مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

تعادل در برنامه ریزی کنکور مخصوص دانش اموزان و داوطلبان کنکوری

تعادل در برنامه ریزی کنکور چگونه رعایت کنیم؟

برنامه ریزی کنکور دانش آموزان داوطلب باید به چه شکلی باشد تا درسی از برنامه عقب نماند؟

مثلا دانش آموز داوطلبی برای خود برنامه ریزی می کند که تا دو هفته مانده به آزمون چه دروسی تا چه حدی را بخواند؛ اما متاسفانه نمیتواند تعادل در برنامه ریزی کنکور را رعایت کند و اکثر داوطلبان به برنامه ریزی خود کامل نمی رسند و برخی دروس خوانده نشده باقی می مانند و وقت کم میاورند.

مشکل اصلی در برنامه ریزی کنکور

مشکل اصلی در این گونه از برنامه ریزی ها این است که دانش آموز داوطلب کنکور گاهی بیشتر از حد معمول تنها روی دروس مورد علاقه ی خود وقت می گذارد و تست زنی زیاد در آن درس می زند و می شود گفت با وسواس در مطالعه با درس مربوطه برخورد کرده و افراط و تکرار می کند ودر مقابل روی درسی که نقطه ی ضعف دارد حالا آن یا درسی است که دانش آموز علاقه ای ندارد یا به نظرش آن درس سخت می رسد.

وقت کمتر می گذارد و زمانی که به آخر برنامه ریزی و زمان های آخر می رسد، متوجه می شود که زمان را از دست داده و از برنامه ی مدنظر خود عقب مانده است و باید به فکر جبران عقب ماندگی های برنامه بیافتد.وقتی دانش آموز کنکوری ما در این شرایط قرار می گیرد دچار استرس شده و با خود فکر می کند و می سنجند که  طبق ساعت برنامه ریزی شده مطالعه کرده است اما چرا از برنامه عقب افتاده است؟جواب این است که این دانش آموز کنکوری سهم بندی مناسب و تقسیم بندی برنامه ریزی خود نداشته است.

نکته:سهم بندی مناسب دروس در برنامه ریزی داوطلبان این است که دانش آموز کنکوری روی درسی که ضعف دارد بیشتر از درسی که در آن بهتر است وقت بگذارد.

شناور بودن دروس در برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری

اگر دانش آموزان بخواهند که برنامه ریزی متعادل داشته باشند؛ باید در نظر بگیرند که هرگز نمی توانند برای تقسیم بندی دروس خود به صورت هفتگی یا روزانه و یا ماهانه قوانین و کلیات از قبل تعیین شده داشته باشند.

به طور مثال گاهی برخی از مشاوران برنامه ای که به دانش آموز داوطلب کنکوری خود توصیه می کنند این است که به طور فرض یک روز در میان هندسه و آمار بخوانند.در این شرایط انگار که یک قانون کلی برای همه ی فصل های هندسه وجود دارد اما قطعا هندسه فصلی خواهد داشت که به زمان بیشتری نیاز دارد و یا حتی فصلی دیگری دارد که به زمان کمتر نیازمند است.در این شرایط برنامه ریزی تعادل نخواهد داشت.

برنامه ریزی کنکور بر اساس ضرایب دروس

گاهی برخی دیگر از مشاوران برنامه ریزی دروس را بر حسب ضرایب شان قرار می دهند و می گویند داوطلبان روی دروس با ضریب بالاتر، بیشتر وقت بگذارند.اما این دسته از برنامه ریزی ها منطقی نیستند.

به طور مثال فرض کنید در این برنامه ریزی باید روی درسی مثل دین و زندگی که ضریب آن سه است بیشتر از درس عربی که تحلیلی می باشد وقت گذاشت؛ اما در واقعیت بی شک درس تحلیلی به زمان بیشتری نیز برای یادگیری نیازمند است.

پیشنهاد بنده به عنوان مشاور این است دانش آموز کنکوری حتما باید دروس تحلیلی که در یادگیری آن ها ضعیف است ابتدا انتخاب کند و بخواند و تست بزند و بعد برای درس های آسان تر نیز وقتی کمتر در کنار این دروس قرار دهد در مقاله روش برخورد با دروس مختلف کنکور به طور تخصصی راجع به روش های یادگیری هر درس صحبت کرده ایم.

تخمین زدن وضعیت خود در برنامه ریزی کنکور

به طور معمول وقتی دانش آموز داوطلبی بخواهد برنامه ریزی کند قطعا طبق تجربه و شناخت خود می تواند تخمین بزند کدام درس بیشتر برایش دردسرساز تر و سخت تر است برنامه ریزی و روش مطالعه دانش آموزان پایه نیز اندکی متفاوت است. پس باید در این برنامه ریزی خود، وقت بیشتری برای آن درس نسبت به سایر دروس قرار دهد. البته مسلما در مرحله تست زنی در کنکور هم حجم تست آموزشی بیشتری به مباحث سنگین تر اختصاص خواهیم داد تا رفته به رفته برایمان ساده شوند .

روش های برای تخمین زدن دروس برای دانش آموزان داوطلب کنکوری وجود دارد:

مورد اول) داوطلبی که فارغ تحصیل شده است باید تخمین بزند که قبلا در برنامه ریزی های کنکوری خود چطوری پیش رفته است؟در چه درسی یا مبحثی ضعف داشته و یا وقتش را بیشترگرفته بوده است و با توجه به آن برنامه ریزی متعادل هفتگی یا روزانه و یا ماهانه ی خود را مشخص کند.

مورد دوم) دانش آموز داوطلبی که در پایه ی یازدهم هست، باید طبق ماهیت تشریحی دروس و یادگیری که از آن ها داشته است برای خود تخمین بزند و برنامه ریزی مناسب کند.

برنامه ریزی کنکور باید شناور و لغزنده  باشد!

اما گاهی مثلا داوطلبی که بر فرض رشته ی تجربی است تخمین می زند که مطالعه فصلی از کتاب زیست شناسی از روی بهترین منابع کنکور دو ساعت زمان بگیرد اما وقتی مطالعه می کند ممکن است زودتر از تخمین خود فصل را تمام کند و وقت کمتری بگیرد و یا بالعکس…یعنی ممکن است بیشتر از زمانی که تخمین زده بوده است یادگیری آن وقت بگیرد.

به همین علت برنامه ریزی هر دانش آموزی باید شناور و لغزنده باشد که در آموزش برنامه ریزی کنکور به آن تاکید شده و باقی دروس در این برنامه طبق روند به وجود آمده پیش برود. مانند بازی فوتبال که یک بازیکن آن اگر حرکتی بزند سایر بازیکنان با توجه به حرکت خاص آن بازیکن، موقعیت جدید به خود می گیرند.

نکته: دانش آموزان کنکوری حتما باید در برنامه ریزی خود چند ساعت وقت اضافه بگذارنند تا اگر درسی از برنامه ریزی عقب و جا ماند در این ساعت اضافه خوانده شود و اگر درسی جا نماند و همه ی دروس طبق برنامه ی مد نظرشان پیش رفت، در ساعت اضافه دروس را مرور نمایند.

باکس بندی در برنامه ریزی کنکور و باکس جبرانی

بنده همیشه در این باره مثالی برای دانش آموزان در نظر می گیرم:فرض کنید شما به عنوان داوطلب این توانایی را در خود می بینید که می توانید ده ساعت در طول روز مطالعه کنید و از این ده ساعت، دو ساعت را به هر درسی اختصاص می دهید.پس یعنی پنج عدد درس را مانند باکسی در نظر بگیرید که باید در طول روز پرشان کنید.

که این باکس های روزانه ی شما در هفته میشود سی و پنج عدد باکس و در دو هفته هفتاد عدد باکس می شود.حالا از این تعداد هفتاد عدد باکس، ده تای آن را ذخیره کنید و برای خود تعیین کنید که باید شصت عدد باکس را در طول دو هفته پر کنید. در این صورت خیال تان راحت است که ده عدد باکس دیگر نیز ذخیره کرده اید و دارید.

تقسیم بندی و خرد کردن دروس در طول برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری

همان طور که قبلا گفته ام، دروس سنگین و سخت نیاز به ساعت مطالعاتی بیشتر نیز دارند.اما نه به صورت کلی! چون در این صورت برای دانش آموز بازده نخواهد داشت.

ساعت مطالعاتی و تمرین دروس سخت باید بالا باشد اما با دفعات تکرار بالا و تنوع درس همراه باشد.یعنی ساعت مطالعه ی درس های دشوار را در طی هفته و یا حتی در طی روز پخش کنید. به طور مثال دانش آموزی از خواندن درس سخت و دشواری در روز خسته شده است پس ساعت مطالعه ی آن را بشکند و در طول روز تقسیم کند؛ مثلا چند ساعت صبح، چند ساعت ظهر و چند ساعت از شب را به آن درس اختصاص دهد.

اگر در ساعت مطالعه مشکل دارید به مطلب روش افزایش ساعت مطالعه کنکور مراجعه کنی.

نکته: مطالعه باید خرد خرد باشد؛ مثل یادگیری الفبای کودکان!

نتیجه گیری نهایی یک برنامه ریزی کنکور متعادل!

دریک کلام: کنکور ترکیبی از مفاهیم است پس داوطلبان باید دروس را جزء به جزء برای کنکور بخوانند و با تکرار و تداوم آن دروس را پیش ببرند و به طور دائم خود را بسنجند.

مشاوره پیشنهادی (۱) : همه چیز درباره تست زنی کنکور

مشاوره پیشنهادی (۲) : برنامه ریزی به سبک تک رقمی ها

ویدیو مشاوره علیرضا افشار تعادل در برنامه ریزی کنکور

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید
    ازمون های قلم چی غر حضوریه ؟ خوبه برم؟؟
    و دوم اینکه باید سیصد توما کتاب بخریم از قلم چی ؟ کودوم کتاب هاشون خوبه؟ یازدهم انسانی هستم

  2. استاد سلام یازدهم انسانی هستم
    تروخدا یه جواب دقیق بهم بدین من برم ازمون ثبت نام کنم برای تابستون یا نه
    بعضیا میگن برو بعضیا میگن ن
    شما بگید من چی کار کنم؟؟
    واقعا گیج شدم

    1. اگر برنامه برای مطالعه داری + تهعد برای اجرا
      در تابستان آزمون نرو
      اما پیشنهاد خودم برای اکثر شما که مشاور ندارید اینه که آزمون شرکت کنید

      1. سلام من معدلم ۱۳/۸۰ فارغ‌التحصیل رشته انسانی باید چ نمره ای بگیرم و چن درس ترمیم معدل بزنم ک معدلم بشه ۱۵

  3. سلام و خسته نباشید

    من سالی دیگه کنکور دارم از حدودا دو ماه پیش شروع کردم به خوندن .
    اما زیاد با کیفیت نخوندم .
    حالا نمیدونم چی کار کنم . خیلی سردرگمم .
    برم درس ها و مبحث های دیگه ای و بخونم یا اینا رو اول مرور کنم .
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .

    1. یک جلسه مشاوره سوال جواب نلفنی با خودم بگیرید تا راهنمایی تان کنم تا زودتر شروع کنید و زمان بیشتری را از دست ندهید
      واتساپ منشی : ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  4. سلام استاد … کسی که شروع صفر انسانی نظام جدیده و پایه درسی ضعیفی داره میتونه از برنامه پیشنهاد شروع صفر کلاس مشاوره بهار استفاده کنه؟؟یعنی کل دروس پیشنهادی که گفتین رو بیاد بخونه میتونه تموم کنه؟؟

  5. سلام و خسته نباشید خدمت شما….به عنوان یک مشاور به کسانی که99چهارمین و یا پنجمین کنکورشونه و تا الان چیز زیادی نخوندند چه پیشنهادی براشون دارید…اگر این یک ماهو عالی بخوانند اجازه شرکت در کنکور1400رو دارند؟؟چه نصیحتی براشون دارید؟

  6. سلام..خسته نباشید…من کنکوری99هستم…انسانی نظام جدیدم…داخل آزمونام به جز ریاضی بقیه درسام زیر10درصد و صفره…پایه درسیمم ضعیفه…تازه 31تیر استارت درس خوندنو زدم متاسفانه…و خیلی ناامیدم…هدفم فرهنگیان هست…نمیدونم امیدی هست یا کلا بیخیال این هدفم بشم…امسال سال آخری هستش که من میتونم فرهنگیان قبول بشم و 22 سالم تکمیل میشه…یعنی میشه با یک ماه درس خوندن به اونجایی که میخوایم برسم؟؟

    1. عمومی چند درس و جامعه شناسی و روانشناسی و عربی تخصصی کار کن
      فرصت پیشرفت هست

  7. با یکماه درس خواندن خصوصا کسی که پایه درسیش ضعیفه چجوری میتونه خودشو بالا بکشه؟؟کنکوری99

    1. از مباحث ساده و تست خیز و ترجیحا عمومی کار کنید زودتر پیشرفت خواهید داشت

  8. سلام استاد مایی که شاگردتونیم چطوری این تقسیم کنیم چون هر سه روز یه برنامه جدید داریم و این باکس بندی یکم ناممکن میشه..راه حلتون چیه؟؟

  9. سلام استاد افشار
    ببخشید به نظرتون برای کسی که شروع صفر تو رشته ریاضی نظام جدید هست با توجه به یک ماه باقی مانده بهتره بیشتر وقتش رو بزاره رو دروس عمومی و کمی اختصاصی کار کنه؟! به دلیل زود بازده بودن دروس عمومی حتی تو این یک ماه باقی مونده میپرسم…

    1. عمومی بیشتر کار کن ماه آخر اگر ریاضی صفر هستی بیا روی مباحث ریاضی پایه بجز هندسه

  10. سلام استاد…در درس روان شناسی قسمت هایی که گفته “”برای مطالعه”” باید بخونیم؟؟

  11. سلام استاد…من شرایطم طوری شده که با عالم و آدم حتی با خودم درگیرم…4ساله دارم کنکور میدم ولی اهمال کاری خودم و مشکلاتی که داشتم باعث شد درس نخونم…حسرت یه روز خوب درس خوندن رو دلم مونده…نصفشم تقصیر خودمه…ولی نصف دیگش دست من نبوده…امسالم فقط یک ماه مونده به کنکور ولی نمیدونم چکار کنم…نمیدونم دوباره پشت کنکور بمونم؟انتخاب رشته کنم؟اصلا نمیدونم چکار کنم…روزام همینطور داره میگذره…

    1. سلام
      با ماندن شما موافق نیستم
      اگر این ماه خواندی که امیدوارم بخوانی حتما برو دانشگاه

  12. سلام آقای افشار
    وقتتون بخير
    امسال باتوجه به شرایط خاص و کرونا امکانش هست با شروع سال تحصیلی من که ورودی یازدهم هستم اخر هفته ها زیست پایه دوازدهم در حد پیش خوانی بخوانم؟ و اینکه دچار مشکل نمیشم؟

    1. سلام
      پیش نیاز دوازدهم فصول ژنتیک سال یازدهم هست
      اگر آنها را بخوانی اول و بعد بری سراغ دوازدهم بهتره

  13. سلام استاد خواهش میکنم جواب منو بدید .این مطلب که گفتید چجوری باکس بندی کنیم .برای کسایی هست که 10ساعت مطالعه دارند. من هنوز تازه میخام با ساعت مطالعه 6یا 7 در روز شرو کنم . من الان باید چجوری برنامه مو بچینم که هم تنوع بیشتر از 3 تا برام رعایت بشه هم اینکه باکسا 1 یا دو ساعتی باشه؟

  14. سلام استاد وقت بخیر من پشت کنکوری تجربی هستم. تو روز 4درس تخصصی و 3درس عمومی میخونم به نظر شما این برنامه مشکلی نداره؟خودم میخوام ریازی و فیزیکو یک روز درمیان بخونم اما میترسم به آزمونا نرسم.

  15. سلام استاد وقت بخیر من پشت کنکوری تجربی هستم. تو روز 4درس تخصصی و 3درس عمومی میخونم به نظر شما این برنامه مشکلی نداره؟خودم میخوام ریاضی و فیزیکو یک روز درمیان بخونم اما میترسم به آزمونا نرسم.

  16. سلام اقای افشار من کنکوری 1400 هستم تازه شروع کردم استاد مطالعه زیست خیلی زمان منو میگیره تقریبا هر روز 4 ساعت و نیم یا حتی بعضی از روزا 5 ساعت اینطوری اصلا به بقیه درسام نمیرسم میشه یه راهکار بدین ؟ مثلا یه درس زیست رو توی 6 روز هم نمیتونم تموم کنم به شدت کند خوانم لطفاااا جواب بدین استاد

    1. درسنامه
      حل یا بررسی تست (بررسی تست یعنی تطبیق نظر خودت با پاسخنامه)
      متن کتاب درسی (موشکافی کردن در متن برای پیدا کردن ایده طرح تست ها مطابق ادبیات کتاب درسی زیست)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا