مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتیویدیو

بررسی تغییرات کنکور 1402 + فرمول موفقیت در کنکور

با وجود تغییرات گسترده چگونه میتوان در کنکور ۱۴۰۲ موفق شد؟

تحلیل برگزاری دو کنکور دی و تیر ماه در سال ۱۴۰۲

دو پادکست همایش آبان ماه + ویدئو تغییرات کنکور 1402 را در انتهای مطلب از دست ندهید

یکی از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ این است که یک کنکور در دی ماه برگزار می‌شود و یک کنکور هم در تیرماه برگزار می‌شود. به نظر می‌‌رسد در کنکور دی ماه فقط درصد هر درس محاسبه شود. و رتبه و ترازی وجود نداشته باشد. یا اگر رتبه‌ای وجود داشته باشد اهمیت زیادی نخواهد داشت.چرا که جامعه آماری آن محدود است. در کنکور دی ماه هم دانش آموزان و هم فارغ التحصیلان می‌توانند شرکت کنند.

کنکور دی ماه و تیر ماه هم تراز می‌شوند. یعنی اگر کنکور تیرماه نسبت به کنکور دی ماه سخت‌تر باشد چند درصد (در حد یک تا دو درصد) به درصدها اضافه می‌شود. وقتی درصدها هم تراز شد سپس به آن‌ها تراز می‌دهند و از تراز هم رتبه‌‌ها به دست می‌آید.

توصیه می شود که فارغ التحصیلان برای کنکور دی ماه هدف گذاری داشته باشند

کنکور دی ماه چه مزیتی دارد؟

یکی از مزیت‌های کنکور دی ماه این است که فرد اگر از درصد‌های خود ناراضی باشد می‌تواند در تیرماه کنکور ‌دهد و بهترین درصد برای او محاسبه شود. در واقع انتخاب رشته افراد با توجه به کنکوری انجام می‌شود که نتایج بهتری داشته است. البته توصیه ما این است که بیش‌تر فارغ التحصیلان برای کنکور دی ماه هدف گذاری داشته باشند. چرا که جمع بندی تمام مباحث کنکور برای دانش‌ آموزان کار راحتی نیست. به همین دلیل کنکور دی ماه مناسب افرادی است که چند ماهی از کنکور تیرماهشان گذشته و چون از کنکور قبلی خود رضایت کامل نداشتند و نتوانستند انتخاب رشته کنند توصیه می‌کنیم برای کنکور دی ماه آماده شوند.

باقی ماندن رتبه کنکور 1402 تایک یا دو سال آینده

یکی از تغییراتی که در کنکور از سال ۱۴۰۲ به بعد اتفاق می‌افتد این است که رتبه کنکور تا یکی دوسال بعد کنکور قابل استفاده است. یعنی فرد اگر امسال بعد از کنکوری که می‌دهد انتخاب رشته نکند، می‌تواند سال بعد کنکور دهد و اگر رتبه سال بعدی او نسبت به سال قبل بدتر بود، فرد می‌تواند از رتبه سال قبل خود برای انتخاب رشته استفاده کند. تاثیر معدل در کنکور ۴۰ درصد است به همین علت بسیاری از فارغ التحصیلانی که نمرات زیر ۱۸ یا ۱۷ یا حتی کم‌تر دارند به دنبال ترمیم معدل هستند تا بتوانند نمرات کم خود را جبران کنند.

برابر شدن ضرایب مهم‌ترین تغییر در کنکور ۱۴۰۲

یکی از مهم‌ترین تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ این است که ضرایب با زیرگروه‌ها برابر می‌شود یعنی: ضرایب درس‌ها در زیر گروه‌ها برداشته می‌شود. یعنی دیگر لازم نیست فردی که می‌خواهد روانشناسی قبول شود برای دروسی که ضریب بالاتری در این رشته دارند وقت بیش‌تری را صرف نکته و تست آن کند. یک مثال دیگه برای درک بهتر این موضوع این است که تمام دروس اهمیت دارند. یعنی اگر فردی میخواهد پرستاری یا پزشکی قبول شود باید به زمین شناسی هم اهمیت دهد. کنکور ۱۴۰۲ مثل قبل نیست که فقط افرای که داروسازی می‌خواستند زمین شناسی را مطالعه می‌کردند.

پیشنهاد ما برای آمادگی قبل کنکور افراد این است که آزمون آزمایشی شرکت کنند که برنامه زمانبندی و بودجه بندی آن چهار ماهه باشد تا فرد را برای کنکور آماده کند. یکی از آزمون‌هایی که برنامه آن ۴ ماهه دارد آزمون ماز است.

بررسی تغییرات کنکور 1402 + فرمول موفقیت در کنکور

 

آیا افراد می‌توانند تا کنکور دی ماه دروس پایه را جمع بندی کنند؟

پاسخی که در قبال این سوال وجود دارد این است که، دانش آموزانی که ضعیف هستند یا داوطلبان فارغ التحصیلانی که خیلی دور از درس بودند هیچ اجباری برای آن‌ها وجود ندارد که تا دی ماه دروس پایه خود را جمع بندی کنند. این دسته از افراد می‌توانند برای کنکور تیرماه خود را آماده کنند. توصیه می‌کنیم این دسته از افراد تحت تاثیر تبلیغات جمع بندی دروس در ۲ ماه قرار نگیرند. این برنامه‌ها برای این دسته از افراد مناسب نیست. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم دانش آموزان در کنکور دی ماه شرکت نکنند چرا که آن‌ها هنوز تمام دروس را نخواندند و هم این که ترمیم معدل نخواهند داشت. پیشنهاد ما برای کنکور دی ماه افراد فارغ التحصیل هستند.

توصیه مهم به دانش آموزان سال دوازدم

از آنجایی که دانش آموزان پایه دوازدهم زمانی برای ترمیم معدل ندارند بهتر است اگر در دروس پایه خود احساس ضعف دارند یا در دروسی ضعیف هستند تا قبل از ماه های پایانی ضعف‌های خود را برطرف کنند یا ابتدا پایه خود را در دروس قوی کنند و بعد به سراغ تست زنی کنکور بروند. به طور کلی نمره و معدل دروس در مدرسه تاثیر مستقیمی بر درصد کنکور دارد.

تاثیر نمرات و معدل بر نتیجه کنکور چگونه است؟

برای درک بهتر این موضوع با یک مثال به این پرسش پاسخ می‌دهیم. فرض کنید فردی از درس هندسه سال دوازدهم در مدرسه نمره ۱۷ را کسب کرده است. این نمره در مقایسه با نمره دیگران به یک ترازی تبدیل می‌شود. تراز یعنی فرد با بقیه مقایسه می‌شود. این تراز ضرب در ۴۰ درصد می‌شود. از طرف دیگر درصد ریاضی که شامل هندسه، آمار و احتمال و حسابان است جداگانه به تراز تبدیل می‌شود. یعنی درصد آن را ضرب در ۶۰ درصد می‌کنند. در واقع جمع این ترازها می‌شود تاثیر مستقیم معدل بر کنکور. این روند برای تمام دروس اعمال می‌شود.

این بخش به‌مرور و پاسخی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده در همایش می‌پردازد. اگر شما نیز با سؤالات زیادی مواجه هستید  توصیه می‌کنیم این بخش را بادقت کامل مطالعه فرمایید.

نتیجه کنکور دی‌ماه بر کنکور تیر تأثیر می‌گذارد؟

خیر! نتیجه مجزاست و می‌توانید در هر دو شرکت کرده و هرکدام بهتر بود آن را برای شما حساب می‌کنند.

امسال هیچ درسی نباید منفی باشد و صفر باقی بماند. امسال تمامی زیرگروه‌ها حذف شده است و اهمیت درس برابر است و باید مطالعه شود. اما اگر دیدید در درسی مشکل دارید، بخشی از آن را باکیفیت بخوانید و بخشی را حذف کنید

ترمیم معدل کنکور 1402 به چه صورت است؟

ترمیم معدل برای  فارغ‌التحصیلان یا به عبارتی پشت‌کنکوری‌هایی است که احساس می‌کنند نمره درس آنها کم است و یا به دنبال بهتر کردن آن هستند. نکته مهم این است که ترمیم معدل برای کسانی است که درس افتاده یا تجدیدی ندارند و فقط می‌خواند نمرات سابق خود را بهتر کنند. همچنین افرادی که فقط فارغ‌التحصیل باشند می‌توانند در آن شرکت کنند نه افرادی که هنوز در حال تحصیل هستند.

برای ترمیم معدل باید به مرکز آموزش از راه دور یا  مرکز تحصیل بزرگسالان شهر خود مراجعه کنید و درخواست ترمیم برای یک یا چند درس را ثبت نمایید. ترمیم معدل سالانه در سه نوبت خرداد شهریور و دی‌ماه برگزار می‌شود؛ اما شما می‌توانید تنها در یک دوره آن شرکت کنید. پس تصمیم نگیرید که هر دوره یک یا دو درس را ترمیم کنید؛ بلکه تمامی درس‌هایی که فکر می‌کنید نیاز به ترمیم دارند را باید در یک دوره مجدداً امتحان بدهید.

نکته‌ای دیگر که بسیار پرسیده می‌شود نمره است. اگر نمرات ترمیم معدل شما بهتر باشد، نمره بهتر را لحاظ می‌کنند؛ اما اگر نمره شما از قبل هم بدتر شد، نگران نباشید. از بین نمره ترمیم معدل و نمره پیشینی که در درس موردنظر گرفته بودید، آن نمره‌ای که بهتر باشد را برایتان لحاظ می‌کنند.

نکته مهم دیگر این است که ترمیم معدل فقط برای دروس نهایی رشته ای که در آن کنکور میدهید است. یعنی اگر رشته شما انسانی باشد می‌توانید دروس نهایی امتحان سال دوازدهم را ترمیم کنید ولی اگر اگر می‌خواهید تغییر رشته دهید کنکور تجربی بدهید باید در امتحان نهایی دروس تجربی شرکت کنید وگرنه نمرات شما صفر در نظر گرفته میشود.

تأثیر معدل به‌صورت قطعی است؛ اما در واقع ریز معدل نمرات است که اهمیت دارد. یعنی نمره ریاضی شما روی درصد کنکور درس ریاضی شما تأثیر دارد و در کل روی کنکور می‌رود.

توضیحات کامل در مورد ترمیم معدل

تغییر رشته ای ها | فارغ التحصیلان قبل 84 و فنی و حرفه ای ها

علاوه بر تغییر رشته ای ها که باید در امتحان دروس جدید خود شرکت کنند. کاردانش و فنی حرفه ای و دیپلم‌های زیر ۸۴ باید دروس عمومی را سوابق تحصیلی ایجاد کنند. باید به مدرسه بزرگسالان مراجعه کنند تا سوابق تحصیلی ایجاد کنند.

برای دروس تخصصی نیز کنکور کافی است و همان درصد کنکور برای آنان لحاظ می‌شود و تأثیر کنکور ۲۶ درصد است و ۱۴ درصد باقی‌مانده روی کنکور لحاظ می‌شود. پس این دشت از افراد ترمیم معدل ندارند؛ بلکه سوابق تحصیلی دارند.

اهمیت ندادن به حرف اطرافیان یا دوستان برای موفقیت در کنکور

ببینید عزیزان، اطرافیان حرف می‌زنند چه خانواده باشند، چه دوستان و… انرژی منفی را به شما ممکن است منتقل کنند و شما احساس نگرانی و ترس کنید. اما انتخاب اینکه چقدر به حرف دیگران بها می‌دهیم و درجه اهمیت حرف دیگران دست خودمان است تا جایی که میتوانید به حرف دیگران توجه نکنید .

شما کنکوری‌های عزیز کاملاً شناخته شده و در چشم هستید. مانند خانم‌های باردار که همه می‌دانند باردار است و مدام سؤالات و حواشی می‌پرسند… این داستان ادامه دارد و نمی‌توان از آنها خواست که ادامه ندهند. متأسفانه چنین رفتاری بخشی از فرهنگ ما شده است. باید به این شرایط عادت کنیم و صحبت‌ها را فیلتر کنیم. هرجایی که برایمان مناسب بود انتخاب کنیم و بقیه را حذف کنیم.

تغییرات کنکور علیرضا افشار

برای اینکه تمرکز را روی درس بالا ببریم باید چه کنیم؟

نکته اول) مهم‌ترین نکته و کاربردی‌ترین نکته‌ای که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند این است که سرعت خود را بالا ببرید تا باعث افزایش تمرکز شما نیز بشود. در این صورت سرعت انتقال اطلاعات از برگه به چشم و از چشم به ذهن بیشتر می‌شود و در نتیجه نیازمند تمرکز بیشتری است.

دقت کرده این که شب قبل امتحان چه تمرکزی دارید؟ زیرا حجم زیاد و زمان کم است  و باعث می‌شود بخواهید با تمرکز بیشتر کار کنید

نکته دوم) این است که دوباره خوانی یا چندباره خوانی نکنید. چه متوجه شدید چه متوجه نشدید. حتی اگر احساس شما گفت که متوجه نشده‌اید اصلاً اهمیت ندارد و فقط رد شوید تا دچار وسواس مطالعاتی نشوید.

نکته سوم) زود به‌ زود درس عوض کنید و روی یک درس زمان زیادی را صرف نکنید. درس را تقسیم‌بندی کنید. به‌عنوان‌مثال زیست را به چهار قسمت تقسیم کنید. یک بار صبح، ظهر، عصر و شب!

منابع آموزش کنکور را کم کنید و تعداد تست را بالا ببرید. حتی تست‌های مهم را جدا کنید و دوباره بزنید. پارت‌های کوتاه و تایم‌های کم‌تر و تعداد دفعات بیشتر تمرکز شما را بسیار بیشتر می‌کند.

زمانی که شما چندین ساعت پشت‌سرهم یک منبع را می‌خوانید؛  مانند درس زیست، ذهن شما خسته می‌شود و نیاز دارد خستگی در کند. ذهن شما این  خستگی را با نیاز به چند بار خوانی و تکرار مجدد محتوای خوانده شده در می‌کند. این باعث افت سرعت و دقت شما می‌شود.

تا به‌ حال دقت کرده‌اید که بعد از چند ساعت درس‌خواندن ناخودآگاه یک آهنگ به ذهن شما می‌رسد؟ علت آن همین است که ذهن شما از محتوای تکراری خسته شده است و به دنبال در کردن خستگی است، در نتیجه باعث افت تمرکز شما می‌شود.

سرعت راه موفقیت در کنکور ۱۴۰۲

موفقیت در کنکور 1402 ممکن است اما با حفظ سرعت و کیفیت! زمانی که به ذهن خودمان سرعت بدهیم فرصت انجام سایر کارها از او گرفته‌ایم. مثل راننده کامیونی که با سرعت ۱۲۰ تا به جاده دقت می‌کند؛ اما با سرعت کم ممکن است اس‌ام‌اس بدهد، چای بنوشد و….

زمانی که حجم کم در زمان کم بخوانیم باعث می‌شود تا زودتر مبحث را جمع کنیم. ذهن شما باید حس کند که دیگر زمانی ندارد. اگر دقت کنید در فوتبال اکثر گل‌ها سرنوشت‌ساز در دقایق آخر زده می‌شوند. چرا که ذهن فوتبالیست‌ها فکر می‌کند دیگر زمانی ندارد و ممکن است هرآن داور سوت پایان را بزند. ذهن شما نیز باید چنین حالتی را تجربه کند و حس کن که زمانی برای جبران یا عقب انداختن درس ندارد.

به روزهای امتحان خود فکر کنید که حتی در راهرو یا موقع پخش دعا هم تمرکز شما روی کتابتان است چرا که چند دقیقه بیشتر به امتحان باقی نمانده است!

هروقت زمان کوتاه بشود ما کارها بهتر انجام می‌دهیم چرا که میزان حساسیت بالا می‌رود.

یک نکته دیگر که وجود دارد این است که اگر ذهن شما خسته شد باید آن را تنبیه کنید نه توجیه. مثلاً اگر ذهن خود را توجیه کنید که شب ادامه درس را می‌خوانید، زمانی که به شب می‌رسید می‌بیند که ذهن شما تمایلی به مطالعه ندارد و بهانه‌های دیگر می‌آورد. به‌جای چنینی حالتی ذهن خود را تنبیه کنید.

مثلاً اگر از درس زیست خسته شد و به دنبال بهانه بود که دیگر درس نخواند، درس زیست را رها کنید و به سراغ درس شیمی بروید.

کیفیت  در موفق شدن بسیار مهم است!

نکته دیگر که بسیار مهم است این است که کیفیت یا نوع کار با حجم کار متفاوت است. شما ممکن است روزی ۱۳ساعت درس بخوانید؛ اما نتیجه خوبی نگیرید پس ساعت مطالعه کنکور نکته اول نیست. اما فردی با هفت ساعت مطالعه کیفیت بهتر از شما داشته باشد. نکته مهم این است که کیفیت کار به نوع کار و حجم کار بستگی دارد نه زمانی که طی می‌کنید.

به‌عنوان‌ مثال اگر یک دانش‌آموز کنکوری بتواند ۳۰۰ تست در روز بزند حتی در دو ساعت آن را جمع کند برای او کفایت می‌کند؛ اما اگر ساعت‌ها مطالعه کند بی‌آنکه حداقل ۱۰۰ تست بزند احتمالاً نتیجه کمتری خواهد گرفت. به طور میانگین تمامی افرادی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند باید روزانه روی انجام ۱۰۰ تست برنامه‌ریزی کنند و همواره به کیفیت مطالعه خود توجه داشته باشند.

داوطلبان باید در پاییز و زمستان میانگین تست خود را حداقل ۱۵۰ تست برسانند. برای دانش‌آموزان این ۱۵۰ تست استاندارد است.

آیا اگر امروز شروع کنم برای رتبه شدن دیر است؟

هیچ‌وقت دیر نیست. اگر امروز فکر کنید دیر است، در آینده دیگر نیز می‌گویید کاش همان موقع شروع می‌کردم. باید از همین حالا شروع کنید تا افسوس آینده را نخورید. اگر به دنبال تغییر هستید باید بدانید که خواستن کافی نیست و خواستن خود را نشان دهید و تلاش کنید.

درس یعنی تلاش بی‌وقفه نه صرفاً خرید منبع و ورق زدن الکی کتاب‌ها!

کتاب یک کنکوری باید نشان دهد که استفاده شده است. شما نباید فکر آینده دور را بکنید؛ بلکه باید برای حال برنامه‌ریزی کنید، آینده دور به‌خودی‌خود می‌آید. پس باید فکر حال را بکنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

نکته مهم دیگر این است که نباید خود را سرزنش کنید. هرچه که تا الان بوده است را کنار بگذارید و از همین حالا شروع کنید به مطالعه و خواند و شروع کردن…

اما عهدی که امروز با خودت بستی را باید پایبند باشی و فکر نکنی که بازهم زمان هست. اگر چنین فکر کنید بعید است که در آینده شرایط بهتر باشد.

راهکار برای حفظ روحیه در سال کنکور چیست؟

به خود پاداش بدهید و تفریح تعیین کنید. البته پاداش زمانی است که کار درست یا بهتر انجام شود. مثلاً اگر درسی را زودتر جمع کردید یا رتبه بهتری در یک آزمون دوره‌ای آوردید به خودتان جایزه بدهید یا نصف روز استراحت بدهید. البته رکورد شما یا ساعت تست شما نباید پایین بیاید.

ما سه‌فاز روانی داریم:

  • آرامش یعنی نبود خطر، به عبارتی زمانی که شما از برنامه‌ریزی چه‌بسا جلوتر باشید.
  • استرس یعنی احتمال خطر، به عبارتی زمانی که شما نگرانید که آیا به برنامه‌ریزی می‌رسید یا خیر!
  • اضطراب یعنی ایجاد خطر، به عبارتی زمانی که شما از برنامه‌ریزی عقبید.

اضطراب نمود عملی استرس است و کارهای آدم را مختل می‌کند. استرس امری است که همه افراد از جمله کنکوری‌ها با آن مواجه هستند؛ اما اضطراب است که مانع رشد و اقدام می‌شود در مورد استرس و اضطراب یک دوره کاملا رایگان در سایت آمادمی راهشناس برای شما فراهم کرده ایم: دوره رایگان درمان استرس که میتونید از آن استفاده کنید.

 پیشنهاد این است که سعی کنید چند قدم جلوتر باشید. اگر بتوانید از برنامه‌ریزی حتی برای چند صفحه هم جلو بیفتید باعث می‌شود استرس شما کنترل شود.

موفقیت در کنکور ۱۴۰۲

چه‌کار کنیم که خستگی مطالعه  کم بشود؟

زمانی که دارید درست درس می‌خوانید خسته می‌شوید و این یعنی شما دارید درست مطالعه می‌کنید. شما زمانی می‌توانید بهترین کار و یک تفاوت ایجاد کنید که کار مضاعف انجام دهید وگرنه اگر مانند مابقی کار کنید کار شما هیچ فرق با بقیه ندارد باید روی خودتان کار کنید و عملگرا باشید تا برنده شوید.

 نحوه برنامه‌ریزی کنکور 1402

اگر کسی که تا به امروز درس نخوانده است باید به دنبال زنجیره باشد. بخشی‌هایی که در همه‌سال‌ها بوده است. مانند توابع ریاضی که در هر سه سال موجود است؛ اما پیش‌نیاز تابع چیست؟ حل معادلات و نامعادلات و جدول تعیین علامت و.. پس اگر پیش‌نیاز بلد نباشید به‌راحتی نمی‌توانید یک درس را شروع کنید. به این می‌گویند برنامه‌ریزی!

یعنی بدانید از جای درست شروع کنید، از پیش‌نیاز شروع کنید تا بتوانید راه را درست بروید. این مسائل بسیار اهمیت دارد. برای همین منظور منابع جامعه بخوانید. چرا که زنجیره‌ها را کنار هم آورده‌اند.

اگر اطلاع کافی از زنجیره ها ندارید به مطلب موفقیت کنکور در دو ماه از سطح صفر ( برنامه 50 روزه ) مراجعه کنید.

برای مشاوره خصوصی در سال کنکور چه کنیم؟

قبل از آن که به مشاوره خصوصی کنکور فکر کنید، باید ساعت تست خود را بالا بیاورید تا مشاور بتواند روی آن کار کند و شما را بالا ببرد. اگر عملکرد خوب دارید برده‌اید. دوم اینکه شخصی باید به مشاور مراجعه کند که به حرف‌های مشاور گوش بدهد نه اینکه به‌جای مبحث منتخب مشاور، یک مبحث دیگر را بخواند.

 نحوه خلاصه‌ نویسی برای موفق شدن

زمانی شروع به خلاصه‌نویسی کنید که درس را بلد باشید و بتوانید نکات مهم را شناسایی کنید. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان فکر می‌کنند باید زمانی خلاصه‌نویسی کنند که درس را یاد بگیرند؛ اما این باور غلط است و باید زمانی که تسلط کامل به مبحثی را دارید خلاصه‌نویسی کنید.

اگر غیر این باشد خیلی زیاد یادداشت خواهید کرد و این دیگر خلاصه‌ نویسی کنکور نیست و فقط اتلاف وقت است و به آن جزوه‌نویسی یا درس‌نامه نویسی گفته می‌شود. شما زمانی را که می‌توانستید صرف تست‌زنی کنید، صرف خلاصه‌نویسی کرده‌ای و وقت را از دست‌ داده‌اید. شما زمانی به‌ درستی می‌توانید این کار را انجام دهید که تسلط داشته باشید و تسلط زمانی حاصل می‌شود که چندین تست زده باشید، تمرین حل کرده باشید و عمق مطلب برای شما جا افتاده باشد. در این صورت خلاصه‌نویسی شما درست، به جا و پر از نکات مهم خواهد شد.

ساعات مطالعه دانش‌آموز

باید روزی حداقل شش الی هفت ساعت باشد. اگر می‌خواهید ساعت مطالعه شما بالا بیاید باید ساعات خود را به‌دقت یعنی با دقیق نوشته شود. شما باید تمامی جزئیات را یادداشت کنید تا اتلاف نداشته باشید. اگر با دقت یادداشت کنید متوجه خواهید شد که در برخی موارد بیشتر از دو ساعت از وقت شما تلف میشود.

درمورد تراز چه کنیم؟

اولین راهکار برای افزایش تراز این است که تمام مباحث آزمون را نخوانید؛ اما هرآنچه می‌خوانید را کامل بخوانید. اینکه شما بتوانید تست مباحثی که درست خوانده را بزنید بسیار مهم است.

نکته دیگر زمان‌بندی است. مثلاً اگر آزمون شما هر دوهفته یک بار است، آن را 10 روزه در نظر بگیرید تا چند روز باقی‌مانده را برای تست‌های ترکیبی یا درسی که جامانده‌اید صرف کنید.

.

دو پادکست همایش آبان ماه + ویدئو تغییرات کنکور 1402 در بخش زیر را از دست ندهید


فایل صوتی همایش کامل علیرضا افشار در مورد تغییرات کنکور استان خوزستان


ویدئو صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد تغییرات کنکور 1402

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

47 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    استاد مگه امکان اینکه دروس رو در دوبازه دی 401وخرداد402
    ترمیم کنیم نیست؟
    یعنی اینکه پشت کنکوریها عمومی هارو دی ترمیم بزنن، خرداد تخصصی هارو ترمیم بزنن لغو شده؟

  2. سلام وقت بخیر.استاد من گیج شدم.کاردانی معماری دارم ومیخوام کنکور تجربی شرکت کنم بعضیا میگن ک باید دیپلم تجربی بگیری(کاردانش درس خوندم)بعضیا هم میگن ن فقط کنکور برای شما حساب میشه یعنی تاثیر معدل مثبت؟؟استاد خواهش میکنم جوابمو بدین واقعا تو دردسر افتادم

    1. عمومی و تخصصی ها مثل یک دوازدهمی باید امتحان بدی دقیقا وگرنه برات صفر حساب می کنند ؛
      صفر هم یعنی هیچی دیکه باید با درصد عالی جبرانش کنی که اونم چون تشریحی سوابق نداره نمیشه

      1. استاد سلام
        من دیپلم ریاضی سال93 هستم میخاسم کنکور تیر1402 شرکت کنم اگه برای ترمیم معدل اقدام نکنم میتونم تو کنکور شرکت کنم؟

    1. جناب استاد افشار سلام
      دیپلمه ریاضی فیزیک نظام قدیم قبل از سال ۸۴ هستم. برای ایجاد سابقه تحصیلی چه دروسی را باید امتحان بدم؟
      در مقاله فوق اشاره شده برای دیپلمه های قبل از ۸۴ فقط دروس عمومی را سابقه تحصیلی ایجاد کنند و دروس تخصصی همان درصد کنکور لحاظ میشه درصورتیکه اصلاحیه سازمان سنجش میگه عمومی و تخصصی باید سوابق ایجاد بشه.
      میشه لطفا مجدد یه توضیحی بفرمایید.
      از وقتی که میزارید سپاسگزارم.

  3. سلام استاد. پشت کنکوری تجربی هستم.از برنامه آزمون جا موندم.ازمون ۲۲مهر درصدام بین ۲۰-۳۰بود. الان دارم برای ۶ابان میخونم و ۳_۴رور دیگه برنامم تمومه.اما استاد من می‌خوام به آزمون برسم تا ثبت نام کنم و ازاین وضعیت خلاص شم و تعهدم بیشتر شه.
    اما نمی‌دونم دقیقا چیکار کنم.یکی از رتبه های تک رقمی کشور سال ۱۴۰۰ تجربی تو کانال تلگرام تازه یک هفتست که برنامه شروع از صفر گذاشته با رعایت پیش نیاز ها و اینا. و گفته ۲/۵یا۳ ماه دیگه به برنامه آزمون میرسیم. به نظرتون من بیام از اول اول با اون بخونم چون درصدای اولین ازمونم خوب نبود و طبق برنامه اون رتبه برتر پیش برم یا مشاور بگیرم؟

    1. سلام
      با برنامه های از پیش نوشته شده میشه شروع کرد ولی الزامی این برنامه بهترین نسخه شما نیست
      باید کم و زیاد و بالا و پایین بشه تا راه بیفتی بیشتر
      حالا اگر خودت میتونی مشاور خودت باش

  4. سلام استاد حالا که دوباره تمدید شده ۲۲ابان مرحله ۱کنکور کسی که هدفش تیره و پشت کنکوری ثبت نام کنه یانه

  5. استاد نظرتون با اینکه فاصله ازمون هارو ۱۰ روزه کنم چیه تا در نهایت با تاریخ آزمون هماهنگ بشم.؟ من خودم میترسم که تو ۱۰ روز نتونم به تسلط برسم و تست زماندار و پیش ازمون حل کنم.
    اگه برنامه های همین رتبه تک رقمی رو برا خودم شخصی کنم و از اولِ اول حتی مباحث ۲۲مهرو دوباره بخونم بیام جلو نظرتون چیه؟
    شما با کدوم موافقید؟

    1. سلام
      فکر خوبیه اگر بتونی واقعا در ده روز مطلوب و با تیست زیاد مباحث جمع کنی

  6. سلام استاد ببخشید من معدل نهایمو دقیق نمی‌دونم امکان اینکه برم از مدرسه کارنامه هم بگیرم ندارم اگه یه معدل حدودی بزنم برای ثبت نام کنکور چون می‌خوام ترمیم هم بکنم اشکال داره؟

    1. اشمال نداره
      بعدا میشه ویرایش کرد و ضمنا نمرات نهایی شما با کد سوابق استعلام میشه

  7. سلام استاد ببخشین درسته میگن امسال بدون انصراف از دانشگاه (درحالی که دانشجوی روزانه هستیم) میشه کنکور داد و بعد قبول شدن، از رشته فعلی انصراف داد؟ چون من جایی ندیدم سازمان سنجش رسما اعلام کنه.

  8. سلام استاد برا کسی ک میخاد خرادا. ترمیم کنه از الان چ برنامه داشته باشه برا ترمیم؟دیدبن فیلم اموزشی خوبه ؟

    1. سلام
      برای ترمیم خرداد بهتره از بعد از عید تشریحی کار کنه و الان فقط بچسبه به دروس تخصصی بصورت تستی

  9. ببخشید استاد در پیام قبل فراموش کردم بگم میخوام تغییر رشته بدم و در رشته تجربی کنکور بدم اینجا اصلاحش کردم.
    دیپلمه ریاضی فیزیک نظام قدیم قبل از سال ۸۴ هستم و میخوام در رشته تجربی کنکور بدم. برای ایجاد سابقه تحصیلی چه دروسی را باید امتحان بدم؟ در مقاله فوق اشاره شده برای دیپلمه های قبل از ۸۴ فقط دروس عمومی را سابقه تحصیلی ایجاد کنند و دروس تخصصی همان درصد کنکور لحاظ میشه درصورتیکه اصلاحیه سازمان سنجش میگه عمومی و تخصصی باید سوابق ایجاد بشه. میشه لطفا مجدد یه توضیحی بفرمایید. از وقتی که میزارید سپاسگزارم.

    1. سلام
      از همه دروس باید سابقه تحصیلی بسازی
      چون دیپلم قبل از سال ۸۴ هستی

    1. لام
      اگر ساعت و تست و عملکرد خودت بالا باشه حتما قابل جبران هست

  10. سلام . من دانشجوی روزانه ام الان . استاد ، الان منی که کنکور دی رو ثبت نام کردم ، اگر ترمیم معدل تیر رو شرکت کنم، رو دی اثر داره؟ چون از ترمیم معدل دی جا موندم . و اینکه منی که دیپلم تجربی دارم و وضع نمرات اختصاصیای من تو نهایی خوب نیس ، اگه فقط اختصاصیارو ترمیم کنم ، تو کنکورم تاثیر سوابق داره اگر نمراتم خوب باشه؟

  11. سلام استاد
    میخوام کنکور زبان تخصصی بدم خرداد ماه واسه دبیری فرهنگیان(اول اینکه نمیدونم پذیرش در چه حده)دوم اینکه
    به نظرتون اون ۲۶ درصد دروس عمومی تاثیر زیادی داره رو رتبه من برم ترمیم کنم یا نه؟نمرات عمومی من تقریبا متوسطه.

    1. سلام
      عمومی ترمیم کن
      کنکور زبان تیر ماه بده
      ظرفیت فرهنگیان هر استان متغیره هرسال

  12. سلام استاد. خداقوت
    ببخشید امسال تغییرات کتاب درسی رو نسبت به کتب کنکور ۱۴۰۱ نمیزارین؟ واسه ما پشت کنکوری ها خیلی مفیده… مخصوصا درمورد درس زیست

    1. سلام
      هنوز معلم و مالفی این تغییرات منتشر وپ تایید نکرده که برای شما در دروس مختلف گردآوری کنم
      از همان منابع سال قبل هم میشه استفاده کرد و با ناچیزی درس اقتصاد و صفحاتی از جامعه شناسی تغییر داشتند

  13. سلام برای کنکور دی نمرات سلامت و هویت سال دوازدهم بر روی کنکور اثر میزاره ؟
    یا فقط ۴ تا عمومیایه مهم ؟

    1. سلام
      برای نظام ۶ ـ ۳ ـ۳ اگر باشی تاثیر میذاره برای سالی واحدی ها خیر

  14. سلام برای ترمیم معدل نمرات دردس سلامت و هویت هم بر روی کنکور ۱۴۰۲ تاثیر میزاره ؟
    یا فقط ۴ تا عمومیایه مهم که از کنکور حذف شدن؟

  15. سلام برای ترمیم معدل نمرات دروس سلامت و هویت هم بر روی کنکور ۱۴۰۲ تاثیر میزاره ؟
    یا فقط ۴ تا عمومیایه مهم که از کنکور حذف شدن؟

  16. سلام آقای افشار سال سوم پشت موندنمه درگیر اهمالکاری خیلی شدید ، هیچی برام مهم نیست ، هیچی تغییرم نمیده ، توپ تکونم نمیده اصلا ، ولی تو ته دلمم نمی تونم قید هدفمو بزنم ، امسال سال آخرم می خوام باشه واقعا ولی تکون نمی خورم از جام ، یه راه کار عملی بدید بهم لطفا ، توی یک ماه آتی بتونم قوی شم ، ینی ارادم قوی شه ، خودم دچار تغییر شم , متحول و زیر و رو شم…

  17. سلام. من اواخر مهرماه رفته بودم واسه انصراف دانشگاه. مسئول اونجا گفت فقط برو انصراف رو از سامانه بزن و دیگه تمومه. منم انصراف زدم. دو سه روز بعد چنتا تائید خورد. چند وقت پیش رفتم چک کردم دیدم رو یه مرحله گیر کرده. زنگ زدم الان میگن باید حضوری برم به فلان مسئول بگم که برن سامانه رو چک بکنن. من چون تمرکزم رو درس بود کلا انصراف رو یادم رفته بود و کلاسارو هم شرکت نکردم دیگه اصلا. من باید الان چیکار کنم دقیقا؟ چطور شرایط شرکت تو کنکورو دارم؟ این انصرافش هزینه داره(مخصوصا با این تعرفه های جدید)؟ اینایی که نوشتن اگه کنکور قبول شی دیگه نیازی به جریمه نداری چطوریه؟ ( ممنون از جوابای قبلیتون. دمتون گرم)

    1. سلام
      اگر از روزانه باشی هزینه ازت خواهند گرفت بابت دروسی که برداشتی و رایگان تحصیل کردی
      دانشگاه های پولی مثل آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی هزینه انصرافش معادل شهریه یک ترم و نیم در میاد نهایت ولی درباره پردیس خودگردان داستان انصراف عجیب گران و سخت است
      الان هم بری اقدام کنی و انصراف قطعی بخوری و خیالت راحت بشه خیلی به نفع ات میشه

      1. الان تعرفه جدید خورده هزینش خیلی زیاد شده.
        میتونم این ترم که اصلا سر کلاس نرفتم رو حذف کنم و ترم بعدی رو مرخصی بگیرم و انصرافو بزارم برای بعد اعلام نتایج کنکور؟

  18. سلام آقای افشار من نتایج کنکور ۱۴۰۲ رو مشاهده کردم و تراز کنکورم ۱۱۴۰۰ شده بود و با معدل ۱۹.۶۷ سال ۹۸ تراز سوابق تحصیلی ۹۱۰۰ داده رشتم هم تجربی هست به نظرتون رتبه حدودی من چند میشه؟ آیا پزشکی روزانه بیرجند میارم؟! ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام
      تراز خوبی داری
      رتبه خوبی هم میده احتمال زیاد جایی که گفتی میاری

  19. سلام آقای افشار بنده رشته تجربی هستم و نتایج کنکور ۱۴۰۲ رو دیدم و تراز کنکورم ۱۱۱۴۰ و تراز امتحان نهایی ۸۵۰۰ شده(فارغ التحصیل بودم) فکر میکنم نسبت به معدلم تراز خیلی پایینی گرفتم به نظرتون دندان یا پزشکی بیرجند قبول بشم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا