مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیمقالات

11 راه طلایی تقویت اراده برای درس خواندن در سال کنکور

نکات مهم تنبلی نکردن و درس خواندن دانش آموزان

تقویت اراده برای درس خواندن برای شرکت در کنکور یا امتحانات نهایی یکی از مواردی می باشد که دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان است. اگر دانش‌آموزان برای درس خواندن مصمم و با اراده نباشند در سال‌های کنکور خیلی عذاب و سختی باید تحمل کنند.

توجه داشته باشید که تقویت اراده برای درس خواندن همانند تقویت یک ماهیچه در بدن انسان می باشد. لذا شما می‌توانید با شناخت و به کار گیری روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن از وضع نگرانی و بی اراده بودن خارج بشوید.

ابتدا بهتر است که شما، موانع و همچنین عوامل پیشرفت تحصیلی را بشناسید و سعی کنید عملکرد بهتری را در زمان تحصیل داشته باشید.

در این مقاله تلاش کرده ایم در مورد روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن توضیحاتی ارائه کنیم که می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت داوطلبان و دانش آموزان بکند.

راه های تقویت اراده برای درس خواندن

به طور کلی هورمون‌های مختلفی برای زیاد شدن قدرت و تقویت اراده ما تأثیر می گذارند.

نکاتی که مسائلی که مربوط به اراده می شود را قوی‌تر می‌کند، شامل موارد زیر می باشد:

  • ۱. قدم برداشتن برای شروع یک کار
  • ۲. مرور اهداف و انگیزه‌های پایانی
  • ۳. محیط و عوامل آن
  • ۴. ورزش و فعالیت بدنی
  • ۵. حذف عوامل حواس پرتی
  • ۶. کسب موفقیت‌های کوچک
  • ۷. حس لذت از فعالیت‌ها
  • ۸. انضباط شخصی و فکری
  • ۹. انتظارات دیگران و تصور آن‌ها از ما
  • ۱۰. ارتباطات معنوی و آرامش درونی
  • ۱۱. فعالیت در قالب گروه

۱. قدم نخست در تقویت اراده برای درس خواندن، شروع کردن است!

اگر شما از آن دسته آدم هایی می باشید که برای هر کاری با خود می گویید از شنبه شروع می‌کنم! و آن شنبه ای که شما مدنظر دارید هیچ وقت از راه نمی رسد، پس از همین حالا این جمله که از شنبه شروع می‌کنم و پرقدرت شروع می‌کنم را دیگر به هیچ عنوان به ذهن خود نیاورید و سعی کنید همان لحظه که درس خواندن به ذهنتان می آید، در راستای شروع آن یک فعالیتی انجام بدهید و به بعدا موکول نکنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید مبحث ریاضی را شروع کنید، همین امروز یک صفحه از تمرین ریاضی را حل کنید. همین قدم‌های کوچک اراده شما را برای خواندن درس قوی‌تر می‌کند.

یکی از تکنیک‌هایی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند قانون ۷ دقیقه است. در این قانون شما با خود می گویید ۷ دقیقه درس می‌خوانم و بعد دیگر رها می کنم و به سراغ کارهای دیگر می روم.

معمولا در این شرایط شما بعد از ۷ دقیقه درس را رها نمی کنید و تا مبحث را تمام نکنید از درس خواندن بی خیال نمی شوید، اصولا احتمال خیلی کمی وجود دارد که شما بعد از ۷ دقیقه درس را تمام کنید.

این قانون برای آن افرادی توصیه می شود که فکر می‌کنند برای شروع باید وقت و انرژی زیادی داشته باشند و در روز مشخصی این کار را شروع کنند، ولی با این کار میتوانند با قدم‌های کوچک راحت‌تر در این مسیر حرکت کنند.

۲. برای تقویت اراده هدف‌ مشخصی را برای درس خواندن مشخص کنید!

این موضوع را آویزه گوش خود کنید که نه تنها درس خواندن بلکه هیچ کار دیگری را در زندگی خود بدون هدف جلو نبرید، همیشه هدف ها به تلاش‌های ما معنا می دهند. بنابراین یکی از روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن مشخص کردن هدف برای درس خواندن می باشد.

شما سعی کنید به طور دقیق رشته‌ای که به آن علاقمند هستید را انتخاب کنید و همچنین دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید را برای خود مشخص کنید و فقط برای همان هدف تلاش کنید.

به طور کلی احساسات، سوخت نیروی اراده شماست و برای این که شما بتوانید اراده خود را قوی کنید باید یک انگیزه قوی داشته باشید. در واقع با انگیزه که باشید می‌توانید با انرژی و اشتیاق بیشتری درس بخوانید، سعی کنید این حس را داشته باشید که درس خواندن شما می تواند چه مقدار در آینده برای شما مفید باشد و این اراده شما را تقویت می کند، توصیه میکنیم به بخش مطالب انگیزشی کنکور مراجعه کنید.

۳. مورد سوم از روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن، محیط و عوامل آن می باشد!

یکی از مواردی که روی تقویت اراده شما تأثیر می گذارد محیطی است که، شما می‌خواهید در آن درس بخوانید. سعی کنید در محیطی درس بخوانید که بی صدا و آرام باشد. همچنین وسایلی که تمرکز شما را به هم می ریزد را از خود دور کنید تا تمرکز شما فقط روی درس باشد تمرکز کردن برای یادگیری شما بسیار اهمیت دارد.

بهترین مکان‌هایی که شما می‌توانید در آن درس بخوانید و تمرکز خوبی داشته باشید کتابخانه یا اتاق شخصی یا جاهایی است که رفت و آمد نباشد. البته این موضوع کاملا به شما بستگی دارد و شما باید خودتان مکان‌های مختلف را ارزیابی کنید و بهترین مکان برای درس خواندن را انتخاب کنید.

بهتر است در مکانی درس بخوانید که نور کافی داشته باشد و همچنین تهویه در آن مکان به خوبی انجام شود.

۴. ورزش کردن از روش های دیگر برای تقویت اراده است!

قرار نیست به خاطر کنکور تمام برنامه‌های خود را کنسل کنید، چون بدن شما همیشه و همیشه به ورزش نیاز دارد و ورزش همیشه باعث می شود حال جسمی شما خوب باشد و همچنین روی حال روحی شما نیز تاثیر مثبت می گذارد در مطلب جداگانه ی کلاس زبان و باشگاه رفتن در سال کنکور به طور کامل فعالیت های بررسی کرده ایم که برای مدیریت این موضوع حتما این مطلب را مطالعه کنید.

ورزش را به هیچ عنوان دست کم نگیرید، زیرا همانطور که یک ذهن سالم روی بدن تأثیر می گذارد، یک بدن سالم نیز روی انرژی و تقویت اراده شما تأثیر زیادی می گذارد.

۵. از دیگر عوامل تقویت اراده، دور کردن عوامل حواس پرتی می باشد!

عوامل حواس پرتی‌ که شما را از درس خواندن دور می‌کند را حذف کنید. تعداد ابزارهای حواس پرتی طی سال‌های اخیر خیلی بیشتر شده اند. ابزارهایی مثل گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهایی که شما را از درس خواندن دور می‌کند.

معمولا وقتی قصد دارید درس خواندن را شروع کنید وسوسه‌ می شوید که به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید و آن ها را چک کنید و این مانع از درس خواندن می شود.

در زمان درس خواندن بهترین کار این است که گوشی را کنار خود قرار ندهید یا اگر به اینترنت نیاز دارید بقیه برنامه‌های گوشی را قفل کنید تا فقط از مرورگر بتوانید استفاده کنید و از حواس پرتی بیشتر جلوگیری کنید.

اگر زمانی که قصد دارید درس بخوانید فکرهای زیادی به ذهنتان می آید و دچار نشخوار فکری هستید، بهتر است که یک دفترچه کنار دست خود داشته باشید تا هرچیزی که ذهن شما را درگیر می‌کند در آن دفترچه بنویسید. با اینکار زمان دیگری را برای افکار خودتان اختصاص می دهید و حواستان کمتر پرت فکر‌های دیگر می شود.

۶. موفقیت‌های کوچک باعث موفقیت‌های بزرگ می شوند!

با دستیابی به هر موفقیت و یا خوشحالی هورمون دوپامین ترشح می‌شود. این موفقیت می‌تواند حتی تمام کردن یک بازی کامپیوتری باشد یا برنده شدن در یک مسابقه‌ دو ماراتن و…، بنابراین دوپامین که یکی از هورمون های شادی است و مسئول تجربه حس پاداش درون ماست در این زمان ها ترشح می شود و در واقع می‌توان گفت دوپامین به انسان انگیزه موفقیت می دهد و در این شرایط دوپامین باعث حس رضایت در درون شما می شود.

در واقع این فرآیند هنگامی که شما کاری را انجام میدهید، باعث می شود مرکز ثقل مغز شما فعال شود و به شما اجازه می دهد تا حس غرور را تجربه کنید. دوپامین طی یک فرایند شیمیایی حس خوب را در انسان زیاد می‌کند این ترکیب شیمیایی کمک می‌کند تا حس پاداش را تجربه کنید و می‌تواند شما را تحریک کند تا موفقیت بزرگ‌تری را کسب کنید.

۷. برای تقویت اراده از درس خواندن لذت ببرید!

کارهایی مثل درس خواندن برای برخی از افراد کمی خسته کننده است، لذا برای تقویت اراده می‌توانید درس‌هایی که خوب متوجه نمی شوید را مثل یک داستان بخوانید تا کمتر خسته کننده باشد.

مثلا چنانچه یک سری از قوانین فیزیک را نمی توانید خوب درک کنید، می توانید نمونه هایی از این قانون را در زندگی روزمره خود پیدا کنید.

برخی با آزمایش کردن کاری خیلی راحت‌تر مطلبی در ذهنشان می‌ماند و بعضی‌ها با نوشتن جزوه با رنگ‌های مختلف انگیزه بیشتری نسبت به درس خواندن پیدا می کنند.

۸. انضباط یکی دیگر از روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن می باشد!

نظم موضوعی است که در زندگی روزمره تأثیر زیادی روی انگیزه و تقویت اراده انسان ها دارد و به طور کلی بیشتر دانشجوهای برتر زندگی خود را روی نظم و برنامه‌ریزی پیش می برند.

علاوه بر این که در زندگی باید نظم داشته باشیم، حتی باید در ذهن خود نیز منظم باشیم. اگر بتوانیم به صورتی ذهن خود را تربیت کنیم که هنگام درس خواندن به چیزی به جز درس فکر نکنیم، می‌توانیم اراده خود را نیز تقویت کنیم.

۹. می توانید برنامه های خود را با نزدیکان خود به اشتراک بگذارید!

شما وقتی یک هدف دارید و برای آن برنامه‌ریزی می کنید، بهتر است سعی کنید که به آن پایبند باشید و حتی بهتر است که از برنامه‌ریزی درسی خود برای نزدیکان تان سخن بگویید تا علاوه بر اینکه از برگزاری مهمانی ها خودداری کنند بلکه به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کنند.

۱۰. معنویات می توانند به تقویت اراده شما کمک کنند!

به طور کلی ارتباط با خدا راهی برای رسیدن به آرامش درونی می باشد. می‌توانیم بگوییم هر چقدر انسان خود را به خدا نزدیک کند آرامش درونی بیشتری نسیب او خواهد شد و هر چه آرامش درونی انسان بیشتر باشد اراده نیز قوی‌تر می شود.

۱۱. را دیگر تقویت اراده این است که با دوستان خود همکاری کنید و درس بخوانید!

شما می‌توانید یک گروه دوستی تشکیل دهید و به صورت گروهی درس بخوانید. مثلا باهم به کتابخانه بروید یا هر کدام در هر درسی ضعیف هستید به دوست خود کمک کنید.

یکی از بهترین کارها برای از یاد نبردن درس‌هایی که می‌خوانید این است که آن را به بقیه توضیح دهید. پس چه گزینه ای بهتر از اینکه شما در جمع دوستان خود درس‌هایی را که یاد می گیرید برای یکدیگر توضیح بدهید.

همچنین زمانی که کنار هم باشید رقابتی سالم بین شما شکل می گیرد و این موضوع می‌تواند باعث پیشرفت شما در برنامه‌ ریزی درسی خود می شود.

جمع‌بندی روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن

به طور کلی روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن خیلی گسترده است و شما بهتر از هر شخصی با خصوصیت های خود آشنایید. از تمام این نکات مهمتر فقط شروع کردن است به هر قیمت و زحمتی فقط شروع کنید.

خودتان را گول بزنید! به خودتان بگویید فقط ده دقیقه درس میخوانم، به هیچ وجه ساعت را رند نکنید همین نکات کوچک تاثیرات بزرگی دارد، به امید موفقیت شما.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا