مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالاتویدیو

جلوگیری از مطالعه نوسانی کنکور ( نوسان در درس خواندن)

مشکل نوسان مطالعه کنکور و عدم پیوستگی در مطالعه

چگونه نوسانی درس نخوانیم؟

به دلیل طولانی بودن مسیر و پروسه کنکور، داوطلبان زیادی با مشکل نوسانی درس خواندن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. باید گفت حتی رتبه‌های برتر هم با این مشکل روبه‌رو می‌شوند اما نوسانی درس خواندن آن‌ها کوتاه ‌مدت بوده و به سرعت به عملکرد درسی عالی روزهای قبل باز می‌گردند.

عوامل ایجادکننده یا تشدید کننده نوسانی درس خواندن

1) عدم داشتن برنامه ریزی استاندارد

در سال کنکور داشتن یک برنامه کوتاه مدت و میان مدت بسیار مهم است و  باید برنامه ریزی کنکور را اصولی انجام دهید. برنامه کوتاه مدت می‌تواند برنامه مشاور و برنامه میان مدت هم برنامه آزمون باشد. کسانی که بی‌نظم و پراکنده و بدون برنامه مطالعه می‌کنند ذهن آشفته‌ای دارند و هنگام مطالعۀ یک درس، حواسشان پیش درس‌های دیگر است و این باعث پراکنده خوانی و عدم تمرکز و بی‌کیفیت بودن مطالعه‌شان می‌شود.

2) ریختن برنامه ریزی ایده آل و کمال گرایانه

این نوع برنامه‌ریزی‌ها اغلب بی‌ انعطاف و سخت‌ گیرانه هستند و هیچ جای جبرانی برای عقب‌ افتادگی‌ های داوطلب ندارند و اگر به عنوان مثال داوطلب خواب بماند و چند ساعتی دیرتر از روزهای قبل از خواب بیدار شود مابقی روزش را هم به همین بهانه از دست می‌دهد و درس نمی‌خواند. در واقع این افراد عملکرد صفر و صدی دارند.

پس حتما به فکر جبران عقب ماندگی های آزمون خود نیز در برنامه باشید.

3) تفکر همیشه عالی بودن عامل نوسانی خواندن

یکی از عواملی که باعث می‌شود درس خواندن داوطلب نوسانی باشد این است که فکر می‌کند همه روزها را باید عالی و بدون نقص مطالعه کند و اگر یک روز مطالعه خوبی هم داشت به جای بازخورد مثبت دادن به خود، مداوم خود را سرزنش کند و با روزهای عالی خود مقایسه کند. همچنین تقسیم ساعت مطالعه برای دروس کنکور به شکل برابر هم به دلیل عقب ماندگی سر فصل های سخت تر باعث می شود عقب ماندگی از برنامه پیش بیاید .

اما باید به این نکته توجه داشته باشد که حتی رتبه‌های برتر هم هر روز را عالی و بدون نقص مطالعه نمی‌کنند و باید به خودشان این را بگویند که خدا را شکر امروز را هم خوب درس خواندم و سعی می‌کنم فردا بهتر از امروز مطالعه کنم.

4) فراهم بودن تمامی امکانات و شرایط برای مطالعه از همان روز اول

یک فکر مسمومی که بین اغلب داوطلبان وجود دارد این است که اول باید تمامی منابع عالی و روش‌های مطالعه را در اختیار داشته باشند و بعد از آن عالی و بی‌نقص مطالعه کنند و اگر حتی یک منبع جزو بهترین منابع کنکور 1400 نباشد شانسی برا موفقیت ندارند. اما باید دانست که رتبه‌های برتر به این نکته واقف هستند که باید در طی مسیر، کار را یاد گرفت و ایرادها را برطرف کرد و هیچ وقت تمامی شرایط قبل از اقدام کردن و در مسیر بودن مهیا نخواهد شد.

5) مقایسه کردن خود با رتبه‌های برتر کنکور

در سال کنکور باید رقابت فرد تنها با خودش باشد و هر روز بهتر از روز قبل باشد و سعی کند رکوردهای عالی روزهای قبل را مجدداً تکرار کند. ولی اگر فرد مدام خودش را با فرد دیگری مقایسه کند دچار افت انگیزه می‌شود و همین باعث نوسانی خواندنش می‌شود و رغبتی برای ادامه مسیر نخواهد داشت.

6) فکر کردن به آینده یا گذشته‌های دور دشمن پیوستگی در درس خواندن

این فکر کردن‌ ها همواره باعث افت انگیزه و نوسانی درس خواندن می‌شود به عنوان مثال داوطلب مدام یاد نمره بدی که در یک درس در گذشته گرفته است می‌افتد و آن را به شرایط الآن تعمیم می‌دهد یا حسرت روزهای از دست رفته را می‌خورد.

اما اگر به خودش بگوید من از الآن متمرکز و مستمر درس می‌خوانم و خیلی از عقب‌ افتادگی‌ ها را به جای ساعت مطالعه بالا، با کیفیت مطالعه بالا و سرعت خوب جبران می‌کنم.

داشتن برنامه اصولی، زدن تست‌های پوششی و در کل تست زنی کنکور، کوییز گرفتن، جمع بندی شناور، برنامه ریزی حجمی زمانی اولویتی، پارامترهای مرتبط با افزایش سرعت مطالعه و تمرکز حواس است.

7) دادن استراحت به خود قبل از اقدام

برخی از کنکوری‌ها تصور می‌کنند اگر روزی حس درس خواندن نبود می‌توانند با تفریح و استراحت این حس را ایجاد کنند. اما این تفکر کاملاً اشتباه است. چون پروسه کنکور پروسه طولانی مدت و کسل باری است و اگر بخواهیم هر روز قبل از تلاش، استراحت کنیم دیگر سمت اقدام نمی‌رویم و همین امر موجب نوسانی خواندن می‌شود . باید دانست که انگیزه اقدام عالی نشات می‌گیرد نه استراحت!

روش‌های افزایش انگیزه و جلوگیری از نوسانی خواندن

1) ثبت عملکرد روزانه

عملکردهای خود از ساعت بیداری تا پایان شب را ثبت کن مثل ساعت بیدار شدن، ساعت خوابیدن، وقت‌های هدر شده، ساعت‌های شام و ناهار، ساعت‌های استراحت و …..

و همواره سعی کن رکوردهای خوب قبلی‌ ات را مجدداً تکرار کنی و تایم های بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهی تا از با نوسان درس خواندن جلوگیری کند.

2) بهتر کردن رکوردهای قبلی برای جلوگیری از مطالعه ی نوسانی

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود حسرت گذشته‌ها را نخوریم این است که با یک رکورد خوب به عنوان مثال با جمع کردن برنامه دو روز در یک روز به خود این فرصت را بدهیم که باور کنیم ارزش گذشته با آینده برابر نیست و دارای توانایی‌ های زیادی هستیم.

3) افزایش تنوع درس در برنامه ریزی

هرچه تنوع درس زیاد باشد میل ما به درس خواندن و ادامه مسیر بیشتر می‌شود به عنوان مثال هر وقت که حس و حال درس خواندن نبود می‌توانیم آیات دینی، تست قرابت و آرایه، درک مطلب زبان و …. را در برنامه خود قرار دهیم تا میل ما به ادامه درس خواندن بیشتر شود و نوسانی مطالعه نکنیم.

مشاوره پیشنهادی + فیلم : چگونه همیشه عالی درس بخوانیم ؟

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد مطالعه نوسانی کنکور

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

35 دیدگاه

  1. سلام آقای افشار
    من ویس برنامه ریزی به روش حجمی زمانی اولویتی شما رو گوش کردم و مشکلی که دارم در اختصاص دادن زمان به حجم هست
    برنامه ای که من الآن حدود دو هفته است دارم اجرا میکنم برایکنکور 1400 اینگونه است که همه ی اختصاصی ها رو هر روز دارم میخونم برای هر اختصاصی دوساعت زمان دادم هر روز و عربی هم که خیلی داغونم 2 ساعت هر روز براش تایم میدم ولی حجم رو نمیدونم که تو اون دو ساعت چقدر باید حجم جمع کنم
    مثلا تابع رو باید چند روز بهش وقت بدم؟مثلثات چقدر زمان میبره خوندنش؟ یکی میکه کل تابع رو میشه یه ماهه خوند یکی میگه 20 روز یکی میگه 10 روز و من واقعا سردرگمم که زمان نرمال برای خوندن مباحث چقدر هست؟چجوری این مسکل رو برطرف کنم؟رشته ام ریاضی هست
    من خودم طبق برنامه ام 70 روز برای کل اختصاصیهای پایه وقت دادم که بخونموش آیا کافی هست؟یا زیاده؟کمه؟

    1. سلام
      تنظیم مشکل زمان در روش برنامه ریزی حجمی ـ زمانی اساسا مشکل همه هست و هرچقدر که سعی کنیم تخمین بزنیم و بررسی کنیم تا ببینیم مشکل از کجا برای ما شرایط بهتر خواهد شد

  2. سلام من تبعه افغانستان هستم ولی الان کلاس ۱۲ تجربیم و در شیراز درس می خونم ..میخواستم ببینم اینکه کنکور بدیم و دانشگاه دولتی قبول بشیم بازم باید هزینه ای بدیم یا نه؟ و اینکه فرقی داره که ما کنکور بدیم یا ن؟

    1. سلام
      طبق قوانین جدید اگر مادرتون ایرانی باشه مشکلی نیست وگرنه باید هزینه پرداخت کنید حتی برای روزانه

  3. سلام استاد افشار خداقوت
    راجب کیفیت مطالعه یه سوال داشتم استاد کنکوری ۱۴۰۰ م و دو هفته س ک شروع کردم مطالعه خیلیی نوسانی دارم یه روز هشت ساعت با ۱۴۵ تست یه روز هم ۳ ساعت با ۵۰ تست استاد برای حل این مشکل چکار کنم
    دوم اینکه چکار کنم یه مطالعه با کیفیت با پیشروی قابل قبول داشته باشم مثلا کتاب کمک درسی فیزیک هر فصل ۵ الی ۶ قسمت داره و هر قسمت ۵ الی ۶ بخش داره و بعضی حتی ۹ تا ۱۰ بخش هم میرسه و هر بخش تعداد زیادی تست داره من هر فصل رو ک بخوام تموم کنم حداقل یک هفته الی دوهفته زمان میبره و این در کتابهای دیگه اللخصوص زیست هم صدق میکنه و باعث میشه خیلی کند پیش برم چکار کنم سرعت مطالعه م بالا بره و در کنار اون کیفیت عالی داشته باشه آخه من هر سوال فیزیک رو ک حل میکنم خیلیی زمان میبره و تایمم تموم میشه و تسلط کمی رو اون بخش پیدا میکنم ک مجبورم برای حل این مشکل دوباره فردا همون بخش رو بخونم
    چکار کنم استاد؟؟
    با عرض معذرت خیلی زیاد شد🙏🏻

    1. سلام
      فشرده بخوان
      یعنی اگر اولین درس ساعت ۸ صبح شروع میکنی و داری ۶ ساعت در هر روز مطالعه میکنی ؛ این ۶ ساعت را نهایت ساعت ۱۶ به پایان برسان و از آنجا به بعد وقت باز بده و در اختیار خودت باش
      تست و تمرین پوششی برای دوره مباحث کنکور هم خیلی بیشتر از پیشروی سمت مباحث جدیدتر اهمیت خواهد داشت

  4. سلام استاد افشار. خسته نباشید. من پشت کنکوری ۱۴۰۰ تجربی هستم. پیشینه خوبی داشتم. دوران راهنمایی و دبیرستان توی مدرسه نمونه شهرمون با رتبه های ۷ و ۴ شهرستان قبول شدم. اما کنکور ۱۴۰۰ رتبه بدی آوردم و پشت موندم. خونوادم ازم توقع بالایی دارن😔 خیلی دلم میخواد به روز های خوبم برگردم. روزهایی کا مثل یک دانش آموز واقعی درس میخوندم. اما الان دو سالی هست که با توجه به شرایط کرونایی دیگه هیچ وقت اون ادم سابق و اون شاگرد درس خون نشدم. دلم برای خود قبلیم میسوزه. خیلی تلاش کردم تا به اینجا برسم. ولی آخرشم هیچی به هیچی. اگر همین ۳ ماه آخر مونده تا کنکور رو از دست بدم. دیگه تااا اخر عمر باید با پزشکی خداحافظی کنم. پون خونوادم نمیزارن دیگه پشت کنکور بمونم. فقط خدا میدونه زندگی الانم بعد از یک دوره ای که خییلی زرنگ و عاالی بودم چه قدر سخته…. ادم بخواد از حضیضی به اوج عزت برسه بسیار شیرینه ، اما اینکه روزگار باهات بد تا کنه و یهو زمین بخوری بدطوری درد داره. ازتون میخوام کمکم کنید. خواهش میکنم ، چه کار کنم استاد ؟ دلم از خدا هم گرفته….

    1. سلام
      برگردی زنجیره های کم تسلط قبلی خودت و یا استارت مباحث تست خیز و ساده تر بزن
      راه میفتی حتما
      برای کنکور بلند بشی و حرکت کنی و دل بدی به کار موفقی

      1. سلامی دوباره. با خوندن پیام‌تون حالم خیلی خوب شد. چشم. سعی ام رو میکنم. امیدوارم بشه. ممنونم ازتون. خدا شما رو برای ما حفظ کنه⚘

  5. سلام استاد صبحتون بخیر و شادی . تازگیا متوجه شدم که علت مطالعه نوسانی خودم در این دوران که دوران مهمی هم هست و باید هرچه زودتر به ریتم قبلی خودم برگردم، مشکل خواب هست. هر وقت هم که سر تایم نمیتونم از خواب بلند شم دچار مطالعه نوسانی میشم و همین باعث میشه کل اون روز راندمانم بیاد پایین.قبلا دچار این مشکل نبودم و صبح ها زود بلند میشدم و یه حجم از برنامه درسیمو بطور کامل و به صورت فشرده انجام میدادم. حدودا یک ماهی هست که این مشکلو دارم و خیلی دوست دارم به حالت اوج خودم رسم .ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. بعد ببخشید اینکه وقتی خواب میمونم و به یه تایمی از برنامم نمیرسم ، چیکار کنم که رو کل روز من تاثیر نداشته باشه؟چون اینجوری که جا میمونم از یه قسمت برنامه تقریبا میشه گفت کل روز ساعت مطالعمو بشدت میاره پایین و بهتر بگم ، صفر میشه مطالعه اون روز.اینو چیکار کنم؟ خیلی ممنون

  6. سلام استاد وقت بخیر.من حدود سه مرداد به مدت سه هفته استراحت کردم، قبلش من روزی هشت ساعت تا ده ساعت مطالعه داشتم با 100 تا 110 تست روزانه. بعد که دوباره میخواستم شروع کنم متوجه شدم مثل قبل نمیتونم مطالعه کنم و تمرکز مطالعه رو خیلی دیر بدست میارم .این وضعیت ادامه پیدا کرده تا الان و من خیلی افسرده شدم و هرچی سعی میکنم نمیشه به همون روال قبل برگردم ، و اگر هم که بتونم مطالعمو یک روز زیاد کنم . روز بعد خیلی زیاد افت میکنه . با این وضعیت خیلی میترسم که زحمت دو سال پیش رو هم بخاطر این مشکل در سال اخر تباه کنم و به اون هدفی که مدنظرم هست ، نرسم . واقعا افسرده شدم استاد چون نزدیک یک ماه هست که دارم سعی میکنم برگردم اما خیلی سخت تغییر میکنه اوضاع و به راحتی قبل برام نیست . مشکل میتونه اون سه هفته استراحت مطلق باشه ؟ لطفا راهنمایی کنید .
    ممنون بابت لطفتون

    1. هم ساعتت بیار جلو و هم تعداد تست هات کار کن عالی
      سوالات آزمون های مختلف کار کن تا راه بیفتی
      بازهم ساعت مطالعه و تست هات بنویس و سعی کن تا خودت رشد بدی

      https://b2n.ir/h69019

      1. ممنون . فقط اینکه چون حدود یک ماه هست که تقریبادر حال درجا زدن و سکون هستم ، چیکار کنم که از این روزمرگی نجات پیدا کنم و باعث بشه که اگه مطالعه رو شروع کردم دیگه به قبل برنگردم و پر قدرت تا اخر و بدون وقفه ادامه بدم؟
        خیلی ممنون

        1. سلام
          قبل از هر چیز با مشاور در ارتباط باش
          راهنمایی بگیر و حواشی بذار کنار و بعد کم کم از درس ها و ساعت مطالعه پایین تر شروع به کار کن

  7. سلام استاد خسته نباشید.بالاخره تاثیر معدل توی کنکور۱۴۰۲ اعمال میشه یا نه؟

  8. سلام دکتر . یه دانش اموزی که امسال هم کنکور داره هم مدرسه میره ، در این موقع از سال روزای تعطیل باید چه تعداد حل تست داشته باشه ؟؟ و روزایی که مدرسه هست چه تعداد باید باشه ؟؟
    لطفا یه دانش اموزی رو در نظر بگیرید که متوسط هست و میخواد یه رتبه بین 700 تا 999 داشته باشه . ممنون

    1. سلام
      حداقل ۱۵۰ الی ۲۰۰ تست داشته باش
      سعی کن روزهای مدرسه تست پوششی مروری بزنی
      کوییز حل کردن هم چ بسا خیلی خیلی کمک کننده اس

  9. روزایی که مدرسه هستیم تعداد تست مهم نیست ؟؟ یعنی فقط حالت پوششی و مروری باشه هرچند که میخواد باشه ؟؟؟

    1. تعداد تست همیشه مهمترین مولفه موفقیت کنکوریها خواهد بود
      سعی کن رکوردهات خودت بالا بیاری

  10. سلام دکتر . اصلا نمیتونم 100 خودمو برای کارم بزارم و همیشه حدود 70 80 درصد میتونم باشم . چطور همه وجودمو استفاده کنیم ؟

      1. مشکل از انگیزه به نظرتون نمیتونه باشه ؟؟فکر کنم انگیزمو از دست دادم

        1. کم خواندی و بد خواندی که انگیزه افت کرده
          رکورد بزن و خوب بخون همه چی خیلی زود درست میشه

  11. سلام دکتر . …دکتر من کنکور دی رو بنا به شرایطی ندادم و رشته تجربی هستم . اگه از بین این کنکور های نظام جدید تجربی مربوط به داخل کشور از 98 تا دی 1401 بخوایین پیشنهاد کنین که ازمون بدم ( فقط هم یک کنکور رو میخوام اگه شد یه روز قبل یا بعد عید بزنم .. فقط یکی..) ، شما کنکور چه سالی رو پیشنهاد میکنید ؟ ممنون از توجه تون

  12. سلام دکتر خوبین من نرس هستم واصلا علاقه ای به رشته م ندارم واقعا ذهنم درگیره چند سال
    امسالم خوب خوندم اما الان ناامید شدم سه روزه دست به کتاب نزدم نهایت وقتم هشت ساعته تو روز چون من شاغلم
    ورشته ی مد نظرم داروسازی هستش
    تستهای کنکور سال قبل رو‌میزنم به ندرت غلط میزنم
    ولی خسته شدم مطالعه م نوسانی شده
    نمیدونم چم شده انگیزه م کم شده بنظرتون چکار کنم

  13. سلام استاد من ۲۷ سالمه در زندگی دچار بحران شدم و حالم خوب نیس
    مشکل اصلی درامدمه به هر دری زدم زیاد نمیشه
    حسرت خونه و ماشبن به دلم مونده
    خیلی حالم بده شما می تونید کمکم کنید بیام مشاوره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا