مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهویدیو

بررسی انتخاب رشته صرفا با سوابق تحصیلی و بدون آزمون در دانشگاه روزانه و آزاد

انتخاب رشته بر اساس صرفا سوابق تحصیلی خوبه یا بد؟

رشته و دانشگاه صرفاً با سوابق تحصیلی برویم یا خیر؟

 

خیلی از رشته های بدون آزمون در دانشگاه های روزانه مانند رشته های علوم پایه و در دانشگاه های آزاد و حتی دانشگاه های آزاد شهر تهران  رشته های فنی مهندسی با آزمون بوده اند که به دلیل استقبال کم به رشته های بدون آزمون تبدیل شده اند.

در کل تعداد کرسی ها و صندلی های بدون آزمون یعنی صرفاً با سوابق تحصیلی زیاد شده است که معدل کتبی دیپلم برای آنها اهمیت دارد.

آیا نام و یا اسم بدون آزمون در مدرک تحصیلی دانشجو قید می شود یا خیر؟

خیر، کلمه ی بدون آزمون در مدرک تحصیلی هیچ دانشجویی ذکر نمی شود و از این بابت با خیال راحت می توان در این رشته ها ثبت نام کرد.

مدرک این دسته از فارغ التحصیلان همانند رشته های با آزمون صادر میشود و هیچ تفاوتی ندارد.

آیا تحصیل دراین رشته های صرفا با سوابق تحصیلی برای آینده ی تحصیلی و سطوح بالاتر و آینده شغلی دارای اهمیت است یا خیر؟

به دلیل اینکه در تمامی مراحل از جمله جایگاه های شغلی صرفاً آخرین مدرک تحصیلی (اگر مثلاً کارشناسی ارشد باشید) مورد نظر و مهم است پس سوابق تحصیلی در مقطع گذشته اهمیت کمتری خواهد داشت و تحصیل در مقاطع بالاتر مانند مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های بهتر امکان پذیر خواهد بود.

آیا درمیان رشته ها و دانشگاه های بدون آزمون گزینه های مناسبی یافت می شود؟

بله، با این دید که به هر میزان پتانسیل کار آفرینی در رشته ایی بیشتر باشد و از طرفی قابلیت پیشرفت و ارتقاء دربیرون از فضای دانشگاه را نیز داشته باشد. آن رشته مناسب خواهد بود و یک امتیاز برای انتخاب رشته ی مورد نظر خواهد بود.

به طور مثال، اگر داوطلب در رشته ایی مانند مهندسی شیمی محض بدون آزمون شرکت کند حتماً به بستر مورد نیاز برای شغل و آینده کاری نیاز خواهد داشت. اما اگر در رشته ایی مانند گروه کامپیوتر و مهندسی های آن شرکت کند می تواند علاوه بر پتانسیل کار آفرینی در مقاطع و جایگاه های متفاوت به کسب درآمد و شغل بپردازد به علاوه اینکه امکان رشد و پیشرفت نیز در چنین رشته هایی حتماً وجود خواهد داشت. رشته های حقوق و روانشناسی نیز همینطور است.

به رشته های نو ظهور در دفترچه انتخاب رشته توجه کنید

درکل تحصیل در رشته های نو ظهور نیز می تواند امکان رشد و پیشرفت را حتی به طور فردی به شخص داده و نیازی به استخدام در یک ارگان دولتی خاص نداشته باشد.

برخی ازاین رشته های نو ظهور جنبه های رقابتی خاص پیدا می کند مانند رشته ی فوریت های پزشکی درابتدا خواهان کمتری داشت اما به مرور رقابت بر سر آن افزایش پیدا کرد.

برخی از رشته های بدون آزمون در دانشگاه های برتر دولتی کشور 1401 برگزار می شود مثلاً تعدادی از رشته های دانشگاه صنعتی شریف در پردیس های کیش بدون آزمون برگزار می شود که جزو دانشگاه های برتر صنعتی  کشور است.

در مجموع در گروه تجربی رشه هایی مثل بهداشت و صنایع غذایی ، در گروه ریاضی مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع و شیمی و در گروه انسانی رشته هایی مثل حسابداری و مدیریت مالی و بانکی و حقوق جز رشه های بدون آزمون برتر هستند .

رشته تحصیلی مهم تر است یا اسم دانشگاه؟

داوطلب باید به این نکته اهمیت بدهد که انتخاب رشته براساس اولویت و اسم دانشگاه اهمیتی نداشته و رشته ی تحصیلی خود را صرفاً براساس ماهیت و درجه ی خوب بودن رشته ی تحصیلی انتخاب کند نه اسم و رسم دانشگاه.

انتخاب رشته درمیان دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد، انتخاب دانشگاه آزاد به مراتب بهترخواهد بود که دلیل آن نیز داشتن جایگاه علمی بالاتر و هیئت علمی قوی تر در میان دو مورد گفته شده است گرچه در میان دانشگاه ها های آزاد نیز میتوانید به اخرین رتبه بندی دانشگاه های آزاد 1401 توجه کنید.

آیا انصراف از رشته های بدون آزمون دانشگاه روزانه نیز محرومیت دارد؟

به این موضوع دقت شود که قبولی و انتخاب رشته های بدون آزمون در دانشگاه های روزانه نیز مانند قبولی در رشته های با آزمون است و در صورت قبولی در این موارد داوطلب از شرکت در کنکور سراسری سال بعد محروم خواهد شد قصد انصراف را دارید حتما مطلب شرایط انصراف از دانشگاه روزانه بدون محرومیت را مطالعه کنید.

اما انتخاب رشته های دانشگاه های پولی مانند آزادها و پردیس ها هیچ منعی را برای شرکت در آزمون کنکور سراسری سال بعد فراهم نمی کند. پس اگر داوطلب با این دید که به دانشگاه برود و بعد درکنار آن برای کنکور سراسری سال بعد مطالعه کند می تواند رشته های بدون آزمون دانشگاه های پولی را انتخاب کند.

برای آشنایی از دوره ها و دانشگاه های مختلف مطلب انواع دوره های آموزشی ( روزانه ، شبانه و…) و انواع دانشگاه (سراسری ، آزاد و…) را از دست ندهید.

جمع بندی نهایی رشته های بدون آزمون کنکور سراسری

اگر قصد انتخاب رشته بدون آزمون را دارید حتما راجب رشته تحقیق کنید، شرکت و تحصیل در رشته های بدون آزمون علوم پایه گزینه های مناسبی برای ادامه تحصیل نمی باشند.

پس در کل برای انتخاب رشته های بدون آزمون می بایست از مشاور انتخاب رشته کنکور کمک گرفته و رشته هایی را انتخاب کنید که پتانسیل رشد فردی و کار آفرینی داشته باشند و به هیچ عنوان نگران درج کلمه ی بدون آزمون درمدرک تحصیلی خود نباشید.

حتما از آموزش رایگان انتخاب رشته کنکور 1401 استفاده کنید و برای اطلاعات تکمیلی و کامل به صورت صوتی و ویدیوئی در طرح آموزش انتخاب رشته کنکور شرکت کنید.

طرح پیشنهادی : آموزش انتخاب رشته 1401

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

36 دیدگاه

  1. با سلام.
    استاد امکانش هست که ما هم انتخاب رشته روزانه با سوابق تحصیلی انجام بدیم و هم انتخاب رشته روزانه با آزمون سراسری انجام بدیم و هر کدوم از این روزانه ها رو که قبول شدیم، اون رو ثبت نام کنیم و ادامه بدیم؟
    این کار اشکالی نداره؟ ( انتخاب دو رشته روزانه یکی با سوابق یکی با آزمون)

    1. سلام
      بله می تونی هر دوتاش باهم انتخاب کنی
      ولی سنجش یکی به عنوان قبولی انتخاب خواهد کرد

      1. منظورتون این هست که سنجش اجازه میده فقط در یک کدوم ثبت نام کنیم یا منظورتون اسن هست که خودکار فقط یک قبولی به ما ارائه میده؟

        1. یکی کلا قبولی نهایی اعلام میکنه که شما هم باید در همان یکی ثبت نام کنید
          یکی هم دانشگاه آزاد قبولی میده . البته اگر هر دو را انتخاب رشته به نحوی کنید که مردودی نده

  2. سلام استاد میشه با دیپلم تجربی رشته های بدون ازمون کنکور انسانی رو انتخاب کرد؟ مثلا رشته حقوق؟؟؟

  3. سلام استاد ….بنظرتون تاثیر معدل چطور میشه برای 1401 اخه من نظام قدیم بودم و امیدی به قبولی ندارم امسال و میترسم بمونم تاثیر معدل قطعی بشه

  4. نمره ی دانش آموزان دبیرستان و دانشجویان دوره ی لیسانس واقعی نمی باشد
    کنکور لیسانس و کنکور دکترا بهترین روش جذب دانشجو می باشد
    سوابق تحصیلی روش عادلانه و منصفانه ای نیست

  5. سلام ببخشید میخواستم بدونم رشته مهندسی کامپیوتر رو میتونم بدون ازمون با معدل کل ۱۸ دیپلم فنی و حرفه ای به دانشگاه سراسری قبول بشم؟

  6. چرا امسال برای کاردانی انقدرشته ها کم بودن ممکنه برای بهمن ماه اینا تغییر بکنه؟

    1. کاردانی ها برای رشتته های نظری خیلی محدوده در مرحله انتخاب رشته
      چون بیشتر برای فنی حرفه ای ها و کار و دانش هست

  7. سلام.نظرتون درباره رشته های ادبیات و زبان انگلیسی_ریاضیات و کاربردها_و رشته مهندسی کامپیوتر بر اساس سوابق تحصیلی چیه؟منظورم دانشگاه های روزانه هستش

        1. تست هوش گاردنر و تست mbti بدهند . مشخص میشه
          با مشاور در این زمینه مشورت بگیرید

  8. من دبیری ریاضی دوست دارم و دخترم…تا الان ۵بار کنکور شرکت کردم..امسال میخوام برای اولین بار کنکور ریاضی شرکت کنم ولی میترسم…چونکه دانشگاه فرهنگیان پذیرش کمی از راین رشته داره و من نمیدونم باید چکار کنم.اصلا و ابدا هم شرایط رفتن پیش مشاور هم ندارم

    1. سلام
      به کمک مشاور امسل براش جوری انتخاب رشته کنید که حتما دانشجو بشن

  9. سلام اقای افشار
    در پیک سنجش اومده کسانی که ۶تا۱۲ تیر کارت عملی ازمون تربیت بدنی فرهنگیان را نگرفتن به محل ازمون مراجعه کنند
    خب این محل ازمون کجاس؟ خود دانشگاه فرهنگیانه؟

    کلا من که کارتش را نگرفتم الان باید چه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟

  10. سلام
    من دیپلم تجربی دارم
    میشه بدون کنکور با سوابق تحصیلی رشته ادیان و عرفان دانشگاه دولتی شهرکرد را بخوانم و تا دکتری ادامه بدم و بعد عضو هیئت علمی بشم؟ امکانش هست؟

  11. سلام
    من دیپلم تجربی دارم میشه بر اساس سوابق تحصیلی رشته ادیان و عرفان دانشگاه دولتی شهرکرد را بخوانم و تا دکتری ادامه بدم و استاد دانشگاه بشم ؟ امکانش هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا