مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی؟ بهترین مدرسه برای کنکور و سال دوازدهم

تفاوت مدرسه غیر انتفاعی با دولتی، کدام بهتر است؟

مهمترین تفاوت مدرسه دولتی و غیر انتفاعی چیست؟

برای پاسخ به این سؤال چیزی که بیشتر مدنظر ما است این است که اگر مدرسه‌ای طرح کنکوری دارد (غیرانتفاعی، هیئت‌ امنایی، نمونه دولتی، شاهد، تیزهوشان و غیره) و بیشتر از ساعت مقرر آموزش‌ و پرورش وقت شما را می‌گیرد.  این دسته از مدارس دارای طرح و کلاس‌های کنکوری و تقویتی هستند. مدارس عادی دولتی در تابستان با داوطلبین کنکور کاری ندارد و در طول سال نیز فقط کار تشریحی و نهایی ما را راه میندازد.

معیار انتخاب مدرسه غیر انتفاعی خوب

اگر قرار باشد به مدرسه‌ای خاص برویم باید مدرسه خاص بتواند برای داوطلب کار کنکوری انجام دهد. این به این معناست که سال‌های 10، 11 و 12 به‌ صورت تستی با داوطلب کار کند. اگر مدرسه‌ای این کار را انجام ندهد دانش‌آموز ضرر خواهد کرد. برای مثال مدرسه‌ای اظهار می‌کند که طرح تابستانه مدارس دارد یک سری از سرفصل‌ها را در فصل تابستان درس می‌دهد، معلمی که از مهرماه شروع به درس دادن می‌کند تمامی سرفصل‌هایی که از تابستان درس داده است را مجدداً تکرار خواهد کرد که این کار مساوی است با اتلاف وقت.

مطلب پیشنهادی: غیر حضوری خواندن سال دوازدهم (نرفتن به مدرسه)

در مواردی بخشی از دانش‌آموز به مدرسه‌ای می‌رود که بخشی از مباحث کنکور معلمی با تست جمع می‌کنند و بخشی را جمع نمی‌کنند. برای مثال یک معلم سال دوازدهم را با تست جمع می‌کند و 10 و 11 با خود داوطلب، این حالت کنکوری نخواهد بود. یا معلم ادعا می‌کند که در سال‌های 10 و 11 معلمان با بچه‌ها تست کارکرده‌اند.  این در حالی است که به علت حساسیت دانش‌آموزان کنکوری برای یادگیری و تست‌زنی و ادراک عمق مفاهیم در سال کنکور به‌ شدت بیشتر است. این موارد گفته شده جز طرح‌های کنکوری به‌حساب نمی‌آید.

در چه مواقعی به مدرسه عادی و دولتی برویم؟

در حالتی که مدرسه غیر انتفاعی طرح کنکوری خاص و تست شده ای ندارد بهتر است یک مدرسه عادی مراجعه کنید که در این حالت زمان شما دست خودتان است و شما می‌توانید با کتاب‌های کمک‌ درسی کار کنید یا هزینه‌ای که قرار است به مدارس غیرانتفاعی بدهید به یکی یا دو تا از کلاس‌ها بدهید و یک معلم خوب برای درس خود بگیرید و شروع کنید به تست‌زنی کنکور.

آفت و ضررهای طرح کنکوری در مدارس

برخی از دانش‌آموزان به مدارسی مراجعه می‌کنند که طرح کنکوری دارد و به‌ قدری با کیفیت نیست یا برنامه‌هایی که وجود دارد که معلم یک سری مطالب را می‌گوید که معلم دیگر دوباره این مطالب را تکرار می‌کند یا معلم بخشی از دروس را درس می‌دهد و بقیه دروس سال تحصیلی برعهده خودتان است.

زمانی که این نوع طرح برای دانش‌آموز مفید نباشد، دانش‌آموز مجبور است که راه‌های دیگری مانند کتاب‌های حجیم و فیلم‌های آموزشی کنکور و غیره را انجام دهد. حال این دانش‌آموزی که تا ساعت 3 وقتش را در مدرسه گذرانده است و خسته برمی‌گردد، نمی‌تواند به این حجم از دروس برسد و طبیعتاً باعث عقب ماندن از برنامه می‌شود.

مزیت مدرسه های دولتی نسبت به غیر انتفاعی

بسیاری از داوطلبین مدارس غیر انتفاعی علاوه بر ثبت‌نام در این مدارس در کلاس‌های بیرون از مدرسه نیز ثبت‌نام می‌کنند که باید بدانید این داوطلب وقت کافی پیدا نخواهد کرد.  اما دانش‌آموزی که به مدرسه دولتی می‌رود می‌تواند به‌راحتی در 2 الی 3 کلاس کنکور شرکت کند صد البته که باید به تعداد مجاز کلاس کنکور هم توجه داشته باشد.

پس دانش آموز مدرسه دولتی اگر پرتلاش و سخت کوش باشد میتواند زمان خود را بهتر مدیریت کند.

از کجا بفهمیم مدرسه ای که انتخاب کردیم مدرسه مناسبی است یا نه؟

بهتر است قبل از هر چیز با معلمین مدارس در ارتباط باشید و از آنها درباره مسائل زیر سؤال کنید:

  1. آیا تمامی سرفصل‌های کار تستی و کنکوری را شما به ما می‌گویید؟
  2. آیا کلاس اضافه‌ای که شما ترتیب آن را داده‌اید همان مطالبی که کلاس‌های آموزش‌ و پرورش که موظف هستیم سر این کلاس‌ها حاضر شویم را ارائه می‌دهد؟ یا مطالب دیگری را شما ارائه می‌دهید؟

برای مثال مدارسی وجود دارد که در ساعت فوق‌ برنامه پایه و تست با دانش‌آموزان کار می‌کند و دوازدهم با تست را در ساعت برنامه مدرسه کار می‌کند.

راه بعدی این است که بهتر است که بهترین حالت ممکن است.  می‌توانید از دانش‌ آموزانی که در مدرسه بودند بپرسید که آیا طرح کنکور مدرسه برای شما کافی بود؟! و شما بی‌نیاز از کلاس‌ها و فیلم‌های آموزشی بیرون شدید؟!

توصیه علیرضا افشار برای انتخاب مدارس دولتی یا غیر انتفاعی

اگر مدرسه‌ای کار کنکوری با کیفیت انجام دهد: به‌ شدت بهتر است تا یک مدرسه عادی که شما مجبور باشید در کلاس‌های بیرون ثبت‌نام کنید.

اما اگر مدرسه‌ای کار ناقص انجام دهد : که فرد نیاز به کلاس بیرون و درس‌خواندن‌های طولانی دارد، بهتر است که به مدرسه عادی برود و هزینه‌ای که قرار است برای مدرسه نمونه دولتی و غیره واریز کند را به کلاس‌های بیرون می‌دهد.

خدمات مرکز مشاوره تحصیلی استاد علیرضاافشار

مطلب پیشنهادی: کم هزینه ترین راه برای موفقیت در کنکور

توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد انتخاب مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. احساس بی انگیزگی و افسردگی،وسواس عملی و وسواس فکری ۷ساله که با هر تنشی شدید میشه،خانواده ای که حمایت نمیکنند برای دکتر رفتن،خانواده ای که رفتن پیش روانکاو رو بیخود میدونن،درآمد خیلی کم خانواده،شاغل نبودن خودم،نفهمیدن اینکه تو چه زمینه ای استعداد و توانایی دارم،تنش ها و دعواها و عرغر و سرزنش های خانوادگی،چه شبا و روزهایی که با وسواسم برام تبدیل به جهنم شد،تو خانواده هم انگار منو یک سطل زباله میدونن که هر کی ناراحتی چیزی داره بیاد خودشو خالی کنه و بره…حق اظهار نظر ندارم..کمالگرایی،احساس گناه داشتن،احساس سرباز خانواده بودن و حس اینکه من اضافی ام،خودارضایی چندساله که به سختی ترک شد،درگیری های ذهنی،اعتیاد پدر ،نداشتن هیییچ شخصی که بتونم باهاش۴کلمه حرف بزنم،و از همه بدتر و بدتر همیشه من مقصر جلوه داده شدم…من مقصر اینم که وسواس شدید دارم و نمیتونم به تنهایی بر اون غلبه کنم،من مقصر بی پولیه خانوادمم،من مقصر دعواهای خانوادگیشونم، من مقصر تموم بدبختیاصونم،هر کی از راه میرسه یکی میزنه تو سرم
    خانوادم فکر میکنند چون از لحاظ مالی همین که کار میکنند کافیه،از بچگی تو گوشم خونده شد درس بخون مثل من بدبخت نشی، درس بخون مثل من توسری خور نشی،من فقط خسته ام…خسته…روحی جسمی روانی
    من فقط خواستم یکی درکم کنه که هیچکی درک نکرد…حالام همه فقط بهم میگن تو چرا عصبی هستی
    تو چرا با ۲۳سال سن نمیتونی تشخیص بدی که چه کاره میخوای بشی
    تو چرا فلانی تو چرا بهمانی
    همش سرکوفت سرزنش
    تا یه چی میشه میگن تو توی خونه بودی دیگ…تو فلان بودی دیگ…با این هزینه های گزاف نه میشه مشاوره رفت نه هیچی…گاهی وقتا فقط دلم مرگ میخواد…حیف جرئتشو ندارم

    1. حق داری غر بزنی وناراحتی کنی و خسته بشی
      ولی حق نداری بذاری کنار

      اینجاست که اراده از بهانه و برهان قوی تر باید عمل کنه تا در زمانی کوتاه همه چیز اکی بشه

      1. من فقط الان درگیر اینم که بتونم بهترین انتخابو داشته باشم.چون ۵.۶ساله کنکور میدم و هیچی به هیچی…و میخوام برم دانشگاه ازاد یا پیام نور…من فقط نتونستم خودمو بشناسم…به من باشه کلا دلم نمیخواد برم دانشگاه ولی مجبورم برم…

          1. سلام وقت بخیر.رشته طراحی و دوخت لباس داخل دانشگاه ازاد به نظرتون چطوره…البته اینم بگم که من شهرستان زندگی میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا