مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته فیزیوتراپی بازار کار آن

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی فیزیوتراپی

رشته تحصیلی فیزیوتراپی، یکی از محبوب‌ترین رشته‌های جهانی در سال 2022 شناخته شده است که در کشور ما نیز محبوبیت زیادی دارد. برای آنکه بتوانید به این رشته تحصیلی وارد شوید، باید در کنکور تجربی شرکت کنید. این رشته زیرگروه یک تجربی به‌حساب می‌آید و در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. پذیرش فیزیوتراپی به‌صورت بومی گزینی قطبی هست؛ یعنی علاوه بر رتبه تحصیلی، بنا به نیاز یک منطقه پذیرش دانشجو انجام می‌شود که یعنی سهمیه هرساله این رشته در پذیرش دانشجو مقطع کارشناسی، متغیر است. ابتدا بیاید درمورد ماهیت رشته فیزیوتراپی برای شما توضیح دهیم تا ببینید اصلاً به این رشته علاقه دارید یا خیر. سپس درمورد رتبه‌های کنکور و دانشگاه‌های آن صحبت خواهیم کرد.

فیزیوتراپی چیست و فیزیوتراپیست‌ها چه می‌کنند؟

فیزیوتراپی به بازیابی حرکت و عملکرد زمانی که فردی تحت‌تأثیر آسیب، بیماری یا ناتوانی قرار می‌گیرد، کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال فیزیوتراپی به کمردرد یا آسیب ناگهانی، مدیریت بیماری‌های طولانی‌مدت مانند آسم و آمادگی برای زایمان یا یک رویداد ورزشی کمک می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها از طریق حرکت و ورزش، درمان دستی، آموزش و مشاوره به افراد آسیب‌دیده، بیماری یا ناتوانی کمک می‌کنند. آنها سلامتی را برای افراد در هر سنی حفظ می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند تا درد را مدیریت کنند و از بیماری جلوگیری کنند. این حرفه به تشویق توسعه و تسهیل بهبودی کمک می‌کند و به افراد امکان می‌دهد در محل کار خود بمانند و درعین‌حال به آنها کمک می‌کند تا زمانی که ممکن است مستقل بمانند.

 به طور خلاصه فیزیوتراپی یک حرفه مبتنی بر علم است و رویکرد «کل فرد» به‌سلامت و تندرستی دارد که شامل سبک زندگی عمومی بیمار است.

چرا فیزیوتراپی؟

فیزیوتراپی یک حرفه مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر مدرک است. فیزیوتراپیست‌ها از دانش و مهارت‌های خود برای بهبود طیف وسیعی از شرایط مرتبط با سیستم‌های مختلف بدن استفاده می‌کنند، مانند:

  • عصبی (سکته مغزی، ام اس، پارکینسون و…)
  • عصبی – عضلانی (کمردرد، اختلال همراه با شلاق، آسیب‌های ورزشی، آرتریت)
  • قلبی عروقی (بیماری مزمن قلبی، توان‌بخشی پس از حمله قلبی)
  • تنفسی (آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه، فیبروز کیستیک)

فیزیوتراپیست‌ها در تخصص‌های مختلفی در زمینه بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی کار می‌کنند. علاوه بر این، برخی از فیزیوتراپیست‌ها در آموزش، تحقیق و مدیریت خدمات مشارکت دارند. درآمد یک فیزیوتراپ رقم قابل‌توجه اما متغیر است.

ظرفیت پذیرش رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌ها

در کشور ما تعدادی از دانشگاه دولتی اقدام به جذب دانشجوی کارشناسی فیزیوتراپی می‌کنند. نام برخی این دانشگاه‌ها در لیست زیر آمده است:

  • دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی
  •  علوم پزشکی تهران
  •  شهید بهشتی
  • دانشگاه ایران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد،
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز، همدان، بابل،
  •  گیلان رشت، کرمان، سمنان و زاهدان

به طور میانگین هرساله حدود 400 دانشجو برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند که البته برخی از آنها دارای پردیس خودگردان هستند و می‌توانند تعداد بیشتری دانشجو بگیرند.

نکته دیگر این است که متأسفانه در حال حاضر دانشگاه‌های آزاد کارشناسی رشته فیزیوتراپی را ارائه نمی‌دهند و فقط می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های بالا وارد این رشته شد.

آخرین رتبه قبولی رشته فیزیوتراپی

آخرین رتبه قبولی این رشته در سال‌های مختلف متفاوت بوده است و مثل هر رشتهٔ دیگری به عوامل مختلفی وابسته است.

همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، این رشته در زیرگروه یک تجربی است. یعنی رتبه برای قبولی دانشگاه‌های دولتی باید به رتبه زیرگروه ۱ خود توجه کنید. در کشور دانشگاه‌ها به 5 قطب تقسیم می‌شوند و هر فرد در منطقه خود شانس بیشتری برای قبولی دارد. اینکه شما در چه  منطقه‌ای هستید و چه سهمیه‌ای دارید در قبولی فیزیوتراپی نقش اساسی دارد.

به طور میانگین در چند سال اخیر آخرین رتبه‌هایی که فیزیوتراپی در پردیس خودگردان زاهدان، سه هزار و خورده‌ای منطقه ۳ و تا نزدیک ۵۰۰۰ منطقه ۲ بوده است.

به همین ترتیب دانشگاه‌های سطح بالاتر مخصوصاً دوره روزانه نیازمند  رتبه بهتری برای پذیرش در رشته  فیزیوتراپی هستند. به‌عنوان‌مثال برای قبولی  فیزیوتراپی روزانه دانشگاه شهید بهشتی به‌شرط بومی بودن در منطقه دو، تا حدود رتبه ۲۷۰۰  منطقه دو، امکان قبولی وجود دارد.

شرایط کاری فیزیوتراپیست‌ها بعد از کارشناسی

 یکی از مزایا رشته فیزیوتراپی این است که جزو 11  رشته‌ای که طرح اجباری دارند، نیست و طرح آن به‌صورت اختیاری یعنی مازاد بر نیاز است.

محل کار فیزیوتراپیست‌ها

 از نظر موقعیت کاری، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در هریک از اماکن درمانی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، کلینیک‌های توان‌بخشی، مراکز سالمندان، باشگاه‌های ورزشی، سازمان‌های مربوط به توان‌بخشی حتی و فیزیوتراپیست مدرسه  مشغول به کار شوند. البته انجام این کار به‌صورت خصوص و در منزل برای افرادی که نیازمند به مراقبت هستند هم امکان‌پذیر است.

 ابتدا باید فارغ‌التحصیل کارشناسی فیزیوتراپی باشید. در رابطه‌ با تأسیس کلینیک خصوصی باید بدانید که نیازمند سابقه کار در بخش‌های بالا هستید. برای تأسیس کلینیک در مراکز استان‌ها به ۶ سال سابقه کار و در سایر شهرها به ۳ سال سابقه کار لازم دارید.

دررابطه‌با تأسیس مطب فیزیوتراپی باید گفته که مجوز تأسیس مرکز فیزیوتراپی به افراد دارای حداقل لیسانس فیزیوتراپی و یا متخصص طب فیزیکی می‌دهد که البته برای تخصص طب فیزیک، باید در دانشگاه پزشکی قبول شوید.

 بازار کار رشته فیزیوتراپی و درآمد از آن

از آنجای که ظرفیت این بازار پر نشده است و دانشگاه‌های کمتری این رشته را ارائه می‌دهند، به نسبت سایر رشته‌های پیراپزشکی بازار کار مناسبی دارد.

از طرفی این شغل، جزو مشاغل آینده‌دار است. اگر به میانگین سنی مردم کشور دقت کنید، طیف وسیعی از افراد در آستانه میان‌سالی یا پیری هستند که باعث افزایش تقاضا برای این رشته می‌شود.

میزان در آمد نیز به محل کار، میزان تجربه و مهارت بستگی دارد. درواقع افرادی که دارای یک کیلینیک خصوصی هستند قطعا درآمد بیشتری به نسبت یک فیزیوتراپسیت مدرسه دارند.

علاوه بر داخل کشور، رشته فیزیوتراپی در سراسر جهان به‌شدت با استقبال مواجه است و ازآنجایی‌که سطح سختی کار کمتری را می‌تواند شامل شود، در صورت داشتن علاقه گزینه مناسبی در بین رشته‌های پیراپزشکی به‌حساب می‌آید.

این رشته در کشور های دیگر نیز درآمد نسبتا خوبی دارد. در سال 2022،متوسط ​​حقوق فیزیوتراپیست در ایالات متحده آمریکا 80000 دلار در سال یا 41.03 دلار در ساعت است. موقعیت‌های سطح ورودی از 76,918 دلار در سال شروع می‌شود درحالی‌که اکثر فیزیوتراپیست‌های  باتجربه تا 104,325 دلار در سال درآمد دارند.

فردی که به‌عنوان فیزیوتراپیست در آلمان کار می‌کند معمولاً حدود 6950 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 3200 یورو (کمترین) تا 11100 یورو (بالاترین) متغیر است.این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا است. مبلغ درآمد فیزیوتراپی  در کشور استرالیا، بیش از 60 هزار دلار در سال و برای فیزیوتراپیست‌های کشور انگلستان، بین 30 تا بیش از 62 هزار دلار  است.




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا