مشاوره خصوصی علیرضا افشار
اخبار آموزشی

جزئیات کامل سهمیه در کنکور ۱۴۰۲

انواع سهمیه های کنکور مناطق، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان

انواع سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲ در دفترچه راهنمای ثبت نام ارائه شده است. برای رعایت عدالت میان همه داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری، سازمان سنجش و آموزش کشور سهمیه های مختلف را در نتایج این ازمون اعمال می کند.

انواع سهمیه های اعمال شده در کنکور سراسری شامل موارد زیر است:

  • سهمیه آزاد یا مناطق (منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه)
  • سهمیه ایثارگران (ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ایثارگران ۵ درصد ظرفیت)
  • سهمیه خانواده شهدا
  • سهمیه رزمندگان
  • سهمیه بهیاران

برای استفاده از سهمیه های ذکر شده در بالا، باید داوطلبان شرایط لازم را دارا باشند. در ادامه مقاله سعی داریم در مورد سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه دهیم.

سهمیه کنکور سراسری ۱۴۰۲

طبق موارد ذکر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری برای تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و حتی دانشگاه آزاد، داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط مورد نیاز می توانند از سهمیه های مختلف در این آزمون استفاده کنند.

دلیل اعمال سهمیه های کنکور این است داوطلبان با شرایط مختلفی که دارند به صورت عادلانه سنجیده شوند. اکثر افرادی که در کنکور سراسری شرکت می کنند دارای سهمیه مناطق می باشند، در حقیقت سهمیه مناطق عام ترین سهمیه کنکور محسوب می شود.

این در حالی است که بقیه سهمیه ها از جمله سهمیه های ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان و بهیاران، از سهمیه های خاص کنکور سراسری هستند. فرایند اعمال سهمیه های خاص کنکور سراسری به این شکل است که مستقیم بر روی تراز داوطلب تاثیری ندارد.

بلکه داوطلبانی که دارای سهمیه می باشند به صورت مجزا از دیگر داوطلبان در یک گروه جداگانه قرار می گیرند و طبق آن سنجیده می شوند.

مشمولان سهمیه در آزمون سراسری ۱۴۰۲

بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام که در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی sanjesh.org منتشر می شود، متقاضیان در صورتی مشمول استفاده از سهمیه های مختلف می شوند که دارای شرایط ارائه شده برای آن سهمیه باشند.

در ادامه مقاله به شرایط لازم برای مشمولان سهمیه های مختلف و همچنین نحوه گزینش آن ها خواهیم پرداخت.

سهمیه مناطق کنکور

مهم ترین و اصلی ترین سهمیه که در کنکور سراسری اعمال می شود، سهمیه مناطق می باشد. تمام داوطلبانی که در کنکور سراسری ثبت نام و شرکت می کنند، شامل استفاده از سهمیه مناطق هستند.

سهمیه مناطق نیز دارای سه زیر مجموعه می باشد، از جمله سهمیه منطقه یک، سهمیه منطقه دو و سهمیه منطقه سه.

همه استان ها و شهرهای کشور بر اساس میزان دسترسی به امکانات آموزشی و رفاهی ویژه دانش آموزان در یکی از این سه منطقه قرار داده شده اند.

هر داوطلب با توجه به اینکه سه سال آخر دوره دبیرستان خود را در کدام منطقه گذرانده باشد و مدرک دیپلم دریافت کرده باشد، در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرد.

سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت

سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت نیز یکی دیگر از سهمیه های کنکور سراسری می باشد و به این معنی است که ۲۵ درصد از ظرفیت تمام رشته ها در تمام دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به دانش آموزانی که دارای سهمیه ۲۵ درصد ظرفیت هستند تعلق میگیرد.

نحوه پذیرش برای داوطلبانی که مشمول سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت هستند به این صورت می باشد که داوطلب باید موفق به کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد شود.

طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که تنها یکی از شرایط زیر را دارا باشند، مشمول سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت می باشند:

  • همسر و فرزندان شهدا
  • همسر و فرزندان مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندانشان
  • جانبازان ۲۵ درصو و بالات و همسر و فرزندان آن ها

سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت

سهمیه ایثارگران ۵ درصد نیز نوعی دیگر از سهمیه های اعمال شده در کنکور سراسری می باشد. این نوع سهمیه پس از سهمیه مناطق جزو سهمیه های پر متقاضی است، که در آن ۵ درصد از ظرفیت های تمامی رشته ها در تمامی دانشگاه ها به داوطلبانی که دارای این سهمیه می باشند تعلق گرفته است.

نحوه گزینش متقاضیانی که دارای سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت می باشند، به این شکل است که باید موفق به کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین قبولی فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد شوند.

طبق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، داوطلبانی که دارای یکی از شرایط زیر باشند، مشمول سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت می شوند:

  • جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرندانشان
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه

نکته مهم: طبق مواردی که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ ذکر شده است، اگر تعداد مشمولان سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت از تعداد ظرفیت های اختصاص داده شده به این دسته از داوطلبان کمتر باشد، ظرفیت های خالی به دانش آموزان با سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت اختصاص می یابد.

همچنین در صورتی که ظرفیت های اختصاص یافته به مشمولان سهمیه های ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ۵ درصد ظرفیت خالی بمانند، ظرفیت های خالی به دانش آموزانی که دارای سهمیه مناطق و به عبارتی سهمیه آزاد هستند، اختصاص خواهد یافت.

سهمیه رزمندگان کنکور

آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دارای یکی از شرایط زیر می باشند و موفق به کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش ازاد شوند، می توانند با سهمیه کنکور سراسری رزمندگان سنجیده شوند.

  • رزمندگان بسیجی
  • جهادگران جهاد کشاورزی

رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح با حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ به صورت متوالی یا متناوب

آن دسته از داوطلبان که در زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری در جبهه بودند، اگر سه چهارم مدت حضور آن ها در جبهه بیش از شش ماه باشد، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

سهمیه خانواده شهدا

داوطلبانی که دارای شرایط ذکر شده در زیر می باشند، می توانند از سهمیه خانواده شهدا استفاده کنند:

  • پدر شهید
  • مادر شهید
  • خواهر شهید
  • برادر شهید

دانش آموزان با سهمیه خانواده شهدا، می توانند در فرم تقاضانامه اینترنتی، نوع سهمیه کنکور سراسری خود را مشخص نمایند. برای دانش آموزانی که مشمول سهمیه خانواده شهدا می باشند، ظرفیتی مطابق با جمعیت خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.

سهمیه بهیاران در کنکور

داوطلبانی که جزو بهیاران هستند، از سال ۱۴۰۰ به مدت ۵ سال برای پذیرش در کد رشته محل های ارائه شده در دوره روزانه رشته پرستاری میتوانند از این سهمیه کنکور سراسری استفاده نمایند.

ظرفیت در نظر گرفته شده برای مشمولان سهمیه بهیاری، ۵ درصد از ظرفیت رشته های پرستاری دانشگاه های روزانه می باشد.

در صورتی که داوطلبان موفق به کسب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد شوند، می تواند با سهمیه بهیاری در کد رشته محل مد نظر خود پذیرفته شود.

آن دسته از داوطلبانی که واجد شرایط استفاده از سهمیه بهیاری هستند، می توانند اقدام به تکمیل بند ۲۶ و بند ۳۱ فرم تقاضانامه اینترنتی ثبت نام کنکور سراسری نمایند.

سهمیه مناطق سیل زده

پنج درصد از ظرفیت رشته های معرفی شده در دانشگاه های مختلف به دانش آموزان با سهمیه مناطق سیل زده اختصاص می یابد. سهمیه مناطق سیل زده فقط در دانشگاه های استان هایی که از سیل آسیب دیده اند، اعمال می شود.

اگر رشته مورد تقاضا در استان آسیب دیده از سیل وجود نداشته باشد، از ظرفیت استان های هم جوار به این سهمیه اختصاص داده می شود.

داوطلبانی که در مناطق سیل زده هستند و مشمول سهمیه سیل زدگان می شوند، باید برای قبولی در رشته های پزشکی، داروسازی و دندان پزشکی موفق به کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد شوند.

سهمیه دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی

سهمیه انتخاب رشته کنکور به دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی کشوری اعطا می شود. طبق این اطلاعیه به دارندگان مدال طلای المپیاد علمی کشوری در رشته هایی از جمله زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک، ادبی، برای انتخاب رشته در دانشگاه و رشته مد نظر خود سهمیه تعلق می گیرد.

این افراد می توانند برای انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه، درخواست رسمی خود را در کد رشته مورد علاقه خود که در دفترچه انتخاب رشته استخراج کرده اند به همراه فرم انتخاب رشته، تصویر فیش واریزی به حساب سازمان سنجش، همچنین فایل pdf کامل شده از فرم صلاحیت عمومی، گواهی موقت پایان تحصیلات دوره متوسطه، فرم انتخاب رشته، تصویر صفحه اول شناسنامه و ۴ قطعه عکس پرسنلی سایز ۳.۵× ۴.۵ خود را به باشگاه دانش پژوهان تحویل دهند.

دارندگان مدال طلای المپیاد کشوری باید از تاریخ ۴ شهریور تا ۵ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۴ به امور بین الملل باشگاه دانش پژوهان جوان در بلوار آفریقا بالاتر از برج بیمه مرکزی خیابان نیلوفر پلاک ۸ ساختمان شهید بهشتی مراجعه نموده و مدارک را تحویل دهند.

نکته: کپی تمام مدارکی که در فوق ذکر شد باید در اندازه A4 باشد.

همچنین سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد:

دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی کشوری با بررسی و تحلیل کامل نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام نمایند، زیرا تغییر رشته ای که تقاضا نموده اند پس از ارسال مدارک به سازمان سنجش امکان پذیر نمی باشد.

نکته: فرم صلاحیت عمومی باید تحویل باشگاه شود و از ارسال آن به دبیرخانه گزینش سازمان سنجش جدا خودداری نمایید.

اصلاحیه در سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۲

با توجه به آنچه گفته شد، سهمیه های کنکور سراسری امتیازی هستند که سازمان سنجش برای داوطلبان با شرایط مختلف در نظر گرفته است تا نوعی عدالت میان داوطلبان اجرا شود.

اعمال سهمیه ها باعث می شود که داوطلبان با توجه به رتبه ای که کسب کرده اند در کد رشته محل های نسبتا خوبی پذیرفته شوند. این موضوع باعث اعتراض بین داوطلبان با سهمیه ازاد شده است، آن ها می خواهند دانش آموزان در یک سهمیه در نظر گرفته شوند و اگر سهمیه ای قرار است به داوطلبی اختصاص داده شود، در دانشگاه ها به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش شوند.

به این منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اینکه عدالت میان تمام دانش آموزان برقرار شود و حق داوطلبان با سهمیه ازاد یا سهمیه مناطق، تضییع نشود، لایحه تغییرات، اصلاحات و حذفیات سهمیه کنکور سراسری را به دولت تقدیم کرده است.

طبق لایحه تنظیم شده، ظرفیت تمامی رشته ها در دانشگاه های مختلف طبق نمره ای که داوطلبان کسب کرده اند، تقسیم می شود.

لذا نباید بخشی از آن به یک دانش آموز با سهمیه خاص اختصاص داده شود. در این صورت اگر قرار باشد به دانش آموزانی که دارای سهمیه ای به جز سهمیه آزاد هستند، امتیاز خاصی تعلق بگیرد باید مازاد بر ظرفیت دانشگاه ها باشد.

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تصویب این لایحه در دست نداریم و اعمال سهمیه های کنکور ۱۴۰۲ مطابق با سال های گذشته می باشد، در صورت اطلاع پیرامون تصویب و اعمال تغییرات در سهمیه های کنکور ۱۴۰۲ حتما آن را به اطلاع شما می رسانیم.

جمعبندی نهایی سهمیه های کنکور و حداقل نمره قبولی

جدول زیر به طور خلاصه تمام سهمیه های کنکور سراسری است:

سهمیه شرایط
ایثارگران 25 درصد کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
ایثارگران 5 درصد کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
رزمندگان  کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
خانواده شهدا ظرفیت این سهمیه براساس جمعیت شرکت کنندگان در سهمیه خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان تعیین می گردد.
بهیاران کسب حد نصاب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد
مناطق سیل زده کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد/ در رشته هاى پزشكى، داروسازى و دندان پزشكى كسب حد نصاب 85 درصد گزینش آزاد

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا