مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته دندانپزشکی و بازار کار آن

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی دندانپزشکی

رشته دندان‌پزشکی یکی از رشته‌های گروه آزمایشی علوم‌تجربی است و متقاضیان زیادی دارد. این رشته به تشخیص و درمان بیماری‌های دندانی و دهانی می‌پردازد و برخلاف تصورات گذشته تنها به دندان‌سازی مربوط نمی‌شود و دندان‌سازی تنها یکی از شاخه‌های این رشته است.

رشته دندان‌پزشکی در کنار علم پزشکی، هنر و ابتکار عمل را نیز در خود جای‌داده است. در این رشته پر طرف‌دار رقابت برای قبولی و پذیرش زیاد است و در صورت علاقه‌مندی نیاز است در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید و ما قصد داریم در این مقاله  صفر تا صد رشته دندان‌پزشکی را به شما معرفی کنیم.

شما به‌عنوان دندان‌پزشک علاوه بر هوش پزشکی باید دستان ماهر و هنرمندی داشته باشید تا بتوانید به‌خوبی و باظرافت تمام کارهای دندان‌پزشکی را انجام دهید.

توانایی‌ها و علاقه‌مندی موردنیاز در رشته دندان‌پزشکی

این رشته دارای دروس تخصصی متفاوتی است اما علاقه‌مندی به درس زیست‌شناسی می‌تواند مؤثر باشد. یک دندان‌پزشک باید خونسردی و آرامش خود را هنگام کار حفظ کند و با سرعت عمل بالا، خلاقیت و صبوری مشکلات دهانی و دندانی افراد را باظرافت رفع کند.

در بسیاری از شغل‌های پزشکی ارتباط اجتماعی قوی و بالا یک نیاز مهم به شمار می‌آید چون شما می‌توانید بامهارت ارتباط برقرار کردن خود حس اعتماد بیماران را جلب کنید که به‌خصوص در رشته تخصصی اطفال و ازبین‌بردن ترس آن‌ها کاربرد دارد. شغل دندان‌پزشکی اصطلاک بدنی بالایی را به همراه دارد. پس قبل از انتخاب این رشته از سلامت کامل روحی و جسمی خود مطمئن شوید. مهارت مدیریتی یکی از توانایی‌های موردنیاز یک دندان‌پزشک برای کمک و بهبود عملکرد کلی امور کاری است.

معرفی رشته دندانپزشکی

طول دوره تحصیل دندان‌پزشکی در ایران و واحدهای درسی آن

دوره تحصیل در رشته دندان‌پزشکی به مدت شش سال است و دروس به سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی تقسیم شده‌اند که به‌طورکلی این واحدهای درسی در دو مرحله ارائه می‌شوند. در مرحله اول به مدت دو سال قبل از آزمون جامع علوم پایه دروس پایه مانند فیزیولوژی و دروس عمومی مانند آناتومی عمومی، بیوشیمی، ژنتیک، باکتری‌شناسی و… ارائه می‌شوند. دروس اختصاصی مانند جراحی، پروتزهای دندانی، ترمیمی، پاتولوژی دهان و… در چهار سال آینده بعد قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه خواهند شد. در مرحله دوم تحصیل در رشته دندان‌پزشکی دانشجویان دوره تحصیلی خود را علاوه بر کلاس‌ها در بخش‌های کلینیکی و بیمارستان‌های وابسته به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌گذارند و دروس پایه برای ورود به این مرحله بسیار مهم هستند. کل واحدهای درسی این مرحله از تحصیل دندان‌پزشکی 203 تا است.

دروس علوم پایه و اختصاصی رشته دندان‌ پزشکی

دروس دوره علوم پایه: بیوشیمی، فیزیک پزشکی، جنین شناسی، تشریح، روان‌شناسی عمومی، بافت شناسی انسانی، فیزیولوژی، ژنتیک انسانی، میکروب‌شناسی، ایمنی‌شناسی، آسیب‌شناسی عمومی، آناتومی

دوره تخصصی یا کارآموزی: کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، بافت‌شناسی فک و دهان، آسیب‌شناسی دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، بیماری‌های دهان و تشخیص، بیولوژی دهان، پریودنتولوژی دهان، دندان‌پزشکی ترمیمی (پروتز محرک پارسیل، پروتز ثابت و پروتز کام)، جراحی دهان، فک و صورت، دندانپزشکی کودکان، رادیولوژی دهان، گوش، حلق و بینی، نظام‌پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت محیط‌زیست، دندان‌پزشکی مجتمعی، بیماری‌های روانی، بیماری‌های درونی، فارماکولوژی، بهداشت دهان و تغذیه، دندان‌پزشکی پیشگیری مواد دندانی

ادامه تحصیل در این رشته

دانشجویان این رشته می‌توانند با دریافت مدرک دکتری به‌عنوان متخصص گرایشی که در آن تحصیل‌کرده‌اند مانند جراحی فک و دهان و صورت، دندان‌پزشکی کودکان (پدودنتیست) و پروتزهای دهانی مشغول به کار شوند دیگر گرایش‌های این رشته شامل:

ارتودنتیست و متخصص ارتودنسی: یک ارتودنتیست در صورت وجود روابط نامناسب در بین استخوان‌های سروصورت و دندان آن‌ها را تصحیح و تنظیم می‌کند و اگر فردی ناهنجاری فک و دندانی داشته باشد به درمان آن می‌پردازد. دوره تحصیلی این گرایش به مدت سه سال است.

دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی: دندان‌پزشکان این گرایش وظیفه‌های مانند تأمین زیبایی دندان‌های افراد و ترمیم آن‌ها را بر عهد دارند.

اندودنتیکس: حل و درمان مشکلات پیچیده در ریشه دندان و جراحی وظیفه متخصصان این رشته است.

پریودنتیکس: افراد متخصص در این رشته با زیبایی و عملکرد ساختار لثه سروکار دارند و قراردادن ایمپلنت و درمان بیماری‌های لثه‌ای از وظایف آن‌ها است.

پاتولوژی فک و دهان و صورت: افراد در صورت مواجه شدن با ضایعات دهانی، فک و صورت، انواع بدخیمی‌ها و ناهنجاری‌های بافتی باید به متخصصان این رشته مراجعه نمایند.

پذیرش در رشته دندان‌پزشکی بدون کنکور در ایران

تنها با آزمون سراسری و رتبه پایین 2000 برای داوطلبان شانس قبولی در این رشته وجود دارد. ازآنجایی‌که انتخاب رشته یک مرحله مهم و حساس به شمار می‌آید دانستن حدودی و میانگین درصد قبولی اهمیت زیادی دارد.

  • ریاضی:50 درصد
  • ادبیات:50 درصد
  • عربی:60 درصد
  • زبان:50 درصد
  • زیست: 70 درصد
  • فیزیک:65 درصد
  • شیمی:55 درصد

امکان ورود و تحصیل در رشته دندان‌پزشکی بدون کنکور وجود ندارد.

وظایف دندان‌پزشک

  • بررسی سلامت دهان، دندان و لثه
  • جراحی دندان
  • ارتودنسی
  • جرم‌گیری
  • عصب‌کشی و گذاشتن روکش
  • جراحی‌های زیبایی و…

معرفی رشته دندانپزشکی

مزایا و معایب رشته دندان‌پزشکی

نداشتن شیفت‌های سخت و اجباری شبانه از ویژگی‌های خوب این رشته است همچنین درآمد خوب با وجود داشتن مدرک دکتری عمومی را می‌توان از مزایای این رشته بر شمرد. دریافت مدرک دکتری و دوره تحصیلی در این رشته به نسبت رشته‌های داروسازی و پزشکی راحت‌تر است.

همان‌طور که قبلاً ذکر شده شغل دندان‌پزشکی اصطلاک بدنی بالایی دارد و ممکن است شما را با مشکلات مثل درد گردن و کمر، دردهای مفصلی و عضلانی و فرسودگی روبه‌رو سازد. در صورت علاقه‌مندی به راه‌اندازی مطب این رشته نسبتاً هزینه بالایی برای این کار نیاز دارد.

فرصت شغلی، بازار کار و درآمد دندانپزشکی

فارغ تحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی، بیمارستان‌ها و در کلینیک‌های دندان‌پزشکان دیگر شروع به کار کنند و یا در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند مطب خود را راه‌اندازی کنند. امروزه به علت پیشرفت کشور در جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌ها نیاز مردم به پزشکان و دندان‌پزشکان کاهش‌یافته و همچنین رشد و تعداد زیاد پزشکان و دندان‌پزشکان به نسبت رشد جمعیت این نیاز را کمتر کرده است اما این به این معنی نیست که فرصت شغلی ای در این رشته وجود ندارد زیرا همچنین برخی از شهرستان‌ها با کمبود دندان‌پزشک روبه‌رو هستند.

دندان‌پزشکان در صورت کار در کلینیک خصوصی در آمد بیشتری خواهند داشت. حقوق و درآمد یک دندان‌پزشک در کلینیک‌های دیگر دندان‌پزشکی معمولاً حقوقی ثابت و یک مبلغ به‌عنوان حق‌العمل برای هر بیمار است.

دندان‌پزشکان باتوجه‌به محل کار خود درآمد خواهند داشت.

دانشگاه‌های که در رشته دندان‌پزشکی دانشجو می‌پذیرند

  • روزانه
  • پردیس خودگردان سراسری
  • پردیس خودگردان آزاد
  • دانشگاه آزاد
  • ظرفیت مازاد آزاد
  • ظرفیت مازاد سراسری

مطلب پیشنهادی: انواع دوره های آموزشی ( روزانه ، شبانه و…) و انواع دانشگاه (سراسری ، آزاد و…)




نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام
    استاد بنده وقتی مضطرب میشم دستام میلرزه میتونم این رشته انتخاب کنم یا نه ؟

  2. سلام استاد
    ۱۳۶۵ منطقه ۳ با توجه به افزایش ظرفیت ها میتونه دندونپزشکی دولتی بیاره ؟!

  3. سلام استاد، برای کسایی که با شما وبینار ۱ ساعته داشتند هم تخفیف انتخاب رشته لحاظ میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا