به مراتب خیلی فاصله بیشتری داشته است.

دانش آموز پس از کمی مکس دوباره میپرسد، پس پزشکی تعهدی میشود پذیرفته شوم؟

باز هم در جواب این دانش آموز عرض میکنم که حتی داروسازی تعهدی هم پذیرفته نمی شوی، پزشکی که خیلی زودتر پر میشود.

من توصیه میکنم تا جایی که میتوانید با نرم افزارهای سایتهای معتبر آموزشی بازی کنید یعنی رتبه خود را کم و زیاد کنید و تغییرات محدود قبولی را مشاهده کنید، مثلا از بخش یادگار ماندگار سایت قلمچی حتما استفاده کنید.

با چک کردن این بخش میتوانید میانه قبولی هر رشته محل با رتبه های مختلف را مشاهده کنید، البته توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که هر سال ظرفیت ها تغییر میکند و همچنین تمایل داوطلبان به رشته های خاص در یک سال ممکن است زیادتر یا کمتر شود، اما اگر به شکل کلی به قضیه نگاه کنیم متوجه میشویم که در طول یک سال همه چیز کن فیکون نمیشود و تغییرلت شدیدی نسبت به سال قبل اتفاق نمی افتد.

مثلا اگر الان ظرفیت های رشته کامپیوتر نسبت به رشته برق زودتر در دانشگاه ها پر میشود، این روند برای یکسال نیست بلکه در طول ۴ یا ۵ سال گذشته داوطلبان به سمت رشته کامپیوتر تمایل بیشتری نشان داده اند و رتبه های برتر در دانشکده های فنی و مهندسی به سمت رشته کامپیوتر رفتند.

حتی الان در دانشگاه هایی مانند شریف که به صورت سنتی اکثر داوطلبان رتبه برتر رشته برق را میزدند، الان اکثرا رشته کامپیوتر را انتخاب میکنند و دید سنتی و تقلید کورکورانه نسبت به برخی رشته ها و دانشگاه ها از بین رفته است.

به هر ترتیب هر چقدر مشاورین در سطح کشور تلاش کنند و به داوطلبان راهنمایی بدهند، باز هم داوطلبان با توجه به علایق خود و بازار کار، یک سری رشته را انتخاب میکنند.

نکته مهمی که باید به آن دقت شود این است که، به طور مثال شما وارد سایت گاج یا قلمچی میشوید و محدوده قبولی فلان رشته محل را سرچ میکنید و مشاهده میکنید که مثلا محدوده قبولی از۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ هست ولی مشخصات یک نفر را پیدا میکنید که با رتبه ۶۵۰۰ از فلان استان نیز در این رشته محل قبول شده، این مورد یک نمونه نقض در محدوده قبولی برای آن رشته محل محسوب میشود.

در مواجه شدن با چنین تناقضاتی به دو نکته توجه کنید:

  • اول اینکه کار آمارگیری و میانگین گیری اصولی این است که شما ماکزیمم و مینیمم جامعه آماری خود را حذف کنید و از بقیه دیتاها برای میانگین گیری استفاده کنید.
  • دوم اینکه این لیست ها و اعداد و ارقام به صورت دستی نوشته میشوند و گاهی ممکن است شخصی که این اعداد را وارد میکند، اعداد را اشتباه یا جابجا وارد میکند.

مثلا داوطلب رتبه در سهمیه منطقه داشته یا رتبه در سهمیه نهایی داشته که اینها را به صورت رتبه کشوری وارد کرده یا اعداد را جابجا وارد کرده است.

یا مثلا داوطلبی سهمیه منطقه داشته است که در زمان انتخاب رشته یک کد رهگیری برای سهمیه ایثارگری احراز کرده است و با همین کد ایثارگری که پدر این داوطلب احراز کرده، به طور کلی شرایط برای انتخاب رشته این شخص تغییر میکند.

نکته بعدی که قبلا هم به آن اشاره شد این است که در کارنامه اولیه که سازمان سنجش منتشر میکند، نتیجه سهمیه ۲۵درصد یا ۵ درصد قابل مشاهده نیست و این تاثیر در انتخاب رشته قابل مشاهده است.

یا حتی ممکن است برخی داوطلبان از برگزیدگان جشنواره ها یا المپیادهای بین المللی باشند و شامل سهمیه هایی شوند که شما از آن اطلاع ندارید.

حتی ممکن است ادمین سایت اطلاعات را غلط جمع آوری کرده و منتشر کرده باشد.

به طور کلی ممکن است موارد بالا در زمان انتخاب رشته برای فرد اتفاق افتاده باشد و همین امر باعث شده باشد که آن فرد با رتبه ۶۵۰۰ در آن رشته محل قبول شده باشد، بنابراین اگر با چنین تناقضاتی روبرو شدید با خودتان نگویید که من هم حتما با این رتبه میتوانم در فلان رشته محل پذیرفته شوم، چون این موارد نادر است و باید دید واقع بینانه تری در زمان انتخاب رشته داشته باشید و حدود و میانه ها حتما در نظر داشته باشید.

ویدیو استاد افشارمحدوده دقیق قبولی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت پنجم



تکنیک های کثیف انتخاب رشته

این قسمت از مقاله به آموزش یکی از ترفندها و تکنیک های نخ نما و کثیف اختصاص داده میشود که توسط عده ای در مورد داوطلبان کنکوری اعمال میشه، این است که طبق دفترچه سازمان سنجش در سال ۱۴۰۲ یا سال های پیش، یک سری کد رشته محل ها بدون آزمون هستند که قبلا در دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی بدون ازمون اقدام به پذیرش دانشجو میکرد، اما اکنون به دلیل توجه کمی که دانشجوها به این رشته ها داشتند، برای تشویق بیشتر داوطلبان یک سری کد رشته محل ها در دانشگاه های روزانه و شبانه نیز بدون آزمون شده است.

گاهی برخی مشاورین برای تبلیغات و دیده شدن، اقدام به انتشار کارنامه و اطلاعات شخصی یک فرد میکنند که مثلا رتبه فرد ۱۴۰ هزار است و درصدهای بسیار ضعیفی دارد ، که البته این کار غیرقانونی است.

سپس میگویند من به عنوان یک مشاور برای این شخص با چنین کارنامه ضعیفی انتخاب رشته انجام دادم و برای فرد قبولی گرفتم. شما هم با استفاده از اطلاعات آن شخص استعلام میگیرید و میبینید بله، این فرد در فلان رشته خوب و دانشگاه روزانه پذیرفته شده است‌.

در حالی که اطلاع ندارید اصلا این رشته ها بدون آزمون بوده و فقط با معدل کتبی امتحانات نهایی دانشجو جذب میکرده است، اتفاقا چنین مشاورینی بسیار زیاد روی این موارد مانور میدهند و سعی در فریب افکار داوطلبان دارند. این نمونه ترفندهای کثیف در انتخاب رشته ۱۴۰۱ بسیار زیاد بود و امسال نیز وجود دارد.

توجه کنید که سال ۱۴۰۱ در دفترچه سازمان سنجش یک بخشی وجود داشت که شامل کد رشته محل های تعهدی بود، یعنی رشته هایی که بعد از اتمام تحصیل باید مدتی در مناطق کم برخوردار خدمت کنید و از ادامه تحصیل و داشتن مطب تا پایان تعهد نیز محروم خواهید بود.

در دفترچه ۱۴۰۱ تعدادی رشته پیراپزشکی نسبتا خوب مانند اتاق عمل و هوشبری و مامایی و علوم ازمایشگاهی ارائه داده شد.

برخی دانشگاه ها در این رشته ها در مقطع کاردانی بدون آزمون از بین داوطلبان بومی برخی مناطق محروم دانشجو پذیرش میکرد، چون کمبود این رشته ها در آن مناطق احساس میشد و البته با شرط تعهد خدمت دانشجوها پذیرش شدند که بعد از اتمام تحصیل در همان مناطق خدمت میکردند.

در این بین مشاورینی بودند که بدون اینکه بگویند متعلق به همان مناطقی هستند که دارای چنین سهمیه هایی هستند و بدون اینکه بگویند این رشته ها در مقطع کاردانی هستند، فقط با نشان دادن کارنامه ضعیف یک داوطلب از نام رشته هایی مانند هوشبری و اتاق عمل و … سواستفاده کردند و گفتند این شخص با چنین کارنامه ای در فلان دانشگاه روزانه و رشته بسیار خوب پذیرفته شده است.

با این تبلیغ های منفعت طلبانه، متاسفانه برخی داوطلبان را فریب دادند.

بنابراین خواهشی که از شما میشود این است که دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش را به طور کامل مطالعه کنید تا آگاه شوید که کدام رشته محل ها فقط اقدام به جذب داوطلبان بومی همان مناطق بدون کنکور یا با سهمیه خاص میکنند.

هر ساله سازمان سنجش برای چند استان محروم و یا مناطقی که به دلیل حوادثی مانند سیل یا زلزله تخریب شده اند، یک ظرفیت مازادی را در نظر میگیرد که فقط این ظرفیت برای داوطلبان بومی همان مناطق میباشد و اینکه یک مشاور در سال های بعد بخواهد از این ظرفیت ها و برخی کارنامه های ضعیف سواستفاده نماید، یک کار غیرقانونی و بی اخلاقی است که شما باید زمان انتخاب رشته حواستان را جمع کنید و با آگاهی کامل اقدام به انتخاب رشته کنید تا مورد سواستفاده چنین افرادی قرار نگیرید.

ویدیو استاد افشار در مورد تکنیک های کثیف انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

دانلود قسمت ششم



مراقب تبلیغ های تضمین انتخاب رشته باشید!

برخی موسسه های آموزشی یا مشاورین در تبلیغ های خود تاکید میکنند مشاوره انتخاب رشته با تضمین قبولی ارائه میدهند!

به این شکل که در بین ۱۵۰ کد رشته محل یک کد کف قبولی قرار میدهند، مثلا رتبه شما ۶۰۰۰ هست ولی آنها کد رشته محلی قرار میدهند که برای رتبه ۹۰۰۰ است و به این ترتیب مطمئن هستند که شما در این کد رشته محل پذیرفته میشوید.

تمام فرم انتخاب رشته شما با یک سری رشته های رویایی و ایده آل بزک شده ولی غافل از اینکه همان یک کد رشته محل تمام انتخاب رشته و آینده شما را دچار دگرگونی میکند.

یا به عنوان مثال داوطلبی بوده که مشاور در زمان انتخاب رشته به او گفته دانشگاه تهران پذیرفته میشوی، اکنون پس از قبولی متوجه شده که دانشگاه تهران پذیرفته شده ولی محل تحصیل مثلا فومن است، یا دانشگاه تهران قبول شده ولی محل تحصیل گرمسار است و این در حالی است که داوطلب اصلا از چنین موضوعی اطلاع ندارد و مشاور هم به داوطلب چیزی در مورد این موضوع نگفته.

خواهشی که از شما دوستان دارم این است که دفترچه انتخاب رشته را به دقت مطالعه کنید، سپس حتما در مورد طیف قبولی رتبه خود توجیه شوید.

هر مقدار شما اطلاعات خود را در مورد طیف قبولی رتبه تان بیشتر کنید برنده خواهید شد و بهترین کار قطعا رفتن به سایت سازمان سنجش و انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش میباشد.

شاید به این دلیل که سازمان سنجش مجری برگزاری کنکور میباشد و منبع اطلاعات کاملی از قبولی تمام ادوار کنکور برای همه رشته را در خود دارد، یک انتخاب رشته نسبتا بدبینانه ای برای شما انجام دهد که البته این انتخاب رشته یک تلنگری است برای شما تا فریب بسیاری از تبلیغات دروغین کانالها و پیج ها و سایتهای نامعتبر را نخورید.

ما سعی میکنیم دفترچه های انتخاب رشته هرسال را با سال قبل مقایسه میکنیم و برای به دست آوردن یک سری آمار در مورد رشته هایی که داوطلبان سوالات متداول میپرسند مانند حقوق و مهندسی عمران و معماری و مهندسی پزشکی و … اطلاعاتی کسب میکنیم.

یا برای بدست آوردن اطلاعاتی پیرامون انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت استانهای مختلف را چک میکنیم.

گاهی با این کنکاش ها به دنبال کد رشته هایی هستیم که به دفترچه انتخاب رشته اضافه شدند، مثلا برخی دانشگاه های علوم پزشکی هستند که بومی برای یک منطقه یا تعهدی دانشجو میپذیرند و یا برای نیم سال دوم ظرفیت افزایش میدهند، بنابراین باید هم نرم افزارهای انتخاب رشته، هم مشاورین اطلاعات به روز و کاملی با توجه به دفترچه داشته باشند.

در صورت مراجعه داوطلبان از یک شهر یا استان خاص، از تمامی کد رشته محلهای جدید و ظرفیت های امسال با خبر باشند زیرا در صورت اضافه شدن برخی کدهای جدید، سال اول زیاد این رشته محل ها دیده نمیشود و علاوه بر مشاورین حتی نرم افزارهای انتخاب رشته برخی موسسات و سازمان سنجش نیز از آن بی اطلاع هستند، چون بر اساس محدوده قبولی سال گذشته انتخاب رشته انجام میدهند، بنابراین شما خودتان با مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته میتوانید آن کد رشته محل ها را ببینید و انتخاب کنید، با توجه به اینکه این کد رشته ها در سال اول زیاد دیده نمیشوند اغلب رتبه های ضعیف تر هم میتوانند در آن ها قبولی کسب کنند.

بدست آوردن این اطلاعات مستلزم صرف وقت و همکاری خانواده ها با داوطلبان کنکوری است. تلاش ما این است که بهترین و فنی ترین انتخاب رشته را برای شما انجام دهیم.

متاسفانه گاهی پیامهایی دریافت میکنیم که داوطلب میخواهد با فلان رتبه مثلا به طور تضمینی در دانشگاه فرهنگیان قبول شود، یا در رشته پزشکی فلان دانشگاه قبول شود.

اگر موسسه ما به این شخص جواب صادقانه بدهد و یک فرد یا موسسه دیگر جواب مثبت بدهد، داوطلب به سمت آن کشیده میشود که متاسفانه گاها دچار مشکلاتی میشود که قابل جبران نیست. بنابراین برای انتخاب رشته خیلی حواستان را جمع کنید و گول تبلیغات زرد را نخورید.

مثلا برای رشته های دندون پزشکی و داروسازی و پزشکی با توجه به افزایش ظرفیت ها برای سهمیه منطقه دو که جمعیت بیشتری را شامل میشود، نهایتا تا رتبه ۷هزار قابل پذیرش هست ولی اگر مشاوری به شما قول قبولی در این رشته ها تا رتبه های ۱۶ و ۱۷ هزار را میدهد، مطمئن باشید یک جای کار میلنگد.

پس آگاه باشید و آگاهانه تصمیم بگیرید!!!

ویدیو استاد افشاردر مورد قبولی تضمینی ۱۴۰۲

دانلود قسمت هفتم



سه ضلع اصلی مثلث انتخاب رشته

در این مقاله قصد داریم در مورد سه ضلع مثلث مربوط به انتخاب رشته برای شما توضیح دهیم.

  • ضلع اول که مهم ترین ضلع میباشد، همان رشته هست.
  • ضلع دوم شهر هست، یعنی شهری که شما قراره در آن تحصیل کنید.
  • ضلع سوم اسم و برند دانشگاه شما است.

بررسی رشته های تحصیلی در انتخاب رشته

وقتی شما برای سازمان سنجش و همچنین دانشگاه آزاد کد رشته محل ها را ارسال میکنید، از اولویت یک تا اخرین اولویت به این ترتیب بررسی میشود که به طور مثال رتبه شما ۹۹۸ میباشد و شخصی دیگر رتبه ۹۹۹ به دست اورده.

در سازمان سنجش ابتدا به بررسی انتخاب رشته شما رسیدگی میشود و به ترتیب از بالا به پایین کدها مورد بررسی قرار میگیرد، هر کدام از کد رشته محل هایی که انتخاب کردید در صورت دارا بودن ظرفیت پذیرفته میشوید و اصلا بقیه کدها بررسی نمیشود.

اگر در بین کد رشته محل هایی که انتخاب کردید هیچ ظرفیتی برای شما نباشد، برگه شما رها میشود و به سراغ رتبه بعدی میروند. بنابراین شما با توجه به علایق و سلایق خودتان کد رشته محل هایی را به سازمان سنجش ارائه میدهید.

به طور مثال شاید شما رشته دندان پزشکی دانشگاه ازاد را به پزشکی روزانه ترجیح دهید، یا بالعکس شخصی دیگر پزشکی روزانه را به دندان پزشکی آزاد ترجیح دهد، در مجموع این شما هستید که باید متوجه شوید چگونه این کد رشته محل ها را کنار هم بچینید تا مشکلی برایتان پیش نیاید و به لطف خدا بهترین رشته را قبول شوید.

همانطور که میدانید از سال ۱۴۰۱ کارنامه سبزی ، یعنی تغییر قبولی به کمک کارنامه سبز حذف شده است، به عبارتی کارنامه تکمیلی در عمل کاربردی برای داوطلبان ندارد و احتمالا امسال نیز با روند سال ۱۴۰۱ پیش خواهد رفت.

در سال های پیش به این صورت بود که مثلا شخصی در کد رشته ۴۱ برگه انتخاب رشته پذیرفته میشد ولی از سازمان سنجش میخواست که با استفاده از کارنامه سبز در کد رشته ۵۱ مشغول به تحصیل شود و اتفاقا سازمان سنجش نیز در این مورد مساعدت میکرد و آن شخص میتوانست در همان کد رشته ۵۱ ثبت نام کند و ادامه تحصیل دهد ولی الان این امکان حذف شده و قابل استفاده نیست.

لذا برای چیدن رشته ها به دنبال هم حواستان را جمع کنید تا دچار مشکل نشوید.

ویدیو علیرضا افشار مثلث طلایی انتخاب رشته ۱۴۰۲

دانلود قسمت هشتم



انتخاب درست از بین رشته های مختلف

همان طور که پیش تر گفته شد، انتخاب هر کد رشته محل دارای سه ضلع است شامل رشته، شهر و دانشگاه. در این بخش از مقاله در مورد رشته توضیحات و اطلاعاتی برای شما ارائه میدهیم تا به لطف خدا بتوانید انتخاب رشته خوبی برای خود انجام دهید.

نکته یک: پیش تر گفتیم حد و حدود اختیارات شما به عنوان داوطلب کنکور، همان طیف قبولی شما است، بنابراین یک سری رشته ها که در طیف قبولی رتبه شما قرار دارند باید برایتان پررنگ تر شوند و یک سری دیگر از رشته ها که فکر میکردید برایتان ایده آل و دوست داشتنی هستند را بهتر است به کنار بگذارید، پس به این نکته بسیار دقت کنید.

نکته دو: لطفا با مراجعه به پست های تحلیل تست هالند برای داوطلبان کنکور  و تحلیل تست شخصیت شناسی mbti در چند تست شخصیت شناسی و رغبت سنج شغلی و تیپ شخصیتی شرکت کنید و با زمان گذاشتن و کار کردن روی این تست ها و همچنین مطالعه تحلیل هایی که برایتان ارائه کرده ایم، میتوانید به این موضوع پی ببرید که شما برای چه مشاغلی مناسب هستید و در حقیقت استعداد انجام چه کارهایی را دارید.

برای مثال فردی که دارای تیپ شخصیتی درونگرا هستید، نمیتوانید در مشاغل گروهی و تیمی خوش بدخشید و احساس خوبی نسبت به شغلتان داشته باشید.

یا بالعکس اگر آدمی با تیپ شخصیتی برونگرا هستید مناسب مشاغل تیمی هستید و توانایی انجام کارهایی که با مردم در ارتباط هست را دارید.

اگر شخصی با تیپ شخصیتی پرانرژی و فیزیکی هستید، مناسب مشاغلی هستید که دائما در سفر و ماموریتهای مختلف هستند، میباشید.

اما در مورد انتخاب رشته مسئله ای که بسیار اهمیت دارد، بیشتر بازار کار رشته های مختلف مربوط به آن رشته است، بنابراین با مراجعه به سایت های کاریابی میتوانید مشاهده کنید که اکثر کارفرماها خواهان چه تخصص ها و رشته هایی هستند.

در بحث بازار کار باید بگوییم رشته هایی دارای بازار کار بهتری هستند که قابلیت فردی و تیمی، هم دولتی و خصوصی، هم خصولتی (که ترکیبی از هر دو هست) را دارا میباشد. همچنین میتوان گفت بازار کار رشته هایی خوب است که نیاز به سرمایه اولیه زیاد برای شروع ندارد و نیاز به لوکیشن خاصی ندارد و همچنین نیاز به تجهیزات گران قیمت ندارد.

به طور مثال شخصی که دکترای داروسازی را دریافت کرده و میخواهد وارد بازار کار شود، باید توجه داشته باشید که مجوز تاسیس داروخانه در شهرهای بزرگ چند میلیارد هزینه در بر دارد که میتوان به صورت اشتراکی یا تک نفری دریافت شود، حتی برای تجهیز کردن داروخانه به انواع داروها و مکمل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به سرمایه زیادی میباشد.

بنابراین رشته داروسازی با تمام مزایایی که دارد اما نیاز به آورده زیادی دارد که باید هنگام انتخاب رشته به آن دقت کنید تا بعدها دچار مشکل نشوید‌. یا مثلا در مورد رشته پزشکی باید عرض کنم که در طول هفت سال تحصیل در رشته پزشکی شما امکان کار کردن و درآمد ندارید، لذا به این نکته توجه کنید.

یا مثلا رشته دندان پزشکی یک رشته یکنواخت همراه با خستگی فیزیکی هست و همچنین توجه به این نکته مهم است که اکثر درمانهای دندان پزشکی تحت پوشش بیمه نمیباشد، بنابراین در شهرهایی که سطح درآمد افراد پایین است رشته دندان پزشکی با استقبال چندانی مواجه نخواهد شد.

مثلا رشته کامپیوتر یک رشته ای است که نیاز به لوکیشن خاص و سرمایه زیاد برای شروع کار و حتی جذب شدن به ارگان یا شرکت خاص را ندارد به همین دلیل طرفدار زیاد دارد.

رشته مکانیک نیز از رشته های پایه ای و مادر در دانشگاه ها و بسیاری از مشاغل محسوب میشود، برخی افراد به گرایش های این رشته مثل هوافضا و کشتی سازی و … علاقمند میشوند و باید چنین افرادی توجه کنند که آیا بین دوست و فامیل و اشنا کسی را دارند که در این رشته ها کار کند و بتواند به آن شخص برای شروع کار کمک کند یا خیر؟ چون در این گرایش ها نمیشود به تنهایی و بدون جذب در شرکتهای بزرگ موفق شد.

توصیه میشود به خروجی های رشته های مختلف از دانشگاه ها توجه کنید، در سایت موسسه ما هر سال دفترچه انتخاب رشته سراسری و آزاد قرار داده میشود، برای امسال نیز قرار داده خواهد شد، لطفا حتما دفترچه ها را باز کنید و چک نمایید.

مثلا رشته فیزیوتراپی امسال یک مجوز عالی دریافت کرد و آن ارائه دوره دکترای این رشته میباشد، سالهای پیش رشته فیزوتراپی فقط تا مقطع ارشد در دانشگاه های روزانه ارائه میشد، اما اضافه شدن دوره دکترا به این رشته و پذیرش در دانشگاه های روزانه و پردیس باعث بازار کار عالی این رشته میشود.

همچنین رشته بینایی سنجی نیز از رشته هایی است که دارای بازار کار عالی میباشد، فارغ التحصیلان این رشته در کارگاه های عینک سازی و لنز سازی مشغول به کار میشوند که درآمد عالی میتوانند کسب نمایند. رشته ای مانند رادیولوژی نیز دارای بازار کار عالی است.

زیرا تمام این رشته ها خروجی کمی از دانشگاه ها دارند و دانشگاه هایی مانند پیام نور و ازاد و…. چنین رشته هایی ارائه نمیدهند ، بنابراین دست برای ورود به این مشاغل کم است، بنابراین بازار کار خوبی دارند.

در صورتی که رتبه شما ضعیف هست و به دنبال رشته ای با بازار کار خوب هستید، رشته حسابداری گزینه خوبی برای شما است که در کنار کلاسهای دانشگاه در آموزشگاه های حسابداری ثبت نام کنید و کار با نرم افزارهای مختلف حسابداری را یاد بگیرید، قطعا میتوانید خیلی زود وارد بازار کار شوید و فرد موفقی باشید.

در هنگام انتخاب رشته بحث عرضه و تقاضای نیروی کار و خروجی دانشگاه ها را حتما مد نظر بگیرید، علاوه بر آن با سعی کنید با افراد موفق یا ناموفق در رشته مد نظرتان مشورت کنید.

نکته ای که بسیار میتواند کمک کننده باشد صحبت های دانشجوهایی است که در حال تحصیل هستند، برخی دانشگاه ها در زمان انتخاب رشته، امکان بازدید علمی یک روزه و رایگان در دانشگاه را ارائه میدهند، شما میتوانید با هزینه بسیار پایین با ایجنت ها هماهنگ شوید و به صورت گروهای ۱۰۰ نفره یا ۱۵۰ نفره به داخل دانشگاه ها بروید و با محیط آنها و همچنین دانشجوهای آن آشنا شوید.

حتی اگر در شهر شما چنین بازدیدهایی وجود ندارد، میتوانید در زمان انتخاب رشته با کارت ملی به حراست دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و با گرو قرار دادن کارت ملی به حراست توضیح ماجرا را شرح دهید و به داخل دانشکده مورد نظر خود بروید، با دانشجوهایی در کلاسهای ترم تابستان هستند یا دانشجوهای تحصیلات تکمیلی و یا افرادی که به دنبال پایان نامه و دفاع از آن هستند میتوانید صحبت کنید و مزایا و مشکلات رشته های مختلف آگاه شوید.

دوستان عزیز توجه کنید که بحث رشته بسیار حائز اهمیت است، دانشگاه شما هر گونه شرایطی که داشته باشد، زیباترین و با اسم و رسم ترین باشد، یا در شهری کوچک با آب و هوای بد باشد، در نهایت بعد از چهار سال شما فارغ التحصیل میشوید و به خانه برمیگردید اما تنها چیزی که برای شما میماند رشته انتخابی شما است.

ما در طرح انتخاب رشته ۱۵۰ رشته مختلف را به صورت کامل معرفی کرده ایم که شما میتوانید از آنها کمک بگیرید، همچنین با انجام تست های تیپ شخصیتی در سایت ما نیز یک انتخاب رشته موفق داشته باشید.

ویدیو علیرضا افشار در مورد انتخاب رشته رشته 1402

دانلود قسمت نهم



انتخاب بهترین دانشگاه در انتخاب رشته

بحث دانشگاه یکی از سه ضلع مربوط به هر کد رشته محل میباشد که از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر شما به زبان انگلیسی یا فارسی کمی در اینترنت سرچ کنید، میتوانید از نظر نظام های سنجشی و آموزشی و رتبه بندی میتوانید رنکینگ کل دانشگاه های دنیا را مشاهده نمایید.

اگر بخواهید کمی ریزتر رنکینگ دانشگاه های ایران را مشاهده کنید، باز هم اطلاعات زیادی در این مورد یافت میشود.

اما اگر وسواس زیادی برای انتخاب دانشگاه مورد نظر دارید، بهترین راه این است که به سایت همان دانشگاه مد نظرتان مراجعه کنید، میتوانید تاریخچه تاسیس دانشگاه را مطالعه کنید، سپس با مراجعه به دانشکده مورد علاقه خود در آن دانشگاه میتوانید مشاهده کنید هیئت علمی آن دانشکده چه تعداد دانشیار و استاد تمام دارد و سطح علمی آنها را بررسی کنید.

همچنین ببینید رشته ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید، در مقاطع بالاتر نیز در آن دانشکده ارائه میشود یا خیر؟ زیرا اگر دانشگاهی مقاطع ارشد و دکترا ارائه دهد نشان دهنده این است که گرید دانشگاه درجه بالاتری دارد.

حتی میتوانید در مورد رشته های مرتبط با رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید نیز سرچ کنید و ببینید به طور مثال اگر علاقمند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی شیمی هستید آیا آن دانشکده رشته هایی مانند پتروشیمی یا مهندسی نفت دارد یا خیر؟

به طور خلاصه مواردی مانند سطح هیئت علمی و ارائه تحصیلات تکمیلی و وجود رشته های مکمل با رشته مد نظرتان از جمله موضوعاتی است که شما میتوانید در مورد دانشگاه و دانشکده ای که علاقمند به تحصیل در آن هستید، اطلاعات کسب کنید.

در ادامه یک سایت بسیار کاربردی به شما معرفی میشود به نشانی uniref.ir که مرجع تمام دانشگاه های کشور است.

با مراجعه به این سایت شما میتوانید دانشگاه ها را به تفکیک دسته بندی هایی همچون دانشکده و انواع دوره های آموزشی مانند روزانه و شبانه و آزاد و پیام نور و به تفکیک استان مشاهده کنید و اطلاعات زیادی به دست آورید. توجه کنید که تمام دانشگاه های مثلا غیر انتفاعی، دانشگاه های ضعیفی نیستند.

یک سری از آنها که موسسات آموز عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی هستند عموما ضعیف هستند اما بقیه تبدیل به دانشگاه شدند یعنی یک لول بالاتر رفته اند، مانند دانشگاه سوره تهران، علم و فرهنگ، رجای قزوین، غیاث الدین قزوین، دانشگاه وارستگان مشهد، امام رضا، جهاد دانشگاهی اشرفی اصفهانی در اصفهان و… که یک لول بالاتر رفته اند و از موسسه آموزش عالی به دانشگاه تبدیل شده اند.

اما اینکه بین دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی کدام دانشگاه بهتر است، خدمت شما عرض کنم که شما یک لیست ۱۰۰ رشته ای برای دانشگاه آزاد در اختیار دارید و یک لیست ۱۵۰ رشته ای برای دانشگاه سراسری، در پایان شهریور که نتایج انتخاب رشته اعلام میشود شما دو قبولی دارید یکی در دانشگاه آزاد و یکی در دانشگاه مثلا غیر انتفاعی که میتوانید به مشاور مراجعه کنید و تصمیم بگیرید کدام دانشگاه برای ادامه تحصیل بهتر است.

اما در مورد مقایسه بین دانشگاه های روزانه و شبانه و شهریه پرداز و مازاد ظرفیت و پیام نور میتوانید به سایت آنها مراجعه کرده و اطلاعات کامل تری کسب نمایید.

به طور مثال دانشگاه های روزانه دولتی تفاوت چندانی با شبانه ندارد، فقط دانشگاه های شبانه کمی امکانات رفاهی کمتری در اختیار دانشجو قرار میدهد، به این شکل که ممکن است خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشجوی شبانه قرار نگیرد و مجبور شوید به پانسیون مراجعه کنید، بنابراین به این نکات ریز دقت کنید.

اگر دانشگاه در فرم ثبت نام گفته که تعهدی در قبال خوابگاه ندارد، در صورتی که خیلی زود برای ثبت نام مراجعه کنید و با پیدا کردن خدمات رفاهی درخواست خوابگاه داشته باشید و همچنین در مورد جایی که به شما داده میشود وسواس نداشته باشید، عمدتا میتوانید خوابگاه بگیرید اما اگر دیر اقدام کنید، ممکن است خوابگاه به شما ارائه نشود.

اگر دانشگاهی با وضوح به شما بگید که خوابگاه برای شبانه ندارد، شما میتوانید به پانسیون مراجعه کنید که قیمتهای نسبتا خوبی برای دانشجوها دارد و کمتر از اجاره منزل است.

در هر صورت دانشگاه شبانه با این وجود که شهریه اندکی نسبت به بقیه دانشگاه ها دریافت میکند باز هم ارزشمند است، زیرا مدرک آن با دانشگاه روزانه در بازار کار برابری میکند، زیرا کیفیت آموزشی آن با روزانه یکسان است.

دانشگاه های شهریه پرداز یا همان پردیس خودگردان، همانند دانشگاه روزانه است اما با این تفاوت که شما شهریه پرداخت میکنید. همچنین دانشگاه های مازاد ظرفیت نیز همین طورند.

در مازاد ظرفیت که دانشجوها با بچه های روزانه داخل یک کلاس تحصیل میکنند و حتی خوابگاه و بقیه امکانات آنها یکسان است و فقط شهریه پرداخت میکنند.

در دانشگاه های پردیس خودگردان گاهی ممکن است خوابگاه و محل برگزاری کلاس ها و بقیه امکانات کمی با دانشجوهای روزانه متفاوت باشد.

به طور عمده دانشگاهی که بتواند سطح خود را از هر جهت بالا ببرد، برای بحث درآمدزایی میتواند مجوز تاسیس پردیس خودگردان و یا شهریه پرداز را کسب نماید و یک جذب دانشجو پولی نسبتا خوبی دارند.

اما مازاد ظرفیت ها سطح تشکیل پردیس را ندارند بنابراین فقط تعدادی صندلی داخل کلاسها اضافه میکنند و دانشجوهایی که به شکل مازاد ظرفیت پذیرفته میشوند در این صندلی ها نشسته و ادامه تحصیل میدهند البته شهریه هم پرداخت میکنند ولی در عمل مدرک آنها با دانشجوهای روزانه هیچ تفاوتی ندارد.

در سطح پایین تر به سراغ دانشگاه های غیرانتفاعی میرویم، به طور مثال دانشگاه علم و فرهنگ تهران یک دانشگاه غیرانتفاعی است که از نظر محل دانشگاه که در منطقه دو تهران است و از نظر علمی و بسیاری از امکانات دیگر حرف برای گفتن دارد و گاهی برخی از رشته های موجود در این دانشگاه حتی از دانشگاه های روزانه نیز زودتر پر میشود.

پس توجه داشته باشید که گاهی ممکن است گرید یک دانشگاه جزو دانشگاه های تاپ نباشد ولی به دلیل محل مناسبی که دارد باعث میشود زودتر پر شود.

مثلا دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه های تاپ در رشته های فنی و مهندسی محسوب میشود و اگر این دانشگاه در تهران بود قطعا بعد از دانشگاه امیرکبیر ظرفیتهاش پر میشد.

نکته قابل توجه این است که در زمان ساخت دانشگاه آریامهر۱ که بعدها شریف نامگذاری شد و دانشگاه آریامهر۲ که صنعتی اصفهان نام گذاری شد، با یک هدف ساخته شدند.

یعنی هردو شامل هیئت علمی تاپ و عالی و دانشگاه باسابقه و اساتید درجه یک همراه با افتخارات بسیار زیاد هستند.

یک سری از دانشگاه ها چون در مرکز استان قرار ندارند زیاد دیده نمیشوند، مانند دانشگاه علوم پزشکی بابل که به جرات میتوان گفت لول آن از ۷۰درصد دانشگاه های علوم پزشکی کشور بهتر است.

یا دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که گرید آن از دانشگاه فنی ساری خیلی بیشتر و بهتر است اما به دلیل اینکه این دانشگاه ها در مرکز استان مازندران یعنی در شهر ساری واقع نیستند زیاد دیده نمیشوند.

یا دانشگاه صنعتی کاشان نیز از نظر علمی گرید بالایی دارد و بسیاری دیگر از دانشگاه های کشور که اگر محل واقع شدن این دانشگاه ها در جای دیگری بود بیشتر طرفدار داشتند و دیده میشدند.

برخی داوطلبان به سایتهای آموزشی مراجعه میکنند و میخواهند ببیند رتبه های برتر چه دانشگاه هایی انتخاب کردند، مثلا رتبه های برتر به ترتیب دانشگاه شریف و تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر را انتخاب کردند بنابراین دانشگاه علم و صنعت از دانشگاه خواجه نصیر بهتر است، در حالی که چنین نیست.

در برخی رشته ها مانند برق دانشگاه خواجه نصیر خیلی بهتر از دانشگاه علم و صنعت است، یا در رشته هایی مانند معدن و مکانیک و… دانشگاه علم و صنعت خیلی بهتر است.

لذا به این نکته دقت کنید که انتخاب دانشگاه تقلیدی نیست، خیلی از دانشگاه ها به دلیل محل مناسبی که واقع هستند زود رشته های آنها پر میشود، مانند دانشگاه امام خمینی قزوین که به آن بین الملل نیز گفته میشود، دانشگاه خیلی تاپی نیست اما چون شهر قزوین به دو کلان شهر تهران و کرج چسبیده است و سرویس رفت و برگشت برای دانشجوها دارد، لذا ظرفیت های آن توسط رتبه های برتر زود پر میشود، این در حالی است که چندین دانشگاه دیگر میشود مثال زد که نسبت به بین الملل قزوین در رشته های فنی خیلی بهتر هستند.

با توجه به نکات گفته شده در بالا با دقت از افراد مطلع تحقیق کنید تا به جمع بندی مناسب برسید. پس سایت دانشگاه، هرم هیئت علمی و تحصیلات تکمیلی و سرچ انگلیسی را برای کسب اطلاعات در مورد دانشگاه ها فراموش نکنید.

همچنین میتوانید از پست های زیر دیدن کنید:

ویدئو علیرضا افشار در مورد رتبه بندی دانشگاه ها 1402

دانلود قسمت دهم



انتخاب شهر مناسب جهت تحصیل

در مورد دو ضلع از سه ضلع مثل انتخاب رشته پیش تر برایتان توضیح دادیم، یعنی در مورد رشته و دانشگاه و اکنون به توضیح در مورد ضلع سوم که شهر هست میپردازیم.

برای انتخاب شهر حتما خانواده ها را درگیر کنید، شاید خانواده ها در مورد گرید و رنکینگ دانشگاه ها و رشته های مختلف اطلاع چندانی نداشته باشند، مثلا ندانند رشته دندان پزشکی شهید بهشتی بهتر است یا دندان پزشکی دانشگاه تهران، اما در مورد شهرها اطلاعات بیشتری نسبت به شما دارند، زیرا هم سنی از آنها گذشته، هم جغرافیای بهتری دارند، هم مسافرت بیشتری رفتند.

همچنین به فراخور تجربه های خودشان یا گفتگو با دوستانشان اطلاعات بیشتری در مورد اسامی شهرها و وضعیت زندگی در آنها دارند و گاها فیدبک های بیشتری نسبت به شهرها در ذهن خود دارند.

شما به عنوان دانش آموز ممکن است حتی اسم برخی از شهرها را ندانید و حتی اطلاع نداشته باشید فلان شهر در کدام استان واقع است.

به تمام داوطلبان مخصوصا افرادی که میخواهند به هر نحوی دانشگاه روزانه درس بخوانند مثلا میگویند هر جا در هر شهری پرستاری یا پزشکی یا حقوق ظرفیت داشته باشد من حاضرم در انجا درس بخوانم و فرقی ندارد کجا هست.

توصیه میکنم حتما تحقیق کنید و ابتدا در دفترچه انتخاب رشته سراسری و سپس در دفترچه انتخاب رشته آزاد جستجو کنید و با توجه به محدوده قبولی خود که تاکنون با آن اشنا شده اید، یک انتخاب رشته نرم افزاری انجام دهید.

سپس اسامی شهرهایی که به شما آفر دادند را بنویسید و ابتدا ببینید در کدام استان واقع هستند و در مورد آنها سرچ کنید و با خانواده مشورت کنید تا به اطلاعات کاملی در مورد شهرها دست پیدا کنید.

به طور مثال شاید فاصله ظاهری تهران تا شاهرود نسبت به فاصله تهران تا مشهد کمتر باشد، اما دقت کنید که فرودگاه شاهرود تعداد پرواز کمی دارد که آن هم گاهی کنسل میشود و حتی گاهی اصلا پروازی ندارد، ولی فرودگاه مشهد به تهران همیشه فعال است و یک مسیر تاپ محسوب میشود، بنابراین حتما به سیستم حمل و نقل بین آن شهر تا شهر خودتان دقت کنید و ببینید حمل و نقل هوایی و ریلی دارد یا فقط اتوبوس هست.

اگر حمل و نقل هوایی و ریلی و اتوبوسی دارد، آیا مقصد آن به شهر شما هست یا به نزدیک ترین شهر به شما هست و باید در طول مسیر خط عوض کنید.

حتما این مورد را در برنامه ها و سایتهایی مانند ایتیک و علی بابا و … سرچ کنید یا از سایتهای مسیریاب استفاده کنید و با وارد کردن شهر مبدا و مقصد ببینید وضعیت حمل و نقل به آن شهر چگونه است.

گاهی ممکن است در استان مجاور با استان خودتان امکان پذیرفته شدن دارید، از نظر فاصله مسیر کوتاهی است اما راه سخت و صعب العبوری دارد، مثلا مسیر کوهستانی است که اکثرا درگیر بهمن یا ریزش کوه میباشد و مسیری نیست که همیشه رفت و آمد در آن راحت باشد، بنابراین به این نکات دقت کنید.

موضوعات دیگری که باید در مورد شهر تحقیق کنید از جمله آب و هوای شهر، جمعیت شهر و همچنین امکانات موجود در شهر میباشد.

کسی که در تهران با تمام امکانات رفاهی بزرگ شده است، برایش سخت و دشوار است که به شهر کوچک و فاقد امکانات رفاهی برود و چندین سال در آن شهر زندگی کند، چه بسا که همان ترم اول به دنبال ترک تحصیل یا مرخصی یا انتقالی و … برود که آن هم شرایط خاص خود را دارد، لذا به این موارد دقت کنید.

خیلی وقتها ممکن است شهر مقصد از نظر فرهنگی و زبانی یا قومیت مورد پذیرش شما نباشد.

حتی برای انتخاب شهر میتوانید به فامیل و اقوامی که در شهرهای مختلف دارید نیز توجه کنید و با توجه به حضور آنها در آن شهر، انتخاب رشته کنید، زیرا در شرایط بحرانی اقوام و آشنایان میتوانند به کمک شما بیایند.

توجه به این نکته هم حائز اهمیت است، مثلا ممکن است شرایطی برای شما پیش بیاید که بخواهید یکی دو سال از دوران تحصیل خود را به تنهایی یا با دوستان خود یک واحد مسکونی اجاره کنید، پس حتما به برنامه دیوار مراجعه کنید و قیمت رهن و اجاره بهای منزل در شهر مقصد را مشاهده کنید.

سعی کنید برای انتخاب شهر، چندین شهر که در طیف قبولی شما هست را در کنار هم قرار دهید و از نظر جزئیات ریزی مانند آب و هوا و امکانات حمل و نقل، وضعیت اجاره مسکن و اینکه در آن شهر آشنا و فامیل دارید یا خیر و بسیاری دیگر از نکات مهم با هم مقایسه کنید، حتی در مورد رشته ها و دانشگاه ها نیز این قیاس را انجام دهید.

مطمئن باشید اگر انتخاب رشته شما به این صورت باشد که شما محدوده قبولی خود را به صورت لیست یادداشت کنید و تمام کد رشته محل ها را تجزیه و تحلیل کنید و نکات ریز به ریز را دقت کنید و با آگاهی کامل انتخاب رشته کنید، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اگر دچار بیماری خاصی هستید و به شرایط آب و هوایی برخی شهرها حساسیت دارید، حواستان را خوب جمع کنید که دچار مشکل نشوید.

همچنین تحقیق در مورد شهرها در سایت ویکی پدیا هم میتواند به شما کمک کننده باشد چون دارای اطلاعات جامع و شامل و کاملی است.

مثلا برخی افراد به هوای شرجی شمال یا هوای بسیار گرم و شرجی جنوب ممکن است آلرژی داشته باشند، لذا پیش از انتخاب هر کد رشته محلی در این مناطق حسابی فکر کنید، زیرا شما قرار است چند سال در شهر مقصد زندگی کنید پس حواستان باشد که با دقت به جزئیات انتخاب کنید تا دچار مشکل و چالش نشوید و این چند سال تحصیل برای شما تبدیل به خاطرات فراموش نشدنی و عالی شود.

ویدیو علیرضا افشار در مورد انتخاب شهر دانشگاه 1402

دانلود قسمت یازدهم



ترتیب قرار دادن اولویت ها در انتخاب رشته در قبولی داوطلب تاثیر دارد یا نه؟

ممکن است خیلیها جواب این سوال را بدانند و برخی هم ندانند، لذا خدمت شما عرض میکنم که نه تاثیر ندارد. مثلا اگر شما یک کد رشته ای را اول قرار بدهی، این نیست که چون آن کد را اول گذاشته ای پس زودتر دیده میشود.

ابتدا براساس رتبه ای که دارید و اینکه نفر چندم هستید برگه رشته های پیشنهادی شما بررسی میشود و سپس برگه انتخاب رشته نفر بعدی چک میشود.

یعنی به عبارتی اگر شما رتبه ۹۹۹ باشید و یک کد رشته محلی را در اولویت صد و پنجاهم قرار داده باشید و شخص دیگری رتبه ۱۰۰۰ باشد و از قرار همان کد رشته را در اولویت اول خود قرار داده باشد، به این شکل نیست که چون آن شخص کد را اول قرار داده پس زودتر دیده میشود و پذیرفته میشود اما شما چون در اولویت ۱۵۰ قرار داده اید لذا دیده نمیشود و پذیرفته نمیشوید.

نه اینگونه نخواهد بود، نخست تمام ۱۵۰ کد رشته محل های شما بررسی میگردد و هر کجا ظرفیت خالی باشد قطعا شما پذیرفته خواهید شد، سپس به سراغ نفرات بعدی با توجه به رتبه شان خواهند رفت، بنابراین جای نگرانی نیست.

اصول کلی انتخاب رشته کنکور سراسری

در مورد اصول کلی انتخاب رشته به این نکته توجه کنید که هر چه از کد رشته یک به سمت کد رشته ۱۵۰ بروید، باید میزان اولویت شما در مورد شهر و دانشگاه و حتی مرغوبیت رشته انتخابی ضعیف تر شود و بالعکس هر چه از کد رشته ۱۵۰ به سمت کد رشته یک بیایید باید میزان مرغوبیت رشته و دانشگاه و شهر بهتر شود.

همچنین هر چه از کد رشته یک به سمت کد ۱۵۰ بروید باید میزان احتمال قبولی شما در یک رشته و دانشگاه بیشتر شود، زیرا رشته های رویایی و ایده آل در اولویتهای بالاتر قرار میگیرند تا دیده شوند، سپس انتخابهای منقی تر و واقع بینانه تر و در آخر هم انتخاب های کف قبولی قرار میگیرند.

حالا شما فرض کنید که باید یک انتخاب رشته ای انجام دهید با نموداری اکیدا نزولی از بالا به پایین که میزان مرغوبیت رشته ها و دانشگاه ها کمتر شود ولی در مقابل نمودار کاملا صعودی است که میزان احتمال قبولی است و باید بیشتر شود، بنابراین حتما به این نکته دقت کنید.

متاسفانه داوطلبان به این نکات توجه نمیکنند و دچار مشکل میشوند، مثلا شخصی که اولویت اولش قبولی در پزشکی و اولویت دومش دندان پزشکی است، در قرار دادن کد رشته ها پشت سر هم به این ترتیب عمل میکند که از کد اول تا کد ۱۰۰ تمام پزشکی ها در دانشگاه ها و شهرهای مختلف را با توجه به میزان مرغوبیت ( مثلا پزشکی دانشگاه تهران بعد پزشکی دانشگاه شهید بهشتی سپس پزشکی دانشگاه ایران و… ) قرار میدهد و در جایگاه کد ۱۰۱ به یک باره مثلا دندان پزشکی دانشگاه تهران را قرار میدهد که اینکار بسیار اشتباه است، وقتی آن فرد به طور مثال در پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته نشده چرا فکر میکند در دندان پزشکی دانشگاه تهران که لول بالاتری دارد و قائدتا شانس قبولی کمتری دارد قبول خواهد شد؟

اکثر داوطلبان موقع انتخاب رشته به جای تشکیل یک نمودار اکیدا نزولی، یک نمودار سینوسی با کد رشته محل ها میسازند.

اگر شما علاقمند به رشته مهندسی کامپیوتر هستید، از کد یک تا کد ۳۰ انواع کد محل های کامپیوتر را میزنید و در کد ۳۱ رشته مکانیک شریف را میزنید که یک رشته و دانشگاه بسیار تاپی است، باعث میشود رشته مکانیک شریف بسوزد چون ابتدا رشته های کامپیوتر در میزان مرغوبیت کمتر ممکن است قبولی بگیرد و اصلا به کد رشته مکانیک شریف نرسد، یا حتی در هیچ کدام از کد رشته محل های کامپیوتر قبول نشوید، اگر واقع بین باشید قطعا در مکانیک شریف نیز پذیرفته نخواهید شد، شما میتوانید کد مکانیک شریف را در لول های بالاتر و بین کدهای کامپیوتر قرار دهید تا سوخت نشود.

به این نکته حتما توجه کنید تا انتخاب های سوخت شده شما کمتر شود و این را بدانید که سیستم تمام کد رشته محل هایی که انتخاب کردید را بررسی خواهد کرد و جای نگرانی نیست.

ویدئو علیرضا افشار در مورد اولویت ها و تاثیر آن در قبولی 1402

دانلود قسمت دوازدهم



نکات مهم انتخاب رشته فرهنگیان

توجه کنید که ظرفیت کد رشته های فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته به صورت استانی هست و در موارد بسیار خاص، مانند دانشگاه شهید رجایی که از کل ایران ظرفیت تعیین میکند و دانشجو میپذیرد و شمای نوعی از شهر و استان خود برای ادامه تحصیل به تهران میروید، اما باید پس از اتمام تحصیل به محل زندگی خود بازگردید و در آنجا خدمت کنید.

گاهی بین استانهای همجوار مانند استان فارس و هرمزگان یا استان تهران و قم نیز این مورد هست که به دلیل کمبود امکانات، ظرفیت فرهنگیان از یک استان برای تحصیل به استان دیگر میروند اما محل خدمت آنها در استان و شهر خودشان است.

نکته بعدی در مورد دانشگاه فرهنگیان که باید به آن توجه کنید این است که لفظ پردیس برای دانشگاه فرهنگیان به این معنی نیست که باید شهریه پرداخت کنید، به طور کلی واژه خودگردان و شهریه پرداز برای پردیس های فرهنگیان کاربرد ندارد، بلکه لغت پردیس به معنای شاخه ای از آن دانشگاه.

مثلا پردیس منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه تهران که این دانشکده در کرج واقع است، این دانشکده یکی از شاخه های دانشگاه تهران است که به دلیل سرسبزی آن منطقه از کرج در آنجا ساخته شده است و اصلا خودگردان و شهریه پرداز نمی باشد.

بنابراین لفظ پردیس به معنای پولی نیست اما دقت کنید که شما به اندازه ظرفیت استان خودتان میتوانید پذیرفته شوید، استان بومی شما همان استانی است که در گوشه کارنامه شما درج شده، یعنی استانی که سه سال آخر دوره متوسطه خود را در آن گذراندید و یا اگر این سه سال را در استانهای مختلف بودید، استان محل تولدتان را به عنوان استان بومی در نظر میگیرند.

اگر شما بخواهید رشته های فرهنگیان را انتخاب کنید، میتوانید در بین انتخابهای دیگر کد رشته های فرهنگیان را قرار دهید، یعنی میتوانید این انتخاب ها را بین اولین ها یا وسطی ها یا اخرین ها بگذارید.

به طور مثال شخصی میگوید من رشته انسانی هستم و میخواهم رشته روانشناسی در کلان شهرها جزو انتخاب های اولم باشد و از انتخاب ۱۸ تا ۲۳ را رشته های فرهنگیان قرار دهم و پس از آن بقیه رشته ها را قرار دهم، به نظر شما تکلیف من چیست؟

در پاسخ به این فرد باید بگویم که اگر نمره کل شما نسبت به بقیه داوطلبان شامل حال مصاحبه شود و دعوت به مصاحبه شوید (ممکن است نمره کل شخصی شامل مصاحبه شود ولی برای مصاحبه فرهنگیان دعوت نشود زیرا نمره کل بقیه داوطلبان از آن شخص بالاتر بوده و طبق قانون دانشگاه فرهنگیان فقط میتواند سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه کند) نمره مصاحبه شما از طرف استان به سازمان سنجش ارجاع داده میشود.

سپس سازمان سنجش نمره مصاحبه را روی نمره علمی محاسبه میکند و ابتدا از کد یک تا ۱۸ که کد رشته محل های روانشناسی را انتخاب کردید میسنجد و اگر در هر کدام از کدها ظرفیت خالی باشد که قبول میشوید و تمام، اما اگر در بین آنها ظرفیت خالی نباشد سنجش به سراغ بقیه کدها که رشته های فرهنگیان است میرود و با توجه به نمره مصاحبه، کدها را مورد ارزیابی قرار میدهد، اگر قابل پذیرش باشید که قبول میشوید و تمام.

اما اگر قابل قبول نبود به سراغ بقیه کدها میرود، لذا در چیدن این کدها دقت کنید اگر کد رشته های فرهنگیان را اول بچینید و پذیرفته شوید دیگر سنجش به سراغ بقیه کدهای رشته های تاپی که در ادامه انتخاب کردید نخواهد رفت و یکی از همان رشته های فرهنگیان را که اول قرار دادید،پذیرفته خواهید شد.

نکته مهم دیگر اینکه گاهی در داخل یک استان برای پذیرش برخی رشته های فرهنگیان به یک شهر بیشتر اولویت بومی داده شده، این به معنی این نیست که داوطلبان بقیه شهرها نمیتوانند انتخاب کنند ولی داوطلبان آن شهر بیشتر امکان پذیرش دارند، در حقیقت سازمان سنجش با اینکار خواسته به داوطلبان آن شهر به دلایلی آوانس دهد.

در مورد مصاحبه فرهنگیان گاها سوالاتی پرسیده میشود که سخت و اذیت کننده است برای داوطلبان، در مطلب مصاحبه رشته های نیمه متمرکز (دانشگاه فرهنگیان و…) انواع سوالات ویژه مصاحبه های مختلف از دانشگاه ارتش تا وزارت اطلاعات و فرهنگیان و … قرار داده شده است، با مراجعه به سایت و مطالعه آنها خود را برای مصاحبه حضوری اماده کنید تا فرصتی را از دست ندهید.

ویدیو علیرضا افشار در مورد انتخاب رشته فرهنگیان 1402

دانلود قسمت سیزدهم



انتخاب رشته برای شرکت کنندگان در چند گروه آزمایشی مختلف

یکی از سوال های مهم که بین داوطلبان پرتکرار میباشد، این است که میپرسند اگر من در چند گروه ازمایشی مثلا ریاضی و هنر و زبان شرکت کرده باشم، انتخاب رشته من به چه نحوی است؟ آیا من باید برای هر کدام از گروه های آزمایشی یک فرم ۱۵۰ رشته ای پر کنم؟

در جواب این عزیزان باید بگویم که خیر، نیازی به پر کردن جداگانه فرم ۱۵۰ رشته ای برای هر گروه آزمایشی که شرکت کرده اید نیست.

شما در مجموع حق دارید فقط یک فرم ۱۵۰ رشته ای برای سراسری و یک فرم ۱۰۰ رشته برای دانشگاه آزاد پر کنید.

به این ترتیب که به صورت ترکیبی از کد دو یا سه ازمونی که شرکت کرده اید رشته محل های مختلفی را داخل همان فرم ۱۵۰ رشته ای انتخاب کنید.

توجه به این نکته برای انتخاب رشته در دو یا سه گروه مهم است که ببینید علاقه شما به چه رشته هایی بیشتر است و در کدام آزمون رتبه بهتری کسب کرده اید، تا بتوانید انتخاب رشته درستی انجام دهید.

در مورد دانشگاه آزاد شما باید یک کارت با ازمون خریداری کنید که این کارت با آزمون به شما اجازه ترکیب رشته ها را نمیدهد چون کدی نیست و نرم افزاری است.

حتما قبل از انتخاب رشته دانشگاه آزاد دفترچه آن را مطالعه کنید و ببینید کدام یک از رشته های با آزمونی که از مرغوبیت بهتری نسبت به رتبه ای که در سراسری دارید، برخوردار است و مورد تمایل شما نیز میباشد، بنابراین کارت مربوط به همان رشته را خریداری کنید و انتخاب رشته نمایید، پس به این مورد خیلی دقت نمایید.

در مجموع شما در دانشگاه های غیرآزاد مانند روزانه و شبانه و غیرانتفاعی و پیام نور و … ۱۵۰ حق انتخاب دارید و در دانشگاه ازاد حق انتخاب ۱۰۰ رشته با آزمون و ۲۰ رشته بدون آزمون به صورت مجزا دارید.

در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد یک سری کلماتی به کار برده میشود مانند پاره وقت و تمام وقت که اگر مورد تمایل شما بود میتوانید جداگانه کارت آنها را نیز دریافت کنید، تحصیل در رشته های پاره وقت به این صورت است که شما میتوانید هر ترم تعداد کمی واحد انتخاب کنید و به جای چهار سال در طول ۶ سال مدرک کارشناسی اخذ کنید و تمام وقت هم که میتوانید در هر ترم ۲۰ واحد انتخاب کنید و پس از ۴ سال فارغ التحصیل شوید.

توجه کنید که مدارک رشته های تمام وقت و پاره وقت و حتی بدون ازمون و باآزمون هیچ تفاوتی با هم ندارند و ارزش آنها یکسان است.

نکته بعدی این است که در رشته های زبان و هنر اصولا رتبه ها اعداد پایینی است و نسبت به رشته هایی مانند ریاضی و تجربی عددهای قشنگی به نظر میرسد، اما هرگز گول این رتبه ها را نخورید و فکر نکنید که با این رتبه ها هر رشته ای که بخواهید میتوانید پذیرفته شوید.

مثلا شخصی مراجعه میکند و میگوید من رتبه ۱۵۰۰ یا ۲۵۰۰ گروه زبان را کسب کرده ام، اما وقتی برای این شخص انتخاب رشته نرم افزاری انجام میدهیم متوجه میشود که ای بابا! خیلی از رشته های مورد علاقه خود را نمیتواند قبول شود چون ظرفیت در کنکور زبان و هنر بسیار کم است.

در گروه زبان و هنر رتبه های ۳۰۰ تا ۴۰۰ یا نهایتا ۵۰۰ میتوانند رشته ها و دانشگاه های تاپ قبول شوند.

در برخی از رشته ها که طرفدار زیادی هم دارند از جمله طراحی صنعتی و سینما و گرافیک، نهایتا رتبه های زیر ۱۰۰ یا ۱۵۰ در مناطق پذیرفته میشوند.

سعی کنید برای انتخاب رشته به مشاوری مراجعه کنید که کار بلد و صاحب تجربه باشد تا بتواند راهنمایی کامل و درستی به شما ارائه دهد.

ویدئو علیرضا افشار در مورد انتخاب رشته چند گروه آزمایشی

دانلود قسمت چهاردهم



محدودیت ها و محرومیت های انتخاب رشته ۱۴۰۲

سوال مهمی که این روزها پیرامون انتخاب رشته میشود این است که آیا محدودیت یا محرومیتی برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ وجود دارد؟

در پاسخ باید عرض کنم که خوشبختانه طبق اطلاعیه سازمان سنجش در زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱، در صورتی که داوطلبی انتخاب رشته روزانه را انجام دهد و حتی پذیرفته شود و نخواهد در آن رشته و دانشگاه ادامه تحصیل بدهد، برای انتخاب رشته روزانه در سال بعد یعنی کنکور ۱۴۰۲ هیچگونه محرومیت و محدودیتی ندارد، امسال نیز این روند تکرار میشود و داوطلبان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

این نکته لازم به ذکر است که اگر حتی دانشگاه روزانه پذیرفته شوید و ثبت نام کنید، باز هم میتوانید در کنار دروس دانشگاه برای کنکور ۱۴۰۳ نیز بخوانید و اگر در شهریور ۱۴۰۳ در دانشگاه و رشته بهتری پذیرفته شدید، میتوانید تصمیم بگیرید دانشگاه قبلی را انصراف دهید و به دانشگاه جدید بروید.

اما آقایان مشمول خدمت نظام وظیفه باید توجه کنند که فقط یک بار میتوانند انصراف دهند و این قانون شامل حال آنها نمیشود.

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تمام محدودیت ها و محرومیت ها برای انتخاب رشته محل های نیمه متمرکز یعنی رشته هایی که مصاحبه دارند مانند دانشگاه فرهنگیان، همچنان پابرجاست.

به عبارتی اگر داوطلبی در یکی از رشته های نیمه متمرکز پذیرفته شود و در حین تحصیل قصد انصراف داشته باشد به جای خدمت ۸ ساله ای که باید ارائه میداد و همچنین به ازای واحدهای درسی که گرفته بود و تحصیل رایگان، جرایم سنگینی باید پرداخت کند.

در انتخاب رشته امسال خوشبختانه شاهد محدودیت ها و محرومیت های سالهای دور نیستیم، مانند افرادی که در دانشگاه روزانه درس خواندند ولی مدرک نگرفتند، یا ثبت نام نکردند و یا حتی در دانشگاه روزانه تحصیل کردند و مدرک هم دریافت کردند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، شامل محرومیت و محدودیتی نمیشوند و همچنین برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ نیاز به پرداخت هزینه ای نخواهد بود.

در مورد داوطلبانی که هنوز فارغ التحصیل نیستند و قصد دارند مهرماه امسال در دانشگاه ثبت نام کنند و ادامه تحصیل بدهند، هنوز همان محرومیت ها و محدودیت ها وجود دارد.

پس دقت کنید تا زمانی که شما یکی از مدارک دیپلم نظام جدید ۶ ۳ ۳، یا ترمی واحدی، یا سالی واحدی، و یا دیپلم نظام قدیم که شامل فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به قبل میباشندرا دریافت نکرده باشید نمیتوانید در دانشگاه ثبت نام کنید و ادامه تحصیل دهید.

همچنین در مورد داوطلبان رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز اگر مدارک لازم را دریافت کرده باشند و نمرات ترمیم معدلشان برای رشته ای که در آن کنکور دادند، مشکلی نداشته باشد میتوانند در دانشگاه ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.

داوطلبان عزیز به این مسئله بسیار دقت کنید که اگر واقعا در مورد رشته یا دانشگاه روزانه ای شناخت کافی ندارید و یا علاقه ندارید آن را انتخاب نکنید، چون ممکن است به صورت اتفاقی در آن کد رشته پذیرفته شوید و واقعیت اینکه جای تغییری هم برای آن رشته وجود ندارد.

خیلی مهم است که تک تک رشته هایی را که انتخاب میکنید از بالا و رشته های رویایی تا پایین و رشته های کف قبولی، همگی را بشناسید و به آنها علاقه داشته باشید، سپس انتخاب کنید.

اینکه مشاوران انتخاب رشته یا سایتهای آموزشی و یا انتخاب رشته کامپیوتری یک سری نکته در مورد انتخاب های شما ذکر میکنند، قرار نیست حتما آن نکات اتفاق بی افتد.

بنابراین از شماره یک تا شماره ۱۵۰ کد رشته هایی را که انتخاب میکنید باید بشناسید و مورد علاقه تان باشد، اما از این بابت خیالتان راحت باشد که اگر رشته قبولیتان مورد علاقه تان نبود محدودیتی برای شرکت در کنکور سال های بعد نخواهید داشت.

ویدئو علیرضا افشار درباره محدودیت های انتخاب رشته 1402

دانلود قسمت پانزدهم



ماندگاری نتیجه کنکور ۱۴۰۲ تا دوسال

یک سوال پرتکرار بین داوطلبان این است که میپرسند، یعنی چی که نتایج کنکور ۱۴۰۲ تا دوسال است ماندگار خواهد بود؟ اینکه من رتبه ای در سهمیه خودم اوردم تا دوسال رتبه ام همین خواهد بود و میتوانم با آن انتخاب رشته کنم؟

در جواب عرض میکنم که نه معنی آن این نیست، به طور مثال اگر رتبه شما ۱۸۵۳۴ در سهمیه شده این رتبه برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اصلا وجود نخواهد داشت.

زمانیکه اعلام میکنند نتایج کنکور ۱۴۰۲ تا دوسال تاثیر خواهد داشت به این معنی است که درصدهایی که شما به عنوان نمرات خام در کنکور ۱۴۰۲ کسب کرده اید را با درصدهای خام داوطلبان کنکور در سال ۱۴۰۳ مقایسه خواهد شد، به صورتی که انگار شما در کنکور ۱۴۰۳ آن درصدها را به دست آورده اید.

در آن زمان درصدهای شما تراز بندی میشود و رتبه ای به شما تعلق میگیرد، به این شکل که الان ممکن است رتبه شما ۱۸ هزار باشد و در کنکور ۱۴۰۳ رتبه شما ۲۰ هزار باشد و در کنکور ۱۴۰۴ رتبه شما ۱۶ هزار شود.

پس این نکته را مد نظر داشته باشید که شما میتوانید به کنکور یک سال قبل یا دو سال قبل خود استناد کنید و با استفاده از آن انتخاب رشته کنید و این موضوع به معنی این نیست که رتبه یا تراز کنکور ۱۴۰۲ برای شما بماند و یا این نیست که رشته محل یا دانشگاهی که امسال قبول شده اید برایتان ذخیره میشود، نه اینگونه نیست، فقط نمره خام ها ذخیره میشوند و در فرآیند تراز دهی و رتبه دهی یک بار دیگر قرار خواهند گرفت و با توجه به اعداد و ارقام کنکوری که در آن سال برگزار شده است مقایسه خواهید شد.

ویدئو علیرضا افشار درباره ماندگاری نتایج کنکور

دانلود قسمت شانزدهم



تغییر رشته و انتقالی دانشگاه بعد از انتخاب

یکی دیگر از سوالات مهم شما در مورد تغییر رشته و انتقالی دانشگاه است، خدمت شما عرض کنم که قبولی شما به راحتی قابل تغییر نمیباشد و همچنین دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اید نیز به راحتی قابل انتقالی گرفتن نیست.

در سال های گذشته به این صورت بود که شما انتخاب رشته میکردید و فرضا در کد رشته محل ۶۵ پذیرفته میشدید، سیستم وقتی شما در هر کدی قبول شوید بقیه کدها را چک نمیکند و به سراغ نفر بعدی میرود.

اما در هفته اول یا دوم مهرماه یک کارنامه ای به نام کارنامه تکمیلی یا کارنامه سبز منتشر میشد که وضعیت شما را در انتخاب های یک تا پایان یعنی انتخاب های بعد از کد ۶۵ را بررسی میکرد که شاید شما نمره قبولی در کد ۶۶ یا ۶۷ یا چند مورد دیگر را داشتید.

شما میتوانستید از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی سایت سازمان سنجش درخواست دهید تا اولویت های بعدی انتخاب رشته شما نیز بررسی شود و سازمان سنجش اولویت قبولی بعدی شما را بررسی میکرد و در صورت خالی بودن ظرفیت در آن کد رشته محل، به شما اینگونه پاسخ میداد که شما فلان رشته و دانشگاه پذیرفته شدید و مدارک قبولی شما به آن دانشگاه ارسال شده و میتوانید در فلان تاریخ برای ثبت نام مراجعه کنید.

اما متاسفانه از کنکور ۱۴۰۱ این امکان حذف شد، یعنی دیگر چیزی به نام کارنامه سبز که شرایط قبولی شما در دیگر کدها را نشان دهد، منتشر نمیشود و فقط به اطلاع داوطلبان رساندن که اگر کد ۶۵ را قبول شده اید، از کد ۱ تا ۶۴ را با این اختلاف ها پذیرفته نشدید.

پس این نکته را مد نظر بگیرید که امکان تغییر رشته به راحتی ندارید و همچنین امکان انتقالی دانشگاه نیز به راحتی ندارید و اصلا هم امکان عوض کردنِ قبولی که سیستم برایتان انتخاب کرده با کد رشته محل های پایین تر را ندارید.

اما در اینجا یک سوال پیش می آید که اگر شخصی در یک رشته ای پذیرفته شد و پس از مراجعه به دانشگاه متوجه شد نمیتواند با این رشته ارتباط برقرار کند و علاقه ای به آن ندارد، در این زمان طبق قانون چه کاری میتواند انجام دهد؟

اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، باید به دانشگاه محل قبولی مراجعه کنید و درخواست کنید تا تغییر رشته شما را به شور بگذارند و به کمیسیون مربوطه ارجاع دهند، در صورتی که دانشگاه ظرفیت خالی داشته باشد و شما نیز نمره آخرین نفر قبولی را داشته باشید با مجوز سازمان سنجش شما میتوانید در رشته جدید ثبت نام کنید.

اما اکثر افراد رشته ای که علاقه دارند در همان دانشگاه ادامه تحصیل دهند را پیش از همین رشته ای که اکنون قبول شده اند قرار داده اند و متاسفانه نمره قبولی برای آن رشته را کسب نکردند و در این صورت قائدتا در رشته ای که علاقه دارند قبول نمیشوند و موفق به تغییر رشته نخواهند شد و در این حالت فقط یک راه حل وجود دارد و آن کنکور مجدد است.

در مورد انتقالی نیز باید حداقل یک ترم در دانشگاهی که پذیرفته شده اید درس بخوانید و پس از آن به سایت دانشگاه ازاد و یا سایت سنجش مراجعه کنید و برای انتقالی ثبت نام نمایید، درخواست شما بررسی خواهد شد و در صورت موافقت به شما انتقالی و یا حداقل مهمانی میدهند، یعنی به مدت یک یا دو ترم میتوانید در دانشگاه و شهر دیگری درس بخوانید.

روال مهمانی در دانشگاه آزاد بسیار مرسوم است چون یک سازمان مرکزی دارد و برخی قوانین راحت تر انجام میگیرد.

اما اکثر شما زمانیکه خواهان انتقالی هستید عمدتا قصد دارید از یک شهر کوچکتر و کم امکانات تر به یک شهر بزرگتر و با امکانات بیشتر منتقل شوید و این مسئله نیز شما را به چالش می اندازد.

اما به ندرت مشاهده شده که داوطلبان پیرینت انتخاب رشته خود را با دقت چک نکرده اند و در دانشگاهی قبولی آوردند که به دلیل یک اختلاف جزئی یک کد را اشتباه وارد کرده اند و در منطقه بسیار دورافتاده ای قبول شده اند، در مورد این افراد شاید با تغییر رشته آنها موافقت شود اما باید در آن دانشگاه بمانند و یا شاید با انتقالی آنها موافقت کنند اما باید در آن رشته بمانند بنابراین حواستان را جمع کنید که دچار چنین مشکلاتی نشوید، چون دردسر زیادی دارد و سخت گیری زیادی میشود، در کل تغییر قبولی خیلی به سختی اتفاق می افتد.

اینکه برخی مشاورین در مشاوره های خود به شما میگویند مثلا داروسازی بزن پس از قبولی تغییر بده به دندان پزشکی و یا فلان مهندسی بزن پس از قبولی تغییر بده به یک مهندسی دیگر، این یک اشتباه بزرگ است، لذا در این موارد دقت زیادی داشته باشید.

ویدئو علیرضا افشار درباره شرایط تغییر رشته و انتقالی

دانلود قسمت هفدهم



انتخاب رشته ورودی بهمن دانشگاه

بسیاری از داوطلبان میپرسند آیا انتخاب دانشگاه های نیمسال دوم یعنی بهمن ماه را در لیست انتخاب رشته بلافاصله پس از دانشگاه نیمسال اول قرار دهیم یا با فاصله چند کد دیگر قرار دهیم؟

این مسئله کاملا به خودِ شما بستگی دارد، چون دانشگاه و رشته و شهر همان است پس کفیت نیز تفاوتی ندارد و همچنین مورد علاقه شماست و فقط تفاوت در نیمسال شروع تحصیل دارد، اگر من به جای شما باشم حتما بدون فاصله پس از نیمسال اول کد نیمسال دوم را قرار میدهم.

اما اگر کسی مشکلی دارد مانند آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند و مجبورند که همان نیمسال مهر ماه وارد دانشگاه شوند، پس در آن صورت کدهای نیمسال دوم باید پایین تر از تمام کدهای نیمسال اول قرار داده شود.

در مورد دانشگاه فرهنگیان مربوط به استان خودتان این مسئله را مد نظر بگیرید که ابتدا به دبیری دوره متوسطه دوم توجه کنید، اگر رشته تجربی هستید دبیری زیست و شیمی، اگر رشته ریاضی هستید دبیری ریاضی و فیزیک را اولویت قرار دهید.

اگر اینها ظرفیت نداشتند به سراغ دبیری دوره متوسطه اول بروید، رشته هایی مثل دبیری ریاضیات نیمسال اول و دبیری علوم تجربی نیمسال اول و سپس دبیری کار و فناوری نیمسال اول را انتخاب کنید. یک لول پایین تر نوبت به دبیری دوره ابتدایی میرسد.

برخی هم در رشته انسانی علاقمند به دبیری علوم تربیتی و مشاوره و پرورشی هستند که ابتدا رشته هایی که گفته شد را مدنظر بگیرید سپس به این کد رشته ها برسید.

البته تمام رشته هایی که گفته شدند ممکن است در برخی از استانها ظرفیتی برای آنها تعیین نشده باشد، برخی استانها نیاز کمتری به فرهنگیان دارند یا اصلا برخی رشته ها را در دانشگاه فرهنگیان استان خود ندارند، یا حتی بعضی استانها برای برخی رشته ها فقط جنسیت خاصی دانشجو میپذیرند و برای جنسیت دیگر پذیرش ندارند.

معلمی کودکان استثنائی از رشته های سختی هست که پیشنهاد میشود اگر تمایل دارید به این شغل در اولویت های آخر قرار دهید.

ضمنا نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که به محل خدمت آن کد رشته محل دقت کنید که به محل زندگی شما نزدیک باشد، مثلا دختر یا آقا پسری که محل زندگی آن در شیراز است و محل خدمت آن دو سه ساعت تا شیراز فاصله دارد، بعد از ازدواج و تشکیل خانواده با چالش بزرگی روبرو خواهد بود و هر روز باید تایم زیادی را برای رفت و برگشت به محل کار و زندگی تلف کند، اگر هم بخواهند به محل خدمت خود نقل مکان کنند که باز هم مشکلات خاص خودش را دارد.

بنابراین حتما به محل خدمت کد رشته محل توجه ویژه داشته باشید زیرا شما کارمند آموزش و پرورش محسوب میشوید و باید در طول هفته به جز آخر هفته ها، صبح خیلی زود در محل کار خود حضور داشته باشید.

ویدئو علیرضا افشار درباره ورودی نیمسال دوم دانشگاه

دانلود قسمت هجدهم



انتخاب های سوخته در لیست انتخاب رشته

در بحث چیدمان رشته این مسئله را حتما مد نظر بگیرید، آن هم این است که برخی از شما داوطلبان از یک دانشگاه خوب چند رشته انتخاب میکنید.

مثلا از دانشگاه شریف رشته مهندسی عمران و مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکانیک را انتخاب میکنید و بعد به سراغ دانشگاه تهران میروید و همین رشته ها را انتخاب میکنید و سپس در دانشگاه امیرکبیر نیز به همین شیوه انتخاب میکنید، این یک سبک از انتخاب رشته میباشد ولی ایراد این سبک از انتخاب رشته این است که شما مجبورید بین این سه رشته با اختلاف یک نفر در رشته ای که علاقه دارید قبول نشوید و در رشته بعدی که ممکن است علاقه زیادی نداشته باشید پذیرفته شوید، از این بابت چنین چیدمانی دارای ریسک میباشد.

ایرادی ندارد شما یک رشته را در بین چند دانشگاه انتخاب کنید، البته بین تعداد محدودی دانشگاه در اصطلاح بازی کنید، سپس یک رشته دیگر را در بین همان دانشگاه ها بازی کنید، به شرط اینکه رشته اول لول بالاتری داشته باشد و رتبه های برتر آن را انتخاب کنند، این نیز سبک دیگری از انتخاب رشته میباشد.

سبک دیگر انتخاب رشته که بسیار پرریسک و خطرناک میباشد، این است که مثلا شما رشته A را در تمام دانشگاه ها انتخاب میکنید، یعنی از کد یک تا ۴۰ رشته A از دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، شیراز، مشهد، اصفهان و… انتخاب میکنید و از کد ۴۱ به بعد رشته B را دوباره به همان صورت، یعنی از دانشگاه های مختلف انتخاب میکنید.

توجه کنید که این سبک انتخاب رشته دچار مشکل و اشتباه میشود توسط سیستم، به این صورت که وقتی شما یک بازه مکانی زیادی را برای یک رشته اشغال میکنید و رشته دوم را زیر آن رشته شروع کنید، یک تعداد زیادی از کد رشته محل های شما که اولین انتخابهای رشته دوم شما هست را سیستم نادیده میگیرد و سوخت میشود.

مثلا اگر رشته کامپیوتر از دانشگاه شریف تا دانشگاه بیرجند را انتخاب کنید و در هیچ کدام پذیرفته نشوید، چگونه امکان دارد که رشته عمران در دانشگاه شریف یا امیرکبیر یا خواجه نصیر را پذیرفته شوید؟

بنابراین وقتی سیستم با این رتبه و کارنامه شما، حد نصاب رشته کامپیوتر بیرجند را به شما ندهد و پذیرفته نشوید، امکان ندارد بتوانید در رشته عمران دانشگاه شریف و … پذیرفته شوید.

اگر یک رشته ای برای شما مهم است و قصد دارید در آن پذیرفته شوید، سعی کنید همان رشته را در ۱۰ تا دانشگاه بازی بدهید و از کد یک تا ۱۰ پشت سر هم بچینید، سپس رشته دوم را در چند دانشگاه تاپ مثلا از کد ۱۱ تا ۱۵ انتخاب کنید، باز دوباره همان رشته اول را از کد ۱۶ به بعد در دانشگاه های با لول پایین تر بازی دهید و بعد از آن چند کد از رشته سوم در دانشگاه های تاپ انتخاب کنید، یعنی به صورت ترکیبی رشته ها را بچینید و پشت سرهم نباشند که باعث سوخته شدن رشته ها و دانشگاه های تاپ شوند.

اگر قرار باشد تک رشته انتخاب کنید این سبک توجیه دارد اما اگر قصد دارید ترکیبی از چند رشته کار کنید، باید تاپهای این چند رشته را لابه لای هم قرار دهید.

در مقاله های دیگر موجود در سایت سعی میکنیم الگوریتم انتخاب رشته را آموزش دهیم تا متوجه شوید کجای لیست کدام رشته را قرار دهید.

متاسفانه مشکل بسیاری از داوطلبان این است که ۱۵۰ کد لیست سراسری و ۱۰۰ کد لیست آزاد را خیلی سرسری و الکی میچینند و باعث میشوند بسیاری از کدها بسوزد.

ویدئو علیرضا افشار درباره انتخاب های سوخته انتخاب رشته 1402

دانلود قسمت نوزدهم



دلیل دعوت نشدن به مصاحبه رشته های نیمه متمرکز

یک سوالی که عمدتا بعد از انتخاب رشته برای داوطلبان پیش می آید و بهتر است پیش از انتخاب رشته با تکنیک های آن آشنا شوند این است که میپرسند:

چرا من به مصاحبه دعوت نشدم؟ مثلا مصاحبه دانشگاه علوم پزشکی ارتش یا بقیه الله یا فرهنگیان و دلیل آن چیست؟ یعنی من در رشته های بالاتری قبول شدم و باعث شده به مصاحبه دعوت نشوم؟ یا بالعکس چون دعوت به مصاحبه شدم یعنی در رشته بالاتر قبول نشدم و رسیده به رشته های مصاحبه دار؟

جواب هیچ کدام از سوالات بالا مثبت نیست، اولا همانطور که پیش تر گفته شد کد رشته محل های نیمه متمرکز را در هر جایی از لیست میتوانید قرار دهید.

به طور مثال اگر شما کد رشته فرهنگیان را در جایگاه ۲۰ در لیست انتخاب رشته قرار دهید و دعوت به مصاحبه شوید دلیل بر این نیست که شما کد ۱ تا ۱۹ را پذیرفته نشدید.

زمانی که شما لیست انتخاب رشته های خود را به سنجش میدهید حدودا سه هفته طول میکشد تا سنجش لیست ها را کنار هم قرار دهد و با هم مقایسه نماید و در هفته اخر سنجش خروجی قبولی ها را منتشر میکند، این در حالی است که چند روز پس از انتخاب رشته، شما دعوت به مصاحبه میشوید.

سنجش در این فاصله کوتاه نمیتواند بررسی های لازم را انجام دهد و بفهمد که شما در رشته های بالاتر از مصاحبه دارها قبول شده اید یا نه. اگر سنجش چنین توانایی در اعلام نتایج داشت که به جای اخر شهریور در همان اواخر مرداد اعلام نتایج را منتشر میکرد. بنابراین ممکن است در انتخاب های ۱ تا ۱۹ هم قبولی داشته باشید ولی هنوز مشخص نیست.

اما چون رشته مصاحبه دار در کد ۲۰ انتخاب کرده اید، دعوت به مصاحبه میشوید و نمره آن به سنجش ارسال میشود. سنجش از کد شماره یک به ترتیب چک میکنید و تا پایین، به فرض شما در کد رشته ۵ نمره قبولی را کسب کرده اید لذا قبول میشوید و تمام، حتی به کد ۲۰ که مصاحبه دار بوده نرسیده اید.

یا ممکن است از کد ۱ تا ۱۹ را سنجش چک کرده و در هیچ کدام قبولی نداشتید و حتی در کد شماره ۲۰ که مصاحبه نیز انجام داده اید هم نمره قبولی کسب نکرده اید لذا سنجش رد میشود و به سراغ کدهای بعدی میرود.

پس دعوت شدن یا نشدن به مصاحبه دلیل بر موضوع خاصی نیست.

مثلا شخصی دعوت به مصاحبه نشده یعنی کد رشته های بالاتری را پذیرفته شده ؟ نه

به طور کلی دانشگاه های مصاحبه دار نمره کل شما را با بقیه افرادی که درخواست مصاحبه دادند چک میکنند و با توجه به اینکه ظرفیت های چنین دانشگاه هایی مشخص میباشد و فقط حق دارند دو یا سه برابر ظرفیت، از داوطلبان دعوت به مصاحبه کنند.

ممکن است از قضا در آن سال تعداد زیادی درخواست برای کد رشته پزشکی ارتش داده باشند و باعث شده شما دعوت به مصاحبه نشوید، اما شاید کدهای قبلی یا کدهای بعدی رشته پزشکی ارتش را پذیرفته شوید.

اینکه عده ای از مشاوران توصیه میکنند رشته های مصاحبه دار در بالای لیست باشد تضمینی برای قبولی نیست.

اگر فردی رتبه ۳۰۰ کنکور انسانی شود و بخواهد مثلا ۱۵ تا رشته انتخاب کند و علاقه به رشته حقوق داشته باشد، میتواند چندتا کد حقوق در دانشگاه های تهران بزند و چند کد حقوق نیز در دانشگاه شهر خودش بزند و سپس چند کد هم از فرهنگیان بزند، اگر به مصاحبه دعوت شود دیگر نمیتواند در رشته حقوق پذیرفته شود؟ نه به هیچ وجه اینگونه نیست.

اصلا شرکت کردن در مصاحبه به معنای قبولی نیست، مصاحبه فقط نمره دارد که به سنجش ارسال میشود و هنگام سنجیدن رشته های مصاحبه دار، نمره آن در قبولی یا عدم قبولی تاثیرگذار خواهد بود.

یک موردی که متاسفانه وجود دارد این است که وقتی داوطلبان برای انجام مصاحبه (مخصوصا مصاحبه فرهنگیان) میروند، مصاحبه کننده به داوطلب میگوید اگر در این رشته پذیرفته شوی دیگر در هیچ رشته پذیرفته نخواهی شد و یا میگویند کد فرهنگیان چندمین انتخاب شما بوده؟ اگر داوطلب بگوید مثلا انتخاب ۴۰، مصاحبه شونده در پاسخ میگوید نه قابل قبول نیست، باید کد فرهنگیان در بالای لیست انتخاب رشته باشد و شما پذیرفته نمیشوی.

دلیل این سخن ها این است که مصاحبه کننده احتمالا میخواهد فرد یا افراد خاصی را دستچین کند و باعث قبولی آنها شود، لذا افرادی که اولویت بالاتری دارند را رد میکند پس در این موارد حواستان را جمع کنید و گول چنین حرفهایی را نخورید.

انتخاب رشته قانون دارد و کسی نمیتواند هیچ رشته ای را تحمیل کند، اینکه کسی با رتبه ۱۰۰ یا ۲۰۰، کد رشته فرهنگیان را انتخاب کرده پس باید در این رشته ها درس بخواند و راه دیگری ندارد، درست نیست.

چنین فردی میخواهد رشته های تاپ را قبول شود و در صورت قبول نشدن آن رشته های تاپ با قبولی در رشته های فرهنگیان نیز موافق است.

ویدئو علیرضا افشار درباره دعوت نشدن به مصاحبه نیمه متمرکز

دانلود قسمت بیستم



تغییر اولویت های لیست انتخاب رشته

داوطلبان عزیز کنکور ۱۴۰۲ حتما یک نکته را در لیست انتخاب رشته خود چک کنید، حتی اگه لیست خود را وارد سایت سازمان سنجش کرده اید، در زمان ویرایش حتما مراجعه کنید به سایت و این مورد را چک نمایید.

به این صورت که لیست نهایی خود را نگاه کنید مثلا ۱۵۰ کد را انتخاب نمودید، با خود بگویید کد رشته محل یک را بیشتر علاقه دارم یا کد ۲ را؟ اگر جواب شما همان کد یک باشن پس انتخاب شما درست است.

همین کار را با کد ۲ و ۳ انجام دهید، با خود بگویید کد ۲ را بیشتر علاقه دارم یا کد ۳ را؟

مثلا کد ۲ برق دانشگاه علم و صنعت قرار داده اید و کد ۳ نفت دانشگاه شریف، اگر فرضا گفتید کد سه را بیشتر علامند هستم، پس باید کد ۲ و ۳ را با هم جابجا کنید.

به این روش چکینگ نهایی یا چکینگ دو دویی میگویند که خودتان به راحتی میتوانید از کد ۱ تا اخر، به صورت دو به دو چک کنید، مثلا کد ۱ و ۲، یا کد ۲ و ۳، یا کد ۳ و ۴ و…

اگر به طور مثال چکینگ نهایی را انجام دادید و به کد ۵ و ۶ رسیدید و دیدید که کد ۶ را بیشتر دوست دارید، پس باید با کد ۵ جابجا کنید، اما دوباره بین همان کد ۶ که جابجا کردید و کد ۴ باز هم مقایسه انجام دهید، شاید لازم باشد دوباره کد ۶ را ارتقا دهید و با کد ۴ جابجا نمایید، اگر هم به نظرتان لزومی نداشت در همان جایگاه ۵ قرار دهید.

بنابراین چکینگ دو به دویی را از کد اول تا انتها انجام بدهید و هر کجا لازم بود جابجا کنید و پس از جابجایی نیز با کد قبلی چک کنید تا به انتها برسید.

چکینگ نهایی باعث میشود پشیمانی شما از نتیجه قبولیتان بسیار کم شود، به این صورت که شما رشته ای که قبول شده اید نسبت به بقیه کدها علاقه داشتید و کدهای بالاتر که قبول نشده اید هم نمره کافی نیاورده اید و میزان رضایت شما بالا میرود.

پس حتما این مورد را دقت کنید که بعد از قبولی در کد مثلا ۱۳ با خود نگویید کد ۲۰ را بیشتر علاقه داشتم!

توجه کنید که پس قبولی چون کارنامه سبز منتشر نمیشود، امکان تغییر رشته با انتقالی نخواهد بود یا بسیار با سختی امکان پذیر خواهد بود، در حقیقت شما باید همان رشته و دانشگاهی که پذیرفته شده اید را ادامه تحصیل بدهید و در غیر این صورت باید پشت کنکور بمانید و خودتان هم میدانید که پشت کنکور ماندن چه دشواری هایی در پی دارد، مخصوصا کنکور ۱۴۰۳ که حواشی پیرامون آن زیاد است و تاثیر قطعی نمرات نهایی به ۵۰ درصد افزایش یافته، بنابراین با انتخاب رشته صحیح پرونده کنکور را برای همیشه در زندگی خود ببندید و به دانشگاه بروید.

چیدمان رشته ها در لیست انتخاب رشته

مثلا شخصی میپرسد، اگر کد رشته دندان پزشکی دانشگاه اصفهان را انتخاب کردم، آیا کد شهریه پرداز آن را پشت سر همان قرار دهم؟

جواب این سوال بستگی به توان مالی آن فرد دارد، اگر برای پرداخت شهریه مشکلی ندارد و بیشتر رشته و دانشگاه مد نظرش است میتواند، کد شهریه پرداز همان رشته را پشت سر بدون شهریه قرار دهد.

اما کار عاقلانه این است که شما ابتدا روزانه های خوبی که در محدوده رتبه شما قرار دارد را انتخاب کنید، تقریبا یک دسته ۱۵ تا ۲۰ تایی روزانه شود سپس به سراغ پردیس ها و شهریه پردازها بروید.

همانطور که در بحث دانشگاه فرهنگیان گفته شد به مواردی مانند علاقه و محل خدمت توجه شود، در بحث چیدن رشته های روزانه به قرار دادن که رشته های دانشگاه های شهریه پرداز و مازاد ظرفیت و پردیس ها نیز دقت کنید.

بحث تعهد خدمت نیز از مسئله های مهم در زمان انتخاب رشته است که باید به آن توجه کنید، انجام تعهد خدمت واقعا سخت است، هم سه برابر تحصیل هم ۱.۵ برابر هردو شرایط سختی دارند.

برای انتخاب رشته های تعهد خدمت به این نکات دقت کنید که اولا سعی کنید استان محل خدمت خود را انتخاب کنید، یا اگر استان دیگری را خواستید انتخاب کنید به میزان وسعت استان توجه کنید که کوچک باشد و منطقه های محروم زیاد از مرکز استان دور نباشد.

مثلا استانهای قم و البرز که مساحت کمی دارند و مرکز استان نسبت به دورترین و محروم ترین مناطق زیاد مشکل ساز نیست و شما میتوانید به راحتی رفت و آمد داشته باشید.

ولی استان هایی مانند فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و کرمان که دارای وسعت زیادی هستند، مشخص نیست محل تعهد شما کجا باشد و ممکن است بسیار با دشواری روبرو شوید.

اگر مشکل مالی داشتید میتوانید رشته های تعهدی را بالاتر قرار دهید اما اگر دچار مشکل مالی نیستید رشته های تعهدی را در انتها قرار دهید بهتر است.

در دوره آموزش انتخاب رشته پیرامون چیدمان رشته ها پشت سرهم بسیار مطلب ارائه داده ایم، اینکه به چه صورت به یک چیدمان خوب برسیم نیز توضیحات کامل داده شده است.

به داوطلبان یک الگوریتمی به نام الگوریتم انتخاب رشته ارائه شده تا افرادی که شک دارند که کدام کد را کجا بچینند با دادن یک سری امتیاز و عدد دادن و جمع بندی به رتبه آن رشته ها برسند و یک چیدمان درست داشته باشند.

در صورت علاقمند بودن میتوانید در دوره آموزش انتخاب رشته که از تیرماه شروع به فعالیت کرده ایم، ثبت نام و شرکت کنید که البته اطلاعات کامل آن دوره تا پایان مرداد ماه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و میتوانید با هزینه کم نکات مهم و زیادی را آموزش ببینید.

ویدئو علیرضا افشار درباره چینش لیست

دانلود قسمت بیست و یکم



چقدر احتمال دارد که انتخاب رشته ام را قبول بشوم؟

خدمت دوستانی که این سوال را پرسیدند عرض میکنم که در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ متاسفانه به هر دلیلی ۵۰ درصد از داوطلبان در بهترین حالت، انتخاب رشته انجام دادند و ۵۰ درصد اصلا وارد فرایند انتخاب رشته نشدند.

امسال بخاطر کم ریسک بودن انتخاب رشته به دلیل حذف شدن محدودیت ها و محرومیت های دانشگاه های روزانه احتمال میرود که تعداد بیشتری انتخاب رشته انجام دهند.

اما باز هم در بحث انتخاب رشته داوطلبان مثل سابق نیستند که صرفا بخواهند دانشجو شوند و به هر رشته و دانشگاهی وارد شوند.

اگر در مورد ریسک انتخاب رشته سوال بپرسید و بگویید چقدر احتمال دارد قبول شوید؟ بهتر است ابتدا به رتبه خود و سپس به لیست انتخاب رشته خودتان نگاهی بی اندازید و ببینید ریسک انتخاب رشته شما چقدر است؟

یعنی آیا اکثر کدهایی که انتخاب کرده اید از رتبه خودتان بالاتر است و احتمال قبولی در آنها کمتر است؟

مثلا اگر رتبه شما ۶ هزار است، کدهایی که انتخاب کرده اید اکثرا قبولی با رتبه های ۳ هزار و ۴ هزار را به خود دیده اند؟

اگر انتخاب رشته شما به صورتی که در بالا اشاره شد، هست که این نوع انتخاب رشته بسیار پر ریسک می باشد و احتمال قبولی در آن بسیار کم هست و تعداد رشته های رویایی و ایده آل نسبت به بقیه انتخاب ها بیشتر است و احتمال مردودی هم برای شما وجود دارد.

اما بالعکس اگر انتخاب رشته شما متعادل باشد و شامل کد رشته های رویایی و ایده آل و واقع بینانه و بدبینانه و کف قبولی در کنار هم میباشد، لذا احتمال قبولی شما صددرصد وجود دارد و بیشتر روی انتخاب های واقع بینانه قبولی کسب میکنید، یعنی همان محدوده ای که سال های قبل با رتبه شما قبول شده اند.

آن دسته از داوطلبانی که قصد دارند امسال حتما وارد دانشگاه شوند و نمیتوانند پشت کنکور بمانند، سعی کنند تعداد کد رشته های واقع بینانه و بدبینانه و کف قبولیشان زیادتر باشد و توصیه بعدی به این دسته از داوطلبان این است که حتما از بخش انتخاب رشته مجازی سایت سازمان سنجش استفاده کنند چون سنجش یک دلگرمی و انتخاب رشته بسیار کم ریسک به شما ارائه میدهد.

مثلا اگر سنجش به شما بگوید قبول هستید و یا احتمال قبولیتان بالا است شما خیالتان راحت میشود.

حالا اگر از آن دسته داوطلبانی هستید که میخواهید انتخاب رشته با ریسک کم انجام دهید بهتر است که یک یا دو لِول از سطح خودتان پایین تر نیز بیایید تا احتمال قبولیتان صددرصد شود.

دوستانی که برای مشاوره انتخاب رشته به موسسه ما مراجعه میکنند، در لیست اولیه و طیف قبولی که خدمت آنها ارائه میکنیم اینقدر رشته به آنها معرفی میکنیم که حتی از ۱۵۰ کد رشته ای که سنجش خواسته هم بیشتر میشود تا کاملا بدانند دستشان تا چه حد برای انتخاب رشته باز است و توانایی انتخاب چه کدهایی را دارند.

پیشنهاد آخر ما در مقاله این است که آن دسته از داوطلبانی که رتبه ضعیفی کسب کرده اند در دفترچه به سراغ رشته های بدون آزمون بروند و مطالعه کنند.

رشته های بدون آزمون دارای محدودیت در انتخاب دانشگاه هستند و بیشتر شامل دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی میباشند و دانشگاه های روزانه و شبانه و پردیس ها کمتر در بین بدون آزمون ها پیدا میشوند.

اما باز هم در دانشگاه های مختلف دوره های بدون آزمون پیدا میشود که باید پیدا کنید یا حتی میتوانید از بین رشته های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی آن دسته از رشته هایی که بازار کار خوبی دارند را انتخاب کنید و اکثر مشاوران مطلع هستند از بین بدون ازمون ها کدام خوب هستند از آنها کمک بگیرید.

سعی کنید حتما انتخاب رشته خود را با هر رتبه ای که دارید انجام دهید در کنار آن میتوانید برای کنکور ۱۴۰۳ شروع به مطالعه کنید، زمانی که نتایج اعلام شد اگر از قبولی خود راضی هستید میتوانید در دانشگاه ثبت نام کنید و ادامه تحصیل بدهید.

اما در صورتی که از قبولی خود رضایت ندارید و نسبتا خوب مطالعه میکنید برای کنکور سال بعد میتوانید پشت کنکور بمانید.

اگر قبول شدید ولی باب میلتان نبود و متاسفانه بازی گوشی میکنید و به طور جدی درس نمیخوانید و مثل سال گذشته پیش میروید، بدون رودربایستی خدمتتان عرض کنم که همان رشته ای که قبول شده اید را ثبت نام کنید چون واقعا بسیاری از داوطلبان پشت کنکور میمانند اما در کنکور سال بعد نیز تغییر چندانی نمیکنند.

داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ از شما خواهشمندیم که در چیدن رشته ها حتما دقت کنید، سنجش رشته ها را از بالا به پایین میسنجد و هر جا ظرفیت باشد اعلام قبولی میکند و بقیه کدها دیگر خوانده نمیشود، یعنی به صورتی نیست که بین کدهای بعدی نیز اعلام قبولی کند، شما فقط در یک کد پذیرفته میشوید.

بنابراین برای چیدن کدها حتما از مشاور کمک بگیرید و دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

مثلا برخی داوطلبان میگویند آیا ممکن است چون من رتبه خوبی ندارم یا از مناطق محروم هستم پس سنجش کدهای بالایی مرا نبیند و از بین کدهای پایینی به من قبولی دهد؟

نه چنین چیزی درست نیست، سنجش کار سنجیدن لیستها را با کامپیوتر انجام میدهد و حتما کدهای بالایی دانه دانه سنجیده میشوند تا به کدی برسند که ظرفیت خالی دارد و اعلام قبولی می کنند و از آن کد به بعد دیگر دیده نمیشود، لذا باز هم در چیدن کدها دقت کنید.

ویدئو علیرضا افشار در پاسخ به اینکه چقدر احتمال داره قبول شم؟

دانلود قسمت بیست و دوم



اهمیت ضمیمه ها و متمم ها در انتخاب رشته

در این قسمت از مقاله برای داوطلبان حواس جمع و افرادی که با دقت و وسواس زیاد در حال انتخاب رشته هستند، نکاتی ارائه میکنیم.

دوستان عزیز حتما ضمیمه ها و متمم ها و الحاقیه های دفترچه انتخاب رشته را از سایت سازمان سنجش حتما دانلود کنید و مطالعه نمایید، زیرا یک سری کد رشته محل ها اضافه شدند.

همیشه یک سری ظرفیت ها اضافه میشوند و آن دسته از داوطلبان که این موارد را چک نمی کنند و مشاورانی که به داوطلبان انتقال نمی دهند باعث میشوند داوطلبان دچار مشکل شوند.

اگر داوطلبی زرنگ باشد حتی با رتبه ضعیف هم میتواند در برخی از این ظرفیت ها قبولی بگیرد، بنابراین حتما این موارد را چک کنید.

نکته قابل توجه بعدی این است که چون تمام سایت های آموزشی و نرم افزارهای انتخاب رشته مجازی، شما را بر اساس قبولی های سال گذشته مقایسه میکند، لذا تمام کد رشته ها و طیف قبولی که به شما میدهد برای سال گذشته یعنی کنکور ۱۴۰۱ می باشد.

شما باید دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۲ و همچنین دفترچه انتخاب رشته ۱۴۰۱ را تهیه نمایید و در کنار هم قرار دهید و با هم مقایسه کنید، تا متوجه شوید کدام دانشگاه در کدام رشته افزایش ظرفیت داشته است، یا کدام دانشگاه کدام رشته را برای اولین بار به لیست انتخاب رشته اضافه کرده است.

خیلی وقت ها برخی رشته هایی که دانشگاه ها اضافه کرده اند با وجود ظرفیت پایینی که دارند اما چون دیده نشدند و در سایت ها و نرم افزارها اصلا وجود ندارند، ولی قبولی های خیلی خوبی میدهند.

بنابراین بگردید به دنبال این رشته ها و آن ها را پیدا کنید و استفاده کنید، مخصوصا اگر رتبه های لب مرزی دارید و قبولی های خاص میخواهید، میتوانید از چنین شانس هایی نهایت استفاده را ببرید.

ویدئو علیرضا افشار در مورد اهمیت ضمیمه های دفترچه

دانلود قسمت بیست و سوم



الگوریتم انتخاب رشته

مهم ترین بخش در مبحث مربوط به انتخاب رشته، بخش الگوریتم انتخاب رشته است.

الگوریتم انتخاب رشته به چه معنی است؟ الگوریتم انتخاب رشته یعنی تکنیک هایی که به شما کمک میکند تا به صورت اصولی رشته ها را در کنار هم بچینید.

همانطور که پیش تر گفته شد، باید به صورتی رشته ها را بچینید که از بالا به پایین شانس قبولی بیشتر شود و همچنین میزان مرغوبیت رشته ها ضعیف تر شود. این نکته را نیز گوشزد کردیم که سنجش به شدت روی آن یک کد قبولی که به شما میدهد پایبند است و به راحتی به شما امکان تغییر رشته یا دانشگاه نمیدهد.

حتما به مطلب آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور مراجعه کنید تا توضیحات کاملتری از این موضوع پیدا کنید.

ویدئو علیرضا افشار در مورد الگوریتم انتخاب رشته

دانلود قسمت بیست و چهارم



سوالات اختصاصی انتخاب رشته شما

در مورد سوالی که میپرسید آیا فلان رشته را با این رتبه ای که دارم قبول میشوم یا نه؟ خدمت شما عرض میکنم که سال های پیش ما بحث زیرگروه ها را داشتیم، سوال میشد این رتبه برای زیرگروه یک هست یا برای زیرگروه دو هست یا رتبه میانه هست؟

در سال های قبل برای قبولی شما در فلان رشته، ما میتوانستیم بین رتبه شما و رتبه قبولی بچه ها در سال های قبل در این رشته و همچنین سهمیه شما در منطقه یک مقایسه کلی انجام دهیم اما اینکه امسال هم این اتفاق می افتد یا خیر؟ شاید اوضاع بدتر شود یا شاید بهتر شود، نمیتوان نظر قطعی ارائه کرد.

خواهشمندیم از شما عزیزان که به سایت های معتبری مانند قلمچی مراجعه نمایید و در آنجا وضعیت خودتان را با کارنامه های مشابه مقایسه کنید و اطلاعات خود را بیشتر کنید.

در مورد رشته های نیمه متمرکز و مصاحبه دار نیز نمیشود نظر قطعی داد چون بخش مهمی از آن به مصاحبه و نظر مصاحبه کنندگان بستگی دارد.

مشاوران نیز اطلاعات کامل و دقیقی در مورد نفر آخر قبولی در سهمیه ها و دانشگاه ها و رشته های مختلف را ندارند، فقط میتوانند به صورت حدودی به شما اطلاعات بدهند.

ما هم در موسسه آموزشی خودمان این اطلاعات را به صورت حدودی در اختیار شما قرار میدهید، به صورتی که این حدودها نیز منطقی باشند و خیلی امیدوار کننده نباشند، یعنی محدوده ای را برای شما بیان میکنیم که حتما در آن قبولی کسب کنید یا اگر خدمت شما عرض کنیم که شاید در این محدوده قبولی به دست بیاورید یعنی به احتمال بسیار زیاد قبولی کسب میکنید.

در صورتی که علاقمند هستید موسسه مشاوره تحصیلی علیرضا افشار برای شما انتخاب رشته انجام دهد با منشی موسسه در تلگرام و ایتا در ارتباط باشید با شماره 09358960503

مراحل انتخاب رشته علیرضا افشار

در زمانیکه که سایت سازمان سنجش یا دانشگاه آزاد مهلت متاخرین و ویرایش میدهد و به عبارتی روزها و ساعات پایانی انتخاب رشته است، در استورهای پیج نیز اطلاع رسانی میکنیم تا آن دسته از دوستانی که خودشان به هر روشی انتخاب رشته را انجام داده اند برای چک انتخاب رشته خود اگر مایل باشند، میتوانند لیست انتخاب رشته خود را برای ما ارسال کنند تا در زمان کوتاه راهنمایی های موثر خدمت شما ارائه نماییم.

اما اگر خواستار اطلاعات کامل و دقیق در مورد انتخاب رشته هستید میتوانید در طرح آموزش انتخاب رشته ما شرکت کنید.

در این طرح سعی شده تا با هزینه مناسب اطلاعات و خدمات بسیار خوبی در اختیار شما قرار دداده شود و تقریبا به تمام سوالات شما پاسخ داده شود.

بهتر است داوطلب در فرایند انتخاب رشته درگیر شود و اگر انتخاب رشته صرفا توسط مشاور انجام شود اشتباه است.

دید برخی از داوطلبان این است که از مشاور میخواهند مثلا رشته پرستاری در دانشگاه آزاد در فلان شهر را برای ما قبولی بگیر، اما واقعیت است که چنین چیزی به صورت قطعی قول داده نمیشود که اگر بشود مطمئن باشید مشاور برای شما در بحث انتخاب رشته کم نمیگذارد و تمام تلاشش را برای موفقیت شما به کار میگیرد.

اینکه برخی مشاوران به صورت قطعی به شما قول میدهند که فلان کد رشته محل را برایتان قبولی میگیرند درست نیست، آن ها یک سری کد را برای شما ثبت میکنند ولی در برابر قبول شدن یا نشدن شما مسئولیتی ندارند، حتی اگر قبول نشدید از نظر قانونی هم قابل پیگیری نیست.

زیرا مشاور میگوید فلان رشته ها را این داوطلب از من خواسته و من برای او چیدم ولی اینکه امسال تعداد زیادی از داوطلبان رتبه برتر این کد را خواسته اند و ظرفیت زود پر شده به من ارتباطی ندارد.

داوطلبان عزیز انتخاب رشته همین است چون شما با یک کد یا رشته روبرو نیستید، بلکه با دسته ای از کدها مثلا ۱۰۰ کد دانشگاه آزاد و ۱۵۰ کد دانشگاه سراسری که در محدوده رتبه شماست، روبرو هستید.

لذا حواستان را در این مورد جمع کنید اگر برای انتخاب رشته به مشاور مراجعه میکنید، سعی کنید شخصی باشد که برای شما آموزش قرار دهد و به سوالاتتان پاسخ دهد و شما نیز از این قبیل پرسش ها که من فلان رشته را حتما قبولی میگیرم یا نه؟ نپرسید چون جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد.

وظیفه مشاور این است که آن رشته را در جای درست برای شما قرار دهد ولی تضمینی برای قبولی وجود ندارد، اما شما باید برای کدهای بعد از آن نیز فکر کرده باشید، اگر آن کد به شما قبولی نداد و سیستم به سراغ کدهای بعدی رفت شما رشته هایی قرار داده باشید که از آنها قبولی بگیرید، در حقیقت برای کدهای کف قبولی حتما فکر کنید تا میزان اطمینان شما در مورد قبولی بالا برود، رشته های رویایی و ایده آل در جای خود باید باشد ولی حتما کدهای کف قبولی و واقع بینانه هم برای محکم کاری داشته باشید.

نکته اخر اینکه حواستان به اطلاعات فیک برخی سایت های آموزشی از قبیل آمارهای عجیب قبولی و وعده های دروغین و … باشد.

سعی کنید از سایت های معتبر اطلاعات و آمارهای مورد نیاز را کسب کنید و با توجه به آن ها پیش بروید.

ویدئو علیرضا افشار و پاسخ به سوالات اختصاصی شما

دانلود قسمت بیست و پنجم



بومی گزینه و گزینش کشوری در انتخاب رشته

یکی دیگر از موضوعات مهم در انتخاب رشته بومی گزینی می باشد و قبل تر از انتخاب رشته باید تعریف بوم استان، ناحیه و قطب بدانیم.

همانطور که خیلی شما میدانید در دانشگاه های روزانه که به دلیل سراسری بودن و یک سری مزایای دیگر، از پرطرفدارترین دانشگاه ها بین داوطلبان هستند، بیشتر با بحث بومی گزینی دانشجو پذیرش می کنند.

توجه کنید که بحث بومی گزینی با بحث سهمیه مناطق متفاوت است.

بحث بومی گزینی به این معناست که دانشگاه های استان شما و استان های همجوار با استان شما، برای تمام داوطلبان در این استان ها شانس قبولی و احتمال قبولی بیشتری در نظر میگیرند.

ایران به طور کلی شامل ۳۱ استان می باشد، بسیاری از رشته ها فقط در سطح استان پذیرش دارند، مثل رشته پرستاری ولی این موضوع به آن معنی نیست که شما نمی توانید در استان های دیگر پرستاری قبول شوید.

بلکه می توانید رشته پرستاری در استان های دیگر را انتخاب کنید ولی داوطلبان موجود در همان استان شانس قبولی بیشتری دارند، زیرا طبق قانون ۸۰ درصد ظرفیت پذیرش رشته پرستاری باید از بین داوطلبان خودِ استان پذیرش شود.

یکی از دلایل آن نیز در مورد شرایط کار آن است، چون می خواهند فارغ التحصیلان رشته پرستاری در همان استان بمانند و کار کنند، لذا از بین داوطلبان خودِ استان انتخاب می شوند.

به طور مثال پذیرش رشته پزشکی به صورت ناحیه ای است و در ایران ما ۹ ناحیه داریم که به آن ناحیه های بومی می گویند.

مثلا ناحیه ۹ شامل استان های گیلان و مازندران و گلستان است و ۶۰ درصد پذیرش در رشته پزشکی در این سه استان مربوط به داوطلبان همین استان ها است.

اگر داوطلبی که بومی شهر تهران است بخواهد در رشته پزشکی رشت پذیرفته شود باید با داوطلبان ۲۸ استان برای ۴۰ درصد ظرفیت باقی مانده رقابت کند.

همچنین پذیرش در برخی دیگر از رشته ها به صورت قطبی می باشد و ایران با تقسیم بندی های دیگری به ۵ قطب تقسم شده است.

به این مسئله مهم لطفا دقت کنید که مثلا ممکن است دادطلبی اهل زنجان بخواهد در رشته ای که به صورت ناحیه ای پذیرش دارد، مانند مهندسی برق یا کامپیوتر قبول شود.

شهر زنجان شاید از نظر مسافت به شهرهای استان گیلان یا استان همدان و آذربایجان شرقی نزدیک باشد ولی این داوطلب سهم پذیرش در دانشگاه سمنان نیز دارد، به عبارتی شانس پذیرش بیشتری در دانشگاه سمنان دارد.

همانطور که میدانید در رشته های علوم تجربی و ریاضی و انسانی یک سری رشته های بسیار پرطرفدار هستند که برای آگاهی بهتر میتوانید از لینک های زیر ببینید:

مثلا در رشته تجربی، رشته های پزشکی و داروسازی و دندان پزشکی پرطرفدارند و همچنین در رشته انسانی، رشته های حقوق و روانشناسی و حسابداری پرطرفدارند و در رشته های ریاضی نیز حدودا ۷ رشته مهندسی بسیار پرطرفدارند.

اگر شیوه پذیرش در این رشته ها به صورت بومی و یا ناحیه ای یا قطبی باشد، ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش در این رشته ها مربوط به همان ناحیه یا قطب یا استان بومی می باشد و ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش مربوط به خارج از این مناطق است.

مثلا رشته هایی مانند فیزیوتراپی و مهندسی پزشکی قطبی هستند و ۸۰درصد ظرفیت پذیرش در قطب های مورد نظر مربوط به داوطلبان همان هر قطب می باشد و ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش به خارج از قطب اختصاص دارد.

عمدتا رشته هایی که در تمام استان ها وجود دارند به صورت استانی پذیرش بیشتری دارند و رشته هایی که در برخی استان ها هستند و در برخی دیگر نیستند به صورت ناحیه ای پذیرش دارند.

مثلا ناحیه یک شامل ۷ استان می باشد، استان های تهران و البرز و زنجان و سمنان و قم و مرکزی و قزوین از جمله آن هاست.

رشته هایی که در یک ناحیه پذیرش ندارند یا کمیاب هستند به صورت قطبی ارائه می شوند مثلا ناحیه ۱و۹ با هم ادغام می شوند و یک قطب را تشکیل می دهند.

لطفا اگر خودتان یا والدین تان در مورد فاصله رفت و برگشت به دانشگاه حساس هستید حتما دفترچه انتخاب رشته را بخوانید و با رشته های استانی و ناحیه ای و قطبی خود بیشتر آشنا شوید تا به این شکل شانس قبولی خود را بالا ببرید.

برخی دیگر از رشته چون بسیار ظرفیت پایینی دارند به صورت کشوری پذیرش می کنند، مانند رشته بازیگری در زیر گروه هنر که به صورت کشوری پذیرش دارند.

چون رشته بازیگری فقط در تهران پذیرش دارد لذا قبولی در آن به صورت ناحیه ای یا استانی یا قطبی نیست بلکه تمام داوطلبان گروه ازمایشی هنر در کل کشور به یک اندازه شانس قبولی دارند، و تنها تفاوت آن ها برای پذیرش در سهمیه ها می باشد، مانند سهمیه مناطق و ایثارگران و …

بنابراین تخصیص ظرفیت ها برای سایر رشته ها به دو شکل بومی پذیری و سهمیه دارها میباشد ولی در رشته های کشوری به این صورت نیست، رشته ارتباط تصویری در زیر گروه هنر و دکترای پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران نیز ظرفیت کشوری دارند زیرا رشته های تک و نایابی هستند.

بنابر آنچه تا اینجا گفته شد برای انتخاب رشته روزانه باید موارد بومی گزینی را رعایت کنید ولی خوشبختانه در دانشگاه های آزاد و پردیس پذیرش بومی گزینی نداریم و همه یکسان هستند و در دانشگاه های شبانه نیز به صورت استانی پذیرش می شوند.

البته در دانشگاه های شبانه خارج از استان نیز پذیرش دارند ولی داوطلب باید به شرایط خودش نگاه کند اگر می تواند شهریه و هزینه های دیگر را متقبل شود به نظر شبانه ارزشمندتر است.

در مورد دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی نیز هیچگونه بومی گزینی وجود ندارد چون ظرفیت بالایی دارند و پذیرش در آن ها راحت تر است، لذا بومی گزینی فقط در دانشگاه های روزانه است که پرطرفدارند برای اطلاعات بیشتر در این مورد نیز باید حتما دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنید و همچنین می توانید در دوره آموزش انتخاب رشته موسسه ما شرکت نمایید.

ویدئو علیرضا افشار در مورد بومی گزینی

دانلود قسمت بیست و ششم



مقایسه دفترچه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

همانطور که پیش تر گفته شد داوطلبان عزیز حتما سعی کنید دفترچه راهنمای انتخاب رشته ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را با هم مقایسه کنید. ببینید چه تغییری در ظرفیت ها ایجاد شده مخصوصا آن رشته هایی که مد نظر شماست.

به طور مثال کنکور ۱۴۰۰ در مقایسه با کنکور ۱۴۰۱ ظرفیت کد رشته محل های روزانه در زیر گروه ریاضی و فیزیک از ۴۱۳۰۹ نفر تبدیل شد به ۴۱۱۵۷ نفر شد، این تغییر در ظرفیت ها یک تغییر معکوس در دانشگاه های روزانه بود. اما در پردیس ها یعنی دانشگاه های دولتی شهریه پرداز این ظرفیت افزایش یافت.

یا به عنوان مثال در رشته انسانی در کد رشته محل های روزانه ظرفیت ها از ۲۲۴۶۸ نفر تبدیل شد به ۲۳۰۲۵ نفر که اتفاق نسبتا خوبی بود.

یا مثلا در رشته پرستاری نیز ۱۲۰۰ نفر در دانشگاه های روزانه و پردیس ها افزایش ظرفیت داشتیم.

این افزایش ظرفیت ها در برخی رشته ها حتی اگر تمایل داوطلبان زیادی به سمت آن رشته ها باشد، اما باز هم به شما این امید را می دهد که می توانید با همان رتبه های سال قبل در این رشته ها پذیرفته شوید.

وقتی اعلام می شود که ظرفیت پرستاری ۱۲۰۰ نفر افزایش یافته، یعنی در تمام دوره های روزانه و پردیس این افزایش را شاهد هستیم.

اما متاسفانه ظرفیت های دانشگاه ازاد منتشر نمی شود و ما نمی توانیم آن ها را با سال قبل مقایسه کنیم و این قیاس ها فقط در مورد دوره های روزانه و پردیس ها است.

این افزایش ۱۲۰۰ نفری در رشته پرستاری مربوط به ۳۱ استان کشور و دوره های روزانه و پردیس و تعهدی می باشد که شامل سهمیه مناطق و ایثارگری و… نیز هستند.

اما اگر بخواهیم بگوییم در عمل این افزایش ظرفیت چه اثری به حال شما دارد، با توجه به بحث بومی گزینی که رشته پرستاری ۸۰ درصد داخل استان پذیرش دارد و ۲۰ درصد خارج از استان و همچنین بحث جنسیت نیز پیش می آید، با این توصیفات احتمالا ۲۰۰ نفر تغییر در ظرفیت استان بومی شما ایجاد میکند و شاید تفاوت زیادی نداشته باشد ولی باز هم برای شما بسیار امیدوار کننده هست.

یک مورد خوبی که از سال ۱۴۰۱ شروع شد و امسال هم تکرار خواهد شد، افزایش ظرفیت پزشکی است، فرقی ندارد که این افزایش ظرفیت در چه دوره هایی می باشد، در دوره آزاد یا پردیس های خودگردان و یا تعهدی و … هستند، بلکه موضوع مهم در اینجا افزایش ظرفیت در رشته پزشکی می باشد.

فرضا داوطلبی که به پزشکی علاقه دارد چون رتبه اش به پزشکی نمی خورد لذا می رود در رشته داروسازی یا آن شخصی که داروسازی علاقه داشت چون رتبه اش به داروسازی نمی خورد می رود دامپزشکی و الی آخر….، با افزایش ظرفیت پزشکی آن شخصی که قبلا مجبور بود داروسازی بخواند در رشته پزشکی قبول می شود و آن شخصی که دامپزشکی قبلا پذیرفته می شد در داروسازی ادامه تحصیل می دهد.

به این ترتیب مثلا در یک صفی که ۵۰ نفر حضور دارند ۱۰ نفر از اول صف خارج می شوند لذا نفر ۱۱ تا نفر ۵۰ به اندازه ۱۰ نفر در صف جلوتر می آیند.

داوطلبان عزیز دقت کنید که ارتقا یا افزایش در ظرفیت رشته های پرطرفدار مانند پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی و حتی کارشناسی های پرطرفدار مانند پرستاری اثر مثبت و خیلی خوبی روی بقیه رشته ها نیز دارد.

مثلا با خودتان نگویید من که دندان پزشکی می خواستم پس افزایش در پزشکی چه تاثیری به حال من خواهد داشت؟

اصلا این طور فکر نکنید زیرا خیلی از داوطلبها پزشکی را ترجیح می دهند به دندانپزشکی با خروج آن ها از صف رشته دندانپزشکی و رفتن به رشته پزشکی قطعا امید شما برای قبولی در رشته دندان پزشکی افزایش خواهد داشت.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در دفترچه ۱۴۰۱ چند ظرفیت پزشکی در نیمسال دوم اضافه شده بود و به احتمال زیاد در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ نیز این افزایش ظرفیت در نیمسال دوم را خواهیم داشت و عمدتا مشاورانی که به دفترچه زیاد اهمیت نمی دهند و معلوماتشان برای سال های قبل می باشد از این ظرفیت ها مطلع نیستند، همچنین سایت های اموزشی و نرم افزارهای انتخاب رشته و حتی انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش نیز چون اطلاعاتشان در اساس سال قبل می باشد و ظرفیت های جدید برای امسال معرفی شدند، از وجود آن ها با خبر نیستند.

اینگونه ظرفیت های جدید می تواند تاثیر بسیار مثبتی در انتخاب رشته شما داشته باشد، اگر دفترچه را مطالعه کنید و دقت کافی داشته باشید.

داوطلبان رشته انسانی اگر به فرهنگیان علاقمند هستند حتما به ظرفیت بومی پذیری استان خودشان دقت کنند تا دچار مشکلی نشوند.

ویدئو علیرضا افشار در مورد مقایسه دفترچه انتخاب رشته

دانلود قسمت بیست و هفتم



رشته های علوم پزشکی تعهد خدمت

در این قسمت از مقاله در مورد رشته های علوم پزشکی که دارای تعهد خدمت هستند توضیحاتی ارائه می کنیم.

رشته های تعهدی شامل دو دسته هستند، یک دسته که باید ۱.۵ برابر طول تحصیل باید در مناطق محروم همان استانی که تحصیل کرده اید، خدمت کنید و دسته دیگر سه برابر طول تحصیل باید خدمت کنید.

آن دسته از رشته هایی که سه برابر طول تحصیل تعهد خدمت دارند، چون دارای شرایط سختی می باشد، لذا بر اساس استان بومی قابل پذیرش است.

مثلا اگر استان بومی شما خراسان شمالی است، فقط در همان استان می توانید چنین رشته هایی را انتخاب کنید و پذیرش شوید.

دلیل آن هم این است که مثلا زمان تحصیل در رشته پزشکی که حدودا ۶ یا ۷ سال طول می کشد، شما بتوانی پس اتمام تحصیلات خود به مدت تقریبا ۲۰ سال در آن مناطق زندگی و خدمت کنید و یک نیروی کار برای سیستم درمان در آن مناطق محسوب شوید.

اما در مورد آن دسته از رشته های تعهد خدمت به مدت ۱.۵ برابر تحصیل را می توانید از استان های دیگر هم انتخاب کنید، بنابراین به نکته بسیار دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

این تعهد خدمت در مورد رشته های کارشناسی هم هست که باید در دفترچه، طول زمان تعهد خدمت و سایر مزایا و معایب آن ها را چک کنید.

حقوق و مزایای پزشکی تعهد

در زمان انجام تعهد به شما حقوق پرداخته می شود اما مقدار آن به حدی نیست که بتوانید زندگی لاکچری برای خود بسازید. این تعهد بسیار سفت و سخت می باشد و به راحتی قابل خرید یا به تعویق انداختن و یا جابجا کردن نیست، برای جابجا کردن یا خرید خدمت نیز باید دشواری های زیادی را متحمل شوید.

حتی این رشته ها به راحتی قابل انصراف نیستند، برای انصراف باید مبلغ قابل توجهی جریمه بابت تحصیل رایگان در این دانشگاه ها و همچنین انجام ندادن تعهد خود بپردازید، تقریبا شبیه به تعهد خدمت دانشگاه فرهنگیان هستند.

در طول انجام تعهد خدمت شما نمی توانید برای تخصص درس بخوانید و نمی توانید مطب شخصی داشته باشید و همچنین نمی توانید مهاجرت کنید.

بنابراین هنگام انتخاب استان دقت کنید استانی باشد که شما بتوانید در آن ساکن شوید و طول مدت تعهد خود را بگذرانید، پس سعی کنید استان خودتان را انتخاب کنید و اگر رشته های دارای تعهد خدمت ۱.۵ برابر را انتخاب می کنید، استان های با وسعت کم را انتخاب نمایید تا شهرهای محل خدمت شما به مرکز استان کم باشد و به راحتی بتوانید رفت و آمد کنید.

در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ یک سری رشته پیراپزشکی در مقطع کاردانی بدون آزمون و همراه با تعهد خدمت سه برابر اضافه شدند که فقط با سایقه تحصیلی و بدون ازمون پذیرش داشتند، البته برای چند استان محدود این ظرفیت اضافه شده بود.

به احتمال زیاد امسال نیز این رشته های کاردانی پیراپزشکی بدون آزمون و با تعهد خدمت سه برابر در دفترچه انتخاب رشته خواهند بود، اما لطفا با دقت زیاد آن ها را انتخاب کنید، در صورتی که واقعا به آن رشته ها علاقه دارید و توانایی انجام تعهد آن را دارید انتخاب نمایید.

زیرا مدت تعهد خدمت این رشته ها حدودا ۱۰ سال می باشد، اگر در این رشته ها قبول شوید و ادامه تحصیل بدهید و سپس پشیمان شوید دیگر راه برگشتی نیست، لذا با چشم باز چنین رشته هایی را انتخاب نمایید.

اگر مشکلات مالی ندارید دانشگاه ازاد و پردیس می تواند انتخاب خوبی برای ادامه تحصیل در رشته های علوم پزشکی باشد، اما اگر مسائل مالی برای شما مهم است تا می توانید کد رشته محل های روزانه در دورترین نقاط را انتخاب کنید و آخرین انتخاب های شما می تواند رشته های تعهدی باشد چون واقعا شرایط سختی دارند.

ویدئو علیرضا افشار در مورد رشته های پزشکی دارای تعهد خدمت

دانلود قسمت بیست و هشتم



کد رشته های فرهنگیان

در این بخش از مقاله توضیح کوتاهی در مورد کد رشته های فرهنگیان ارائه می دهیم.

متاسفانه بسیاری از والدین خیلی اصرار دارند فرزندانشون مخصوصا دخترخانم هاشون در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل بدهند.

بسیاری از دانش آموزان ابراز می کنند که علاقه ای به رشته های فرهنگیان ندارند و تحت فشار از طرف خانواده خود هستند تا در این رشته ها ادامه تحصیل دهند.

خانواده های عزیز دقت فرمایید که درست است شغل معلمی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار می باشد و برای خانم ها حقوق نسبتا خوبی دارد و همچنین شرایط و محیط کاری مناسب با روحیات خانم ها دارد و حتی امنیت شغلی بالایی دارد.

اما به این مسئله هم دقت کنید که شغل معلمی یک شغل بسیار یکنواختی است که فرزند شما به مدت ۳۰ سال باید در یک مقطع یک کتاب را تدریس نماید و این تکرار هر روزه و یکنواختی گاهی واقعا اذیت کننده هست.

اگر فرزند خود را می شناسید که پرانرژی هست و اهل کارهای یکنواخت نیست لطفا اصرار نکنید تا وارد شغل معلمی بشود.

به دلیل وجود چهارچوب های مقرر در آموزش و پرورش خیلی وقت ها معلمان دست شان باز نیست تا با خلاقیت یک سری اصول و روش ها را تغییر دهند و یا چیزی به آن اصول اضافه یا کم کنند، بنابراین اگر فرزند شما آدمی نیست که خیلی مطیع و فرمانبردار باشد، به درد این شغل نمی خورد.

نکات مهم در مورد فرهنگیان

تقریبا یک هفته تا ۱۰ روز پس از پایان مهلت انتخاب رشته، دعوت به مصاحبه از افرادی که کد رشته محل های فرهنگیان را انتخاب کردند شروع می شود. دعوت به مصاحبه داوطلبان طبق شرایط و ضوابطی صورت میگیرد که در دفترچه انتخاب رشته درج شده است.

یکی از مهم ترین شرایط دعوت به مصاحبه کسب حداقل تراز توسط داوطلب می باشد که حداقل تراز حدودا ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ در نظر گرفته شده است.

شرط دیگر دعوت به مصاحبه فرهنگیان شرایط سنی هست که امسال با تغییراتی روبرو شده است و شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان لغو شد.

دارا بودن حداقل معدل کل ۱۴ یا ۱۵، توجه کنید که منظور معدل کتبی نمی باشد بلکه معدل کل مد نظر است.

در صورت دارا بودن شرایط فوق، حدودا سه برابر ظرفیت فرهنگیان استان بومی شما دعوت به مصاحبه خواهند شد.

ممکن است شما تمام شرایط مصاحبه فرهنگیان را داشته باشید، هم نمره تراز بالاتر از ۷۰۰۰، هم شرط سنی، هم شرط معدل را دارا باشید اما باز به مصاحبه دعوت نشوید ولی حق اعتراض هم ندارید، زیرا تعداد افرادی که نمره تراز آن ها بالاتر از شما بوده و کد رشته های فرهنگیان را انتخاب کرده زیاد بوده است. بنابراین دانشگاه فرهنگیان تعداد سه برابر ظرفیت را قبل از رسیدن به تراز شما پر کرده است و نوبت به شما نرسیده.

به این نکته هم توجه کنید که کارت فرهنگیان را هنگام ثبت کد رشته های فرهنگیان در سایت سازمان سنجش باید تهیه کنید که هزینه مصاحبه می باشد.

پذیرش در فرهنگیان به صورت استانی می باشد و در اینجا پذیرش ناحیه ای یا بومی گزینی یا قطبی نداریم. اما در هنگام انتخاب فرهنگیان حتما به محل خدمت دقت کنید که به محل زندگی شما نزدیک باشد و برای رفت و امد مشکلی نداشته باشید چون شما به مدت چندین سال باید هر روز صبح زود در محل خدمت حاضر باشید لذا شرایط زندگی خود و محل خدمت را در نظر بگیرید.

رشته های دانشگاه فرهنگیان چون جزو انتخاب های تعهدی می باشند و در اصطلاح به آن ها رشته های نیمه متمرکز نیز می گویند و شما باید هم تراز مناسب کسب کنید، هم در مصاحبه قبول شوید تا بتوانید در این رشته ها ادامه تحصیل دهید، بنابراین اگر شما وارد این سیستم شوید دیگر راه برگشت ندارید.

در صورت پشیمان شدن باید جریمه های سنگینی بپردازید هم بابت تحصیلات رایگانی که در این دانشگاه داشته اید هزینه هایی دریافت میشود، هم به ازای تعهد ۸ ساله ای که انجام نداید جریمه خواهید شد پس حواس تان را خوب جمع کنید.

لازم به ذکر است که دانشگاه فرهنگیان به هیچ عنوان تغییر رشته ندارد، فکر نکنید که مثلا به دبیری شیمی علاقه مند هستید و در دبیری ابتدایی پذیرفته شده اید بعدا قابل تغییر خواهد بود، نه به هیچ عنوان تغییر نمی کند و برای این موضوع قوانین سخت گیرانه ای در نظر گرفته اند.

توصیه من به شما این است که اگر رتبه خوبی دارید و شرایط قبولی در رشته های دیگر را دارید، پس رشته های دیگر را در اولویت قرار دهید و فرهنگیان را در اولویت های آخر قرار دهید که اگر در رشته های بهتری قبولی نیاوردید، سیستم به سراغ فرهنگیان برود.

نکته آخر اینکه اگر دعوت به مصاحبه نشدید و یا حتی به مصاحبه دعوت شدید و نمره قبولی کسب نکردید، جای نگرانی نیست چون سیستم به سراغ کد رشته محل های بعدی می رود و آن ها را چک میکند.

ویدئو علیرضا افشار در مورد کد رشته های فرهنگیان

دانلود قسمت بیست و نهم



نکات مهم انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان عزیز توجه کنید که انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نکته خاصی ندارد و شما حق انتخاب ۱۰۰ کد رشته محل در لیست انتخاب رشته دانشگاه آزاد دارید، تقریبا مانند انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل سراسری می باشد که از بالا به ترتیب علایق خود به دنبال هم می چینید تا پایین و مثل انتخاب سراسری نیست که ترتیب در انتخاب رشته شانس قبولی را کم یا زیاد کند، پس با خیال راحت رشته های خوب و بهتر را بالاتر قرار بدهید.

نکته ای که باید دقت کنید این است که دانشگاه آزاد خوابگاه ندارد، شما باید شهریه دانشگاه بپردازید و از طرفی اگر در شهری دور از محل سکونت خود پذیرفته شوید باید به فکر هزینه خوابگاه هم باشید.

البته پانسیون هست که در داخل دانشگاه نیست و ممکن است دور از محل دانشگاه باشد که در آن صورت هزینه رفت و برگشت به پانسیون هم اضافه می شود و همچنین پانسیون هزینه نسبتا بالایی دارد و هزینه های خورد و خوراک هم به مخراجی که گفته شد اضافه می شود، پس این نکات را مد نظر بگیرید.

توجه کنید که پردیس های آزاد یا خودگردان های آزاد تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به دانشگاه های آزاد شهریه بیشتری دریافت میکنند.

به طور مثال کد رشته پرستاری در دانشگاه آزاد ورامین در دفترچه هست و همچنین کد رشته پرستاری در دانشگاه خودگردان آزاد ورامین نیز در دفترچه موجود است که حدودا ۴۰ درصد شهریه بیشتر نسبت به دانشگاه آزاد ورامین دریافت می کند.

جدول میزان شهریه های دانشگاه های مختلف را برای شما به صورت اپدیت شده اماده و در پست شهریه پردیس خودگردان-مازاد، خودگردان و دانشگاه آزاد سال قرار داده ایم.

پردیس های آزاد در بسیاری از موارد هم سطح با پردیس های سراسری می باشند و حتی در برخی رشته ها ممکن است یک پله بالاتر از پردیس های سراسری باشند.

اما میزان ارزشمندی مدرک تحصیلی پردیس سراسری بیشتر از پردیس آزاد و حتی خودِ دانشگاه ازاد است، زیرا پردیس های سراسری زیر مجموعه دانشگاه های روزانه و دولتی هستند.

نکته قابل توجه بعدی در مورد رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد است به این صورت که از هر رشته ای می توانید رشته های بدون ازمون را انتخاب کنید، به طور مثال اگر رشته تجربی هستید می توانید رشته حقوق که زیر مجموعه رشته انسانی است را انتخاب کنید و ایرادی هم ندارد.

برای انتخاب رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد یک لیست ۲۰ انتخابه به شما می دهند، فقط حواس تان جمع باشد کارتی که می خرید یا تمام وقت باشد یا پاره وقت، یعنی حتما در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد چک کنید کد رشته ای که می خواهید انتخاب کنید در نظام تمام وقت می باشد یا پاره وقت.

سطح ارزشمندی مدرک و همچنین شهریه در نظام تمام وقت و پاره نیز تفاوتی با هم ندارند.

فقط تنها تفاوت آن ها در این است که در نظام پاره وقت شما می توانید تعداد واحدهای کمتری اخذ کنید و یک دوره لیسانس را در طول شش سال تمام کنید که به طور کامل به نفع دانشگاه است چون از شما شهریه دریافت میکند.

یعنی دانشگاه یک شهریه ثابت دریافت می کند که در ازای هر ترمی که در دانشگاه هستید باید شهریه ثابت را پرداخت کنید و یک شهریه متغیر دارد که در ازای تعداد واحدهای که می گیرید، شهریه متغیر تعیین می شود.

مثلا در نظام پاره وقت،دانشجو به جای اینکه هر ترم ۲۰ واحد بگیرد و در طول ۸ ترم فارغ التحصیل شود، تعداد واحد کمتری می گیرد، حتی می تواند مینیمم واحد را بگیرد که ۸ واحد است و در ۱۰ ترم یا بیشتر فارغ التحصیل شود، این شیوه بیشتر برای افراد شاغل و یا افرادی که قصد دارند در کنار تحصیل دوباره برای کنکور بخوانند کاربردی است.

در مدرک آزاد بدون آزمون قید نمی شود که دوره بدون ازمون بوده است، در کل تفاوتی در ارزش مدرک بدون ازمون و با ازمون وجود ندارد.

نکته بعدی این است که دانشگاه آزاد را نمی توان مستقیما با دانشگاه غیرانتفاعی مقایسه کرد، یک انتخاب رشته آزاد دارید و یک انتخاب رشته برای دورها های پیام نور و غیرانتفاعی که هر کدام یک قبولی به شما می دهند، سپس می توانید با مشاور مشورت کنید که کدام رشته و دانشگاه بهتر است برای ادامه تحصیل، آزاد یا غیرانتفاعی و پیام نور؟

برخی دانشگاه های آزاد مانند خراسگان اصفهان و نجف اباد اصفهان، علوم تحقیقات، تهران جنوب، تهران مرکز، تهران شمال، مشهد، البرز و قزوین واقعا دانشگاه های آزاد فوق العاده ای دارند و حتی در برخی از رشته های فنی و مهندسی و برخی رشته های علوم انسانی از دانشگاه های سراسری نیز بهتر هستند، پس برای این قضیه حتما مشورت بگیرید تا یک انتخاب رشته نسبتا خوبی برای دانشگاه آزاد داشته باشید.

پس در دانشگاه ازاد می توانید ۱۰۰ کد رشته محل با ازمون انتخاب کنید و ۲۰ کد رشته محل بدون آزمون، ۱۰۰ کد با آزمون باید در رشته خودتان باشد و ۲۰ کد بدون آزمون از هر رشته ای می شود انتخاب رشته کنید.

ولی رشته های بدون ازمون دانشگاه آزاد در رشته تجربی، رشته های خوبی نیستند اما در رشته های بدون ازمون ریاضی و انسانی نسبتا رشته های خوبی ارائه شده است.

نکته آخر این که انتخاب رشته در دانشگاه آزاد در زیر گروه هنر آزمون عملی ندارد، لذا داوطلبان گروه هنر از این بابت خیال شان راحت باشد.

ویدئو علیرضا افشار در مورد انتخاب رشته دانشگاه آزاد

دانلود قسمت سی ام



مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. سلام استاد وقتتون بخیر
    من پسر هستم و آبان ماه پارسال از دانشگاه انصراف دادم
    آیا میتونم در انتخاب رشته ورودی نیمسال دوم هم انتخاب کنم؟ مشکلی بابت نظام وظیفه پیش نمیاد؟ چون من تا آبان معافیت دارم و نیمسال دوم بهمن ماه هستش

    1. سلام
      آبان تا بهمن ۳ ماهه و شررایط توقف (ایست) خدمت رو داری ولی بهتره نیمسال اول در اولویت بذاری

        1. بله میزنند
          نهایت دفترچه پر میکنی و میری برای اعزلم و بعد ایست خدمت میزنی

      1. سلام وقت بخیر
        با رتبه ۱۰۸۰۰ منطقه ۲ شانس قبولی پزشکی تعهدی دارم؟
        بومی استان کرمان هستم
        ممنون از پاسخگویتتون

        1. سلام
          خیر
          مگه مناطق محروم چیزی که برای استان خودت فقط باشه ظرفیت اون

  2. سلام استاد وقت بخیر
    استاد واقعا ممنون میشم تا جایی که می تونید کمک کنید
    ترازی که سنجش داد رو در فرمول ۶.×تراز کنکور
    + ۴. تراز معدل قرار دادم به تراز ۶۶۰۰ رسیدم
    امیدی به قبولی فوریت های پزشکی هست؟
    میشه حدودی بفرمائید نهایتش بهترین رشته چی می شه اورد با این تراز

    1. اسن فرمول قطعی نیست و اساسا تراز چیزی نیست هر سال مشابه عدد و کارکرد سال های قبل خودش داشته باشه و لستگی به سطح سنگینی آزمون داره و عملکرد سایر داوطلبان کنکوری

  3. سلام وقت بخیر
    نحوه ی تقسیم ظرفیت رشته های بومی :
    اگر به فرض یک رشته پرمتقاضی در رشته ی تجربی، مثل پزشکی که به صورت بومی ناحیه ای هست
    ۶۰ درصد از ناحیه مذکور
    و ۴۰ درصد از سایر ناحیه پذیرش خواهد شد
    سؤال ام این هست
    اون ۴۰ درصد که دفترچه گفته به داوطلبان آزاد اختصاص می یابد
    یعنی به صورت اون ۴۰ درصد ظرفیت تقسیم میشه
    بر اساس رتبه کشوری هست و رقابتی هست ؟

    1. بله ۶۰ درصد ناحیه ای که اون رشته در اونجا قرار داده و ۴۰ ٪ هم غیر بومی یعنی از سایر استان ها بجز ناحیه
      هر کدام این ظرفیت ها هم تقسیم میشه بین سهمیه های مختلف مناطق و ایثارگری و …

  4. سلام وقتتون بخیر
    میشه لطفا تفاوت رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی تهران با زیست فناوری که در چندین دانشگاه ارائه می‌شود رو از نظر محتوای رشته بگید. آیا فرقی بین کسی که ناپیوسته تا دکترا ادامه میده و کسی که پیوسته تا دکترا میخونه از نظر ورود به بازار کار و سطح علمی وجود دارد؟(با درنظر گرفتن گرایش یکسان در ارشد و دکترا)

  5. سلام استاد افشار عزیز
    اولا خواستم بگم راهنماییتون خیلی کمکم کرد خدا خیرتون بده

    استاد بنده اولویتم دبیری علوم اجتماعی هست ، اول فرهنگیان در دفترچه بزنم یا رشته های تاپ دانشگاه های دولتی تاپ مثل دانشگاه تهران و شهید بهشتی ؟

    رتبه ۵۳۲۱ کشوری و ۲۶۰۹ منطقه سه

  6. سلام دکتر . من وقت مشاوره تلفنی تک جسه میخوام .
    چون میخوام ازتون سوالاتمو بپرسم و جواب مخصوص خودمو بگیرم
    اما ادمین تاگرامتون اصلا توجه به پیام نمیکنه. لطفا هرجور شده کمک کنید بدجور به مشکل خوردم

  7. سلام استاد وقت بخیر
    فارغ التحصیل نظام قدیم تجربی و مقطع کارشناسی پیام نور هستم
    آماده اعزام به خدمت سربازی هستم و هدفم اینه که پس از پایان این دوران ، در کنکور تجربی ۱۴۰۵ شرکت کنم
    استاد اگه مصوبه شورا برای کنکور باقی بمونه ، من باید در هر سه پایه برای ترمیم معدل شرکت کنم یا باید دیپلم نظام جدید بگیرم؟
    تکلیف نظام قدیمی ها به چه صورت خواهد بود؟
    ممنون میشم توضیح بدید

  8. سلام استاد من سوالی داشتم الان میخوام حدود قبولیم همون‌طور که گفتین پیدا کنم ولی رتبه منطقه و رتبه کشوری و رتبه سهیمه ۵٪ درصدم هرکدوم فرق دارن من با کدوم تخمین بزنم و تو سایت های قلمچی کدوم رتبه ام رو باید بزنم؟!

  9. سلام استاد
    برای انتخاب رشته میتونم به صورت تلفنی باهاشون تماس بگیریم و شما برام انتخاب رشته کنید

    هزینه انتخاب رشته هادر. همه جا متاسفانه خیلی بالا و نمیتونم به طور کامل هزینه را پرداخت کنم آیا میتونم در چند جلسه تماس تلفنی با شما انتخاب رشته را انجام بدم؟

    1. ۲۵٪ تخفیف داره تا آخر سه شنبه شب اگر ثبت نام کنید
      ۳۱ مرداد

      تلگرام ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  10. سلام استاد تروخدا جواب بدید
    اینکه میگن نتیجه کنکور تا ۲ سال اعتبار داره یعنی چی. یعنی اگه امسال نخوایم بریم دانشگاه نباید انتخاب رشته کنیم تا نتیجه برای سال بعد نگه داشته بشه یا نه باید حتما امسال انتخاب رشته کنیم تا نتیجه انتخاب رشته برای سال بعد و ورود به دانشگاه نگه داشته بشه؟ انتخاب رشته برای نگه داشتن نتیجه باید انجام بشه یا نه با انتخاب رشته امسال فرصت استفاده از نتیجه برای سال بعد میسوزه؟

  11. سلام استاد
    من کنکور تیر ۱۴۰۲ دادم
    میخواستم دانشگاه غیرانتفاعی براساس معدل ثبت نام کنم
    سریال ثبت نامی ک خریدم نوشته بود مخصوص کسانی که کنکور دادن و تو پرانتز با ازمون
    سریال اولی‌ نوشته مخصوص داوطلبانی که کنکور ندادن و تو پرانتز صرفا بر اساس سوابق تحصیلی
    الان اشتباه خریدم؟
    واردشم کرده بودم
    میشه عوضش کرد؟

  12. سلام استاد وقت بخیر
    شهریه داروسازی آزاد تهران چقدره ؟ هر جا گشتم پیدا نکردم

  13. سلام…چنانچه دانش آموزی با کد سوابق تحصیلی دوره کاردانی ویژه فنی حرفه‌ای انتخاب رشته کرده باشه، میتونه انتخاب رشته‌ی باآزمون (از دفترچه مشترک هنر و زبان) رو هم انجام بده؟؟(یعنی هر دو با هم مشکلی پیش نمیاد؟)

  14. سلام وقت بخیر

    ببخشید ترمیم معدل دوبار میشه شرکت کرد؟
    من خرداد ترمیم کردم خیلی خوب نشد میتونم دی هم ترمیم کنم؟

    بعد جسارتا میشه یک کلیپ بسازید برای هم‌زمان دانشگاه دولتی درس خوندن و کنکور دادن

    ممنون

  15. سلام .برا دانشگاه های پیام نور استان و شهر های دیگ رو اگه بزنیم میتونیم بریم یا به صورت بومی پذیرفته میشه؟
    مثلا اگه پیام نور استانهای دیگ رو بزنیم و برا شهر خودمون رو اخر احتمال اینکه تو شهر های دیگ قبول بشیم کمه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا