مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهمشاوره صوتیمقالات

گزینش کشوری یا ناحیه ای یعنی چه؟ تعریف بوم استان، ناحیه و قطب

گزینش کشوری و بومی پذیری چیست؟ ناحیه ها و قطب های کنکور کدام اند؟

گزینش یا پذیرش کشوری یعنی چه ؟

برداشت خیلی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ وقتی برای انتخاب رشته حرف های مشاوران تحصیلی را راجع به رشته های کشوری می شنود ، درست نیست .

اینکه میگن نحوه پذیرش یک رشته/محل کشوری شده اصلا به این معنا نیست که شما با رتبه کشوری کارنامه برای قبولی در این انتخاب با دیگر داوطلبان در رقابت هستید .

بلکه صرفا به این معناست که استان های مختلف کشور برای انتخاب و پذیرش در این کد رشته محل شانس برابری دارند .

قطب ها و ناحیه ها در کنکور سراسری

برای اطلاع بیشتر شما عزیزان همه رشته های انتخابی دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۱ شامل ۵ دسته : استانی ، ناحیه ای ، قطبی ، کشوری و مخصوص استان هستند .

بطور مثال اگر رشته ای با نحوه پذیرش استانی باشد یعنی آنکه شانس داوطلبان بومی آن استان در مقایسه با سایر استان ها بیشتر است . این بیشتر بودن شانس برای رشته های ناحیه و قطبی نیز صادق است .

تصویری از دسته بندی نواحی و قطب های بومی مختلف کشور را در تصاویر جدول های زیر مشاهده کنید .

دسته بندی نواحی و قطب های بومی کشور
دسته بندی نواحی و قطب های بومی کشور

همچنین برای رشته های پرمتقاضی و پر رقابت تاثیر بوم استان،ناحیه و قطب کمتر ، و به میزان ۶۰٪ ظرفیت کل آن رشته محل می باشد و برای سایر رشته ها به میزان ۸۰٪ می باشد.

تصویری از رشته های پر رقابت در هر گروه را در تصاویر جدول های زیر مشاهده کنید .

جدول رشته های پرمتقاضی ریاضی ، تجربی ، انسانی

چند مثال برای پذیرش استانی رشته های مختلف

مثال ۱: رشته پرستاری با پذیرش استانی برای شهر تهران در دانشگاه تهران ۸۰٪ از ظرفیت پذیرش خود را برای استان تهران اختصاص می دهد و ۲۰٪ باقی مانده ظرفیت بین باقی استان ها تقسیم خواهد شد.

مثال ۲ : رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۶۰٪ از ظرفیت خود را برای متقاضیان این رشته در ناحیه ۵ اختصاص می دهد و ۴۰٪ باقی مانده بین هشت ناحیه باقی مانده تقسیم خواهد شد.

رشته زیست شناسی جانوری دانشگاه تهران با نحوه پذیرش کشوری در زیر گروه ۱ قرار دارد و با توجه به اطلاعات بیان شده داوطلبان تمامی استان های مختلف کشور از شانس برابری برای پذیرش برخوردار هستند و برای پذیرش با توجه به سهمیه مناطق/ ایثارگری خود در زیر گروه یک باهم رقابت می کنند و قبولی یا عدم قبولی این رشته ربطی به رتبه کشوری آنها ندارد و تاثیر زیر گروه ها و سهمیه های مناطق/ ایثاگری همچنان پابرجاست .

جدول انواع مختلف دوره های آموزشی و نحوه ی گزینش آنها

جدول انواع مختلف دوره های آموزشی و نحوه ی گزینش آنها

بومی پذیری رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی

نکته پایانی مهم: کلیه رشته های دانشگاه پردیس خودگردان و مازاد ظرفیت و دانشگاه آزاد (برای رشته های پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی) بومی پذیری ندارند و پذیرش استان ها برابر است.

پادکست استاد افشار در مورد رشته های کشوری،ناحیه ها و قطب ها

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا