مشاوره خصوصی علیرضا افشار
معرفی رشته های دانشگاهیمعرفی رشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته مهندسی هوافضا و بازار کار آن

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی هوافضا

اگر جزو گروه ریاضی هستید و به دنبال یک رشته جذاب و خاص می‌گردید رشته مهندسی هوافضا مناسب شما است. این رشته برای علاقه‌مندان طراحی و ساخت هواپیماها، فضاپیماها، موشک و ماهواره‌ها یک انتخاب عالی است. آن‌ها در این رشته می‌توانند علاوه بر طراحی و ساخت به آزمایش نمونه‌های اولیه هم بپردازند و این مطابق علاقه آن‌ها خواهد بود. همچنین آن‌ها در توسعه فناوری‌های جدید و سیستم‌های دفاعی، اکتشافی و حمل‌ونقل هوایی تحول بسیاری ایجاد خواهند کرد.

توانایی‌های موردنیاز برای رشته مهندسی هوافضا

مهندسان هوافضا در بسیاری از بخش‌های کاری خود با ابزارها و ماشین‌آلات سروکار دارند در نتیجه باید به آن علاقه‌مند باشند. درس ریاضی در این رشته بسیار مهم است. زیرا آن‌ها با به‌کارگیری بسیاری از مباحث پیشرفته و مهم ریاضی به تحلیل و طراحی و عیب‌یابی می‌پردازند.

دروس فیزیک و شیمی نیز در دسته درس‌های مهم این رشته قرار دارند. بیشتر دروس این رشته به زبان انگلیسی هستند تسلط به زبان انگلیسی به دانشجویان این رشته در دروس و همچنین برای داشتن یک آینده شغلی خوب کمک می‌کند و درواقع ضروری است. افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند باید با کامپیوتر و نرم‌افزارهای کامپیوتری آشنا شوند از نمونه نرم‌افزارهای موردنیاز این رشته می‌توان به  Catia، Fluent، XFLR5، و … اشاره کرد.

تهیه و نوشتن مقاله در مورد سیستم‌هایی که  توسط مهندسان هوافضا طراحی می‌شوند جزوی از شغل آن‌هاست پس باید سعی داشته باشید این مهارت مهم را در خود تقویت کنید. برای افزایش مهارت شغلی موردنیاز در خود برای این رشته حتماً در مورد استانداردهای تجاری و قانون تجارت اطلاعات کسب کنید.

دروس مهم دبیرستان در رشته مهندسی هوافضا

در ابتدا تسلط به زبان انگلیسی را فراموش نکنید  و آن را جدی بگیرید. سپس دروس اختصاصی ریاضی با ضریب 4، فیزیک با ضریب 3 و شیمی با ضریب 2 از دروس مهم گروه ریاضی در کنکور سراسری هستند.

دوره تحصیلی مقطع کارشناسی رشته مهندسی هوافضا

این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و فقط به‌صورت عمومی است و دانشجویان به مدت 4 سال 140 واحد درسی را با تقسیمات: دروس تخصصی 71 واحد، دروس عمومی 22 واحد، دروس پایه 29 واحد، دروس اختیاری 18 واحد و دروس نظامی  20 واحد می‌گذرانند.

رشته مهندسی هوافضا

دروس مقطع کارشناسی مهندسی هوافضا

دروس تخصصی هوافضا: آیرودینامیک 1 و آزمایشگاه، آیرودینامیک 2، طراحی به کمک رایانه، طراحی اجزا ماشین 1، کارگاه ورق‌کاری، مکانیک پرواز، مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه نقشه‌کشی صنعتی، مقاومت مصالح و آزمایشگاه، دینامیک عمومی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک 1 و 2، ارتعاشات مکانیکی، دینامیک پرواز، کنترل اتوماتیک، تحلیل سازه‌های هوایی، آزمایشگاه مکانیک سیالات، انتقال حرارت 1، مقدمه‌ای بر مهندسی هوافضا، کارگاه موتورهای هواپیما، زبان تخصصی، طراحی هواپیما 1 و 2، اصول جلوبرنده‌ها، طراحی سازه‌های هوایی و مکانیک مدارهای فضایی

دروس عمومی: تفسیر موضوعی قرآن، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تربیت‌بدنی 2، اندیشه اسلامی 1 و 2، ادبیات فارسی، اخلاق و تربیت اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تربیت‌بدنی 1، و فرهنگ و تمدن اسلامی

دروس پایه: ریاضی عمومی 1 و 2، علم مواد، معادلات دیفرانسیل، برنامه‌نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک 1 و 2، آزمایشگاه فیزیک 1، استاتیک و ریاضیات مهندسی

دروس اختیاری: دستورالعمل‌های فنی، سامانه مدیریت ایمنی، موتورهای احتراق داخلی اصول راکت‌ها، توربو ماشین‌ها، آمار و احتمالات مهندسی، روش‌های تجربی در آیرودینامیک، سوخت و احتراق، آیرودینامیک هلیکوپتر، تئوری آیرودینامیک ملخ، مقدمه‌ای بر مکانیک سیالات عددی، آشنایی با هواپیماها و سلاح‌های هوایی، آشنایی با سامانه‌های ارتباط هوایی و جنگال،  طراحی، کنترل و کاربرد سیستم‌های ماهواره‌ای و پروژه

(دروس نظامی این رشته به شکل فوق‌برنامه ارائه می‌شوند)

گرایش‌های هوافضا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • گرایش جلوبرندگی
  • دینامیک پرواز و کنترل
  • گرایش مهندسی فضایی
  • مهندسی فناوری ماهواره
  • گرایش آیرودینامیک
  • سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی
  • گرایش سازه‌های هوایی

گرایش‌های مقطع دکتری مهندسی هوافضا

ادامه تحصیل تا مقطع دکتری در این رشته نیز امکان‌پذیر است و گرایش‌هایی که می‌توان در این مقطع در آن‌ها تحصیل کرد عبارت‌اند از:

  • مهندسی هوافضا آیرودینامیک
  • مهندسی هوافضا جلوبرندگی
  • مهندسی هوافضا سازه‌های هوایی
  • مهندسی هوافضا دینامیک پرواز و کنترل

مزایا و معایب و درآمد رشته دانشگاهی هوافضا

مهندسان هوافضا چه وظایفی خواهند داشت

آن‌ها به طراحی و تولید وسایلی که قابلیت پرواز دارند مثل هواپیما، هلیکوپتر، فضاپیما و… و تحقیق و طراحی قطعات مختلف آن‌ها خواهند پرداخت. طراحی و توسعه سیستم‌های ارتباطی هواپیماها، تست و آزمایش وسایل پرنده و هوایی طراحی شده و انجام انواع تست‌های زمینی و هوایی و بررسی نتایج آن‌ها و ارائه گزارش، نظارت بر فرودگاه‌ها، فعالیت در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما، استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری برای طراحی، مشاوره‌های فنی، بررسی نقص‌ها و آسیب‌های موجود در هواپیماها و فضاپیماها و برطرف سازی آن‌ها نیز بر عهده مهندسان هوافضا است.

نکات مثبت و منفی رشته هوافضا

این رشته دارای بازار کار خوب و در آمد بالا است اما از آن جایی که نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است بیشتر در کشورهایی رونق دارد که به آن اهمیت می‌دهند و رسیدگی می‌کنند. دانشجویان رشته مهندسی هوافضا تنها نباید به مطالب دروس دانشگاهی خود و واحدهای درسی دانشگاه اکتفا کنند و این رشته نیازمند این است که در مورد آن اطلاعات بروز کسب کنید، مقالات زیادی مطالعه کنید و با کارورزی  مهارت و تجربه کاری کسب کنید.

بازار کار، موقعیت شغلی و درآمد هوافضا

تقریباً می‌توان گفت این رشته نوپاست و هنوز کاملاً از نظر کاربردی شناخته نشده اما با وجود اینها از بازار کار خوبی برخوردار است زیرا کشور در حال کسب پیشرفت زیادی در بخش هوا و فضا است و نیازمند حضور متخصصین فعال است. میانگین در آمد ماهانه افراد شاغل در زمینه هوافضا 9 میلیون تومان است اما این میزان در آمد با توجه به مهارت، سابقه تحصیلی، تخصص، سابقه کاری تغییر می‌کند ولی به‌طورکلی درآمد خوب و بالایی دارد.




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا