مشاوره خصوصی علیرضا افشار
منابع و آزمونمنابع و آزمونویدیو

معرفی بهترین منابع کنکور ۱۴۰۲ سه رشته تجربی | ریاضی | انسانی

ویدئو معرفی کتاب های تست و کمک آموزشی کنکور سراسری 1402

معرفی بهترین منابع کنکور ۱۴۰۲


دنبال منابع چه رشته ای هستید؟

 

بر روی عناوین زیر کلیک کنید

بهترین منابع عمومی کنکور 1402
بهترین منابع کنکور 1402 رشته ی تجربی
بهترین منابع کنکور 1402 رشته ی ریاضی

بهترین منابع کنکور 1402 رشته ی انسانی


چه فاکتورهایی برای انتخاب منابع کنکور باید در نظر گرفت؟

برای مطالعه کنکور یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در اوایل سال مطرح است انتخاب منبع مناسب است. انتخاب منبع مناسب ازاین‌جهت اهمیت دارد که  در ماه‌های بعد، هفته‌های بعد در آزمون‌های آزمایشی، در کلاس‌های درس، وقتی با منبع خوب و قابل اعتمادی داوطلب پیش برود، آسوده‌خاطر است. ازاین‌رو تمرکز خود را به مطالعه و یادگیری تکنیک‌ها قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که به شما در انتخاب بهترین منبع کمک خواهد کرد.

با تنوع بالای منابع کنکوری چه کنیم؟

تنوع منابع بسیار زیاد است و اگر قرار باشد درآن‌واحد بخواهیم از منابع مختلفی استفاده کنیم یا تحقیق کنیم تا منبع خوب را بیابیم، زمان را از دست خواهیم داد. تا آنجایی که امکانش هست باید سعی کنیم که روی منابعی کار کنیم که مناسب با شرایط ما باشند.

به طور مثال، منابعی را داریم که منابع تکمیلی‌تر به‌حساب می‌آیند، داوطلب باید این منابع را باید برای زمانی بگذارد که عمدتاً در نیمه دوم سال است و ترازهای بالایی دارد، منابع اولیه را نیز کارکرده است، تست‌های کنکور سراسری را توانسته به‌خوبی پشت سر بگذارد و حالا برای تکمیل اطلاعاتش به سراغ منابع تکمیلی و تست‌های سنگین می‌رود.

ازآنجایی‌که درس‌نامه‌های منابع تکمیلی کمتر است و برای فردی که تازه شروع به خواندن کرده است مناسب نیست. مسلماً این منابع بعد آموزشی جالب برای داوطلب نخواهند داشت، جذابیتی برای وی نداشته، حتی این فرد زاویه دید بد و منفی پیدا خواهد کرد و باعث می‌شود از درس به‌طورکلی دل‌زده شود. منابعی که داوطلب انتخاب می‌کند با روش تدریس معلم، با شرایطی که مشاور یا آزمون آزمایشی در برنامه برای دانش‌آموز دارد پیش می‌برد، هماهنگ باشد.

منابعی که داوطلب انتخاب می‌کند باید با سطح علمی داوطلب متناسب باشد 

منابع درسی باید باعث ارتقا داوطلب شود

مشاورین و آزمون‌های آزمایشی وجود دارد که تمرکزشان بر پیشروی سریع‌تر و تندتر داوطلب، و در انتها دوره و مرورهای بیشتر است. درنتیجه اگر داوطلب قصد داشته باشد با یک مشاور یا با آزمون آزمایشی پیش برود که پیشروی سریع‌تری را برای وی دارد، تأکید آن بر روی دوره و مرور است. اما منبع باید جوری باشد که داوطلب را بتواند پله‌پله ارتقا دهد.

فرض کنید منبعی رو دارید که 1000 تست برای هر فصل گردآوری کرده و شما یک آدم وسواسی هستید که فکر می‌کنید باید تمام 1000 تست رو بزنید تا اینکه روی آن فصل مسلط شوید. پس این حجم منبع اصلاً مناسب با آن داوطلب نیست.

تحمیل منابع از طرف اطرافیان و آزمون‌های آزمایشی

گاهی منابع از طرف اطرافیان یا آشنایان و فامیل به داوطلب می‌رسد. داوطلب منبع رو دارد و با فرض اینکه کامل است در شروع مطالعه دچار سردرگمی می‌شود که چگونه و با کدام یک از آن‌ها شروع کند. برای مثال در همان ابتدا شروع به زدن تست می‌کند. در اینجا فرد دچار آفت منابع شده است.

یا زمانی که داوطلب در آزمون آزمایشی ثبت‌نام کرده است، مجبورا باید از منابع آن استفاده کند و بخشی از پولی که داوطلب برای آزمون داده است صرف آن منابع شده و داوطلب حالا بودجه‌اش در حدی نیست که بتواند منابع بهتری تهیه کند.

تحقیق از مشاور و داوطلب کنکور

در بحث انتخاب منبع سطح علمی باید در نظر گرفته شود، تحقیق کردن از مشاور کنکور (مشاوری که بی‌طرف باشد نه تبلیغاتی) و داوطلب کنکوری که کارکرده باشد می‌تواند مؤثر باشد. فاکتور سوم، معلمی که می‌خواهد با داوطلب کار کند، خودش با چه منبعی راحت است. بعضی از معلم‌ها جزوه دارند و جزوه خودشان منبع خوبی است.

چگونه بهترین منابع کنکور را انتخاب کنیم؟

گاهی معلم بر روی منبع خاصی تأکید دارد و داوطلب خود منبع دیگری خریده و مشاور به وی منبع دیگری پیشنهاد داده است، در این زمان باید چگونه منابع را انتخاب کنیم؟! مشاوران عمدتاً باید سعی کنند با منابعی که داوطلب دارد کار کنند و نباید برای داوطلب هزینه اضافه کنند.  قبل از شروع مطالعه داوطلب باید منابع خود را جمع‌بندی کند.

برای مثال ما نمی‌توانیم بگیم من مواد اولیه گرفتم حالا می‌خواهم با آنها کیک درست کنم. آشپز مواد اولیه‌ای که گرفته شده رو بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که چند تا از مواد رو اشتباه گرفته‌اید و برای کیک مناسب نیست در این زمان برای تهیه کیک نیاز است که یک سری مواد جدید بگیرید. کاری که باید انجام شود این است که اول با آشپز مشورت کنید، از او درباره مواد اولیه سؤال کنید. پس بهتر است با یک فرد باتجربه صحبت کنید و از وی بخواهید شما را راهنمایی کند.

پس داوطلبین کنکور قبل از اینکه هزینه کنند و منبع بخرند بهتر است با افراد کم‌تجربه یا تبلیغاتی که منابعی که معرفی می‌کنند بعد تبلیغات و فروش و پورسانت دارد، مشورت نکنند.

پیدا کردن منابع از اینترنت و پیج های اینستاگرامی

بهتر است دانش‌آموز ابتدا تحقیق خود را انجام بدهد، البته نباید این کار به حدی طولانی شود که فرد از درس‌خواندن جا بماند. برای تهیه منبع باید از منابع معتبر تحقیق کنید.

برخی از افراد هستند تنها از اینترنت سرچ می‌کنند، البته کار بدی نیست اما همیشه هم کار درستی نیست. مثلاً ما می‌توانیم با 10 نفر آدم روزی 10 بار فلان منابع رو تخریب کنیم و از فلان منبع تعریف کنیم. به این صورت مشخص نمی‌شود که آیا واقعاً منبع خوبی است یا نه.

استفاده از اینترنت برای پیداکردن منابع هم می‌تواند مفید باشد هم تبلیغاتی. زمانی که شما برای تحقیق به یک سایت مراجعه می‌کنید باید بررسی کنید آیا سایت برای تبلیغات است و یا واقعاً در حال انتقال تجربیاتش است. برای مثال یک رتبه برتر کنکور که صحبت می‌کند، اینکه اسم 10 تا انتشارات را بیاورد برایش فرقی ندارد. بهتر است نکات مفید منابع را گفته و به هر فرد می‌تواند یک منبع را توصیه کند.

آیا هر فرد باید از یک منبع استفاده کند؟

در بحث منابع، بهترین وجود ندارد، وسواسی نباید عمل کرد، رتبه تک‌رقمی‌ای بوده که با منبع a کارکرده و رتبه برتر کنکور دیگری با منبع b کارکرده است. نمی‌توانیم نفرات اول کنکور را مرجع قرار دهیم و بگوییم که چون این افراد از این منابع استفاده کرده‌اند پس این منابع، بهترین منابع هستند و اگر این منابع را نداشته باشیم یعنی نمی‌توانیم کنکور را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

برای مثال ممکن است بسیاری از افراد دلیل موفقیت مسی را مربی مسی بدانند اما باید توجه داشته باشید که مربی مسی، مربی صدها و هزاران نفر دیگر نیز بوده است اما تنها یک نفر مسی شده است. شروع کرده و علاوه بر شروع خوبی که داشته خودش هم پیگیر بوده است. در انتخاب منابع باید توجه داشته باشید که باید تحقیقات لازم انجام بشود 10 روز 2 هفته با افراد مختلف مشورت کنید و سایت‌های معتبر را بررسی کنید.

باید تحقیق کنید و بعد از تحقیق و گرفتن منابع، بهتر است به دنبال منابع جدید نباشید. چون هر درس بالاخره سختی‌های خاص خود را دارد حتی دین و زندگی هم ممکن است داوطلب جایی از درس‌گیر کند. منابعی که داوطلب انتخاب می‌کند باید با خود فرد متناسب باشد بیشتر هم آموزش‌محور باشد که داوطلب بتواند آموزش و تست و کارکردن و غیره رو با همان انجام دهد.

در طول سال تحصیلی به چند نوبت نیاز داریم که منبع تهیه کنیم؟

به داوطلب بستگی دارد. اگر یک کنکوری 1402 الان شروع به مطالعه کند، درصورتی‌که به‌خوبی برنامه درسی خود را پیش ببرد ممکن است تا پایان تابستان نیاز به دو منبع داشته باشد. بهترین داوطلبین با 2 یا 3 منبع در مجموع کار می‌کنند:

  • یک منبع برای آموزش و تست (گاهی این منبع ممکن است جزوه معلم یا مؤلف یک برند باشد)
  • دومی حل تست بیشتر
  • اگر کسی زمان داشت می‌تواند تست‌های منبع سومی را نیز بزند

ولی بحث کیفیت و تحلیل تست نیز است. در آموزش نباید وسواسی بود. باید توجه داشته باشیم که نباید دچار آفت منبع شوید، یعنی منبعی را کامل نخوانیم و کنار بگذاریم و به سراغ منبع بعدی برویم. یک منبع را خوب بخوانید، عالی کار کنید اگر نیازتان برطرف نشد، به سراغ منبع بعدی بروید. برخی دو منبع هم‌زمان می‌گیرند و هر دوی این منابع را می‌خواهند با هم بخوانند.  دوره و مرور و از وقت بقیه درس‌ها کم می‌کنند و در نهایت این کار باعث متضرر شدن آنها می‌شود.

پیشنهاد ما برای انتخاب منبع ۱۴۰۲

این درست نیست که برای کل سال منبع تهیه کنیم. بهتر است برای هر درس یک منبع تهیه کنیم. پیشنهاد این است که منابع پایه رو اگر از سال 10 و 11 دارند، استفاده کنند. اگر قصد خرید دارند بهتر است منابع جامع و پایه را تهیه کنند. بهتر است آپدیت کنکور را تهیه کنند. آپدیت کنکور یعنی سؤالات داخل و خارج آخرین دوره برای مثال تا 1401 را داشته باشد پشت کنکوری 1402 می‌تواند از منبع 1400 یا 1401 استفاده کند. چون تغییراتی که وجود دارد در حد ویرایش است. پشت‌کنکوری‌ها می‌توانند از منابع قبلی خود استفاده کنند

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد بازار کار رشته ها

دانلود ویدیو


بهترین منابع عمومی کنکور 1402

چیزی که تا امروز اطلاع داده شده است تاثیر مستقیم نمرات سال دوازدهم و حذف عمومی از فرآیند آزمون تستی از کنکور سراسری. البته باید توجه داشته باشید که عمومی‌ها به صورت غیرمستقیم بر روی کنکور تاثیر می‌گذارند چون در امتحانات نهایی هستند و تاثیر معدل آن نیز مستقیم است.

ادبیات فارسی: سیر تا پیاز گاج

ممکن است گاهی قانون تغییر کند ، یعنی اگر تاثیر معدل به صورت مثبت شد (بنابراینکه این اتفاق چندین سال افتاده یعنی اوایل از تاثیر مستقیم صحبت کنند و سپس بگویند که تاثیر آن مثبت است.) درصورتی که این اتفاق افتاد و تاثیر مثبت شد می‌دانیم که عمومی‌ها حتما در فرآیند تستی آزمون سراسری هستند و اگر دخالت آن شبیه به سایر دروس باشد، در این شرایط ما برای کار آموزشی ساده می‌توانید از نشر دریافت می‌توانید استفاده کنید؛ افرادی که سطح علمی خوبی دارند می‌توانند از هفت خان خیلی سبز و نشر الگو با کتاب‌های مبحثی.

درس دین و زندگی

در حیطه تشریحی نمونه سوالات نهایی سال قبل کافی است. منبع خاصی نیست برای کار تشریحی و این درس، درس چالش برانگیزی محسوب نمی‌شود. برای کنکور سراسری در مرحله اول کتاب خیلی سبز و در مرحله بعدی منبع سفیر خرد پیشنهاد می‌کنیم که بچه‌ها از آن به عنوان منبع تکمیلی می‌توانند استفاده کنند.

زبان انگلیسی : افرادی که سطح علمی خوبی ندارند می‌توانند از ماجراهای منو درسام در حیطه تشریحی. از گاج برای حل تست ساده می‌توانند استفاده کنند. برای حل تست‌های سنگین‌تر می‌توانند از خیلی سبز یا مبتکران استفاده کنند.

عربی: سیر تا پیاز گاج 10، 11، 12

 اگر دروس عمومی از کنکور 1402 حذف شوند ما برای امتحانات نهایی دوازدهم عربی 10 و 11 رو نیز باید بلد باشیم، چون عربی همه جا در قواعد به هم مرتبط هستند و داوطلب باید از دهم، یازده و دوازده سیر تا پیاز را کار کند تا با اطمینان کامل امتحانات نهایی را پشت سر بگذارد. برای تست زنی در وهله اول منبع خیلی سبز و در وهله بعدی نردبان خیلی سبز منابع خوبی هستند.

بهترین منابع زبان انگلیسی کنکور

کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز و بعد از آن کتاب زبان انگلیسی جامع مبتکران برای هر دو نظام جدید و قدیم منابع مناسبی هستند.

اگر در درس زبان انگلیسی کمی ضعیف تر هستید کتاب میکرو طبقه بندی گاج نیز مناسب است.

فعلا در تابستان 1401 هستیم بهتر است فعلا عمومی ها مطالعه نشوند. زمان بگذرد، شاید قوانین و مقررات وضع شده به نحو دیگری تغییر کرد که در این شرایط می‌توانیم بر روی عمومی‌ها متناسب با دروس اختصاصی سرمایه گذاری کنیم و در صورتی که در کنکور تاثیر داشت شروع کنیم به مطالعه دروس عمومی.

در صورتی که درس ادبیات فارسی اگر به صورت نهایی برگزار شود، تفاوتی که ایجاد می‌کند با کنکور این است که فرد حفظ شعر را نیز خواهیم داشت که این مورد در کنکور سراسری وجود ندارد و شما باید از سال دهم آرایه‌های ادبی را نیز بلد باشید. بلد بودن آرایه‌های ادبی بسیار اهمیت دارد و در پایه‌های سال دوازدهم و در امتحانات تشریحی نهایی بارم زیادی دارد.

در صورتی که در خرداد 1402 ما دروس عمومی را در کنکور نداشتیم و فقط در امتحانات  نهایی ما باشند مطمئن باشید که 2 الی 3 نمره برای امتحانات سخت گیری‌های وجود دارد و سوالات فنی در امتحانات نهایی داده می‌شود.

مسلما برای پاس کردن دانش‌آموزان چالش ایجاد کنند ولی برای نمرات 17، 18، 19 و 20 یک رقابت و چالشی وجود خواهد داشت.

از این جهت ما کتاب کمک درسی برای دروس عمومی برای حل تمرین نیاز داریم.  اگر در خرداد 1402 دروس عمومی حذف بود، باید منتظر سوالات امتحانات نهایی در حد 17 الی 20 سنگین‌تری باشیم که باید توجه داشته باشید که خوب کار کنید. این دروس عمومی ترازبندی می‌شود و به اضافه اون ترازی که برای دروس اختصاصی آورده می‌شود، در مجموع رتبه و نمره آزمون سراسری را تشکیل می‌دهند و خوب می‌دانیم که امتیاز آوردن از دروس عمومی و به خصوص امتحانات تشریحی کار به مراتب آسان‌تری است تا امتیاز آوردن از دروس اختصاصی و امتحانات صورت تستی.

پس همه هم و غم و سعی و تلاش خود را می‌گذاریم که بیشتر از نیمه دوم سال بریم سمت تشریحی کار کردن دروس عمومی و اگر احیانا قانون برگشت و عمومی‌ها در فرآیند کنکور بود، در ان زمان می‌توانید از این منابع که نام بردیم می‌توانید استفاده کنید.

دانلود ویدیو


بهترین منابع تجربی کنکور ۱۴۰۲

منابعی که قرار است برای کنکور تجربی معرفی کنیم با توجه به راحت بودن درصدی از دانش‌آموزان با این منابع بوده است؛ البته باید توجه داشته باشید که این امر به این معنا نیست که تنها این منابع خوب هستند. منابع بسیاری در دسترس وجود دارد که ممکن است از سمت رتبه‌های برتر و معلمان و غیره به داوطلبین معرفی شود و یا جزواتی که در دسترس شما قرار می‌گیرد همگی منابع هستند. البته اگر منابع دیگری نیز دارید بهتر است درباره آن‌ها تحقیق انجام دهید، ممکن است در این مقاله به آن اشاره نکنیم اما منبع غنی و خوبی باشد.

باید توجه داشته باشید که افرادی که در رشته تجربی نبوده اند ولی قصد دارد کنکور تجربی را بدهد باید با مشاوره صحبت کنند و ساده‌ترین منبع را برای مطالعه انتخاب کنند؛ یا افراد المپیادی منابعی که گفته خواهد شد را قبلا خوانده و کار کرده اند، باید به دنبال منابع دیگری به غیر این منابعی که اشاره خواهیم کرد بروند.

در این مقاله منابعی که معرفی خواهیم کرد دارای سطح نرمال و متوسطی هستند.

از منابع کنکور 1401 و 1400 نیز می‌توانید استفاده کنید زیرا تفاوت چندانی با کنکور 1402 ندارد.

منابع شیمی و فیزیک تجربی

بهتر است با منبع خیلی سبز یا مبتکران شروع شود. منابع شیمی باید جامع و پایه باشد، یعنی شامل 10 و 11 در یک جلد باشد یا به طور جداگانه. بعد با نردبان خیلی سبز یا IQ برای حل تست بیشتر از آن استفاده کنید.

بهتر است برای فیزیک با منبع خیلی سبز یا میکرو گاج شروع کنید. ممکن است خیلی سبز درسنامه‌هایش برای برخی از دانش‌آموزان مفهومی‌تر باشد ولی گاج میکرو نیز منبع خوبی است. باید توجه داشته باشید که منظور ما میکرو طبقه بندی است نه میکروطلایی.

منابع ریاضیات تجربی

برای درس ریاضیات در رشته تجربی بهتر است برای شروع داوطبین از منبع مهروماه یا گاج میکرو استفاده کنند و در ادامه منبع خیلی سبز کار تکمیلی‌تر است. اگر داوطلبی بر روی خیلی سبز تسلط داشت و بلد بود میتواند به صورت منبع تکمیلی منبع نشر الگو را بگیرد. الگو هم باید توجه داشته باشیم که دو دستته کتاب دارد، یکی از دسته‌ها دسته کتاب‌های آموزشی‌تر است و دیگری دسته کتاب‌های تکمیلی‌تر است. این دسته کتاب‌های تکمیلی تست‌های زیادی دارد که تست‌های آن بیشتر تالیفی است.

منابع درس زمین‌شناسی

قبل از معرفی منبع برای درس زمین شناسی گفته شده که ضرایب در زیر گروه‌ها را حذف کنند، البته این نظر به طور قطع نیست و باید دید بعدا چه چیزی تصویب می شود و چه اتفاقی خواهد افتاد. در این شرایط کار به این صورت خواهد بود که زمین شناسی نیز باید خوانده شود و ضریب 1 آن فقط برای زیر گروه 2 نیست، برای همه زیرگروه‌ها مشترک خواهد بود یا زیست شناسی اگر با ضریب 4 است برای همه زیر گروه‌ها نیز این ضریب 4 است. اگر این اتفاق بیفتد داوطلبین باید زمین شناسی را نیز مطالعه کنند. اگر این اتفاق افتاد و ضریب درس زیست شناسی نیز تغییر کرد می‌توانید از منبع مهر و ماه استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که در تابستان زمان خواندن این درس نیست، چون یک درس حفظی است.

منابع درس زیست شناسی

منبع برای درس زیست شناسی بسیار زیاد و اختلاف نظر نیز در آن وجود دارد. منابع خیلی سبز یا گاج میکرو برای شروع بسیار مناسب هستند (علی الخصوص خیلی سبز). در وهله بعدی و بعد از تکمیل تست‌ کتاب‌های نامبرده، IQ گاج نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی ممکن است منبع الگو را برای خود مناسب ببینند، آنها می‌توانند از با الگو شروع کنند و سپس برای تست‌های تکمیلی به سراغ تست IQ گاج بروند.

داوطلبینی که تغییر رشته‌ای هستند و با زیست آشنایی خاصی ندارند، این افراد می‌توانند فاگو زیست را برای مطالعه بگیرند. اول این دروس را کار کنید مثلا مهر و ماه و مبتکران منابع استارتر هستند که درسنامه، تست و پاسخنامه دارد و بهتر است بعد از این منابع به سراغ منابع دیگر و تکمیلی که شامل آزمون نردبان، IQ، سه سطحی قلم چی و غیره نیز مفید هستند.

چه دسته‌ای از منابع باید تهیه شود؟

برای درس ریاضیات بهتر است منبع جامع آن تهیه شود، اما برای درسی مانند زیست شناسی بهتر است منابع سال به سال را تهیه کنید.

دانلود ویدیو


بهترین منابع کنکور ریاضی ۱۴۰۲

داوطلبان کنکور سراسری رشته ریاضی 1402 باید چه منابعی را برای کنکور مطالعه کنند؟ این سؤال پرتکرارترین پرسش شروع مطالعه برای کنکور است. در رشته ریاضی انتشارات زیادی کتاب کمک‌درسی تولید کرده‌اند و باعث شده‌اند با حجم بالایی از منابع مواجه شویم. در این صورت انتخاب همیشه سخت‌تر می‌شود، اما هرچه سریع‌تر به این سؤال پاسخ داده شود، داوطلب را جلوتر می‌اندازد. اگر شما نیز جز داوطلبینی هستید که این سؤال برایتان مطرح شده است، در این مقاله به طور کامل پاسخ آن را خواهید یافت.

منابع کنکور ریاضی 1402

در رابطه‌ با منابع کنکور ریاضی باید گفت که نظر دروس به دو بخش عمومی و تخصص تقسیم می‌شوند. هرچند که صحبت‌ها حاکی از حذف دروس عمومی از کنکور ریاضی است. در اینجا قصد داریم تا در ابتدا منابعی را به شما معرفی کنیم که برای شروع کار مناسب باشد و یک دانش خوبی به دانش‌آموز بدهد. این منابع ساده‌تر هستند، درس‌نامه دارند، تست سراسری در آنها وجود دارد و پاسخ تست‌های طولانی تر است.

برخی از منابع بسیار مناسب و خوب هستند اما نه برای شروع در واقع اگر در ابتدای کار به سراغ منابع چون موج آزمون بروید فقط باعث سردرگمی خود می‌شوید و یک‌کلام باخت داده‌اید. شما ابتدا باید مباحث را بلد باشید تا بتوانید به تسلط برسید. ابتدا بگوییم که منابع استارتر به معنای منابعی است که شما کمی پایه مناسب دارید. اگر که‌این‌طور نیست و می‌دانید اوضاع شما نامناسب است، ابتدا به سراغ کتب درسی و یا حتی کتاب‌های سیر تا پیاز گاج بروید.

منابع مناسب برای شروع (استارتر)

برای درس حسابان بهتر است از یک منبع جامع استفاده کنیم یا منبعی که به دروس پایه سال دهم گریزی زده باشد و مباحث ریاضی دهم را نیز پوشش داده باشد. علت اصلی نیز این است که دروسی چون معادله نامعادله، استارت آن‌ها از سال دهم است و نمی‌توان منابع سال‌به‌سال برای آن‌ها در نظر گرفت. پیشنهاد ما برای درس حسابان، منابعی مثل گاج میکرو طبقه‌بندی است.

برای درس هندسه باید گفته که این درس به دو بخش تقسیم می‌شود بخش اول که هندسه پایه است و حالت کلی دارد و کمی بد قلق است. بخش دوم نیز هندسه سال دوازدهم است که بیشتر فرم فرمولی دارد و نیازمند اثبات و ابتکار عمل است. برای هندسه پایه پیشنهاد ما منابع سیر تا پیاز گاج و هندسه آبی قلم چی است. اگر با این کتاب‌ها به سطح خوبی رسیدید می‌توانید به سراغ کتاب نشر الگو بروید و تست‌های آن را بزنید.

برای آمار و احتمالات و گسسته، کلاً یک منبع معرفی می‌کنیم، کتاب خیلی سبز و داوطلبینی که کمی قوی تر هستند می‌توانند از نشر الگو استفاده کنند. همچنین آبی قلم چی نیز برای دانش‌آموزانی که با این درس مشکل دارند گزینه مناسبی است.

برای درس شیمی نیز منبع آموزش پایه‌ای کتاب خیلی سبز است. به‌طورکلی اگر به دنبال درس‌نامه هستید و سطح خیلی پایینی دارد، خیلی سبز و گاج استارترهای خوبی هستند. اگر سطح متوسطی دارید می‌توانید از مبتکران کمک بگیرید و برای افرادی که سطح علمی بالای دارند، نشر الگو گزینه مناسبی است.

بر خلاف درس حسابان، در درس شیمی کتاب جامع مناسب نیست و بهتر است از منابع سال‌به‌سال استفاده کنید. نهایتاً می‌توانید شیمی ده و یازده تحت عنوان جامع پایه استفاده کنید؛ چراکه سال دوازدهم  کاربرد پایه را دارد و به‌صورت تک‌موضوعی به پایه وابسته نیست.

برای درس فیزیک پیشنهاد استارتر خیلی سبز است که با افزایش دانش می‌توانید به سمت نشر الگو هم بروید.

منبع تکمیلی

منابع تکمیلی منابعی هستند که پس از پیداکردن دانش کلی به مباحث باعث تسلط کامل شما به دروس می‌شوند. این سری از منابع بیشتر فرم حل نمونه سؤال و تست‌زنی دارند تا مواردی که آموخته بودید را محک بزنید. در رابطه‌ با منبع تکمیلی باید گفت که کتب نشر الگو گزینه مناسبی هستند و بیشتر تست‌ها را پوشش می‌دهند. دروسی چون ریاضیات سال دهم، هندسه دوازده، آمار و احتمالات و گسسته سال یازدهم و دوازده باید از منبع تکمیلی کمک بگیرید.

در رابطه‌ با درس شیمی نیز کتاب‌هایی وجود دارند که شامل حفظیات شیمی می‌شوند که بهتر است از دی‌ماه استارت بزنید و برای شروع یا تابستان مناسب نیستند.

مطالعه کنکور ریاضی در تابستان

همان‌طور که گفتیم باید از منابع مناسب برای شروع هر درس استفاده کنید حتی اگر یک منبع باشد. مشکلی ندارد اگر که پایه ضعیفی دارید شروع به خواند تشریحی کنید. درس‌نامه‌ها را بخوانید و یک منبع تست بزنید. درواقع اگر چنین کاری انجام دهید، برده‌اید.

نکته دیگر منابعی است که توسط مدرسین شما عنوان می‌شود. ایرادی ندارد اگر این منابع را نیز مطالعه کنید اما نکته‌ای باید بدانید این است که درس فیزیک و ریاضی شما در کنکور سخت‌تر از درس تجربی است اما درس شیمی می‌تواند هم سطح باشد. هم این است حتی اگر از یک منبع به پیشنهاد هرکسی جلو می‌روید و یاد می‌گیرد، برای حل تست از منابع مختلفی کمک بگیرید.

توصیه ما

برخلاف سایر رشته‌ ها توصیه کلیدی به داوطلبین کنکور ریاضی این است که تمام دروسشان را در طول تابستان کار کنند و از هیچ درسی غافل نشوند چرا که تمامی درس‌های شما تحلیل هسند و نیازمند یادگیری عمیق هستند.

دانلود ویدیو


بهترین منابع کنکور انسانی ۱۴۰۲

یکی از  مهم‌ترین مباحثی که باید در زمان کنکور به‌خوبی آن را مشخص کنیم، بحث منابع است. در مورد رشته انسانی ممکن است سؤالات بیشتری در مورد منابع کنکور وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل ابهامات مرتبط با منابع انسانی را برای شما عزیزان بر طرف کنیم.

منابع  کنکور انسانی برای داوطلبان کنکور 1402

در حیطه رشته انسانی تنوع انتشاراتی که  روی منابع انسانی کار می‌کنند کم است. ازاین‌جهت ممکن است با خود فکر کنید دست شما در انتخاب صحیح بسته است، اما چنین نیست.  در بین رتبه‌های برتری که وجود دارند، دیده می‌شود که توانسته‌اند از تمامی منابع موجود در بازار، صرفاً با یک منبع آموزش ببینند و با سایرین حل تست انجام دهند. در اینجا نیز منابعی که باتوجه‌به نظر مدرسین رشته انسانی می‌تواند مفید باشد را برای شما جدا کرده‌ایم. این منابع برای شروع کار هستند و دارای محتویاتی هستند که شما به‌تنهایی و با مطالعه درس‌نامه، به‌راحتی بتوانید از پس دروس فهم و تست دروس توصیفی بر بیاید و در دروس تحلیلی نیز بتوانید اوضاع خود را بهتر کنید.

درصورتی‌که برای یادگیری دروس خود از مدرسین کنکور کمک می‌گیرد، جزوه تدریسی مدرسین نیز می‌تواند یک منبع بسیار مناسب باشد.

 منابع کنکور درس ریاضیات رشته انسانی:

برای درس ریاضی رشته انسانی، می‌توانید از کتاب سیر تا پیاز گاج که بیان روانی دارد استفاده کنید. این کتاب بیشتر شامل بخش‌های تشریحی است که با بیان مناسب مباحث کتاب را پوشش می دهد. تعداد تمرینات و تست‌های این کتاب محدود است اما اگر به دنبال یادگیری ریاضی هستید، کتاب بسیار مناسبی است.

اگر مفاهیم کتاب سیر تا پیاز برای شما راحت بود و یا به‌خوبی توانستید با این کتاب آموزش ببینید، در قدم بعدی می‌توانید از کتاب آبی کانون و حل تست سراسری کمک بگیرید.

نکته مهمی این است که نیازی نیست تمامی مباحث ریاضی را به طور کامل بیاموزید چون میانگین درصد ریاضی در انسانی بالا نیست اما می‌توانید با انتخاب مباحثی که در آن می‌توانید به تسلط بیشتری دست پیدا کنید، درصد قابل قبولی در این درس به دست آورید.

ازآنجایی‌که درصدهای دروس تخصصی معمولاً بالا هستند، نباید به خود بگویید که درس ریاضی را کنار می‌گذارید، درواقع درصد درس ریاضی می‌تواند برای شما تعیین‌کننده باشد و شما را جلو بیندازد.

برای درس عربی:

در مورد درس عربی باید گفت که کتاب گاج و خیلی سبز، در دو منابع بسیار خوب و مناسبی برای یادگیری و تفهمیم عربی هستند. اگر برای شروع می‌خواهید یکی از این کتاب‌ها را انتخاب کنید، گاج می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد چراکه بیان روان‌تری دارد. اگر سطح عربی شما بسیار پایین است و قصد دارید با کمک منبع یاد بگیرید، از کتاب سیر تا پیاز گاج کمک بگیرید. سپس با کمک کتاب خیلی سبز به سراغ بخش تستی و ترکیبی بروید.

برای درس جغرافیا، جامعه‌شناسی و علوم وفنون:

کتاب مشاوران و مهر و ماه می‌توانند منابع مناسبی برای این درس باشند. در درس جامعه‌شناسی نیز کتاب میکرو برای شروع کتاب مفیدی است و در ادامه از یک کتاب خیلی سبز برای تست‌زنی استفاده کنید.  در مورد درس علوم و فنون می‌توان از منبع آغازین مهرو ماه و برای ادامه می‌توان از خیلی سبز استفاده کرد.

درمورد درس فلسفه و منطق:

در مورد این درس که یک درس تحلیل به‌حساب می‌آید ابتدا با مدرسین خود هماهنگ باشید و جزوه تدریسی آنها را به‌عنوان منابع مطالعه کنید، سپس از کتاب خیلی سبز برای تست‌زنی کمک بگیرید.

چند نکته مهم برای فصل تابستان

اتفاقی که ممکن است رخ بدهد اما هنوز مشخص نیست، حذف زیرگروه‌ها است. در این صورت ضرایب تغییر می‌کند و شما باید حواستان به ضرایب باشد. به‌عنوان‌مثال درس جامعه‌شناسی برای هر رشته‌ای که بخواهید ضریب دو دارد. اگر دروس عمومی از کنکور حذف شود، ممکن است ایفای نقش دروس تخصصی تغییر کند و درس‌ها در یک جایی پراهمیت و در جایی کم‌اهمیت شوند.

پیشنهاد ما  این است که برای فصل تابستان با درس‌های چالشی کنکور انسانی همراه باشید و این دروس را اولویت مطالعه خود قرار دهید. به‌عنوان‌مثال با عربی، ریاضی و … شروع کنید.

این صحبت‌ها به این معنی نیست که سایر دروس مثل جغرافیا کم‌اهمیت‌تر هستند بلکه به این معناست چالش یادگیری آنها کمتر است. در واقع دروسی مثل روان‌شناسی ازآنجایی‌که تک کتاب هستند می‌توانید هم خوب یاد بگیرید و هم خوب امتیاز کسب کنید. می‌توانید در اولویت بعدی برای درس روانشناسی و اقتصاد وقت بگذارید.

آیا برای کنکور انسانی کتاب درسی را هم مطالعه کنیم؟

این یکی از متداول‌ترین سؤالاتی است که دانش‌آموزان انسانی می پرسند. پیشنهاد ما این است که ابتدا از کتاب‌های کمک‌درسی و تستی استفاده کنید و سپس  به مطالعه کتب درسی بپردازید.

برای دروس ترکیبی که بخشی از آنها در پایه‌های مختلف قرار دارند. به‌عنوان‌مثال درس علوم فنون و ادبیات، بخش‌های متخلف اما مرتبط در پایه‌های تحصیلی دارد. برای همین توصیه می‌شود ابتدا به سراغ فصل‌های مرتبط در پایه‌های مختلف بروید و آنها را مطالعه کنید، سپس به سراغ منابع کمک‌درسی بروید. چرا که منابع به‌صورت تکمیلی در این دروس نقش ایفا می‌کنند و بهتر است با یک‌پایه مناسب آن‌ها را شروع کنید.

دانلود ویدیو


نوشته های مشابه

49 دیدگاه

  1. سلام استاد
    استاد اولین کنکور من برای سال ۱۴۰۰بوده
    بنظرتون باید همه کتاب تست هاو منابعی که دارم رو عوض کنم
    رو بعضی هاشون نوشته ویژه کنکور ۹۹
    و بعضی ها هم نوشته ویژه کنکور۱۴۰۰

      1. سلام برای کنکور تجربی ۱۴۰۳ برای کسی که تاحالا اصلا تست نزده و خوب تستی کار نکرده برای درس زیست یا شیمی یا فیزیک باید منابع تک پایه استفاده کنه یا منابع جامع ؟
        ممنون میشم جواب بدید

  2. سلام‌ استاد مگه زیست و شیمی دهم سال ۱۴۰۱ تغییر عمده نداشت نسبت به ۱۴۰۰ ؟ با این وجود قابل استفادن؟

    1. سلام
      بله منابع سال قبل هم قابل استفاده اس تا حد ۹۵٪ بخصوص برای شروع

  3. سلام آقای افشار و خسته نباشید.
    ببخشید امسال بررسی تغییرات کتاب ها نسبت به سال قبل در سایت قرار میگیرد؟🙏
    و این که میشود لطف کنید و یک فایل آموزشی هم در مورد ما پشت کنکوری ها و چطوری
    خواندن با توجه به مصوبه ی جدید آماده کنید؟ من واقعا خیلی سردرگمم و اصلا نمیدونم باید
    عمومی و اختصاصی رو چطوری بخونم🥺

  4. سلام
    کتاب ریاضی جامع تجربی با طعم گلابی 🍐 واقعاً واقعاً خیلی خیلی عالیه 👌👏👌
    ای کاش اونو هم معرفی میکردید…

  5. سلام وقت بخیر استاد من ورودی یازدهم تجربی هستم و تا الان درست درس نخونوم تابستون هم از دست دادم نمیدونم باید چیکار‌کنم واقعا موندم به نظرتون سال دهم رو تو دوران تحصیلی یازدهم بخونم؟یا بزارم برا تابستون یازدهم به دوازدهم؟نمیدونم سردرگم شدم منابعی که الان واسه دهم دارم رو میتونم تو تابستون یازدهم بزنم؟یا خیر؟منابعم خیلی سبز هستن همه به غیر ریاضی که مهر و ماه هست به نظرتون من با این منابع میتونم بالای ۸۰بزنم؟یا ۹۰؟البته برا یازدهم هم قصد دارم همه رو خیلی سبز بگیرم به غیر ریاضی نمیدونم اشتباه میکنم یعنی؟و برای دوازدهم دوران جمع بندی رو منبع جدید کار کنم چطوره؟البته وقتی همه منابع دواردهم رو زدم…و اینکه تو دوران یازدهم از یه منبع استفاده کنم تو دوران جمع بندی ش یه منبع دیگه؟میشه لطفا کمکم کنید ممنون میشم( البته ازمون ماز هم شرکت کردم یکم سطحش بالاس این منابع پاسخگو هست؟)

    1. سلام
      با منابع خیلی سبز یا گاج میکرو استارت شیمی و زیست و ریاضی دهم بزن
      کم کم از استارت مهر هم یازدهم شروع کن
      برای کسب درصد بالاتر هم حتما باید با منبع دوم حل تست بیشتر انجام داد تا راه بیفتی برای درصدهای بالاتر

  6. سلام, خسته نباشید ,3سوال داشتم:
    1-منظورتان از میکرو گاج همون میکر طبقه بندی(2جلد پایه+2جلد دوازدهم )یا فیزیک میکرو طلایی (1جلد درسنامه+1جلد تست و پاسخ تشریحی)؟؟؟
    فرق این دو تاچیه؟؟؟
    2–من زیست 3جلدی مهروماه واسه پارساله دارم به نظرتان منبع خوبیه یا زیست خیلی سبز رو بخرم ؟؟
    3-باتوجه به حذف عمومی ها شماتوصیه میکنید چند درس روزانه بخوانیم ؟/چه درس هایی راباهم بخوانیم؟/ هرکدومو روزی چند ساعت بخونیم؟؟؟
    ممنون

    1. سلام
      ۱ـ
      بله منبع ۴ جلدی خیلی تست های مفصل و زیادی داره

      ۲ـ مهر و ماه برای استارت خوبه و بعدش آی کیو کار کن
      ۳ ـ روزانه ۴ درس کار بشه خوبه

      حجم کار و زمان مطالعه کم داشته باش
      تست خوب باش (هم جدید و هم پوششی)

  7. سلام استاد وقتتون بخیر،دو تا سوال داشتم:
    ۱- من شیمی پایه میکرو طبقه بندی دارم اما برای کنکور ۱۴۰۰ بوده خواستم بدونم با توجه به اینکه کتاب شیمی دهم مخصوصا تغییراتی داشته و متن هم در درس شیمی مهم هست نیاز هست مثلا کتاب خیلی سبز بگیرم یا نه این میکرو هم با این شرایط خوبه؟و اینکه سطح میکرو بالاتره یا خیلی سبز؟
    ۲- کتاب ها مثلا فیزیک اگه پایه به پایه کتاب بگیریم بهتره یا وقتی که پایه و دوازدهم بگیریم،خیلی تفاوتی تو کیفیت کار داره یا نه؟

  8. سلام استاد من کنکوری 401 بودم و میخوام برای دی 402 دوباره تلاشمو بکنم
    راجب منبع ریاضی و فیزیک سردرگمم
    تو کنکور 401 هم جفتشون رو 50 زدم چی پیشنهاد میدین؟

    1. پست منابع همینی هست که کامنت گذاشتید
      نردبان و آی کیو هم خوبه

  9. سلام خسته نباشید،با توجه به اینکه امسال خیلی از دوستان انتخاب رشته کردن و قبول شدن اما ثبت نام نمیکنن آیا امکانش هست برای دانشگاه های سراسری هم تکمیل ظرفیت بذارن؟و اگر همچین اتفاقی بیفته از کجا باید مطلع بشیم؟

    1. متاسفانه الان شش سالی میشه که بنا به دلیل نامعلومی اینکار نکردند

  10. سلام استاد
    میشه کتابی معرفی کنید که سوال هاش سوال های کنکور چند سال قبل تا به الان باشه (برای دروس تخصصی)که بتونم با سوال های کنکور و سبکشون اشنا بشم

  11. سلام وقت بخیر
    من لیسانس کامپیوتر دارم میخواستم ببینم میتونم با دیپلم فنی یا فوق دیپلمم کنکور تجربی بدم؟
    بعد میخواستم بپرسم شما چه منابعی رو پیشنهاد میدین واسه پایه ضعیف واسه منکه رشتم تجربی نبوده
    خودم زیست و زمین شناسی و شیمی رو گاج گرفتم خوب هستن یا نه مثل زیست جامع کنکور میکرو قرن جدید
    ممنون از شما

    1. سلام
      باید قوانین کنکور امسال بیاد (۸ آبان) تا ببینیم چه شرایطی پیش روی شما میذاره
      احتمالش هست که بگن باید مدرک کاردانی یا دوازدهم نظری داشته باشی
      همچنین دروس عمومی در نظام جدید امتحان نهایی شرکت کنید

      منابع کنکور تجربی ۱۴۰۲

      https://alirezaafshar.org/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1/

      پیشنهاد فیلم های آموزشی برای کنکور تجربی ۱۴۰۲

      https://alirezaafshar.org/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1/

  12. سلام استاد خدا قوت
    ریاضی من ضعیفه ،فیلم های الا رو نگاه میکنم بعد نیاز به حل تمرین زیاد دارم لطفاً کتاب معرفی کنید کتاب تستی نباشه ،کتابی می‌خوام تمرین زیاد داشته باشه همراه پاسخنامه برای ریاضی دهم یازدهم دوازدهم تجربی

    1. سیر تا پیاز گاج
      ماجرای من و درسام خیلی سبز

      تمرین ساده تشریحی + آموزش

  13. استاد شرمنده انقد مزاحم میشم ،
    من می‌خوام ترمیم معدل شرکت کنم،فارغ التحصیل نظام قدیمم چندین سال گذشته و من عربی و زبان رو فراموش کردم برای امتحان نهایی دوازدهم برای دروس عربی و زبان چه کتاب بخرم نکاتی که نیاز دهم و یازدهم بلد باشیم رو هم داشته آخه واقعا اونقدر وقت نیست برم کل زبان و عربی ده و یازده رو بخونم.
    لطفاً برای ادبیات دوازدهم برای امتحان نهایی کتاب معرفی کنیدکتابی که درحد 20گرفتن نهایی باشه و نکات کنکوری نداشته باشه با توجه به این نظام قدیمی هستم هیچ اشرافی به کتاب ندارم .ممنون

  14. سلام استاد من الان یازدهم هستم و سطح درسیم متوسطه با توجه ب مشاورتون برای شروع حسابان و فیزیک باید کتاب های میکرو گاج یا خیلی سبز بخرم ب نظرتون این دوتا درسو جفتشو ی منبع بگیرم یا برای یکیش مثلا میکرو گاج و برای یکیش خیلی سبز بگیرم؟!!!!
    سوال بعدیم این هست چ زمانی برای ارتقای سطحم و بالای هفتاد درصد زدن در کنکور کتاب نردبان و نشر الگو رو بگیرم‌ برنامه ریزی خودم این هست تا آخرای سال دوازدهم خودم رو هم سطح میکرو و خیلی سبز کنم و اون موقع برم تست های نردبان و نشر الگو رو بزنم ولی ترسم اینع ی وقت برای کنکور دیر بشع بهترین زمان برای ارتقای سطح با کتابای نردبان و نشر الگو کی هستش؟!!!!

  15. سلام استاد واسه استارت شیمی منبع خیلی سبز پایه با دوازده بهتره یا کتاب های مبتکران چون یه عده میگن که درسنامه و تست مبتکرا خیلی قوی تر و باحال ترو شما کدوم رو بیشتر میپسندین واسه شروع خیلی سبز یا مبتکران

  16. سلام استاد ببخشید میخوام نظرشما رو در مورد درسنامه های جزوه طلایی ماز بدونم واسه چه کسایی خوبه اصلا خوبه یا نه خواهشا بهم بگید چون میخوام واسه پایه دوازده و یازدهم ازاون جزوه طلایی ماز استفاده کنم و اگر نه از چی استفاده کنم به جاش

      1. استاد من فقط واسه زیست دوازده و یازده من که فقط زیست دهمم خوبه ولی ۱۱و ۱۲ خیلی خیلی ضعیفم میتونم از درسنامه ش استفاده کنم فقط واسه زیست ۱۱و ۱۲

  17. سلام
    ممنون از سایت بسیار عالیتون
    من از کتابخانه شهرمون می تونم منابع کنکور ریاصی رو تهییه کنم ولی اکثرشون بین ۹۷ تا ۹۹ چاپ شدند له نظرتون با همین منابع میتونم نتیجه بگیرم ؟
    با تشکر🙏🙏🙏🙏

    1. میشه برای شروع استفاده کرد و بعد برای دوران جمع بندی نیاز به منابع جدید میشه

  18. سلام برای شروع تابستون میخوام خیلی سبز پایه رو بگیرم ، ولی هر چقد میگردم چاپ جدید نداره ….

    چاپ ۹۷ داره ، الان من چیکار کنم همین ۹۷ رو برای کنکور ۱۴۰۳ استفاده کنم ؟ تغییری نداره ؟

    1. سلام
      فعلا با همون سال چاپی که داری کارت شروع کن و بیار جلو

  19. سلام استاد. من فارغ التحصیل فوق لیسانس مکانیک 99 هستم و قصد شرکت در کنکور تجربی دارم. به نظر شما با کتاب های درسی شروع کنم یا درسنامه؟

  20. سلام استاد افشار
    برای پشت کنکوری تجربی که به تازگی استارت مطالعه رو زده و تا حدودی کندخوانه برای درس شیمی متناسب با این بازه زمانی کدام یک از منابع زیر تهیه بشه ؟
    ۱_تک پایه های مبتکران
    ۲_تک پایه های خیلی سبز
    ۳_پایه و دوازدهم خیلی سبز
    ۴_ جامع خیلی سبز
    ۵_جامع مهروماه

  21. سلام استاد وقت بخیر
    برای فارغ‌التحصیل تجربی تو این تایم کتاب تست شیمی و فیزیک برای شروع کار معرفی کنید‌. خواهشا اگه پیشنهاد‌تون فرضا شیمی خیلی سبز هست ذکر کنید کدوم دسته از کتابش. ممنون از لطفتون.

    1. سلام
      خیلی سبز تک جلدی برای شیمی مجموعا ۳ تا
      خیلی سبز دو جلدی پایه و دوازدهم مجموعا ۲ تا

      نردبان نباشه

  22. سلام استاد، من پایه دوازدهم هستم.
    برای شیمی، کتاب ابی دوازدهم قلمچی دارم، شیمی جامع مهروماه، و یکی شیمی پرتکرار قلمچی که توش سوالات تشریحی نهایی… حل میکنه
    هر سه تاشون درسنامه دارن، برای درسنامه از کدومشون استفاده کنم کافیه؟
    و برای تست از بین این هایی که دارم اول کدوم منبع بزنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا