مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمقالاتویدیو

جبران عقب ماندگی از برنامه ی آزمون های آزمایشی

چگونه به رقبای کنکوری قوی تر برسیم ؟

چگونه عقب ماندگی از برنامه آزمون ها را جبران کنیم؟

تمامی آزمون­ های آزمایشی از ابتدای سال یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده به کلیه داوطلبان ارائه می­ دهند که این برنامه برای همه مشترک می ­باشد و به هیچ وجه برنامه شخصی به کسی ارائه نمی­ شود . در نتیجه عده ­ای از داوطلبان ممکن است از برنامه آزمون جا بمانند یا دیرتر از بقیه در آزمون­ها ثبت نام کنند.

در این صورت در سوالات متداول کنکور را از ما می­پرسند : اگر از الان ثبت نام کنیم و شروع کنیم موفق می­شویم یا نه ؟ از الان چجوری به برنامه آزمون برسیم ؟

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم

تقسیم بندی عقب ماندگی داوطلبان

همانگونه که در بالا ذکر شد این داوطلبان به دو دسته تقسیم می­شوند :

1) داوطلبانی که به تازگی در آزمون­ ها ثبت نام کرده­ اند.

2) داوطلبانی که در آزمون بودند و از بخشی از برنامه جا ماندند.

داوطلبانی که در دسته اول قرار دارند باید بودجه بندی آزمون­های قبل را به صورت فشرده ­تر مطالعه و مرور کنند و سوالات آزمون­ های آزمایشی قبل را از خودشان امتحان بگیرند.در نتیجه نباید استرسی داشته باشند چون آزمون­ها در دی ماه و دوران عید ، برنامه مرور و جمع بندی دارند و به راحتی می­توانند خودشان را به برنامه آزمون برسانند.

اما داوطلبانی که در دسته دوم قرار دارند اکثراً به علت بازیگوشی و اهمال کاری و دست دست کردن از برنامه آزمون جا ماندند که این داوطلبان مشکلات بیشتری نسبت به داوطلبان دسته اول دارند. حال می­خواهیم تعدادی از این مشکلات را با هم بررسی کنیم :

1-ترس از آزمون آزمایشی :

این داوطلبان ترس بیشتری از آزمون­ های آینده دارند و مدام نگران عقب افتادگی­ های برنامه­ های قبل هستند که در این صورت از شدت ترس یا در آزمون­ ها شرکت نمی­کنند یا برای شرکت در آزمون­ ها دنبال یک نقطه عطف هستند مثل آزمون­های جمع بندی دی ماه (از دی میرم آزمون!)

توصیه ما به این افراد این است که حتی اگر به 20% از برنامه آزمون هم رسیده باشند باید سر جلسه حاضر شوند تا خیال خودشان بابت این 20% راحت شود.

2-سنگ بزرگ برداشتن (عدم تناسب برنامه و ساعت مطالعه با توانایی فعلی فرد) :

این افراد اکثراً برای جبران عقب افتادگی ­ها و رسیدن به برنامه آزمون­ ها ساعت مطالعه­ های نجومی را برای خود در نظر می­ گیرند . در صورتی که ماه­ های قبل حتی یک بار هم به این ساعت مطالعه و حتی خیلی کمتر از این مقدار هم نرسیده­ اند. در نتیجه وقتی فرد به این ساعت مطالعه نمی­رسد ، بی انگیزه شده و کاملاً بیخیال می­ شود در صورتیکه اگر یک برنامه معقول می­ریخت ، حداقل 50% از بودجه آزمون را عالی تمام می­کرد.

برای برنامه ریزی اصولی حتما به مطلب برنامه ریزی کنکور به روش رتبه های برتر مراجعه کنید.

3-فکر زیاد به گذشته یا آینده :

این افراد مدام حسرت گذشته را  می­خورند (اگر از تیر شروع میکردم الان ….) و یا از فکر به آینده به شدت مضطرب می­شوند (اگه قبول نشم چی …) و زمان حال را فراموش می­کنند. در صورتیکه اگر فرد در زمان حال زندگی کند از همان یک ساعت مطالعه خود هم انگیزه می­گیرد و سعی می­کند بیشتر و بیشتر بخواند و باید با خود بگوید : امروز این مقدار را خواندم در صورتیکه می­توانستم مثل دیروز هیچ کاری نکنم.

توجه کنید که عملکرد مثبت شما از مطالب انگیزشی کنکور دیگر بیشتر به شما انرژی می دهد.

4-شخصی سازی نکردن برنامه آزمون :

گاهی اوقات ممکن است بخشی از برنامه آزمون به برنامه­ های قبلی مرتبط باشد ، این افراد چون می­خواهند به 100% برنامه این آزمون برسند و بالاترین تراز را کسب کنند ، این موضوع را در نظر نمی ­گیرند که در ابتدا پیش نیاز آن مبحث باید مطالعه شود سپس خود فصل را مطالعه می­کنیم. برنامه ریزی و مشاور خصوصی کنکور میتواند مساله بی برنامگی و چند برنامگی را حل کند و باید افزایش کیفیت مطالعه شما شود .

به عنوان مثال برنامه آزمون در درس فیزیک روی مبحث دینامیک می­باشد اما فرد مورد نظر هنوز سینماتیک را هم که پیشنیاز دینامیک می­باشد را مطالعه نکرده است.

نتیجه گیری

به عنوان کلام پایانی باید بدانیم این که از چه زمانی استارت زدیم خیلی موضوع مهمی نیست بلکه مهم این است که از همان زمان که شروع کردیم خوب پیش برویم ، همیشه و هر روز بخوانیم.

صبر داشته باشیم. هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی ­آید. به خصوص ضعف در دروس تحلیلی مثل ریاضی و فیزیک زود برطرف نمی­شود و نیاز به تست زنی و تمرین پوششی زیادی دارند تا ما به آن­ها مسلط شویم.

دانلود نسخه ی کم حجم

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. برای جبران عقب ماندگی از برنامه کنکور آزمایشی ها این ویس گوش کنید

  2. سلام اقای افشار من تقریبا از ابان ماه پارسال مشاور دارم تا الان خیلی هم تغییر کردم یعنی پیشرفت کردم ولی نمیدونم چرا هیچوقت نشد کامل به بودجه بندی برسم و یه تراز خوب بگیرم از مشاورم هم راضی هستم.اینکه به بودجه بندی نمیرسم هیچوقت مشکل بزرگیه؟؟؟الان مشکل از منه یا از چیز دیگه ای؟

    1. الان دیگه بودجه آزمون این موقع از سال مهم نیست
      مهمتر اینه تا جایی که میشه وقت بذاری برنامه هات شخصی سازی کنی تا راحت تر بتونی از عهده اش بر بیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا