مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

7+1 نکته برای موفقیت در کنکور نباید این کارها را انجام دهید!

مهمترین اشتباهات و دلایل عدم موفقیت در سال کنکور چیست؟

در این مقاله سعی شده تا اشتباهات دانش آموزان کنکوری در سال های قبل را برای شما تشریح کنیم و به ببرسی نباید های سال کنکور بپردازیم.

هفت دسته از مواردی که در ادامه مطرح میشود از مشکلات اساسی دانش اموزان کنکوری می باشد، چنانچه هفت مورد زیر را رعایت کنید شما قطعا جزو آن دانش آموزان نخواهید بود و تا سال کنکور را با آرامش بیشتری میگذرانید. این هفت مورد عبارت است از:

  • وسواس
  • وسوسه
  • کامل گرایی
  • عدم استمرار و مراقبت
  • آموزش مفصل و تست مختصر
  • دوره
  • آینده بلند مدت
  • اعتیاد به شبکه های اجتماعی و اینترنت

وسواس در سال کنکور

اولین بحث در مورد معرفی اشتباهات کنکوری ها بحث وسواس می باشد که عمدتا دانش آموزان هنگام شروع مطالعه این مشکل را دارند، مثلا به این فکر می کنند که چه ازمونی شرکت کنند؟ چه کلاسی بروند؟ چه کتابی تهیه کنند؟ یا وسواس های مطالعاتی و از این دست وسواس های فکری که به سراغشان می آید.

توجه داشته باشید که تحقیق برای انتخاب یک تعریف جداگانه دارد و وسواس نیز تعریف دیگری دارد، اگر بیش از حد وقت برای تحقیق در مورد انتخاب صرف کنید و در مقابل آن اقدام شما صفر باشد و هر چقدر که زمان بگذرد احساس کنید که گیج تر و گنگ تر می شوید، به این معنی است که شما دچار وسواس شده اید.

اگر فکر می کنید که باید در هر سطحی از کنکور بهترین باشید، از انتخاب معلم گرفته تا انتخاب های دیگر مثل منابع،مشاور،آزمون و… این را بدانید که دچار وسواس هستید.

دوستان عزیز این نکته را آویزه گوش خود کنید که بهترین منبع کنکور نداریم، بهترین معلم کنکور نداریم و… ، تمامی معیارهای کنکور نسبی هستند، به طور مثال شما می توانید دانش اموزی را پیدا کنید که با فلان معلم رتبه تک رقمی به دست آورده است و دانش آموز دیگری با همان معلم رتبه شش رقمی کسب کرده، الان می توان گفت این معلم بد است؟ یا خوب است؟

اگر آن معلم خوب بود پس باید تمام دانش آموزانش رتبه تک رقمی به دست می اوردند و اگر بد بود باید تمام دانش آموزانش رتبه های شش رقمی و بالاتر می شدند، بنابراین برای انتخاب باید ببینید با چه کتاب یا معلمی راحت هستید و سریع تر برای انتخاب اقدام کنید و زیاد دچار وسواس نشوید.

اما در پروسه انتخاب سعی کنید با افراد مطلع و با تجربه مشورت کنید، شاید شما مشاوری پیدا کنید که فرد آگاه و شناخته شده ای باشد، اما چون برای موسسه خاصی فعالیت می کند، لذا در هنگام مشورت گرفتن همواره دقت کنید آن موسسه یا مشاور مورد نظر جانب داری میکند یا خیر، توصیه میکنیم با چنین مشاور یا موسسه ای مشورت نکنید.

یا مثلا شخص جوانی به دلیل کسب رتبه تک رقمی در رشته تجربی تصمیم گرفته مشاور کنکور شود، چنین فردی از منابع رشته انسانی یا ریاضی اطلاعی ندارد و صرفا با سرچ کردن از اطراف خود یک سری اطلاعات کسب کرده است و توصیه می شود برای انتخاب چنین مشاوری نیز دقت کنید.

در بحث وسواس هر چه بیشتر پیش بروید متوجه می شوید دیگر هیچ چیزی خیال شما راحت نمی کند، در این مواقع شما کامل گرا شده اید.

دقت کنید که وسواس زیاد باعث کامل گرایی می شود و بالعکس.

هستند دانش آموزانی که به این دلیل که وسواس زیاد دارند، اصلا شروع نمی کنند چون نمیدانند چه آزمونی بهتر است، یا چه منبعی بهتر است و…، این حالت نیز خیلی است و توصیه می شود برای اتمام این وضعیت با یک مشاور با تجربه و آگاه و بی طرف مشورت کنید و با دانش آموزان کنکوری سال های قبل مستقیما سعی کنید در ارتباط باشید و از آن ها سوال بپرسید یا می توانید از سایت های آموزشی نیز کمک بگیرید.

وسوسه شدن در سال کنکور

مورد بعدی در بحث اشتباهات کنکوری ها بحث وسوسه می باشد، وسوسه به این معنی است که شما یک منبع را انتخاب می کنید، مثلا کتاب خیلی سبز را تهیه می کنید، اما همواره با خود می گویید اگر گاج را تهیه می کردم بهتر بود، یا قلمچی بهتر از خیلی سبز می باشد، یا حتی به این فکر می کنید که فلان شخص کتاب های بهتری تهیه کرده است پس بهتر از شما می تواند نتیجه بگیرد، بنابراین دوباره اینجا هم درگیر کامل گرایی می شوید.

برای مقابله با وسوسه بهتر است همان منبع یا کلاس یا معلمی که انتخاب کرده اید را استفاده کنید و اصلا لزومی ندارد وقتی یک کتاب را تهیه کرده اید به این فکر کنید که فلان کتاب بهتر بود، از همان چیزی که در اختیار دارید سعی کنید به بهترین نحو استفاده کنید.

متاسفانه موارد وسواس و وسوسه و کامل گرایی باعث می شود تا کنکوری ها منفعل شوند و همواره به دنبال روز خوب برای شروع یا منبع خوب برای هستند و برای شروع و به دست اوردن اقدام نمی کنند.

داوطلب که در این دام بیافتد همیشه منتظر انگیزه خوب و روز خوب هستند که ان هم اتفاق نمی افتد.

برای مقابله با وسوسه این را بدانید که اساتید مختلف در این زمینه با سبک و سیاق مربوط به خود فعالیت دارند و اصلا نیازی نیست وقتی یک منبع را انتخاب کردید به دنبال منبع دیگری بروید، توجه داشته باشید که فضای مجازی نیز در زیاد کردن وسواس و وسوسه نقش زیادی دارد و دانش آموزان را برای عمل گرا بودن بی اراده می کند.

کامل گرایی در سال کنکور

در مورد کامل گرایی هم افکاری مانند (من فقط مطالعه بالای ده ساعت را قبول دارم یا من فقط تراز بالای ۶۵۰۰ و ۷۰۰۰ را قبول دارم و من قصد شروع دارم و باید برنامه هفتگی عالی بچینم و با تعداد تست بالا هفته را تمام کنم پس منتظر میمانم شنبه مورد نظر از راه برسد و …)، اگر در سر دارید توجه کنید که تمام این افکار سم مخرب و داغون کننده هستند و هر چقدر با این دید به درس خواندن نگاه کنید هرگز شروع نخواهید کرد و این از اشتباهات بزرگی است که دانش آموزان کنکوری دچار آن هستند.

در این مورد یک مطلب کامل و جامع به اسم کامل گرایی یا کمالگرایی در سال کنکور قبلا در سایت قرار دادیم که پیشناد میکنیم حتما به آن سر بزنید.

عدم استمرار و مراقبت

عدم استمرار و مراقبت به این معنی است که مدتی خیلی خوب فعالیت می کنید و پس از مدتی آن را رها می کنید و فکر می کنید همیشه خوب و عالی هستید در حای که نوسان در مطالعه یکی از آفت های بزرگ سال کنکور است.

مثلا به این نکات دقت نمی کنید روزی که صبح زود بیدار شدید چه ساعتی بوده است؟ یا روزی که خوب بود تایم استراحت بین درسی شما چه میزان بود؟ یا روزی که خوب بود تا ظهر چه میزان درس خوانده اید؟ روزی که خوب چه تعداد تست توانستید بزنید و از این دست نکات که بسیار مهم هستند.

توصیه به دوستان کنکوری این است روزی که خوب کار کرده اید و از خودتان رضایت دارید، آن روز را آنالیز کنید و آن روز را به عنوان الگو برنامه درسی برای روزهای دیگر خودتان قرار دهید.

متاسفانه برخی از دانش اموزان پس از چند روز خوب تلاش کردن ناگهان خود را رها می کنند، یا اگر یک بار تراز خوبی در ازمون کسب کنند به جای مراقبت و استمرار آن را رها می کنند و بی خیال می شوند، به این نکته فکر کنید که قرار نیست آن تراز یا رتبه در ازمون همیشه برای شما تکرار شود و همیشه خوب نخواهید بود.

استمرار و مراقبت نکته بسیار مهمی است، اکثر شما دوستان روزها یا هفته ها یا ماه های خوب داشته اید و قطعا ادامه و استمرار آن سخت است.

متاسفانه عدم استمرار از مشکلات تعداد زیادی از کنکوری ها می باشد، برای مقابله با آن تمام کارهای درسی و غیر درسی در طول روز را مکتوب کنید از لحظه ای که بیدار می شوید تا اخرین کاری که انجام می دهید و سعی کنید برای استمرار، هر روزتان را بهتر از دیروز کنید و رکورد های بهتری نسبت به روزهای قبل ثبت کنید.

مثلا هر روز به دنبال افزایش کیفیت مطالعه، افزایش تعداد تست یا افزایش ساعات مطالعه خود باشید، اگر در طول یک روز یازده ساعت مطالعه می کنید اما فقط هفت ساعت فعالیت مفید دارید، سعی کنید در روزهای بعد از ده ساعت یا نُه ساعت فعالیت، آن هفت ساعت مطالعه مفید را دربیاورید.

آموزش مفصل و تست زنی مختصر

متاسفانه در این مورد برخی از دانش آموزان دغدغه اصلی‌شان آموزش دیدن می شود، مثلا ده ها جلسه فیلم اموزشی تماشا می کنند یا درسنامه را بارها و بارها مطالعه می کنند اما تست اصلا حل نمی کنند یا تمرین حل نمی کنند در صورتی که روش صحیح استفاده از فیلم های آموزشی کنکور به این شکل نیست.

یا برای یک فصل چندین جزوه می خوانند و با خود می گویند شاید این جزوه نکته ای داشته باشد که در آن جزوه وجود ندارد و یا حتی در هنگام خواندن مطالب آن ها را می نویسند، این کارها واقعا اشتباه است.

توجه داشته باشید که بحث خلاصه نویسی با نوشتن مطالبی که مطالعه می کنید تفاوت دارد، زمانی باید خلاصه نویسی کنید که به توسط نسبتا خوبی رسیده باشید، در این زمان شما فقط مطالب بسیار مهم و پرنکته را یادداشت میکنید و تمام مطالب مورد مطالعه را یادداشت نمی کنید.

درگیر شدن با آموزش کار درستی نیست، اینکه فکر کنید اول باید سطح آموزش خود را به صد در صد برسانید و سپس به سراغ تست زنی بروید با این تفکر که اگر آموزش خوب باشد پس تست زنی هم سریع انجام می شود، دقت کنید که این کار اشتباه محض است.

اینکه برخی مشاوران به دانش آموزان ضعیف تر می گویند الان فقط برو فلان درس را مطالعه کن، یا الان مثلا کتاب زیست دهم را کامل بخوان و لزومی ندارد تست کار کنید، همه اینها اشتباه است.

استفاده درست از جزوه ی معلم

گاهی برخی معلمان یک سری جزوه در اختیار دانش آموزان قرار می دهند که تمام نکات مهم و ریز و درشت را در آن جزوه حلاجی کرده اند و مطالعه آن با تست زنی برابری می کند، به شکلی همان کارِ تست زنی را انجام می دهد یعنی ارتباط بین مطالب و تمام نکات تاثیر پذیر را مشخص می کند، در این صورت مطالعه چنین جزوه هایی کمتر از تست زنی نیست، هر چند که نباید از تست زنی غافل شد.

توجه کنید که دروسی مانند عربی و فیزیک و ریاضی در هر صورت نیاز به تست زنی زیاد دارند و هیچ جزوه ای جای تست زنی را نمی گیرد.

پس تا اینجای مقاله یاد گرفتید که دچار وسواس و وسوسه و کامل گرایی نباید و در مطالعه و برنامه ریزی استمرار و مراقبت داشته باشید و همچنین درگیر اموزش مفصل نشوید، در حالیکه سعی کنید تست زنی مفصل داشته باشید.

هرگاه فکر کردید که دچار وسواس شده اید و یا فکر می کنید مطلبی را فراموش کرده اید، حتما تست زنی انجام دهید و ببینید مطلب را خوب یاد گرفته اید یا نه؟

توجه کنید که حل تست و تمرین از اهمیت بسیار بالایی در فرآیند یادگیری دارد.

اگر به سراغ داوطلبان درس خوان بروید و از آنان بپرسید با وجود کتاب های مختلف و ساعت بالای مطالعه کدام یک نتیجه بهتری به دست اورده اند، قطعا فردی که ازمون های جامع زیادی زده است و مدیریت ازمون بهتری داشته است و میداند برای حل کدام تست وقت صرف کند و از کدام تست رد شود، نتیجه بهتری کسب کرده است.

دوره و مرور مناسب در سال کنکور

بسیاری از دانش اموزان فکر می کنند کنکور یعنی بُدو بُدو کردن برای خواندن، آن هم خواندنِ مطالب جدید است، در حالیکه این موضوع را نمی دانند مرور و مطالعه مطالبی که تا اینجا خوانده اند اهمیت بسیار بیشتری نسبت به خواندن مطالب قبلی دارد.

توجه کنید که حل تست پوششی از مطالبی که تا‌کنون مطالعه کرده اید اهمیت بالایی دارد، با زدن تست های پوششی متوجه می شوید در مورد کدام مبحث دچار مشکل و گیر هستید و برای رفع آن تمرینات و تست های تکراری حل کنید و مطالعه کنید تا راه بی افتید.

حتی اگر در مورد مبحث های قبلی مشکل ندارید، با مرور باعث می شوید در آن مبحث اُفت نکنید و با حل تست سطح خود را بالا می برید.

هرگز به دنبال این نباشید که مثلا در فلان تایم حتما پایه دهم یا یازدهم یا دوازدهم را تمام کنید و فکر نکنید اینکار دلیل بر زرنگی و آمادگی شما بر همه مباحث می باشد.

شما فرض کنید در طول تابستان تمام دروس پایه دهم و یازدهم را مطالعه می کنید بدون حل هیچ گونه تستی، یا بدون مرور و دوره، یا بدون تسلط و امادگی، اینها هیچ فایده ای برای شما ندارند و مطمئن باشید در مهرماه احساس می کنید هیچ مطلبی بلد نیستید و با شروع صفر می خواید پیش بروید.

دقت کنید که پیش روی منطقی و آرام به اضافه مرور مطالب قبلی و تست زنی، به شما کمک می کند نتیجه بهتری کسب کنید.

پیشنهاد میکنیم حتما به مطلب منحنی یادگیری ابینگهاوس بهترین روش مرور فعال دروس کنکور سر بزنید، در این پست روش مرور بدون فراموشی را بررسی کرده ایم.

برنامه ریزی برای آینده بلند مدت

بسیار از داوطلبان مثلا در فصل تابستان به این فکر می کنند که در کنکور چه رتبه ای کسب می کنم؟ اسم دانشگاه و رشته ای که قرار است بخوانم چه چیزی خواهد بود؟ عید قرار است چه کهری انجام دهم؟ در اردیبهشت و خردادِ قبل از کنکور چند آزمون جامع بزنم؟

توجه کنید که پاسخ به این سوالات اصلا برای آن زمان نیستند، توصیه می کنیم که سعی کنید پرسپکتیو نهایتا دوماهه باید در نظر شما باشد و دغدغه شما در مورد همان برنامه دومه باید باشد و سوالات شما باید برای همان زمان باشد، نه بیشتر!

دیدن آینده بلند مدت و برنامه ریزی بلند مدت، مثل برنامه هشت یا نه ماهه اصلا ارزشی ندارد.

اینکه مثلا شما از تابستان بدانید در ششم اسفند ماه ساعت ۷ صبح قرار است چه کاری انجام دهید یا چه درسی بخوانید، به نظرتان چه ارزش یا فایده ای برای شما دارد؟

در واقع برنامه های بلند مدت، یا آینده طولانی مدت شما را از زمانِ حال غافل می کند و باعث می شود این لحظه ای که در آن هستید را از دست بدهید.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی و اتلاف وقت

شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام در کنار خوبی هایی که دارند مضرات زیادی نیز دارند که باید به آن توجه کرد، اگر دانش آموزان و کنکوریها نتوانند زمان خود را در این شبکه ها مدیریت کنند و درگیر مسائل عاطفی در سال کنکور، گردش های بی مورد و… شوند زمان مفید خود برای مطالعه را از دست خواهند داد.

پس حتما از تاثیرات منفی اینستاگرام برای دانش آموزان آگاه باشید و سایر شبکه های اجتماعی آگاه باشید و زمان خود را به درستی مدیریت کنید.

جمعبندی پایانی در مورد اشتباهات کنکوریها

همان طور که تا اینجا مشاهده کردید این هشت موردی که توضیح داده شدند نقاط مشترکی نیز داشتند. مثلا مراقب روزهای خوبتان باشید، یعنی استمرار داشته باشید با آنالیز و بالا بردن تراکم مطالعه به این معنی که تایم مطالعه خود را فشرده تر کنید و همچنین تست زنی زیاد از روزهای خوبتان مراقبت کنید.

وسواس و وسوسه و کامل گرایی هم که بسیار در ارتباط با هم بودند که توصیه می شود تمام این موارد را دور بریزید و با انجام کار، آرام ارام تجربه کسب خواهید کرد. وقتی یک منبع جدید تهیه کردید و بین کتاب هایی که در اختیار دارید نمیدانید کدام را مطالعه کنید، آن منبعی که بهتر است را مطالعه کنید.

به هیچ وجه به اینده بلند مدت اصلا فکر نکنید!

اینکه مثلا شما رشته پزشکی هدفتان باشد بسیار هم خوب است، اما آیا تا بحال در قد و قواره پزشکی پیش رفته اید؟ لذا سعی کنید خودتان را زود به زود مورد تحلیل و آنالیز قرار دهید و توقع زیاد خودتان نداشته باشید.

دوره و مرور هم هرگز فراموش نکنید به همراه حل تست و تمرین.

دانش آموزان یازدهمی و دوازدهمی به این نکاتی که گفته شد بسیار تامل کنید، در تایم چند ماهه پیش از کنکور اغلب دانش آموزان خیلی فضایی فکر میکنند و برنامه های زیادی برای خود می نویسند و اهداف بسیار عالی برای خود دارند، اما متاسفانه عملکرد ضعیفی دارند، حل تست کمی دارند، دوره و مرور کمی دارند و هر چقدر زمان به این منوال بگذرد، فرد دچار عذاب وجدان و استرس در سال کنکور می شود، لذا به دانش آموزان توصیه می کنیم که به هر شکلی درس بخوانند و از همان منابع اندکی که در دست دارند و همین اطلاعات رایگانی که ما در اختیارشان قرار می دهیم استفاده کنند تا دچار پشیمانی نشوند.

ویدئو صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد نباید های دانش آموز در سال کنکور

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید
    باتوجه به اینکه سن فرهنگیان ۲۴ سال شد من که متولد 78/12/19 هستم میتونم در ازمون فرهنگیان شرکت کنم

    1. سلام خیر نمیتونی
      ملاک ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ هست که کمتر از ۲۴ سال باشی

  2. سلام استاد خداقوت
    باتوجه به اینکه هزینه کتاب تست ها خیلی بالا رفته
    منابع من برای کنکور از سال ۹۹به بعد هستش
    خواستم ببینم مشکلی نداره

  3. با سلام
    علاقمند به مطالعه به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستم. در دوران سال دوازدهم به طور کلی آن را رها کنم یا کنترل شده به آن بپردازم؟

  4. سلام
    وقت بخیر

    من پارسال تراز کنکورم ۸۷۰۰ شد و سوابق ۸۲۰۰ (نمراتم مربوط به ۴۰۱ بودن)

    خواستم مشورت بگیرم که امسال بنظرتون فقط سوابق رو ترمیم کنم
    یا توی تایم باقی مونده، به کنکور هم برسونم خودم رو؟

    ممنون میشم راهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا