مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

بهترین منابع کنکور تجربی 1402 + زنجیره مطالعاتی شروع صفر

منابع رتبه های برتر کنکور تجربی ‍۱۴۰2

معرفی منابع دروس عمومی کنکور تجربی 1402

یکی از بخش هایی که داوطلبین می توانند با تلاش و کوشش از سایرین پیش بیفتند دروس عمومی است. هر چند در این برهه از سال دیگر تب و تاب خرید منابع کمتر شده است اما باز هم افرادی هستند که با وسواس منابع درگیر هستند. در این مقاله قصد داریم با بررسی منابع موجود در بازار به این افراد کمک کنیم.


بهترین منابع درس دین و زندگی کدامند؟

در این درس متن کتاب درسی برای حفظیات بسیار مهم می باشد. 2 منبع خیلی سبز و گاج در این درس بسیار پرفروش و پرطرفدار هستند. اگر اوضاع فرد در دروس اختصاصی خوب بود و زمان کافی داشت می تواند بعد از مطالعه خیلی سبز یا گاج برای حل تست بیشتر و تسلط بهتر سراغ سفیر خرد برود. در این درس راحت تر می توان به نسبت بقیه دروس درصد عالی کسب کرد.

زنجیره مطالعاتی درس دین و زندگی

در درس دینی، ارتباط بین تیترها، آیات و احادیث با هم بسیار مهم می باشد مثلا این تیتر مربوط به چه آیه ای است یا این آیه در چه حدیثی آمده است و در کل این ها با هم چه قرابتی دارند.


منابع درس زبان خارجه، یکی از بزرگترین مشکلات بعضی از داوطلبین

کتاب گاج نقره ای آموزش های بسیار خوبی دارد. اما در کل در این درس فقط برای گرامر به آموزش نیاز می باشد. برای لغات باید با حل تست و مطالعه، دایره واژگان را بالا برد. حتی اگر در حل تست های واژگان مشکل هست می توان گزینه صحیح را با پاسخ کلیدی پیدا کرد. سپس آن را در جمله قرار داد و جمله را ترجمه کرد. بعد از آن ترجمه پاسخنامه تشریحی را با ترجمه خود مقایسه کرد.

برای سطوح بالاتر هم می توان از مبتکران و خیلی سبز در این درس استفاده کرد.

زنجیره مطالعاتی درس زبان انگلیسی

در این درس پیشنهاد من برای افرادی که پایه ضعیفی دارند مطالعه واژگان هفتم، هشتم و نهم است. بعد از آن هم بررسی سوالات تشریحی کتاب درسی می تواند بهترین کاری باشد که به این افراد پیشنهاد می شود. در این درس هنگام مطالعه به کاربرد واژگان در جمله باید دقت کرد و در تحلیل آزمون باید به ترجمه دقیق پاسخ های تشریحی هر جمله نهایت دقت را داشت .


با کدام منابع می توان در درس ادبیات بهترین نتیجه را گرفت؟

این درس 2 ماهیت درس به درس و مبحثی دارد. اگر داوطلب دهم یا یازدهم هستید پیشنهاد ما مطالعه درس به درس است که کتاب سیر تا پیاز گاج عالی می باشد .اما در کل در بحث کنکور ماهیت مبحثی است که بسیار مهم است.

در این درس افرادی که در مطالعه مبحثی مشکل دارند و نیاز به آموزش بیشتری دارند می توانند از نشر دریافت استفاده کنند. افرادی که وضعیت بهتری دارند می توانند از هفت خان خیلی سبز استفاده کنند. بعد از آموزش و تست اولیه می توان برای کار بیشتر و تکمیلی از نشرالگو استفاده کرد.

زنجیره مطالعاتی درس ادبیات فارسی

در ادبیات بهتر است با قرابت و لغت شروع کنیم سپس به سراغ آرایه ها برویم. برای مبحث املا، فهمیدن معنی شعر و حل تست های قرابت و آرایه باید معنی واژگان قوی داشت. مبحث زبان فارسی هم به علت سنگین بودن جزو اولویت های اولیه مطالعه فرد نیست؛ در مدیریت آزمون هم ابتدا سوالات قرابت و لغات و آرایه را برای هر درس حل کنید .

نکته: تاریخ ادبیات هم ماهیت حفظی و فرار دارد و بهتر است از ابتدا با آن شروع نکرد.

در این درس در صورت ضعیف بودن، شعرها و متون قدیمی مثل شاهنامه فردوسی را در کنار سیر تا پیاز باید کار کرد تا دایره واژگان ما افزایش پیدا کند. بعد از آن سراغ تست قرابت می رویم. در مبحث آرایه، آرایه های مهم مثل تشبیه، استعاره، مجاز، ایهام، تضاد، پارادوکس، حسن تعلیل، حس آمیزی، مراعات نظیر، واج آرایی، اسلوب معادله، کنایه، تلمیح، تضمین، سجع و جناس را باید کار کرد و سپس سراغ ترکیبی تر خواندن و تست زدن رفت.


بهترین منبع درس عربی، درسی که خیلی از داوطلبین از آن می ترسند

این درس هم مانند ادبیات 2 ماهیت درس به درس و مبحثی دارد که در بحث کنکور ماهیت مبحثی آن بسیار مهم است و فرد باید بیشتر توان و انرژی خود را برای کار مبحثی قرار دهد. اگر فرد دانش آموز یازدهم می باشد باید سیر تا پیاز عربی دهم را با سیر تا پیاز عربی یازدهم مطالعه کند چون عربی دهم به عربی یازدهم مرتبط است و پیش نیاز آن می باشد. وسواس در مطالعه کنکور عربی و دوری از تست عامل کم تسلطی در این درس است.

در کل در این درس برای درس به درس خواندن سیر تا پیاز مناسب می باشد. برای شروع مبحثی خواندن هم کتابهای خیلی سبز و گاج میکرو گزینه های مناسبی می باشند. در درجه بعدی برای سطوح بالاتر می توان از نردبان خیلی سبز برای کار تکمیلی و حل تست های سنگین تر استفاده کرد.

زنجیره مطالعاتی درس عربی

در عربی باید به ترتیب به مطالعه تجزیه فعل، تجزیه اسم، ترجمه و ساختار جمله پرداخت. مثلا برای تجزیه فعل، درس 1 سال دهم (انواع فعل)، درس 3 و 4 دهم (باب مجرد و مزید)، درس 6 سال دهم (معلوم و مجهول) و مبحث اعراب ها که در سال یازدهم است را باید مطالعه کرد.

به طور کلی دروس عمومی را باید چگونه یاد گرفت؟

در دروس عمومی هم مانند دروس اختصاصی باید حل تست فراوان داشت. متن کتاب درسی به جز درس دینی خیلی مهم نمی باشد. هیچ کدام از دروس عمومی را کنار نگذاریم و با رعایت اصول روش مطالعه دروس عمومی کنکور و به صورت زنجیره وار و مبحثی این دروس را پیش ببریم. برای تست زنی هم بهترین راه حل انجام پیش آزمون است که ما در سایت چند پیش آزمون دروس عمومی را برای شما آماده کردیم تا علاوه بر محک زدن خود، در یادگیری مطالب هم کمک شایانی به شما کند.

مشاوره پیشنهادی : شروع صفر کنکور 1402 از دی

ویدیو توضیحات تکمیلی علیرضا افشار در مورد منابع دروس عمومی کنکور تجربی

دانلود ویدیو آموزشی


بهترین منابع تخصصی کنکور رشته تجربی ۱۴۰۲

همیشه وقتی صحبت از کنکور سراسری به میان می آید بزرگترین دغدغه و مشکلات داوطلبان به منابع سوالات کنکور بر میگردد. ما در این بخش مقاله میخواهیم به سراغ منابع کنکور رشته تجربی در دروس اختصاصی برویم و راجع به روش مطالعه دروس تخصصی و زنجیره های مطالعاتی آن صحبت کنیم صحبت کنیم.

منابع کنکور سراسری باید چگونه باشند؟

منابع هر فرد باید با توجه به سطح علمی و راحتی آن فرد با نگارش و بیان آن کتاب انتخاب شود. یعنی اگر فرد وضعیت علمی خوبی دارد می تواند از منابع سنگین تر همراه با تست بیشتر و آموزش و درس نامه محدودتر استفاده کند و اگر وضعیت علمی مناسبی ندارد از منابع ساده تر با درس نامه های مفصل تر استفاده کند. همچنین نمونه سوال و مواجه شدن با فرم سوالات سالهای پیشین هم میتواند بسیار مفید باشد که ما سوالات کنکور 1400 را برای شما قرار داده ایم.


بهترین منابع درس زیست شناسی کنکور کدامند؟

در مورد درس زیست شناسی اگر تغییر رشته داده اید، درصد زیست پایینی دارید، چندسالی است که از کنکور فاصله دارید، از زیست شناسی ترس و واهمه دارید و حتی پیش پا افتاده ترین مفاهیم را هم بلد نیستید، پیشنهاد من برای شروع کار و راه افتادن استفاده از فاگوزیست می باشد. البته اگر از نظر مالی مشکلی وجود ندارد فیلم آموزشی هم گزینه خوبی برای شروع کار است.

منبع آموزش و تست متداولی که اکثر داوطلبان از آن استفاده می کنند خیلی سبز است که سه جلد دهم، یازدهم و دوازدهم دارد. علاوه بر این دو کتاب، چاپ جدید نشرالگو که به عنوان نسل جدید هم آمده کادرهای آموزشی خیلی خوبی دارد که داوطلبان زیادی با آن احساس راحتی می کنند.

اگر آموزش و حل تست های اولیه با فاگوزیست، خیلی سبز، جزوه استاد یا هر منبعی که فرد برای شروع با آن راحت تر بود اتفاق افتاد و فرد دنبال منبع قوی تری بود می تواند از IQ زیست شناسی که سوالات ترکیبی و چالشی زیادی دارد استفاده کند.

زنجیره مطالعاتی درس زیست شناسی

در درس زیست شناسی پس از مطالعه درسنامه سراغ تست زنی کنکور بروید. بعد از بررسی تست به سراغ متن کتاب درسی رفته و آن را با تست و پاسخنامه تشریحی اش تطبیق دهید. با این روش با ادبیات و گفتمان کتاب درسی آشنا می شوید. به طور کلی در این درس با حل تست های پوششی مجددا سراغ متن کتاب درسی بروید. کلا متن کتاب درسی در درس زیست شناسی بسیار مهم است. این درس را در ابتدا به صورت فصل به فصل مطالعه کنید سپس مبحث به مبحث. به عنوان مثال بعد از مطالعه درس به درس این کتاب برای مباحث مربوط به بدن انسان، فصل های 2 ، 3 ، 4 و 5 سال دهم را با هم بخوانید.برای ژنتیک فصل 6 و 7 سال یازدهم و 3 و 4 سال دوازدهم و به طور کل قبل از ورود به ترم اول سال دوازدهم باید فصل 6 و 7 سال یازدهم را مطالعه کنید.


منابع درس شیمی در کنکور تجربی کدامند؟

در درس شیمی پیشنهاد ما برای افرادی که به دنبال درسنامه مفصل و آموزش های طولانی هستند مبتکران می باشد. اما به طور کلی خیلی سبز منبع نرمالتری برای آموزش و تست می باشد که دو مدل دارد:

1) سال به سال (دهم-یازدهم-دوازدهم)

2) پایه مجزا و دوازدهم مجزا که از نظر من به عنوان یک مشاور، مدل دوم یعنی پایه مجزا و دوازدهم مجزا کفایت می کند.

بعد از این منابع اگر فرد سطح مناسبی داشت می تواند سراغ IQ شیمی برود. از اسفند ماه هم برای مفاهیم شیمی و مسائل و محاسبات می توانند از مهر و ماه استفاده کنند.

زنجیره مطالعاتی درس شیمی

این درس از دو بخش مفاهیم و مسائل تشکیل شده است که بخش بیشتر این درس را مفاهیم آن تشکیل می دهد. برای مفاهیم، خواندن درسنامه های خیلی سبز یا مبتکران کفایت می کند. برای مسائل بهترین راه حل، انجام تست می باشد. به عنوان مثال شبی 5-10 مسئله حل کنید. به این صورت که مسائل را ابتدا مبحث به مبحث حل کنید سپس ترکیبی تر حل کنید. در این درس هم بلد بودن پیش نیازها بسیار مهم است. به عنوان مثال قبل از ورود به فصل اول دوازدهم که مربوط به اسید و باز است باید مباحثی مثل پیوندها، شیمی آلی و استوکیومتری مسائل را بلد بود. به طور کلی در این درس قبل از ورود به هر فصلی باید فصل 1 و 2 سال دهم را بلد باشید.


سوالات فیزیک کنکور تجربی از چه منابعی انتخاب می شود؟

در درس فیزیک دو منبع خیلی سبز و گاج بسیار پرطرفدار می باشند. اما طی آماری که از دبیران و رتبه برترها گرفته شد مشخص شد گاج نقره ای برای شروع کار پرطرفدارتر می باشد اما اگر فردی خیلی سبز را هم داشت می تواند استفاده کند و خیلی حساسیت زیادی بین این 2 منبع نیست. در درجه بعدی برای کار قوی تر می توان از الگو و نردبان خیلی سبز هم استفاده کرد.

زنجیره مطالعاتی درس فیزیک کنکور

این درس هم تقریبا روش مطالعه ای مشابه به درس ریاضی دارد. در فیزیک هم مطالعه زنجیره وار بسیار مهم است. داوطلب قوی می تواند از حرکت و دینامیک و داوطلب ضعیف از فصل های اخر یازدهم مثل مغناطیس و القا یا از سال دهم مثل گرما شروع کند.

در نهایت اگر بتوانید به صورت مستمر مطالعه کرده و از منابع نام برده استفاده نمایید ، مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.


سوالات ریاضی از کدام منابع هستند؟

در درس ریاضی پیشنهاد ما برای فردی که پایه ضعیفی دارد استفاده از کتاب ریاضی به زبان گلابی آقای کاویانی می باشد که آموزش ساده ای دارد و از پایه شروع به یاد دادن می کند. البته می توان از مهروماه هم برای شروع از صفر و پایه استفاده کرد. در درجه بعدی برای افرادی که پایه بهتری دارند می توان از خیلی سبز برای شروع کار استفاده کرد.

برای افرادی که می خواهند در سطح بالاتری به مطالعه و تمرین ریاضی بپردازند کتاب IQ می تواند گزینه خوبی باشد. چون کنکور 1400 نشان داد که باید قوی و عالی به مطالعه و تمرین این درس پرداخت و نباید فقط در حد کتاب درسی مطالعه و تمرین کرد.

زنجیره مطالعاتی درس ریاضیات تجربی

در این درس چیزی که حرف اول و آخر را می زند رعایت کردن و بلد بودن پیش نیازها و زنجیره های مطالعاتی است. علاوه بر آن باید با منبعی کار را شروع کرد که فهم آن برای فرد راحت است. زنجیره مطالعاتی ساده و آسان پیشنهاد ما است. در این درس مطالعه معادله، نامعادله، تعیین علامت و سپس مبحث تابع، مثلثات، حدوپیوستگی و … پیشنهاد می شود.

در درس ریاضی حل تمرین بسیار مهم است. حتی اگر به صورت OPEN BOOK باشد.


جمع بندی نهایی بحث منابع و زنجیره مطالعاتی کنکور تجربی

به طور کلی آنچه مهمتر از منابع کنکور است نحوه مطالعه شما و استمرار شما در مطالعه و تست زنی کنکور است و تمامی منابع معروف بازار تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند، اگر شروع صفر هستید میتوانید از نیز موفقیت کنکور در دو ماه از سطح صفر ( برنامه 50 روزه ) برای شروع استفاده کنید.

همچنین اگر به دوران جمع بندی رسیده اید میتوانید به مطلب بهترین منابع جمع بندی کنکور هم توجه داشته باشید تا نتیجه ی مطلوب تری بگیرید.

از این که با ما همراه بودید بسیار متشکریم.

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد علیرضا افشار در مورد منابع تخصصی کنکور تجربی

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

39 دیدگاه

  1. سلام خدمت استاد گرانقدر،یه سوال خدمتتون داشتم،من پشت کنکوری هستم و می‌خوام تازه قوی شروع کنم،تا الان خیلی دست و پا شکسته خوندم ولی خوب بوده آزمونی که تراز هفت هزار داشته باشم و آزمونی که اصلا ندم،کلا خیلی سینوسی درس خوندم،حالا دیگه می‌خوام عوض بشم،حالا به نظرتون برای آزمون های ۲۴دی و ۸ بهمن چه جوری درس بخونم؟ نظر خودم این هست که تا ۲۴ دی نیم سال اول دوازدهم رو بخونم و نصف پایه دهم،و از ۲۴دی تا ۸ بهمن مرور اون نصفه پایه دهم و خواندن ادامه دهم،حالا به نظرتون کار خوبی هست یا نه؟خواهش میکنم جواب بدین خیلی سردرگمم

    1. تا ۲۴ دی بیشتر وقت داری
      به نظر من سعی کن تا میشه دایه های پیش نیاز دوازدهم را هم در خلال آزمون ۲۴ دی برسومی انشاله

  2. سلام خسته نباشید ببخشید من برنامه واسه خودم ریختم امه به بیشتر کارام. نمیرسم و خسته میشم و خیال میکنم زیاد گذاشتم ولی خب کمه و زیست توبرنامم هرروز هست ولی موقع ک میخونم نمیدونم نمیدونم مشکلم کجاعه هی سوال برام پیش میاد بعضی از قسمت متن رونمیفهمم یا نمیدونم کجا کتابه و چی توضیح داده و منضورش چیه من وضع مالیم خوب نیست لطفا کمکم کنید و یه مساوره رایگان بزارید برامون لطفااااا🙏🙏

    1. برنامه از سر فصل های سبک تر بریز / از منابع ساده تر استفاده کن / راه خواهی افتاد

  3. من رشته فنی بودم یک پیش دانشگاهیه تجربی هز نظام قدیم گرفتم میخواستم بدونم برای رتبه های زیر پنج هزار در سال هزارو چهارصدو دو…. با این درصد هایی که قراره از عمومی و تخصصی در کنمور لحاظ بشه چه درصد هایی باید بزنم در دروس مختلف و اصلا آیا شدنی هست؟

    1. سلام
      شدنی هست
      درصدها برلی هر سهمیه و منطقه فرق میکنه
      سایت کانون چک کن

  4. سلام استاد خسته نباشید
    وقتی ساعت های درسی رو یادداشت میکنم همش به فکر ساعتم و کیفیت کارم کم میشه و مطلب رو درست نمی‌خونم انگار هدفم فقط ساعت رو گذروندن هستش .قبلاً دوران مدرسه خیلی خوب و مفهومی درس رو میخوندم (پشت کنکوری ام) و در حین مطالعه خیلی لذت می‌بردم .الان حس میکنم توجه بیش از حد به ساعت مطالعه لذت درس خواندن رو ازم گرفته

    1. سلام
      ساعت های غیر درسی بنویس
      وقت هایی شل کردی ثبت کن و سعی کن خودت بالا بکشی
      مجموع تست و مقدار ساعت کم کاری بفرست

  5. سلام استاد حالتون چطوره
    استاد من می‌خوام از مبتدی بخونم اصلا بلد نیستم و برای زیست فک کنم گفتید فاگوزیست اگه اشتباه نکنم برای برای مبتدی بدون معلم که خودم در خونه بخونم تنهایی تا بهترین بلد باشم برای مباحث زیست و فیزیک شیمی ریاضی کدوم کتاب ها رو پیشنهاد میدید تا من به نحوه عالی یاد بگیرم در خونه،
    ممنون میشم بگید…
    تشکر

  6. سلام استاد من تازه تا الان دستو پا شکسته خوندم خودم راضی نیستم میخوام قوی شروع کنم بنظرتون رتبه زیر هزار منطقه سه میشه بیارم از الان؟

    1. نه نمیشه
      نخونید الکی
      برید عشق و حال 😐
      خب میشه دیگه اگه قوی بخونید.

      1. واقعا به اونایی که میگن میشه نمیشه باید اسکار بی ارادگی داد چون دقیقا با همون اسم و آی پی و … چند ماه پیش همین سوال اوایل پاییز داشت

          1. سلام استاد من واقعا از وقتی کلاس ها مجازی شد نسبت به درس بی اهمیت شدم …ولی خب الانم نمیدونم چجوری شروع کنم چون پایم ضعیفه میشه راهنمایی کنید…

  7. سلام استاد من تازه تا الان دستو پا شکسته خوندم خودم راضی نیستم میخوام قوی شروع کنم بنظرتون رتبه زیر هزار منطقه سه میشه بیارم از الان؟رشته تجربی

      1. استاد میخوام ثبت نام کنم کلاس مشاوره منتظر طرح زمستون بمونم؟ اونم تخفیف 50 درصدی داره؟

        1. سلام
          ثبت نامش از شنبه ۴ دی هست تا ۱۳ فرودین ۱۴۰۱
          هزینه این ۱۰۰ روز مجموعا ۱۹۰ هزار تومان

  8. استاد میخوام ثبت نام کنم کلاس مشاوره منتظر طرح زمستون بمونم؟ اونم تخفیف 50 درصدی داره؟

  9. سلام وقت بخیر این پیام رو در سایت منتشر نکنید
    منابع نردبان نداریم
    منابع نردباممم داریم

  10. سلام استاد
    روزتون بخیر
    برای کسی که تا الان تقریبا 20٪ کنکور رو رفته ( فارغ‌التحصیل )
    برنامه 50 روزه رو پیشنهاد میکنید یا برنامه ی آزمون قلمچی رو ( البته من از آزمونها خیلی عقب افتادم )
    و اگر نظرتون در مورد برنامه 50 روزس چطور از خودم آزمون بگیرم؟

  11. سلام استاد، من دوازدهم و شروع صفر هستم
    تا آخر هفته آینده ۷۰ درصد از مباحث ترم ۱ رو تشریحی میبندم (برای امتحانات ترم) و فقط روز قبل امتحان باید مرور کنم، من از ۱۸ دی تا اوایل بهمن که یه بازه ۳ هفته‌ای میشه چه مباحثی رو بخونم که به آزمون ۲۱ بهمن برسم و از بهمن با آزمون پیش برم؟ و اینم بگم که پایه‌م به شدت ضعیفه نمیتونم خودمو به آزمونای جمع بندی برسونم

    1. تا میتونی در خلال امتحان های نوبت اول مباحث دوازدهم ازش تست بزن
      حتی باید پایه های مرتبطش هم اگر وقت برای امتحانی خویه یا تسلط داره با تست ببندی

      1. استاد خیلی توی پایه مشکل دارم
        فاصله بین امتحانات خیلی کمه
        و امسال مثل سالای پیش نیست، آموزش پرورش ناحیه‌مون گفتن باید هرروز بیایم مدرسه (۸ تا ۱۰ امتحان و ۱۰ تا ۱۲ کلاس درس) برای همین تایم زیادی رو برای همین مسئله از دست میدم و نمیرسم دوازدهم و پایه رو تستی جمع کنم. بنظرتون توی اون بازه‌ای که گفتم برای آزمون ۸ بهمن یعنی جمع بندی دهم آماده شم خوبه؟

        1. فاصله بین امتحان ها کمه بیا و وقت بذار برای فقط تستی جمع کردن دوازدهم سرمایه گذاری کن

  12. سلام من میخوام چندسال آینده فیزیک تدریس کنم به نظرتون ازکجا شروع کنم خوبه؟

  13. سلام استاد چطوری از خودمون آزمون بگیریم؟ منظورم اینکه اصلا میشه از آزمون های کانون و… هم استفاده کرد چون ما شروع صفری ها طبق بودجه اونها قرار نیست بخونیم طبق توضیحات خودتون در بالا

    1. بانک تست لرنیتو بخر از فصولی که داری کار میکنی برای خودت آزمون بساز

  14. سلام استاد توروخدا جواب بدین
    من سال سوم کنکورمە تجربی هستم اما چیزی نخوندم بنا بە دلایلی کلا شرایط درس خوندن نداشتم،پایەم خوب بودە توی نمونە دولتی درس خوندم ،الان برای رتبە ۲تا٤ هزار منطقە۳،بە نظرتون برنامە ۵٠ روزە رو خوب کار کنیم ،این برنامە مناسبە؟
    بە علاوە اینکە میخام همە درسارو هم ترمیم معدل انجام بدم

    1. سلام
      تا اخر اردیبهشت با این برنامه بیا جلو
      خرداد هم بذار برای کار ترمیم ها

    2. سلام
      تا اخر اردیبهشت با این برنامه بیا جلو
      خرداد هم بذار برای کار ترمیم ها…
      جمع بندی شناور هم از همان اردیبهشت شروع کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا