مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالات

چگونه در مدت زمان کم بیش‌ترین حجم درسی را بخوانیم؟

در زمان کمتر درس بیشتری مطالعه کنید

برای افزایش سرعت اول کیفیت بعد ساعت مطالعه

امروز در خدمت شما هستیم با بهترین راهکارها برای کسانی که کنکور ۱۴۰۰ دیر شروع کرده اند و نگران نرسیدن به کنکور ۱۴۰۰ هستند؛ مطالعه خوب برای کنکور صرفاً افزایش ساعت مطالعه نیست. بلکه اگر این ساعت مطالعه با کیفیت همراه شود می‌توان نتیجه دلخواه را گرفت.

پس ابتدا یاد بگیرید که بتوانید از ساعت مطالعه ی خود بهترین بهره را ببرید.اشتباه بسیاری از کسانی که قصد شروع صفر از نیمسال دوم را دارند در عجله ی بیش از حد و توجه صرفا به حجم مطالب بجای کیفیت است.

توجه کنید بدون تسلط به یک مبحث از کنکور نمیتوانید به سوالات کنکور آن مبحث پاسخ دهید.پس طبق اهمیت بودجه بندی کنکور 99 مباحث را با تسلط کافی جمع بندی کنید.

عوامل کیفیت مطالعه برای بیشتر خواندن در زمان کم

مورد اول) افزایش تست و تمرین

مورد دوم) فشرده خواندن

مورد سوم) تنوع درسی بالا

مورد چهارم) حل تست پوششی

مورد پنجم) برنامه حجمی-زمانی

افزایش تست زنی برای سرعت و پیشروی بیشتر در مطالعه کنکور

در زمینه افزایش تست‌ زنی می‌توانیم تعداد تست‌ها را بشماریم و رفته‌رفته آن را افزایش دهیم به این صورت که هر روز 5-10 تا تست بیشتر از روز قبل کار کنیم.

حتی می توان از منابع آموزشی کنکور سبک تر هم برای تست زنی استفاده کرد.

زدن تست تکراری یا تغییر پارامترهای یک تست و حل مجدد آن با پارامترهای جدید و حل سوالات تشریحی هم می تواند مفید باشد.

راه حل تست زنی برای افراد سریع تر

افراد ضعیف و کسانی که تغییر رشته ای هستند یا چندین سال از درس دور بوده اند چجوری شروع کنند و از چه نوع تست هایی استفاده کنند ؟

افراد پایه درسی ضعیف برای شروع مطالعه و تست زنی باید در ابتدا دروس را به صورت تشریحی مطالعه کنند سپس تست های سراسری خصوصاً تست های سالهای دور را کار کنند و رفته رفته سطح خودشان را با تست های پوششی قوی ارتقا دهند.

فشرده درس خواندن یعنی چی ؟

یعنی در زمان کمتر حجم مشخص شده را مطالعه کنیم یا در همان زمان حجم بیشتری را مطالعه کنیم.

یک کنکوری خوب باید استراحت های بین درس خواندن ، اتلاف وقت های خود را کم کند و آن ها را به ساعت های بعد از اتمام برنامه اش موکول کند و حتی ناهار و شام خود را در همان اتاق میل کند تا وقت کمتری به آن ها اختصاص دهد و سریع به ادامه برنامه درسی خود بپردازد.

فشرده خواندن چه فایده ای دارد؟

فشرده خواندن باعث کاهش وسواس در مطالعه ، افزایش تمرکز و سرعت مطالعه می شود و باعث می شود که فرد فقط از یک منبع استفاده کند و تنوع دروس خود را بالا ببرد.

کیفیت کمیت میاره

یه جمله معروف هست که می گن «کیفیت ، کمیت میاره» . می دونید یعنی چی؟

یعنی وقتی برنامه ای که از 8 صبح تا 8 شب اجرا می شده را تا ساعت 5 عصر تمام کنیم این 3 ساعت در اختیار خودمان هست و اوایل می توانیم استراحت کنیم اما رفته رفته می توانیم این تایم را هم به مطالعه اختصاص دهیم که در این صورت علاوه بر کیفیت ، کمیت هم بالا می رود.

از برنامه درسی جلو بزن تا عقب نمونی

یه قانون هم داریم که «اگه ار برنامه جلو بزنیم هیچ وقت ازش عقب نمی مونیم !»

حالا برای اینکه از برنامه عقب نمونیم باید برنامه ریزی حجمی-زمانی داشته باشیم که تو پس آموزش برنامه ریزی کنکور یاد دادیم و حجم مشخصی را در یک بازه زمانی خاص جمع کنیم.

در برنامه ریزی تعداد باکس ها و تنوع دروس را بیشتر کنید و حتی نصف درسنامه و تست یک درس را در صبح و نصف باقی مانده را در شب مطالعه کنید .

برای سرعت بالاتر در مطالعه چجوری مرور کنیم ؟

مرور باید با تست باشد . به این صورت که در خلال اجرای برنامه های جدید از برنامه های قبلی تست و تمرین انجام داد و در صورتی که قادر به پاسخگویی تست ها نبودیم فقط همان مطلب را مجددا از درسنامه مطالعه کنیم نه همه مطالب را !

مسلط شدن دروس باید با حل تست پوششی انجام شود نه چند باره خوانی درسنامه یا جزوه.

در بعد آموزشی گیر نکنید

اگر در فهم مبحثی ایراد دارید و سعی کنید از دوست یا معلم خود بپرسید و بعد آموزشی مطالعه را سریعتر رد کنید به مرحله تثبیت و تست زنی برسید.

تمرکز بیش از حد بر روی بعد آموزشی بدون حل تمرین فقط وقت شما را میگیرد.

الکی و بی فایده خلاصه نویسی نکنید

چه زمانی می توان خلاصه برداری کرد و نکات مهم را هایلایت کرد یا این نکات را یادداشت کرد؟

بعد از چند مرحله تست پوششی کار کردن می توان این کار را انجام داد که به طور کامل تر در پست 9 راهکار ساده برای بهترین خلاصه نویسی آن را بررسی کردیم و بار اول به هیچ وجه این کار را نمی کنیم چون در این صورت نکات ساده را هم هایلایت یا یادداشت می کنیم. هر چقدر خلاصه های ما کوتاه تر و شامل نکاتی باشند که واقعاً مهم هستند و ما در به خاطر سپاری آن ها مشکل داریم ارزش آن ها بیشتر است.

برای مباحث حفظی و توصیفی تندخوانی کنید

تندخوانی نیز برای بعضی از درس های شما به خصوص در مرور مطالب میتواند باعث جمع کردن حجم بیشتر مطالب در زمان کمتر شود پس یادگیری این مهارت اجرای نکات آن در حین مطالعه که در مطلب 10 تمرین فوق العاده برای تندخوانی گفتیم به سریعتر خواندن شما کمک میکند.

برنامه شروع صفر با اولویت مباحث مهمتر کنکور

اگر در ماه های پایانی هستید و قصد شروع کردن دارید بهتر است ابتدا مطالب مهمتر را مطالعه کنید که آسودگی ذهنی بیشتری داشته باشید و هم تعداد تست های بیشتری را پوشش دهید.

در صورتی که هیچ ایده ای برای مطالب مهمتر و برنامه ریزی شروع صفر ندارید میتواند در طرح کلاس مشاوره زمستان شرکت کنید تا علاوه بر طرح درس پیشنهادی و رقابت درسی با کوئیز های یک روز در میان سطح خود را بسنجید و از دیگر مزایای طرح کلاس کنکور زمستان افشار مثل آموزش و آزمون و … بهره مند شوید .

نوشته های مشابه

43 دیدگاه

  1. سلام استاد
    الان یماهه دارم برنامه مینویسم دو سه روز اولش خوبه ولی باز دوباره بهم میریزه نمیدونم دارم چیکار میکنم!همش نگران کنکورم و استرس کارو خراب میکنه..(پشت کنکوریه انسانیم)
    یجا برای یکی از بچها نوشته بودید از ۱۸ مهر کانون بیا جلو هفته ای جمع کن! اینطوری میتونم شروع کنم؟!
    اصلا وقت میرسه مرور عالی داشته باشم رتبه زیر ۱۰۰۰ بیارم.اشتباهات گذشترو میتونم جبران کنم وقتم کمه قبول دارم ولی شدنیه؟!
    واقعا ممنون جواب بدین…

    1. به آینده فکر نکن
      درس با عشق بخوان و عالی باش تا بتونی به موفقیت برسی
      چیزی که خیلی مهم اینه که تو باید بتونی خر روز عالی باشی تا کنکورت عالی بشه

  2. سلام استاد وقتتون بخیر ❤.
    من همیشه دوران جمع بندی بی انگیزه میشم . یعنی همه ابزار ها که من برا ازمون جمع بندی وقت بزارم هست اما اون حس خوبه و جذابیته دیگه نیست که برم سمتش و شل میشم و ساعت مطالعم میاد پایین و همچی به هم میریزه . از طرفی بعد عید جمع بندی خیلی مهم تر میشه . تورو خدا کمکم کنید🙏🙏

  3. سلام…حدودا 5هفته از طرح درس کلاس مشاورتون میگذره…میخام کنکور انسانی ثبت نام کنم…چند سال ازدیپلمم میگذره…هیچی از رشته انسانی نمیدونم…من باید امسال فرهنگیان قبول بشم…ایا از الان دیره این طرح درستونو اجرا کنم و اخرای اسفند تمومش کنم؟؟

  4. سلام دکتر من اینقدر کلافه ام و استرس دارم که نمیتونم شروع کنم خواهشا یه فایل در مورد اینکه چه جوری خودمونو ببخشیم بابت کم کاری ها بزارید چون من تا میام شروع کنم یه عالمه فکر مزاحم اعم از اینکه چرا دیر شروع کردم مطالب زیاده و نمیرسم و آیندم تباه شد و کلی خودخوری و سرزنش میاد سراغم و اینقدر حالم بد میشه که میخام خودمو بکشم یا فرار کنم به یه نقطه ی دوری پشت کنکوری هم هستم لطفا لطفا بگین باید چیکار کنم

  5. سلام استاد پشت کنکور انسانی هستم رتبه سال 99ام 9000منطقه3 شد .میخوام شروع کنم مطالعه مشاورم میگه باید تا نوروز تموم کنی از عید شروع کنی 3روز یه بار زدن تا روز کنکوربنظرتون این روش درسته اخه بعضی درسارو نمیتونم تا عید تموم کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. نیاز نیست حتما همه درس ها تا عید تمام بشه
      خوب بخوان و با تست خوب بیا جلو تا بتونی خودت برسونی . حتی آخر فروردین هم درس هات تمام بشه ارزش داره و مهم اینه روزی که جمع کرده ای چقدر تسلط داری و مطالب رو بلدی

  6. سلام شروع صفرم.رشته انسانی
    ..همه درسهام در حد صفر درصده…ایا از الان میتونم از برنامه شروع صفر کلاس زمستانتون استفاده کنم؟

  7. سلام.من فوق العاده بی تمرکزم و حواس پرتم و فراموشی گرفتم…در حدی که دیروز یادم رفت کرایه تاکسی رو حساب کنم…من چکار کنم؟ایا لازمه برم دکتر بهم قرص بده؟چجوری درسامو بخونم؟؟

  8. سلام استاد
    من پشت کنکور انسانی ام و تازه شروع کردم و اولین ازمون را دهم بهمن میدم ولی نمیدونم درس زبان را چطور بخونم که درصد خوبی بگیرم

  9. سلام
    استاد من مشاورم 13ساعت میذاره، پشت کنکوری هستم، تازه شروع کردم دوباره..
    بخاطر استرس بالاو.. دارو هم میخورم اعصاب و روان
    اما همش اون ساعت که مشاوره یا دکتر میرم میگم داره وقتم تلف میشه و حالا کلا تو هفته شاید 3ساعت وقت بره اما یه ساعت جا بمونم دیگه کم میخونم و نمیرسم به برنامم و نمی تونم دکتر هم نرم ..
    چیکار کنم اینطوری بازم زمان از دست میدم فقط…

  10. سلام استاد جمعبندی دهم این هفته تموم میشه و میمونه برا فروردین دوباره مرور شه ولی من فصل3 شیمی دهم و تستهای زیست دهم رو کار نکردم چطور میتونم تا عید تمومشون کنم تا عید دوباره مرورشون کنم؟بااین ازمون های بهمن و اسفنداگه بمونه برا عید معلوم نیست چی میشه.

  11. سلام
    استاد من تو قواعد عربی ضعف دارم(طبق زنجیره میخونم)
    با کدوم منبع تست زنی رو شروع کنم که تست های آسون تری داشته باشه؟
    ممنون

  12. سلام استاد میگم چیکار کنیم ظهر ها خوابمون نیاد
    من نمیدونم چه مشکلی دارم که ظهر ها خوابم میاد،
    صبح ها که ساعت ۶ بلند میشم
    ولی نمی دونم چرا ظهر ها خوابم میاد
    لطفا ی راهکار عالی وخوب بدید

  13. سلام استاد میشه لطفا امشب جوابمو بدین واقعا نیاز دارم میترسم دوباره شنبه بشه من نخونده باشم و به امید شنبه ی بعدی باشم
    استاد من تغییر نظامیم تجربی میخام از الان شروع کنم برای 1400 بخونم کتابامم تهیه کردم فقط برنامه ندارم و چون از طرح مشاوره زمستانتون خیلی عقبم نمیتونم خودمو قانع کنم باهاش پیش برم نظرتون چیه استاد بنظرتون چیکار کنم از کجا شروع کنم توی سوالای بچه ها دیدم که از برنامه اسفند میگفتن از کجا میتونم تهیش کنم استاد؟ممنون اگه جوواب بدین

  14. سلام .من سال 96فارغ التحصیل شدم.پایه درسیمم خیلی ضعیفه…میخوام کنکور انسانی ثبت نام کنم و کتاباشم دارم…ولی من خیلی ناامیدم..واقعا فرصت اوردن رتبه زیر هزار هست؟؟از الان طبق برنامه کلاس مشاورتون پیش برم تقریبا اخر اسفند تمومش میکنم…خیلی دیر نیست؟؟

  15. سلام استاد من پایه دهم تجربی هستم من تست های کتاب کمک درسی خیلی سبز زیست 10 رو از 50 تا 70 میزنم ولی کانون 3تا 50 میزنم چه کار کنم؟؟

  16. سلام استاد وقت بخیر 🌹 خیلی سپاس گزارم از تمام فایل های مشاوره ای عالیتون 🌸 ببخشید استاد نظرتان درباره ی آزمون های ماز چیست؟ آیا می تواند در کنار آزمون های قلم چی مکمل خوبی باشد؟ تمام درس ها را در آزمون ماز شرکت کنیم یا فقط آزمون های زیستش را؟

  17. سلام استاد توروخدا جوابمو بدین استاد من تغییر نظامی هستم میخام شروع کنم به خوندن ویس شروع از صفراسفند شمارو گوش دادم و نوشتم بنظرتون بدرد من میخوره با این شرایطم یا با طرح زمستانتون جلو برم ؟

  18. سلام.وقت بخیر.
    من درباره ثبت نام یک سوال دارم.الان ترم آخر کارشناسی هستم.آخرین امتحانم ۲۰ بهمنه.دوتا درس عمومی معرفی به استاد میمونه که میتونم به فاصله یکی دو روز بعد ۲۰ام اونارو هم بدم و تمام…
    با این وجود میترسم به تمدید مهلت ثبت نام هم نرسم😥
    چقدر احتمال داره مثل پارسال یه مهلت چند روزه توی اسفندبرای جامونده ها قائل بشن؟؟
    آخه امتحانای دانشگاه دوهفته افتاد عقب که برنامه هام بهم خورد🤦🏼‍♀️😓
    دارم از استرس دیوونه میشم

  19. آقای دکتر در سایت سنجش نوشته تاریخ ۲۵ اسفندآخرین مهلت انصراف دانشجویان برای شرکت مجدد در کنکور سراسریه.
    این تاریخ برای فارغ تحصیلی از روزانه هم هست؟

  20. سلام استاد افشار عزیز
    استاد قرار بود چند تا ویس در مورد روش مطالعه و برنامه ریزی برای بچه های شروع صفری طرح کلاس مشاوره زمستون بذارین
    خیلی بهش نیاز داریم ، میشه بگید کی میذارید ؟؟
    خیلی ممنون میشم 💛💐

  21. سلام خسته نباشید
    کسی که با شرط معدل رفته دانشگاه امسال میتونه کنکور بده ؟99رفته دانشگاه با معدل و الان هم میشه انصراف بده و 1400کنکور شرکت کنه یا محرومیت دو ساله داره باز ؟

    1. اگر رشته ای که صرفا با سوابق تحصیلی قبول شدی روزانه (دولتی) بوده باشه ، شما نیز باید حتما تا قبل از هفته چهارم اسفندماه از دانشگاه انصراف قطعی بدید
      اگر دانشگاه پولی میری ، نیازی به انصراف قبل از ثبت نام کنکور 1400 نیست

  22. سلام استاد بهترین منبع برای لغات ادبیات چی هست؟ هربار من به لغاتی برمیخورم که برام ناشناست

  23. به به دکتر مهندسای آینده ما رو نیگا کن همین که می‌زنین مردمو میکشین، ناقص میکنین دیگه آقا داخل یه لیوان آب بریز بیشتر از اون حدش بریزی پر میشه میریزه
    مجبورین می‌ آین مردمو ناقص میکنید
    واقعا که

  24. من پایه ام صفره…خصوصا به خاطر کرونا خیلی تو تنبلی سیر کردم و الان حوصله‌ی درس و ندارم، توایام امتحانات هم هیچی نمیخونم حتی درسی که براش امتحان دارم با اینکه هدفم فیزیو تهران ولی هیچ تلاشی براش انجام نمیدم وافکار منفی در ذهنم نسبت به آینده به این موضوع بیشتر دامن میزنه!خيلی سردرگمم!

  25. سلام استاد . من رشته تجربی هستم و کنکور دارم . موقع درس خوندن متوجه میشم که عمقی و مفهومی نمیخونم و فقط همینطور در حال خودن هستم بدون این که اطلاعات زیادی بدست بیام .چطور این مشکلو حل کنم؟

    1. سلام
      تست با پاسخنامه هاش حتی اگر نمیتونستی خودت حل کنی تحلیل کن و جوابش بخون و یاد بگیر

  26. سلام من پشت کنکوری هستم بعد از دی از اوایل بهمن برنامه ریزی کردم ولی خوب ومنظم پیش نرفتم وانرژی وانگیزه زیادی نداشتم و از شنبه ی این هفته برنامه جدیدی ریختم وروز شنبه که شروع کردم بخونم صبح خابم گرفت بعد جلوی خابما گرفتم ومغزم گرفت وبعد ظهر گریم گرفت چون سریع وبابازدهی خوب نتونستم بخونم ویه درس طول کشید ویه درس دیگه هم ظهر شروع کردم بعد تا شب اون طول کشید ومغزم گرفته بود وشب دوباره گریم افتاد که ازامروز میخاستم خوب بخونم که اینجور شد وبرنامم موند وبعد فردا یکشنبه نکته های جامعه کهمال دیروز بود رو که میخاستم بنویسم تا4ظهر طول کشید یه سره ویه اقتصادم تا شب طول دادم وآخرشم تمومش نکردم وامروز هم این اقتصادا یکمش رو خوندم واز ظهر به بعد اون درسای برنامم که مونده بود رو هی میگفتم ووقت زیادی ازم گرفت وتا الان که شبه نخوندمش و عصبی شدم البته اضطراب دارم وقرص میخورم ودرسام که میمونه استرس میگیرم وهی حرف میزنم ناامید شدم که برنامم بهم ریخت واصلا دیگه خوب پیش نمیرم😔 لطفا کمکم کنید بگید چیکار کنم؟

    1. مباحث ارزشمند هر درس در کنکور کار کن خوب و ازش بیشتر تست بزن و خودت رشد بده
      موفق میشی اگر دو ماه بدون وقفه بخونی … فقط استمرار در مطالعه داشته باش و بی خیال درس نشو و شل نگیر

      https://alirezaafshar.org/%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88-%d9%85%d8%a7%d9%87/

  27. سلام.بنده با اینکه نهم هستم اما مطالب شما رو جدیدا دنبال میکنم.یک سوالی داشتم.در حالص حاضر حدود 6 هفته به ازمون تیزهوشان مونده و از دو هفته دیگه هم ازمونای نهایی اغاز میشه.من طی امسال واقعا بطور جدی تو شرایط بدی بودم و توان روحی و کنترل زمانیم رو از دست داده بودم و فقط در حد ازمونای خود مدرسه درس خونده بودم.بطور کلی چطور میتونم شانسم در قبولی مدارس نمونه و تیزهوشان رو افزایش بدم؟ایا اگه از الان به طور فشرده وار بخونم اصلا شانسی دارم؟

  28. سلام استاد خوب هستین؟ استاد من توی تست زدن خیلی کندم با وجود ساعت مطالعه ی نسبتا بالا .. و این منو نگران می‌کنه که چرا مطالعه م بازدهی نداره البته اینم هست که تازه شروع به تست زنی کردم ولی بازم نرمال نیست من با ساعت مطالعه ده یازده ساعت فقط پنجاه تا شصتا بزنم .. یکبار گزارش کار یکی از شاگرداتونو دیدم توی پانزده ساعت قریب به ششصد تست زده بود .. واقعا نمیدونم چیکار کنم .. بنظر خودم محدودیت بزارم بهتره یعنی تستارو با وجود اینکه آموزشین بازم زمان دار بزنم شاید بهتر شد نظر شما چیه استاد ؟؟

    1. سلام
      تا میتونی و تست و تمرین های تشریحی قبل از جاهای سخت کار کن
      حتی سعی کن تا جایی که میشه تست های پوششی و تکراری داشته باشی

  29. سلام وقتتون بخیر
    من از خیلی از رتبه های برتر شنیدم که میگن کلن درسنامه رو بیخیال
    بعد از اینکه فیلم اموزشی دیدی یه راست برو سراغ تست و نکته هایی که تو کلاس گفته نشدو از اونجا یاد بگیر
    تو نقطه مخالفشم یه سری از رتبه ها میگن بعد فیلم یه دور درسنامه بخون بعد برو سراغ تست و مهارت هاتو تقویت کن
    حالا من موندم چی کار کنم دقیقن…
    لطفن راهنمایی کنین 🙂

    1. یا درسنامه یا فیلم
      هر دوتاش باهم نه چون وقت تست زنی شما میگیره و کم هم تست بزنی به تسلط و سرعت عمل نمیرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا