مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهمقالات

تاثیر و نمره منفی تست های غلط در آزمون کنکور

چگونه تست های غلط در آزمون را کم کنیم؟

تاثیر پاسخ غلط به سوالات کنکور چگونه محاسبه میشود؟

داوطلبان همیشه باید به این مسئله فکر کرده و تحلیل کنند که تاثیر تست های غلطی که در آزمون های آزمایشی جواب می دهند، چقدر زیاد است؟

مقدار درصد منفی ای که از زدن تست غلط در آزمون حاصل می شود، می تواند تاثیر تست هایی که در همان آزمون درست جواب داده شده اند را از بین ببرد و رتبه ی کنکور داوطلب را خراب کند.

هر تست اشتباه چند تست درست را از بین میبرد؟

درصد هر 3 عدد تست غلط در آزمون کنکور،ارزش یک عدد تست صحیح را از بین می برند.به طور مثال در درسی عمومی که از ضریب تست %4 برخوردارند مانند درس عربی با زدن 3 عدد تست غلط امتیاز حاصل از آن %4- می شود و امتیاز %4 یک تست مثبت را بی اعتبار می نماید.

این تست های غلط در درس هایی که از ضریب بالاتری برخوردارند و تراز درس ها بر اساس آن مشخص می شود نیز تاثیرشان بالاتر می رود.

(تست های صحیحی که از درس های مختلف جواب می دهید به فراخوان تراز و امتیازی که هر درس دارد، با یک دیگر متمایز هستند.)

چند مثال برای محاسبه نمره منفی در آزمون کنکور

مثال 1) درس ادبیات که درصد تست آن %4 است ضربدر ضریب درس ادبیات که 4 می باشد می شود و در کل امتیاز %16 از خود به جا می گذارد؛ حالا اگر 3 عدد تست غلط در درس ادبیات بزنیم امتیاز %16- به وجود می آید و امتیاز های مثبت دیگری را بی حاصل می کند.

مثال 2) یا در درس ریاضی برای گروه تجربی که ضریب درس 6 می باشد و ضریب تست آن %3.3 ، امتیاز حاصل شده از 3 عدد تست غلط در درس ریاضی نزدیک به %20- می شود.

مثال 3) مثال دیگر ضریب تست شیمی که %2.86 یعنی نزدیک به 3 است و ضریب آن درس که 9 می باشد می تواند امتیاز منفی بالای %25 از خود به جا بگذارد.

پس اگر به افزایش تراز کنکور اهمیت میدهید به این موارد دقت کنید.

نکته: داوطلب در آزمون کنکور هرگز نباید به طور شانسی به تست ها پاسخ بدهد.

نکته: در رشته ی انسانی بیشتر از رشته های دیگر، تست غلط تاثیر دارد؛ زیرا تعداد تست ها در بعضی از دروس این رشته از سایر رشته ها کمتر است. مانند درس روان شناسی و ریاضی که تنها 20 عدد تست در آزمون از این درس ها می آید؛ و باعث می شود درسی مانند روان شناسی که درسی تخصصی نیز برای رشته ی انسانی است از ضریب تست %5 و ضریب درس %9 برخودار شود و با زدن سه تست غلط در این درس امتیاز %45- حاصل شود.

نکته: تست های غلط و شک دار علاوه بر ایجاد درصد منفی، زمان را نیز برای افزایش تمرکز و حل بر روی تست های دیگر کم می کند. بهترین کنکوری ها، داوطلبانی هستند که که درصد خالص دارند.


کاهش تست های غلط در کنکور و آزمون آزمایشی

نکاتی برای کاهش تست های غلط در کنکور

برای هر داوطلب کنکوری ممکن است شرایطی به وجود آید که در آزمون دچار شک بین دو گزینه شود؛ اما هر چقدر قبل از آزمون بیشتر تمرین و تست های زمان دار حل شده باشد؛ میزان این دسته از شک ها نیز کم می شود.

مهمترین نکات کاهش اشتباهات آزمون

کارهایی که باید برای کاهش غلط در آزمون انجام دهیم را به دو بخش قبل و بعد از آزمون تقسیم میکنیم و راهکارهای متناسب را مورد بررسی قرار میدهیم.

بخش اول) کارهایی که بایدقبل از آزمون انجام دهیم:

بهترین روش این است که قبل از آزمون در منزل این شرایط را مدیریت کرده باشیم.یعنی با توجه به آزمون های آزمایشی، خود را تخمین بزنیم و این تخمین ها را نیز بدبینانه بزنیم.

یعنی اگر مثلا  در 15 دقیقه 12 عدد تست ادبیات را پاسخ می دهیم برای آزمون کنکور در همین مدت زمان 9 عدد تست را در نظر بگیریم.

مطالعه ی عمیق و تست زمان دار نیز قبل از آزمون تسلط را بالا برده و بسیاری از شک بین گزینه ها را کمتر کرده و در نتیجه تست های غلط را نیز کاهش می دهد.

سایت ما نیز در بخش آزمون تالیفی تست های زیادی در این زمینه آماده کرده است که به رایگان استفاده کنید.

بخش دوم) کارهایی که باید در زمان آزمون انجام دهیم:

1) داوطلبان کنکور هرگز با سرعت و عجله سوال را نخوانند:

برخی از داوطلبان به دلیل این که از مدیریت زمان آزمون می ترسند سوال ها را بدون تمرکز و به سرعت می خوانند و گاهی قید ها و فعل های سوال را درست نمی بینند؛ و یا تبدیل واحد ها در درس های حل شدنی را اشتباه انجام می دهند.

پس داوطلب کنکور باید در جلسه ی آزمون با تمرکز کافی سوال ها را بخواند.

2) داوطلبان باید استدلال و منطق راه حل درست را داشته باشند:

یعنی وقتی سوالی را می بینند و هیچ ایده ای برای حل آن ندارند فقط دست به قلم می شوند و با کلنجار رفتن بیش از حد به پارامترهایی می رسند که سوال به آن ها اشاره ای نکرده است و وقت خود را از دست می دهند.

پس داوطلب باید سوال هایی را پاسخ دهد که تسلط کافی داشته و با خواندن آن ها، راه حل های مرحله به مرحله ی سوال را کامل به یاد بیاورد.

3) اشتباهات کنکوری ها هنگام وارد کردن پاسخ در پاسخبرگ:

زیرا در خانه جواب ها را در پاسخ برگ تمرین نکرده اند و در زمان آزمون دچار سردرگمی می شوند.برای مثال جوابی تستی را 2 به دست آورده که این جواب در گزینه ی 1 می باشد، اما داوطلب به اشتباه گزینه ی 2 را انتخاب می کند ودیگر سوال را چک نمی کند.پس داوطلبان حتما در منزل در پاسخ برگ جواب ها را تمرین کنند.

4) شلختگی در دفترچه ی آزمون به دلیل استفاده ی داوطلب از آن به عنوان چک نویس:

حتما داوطلبان عزیز تلاش کنید کمتر از چک نویس استفاده کرده و فقط از حاشیه های دفترچه استفاده کرده و با مداد کمرنگ بنویسید تا روی سوال ها را نپوشانید و دفترچه را برای تمرکز و دقت خود شلوغ ننمایید.

5) گاهی داوطلبان برای کمتر کردن از اتلاف وقت همه ی پاسخ ها را جمع کرده ودر آخر وارد پاسخ نامه می کنند :

این کار اشتباه است زیرا امکان ایجاد سردرگمی،شک و اشتباه علامت زدن افزایش می یابد.

6)گاهی نیز داوطلبان دچار وسواس می شوند:

یعنی با بدبینی به تست ها نگاه کرده و با وجود این که شاید جواب را کامل بدانند اما با فعل سوال و یا نحوه ی نگارش آن کلنجار بیخود می روند. این اتفاق درسوال های صحیح یا غلط بیشتر رخ می دهد.

7)رجوع به حافظه قبل دیدن گزینه ها:

در سوال هایی که به صورت جای خالی می آید حتما قبل از نگاه کردن به گزینه ها،با رجوع به حافظه ی ذهنی خود پاسخ را در نظر بگیرید تا با دیدن تست های شبیه به هم سردرگم نشوید.

8)زمان زیاد بر روی تست های سخت

گاهی داوطلبان درگیر سوالاتی زمان بر و سخت می شوند و وقت خود را برای حل تست های دیگری که بلد هستند را از دست می دهند،لازم به ذکر است برای حل تست ها در بار اول در آزمون، لازم نیست هر سوالی را که می بینید و فکر می کنید بلد هستید همان لحظه جواب دهید زیرا باید به مدیریت زمان خود و این که این سوال چقدر ممکن است زمان را از شما بگیرد توجه نمایید.

نتیجه گیری پایانی

اگر می خواهید در زمان آزمون کنکور، تست های غلط و شک دار خود را کم کنید؛حتما در آزمون های آزمایشی که شرکت می کنید نتیجه را تحلیل کنید و تخمینی مناسب برای کنکور خود بزنید.

گاهی داوطلبان در دو آزمون آزمایشی یک تست مشابه را در هر دو غلط جواب می دهند زیرا روی اشتباهات و نقاط ضعف خود که در آزمون قبلی مشخص شده بوده است کار نکرده اند پس  حتما توجه ویژه ای به تحلیل آزمون داشته باشید.

نوشته های مشابه

18 دیدگاه

  1. سلام استاد من امسال میرم دوازدهم و میانگین ترازمم حدود شیشو هشتصد هستش و ضعفمم توی درس های عمومی هستش به خصوص ادبیات هستش معمولا 40 میزنم و توی قرابت و ارایه و دستور مشکل دارم برای همین همه ی کتاب های کمک اموزشی رو خریدم هامون و هفت خوان و میکرو طلایی و الگو ولی بدتر تعدد منابع گرفتم و هیچکدومو کار نکردم و با هیچکدومشون زیاد کاری نکردم میخواستم بدونم کدومو کار کنم و چی کار کنم و اینکه من هر سال تابستون میرفتم کلاس های ریاضی و شیمی و فیزیک امسال به خاطر کرونا ازونجایی هم که من خوزستان هستم و اینجا وضعیت قرمزه نمی تونم برم خواستم ببینم باید خودم بخونم یا کلاس انلاین برم و یه سوالی که برام پیش اومده بود این بود که نمی تونستم انتخاب کنم کلاس انلاین کدوم دبیر برم برای همین توی هر درس تونستم به دو معلم خلاصه کردم اگه میشه بگین کدومش برم من اصلا نمی تونم بینشون انتخاب کنم
    شیمی : بهمن بازرگانی یا مصلایی
    زیست :اشکان هاشمی یا عمارلو
    فیزیک : فرید شهریاری یا یحیوی
    ریاضی :سروش موئینی یا اریان حیدری
    بعد یه سوال دیگه اینکه الان برای کتابای پایه خریدن زوده؟ یا نه من سال های قبل خیلی سبز کار میکردم بعضیا میگن باید خیلی سبزو ادامه بدی بعضیا هم میگن نه برو یه اننشارات دیگه چیکار کنم؟

    1. منابع جامع پایه برای دروس از خیلی سبز یا گاج انتخاب کن و شروع به کار کن
      دوازدهم را میشه مهر هم خرید
      بین اساتیدی که گفتی هم یحیوی و مویینی و بازرگان و هاشمی خوب هستند

    2. تو فیزیک بهترین استادی ک میتونی انتخاب کنی دکترمیلاد قادری از مجموعه تیک(تیم یک رقمی های کنکو)هست

    3. سلام استاد اگه توی کنکور تعداد جواب های غلط به سه نرسد مثلا یکی یا دوتا باشد بازهم از گزینه های صحیح منفی می‌شود

      1. هر غلط منفی ۳۳ صدم درصد از درصد هات کم میکنه
        ۳ غلط هم یک صحیح میسوزونه

  2. سلام استاد
    من یازدهم انسانی هستم اما زبانم خیلی ضعیف است
    چکار کنم
    اگر درصد صفر بزنم اشکال نداره؟!

  3. سلام استاد
    اگه یه نفر با سطح صفر بیاد واقعا عشقی و عالی و درجه یک بخونه تو رشته تجربی نظام جدید میتونه زیر ۵هزار بیاره ؟ یا بالای ۵هزار میاره یا زیر ۵هزار میاره اگه خیلی هم خوب باشه میتونه چند بیاره
    استاد من خودم فارغ التحصیل نظام جدید تجربی هستم از مهر تا عید عالی خوندم کیف میکردم از خودم راضی بودم اما بعد عید خوب نخوندم کم کاری کردم الان ۲ ماه هم اگه عالی بخونم میتونم زیر ۲هزار بیارم امیدی هست چون این روزا مثل اینکه امید خودمو از خودم گرفتم نا راضی و بی حوصله هستم
    ممنون

    1. با دل بخوانی
      معامله نکنی
      درس برای درس بخوانی
      غرق روزهای خوب و احساس اعتناد به نفس گم کرده قبلی میشی و کیف میکچنی از روزهات و از همه لحظاتت

  4. سلام استاد.من کنکوری با تراز 5200کانون هستم بعد از عید نخوندم و خیلی مطالب یادم رفته تو ازمون سه روز یکبار هم نتیجه خوبی نمیگیرم و بدتر ناامید میشم درصدام 20 %هست..استاد من تو دوماه چیکار کنم به 50%برسم؟امکانش هست؟غلطامم خیلی زیاده ممنونم

    1. مبحث خوب انتخاب کنی و خودت هم خوب بخوانی حتما جا داره به پیشرفت و موفقیت بالا برسی

  5. سلام خسته نباشید
    من میز مطالعه و تمرین آزمون جامع ندارم آیا حتما باید در میز و صندلی تمرین شود؟؟

    1. سلام
      مکان مطالعه میز باشه بهتر
      حتی شده ی جعبه میوه که روی اونو با سفره پوشانده باشی . این ایده یکی از شاگردان بود
      مکان مطالعه هرچقدر برای درس خواندن راحت باشه کمک میکنه تا ساعت های پی دی پی بتونی به مطالعه ادامه بدی و ایده خوبیه

  6. سلام استاد،
    من کنکوری ۱۴۰۰ هستم و ترازم از پارسال تا الان حدودا ۶۲۰۰ هست
    خیلی کلافه شدم چون هرچی میخونم و روش مطالعه رو عوض میکنم بازم توی همین رنج میمونه،دیگه نمیدونم باید چیکار کنم،اگر میشه راهنمایی کنین ممنون میشم

    1. سلام
      مشاوره تک جلسه تلفنی بگیر
      برای رزرو نوبت پیامک یا واتساپ پیام بدید به منشی
      ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  7. سلام استاد خسته نباشين مقالتون عالى بود ممنون من دانشجوى نقشه بردارى از تهران جنوب هستم ولى هيچوقت بهش علاقه نداشتم خيلى وقته كه ميخوام براى معمارى بخونم و كنكور بدم و ميخوام تمركزم رو ققط بزارم رو رياضى ادبيات و دينى و زبان و فقط اينارو بزنم ميخواستم بدونم كه اون درسايى كه صفر ميزنم تو بقيه تاثير داره؟؟

  8. سلام استاد خسته نباشيد مقالتون عالي بود من فقط يه سوال دارم اينكه ميخوام امسال كنكور بدم و البته سال٩٧يكبار كنكور دادم و نقشه بردارى تهران جنوب قبول شدم ميخواستم بپرسم كه من ميخوام تمام تمركزم رو فقط بزارم رو درس دينى،ادبيات،زبان و رياضى
    درصد صفر بقيه درس ها رو بقيه تاثير داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا