مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

تمام تغییرات ثبت نام و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ نسب به کنکور ۱۴۰۲

تغییرات ثبت نام، کنکور فرهنگیان، تاثیر معدل، فرصت ترمیم معدل مجدد و ...

با شروع ثبت نام کنکور سراسری و انتشار دفترچه ثبت نام کنکور مشخص شد، کنکور ۱۴۰۳ نسبت به کنکور ۱۴۰۲ تغییرات زیادی داشته است از جمله:

  • تمدید نشدن مهلت ثبت نام کنکور
  • امکان شرکت فقط در یکی از گروه های هنر و زبان
  • امکان استفاده از اطلاعات ثبت نامی سال گذشته
  • تغییر زمان برگزاری نوبت اول کنکور از دی به اردیبهشت
  • انتخاب رشته با استفاده از تراز و نتیجه کنکور ۱۴۰۲
  • امکان ترمیم معدل مجدد برای پشت کنکوری ها
  • نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳
  • تغییر روند پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳
  • کنکور مجدد دانشجویان روزانه و غیر روزانه در کنکور ۱۴۰۳

در این مطلب به طور کامل به بررسی تمامی این موارد میپردازیم تا سوال و مشکلی از این بابت نداشته باشید.

تمدید نشدن مهلت ثبت نام کنکور 1403

طبق اعلام سازمان سنجش به منظور حفظ بهتر نظم در روند برگزاری کنکور سراسری، امسال شاهد تمدید مهلت ثبت نام نخواهیم بود پس حتما از تاریخ 5 آذر الی 11 آذر ماه نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.

دانلود ویدیو

در صورت ثبت نام و وارد کردن اطلاعات تا روز پایانی میتوانید اطلاعات خود را ویرایش کنید.

امکان شرکت فقط در یکی از گروه های هنر و زبان

بر خلاف سالهای گذشته دواطلبان امکان شرکت فقط در یکی از گروه های هنر و زبان وجود دارد. یعنی هر داوطلب بین رشته های اصلی یک مورد و هنر و زبان یک مورد را می تواند انتخاب نماید.

در سال های گذشته داوطلبان میتوانستند یک رشته از بین گروه های اصلی (تجربی،ریاضی،انسانی) و در صورت تمایل در هر دو رشته هنر و زبان شرکت کنند که امسال این قاونو تغییر کرده و تنها در یکی از رشته های هنر یا زبان خارجه میتوانند امتحان دهند.

امکان استفاده از اطلاعات ثبت نامی سال گذشته

در صورتی که در یک نوبت یا دونوبت کنکور های سال 1402 (کنکور دی ماه و تیرماه) شرکت کرده اید، از آنجایی که استعلامات لازم برای اطلاعات هویتی و سوابق تحصیلی شما گرفته شده است دیگر نیازی به پر کردن این اطلاعات ندارید و با استفاده از امکان استفاده از پنل ثبت نامی سال گذشته میتوانید ثبت نام خود را انجام دهید برای اینکار کافیست، وارد صفحه ثبت نام سازمان سنجش شده و با اطلاعات شخصی خود وارد شوید.

پس اگر سال گذشته کنکور دادید ، می توانید امسال با همان اطلاعات و پنل قبلی ثبت نام کنید. در اینصورت نتیجه سال قبل و امسال مقایسه می شود و مورد بهتر برگزیده خواهد شد.

اگر اطلاعات خود را فراموش کرده اید نگران نباشید، میتوانید اطلاعات را بازیابی کنید.

دانلود ویدیو

تغییر زمان برگزاری نوبت اول کنکور از دی به اردیبهشت

با توجه به درخواست های دانش آموزان، معلمان و مدارس و فشاری که به داوطلبان بخاطر همزمانی کنکور دی ماه با امتحانات مدارس وارد میشد، تصمیم بر این شد امسال کنکور نوبت اول در اردیبهشت ماه برگزار شود که دانش آموزان اکثر حجم درسی خود را مطالعه کرده اند.

انتخاب رشته با استفاده از تراز و نتیجه کنکور ۱۴۰۲

همانطور که احتمالا در جریان هستید، در مصوبه سواری انقلاب تصمیم بر این شد نتایج کنکور سراسری تا دوسال باقی بماند، از این رو داوطلبان کنکور 1402 که در یک نوبت یا دو نوبت کنکور سال گذشته شرکت کرده اند میتوانند با استفاده از تراز پارسال در کنکور 1403 انتخاب رشته کنند. اما این موضوع نیازمند رعایت یک شرط است، انتخاب رشته با تراز کنکور 1402 به شرط ثبت نام در کنکور 1403 (حتی بدون حضور در جلسه) می باشد.

داوطلبانی كه متقاضی گزینش با نمرات اختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲هستند لازم است جهت انتخاب رشته و گزینش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ حداقل در یك نوبت از آزمون‌های سراسری سال ۱۴۰۳ثبت نام كنند. این دسته از داوطلبان نیازی به شركت در جلسه آزمون و پاسخگویی به سؤالات آزمون را ندارند.

اگر قصد استفاده از نتایج کنکور 1402 را دارید حتما باید در کنکور 1403 ثبت نام کنید (حتی در صورت غیبت در جلسه کنکور)

امکان ترمیم معدل مجدد برای پشت کنکوری ها

در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری صراحتا عنوان شده داوطلبان میتوانند در ترمیم معدل خرداد ماه شرکت کنند گرچه این موضوع تا این لحظه به صورت اطلاعیه ای مجزا منتشر نشده است اما احتمالا با نزدیک به امتحانات نهایی خرداد ماه این موضوع نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

ترمیم معدل مجدد پشت کنکوری ها

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳

قبلا در در مطلب تحلیل سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ به طور کامل به این موضوع پرداخته بودیم. با اعلام سازمان سنجش:

سهم نمره كل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است. میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی-واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۳۷/۵، ۱۴۰۳درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی-واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره كل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۵۰ درصد) است. همچنین سهم نمره كل آزمون اختصاصی كنكور ۵۰ درصد است.

همچنین سهم نمره كل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۶-۳-۳ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال، ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی و همچنین میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی ۷ درصد با تأثیر قطعی در نمره كل سابقه تحصیلی)در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۸ درصد است. (شایان ذكر است سهم نمره كل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره كل آزمون اختصاصی (كنكور) ۷۲ درصد است.

اگر داوطلب به هر دلیلی (تغییر رشته، دیپلم قدیم، و…) در رشته کنکور خود سابقه تحصیلی نداشته باشد، نمره سابقه تحصیلی وی صفر در نظر گرفته میشود.

دانلود ویدیو

نحوه محاسبه تراز سابقه تحصیلی یک درس در کنکور 1403

تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال انجام می‌شود. به عبارت دیگر تراز یک نمره معین، می‌تواند در دروس و سال‌های مختلف متفاوت باشد. در ضمن سال مدنظر در محاسبه نمره تراز سال امتحان نهایی می‌باشد و به سال فارغ التحصیلی و یا مؤلفه‌های دیگر ارتباطی ندارد

مثلا تراز در زیست امتحان نهایی سال 99 با تراز زیست در سال 1402 متفاوت است.

تغییر روند پذیرش دانشگاه فرهنگیان 1403

از سال 1403 قرار بر این شد که آزمون اختصاصی فرهنگیان برگزار شود، و برخی از جزئیات کنکور فرهنگیان نیز پیش از این مطرح شده بود.سازمان سنجش به طور  کامل جزئیات این آزمون را اعلام کرد.

بعد از پاسخ دادن به سه دفترچه تخصصی رشته خود اگر در کنکور فرهنگیان ثبت نام کرده باشید باید به دفترچه اختصاصی فرهنگیان نیز پاسخ دهید.

سوالات این دفترچه از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳
  • تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲
  • فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ این درس در لیست دروس حذف شد

سازمان سنجش هنوز منبع خاصی برای این سه درس مشخص نکرده است و باید منتظر ماند.

علاوه بر این تغییرات شرط سنی پذیرش فرهنگیان حداکثر 24 سال برای ثبت نام و پذیرش در این آزمون مورد نیاز است.

برای کنکور فرهنگیان لازم به ذکر است که سوابق تحصیلی ۵٠٪، نمره تراز كنكور ٢۵٪ و مصاحبه به میزان ٢۵٪ مؤثر است.

همچنین در کنکور ۱۴۰۳ تغییر زمان انتخاب رشته فرهنگیان از مرداد به دی ماه اتفاق افتاده است. پس به طور کلی برای پذیرفته شدن کامل در رشته فرهنگیان باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • کسب نمره قابل قبول نهایی و ترمیم
  • کسب درصد لازم کنکور اختصاصی
  • کسب درصد لازم در کنکور تخصصی
  • قبولی در مصاحبه عمومی و ارزیابی تکمیلی
  • داشتن حداکثر 24 سال سن
کنکور فرهنگیان فقط در نوبت اردیبهش برگزار میشود و در نوبت تیر چیزی به نام کنکور فرهنگیان نداریم.

دانلود ویدیو

کنکور مجدد دانشجویان روزانه و غیر روزانه در کنکور ۱۴۰۳

کسانی که دانشجو هستند حتی اگر دانشجوی روازنه باشند، به شرط اینکه مشکل نظام وظیف نداشته باشند، میتوانند در کنکور 1403 بدون محرومیت شرکت کنند، و نیازی به انصراف دادن از دانشگاه ندارند.

پذرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲میتوانند در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام و شركت كنند. درضمن متقاضیان مذكور و نیز دانشجویان در حال تحصیل در دوره روزانه و غیرروزانه نوبت دوم، شبانه، پیام نور، مجازی، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد اسلامی، غیرانتفاعی و شهریه پرداز همه مقاطع تحصیلی اعم از كاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، كارشناسی (پیوسته و ناپیوسته)، كارشناسی ارشد (پیوسته و ناپیوسته) و دكتری عمومی یا تخصصی، برای شركت در آزمون سراسری سال، ۱۴۰۳به شرط نداشتن منع نظام وظیفه، می‌توانند همزمان با تحصیل در دانشگاه و بدون انصراف از تحصیل برای شركت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت نام كنند.

دانشجویان میتوانند در صورت قبولی در کنکور، باید از رشته قبلی خود انصراف داده و انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل خود ارائه دهند.

جمعبندی پایانی در مورد تغییر کنکور 1403 نسبت به 1402

به طور کلی تغییرات کنکور 1402 به نسب زیاد و قابل تامل است برخی از آنها مثل باقیماند نتایج تا دو سال، ترمیم معدل مجدد، عدم نیاز به انصراف دانشجو و نداشتن محرومیت نکات مثبتی است که اتفاق افتاده اما به نظر میرسد شرایط برای پذیرش فرهنگیان سخت تر شده هم از نظر تعداد مراحل پذیرش و هم از نظر محدودیت سنی امیدواریم این مساله نیز در اطلاعیه های بعدی اصلاح شود.

مشاوره پیشنهادی ـ۲: ثبت نام و پذیرش دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور جداگانه

مشاوره پیشنهادی ۱: کدهای مورد نیاز نظام وظیفه برای داوطلبان پسر در کنکور ۱۴۰۳


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

28 دیدگاه

  1. سلام استاد افشار وقتتون بخیر ، استاد تازه تو چنلتون یه پست گذاشتید و گفتین اونایی ک کنکور سومشون هست میتونن مجددا ترمیم کنن ینی من ک سال چهارم کنکورم هستش نمیتونم از فرصتی ترمیم معدل مجددی ک گذاشته شده استفاده کنم؟؟؟من دانشجوی انصرافی ام یه برگه سبز ب تاریخ ۱ آذر سال دیگع دارم میتونم کنکور ثبت نام کنم ترمیم معدل شرکت کنم و دانشگاه برم؟

    1. سلام وقت بخیر استاد منی که سال ۹۴امتحان نهایی داشتم وخرداد۴۰۳ ترمیم دارم ترازم باتوجه ب کدوم سال حساب میشه؟

  2. سلام استاد

    الان که سن فرهنگیان ۲۲سال تمام هست

    من که متولد۸۰/۴/۵ هستم اصلا میتونم تو آزمون فرهنگیان ثبت نام کنم یا نه؟

    دقیقا کی دوباره به سن۲۴سال افزایش پیدا می‌کنه ؟امید داشته باشیم که سن از۲۲سال به۲۴سال افزایش پیدا می‌کنه

    1. در سال های اخیر اوایل ۲۲ مطرح شد و در آخر ۲۴ اجرایی شد
      فکر کنم این سیاست به مرگ رسوندن تا به تب راضی شدن آموزش و پرورش در مقابل قوانین دستوری دیوان عالی عدالت باشه

      1. استاد الان من میتونم سریال فرهنگیان بگیرم و ثبت نام کنم برای این آزمون یا نمیتونم؟

        1. ثبت نام انجام بده
          شاید سقف سنی شد ۲۴ سال مثل هربار
          به شخصه حالم از این قوانین لحظه ای بهم میخوره

  3. سلام استاد ممنون از توضیحاتتون فقط من یه سوال برام پیش اومده این که من فارغ التحصیل ۹۳ هستم یعنی هم نمره دیپلم و هم سال پیش دانشگاهی توی تراز من تاثیر داره و من باید جفتش رو ترمیم کنم ؟ 🥲

  4. سلام طبق چیزی که نوشته که فقطنمرات خرداد برای سوابق محسوب میشن نمره هایی که دی ۴۰۱ ترمیم شده قبول نیس؟

      1. سلام میشه کنکور اردیبهشت و تیر رو دو رشته متفاوت ( یکی تجربی و یکی ریاضی ) شرکت کرد ؟

  5. سلام
    ببخشید اگه برای کنکور اردیبهشت فقط فرهنگیان بدیم
    میشه کنکور تیر هم برای سراسری آزمون بدیم؟
    خیلی زیاده هزینه ی ثبت نام نمیتونم الان دوتاشو باهم ثبت نام کنم🥺🥺

    1. سلام
      فقط فرهنگیان نداریم
      ۲۵ درصد آزمون کتبی کنکور فرهنگیان هست ۱۵ تاش کنکور رشته خودت و ۱۰ تاش آزمون سه درس فرهنگیان

  6. سلام استاد
    یه سوال داشتم ازتون
    من برای دیپلم مجدد تجربی اقدام کردم و دی ماه امتحان دارم،آیا این نمرات برام سابقه محسوب میشه یا باید دروس دیپلم مجددرو حتما تو خرداد ترمیم کنم؟ آخه تو بخشنامه امتحان نهایی خوندم نمرات دی ماه سابقه تحصیلی محسوب نمیشن

  7. سلام استاد
    پشت کنکوری نظام قدیمم سال قبلم کنکور ثبت نام کردم الان رفتم کافینت ثبت نام گفتم کدسوابق تحصیلی فرق کرده یا نه؟ گفت اصلا نیاز نیست با پنل سال قبلم ثبت نام کرد اما کدی به عنوان سوابق تحصیلی نزد، مشکلی نیست؟ ممنون

  8. سلام،استاد.اگر هم کنکور سراسری و هم فرهنگیان شرکت کنیم و فرهنگیان قبول شیم،حق انتخاب رشته برای کنکور سراسری رو از دست میدیم؟🤔😕

    1. سلام استاد دانشگاه پیام نور روزانه هستش یا غیر روزانه کدام گزینه رو بزنیم؟

  9. سلام
    اگر کنکور فرهنگیان ک اردیبهشت هست قبول بشم می تونم تیرماه کنکور شرکت کنم ؟ و با نتیجه کنکور تیر در رشته ای به جز فرهنگیان انتخاب رشته کنم ؟

  10. سلام
    وقتتون به خیر
    ببخشید من متولد 31 شهریور 1385 هستم و دانش آموز 12 ام
    بعد الان میخواستم ثبت نام کنم کنکور نمیدونستم باید کد نظام وظیفه رو 4 وارد کنم یا 5 ؟
    آخه توی توضیحات برا کد 4 میگ محصلایی ک مشمول هستن ک خب من تا 31 ام ک مشمول نیستم ؟؟؟

  11. سلام وقتتون بخیر ببخشید استاد با دیپلم فنی سال ۸۲ میشه کنکور تجربی ثبتنام کنم؟ تو دفترچه نوشتن باید کاردانی داشته باشم، من مدرک مهندسی عمران دارم. میتونم شرکت کنم؟ و اینکه سوابق تحصیلی هم نگرفتم باید حتما امتحانات شرکت کنم یا بدون سوابق تحصیلی هم میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام
      میشه ولی چون سابقه تحصیلی نداری ۵۰٪ کار از دست میدی
      حتما لازمه مثل ی دانش آموز دوازدهم دبیرستان همه دروس پایه دوازدهم امتحان بدی خرداد

  12. سلام وقتتون بخیر
    من کنکور ۱۴۰۲ تراز ۹۱۰۰ گرفتم و برای ۱۴۰۳ ثبت نام کردم، میخواستم ببینم تراز کنکور امسالم همین ۹۱۰۰ میمونه یا اینکه کمتر میشه
    و اینکه اگه ترمیم معدل امسال ترازم بشه ۱۰۰۰۰، تراز کل میشه حدود ۹۵۰۰ درسته؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام
      نمیشه گفت کمتر میشه و شاید هم بیشتر
      به شرایط علمی ساسر داولبان سال جاری بستگی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا