مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه زمین شناسی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی زمین شناسی + زنجیره مطالعاتی

با حذف شدن زیرگروه ها روش مطالعه زمین شناسی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اما در آخرین خبری که به دست ما رسیده است دفترچه شماره 3 از درس اختصاصی، زمین شناسی و ریاضی هستند که مشخصا در کنار یکدیگر قرار دارند و تعداد تست‌های زمین شناسی از عدد 25 سوال به 15 سوال رسیده است. اینکه از 25 به 15 سوال رسیده است اهمیتی ندارد. زیرا ما مجبور هستیم تمامی فصول زمین شناسی را بخوانیم، چون تقریبا سوالات از تمامی فصول وجود دارد. اما در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام یک از دروس تست خیزتر از سایر دروس هستند.

سنجش برای اینکه تخلفات پیرامون آزمون سراسری را کم کند، تصمیم به تغییر در روش آزمون و دفترچه سوالات کنکور گرفته و برای تک تک دروس دفترچه مجزا در نظر بگیرد.

اما چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که به خاطر اینکه زیرگروه‌ها را از 1402 به بعد برای کنکور سراسری در مرحله کارنامه انتخاب رشته حذف می‌کنند، اتفاقی که می‌افتد این است که درس زمین شناسی ما نیز مستقیما در تمامی رشته‌ها و زیر گروه‌ها ضریب خواهد داشت و این ضریب به این صورت است که نمی‌توان گفت اگر داروسازی می‌خواهیم فقط زمین شناسی را می‌خوانیم، مجبور هستیم برای تمامی رشته‌های دکترای پیوسته، پیراپزشکی، فرهنگیان و هر آنچه که می‌خواهیم زمین شناسی را بخوانیم. با توجه به اینکه درس توصیفی و حفظی محسوب می‌شود، ارزش دارد که خواهیم بر روی آن بیشتر وقت بگذاریم. پس 15 سوال دارد.

زنجیره و مباحث مهم و تست خیز درس زمین شناسی برای 100 زدن

زمین شناسی در نظام جدید یک تغییر خوبی که کرد این است که دو کتاب در دو سال مختلف فقط در یک پایه، پایه یازدهم ارائه می‌شود. اگرچه در حال حاضر امتحانات آن به صورت داخلی است اما در سال‌های بعد که یازدهم نیز امتحانات آن نهایی شود، زمین شناسی حتی در تاثیر معدل هم می‌تواند نقش آفرینی کند. اما رویکرد کتاب زمین شناسی از فصل 1 که در چند سال اخیر شاید مهمترین و تست خیزترین فصل آن نیز بوده است که درباره کیهان، یعنی از مباحثی که می‌تواند به فضا و اجرام آسمانی است. در فصل 2 نیز مبحث درباره زیر زمین و ذخایر و معادن و اتفاقاتی است که در زیر زمین وجود دارد.

در فصل‌های بعدی درباره آب و خاک و سازه‌های مهندسی، زمین شناسی و سلامت و در نهایت درباره زمین شناسی ایران بحث می‌کند. تقریبا می‌توان گفت فصل‌های1، 4، 5، 6 تست بیشتری را دارند.

روش مطالعه زمین شناسی به روش رتبه برتر ها

درباره نحوه مطالعه زمین شناسی به عنوان یک درس توصیفی به جز آن مسئله‌ای که احتمالا نیاز به تمرین دارد و برای مثال مساله مقیاس با یک تناسب ساده حل می‌شود.

چون زمین شناسی رویکرد آن شبیه درس جغرافیا است و چیزی که نیاز دارد تسلط بر روی متن کتاب درسی است. ما باید ارتباط بین پدیده‌ها را بلد باشیم و بدانیم مانند درس جغرافیا داشتیم که با توجه به دمای بالایی که در بیابان بوده است و آب و هوای گرم و خشک و بارش سالانه کم، انتظار ما در پوشش گیاهی یا درباره سنگ‌ها یا بافت جانوری آن یک موضوعاتی را در برمی‌گرفت که کاملا هم با یکدیگر مرتبط بودند. در درس زمین شناسی نیز دقیقا به همین صورت است اگر بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم و تمامی متن کتاب را بلد باشیم، کار خیلی سختی پیش روی ما نیست.

بودجه بندی و تعداد سوالات و منابع زمین شناسی

سوالات نیز از سوالات کنکور سراسری جواب خواهد و پیشنهاد ما در زمین شناسی استفاده از منابع خلاصه شده می‌باشد مانند خیلی سبز، لقمه مهر و ماه یا هر منابعی که در زمین شناسی آمده است و کمی دسته بندی کرده است و به نوعی بحث های حفظی را مهم و مهم تر یا قسمت های کم اهمیت تر را به گونه ای ترتیب بندی و مشخص کرده است. این اتفاق اتفاق خوبی می‌تواند رقم بزند.

کمترین فصلی که ما در زمین شناسی در سال های اخیر داشتیم و از آن تست آمده است (در قالب 25 سوالی) فصلی وجود داشته است که از آن 2 تا تست آمده است. اما در قالب 15 سوالی فعلا نمی‌توانیم بگوییم که چه اتفاقی می‌افتد اما رفتن به کلاس های نکته و تست برای جمع بندی یا جزوه های جمع بندی یا کتاب هایی که نامبردیم می‌تواند بسیار موثر باشد. تست تعریفی نیاز نیست همان تست و پاسخ ها را بلد باشید برای خواندن کفایت خواهد کرد.

ساعت مطالعه درس زمین شناسی کنکور

به نظر من در رویکرد پاسخ دهی چه در آزمون های آزمایشی چه برای کنکور به خاطر داشتن ضریب یک حساب ویژه تری برای آن باید باز کنید. درس زمین شناسی جز درس های حفظی رشته تجربی است. البته درس های شیمی، فیزیک و زیست حفظی ندارد اما این خاصیت در زمین شناسی بسیار بولد است. بهتر است در تایم های کوتاه 5-10-20 دقیقه و در لابه لای دروس اختصاصی را جای دهید. و برای خالی نبودن عریضه و رفع خستگی روی زمین شناسی کار کنید. زمان های پرت و مرده و جاهای پرو سرو صدا و شلوغ و حتی قبل از آزمون های آزمایشی می‌توانید نگاهی به کتاب زمین شناسی بیندازید.

زمین شناسی را از ابتدای سال مطالعه خوانده شود؟

در مورد درس زمین شناسی باید گفت که اگر قرار است آزمون آزمایشی بدهید، هفته دوم در چند روز آخر آن را مطالعه کنید و اگر قرار باشد برای کنکور به سمت آن بروید بهتر است دو سه ماه پایانی زمان مناسبی است.

این درس به علت توصیفی بودن و فراموشی زودهنگام آن بهتر است از ابتدا مطالعه نشود. امسال بسیاری از افراد ممکن است زمین شناسی را مطالعه کنند.

زمین شناسی کار خاصی ندارد، باید کتاب را بخوانید و بعد تست ها را با پاسخ بخوانید. سوال را بخوانید سپس هر جوابی که دارید را با پاسخ نامه چک کنید. زمین شناسی کار خاصی ندارد، یعنی اگر بر روی متن کتاب مسلط باشید. حتی بخواهید تست ها را با پاسخ آن بخوانید درست است. می‌توانید سوال را بخوانید و سپس هر جوابی که دارید را بدهید و سپس جواب خود را با جواب پاسخ نامه چک کنید.

منابع نیز منابع خوبی هستند چون حجم درس زمین شناسی کم است و هرگاه بخواهید به سمت آن بروید جواب خواهید گرفت. بهتر است بر روی فصول 1 4 5 6 بیشتر تمرکز کنید.

مشاوره پیشنهادی(۱) : روش مطالعه و زنجیره مطالعاتی شروع زیست کنکور

مشاوره پیشنهادی(۲) : روش مطالعه و زنجیره مطالعاتی شروع شیمی کنکور

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صد زدن زمین شناسی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا