مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهمقالات

آموزش کامل تکنیک ضربدر منها برای مدیریت آزمون

بهترین تکنیک بالا بردن سرعت و سطح بندی سوالات در کنکور

تکنیک ضربدر منها یک روشی است که برای تمام آزمون های آزمایشی و کنکور و … می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در این تکنیک تمام سوالات از اول دفترچه تا آخر آن را مورد بررسی قرار می دهیم و در صورت مواجه شدن با سوالات ساده تر آن ها را حل آنها می کنیم و در کنار سوالات وقت گیر باید علامت ضربدر بگذاریم و همچنین در کنار سوالات سخت و غیر قابل حل نیز علامت منها می گذاریم.

برای قبول شدن در کنکور سراسری علاوه بر داشتن مطالعه فراوان، سرعت عمل بالا نیز لازم دارد.

همانطور که مطلع هستید آزمون سراسری کنکور مانند یک ماراتن با رقابت بالا می باشد، تنها با این تفاوت که زمان اتمام آن برای همه شرکت کنندگان یکسان است، اما آن شرکت کننده‌ای برنده می شود که بیشترین پاسخ صحیح را به سوالات داده باشد.

داوطلبان کنکور می توانند با یادگیری چند تکنیک و روش ساده، در این آزمون مدیریت زمان را به راحتی انجام دهند و از پس این ماراتن سنگین بربیایند.

یکی از تکنیک های بسیار تاثیرگذار، تکنیک ضربدر منها می باشد که برای افزایش سرعت پاسخ گویی و پاخ دادن ب سوالات بیشتر به کار برده می شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد تکنیک ضربدر منها و نحوه انجام آن که از عوامل مفید و موثر در موفقیت کنکور به شمار می رود توضیحاتی ارائه دهیم.

آموزش و بررسی تکنیک ضربدر منها

همانطور که می دانید کنکور سراسری یک آزمون چهار ساعته می باشد و در واقع میزان مطالعه و تلاش داوطلبان در طول چهار سال دوران متوسطه را به چالش می کشد، بنابراین موفقیت در کنکور یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از دانش آموزان محسوب می شود، بنابراین داوطلبانی که علاوه بر مطالعه دروس و مباحث مطرح شده در کنکور، می توانند مدیریت زمان بهتری سر جلسه آزمون داشته باشند نتیجه بهتری نیز کسب خواهند کرد.

برای مدیریت زمان در آزمون چند تکنیک ساده از جمله تکنیک ضربدر منها و همچنین تکنیک زمان های نقصانی معرفی شده اند.

تکنیک ضربدر منها یک تکنیکی می باشد که در آن داوطلب باید به بررسی دفترچه سوالات کنکور سراسری و در واقع تقسیم بندی سوالات به سه سطح ساده، وقت گیر و دشوار بپردازد.

1) نحوه انجام تکنیک ضربدر منها به این صورت است که با شروع زمان آزمون باید

2) از ابتدای دفترچه کنکور به مطالعه و بررسی سوالات بپردازیم

3) اگر با سوال ساده مواجه شدیم آن را باید حل کنیم

4) در کنار سوالات وقت گیر که بیش از چند دقیقه زمان برای حل آن ها صرف می شود، علامت ضربدر می گذاریم.

5) در صورتی که یک درس یا یک دفترچه را تمام کردیم، اما همچنان زمان پاسخگویی به پایان نرسیده باشد، لذا به ابتدای سوالات برمی گردیم و طبق علامت هایی که کنار سوالات گذاشته ایم پیش می رویم.

در واقع پس از آن که پاسخنامه را برای هیچ درسی سفید نگذاشته ایم دو نکته و کار اصلی انجام میدهیم:

  • به سراغ سوالات دارای ضربدر یا وقت گیر می رویم و مورد ارزیابی قرار می دهیم و به آنها پاسخ می دهیم.
  • توجه به این نکته الزامی است که هرگز نباید زمانی را صرف پاسخ گویی به سوالات دارای علامت منفی یا منها کنیم.

نکات مثبت و مزایای تکنیک ضربدر منها در کنکور

از امتیازات تکنیک ضربدر منها این است که برای حل سوالات ساده دچار کمبود وقت نخواهیم شد، زیرا برخی از داوطلبان به دلیل کمال گرایی تک تک سوالات را بررسی و حل می کنند و برای حل سوالات ساده انتهای دفترچه دچار کمبود وقت می شوند که اینکار نتیجه ای جز پشیمانی در پی ندارد.

نکته حائز اهمیت برای انجام صحیح تکنیک ضربدر و منها شناسایی سوالات ساده و وقت گیر به طور دقیق می باشد، لذا برای تشخیص دقیق این سوالات صرفا تمرین و ممارست بسیار مورد نیاز می باشد، بنابراین پیشنهاد می شود در زمان شرکت در آزمون های آزمایشی سنجش و یا آزمون های شبیه ساز کنکور از تکنیک ضربدر منها استفاده کنید و به بررسی میزان سختی و راحتی سوالات بپردازید.

برای آمادگی بیشتر در جلسه کنکور سراسری و افزایش سرعت عمل و مدیریت زمان توسط داوطلبان، تمرین فراوان برای شناسایی سوالات ساده، وقت گیر و سخت بسیار موثر می باشد.

از دیگر امتیازات تمرین تکنیک ضربدر و منها در آزمون ها باید به بالا رفتن قدرت نه گفتن به سوالات وقت گیر اشاره نمود و اجرای تکنیک ضربدر منها موجب کنترل هیجان و همچنین افزایش تمرکز می شود و مانع از تحویل دادن پاسخنامه به صورت سفید و بدون جواب می شود.

قبل از رسیدن به آزمون اصلی تمرین کنید

معمولا دانش آموزان توانایی شرکت در آزمون آزمایشی و یا شبیه ساز کنکور به میزان چند بار در روز را ندارند، لذا پیشنهاد می شود اگر می توانید روزانه چند بار تمرین تشخیص سوال انجام دهید، بدون پاسخ دادن به آن ها!

اگر قبلا تکنیک تست زدن با دو خودکار را در خانه خوب تمرین کرده باشید شناسایی سوالات شک دار و زمان بر و سوالات سخت و غیر قابل حل برای شما در جلسات آزمون های آزمایشی و حتی کنکور سراسری راحت می شود، بنابراین حتما حتی وقتی که در خانه تست زمان دار می زنید از این تکنیک استفاده کنید تا برای آزمون ها و کنکور تمرین کرده باشید و آمادگی داشته باشید.

در هنگام انجام تکنیک ضربدر منها سر جلسه کنکور به این نکته توجه داشته باشید که تمام سوالات از ساده تا سخت دارای یک نمره یکسان می باشند و همانطور که می دانید سوالات کنکور بر خلاف امتحانات تشریحی مدرسه مقدار بارم بندی متفاوتی ندارند، بنابراین تلاش کنید سوالات ساده را تشخیص بدهید و نخست آن ها را پاسخگو دهید تا از بقیه داوطلبان جلوتر باشید.

با توجه به این نکته که سه جواب غلط، یک جواب صحیح را از بین می برد، بنابراین در هنگام پاسخ گویی به سوالات نهایت دقت و تمرکز را به کار ببرید.

به سوالاتی که بلد نیستید به هیچ وجه توجه نکنید

پیش تر گفتیم که تکنیک ضربدر منها باعث کنترل هیجان می شود به این صورت که از پاسخ گویی سریع به سوالات وقت گیر جلوگیری می شود و در واقع بررسی آن ها را به زمان بازگشت به سوالات موکول می کند، لذا میزان دقت و توجه داوطلبان برای پاسخ دادن به سوالات ساده افزایش می یابد و میزان پاسخ های اشتباه او به حداقل می رسد.

یک نکته بسیار مهم در زمان اجرای تکنیک ضربدر منها برنگشتن به سوالاتی می باشد که کنار آن ها علامت منفی گذاشته شده است.

با توجه به اینکه داوطلبان کنکور با سطوح مختلفی از آمادگی در آزمون شرکت می کنند، لذا ممکن است تستی که برای شما سخت است برای یک داوطلب دیگر جزو سوالات ساده باشد و به آن پاسخ دهد یا برعکس یک داوطلب در کنار سوالی که برای شما ساده می باشد علامت منها بگذارد، این یعنی که حل آن سوال برای او دشوار است.

بنابراین در جلسه کنکور ابتدا سوالات را بر اساس توانایی و میزان تسلط خود روی مباحث به سه دسته

  • ساده
  • وقت گیر
  • سخت

تقسیم بندی کنید.

گاهی ممکن است این موضوع پیش بیاید که یک سوال بسیار ساده باشد اما چون شما مبحث مربوط به آن را مطالعه نکرده اید در حل کردن آن دچار شک و شبهه شده اید، توصیه می شود در مورد اینگونه سوالات از جواب دادن پرهیز کنید و کنار آن علامت منفی بزنید، یعنی هرگز دوباره سراغ آن سوال نروید.

اگر به سوالات ساده جواب دادیم و زمان کافی برای سوالات با علامت ضربدر نداشتیم چه؟

در جواب به این داوطلبان باید بگوییم که حداقل به سوالات ساده آزمون پاسخ صحیح داده اید و این در حالی است که اگر بر روی چند سوال وقت گیر زمان صرف می کردید و حتی ممکن بود به جواب صحیح هم نرسید و نتیجه اینکه از پاسخ دادن به سوالات ساده که بلد هستید نیز جا بمانید.

جمع بندی پایانی و موفق شدن در کنکور سراسری

برای متقاضیان ورود به دانشگاه یک مرحله بسیار مهم و چالش برانگیز وجود دارد و آن هم شرکت در کنکور سراسری و قبولی در آن می باشد، بنابراین داوطلبان کنکور سراسری باید به این نکته توجه کنند که مطالعه و تسلط روی دروس کافی نیست و باید تکنیک های مدیریت زمان و هنر آزمون دادن را یاد بگیرند.

به این دلیل که کنکور یک آزمونی است که در آن سرعت عمل بالا برای قبولی در آن، بسیار موثر می باشد، لذا می توانید با یادگیری و همچنین اجرای تکنیک هایی همچون زمان های نقصانی و ضربدر و منها میزان سرعت عمل خود را افزایش دهید.

همانطور که پیش تر اشاره شد، مدیریت زمان در کنکور سراسری و همچنین پاسخ ندادن به سوالات شک دار از جمله مواردی است که سبب موفقیت در کنکور سراسری می شود.

همچنین تکنیک ضربدر منها مانع از پاسخ های غلط به سوالات می شود و هیجان داوطلب را نیز کنترل می کند، در نتیجه سبب کاهش نمره منفی و افزایش درصدهای داوطلب در آزمون می شود.

بنابر آنچه تا کنون گفته شد، این نکته را در نظر بگیرید که برای افزایش مهارت در اجرای تکنیک های مدیریت زمان در کنکور باید آن ها را در منزل و آزمون های آزمایشی، شبیه ساز، تالیفی و تحلیل آزمون های آزمایشی خود تمرین کنید.

یادگیری و تمرین این تکنیک ها موجب کاهش استرس و اضطراب داوطلبان سر جلسه کنکور می شود.

در نتیجه با داشتن هدف و همچنین برنامه ریزی مناسب و یادگیری و رعایت کردن تکنیک های مدیریت زمان، بخش مهمی از مسیر موفقیت در کنکور را طی می کنید، بنابراین با اجرای بی نقص تکنیک ها و با آمادگی جسمی و روحی کامل سر جلسه حاضر شده و بدون نگرانی و با دقت فراوان آزمون خود را به پایان برسانید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا