مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

کنکور و امتحانات ترم اول مدرسه

در امتحانات مدرسه چگونه برای کنکور مطالعه کنیم؟

در سال کنکور دی ماه زمان جمع بندی دروس نیمسال اول است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون یک جمع­بندی عالی علاوه بر تثبیت دروس خوانده شده، انگیزه فرد را برای ادامه راه تأمین می­کند.

عده ­ای از داوطلبان از تدریس اساتید خود جا مانده ­اند، عده­ ای علیرغم مطالعه خوب؛ قادر به کسب تراز بالا نشده ­اند، عده ­ای به علت نداشتن دوره و مرور خوب در به خاطر داشتن دروس مطالعه شده دچار شک و استرس شده­ اند و در مجموع کیفیت مطالعه کنکور آنها در ۶ ماه گذشته پایین بوده است.

در مقاله زیر سعی داریم پیرامون این مسائل بحث کنیم.

نداشتن وسواس و عجله در جمع­ بندی مطالب کنکور

عده ­ای از داوطلبان تردید دارند که آیا طی 40-50 روز آینده می­توانند یک جمع­بندی خوب از دروس نیمسال اول داشته باشند و با آمادگی وارد ترم دوم شوند یا خیر.

به این داوطلبان باید گفت که عقب افتادگی 2 یا 3 ماهه را نمی­توان طی 2 هفته که برای جمع بندی زمان هست، جبران کرد؛ حتی برخی داوطلبان  کنکو شروع از سطح صفر دی ماه هستند ، در نتیجه باید صبور باشند.

مطلب مرتبط: جبران عقب ماندگی از برنامه ی آزمون های آزمایشی

آفت­­ های جمع­بندی شتاب زده نیسمال اول کنکور

اگر داوطلبی بخواهد به بهانه جمع­ بندی و جبران تمام عقب افتادگی­ ها، سرعت جمع­ بندی مطالب را بالا ببرد، این امر باعث می­شود که فرد بدون تسلط کامل، مباحث را پیش ببرد که این خود باعث کمال­گرا شدن ، ریختن برنامه های عجیب و غریب و رویایی و در نتیجه بیشتر عقب افتادن فرد شود.

چون این برنامه­ ها قابل اجرا نیستند و اگر اجرا هم شوند بدون کیفیت خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: چگونه با کیفیت درس بخوانیم؟

اولویت مطالعه در دوران جمع بندی نیمسال اول

در دوران جمع بندی فرد باید ابتدا دروس جامانده از برنامه آزمون، برنامه مشاور یا تدریس دبیر را مطالعه کند چون دبیر در ترم دوم مجدداً به تدریس این دروس نمی­پردازد.

مطلب پیشنهادی: جمع بندی ترم اول کنکور

توجه به پیش نیازهای دروس در جمع بندی دی ماه

در جمع بندی نیمسال اول کنکور فرد هنگام مطالعه قسمت­ های جامانده باید حواسش به دروس پیش­ نیاز هم باشد و در ابتدا آن­ها را مطالعه کند.

حل مجدد تست­های علامتدار کتاب تست و آزمون­ ها

در دوران جمع­بندی، فرد باید تست­هایی که قبلاً غلط زده بود و آن­ها را علامتدار کرده بود (چه تست­های کتاب تست چه تست­های آزمون­ها چه تست­ های کوییزهای ما) را مجدداً بررسی کند.

اگر قادر به پاسخگویی نبود ابتدا به پاسخنامه رجوع می­کند، اگر باز هم در حل این تست مشکل داشت باید به درسنامه رجوع کند و آن قسمت را مجدداً مطالعه کند و بعد از آن به اندازه کافی از آن بخش تست کار کند تا مسلط شود.

مطلب پیشنهادی: شیوه صحیح تست زنی برای کنکور

بررسی دقیق منابع مطالعاتی ترم اول

گاهی فرد قصد دارد با شروع ترم دوم از یک منبع دیگر برای مباحث ترم 1 در کنار مباحث ترم 2 استفاده کند که بهترین کار این است که فرد منبع قبلی را به طور کامل بررسی کند، اگر تستی علامتدار بود مجدداً آن را حل کند یا اگر تستی از آن کتاب حل نشده باقی مانده بود، آن­ها را در دوران جمع بندی کار کند. یادتان باشد قرار نیست همه منابع تستی را کامل بزنید و یا همه تست ها را ۱۰۰٪ بلد باشید . شما همچنان ۶ ماه ارزشمند دیگر فرصت دارید ، پس استرس رتبه بد کنکور نداشته باشید .

مثل سوالات یک قدم تا 100 فیزیک گاج.

اگر تمامی این کارها انجام شد، فرد اجازه دارد برای حل تست پوششی در ترم 2 از منبع دیگری برای این مباحث استفاده کند.

مطالب پیشنهادی: بهترین روش مطالعه دروس برای کنکور

تکمیل خلاصه ­نویسی ­های کنکور

دی ماه زمان مناسبی برای تکمیل خلاصه ­نویسی­ های قبل و یا نوشتن خلاصه­ های جدید از مباحثی که تازه مسلط شده­ ایم می­باشد.

تکمیل خلاصه ­نویسی­ها یعنی کم حجم کردن خلاصه­ های قبلی و پاک کردن خلاصه مباحثی که کاملاً بر آن­ها مسلط شده ایم.

برای نوشتن خلاصه­ های جدید طبق گفته­ های قبلی می­توان از حاشیه ­نویسی، نوت برداری، خط کشیدن، مارکدار کردن، تیپ بندی کردن، ساختن فلش کارت و… استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: آموزش خلاصه نویسی

خانه تکانی منابع کنکور

دوران جمع بندی زمان مناسبی برای بررسی منابع، حذف منابعی که در طول سال متوجه شدیم نمی­توانیم با آن­ها ارتباط برقرار کنیم و کنار گذاشتن منابع تکراری می­باشد.

تعدد منابع کنکور باعث ایجاد فشار روانی و استرس کنکور می­شود. علاوه بر منابع، اگر فرد احساس کرد حضور در کلاس استاد فایده چندانی ندارد باید آن را کنار بگذارد. چون در سال کنکور زمان بسیار اهمیت دارد و اگر از دست برود قابل جبران نیست.

مهارت آزمون دادن

دی ماه زمان مناسبی برای ارتقای مهارت­ های آزمون دادن می­باشد.

داوطلبانی که عقب افتادگی کمی دارند، تست­ های علامتدار خود را به صورت تست­ های پوششی در طول سال کار کرده ­اند، خلاصه­نویسی­ های خوبی انجام داده اند، آپدیت کردن خلاصه­ هایشان زمان کمی میخواهد ، در دی ماه زمان مناسبی برای تقویت کردن مهارت­ های آزمون­ دارند و باید بیشتر زمان خود را روی حل تست­های زمان­دار و ترکیبی بگذارند.

مطلب پیشنهادی: مدیریت آزمون (چیکار کنم در آزمون وقت کم نیارم)

برای تست های ترکیبی دو نوع ترکیب داریم:

1-ترکیب درون کتابی: تست­ هایی که شامل دروس مختلف، تیپ­های مختلف سوال، گفتارهای مختلف زیست و … می­باشد.

2-ترکیب درون درسی: تست­ های دروس مختلف را با هم حل کنید.

هرچقدر حل تست های زمان ­دار و ترکیبی بیشتر باشد برای فرد بهتر است که در این راستا فرد می­ تواند از کوییزهای سایت ما هم استفاده کند به بخش آزمون تالیفی کنکور مراجعه کنید.

توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد امتحانات ترم اول

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر میخاستم بدونم نمرات دی ماه از چ میزان اهمیت برخوردار هست؟ تا اونجایی ک من شنیدم توی کنکور نهایی اخر سال مهمه فقط.. ایا درسته و اینکه ممکنه این نمرات توی روند مهاجرت تاثیر منفی بذاره؟ (جزو سوابق تحصیلی محسوب میشه؟) یا نهایی ملاکه فقط؟

    1. سلام
      تستی دروس را جمع کن تا خیالت از کنکور راحت باشه ؛ وگرنه نمره نهایی هم حتی برای کنکور مهم نیست و شرط قبولی هست
      مهاجرت با این قیمت ارز و شرایط هم مساله ای محال داره میشه کم کم

    2. سلام
      استاد ببخشید من کنکوری انسانی 1400 هستم
      برای ادبیات و زبان چه منبعی بگیرم خیلی ضعیف ام
      زبان که منفی میزنم بعضی ها میگن کتاب تصویری مهروماه بگیر خوبه
      برای ریاضی هم متوسط ام دوستدارم پیشرفت کنم چکار کنم باتشکر

      1. ادبیان درس به درس گاج + مبحثی دریافت
        زبان هم سعی کن کاربرد یک واژه در قالب جمله پیدا کنی و یاد بگیری

  2. سلام استاد افشار عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه …
    استاد من امسال کنکور ریاضی دارم و هدفم کسب رتبه‌ی زیر۱۰۰۰ هست و تقریبا ۶ ماه تا کنکور مونده ؛ در منبع شیمی دچار تردید شدم . دو کتاب شیمی۱ و شیمی۲ میکرو نقره‌ای گاج دارم و یک کتاب شیمی جامع مهر و ماه . برای کسی که شروع صفر هستش و شیمی رو نخونده و میخواد از الان شروع به خوندن کنه کدوم کتاب رو پیشنهاد میکنید؟ اگر مناسب نیستند لطفا راهنماییم کنید که باید چیکار کنم … با تشکر

        1. پایه دهم و یازدهم در یک جلد و دوازدهم در یک جلد دیگر تهیه کن

  3. سلام آقای افشار من دهم تجربی ام ریاضیم ضعیفه چیکار کنم تا پیشرفت کنم

  4. سلام استاد خسته نباشین لطفا جواب منو بدین من کنکوری تجربی1400م و سال دهم و نیمه ی اول یازدهم تو کانون نبودم و با ازمون اشنا نبودم، برای همین زیاد درس میخوندم اما درست نمی خوندم وخیلی تست کار نمی کردم،البته ریاضی و فیزیک و شیمی و خوب تست میزدم با عمومیا ولی زیست رو فقط میخوندم وتست نمی زدم، تا نیمه ی اول 11م، بعد یهو شرو کردم ب درس نخوندن و اصلا ساعت مطالعم 0شده بود و اولین ازمونی ک رفتم ترازم 5000شد هرچند هیچی نخونده بودم، بعد ازمون اول ازمونا غیر حضوری شد و منم رفتم سراغ کلید ازمونا و کل مدتی ک قرنطینه بودیم تا الان درس نخوندنم الان ک نیمه ی دوازدهمم رسیده 0رم 0، هیچی نخوندنم و نمی دونم چکار کنم من پایه م هم قویه ولی نمی دونم چکار کنم امتحاناتمون هم غیر حصوریه برای همین میخوام با تقلب امتحان بدم وبشینم نیمه اول دوازدهمو کل دهمو (اختصاصی ها +عربی و ارایه و دستور زبان) جمع کنم تا 10بهمن ک ب ازمونا برسم، نظر شما چیه، یعنی چ کاری کنم خوبه؟ و با چ تر تیبی بخونمشون؟ اول دهم یا دوازدهم؟ ممنون میشم توروخدا جواب بدین😢😭
    #1400
    #اهمال کاری

    1. ی وقت نصف جلسه ۱۵ دقیقه ای مشاوره تلفنی بگیر
      ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا