مشاوره خصوصی علیرضا افشار
تست زنی و دورهتست زنی و دورهویدیو

چه تست هایی و در چه زمانی باید علامت دار شوند؟

آموزش علامت دار کردن تست ها در هنگام تست زنی کنکور

 علامت دار کردن تست های کنکور

صرف نظر از مطالب گذشته یعنی درسنامه ساده تر، حل تمرین تشریحی و تست زنی کنکور با تعامل پاسخنامه و درسنامه می توان در مرتبه ی اول حل تست ها هیچ سؤالی را علامت دار نکرد. زیرا این مرحله ایی است که ممکن است از هر 10 تست حدود 7 الی 8 عدد آن علامت دار شود.

توجه: اگر به هنگام حل تست های پوششی با سؤالاتی مواجه شوید که شرایط متفاوتی داشته، مانند ایده های جالب در طرح سؤال برای آن تست، و یا سطح سختی و آسانی تست و یا تست هایی که شامل چند مبحث و به صورت ترکیبی باشند، می توان آن ها را علامت دار کرد.

اگر با روش های مختلف تست زنی آشنایی ندارید به مطلب انواع تکنیک تست زنی داوطلبان کنکور مراجعه کنید.

چه تست هایی ارزش علامت دار شدن را دارند؟

در کل تست و سؤالاتی علامت دار می شوند که ارزش چندین بار حل سؤال را داشته باشند. همچنین داوطلب در آن ها با چالش و مشکل مواجه است و یا سؤالات و تست هایی که با حل آن ها به اصطلاح با یک تیر چند نشان می توان زد یعنی سؤال دارای ایده و طرح سؤال متفاوتی در آن باشد.

تست هایی که به هیچ عنوان داوطلب قادر به حل آن ها نبوده، یعنی حتی با مطالعه ی درسنامه و حل تمرین مشابه و پاسخنامه نیز نتواند به آن پاسخ دهد را نباید علامت دار کرد.

به طور کلی سؤالات و تست هایی که داوطلب در آن ها دارای مشکل بوده می بایست علامت دار کرد. نه سؤالاتی که در فهم آن ها دارای ایراد و مشکل است و متوجه آن ها نشود. برای حل اینگونه مشکلات می بایست از دیگران سؤال پرسیده و یا از منابع کنکور مختلف استفاده کرد.

زمان و تعداد مناسب علامتدار کردن تست های کنکور

زمانی به علامت دار کردن تست ها می پردازیم که به طور مثال از هر 10 سؤال فقط حدود 2 عدد و نه بیش تر آن سؤالات علامت دار شود. یعنی ابتدا درسنامه را به طور کامل خوانده و حل تست و تمرین انجام داده و در نهایت هنگام حل تست های پوششی می توان سؤالات را علامت دار کرد.

طریقه ی درست مطالعه سوالات علامت دار

تست هایی که قابلیت و ماهیت علامت دار شدن را دارا هستند می بایست حداقل یکبار مطالعه و مرور کرد. و در سری دوم اگر داوطلب در آن مشکلی نداشت بعد از مطالعه ی پاسخنامه آن علامت را پاک کرده.

تست هایی که دو الی سه مرتبه علامت دار شده اند می بایست به همان میزان چندین بار مطالعه و مرور کرد زیرا سؤالاتی که بتوانند در یک بازه ی زمانی کوتاه داوطلب را با چالش مواجه کنند در بلند مدت نیز می توانند وی را درگیر کنند.

نکته مهم : حل تست های مشابه با سؤالاتی که چندین بار علامت دار شده اند برای تسلط به مطالب آن تست و مرور مباحث و دروس کنکور ضروری و لازم است.

تست های علامت دار باید آموزش را پوشش دهند

همانطور که در آموزش خلاصه نویسی کنکور بررسی کردیم به هنگام آموزش اولیه یادداشت برداری، حاشیه نویسی و خلاصه نویسی نخواهیم داشت. بلکه باید اجازه داده شود در ابتدا مطالب به خوبی جا افتاده، سپس حجم یادداشت ها کم تر شده تا بتوان خلاصه نویسی کرد.

نکته ی مهم: در حل تست و تمرین باید به این نکته توجه داشت که تا چه اندازه آن تست می تواند درسنامه ایی که داوطلب مطالعه کرده را پوشش دهد. زیرا از تست انتظار می رود که چیزی فراتر از درسنامه را به داوطلب آموزش دهد اما در حول و محور همان مطالب باشد. یعنی بتوان مطالب درسنامه را با اندکی تغییر در آن برایش طرح سؤال ایجاد کرد.

جمع بندی پایانی آموزش علامت دار کردن تست ها

علامت دار کردن تست ها در هر سری می بایست در کتاب تست و با مداد انجام شود تا بتوان برای مرتبه های دیگر آن ها را علامت دار کرد. همچنین به هیچ عنوان روی خود صورت سؤال و دفترچه ی آزمون آزمایشی و کتاب حل تست نباید علامت دار کرد.

نکته ی آخر: بعد از چندین مرتبه مرور و مطالعه و حل تست های پوششی دیگر تست علامت دار در این مرحله معنایی نداشته پس در این مرحله می توان منبع را تغییر داد و از منابع دیگر استفاده کرد. البته در بحث تغییر منبع این نکته را در نظر گرفته که دیگر سؤالات کنکور سراسری و درسنامه ی آن مطالعه نشود. و صرفاً حل تست های تألیفی انجام شود.

 

مشاوره پیشنهادی : تقسیم دو هفته ای برنامه آزمون

ویدیو علیرضا افشار همراه با توضیحات تکمیلی در مورد علامت دار کردن تست ها

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

    1. سلام
      بله به شدت
      شما هم اگر مشکل دارید به گفتار درمان مراجعه کنید

      1. اه چه جالب گفتار درمانی میرم ولی برام جالبه ما شا الله واقعا. انگیزه گرفتم❤

  1. سلام آقای افشار و ممنون برای همه ی راهنمایی هاتون.💛💚
    استاد من تا الان تست پوششی کار نکردم(این که مثلا درس دوم رو میخونم درس اولم تست بزنم)😐🥺 تست های آموزشی رو یکی در میون میزنم و اون های که نزدم میگذارم برای مرورهای آخر هفته یا آزمون های جبرانی و تست های زماندار! بعد الان برای تست های پوششی چه تست هایی رو باید زد؟؟
    همین هایی که نزدم یا اون هایی که زدم؟؟ بعد یه سوال دیگه برای تست های پوششی باید همه تست های درس قبلی ها رو بزنم درسنامه اش رو هم بخونم؟! چون هر درس خودش کلی تست داره من درس قبلی هاش رو چطوری تست بزنم؟؟ ممنون و تنتون سلامت💜

    1. سلام
      پیشروی روی مباحث جدید را فراموش کن
      بچسب به دوره و مرور از مباحث گذشته تا راه بیفتی و بعد که اعتماد ایجاد شد برو سمت پیشروی روی مباحث گذشته

  2. سلام وقتتون بخیر
    من امسال دانشگاه دولتی قبول شدم.اگه الان انصراف بدم میتونم سال بعد دولتی بخونم؟

  3. سلام ببخشیدچرا تست هایی که مارک میکنم بعد دوباره میام سراغشون ایدش به ذهنم نمیاد ؟؟ واقعا دیگه دارم دیوونه میشم ممنون میشم بگید 🌹

    1. چون خیلی دیر رفتی سراغ شون
      باید خیای زود بعد از مارک دار شدن بری و اونا بررسی کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا