مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

اعتبار نتایج کنکور ۱۴۰۳ تا دو سال بعد

آیا نتایج کنکور سراسری تا 2 سال آینده اعتبار خواهد داشت؟

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در آخرین نشست خبری خود بیان کرد که کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت و تیرماه برگزار خواهد شد. وی در ادامه گفتگوی خود افزود همانند کنکور ۱۴۰۲ نمره هر نوبتی که بالاتر باشد برای داوطلبان لحاظ می‌شود.

پورعباس گفت نتایج کنکور ۱۴۰۳ تا دو سال اعتبار خواهد داشت و طبق نمره ای که از آن به دست می آید می‌توان برای دو سال در انتخاب رشته شرکت کرد.

در این مقاله قصد داریم در مورد اعتبار دو‌ساله رتبه و تراز کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای علاقمندان نکاتی را توضیح دهیم.

نتایج کنکور ۱۴۰۳ دو سال اعتبار خواهد داشت

یکی از تغییرات مهمی که در کنکور سراسری ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود و همچنان در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد، اعتبار دو‌ساله تراز و رتبه کنکور برای انتخاب رشته می باشد.

چنانچه گروه آزمایشی هر داوطلب در نوبت اول و دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی باشد و همچنین داوطلب در دو نوبت کنکور شرکت داشته باشد، در آن صورت بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی با سهم ۵۰ درصد در نمره کل نهایی لحاظ می‌شود و در کارنامه معیاری برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود.

نمره کل نهایی کنکور شامل ۵۰ درصد نمره آزمون اختصاصی و ۵۰ درصد سوابق تحصیلی گروه آزمایشی مدنظر هر داوطلب تشکیل شده است. البته در پستی مجزا با نام تمام تغییرات ثبت نام و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ نسب به کنکور ۱۴۰۳ به بررسی پرداختیم که توصیه میکنیم حتما به آن مراجعه کنید.

در هر نوبت از کنکور ۱۴۰۳ نمره خام پس از چند هفته اعلام می‌ گردد، بنابراین نمرات نهایی و رتبه و تراز داوطلبان بعد از اینکه نمرات امتحانات نهایی از آموزش و پرورش در مرداد سال ۱۴۰۳ به دست سازمان سنجش برسد، منتشر خواهد شد.

برای پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۳، نمره کل امتحانات نهایی ۱۴۰۳ یک معیار مهم محسوب می شود.

با توجه به تغییرات ضریب و میزان ۵۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان شرکت کننده در جلسه آزمون ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر خواهد کرد.

انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ و پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها یک بار در سال و در مرداد یا شهریور ماه انجام می‌شود، بنابراین داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بعد از اعلام نتایج نهایی در مرداد ۱۴۰۳ می‌توانند وارد سایت سازمان سنجش شوند و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

اگر قصد استفاده از نتایج کنکور 1402 را دارید حتما باید در کنکور 1403 ثبت نام کنید (حتی در صورت غیبت در جلسه کنکور)

تراز و رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۳ را دارند

چنانچه در بالا ذکر شد اعتبار نتایج کنکور دو سال در نظر گرفته شده است، بنابراین در صورتی که متقاضی شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۲ در کنکور ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کند، اما در جلسه آزمون غیبت داشته باشد و در هیچ امتحانی نیز شرکت نکند، نمره کل نهایی آن شخص تغییر می‌کند، به این دلیل که ضرایب سوابق تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۳ تغییر کرده است.

داوطلب می‌تواند کارنامه کنکور خود را دریافت نماید و در صورت کسب رتبه و تراز خوب برای انتخاب رشته نیز اقدام نماید.

تراز داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در کنکور ۱۴۰۳ تغییر می‌کند، به این دلیل که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین داوطلبان تراز و نمره کل جدیدی کسب خواهند کرد.

اعتبار دو ساله رتبه و تراز کنکور ۱۴۰۳ برای انتخاب رشته به معنی می باشد و چگونه اجرا خواهد شد؟

همان طور که پیش تر هم توضیح داده شد یکی از موارد مهم که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، اعتبار دو ساله تراز کنکور برای انتخاب رشته می باشد و قرار است در کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای اولین بار این مصوبه برای داوطلبان اجرایی شود.

در ادامه مقاله سعی شده توضیحات کوتاهی از نحوه و چگونگی اجرای آن برای شما ارائه دهیم.

شورای سنجش و پذیرش در ارتباط با موضوع اعتبار رتبه و تراز داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه کرده است که به شرح زیر است.

مورد اول: نمرات خام که حاصل شرکت کردن در دو نوبت آزمون اختصاصی سال ۱۴۰۳ می باشد، به داوطلبان اطلاع رسانی می شود.

در صورتی که در هر دو نوبت داوطلب در گروه های آزمایشی یکسانی شرکت کرده باشد، (نوبت های اول و دوم سال ۱۴۰۳ و نوبت های اول و دوم سال ۱۴۰۲ در صورتی که داوطلب در جلسه آزمون آن ها حاضر شده است) بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی، با سهم ۵۰ درصد در نمره کل نهایی در نظر گرفته می شود و در کارنامه ملاک انتخاب رشته قرار می گیرد و اطلاع رسانی می شود.

نمره کل نهایی از جمع ۵۰ درصد نمره کل سابقه تحصیلی و ۵۰ درصد بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی هر داوطلب به دست می آید.

مورد دوم: ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است. (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تاثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می کند) رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ایجاد می شود.

اگر قصد استفاده از نتایج کنکور 1402 را دارید حتما باید در کنکور 1403 ثبت نام کنید (حتی در صورت غیبت در جلسه کنکور)

جمعبندی پایانی در مورد اعتبار 2 ساله نتایج کنکور 1403

اگر برای مثال در یک یا دو نوبت کنکور 1402 شرکت کرده اید و امسال نیز در یک دو نوبت کنکور 1403 نیز ثبت نام کرده اید در پایان با توجه به تراز سابقه تحصیلی شما در سالی که قصد انتخاب رشته در آن را دارید و نتیجه و تراز آزمون سراسری، به طور خودکار میتوانید با بهترین نتیجه ای که کسب کردید انتخاب رشته نمایید.

سوالات متداول بین داوطلبان

نتایج کنکور تا دوسال اعتبار دارد به چه معنی می باشد؟

پاسخ: یکی از مصوبات مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اگر شخصی سال قبل در کنکور سراسری شرکت نموده، بتواند در کنکور سال بعد نیز با همان تراز و نمره ای که در کنکور سال قبل بدست آورده، مجددا در کنکور انتخاب رشته نماید.

آیا داوطلبان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۲ در کنکور ۱۴۰۳ نیز می توانند انتخاب رشته کنند؟

پاسخ: برای استفاده از اعتبار تراز و انتخاب رشته به صورت مجدد در کنکور شرایطی در نظر گرفته شده است و به این صورت است که:

داوطلبی که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده، برای استفاده از نتایج آن باید حتما در کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کندام اگر در جلسه کنکور حاضر نشد اهمیتی ندارد(ملاک ثبت نام است).

سپس در پایان از بین چهار آزمونی (دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ و دو نوبت کنکور ۱۴۰۳) که حضور داشته است، بهترین نمره کل ساخته و معیار انتخاب رشته فرد می باشد.

 آیا رتبه و ترازی که در کنکور ۱۴۰۲ کسب شده است، برای ۱۴۰۳ نیز همان رتبه و تراز ثابت خواهد بود یا تغییر می کند؟

خیر، به دلیل افزایش میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد و همچنین تغییر ضرایب دروس امتحانات نهایی ۱۴۰۳، برای داوطلب رتبه و تراز نهایی دوباره ساخته می شود.

در صورت هرگونه خبر جدید این مطلب بروزرسانی خواهد شد پس برای اطلاع از آخرین اخبار موثق و رسمی کنکور فرهنگیان به سایت ما سر بزنید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. سلام استاد اینکه میگین قبل نتایج سراسری باید در صورت قبولی انصراف خودتون رو به دانشگاه فرهنگیان اعلام کنین ما از کجا بدونیم ک قراره چ رتبه ای بیاریم ک بخواییم انصراف بدیم؟

  2. ستاد جان من یه بار نظام قدیم ترمیم کردم یه بار خرداد امسال
    حالا یه بار دیگه هم وقت دارم با طبق صفحه 54 سنجش؟ استاد بزرگوار شما که همیشه اپدیت هستین چرا در مورد ترمیم اطلاع رسانی در سایت نمی کنین؟
    سپاس

  3. ستاد جان من یه بار نظام قدیم ترمیم کردم یه بار خرداد امسال
    حالا یه بار دیگه هم وقت دارم با طبق صفحه 54 سنجش؟ استاد بزرگوار شما که همیشه اپدیت هستین چرا در مورد ترمیم اطلاع رسانی در سایت نمی کنین؟
    سپاس

  4. سلام
    استاد من میخام براساس نمرات وتراز کنکور1402 تو کنکور1403 انتخاب رشته کنم قراره تو نوبت تیر 403 شرکت کنم و باز امتحان بدم اگر امتحان بدم مشکلی نداره بازم میتونم از نمرات402 استفاده کنم؟؟

  5. سلام استاد
    به نظرتون تراز کنکور پارسال ارزشش و رتبه دهیش بهتر میشه یا بدتر ؟

  6. سلام
    من توکنکور402 دو نوبت شرکت کردم حالا میخوام از نمرات اختصاصی کنکور 402 برای گزینش و انتخاب رشته در کنکور403 استفاده کنم ولی موندم که تو نوبت تیر 403 شرکت کنم یانه؟؟
    تو سایت سنجش نوشته داوطلبی مثل من نیازی به حضور در ازمون ندارد و فقط باید ثبت نام کند.
    داوطلباني كه متقاضي گزينش با نمرات اختصاصي آزمون سراسري سال 1402 هستند لازم است جهت انتخاب رشته و گزينش در آزمون سراسري سال 1403 حداقل در يك نوبت از آزمون هاي سراسري سال 1403 ثبت نام كنند. اين دسته از داوطلبان نيازي به شركت در جلسه آزمون و پاسخگويي به سوالات آزمون را ندارند.
    به نظرتون اگر تو جلسه حضور داشته باشم یا نه مشکلی پیش میاد من میخوام واسه این نوبت هم درس بخونم تا از این سه نوبت هرکدوم که نمره بهتری داشت برام شامل بشه این درسته؟؟
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام
      اول اینکه دست سنجش درد نکنه بازم خرج تراشی کرد برای داوطلب بنده خدااااا

      دوم جواب سوال شما … کنکور تیر ثبت نام کن تا وقت درس خوندن هم داشته باشی

  7. سلام استاد ممنونم از راهنماییتون
    من کنکور1402 نوبت دی و تیر شرکت کردم میخام از نمرات آزمون اختصاصی کنکور402 که 2سال اعتبار داره برای انتخاب رشته در کنکور1403 استفاده کنم به همین خاطر میخام در نوبت تیر شرکت کنم .
    تو دفترچه ثبت نام کنکور1403نوشته بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی کنکور بین حداکثر4 نمره کل در نمره نهایی لحاظ میشه،یعنی من که 3نوبت شرکت میکنم هرکدوم از این نوبت که بالاترین نمره داشته باشه برای من درانتخاب رشته استفاده میشه؟؟؟

  8. سلام من 1402 کنکور شرکت کردم فیزیوتراپی تبریز قبول شدم احتمالا سال بعد انصراف بدم چون باینکه رشته خوبیه ولی زیاد خوشم نمیاد و میخوام برای 1405 کنکور بدم (احتمالا) من الان نمیتونم با نمره هایی که توی 1402 گرفتم تو 1405 شرکت کنم درسته؟ من الان باید چکار کنم برم کلا ترمیم کنم یا چی ؟ ممنون

    1. سلام استاد ببخشید خودشون واسمون میزارن اون نمره ای که خوب باشه یا خودمون باید درخواست بدیم

  9. سلام من ی سوالی داشتم بزرگوار ببینید بنده در ۴۰۲ شرکت کردم و ازکنکور دی تراز ۹۷۰۰ آوردم و تراز سوابقم هم شد ۸۲۰۰
    الان سوال بنده اینه ک اگر امسال ترمیم بزنم و تراز بالاتری بیارم میتونم از نتیجه ترمیم امسال استفاده کنم ولی تراز کنکورم همون ۹۷۰۰ باشه ک پارسال آوردم ؟ یا اینکه اعتبار تراز ب معنی اعتبار تراز کل هست و اگر فرضا من تراز سوابق بالاتری هم بیارم فقط در صورتی میتونم از تراز کنکور پارسالم استفاده کنم ک همون تراز ۸۲۰۰ پارسال بعد از اعمال تغییراتش برام اعمال بشه ؟!؟ میشه لطفا با دقت پیامم رو بخونیم و پاسخ بدید

  10. سلام خسته نباشید
    برای استفاده از تراز کنکور ۱۴۰۲ حتما باید در کنکور ۱۴۰۳ علاوه بر ثبت نام , سر جلسه حضور داشته باشیم؟
    و اینکه من کنکور اردیبهشت رو ثبت نام کردم کافیه یا باید تیر هم ثبت نام کنم؟(چون نوشته از بین ۴ آزمون)

  11. سلام خسته نباشید
    برای استفاده از تراز کنکور ۱۴۰۲ حتما باید در کنکور ۱۴۰۳ علاوه بر ثبت نام , سر جلسه حضور داشته باشیم؟

  12. سلام وقت بخیر
    من میخوام از اعتبار کنکور ۱۴۰۲ استفاده کنم و برای کنکور اردیبهشت امسال ثبت نام کردم. میخواستم بدونم باید کنکور تیر هم ثبت نام کنم یا لازم نیست؟

  13. سلام وقت شما بخیر ، ببخشید منی که سال ۱۴۰۲ کنکور شرکت کردم میتونم با همون نتیجه برای سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کنم ؟ اعتبار داره ؟ یا دوباره باید کنکور ۴۰۳ بدم

  14. با سلام
    برای استفاده از اعتبار تراز باید در هر دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ ( اردیبهشت و تیر) شرکت کنیم یا فقط یکی رو شرکت کنیم کفایت میکنه؟

  15. با سلام برای استفاده از اعتبار تراز باید در هر دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ ( اردیبهشت و تیر ماه ) شرکت کنیم یا فقط یکی از آنها کفایت می‌کنه ؟

  16. سلام وقت شما بخیر
    فقط تراز آزمون دوسال ذخیره میشه؟؟
    یعنی اگه سال ۱۴۰۳ معدلم رو ترمیم کنم تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ که ترمیم کردم با تراز آزمون ۱۴۰۲ جمع میشه و تراز کل کنکور ۱۴۰۳ رو تشکیل میدن؟؟؟
    ممنون

  17. سلام
    استاد من میخام از نمرات کنکور1402 برای انتخاب رشته کنکور1403استفاده کنم تو دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور نوشته داوطلبان متقاضی گزینش نمرات کنکور1402 حداقل یک نوبت ثبت نام کنند و نیازی به حضور در جلسه آزمون و پاسخگویی به سوالات آزمون را ندارند.
    صفحه52 نوشته در صورت يكسان بودن گروه
    آزمايشي نوبتهاي معتبر هر متقاضي (نوبتهاي اول و دوم سال 1403 و نوبتهاي اول و دوم سال 1402 در صورتي كه متقاضي در جلسه آزمون آنها حاضر بوده است)، بيشترين نمره كل آزمون اختصاصي بين حداكثر 4 نمره كل آزمون اختصاصي، با سهم 50 درصد در گروههاي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني و سهم 72 درصد در گروههاي هنر و زبان در نمره كل نهايي لحاظ و در كارنامه ملاك انتخاب رشته اطلاع رساني ميشود.
    سوالم اینه منی که میخام ازنمرات کنکور1402 استفاده کنم باید تو جلسه ازمون حاظرباشم؟؟
    حتی اگرم حاظر شدم گفتن از بین 4نوبت کنکور402و403 هر نوبت که نمره بیشتری داره ملاک عمل قرار میگیره اگر نوبت تیر امسال که شرکت میکنم نمره بدی داشته باشم و نمره پارسالم بهتر باشه نمره پارسال ملاک قرار میگیره؟؟؟
    ممنون از راهنماییتون

  18. سلام استاد
    این مسئله فقط مربوط به تراز آزمون اختصاصی یعنی کنکور هستش ؟ و آیا تراز سابقه تحصیلی تغییر پیدا میکند یا خیر
    و اینکه این اعتبار مربوط به تراز هستش یا درصد های کنکور ؟

  19. آقا من گیج شدم.شما میگین میشه نمره اختصاصی پارسال طبق قانون تاثیر دوساله تراز کنکور به علاوه نمره سوابق تحصیلی جدید امسال با تاثیر پنجاه درصد با هم جمع میشه…این یعنی ترمیم بزنم کار حله؟

  20. سلام تروخدا جوابمو بدید
    من کنکور امسال شرکت نکردم چون فکر میکردم میتونم از کنکور پارسالم تعین رشته کنم
    الان میگن نمیشه خوب من الان چیکار کنم یعنیی اصلا نمیشه تعین رشته کنم تروخدا جواب بدید

    1. برای اینکار باید حداقل یک نوبت نام نویسی کنی . به سیستم پاسخگویی سنجش اطلاع بده . زمان ثبت نام متاخرین بپرس

  21. سلام ببخشید اگرفردی در کنکور با یک نوع سهمیه شرکت کنه و بعد از کنکور مثلا یه سال بعد با توجه به این که نتایج کنکور تا دو سال معتبر است می‌تونه سهمیه شو عوض کنه و با سهمیه جدیدش انتخاب رشته انجام بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا