مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمشاوره صوتیمقالات

وسواس در مطالعه ی کنکور

راهکار حل مشکل کندخوانی در مطالعه ـ چگونه سرعت مطالعه را بالا ببریم ؟

بررسی مشکل وسواس در مطالعه ی کنکور

یکی از مشکلاتی که هر ساله بسیاری از کنکوری­ ها با آن دست­ و پنجه نرم می­کنند ، بحث وسواس در مطالعه می باشد.

فرد به بهانه مفهومی خواندن یک مطلب درسی را بارها و بارها مطالعه می­کند تا از یادگیری کامل و مفهومی آن مطلب ، اطمینان پیدا کند.

با یک بار مطالعه نمی­توان به صفر تا صد مطلب مسلط شد !

اکثر کنکوری­ ها توقع دارند در شروع مطالعه به صفر تا صد مطلب مسلط شده و به هر نوع تستی با هر سطحی پاسخ صحیح دهند و حتی یک نکته هم نباشد که در مطالعه اول به آن نرسیده باشند.

همین موضوع باعث وسواس در مطالعه شده و باعث می­شود فرد مطلب را بارها از ابتدا مطالعه کند.

دوباره خوانی بی دلیل ممنوع!

فرد کنکوری باید به این نکته آگاه باشد که دوباره خوانی و حتی چند باره خوانی ذهن انسان را تنبل کرده و راندمان آن را پایین می­ آورد و باعث می­شود که ذهن اطمینان داشته باشد که اگر مطلبی فراموش شد ، شما دوباره آن را خواهی خواند و این باعث تنبلی ذهن می­شود .

طبق فرمول طلایی کیفیت که بارها ذکر شده هر چقدر کار انجام شده در یک بازه زمانی خاص بیشتر باشد، راندمان و کیفیت بالا می­رود.پس برای این که کیفیت در مطالعه داشته باشیم نیز این قاعده صدق می کند.

پس نتیجه می­گیریم در یک بازه زمانی خاص ، هرچه تعداد صفحات مطالعه شده یا تعداد تست و تمرین­های انجام شده ، بیشتر باشد مطالعه با کیفیت ­تر و با ارزش­تر می­شود.

تسلط کامل بر روی مطالب کنکور

تسلط کامل بر روی مطالب کنکور با چند مرحله تست زنی و دوره و مرور در طی زمان­های مختلف صورت می­گیرد !

با هر بار حل تست و تمرین به عمق بیشتری از مطلب می­ توان دست پیدا کرد. گاهی دیده شده کنکوری ­ها برای تسلط بیشتر ، از چند درسنامه متفاوت به طور همزمان استفاده می­کنند که این خود نشانه وسواس در مطالعه می­ باشد.

برای آموزش باید تنها از یک منبع استفاده کرد اما برای تسلط باید از منابع متفاوت ، تست­های گوناگون با سطح های متفاوت کار کرد و رفته رفته سطح تست­ها را بالا برد.

برای اینکه از بهترین منابع کنکور مطلع شوید می توانید به مطلب بهترین منابع کنکور 99 مراجعه کنید.

انتخاب منبع مناسب با سطح خود برای تست زنی

برخی افراد تست زنی را با یک منبع سنگین شروع می­کنند که متناسب با سطح درسی فعلی آن­ها نیست و وقتی قادر به پاسخگویی تست­های آن منبع نبودند دچاره دلهره و اضطراب شده و این موضوع را به مفهومی نخواندن یا ناقص بودن منبع آموزشی خود ربط داده و شروع به دوباره خوانی می­ کنند و دچار وسواس در مطالعه می شوند. در صورتیکه سطح تست­ها باید رفته رفته بالا رود.

پس برای یک مطالعه ی خوب و با کیفیت شیوه صحیح تست زنی برای کنکور نیز بیاموزید.

مفهومی خواندن به معنی زیاد خواندن نیست!

مفهومی خواندن و تسلط یعنی فرد قادر به طرح تست از آن مطلب درسی باشد و قبل از اینکه طراح با نکات ناب او را به تله بیاندازد ، از قبل به آن نکات دست پیدا کرده باشد و دست طراح را بخواند و در دامش نیفتد .

فرد باید قادر باشد مطالب درسی را مانند یک معلم برای خود توضیح دهد و از پس تست­ ها و تمرین­ ها در مقاطع زمانی مختلف برآید.

کنکور یک پروسه 12 ماهه است

فرد باید این نکته را مد نظر داشته باشد که کنکور یک پروسه طولانی و 12 ماهه می­باشد و همواره یک سری نکات و مطالب هست که به آن­ها مسلط نیست و در طول زمان و با حل چندین دوره تست و چندین بار مرور به آن­ها دست پیدا می­کند.

پس با یک برنامه ریزی کنکور اصولی و تلاش می توانید بر روی مباحث مورد نظر مسلط شوید.

بهترین راهکار مقابله با وسواس در مطالعه

برای رفع مشکل وسواس در مطالعه بهترین راه حل ، گرفتن آزمون از خود می­باشد.

هرگاه فرد شک کرد که آیا به این مبحث مسلط هست یا آن را فراموش کرده یا آن را خوب یاد نگرفته ، به جای مطالعه چند باره و درگیر وسواس شدن بهتر است چند تست را به صورت آزمونی حل کند و اگر قادر به پاسخگویی نبود اجازه دارد مطلب را دوباره بخواند یا حداقل فقط همان ریز مبحث را که فراموش شده، مطالعه کند . در این صورت مشکل وسواس در مطالعه حل شده و خیال فرد از بابت آن مطلب راحت می­شود.

برای استفاده از آزمون های اختصاصی مرکز مشاوره تحصیلی استاد علیرضا افشار می توانید به صفحه ی آزمون تالیفی کنکور مراجعه کنید.

پادکست استاد افشار در مورد وسواس در مطالعه

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید .. وسواس مطالعاتی من جوریه ک رو یه مبحث کوچیک ساعت ها توقف میکنم و وقتم هدر میره .. اگه یه موضوع رو متوجه نشم تا آخر روی همون یک موضوع میمونم و نمیتونم جلو تر برم .. فکرم همش روی همون موضوع گیر میکنه.. یا اگر جواب یک تست رو خود پاسخ نامه اشتباه گفته باشه حس میکنم من اشتباه فهمیدم و خیلی رو همون یدونه تست گیر میکنم و زمانی هم ک متوجه میشم اشتباه از پاسخ نامه بوده خیلی عصبی میشم .. در حین درس خوندن هم حس میکنم تمرکز کافی روی درس ندارم و تو فکر میرم .. ممنون میشم اگر راهی هست ک بتونم وسواسمو کم کنم و تند تر پیش برم بفرمایید باید چیکار کنم

    1. در خلال تست های بعدی میشه برگشت و مساله قبلی را روبراه تر کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا