مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

کامل گرایی یا کمالگرایی در سال کنکور

برای موفقیت در کنکور باید کمال گرا باشیم یا کامل گرا ؟

در بحث کامل گرایی و کمال گرایی در سال کنکور یا زندگی باید بدانیم که این ها دو موضوع کاملا متفاوت هستند و اکثر اوقات با هم اشتباه گرفته می شوند و کسانی که کامل گرا هستند را به صورت اشتباه کمال گرا معرفی می کنیم.

در این مقاله قصد داریم پیرامون توضیح این مساله با هم صحبت کنیم.

تعریف فرد کمال گرا در سال کنکور

فرد کمال گرا فردی است که بهترین را می خواهد و به کم قانع نیست. این افراد روحیه ای انعطاف پذیر دارند و بهترین و کامل ترین چیز موجود متناسب با شرایط را می خواهند و حداکثر استفاده را از حداقل ها می برند. در قید و بند زمان و ساعت نیستند و اگر روزی دیر از خواب بیدار شوند از باقی مانده زمان خود استفاده کامل را می برند.

کاری به گذشته ندارند. این افراد چون عملگرا هستند می توانند روزها و هفته های بسیار خوبی را با تلاش خود بسازند که در نتیجه به دستاوردهای خوبی هم می رسند و برنامه ریزی خود را انجام میدهد.

افراد کمالگرا اگر کم کاری داشته باشند خود را می بخشند و با حس و حال خوب راه خود را ادامه می دهند.در طی مسیر به مسائل حاشیه ای و کمبودها توجهی ندارند و هر چیز بالقوه ای را به بالفعل تبدیل می کنند. این افراد توانایی این را دارند که در هر لحظه در مواجهه با هر مشکلی یک راه حل خوب ارائه دهند. به حرف های اطرافیان کوچکترین توجهی ندارند و این حرف ها تاثیری روی آن ها نمی گذارد همانطور که در مطلب چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟ به آن پرداختیم.

این افراد معتقد هستند که موفقیت یک شبه به دست نمی آید و پله به پله باید رشد کرد.

تعریف فرد کامل گرا در سال کنکور

فرد کامل گرا فردی است که همه چیز را می خواهد و به وسط قانع نیست (همه یا هیچ). این افراد منعطف نیستند و اگر احساس کنند که به همه آن چه که در ذهن دارند نمی رسند دست از تلاش برمی دارند.

این افراد اگر یک روز دیر از خواب بیدار شوند، به بهانه دیر بیدار شدن، آن روز را از دست می دهند و هیچ کاری نمی کنند. مدام به گذشته توجه می کنند. این افراد چون همواره دنبال بهانه هستند عملگرایی بسیار کمی دارند و همین باعث می شود که روزها و هفته ها را با بهانه جویی و وعده های پوچ هدر بدهند و در نهایت به هدف خود نرسند.

این افراد اگر کم کاری داشته باشند خودشان را سرزنش می کنند و همواره حال بد و عذاب وجدان دارند. به مسائل بیرونی، عوامل حاشیه ای  و کمبودها توجه بسیاری دارند و این باعث می شود که عمل گرایی در این افراد کم باشد و قدرت حل مساله و ارائه راه حل برای استفاده حداکثری از شرایط و امکانات موجود پایین باشد.

این افراد توجه بسیاری به حرف مردم دارند و کوچکترین حرفی از سوی مردم آن ها را از تلاش برای رسیدن به اهدافشان باز می دارد. این افراد تلاش آدم های متوسط را قبول ندارند و انتظار دارند راه صدساله را یک شبه بروند.

کامل گرایی یکی از عوامل اصلی اهمال کاری در سال کنکور است.

فواید عمل گرا بودن در تحصیل و زندگی

اگر با عمل و تلاش، خودتان را به خودتان اثبات کنید در این صورت حس و حال بهتری خواهید داشت، روحیه شما عالی خواهد بود، اعتماد به نفس شما به بالاترین درجه خود خواهد رسید و شما مستعد رسیدن به موفقیت خواهد بود. یکی دیگر از فواید عمل گرا بودن این است که حتی اگر مسیری را اشتباه بروید در طی مسیر به اشتباه بودن آن پی می برید و اصلاح می کنید. در واقع عمل گرا بودن مثل یک راهنما راه را به شما نشان می دهد.

رهایی از آفت همه یا هیچ در سال کنکور

1) برنامه کوتاه مدت بریزید و خودتان را ملزم به اجرای آن برنامه کنید.

2) از درسی شروع کنید که به آن علاقه دارید.

3) با ساعت کم، تست های کم و … شروع کنید مثلا صبح تا ظهر

4) به یک نفر بگویید شما را زیر نظر بگیرد و عملکرد شما را بسنجد مثل پدر، مادر یا مشاور کنکور

رسیدن به موفقیت در یک شب

جمله ی کلیشه ای ولی بسیار درستی وجود دارد که هیچ موفقیتی یک شبه به دست نیامده و برای رسیدن به موفقیت باید پله به پله مسیر را طی کرد. در طی مسیر به تجربیاتی دست پیدا می کنیم که ادامه مسیر را مانند یک راهنما روشن می کند.

وسواس همه یا هیچ

افرادی که دچار این وسواس هستند باید حتما زیر نظر یک مشاور یا نزدیکان خود درس بخوانند و تمامی منابع اضافه را از جلوی چشم خود بردارند چون این افراد وسواس در مطالعه دارند و دوست دارند تمامی منابع را مطالعه کنند، همواره در حال حساب و کتاب و برنامه ریزی های غیرمنطقی هستند. عمل گرایی در آن ها بسیار پایین است و همین باعث می شود که حتی یک منبع را تا انتها مطالعه نکنند.

ایجاد تغییرات بزرگ با 10 روز عالی درس خواندن

اگر فردی 10 روز را عالی و بی وقفه به مطالعه بپردازد بعد از این 10 روز، مطالعه به صورت یک عادت در او نهادینه می شود و روزهای بعدی را می تواند راحت تر و بیشتر مطالعه کند.

نکات پایانی کامل گرایی یا کمال گرایی

نکته اول) اگر فردی هستی که می توانی کنکور را کنار بگذاری می توانی دنبال سربازی، ازدواج، شغل آزاد، حرفه و دانشگاه بدون آزمون بروی اما اگر نمی توانی این کار را بکنی ، با دست دست کردن فقط شروع کردن را برای خودت سخت تر می کنی پس همین الان که این مقاله را می خوانی شروع کن.

نکته دوم) هر فردی سابقه 12 سال درس خواندن در مدرسه را دارد و کنکور هم چیز عجیب تری از امتحانات مدرسه نیست و نباید دنبال بهترین روش مطالعه، بهترین منابع کنکور ، بهترین استاد و بهترین مشاور از ابتدای شروع به مطالعه گشت. این موارد را با عمل گرایی در طی میسر متوجه می شویم.

مشاوره پیشنهادی: راهکار غلبه بر تنبلی کنکوریها

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد کامل گرایی یا کمال گرایی در سال کنکور

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

51 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر من یک کمال گرایی غیر عمل گرام اینایی که گفتین انگار منو تعریف میکرد ولی اینکه بخوام تغییر کنم خیلییییییییی سخته،ینی چندین چندبار خواستم نشد،حتی خانواده و مشاور هم نا امیدشدن ،نمیدونم چی کار کنم،این مسئله نه تنها تو تحصیل که همه ی ابعاد زندگیمو در بر گرفته حتی کوچیک ترسن کارهاو اینا
    راه کار بدین لطفا
    ممنون از زحماتی که میکشین و ارشیو کامل و جامعی و واقع بینانه ایی که به صورت رایگان در اختیار میزارین،خدا خیرتون بده

  2. سلام استاد خسته نباشید.
    من به شدت وسواسی در برنامه ریزی دارم و میخوام یه مدت برنامه ریزی کردن رو کنار بزارم اما وقتی میرم سراغ درس خوندن یه فکر میاد تو ذهنم که بدون برنامه ریزی نمیشه درس خوند و اینکه اصلا میخوای چی بخونی تا کجا بخونی و کی استراحت کنی و هی این فکر باعث میشه من شروع نکنم لطفا استاد راهنمایی کنید

    1. با هر اطلاعات و هر امکاناتی که داری کارت شروع کن و بیار جلو

  3. با سلام واقعا ممنون اقای افشار خیلی مفید بود توی این بورس کنکور که خیلی ها به دنبال این هستند که چجوری از بچه های مردم پول در بیارند شما دارید رایگان محتوای امورشی میزارید و بهترین دعایی که میتونم براتون بکنم اینه که عاقبت بخیر بشید

  4. مچکرم استاد مطلب بسیار مفید بود
    من ۱۲ تجربی هستم و کامل گرا این مطلب ب من کمک کرد بروم و شروع کنم
    من شنیدم ک کامل گرایی ارتباط مستقیم با کمبود اعتماد بنفس دارد
    و اگر اعتماد بنفسمان را بالا ببریم ب تدریج کامل گرایی هم کمتر میشود(مثلا نوشتن ویژگی های خوب و خواندن مداوم آنها د طول روز و سعی بر اضافه کردن به لیست در روز ها و یا هفته های آتی)
    چون کسایی ک اعتماد بنفس کمی دارن دوست دارن درحد عالی باشند!

    1. عملگرا باش
      از کم شروع کن و از همون کم خودت رشد بده و بیار بالا
      تنها راهش همینه که بتونی موفق بشی

  5. سلام استاد عزیز میدونم سوالم مزتبط با پست نیس ولی لطفا جواب بدین خیلییییییی مهمهه واسم
    استاد بنظر شما هفته اول باید بخونیم و کمی تست بزنیم برای یاد گیری و هفته دوم بیشتر تست بزنیم از اون مباحث تست پوششی و مروری تو برنامه کانون منظورم هس یا اینکه هفته اول و دوم کلا همه مباحث رو خرد کنیم در طول دو هفته بخونیم و همراهش تست پوششی بزنیم کلا چیکار کنم استاد؟
    استاد من این ازمون یعنی برای ۲۳ مهر اولی رو اجرا کردم ولی وقتی به هفته دوم رسیدم اصلا درست بلد نبودم که تست زماندار بزنم کلا نمیدونم چیکار کنم استاد راهنمایی میکنید ممنون میشم ‌…

  6. سلام.برای کتاب های درسی زیست در برنامه دیوار ۳تا کتاب ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ رو گذاشتن ۱۲۰تومن…نوعه و چاپ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰هستش…به نظرتون قابل اعتمادن؟

  7. استاد در مورد سوال قبلی من درست نفهمیدم چیکار کنم باید مباحثو خرد کردم تو طول دو هفته بخونم یا اینکه هفته اول خوندن و کمی تست و هفتع دوم فقط تست که اینطورم کردم هفته دوم که رسیدم کلا چیزی بلد نبودم زماندار تست بزنم باید چیکار کنم راحل دیگه ای دارید؟متوجه نشدم

  8. سلام تشکر از مطلبتون استاد افشار من هم اینطوری هستم که همه چیز بهترینشو میخوام اما در عمل کردن صفرم همیشه عذاب وجدان دارم حس بد دارم مثلا یک روز خوب درس نخونم تا ی هفته درس خوندنو کنار میزار همش عذاب وجدان و گریه خسته شدم چیکار کنم مثلا شما گفتین روزای اول کمتر بخونیم من اومدم هفته اول شیش ساعت و نیم برنامه ریزی کردم به هیچ عنوان عمل نکردم زیادش پنج ساعت میخوندم هفته دوم یعنی همین هفته نه ساعت برنامه داشتم ولی دیدم اون هفته نتونستم عمل کنم دیگ هر کاری میکنم بزور روزی یکساعت میخونم همش گریه میکنم حالم بده به بودجه ازمون قلمچی هم نرسیدم امروز و فردا تو برنامم برا تست و مرور بود اما چون بودجه خیلیش مونده دارم بقیشو میخونم پیشنهاد شما چیه؟

    1. برنامه های سبک تر و خرد تر بریز تا عملی بشه و از این عملی شدن انگیزه بگیری و بیشتر و بهتر بری جلو کار کنی

  9. سلام استاد نظرتون در مورد كتب ابي قلم چی چیه? من احساس میکنم تست های خلاق کمی داره این طوره? باید منابع رو عوض کنم ?یا در اخر منابع جمع بندی بهتر تهیه کنم؟

    1. اگر درسنامه داری و تست برای راه افتادن اولیه خودت میخوای آبی قلمچی خوبه

  10. سلام استاد.من یک دختر ۲۲ساله ام.ولی از وقتی یادمه داخل تصمیم گیری هام دودل بودم و شک و تردید ولم نمیکرد و با انتخاباتم زندگیمو به نیستی رسوندم…حتی نمیتونم یدونه لباس انتخاب کنم…الآنم به مشکل برخوردم…وسواس فکری شدید هم دارم چند ساله…ولی این تردید و تصمیم گیری از بچگیم بوده…همش تو ذهنم با خودم و اطرافیانم در گیرم…خسته شدم استاد…به نظرتون با رفتن پیش مشاور درست میشه؟همش آرزو دارم بدون تردید تصمیم گیری کنم.خسته شدم از دست خودم…تو این سن همه چی برام بی معنی شده و هیچ لذتی از زندگی نمیبرم…نه درسمو ادامه دادم و نه سر کار میرم…مثلا امسال تصمیم گرفتم کنکور تجربی بدم…خیلی بده که یه جوان تو این سن از خودش ناامید بشه.خیلی سخت…مگه زندگی چقدره که آدم بخواد اینجور زندگی کنه…۲۲سال از زندگیم چیزی نفهمیدم.هیچی.نه بچگی کردم و نه از نوجوونی و جوونیم تا به الان چیزی فهمیدم…خسته ام…با تموم وجود میگم که خسته ام…خودم به تنهایی نمیتونم شخصیت ۲۲ساله ام رو تغییر بدم….

    1. زمانی پیش مشاور برو که کامل گرایی ها رو کنار گذاشته باشی
      چیزی که خیلی اهمیت داره اینه که وقتی اومدی پیش من برای برنامه ریزی دست منو همه جوره برای برنامه دادن با خوب خواندن خودت باز بذاری

      اما مشاوره تک جلسه ای رو پیشنهاد میکنم

  11. سلام آقای افشار..یادمه داخل همین سایت گفته بودید قلب درد یک جوان میتونه نشان از تغییر باشه…من شرایطم خیلی اوکی نیست ولی شدیدا خواستار موفقیتم…دیپلم تجربی قدیممو سال۹۶گرفتم و پشت کنکور بودمو و ماجراهای فراوان.پایه درسی ضعیف و کند خوانی..الآن تصمیم ب شرکت در کنکور۱۴۰۱تجربی نظام جدید گرفتم…کلاس و مشاور هم ندارم…آزمونا قلمچی هم میحوام تو خونه از خودم بگیرم چون هزینه هاش بالاس..تنها داشته های من کتابای تستمه که همشون چاپ۹۹ هستند… سوال داشتم…یک اینکه واقعا از الآن برای رتبه خوب(رشته های پیراپزشکی) فرصت هست؟به شرط مستمر خواندن…

    1. سلام
      حتما فرصت هست
      شما مستمر خواندن پیاده کن
      حتما درست میشه

  12. سلام آقای افشار خسته نباشید. من درصد ادبیاتم بین ۶۰ و ۵۰ هست کلا ادبیاتم خوبه ولی بیشتر از این نمیتونم بالا ببرمش فک کنم ۷ ۶ تا کتاب تست را زدم کامل. بنظرتون با این وضع کلاس میتونه کمکم کنه؟میخوام کلاس هامون سبطی برم آخه میگن برا درصد بالا ۸۰ درس میده

  13. سلام استاد.من بعد چندین سال میخوام شروع کنم ب درس تمام توانمم میخوام بذارم.پایم ضعیفه…تجربی میخوام کنکور بدم…برای ازمون ۷ابان میتونم تخصصی و عربی فقط بخونم؟یا اگر نرسم تخصصی و عربی تموم کنم چکار کنم؟
    امکان مشاوره ندارم متاسفانه…

    1. سلام
      از برنامه آزمون قبلی ۲۳ مهر شروع کن
      تمام شد تخصصی بیا روی کلیت برنامه ۷ آبان کار کن
      شیمی و عربی دوازدهم هم میشه فعلا کار نکرد

  14. استاد اوتایی ک از سطح صفر و بعد چندین سال میخوان کنکور بدن…کلاس مشاوره پاییز براشون مناسبه؟با توجه به اینکه تا ۷ابان فقط باید تخصصی و عربی رو بخونند

  15. سلام استاد در دو هفته یه مبحث چند بار باید مرور شه؟ چند روز یکبار؟ یا هر جمعه؟

    1. استاد سلام شما میگید برای ی مطلب تست پوششی باید خرد خرد بزنید طی ی فصل یا حداکثر ۵ ۶ ماه استاد خب اینطوری اگه مطلب ۳ ماه طول بکشه خب ما برای ی ازمون
      ۲ هفته وقت داریم پس چجور پیشرفت میکنیم چجور تراز بالا بره استاد لطفا کامل راهنمایی کنید

      1. اشتباه نکنید
        تست پوششی دوره و مرور کوتاه مدت شماست و برای دوره های بعدی باید با برنامه آزمون هماهنگ شد

        1. درباره تست پوششی و مروری کدوم قسمت سایتتون میتونم اطلاعات بیشتری دریافت کنم؟

  16. سلام استاد گرانقدر….اونایی ک بعد۵.۶سال دوری از درس با پایه درسی ضعیف میخوان کنکور تجربی شرکت کنند…باید الان چکار کنند…طبق برنامه قلمچی…چی بخونند…تا کِی بخونند…ادبیات و دینی و زبان رو کِی وارد برنامه کنند…قططا نمیتونند به ازمون ۷ ابان یا حتی ازمون بعدیش برسنو…چه راه حلی انجام بدن

    1. سلام
      تخصصی و عربی و قرابت و ارایه با برنامه ۲۳ مهر کار کن
      فعلا شیمی و عربی از دوازدهم در برنامه هات قرار نده

      1. یعنی ازمون ۷ابان شرکت نکنند…تا چند روز تخصصی و عربی بخوانند؟برای ازمون ۷ابان کِی شروع به خواندن کنند؟

          1. بله حرفتون درسته…چجوری تو ۶روز باقیمانده هم تخصصی و عربی ۲۳ مهر رو بخونند و هم تخصصی و عربی ۷آبان…

          2. زمان دست شماست
            هر چقدر طول کشید وقت بذارید

          1. جدا نمیشی جبرانی روی مباحث مهمتر وقت میذاری

          2. استاد من راستش نفهمیدم الآن…ماها ک چندسال از درس دور بودیم…تخصصی و عربی و قرابت و ارایه رو تا کی بخونیم…۵روز دیگ آزمون قلمچیه…ماها ک دوتا ازمونو از دست دادیم فرصت جبران داریم؟میشه مثلا دقیق بگین تخصصی و عربی ۲۳مهر رو تا کِی بخونیم…تخصصی و عربی ۷ابان رو تا کِی بخونیم…ازموناشونو چه زمانی از خودمون بگیریم…برای آزمون ۲۱ابان چکار کنیم؟

          3. مباحث مهمتر شما اول کار می کنید و بعد از اینکه پیشنیازها ساخته شد میای روی سایر مباحث

  17. میشه لطفا لطفا مباحث مهم درسها رو بگید تا ملاها ک عقب موندیم و شرایط مشاوره نداریم بخونیمشون؟تجربی

    1. سلام
      همه مباحث مهم هستند
      با ازمون های پاییز که شروع صفر هستن جلو برید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا