مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالات

ترفند جلوگیری از پرش ذهنی و عدم تمرکز در هنگام مطالعه کنکور

با پرش فکر و ذهن و حواس پرتی در هنگام مطالعه و درس خواندن چه کنیم؟

در سال کنکور به علت حجم زیاد درس‌ها و تایم محدودی که برای مطالعه این دروس در اختیار داریم، داشتن تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی و پرش ذهنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

درواقع افزایش تمرکز حواس باعث می‌شود که حجم زیادی از دروس در مدت‌ زمان محدود با کیفیت عالی جمع شود و در مجموع کیفیت مطالعه بالایی داشته باشیم.

راهکارهای جلوگیری از پرش ذهنی و حواس پرتی

برای جلوگیری پرش فکر راه های زیادی وجود دارد که در این مطلب به بررسی کارآمد ترین آنها میپردازیم،جلوگیری از پرش ذهن باعث افزایش سرعت مطالعه و تندخوانی نیز میگردد.

1) داشتن برنامه ریزی حجمی- زمانی برای مطالعه

در این نوع برنامه چون برای هر حجم درس، مدت‌ زمان معینی در نظر گرفته می‌شود، حواس‌پرتی به حداقل می‌رسد.درواقع زمانی تمرکز ما بالا می‌رود که ذهن ما با پردازش اطلاعات ورودی درگیر باشد و فرصتی برای کم­کاری و حواس‌پرتی نداشته باشد.

این نوع برنامه ریزی مدلی است که بسیاری از رتبه های برتر کنکور از آن پیروی کرده اند برای یادگیری همراه با نمونه برنامه میتوانید به مطلب برنامه ریزی اصولی کنکور مراجعه کنید.

2) پرهیز از چندباره خوانی درس‌نامه

تنها راه مطمئن برای مسلط شدن در دروس کنکور، پیروی از راه و روش تست زنی اصولی کنکور  و البته تست پوششی به تعداد زیاد است. درنتیجه خواندن چندباره درس‌نامه کاری بیهوده است. اگر ایرادی هم در فهم بخشی از مطالب داشتیم می‌توانیم با حل تست و به‌ مرور زمان رفع کنیم.

حتی رتبه 1 کنکور هم از روز اول بی نقص و کامل نبوده است،تداوم مطالعه و برطرف کردن قدم به قدم نقاط ضعف با تمرین و حل آزمون های جامع شما را به موفقیت در کنکور خواهد رساند.

3) پرهیز از کندخوانی و مکث بیهوده

باید گفت چون سرعت حرکت چشم از سرعت پردازش ذهن کمتر است درنتیجه وقتی فرد کندخوان می‌شود سرعت انتقال اطلاعات از چشم به مغز کم می‌شود و همین امر موجب حواس‌پرتی و کاهش تمرکز حواس می‌شود.

در مقالات قبلی به بررسی تکنیک های تندخوانی پرداختیم که میتوانید برای افزایش سرعت مطالعه به آن مراجعه کنید.

4) حل تست و تمرین بلافاصله بعد از مطالعه

اگر تعدادی تست بعد از مطالعه درسنامه کار شود در این صورت ذهن ما مجبور می‌شود هرچه را که مطالعه می‌کند یاد بگیرد چون باید بعد از مطالعه با حل تست و تمرین جواب پس دهد. درنتیجه حرف مشاوران تحصیلی که می‌گویند حل تست بلافاصله بعد از مطالعه دروس عمومی نیاز نیست، بسیار اشتباه است.

5) شرطی کردن مکان مطالعه

این به این معنی است که در مکانی که فرد مطالعه می‌کند، کاری غیر از مطالعه انجام ندهد و تمام فعالیت‌های او در آن مکان، درسی باشد. در این صورت بعد از یک مدت، وقتی در آن مکان قرار می‌گیرد هم میل و هم تمرکزش برای درس خواندن بیشتر می‌شود.

در مورد سوال متداول داوطلبان در خانه درس بخوانیم یا کتابخانه؟ نیز نکات زیادی باید مد نظر قرار گیرد،مثلا شرطی کردن مکان مطالعه مفید است اما نه در حدی که در هیچجای دیگری نتوانید مطالعه کنید.

6) تکنیک یادداشت کردن افکار مزاحم

در زمان مطالعه یک برگه در کنار خود داشته باشید و هر فکر غیردرسی که به ذهنتان رسید را روی آن یادداشت کنید. بعد از پایان مطالعه، زمانی را برای پرداختن به آن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت ذهن شما شرطی می‌شود که هرکاری را در زمان خودش انجام دهد.

7) عوض کردن مکان مطالعه

گاهی برای افزایش تمرکز حواس می‌توان برای مدتی مکان مطالعه را عوض کرد به‌ عنوان مثال دروسی مثل تاریخ ادبیات یا لغات زبان را برای چند دقیقه در مکانی شلوغ مطالعه می‌کنیم تا حس و حال مطالعه در ما ایجاد شود. سپس به مکان مطالعه قبلی برمی‌گردیم و به ادامه برنامه خود می‌پردازیم.

البته روش برخورد با دروس مختلف کنکور (تحلیلی و توصیفی) متفاوت است و طبیعتا برای دروس محاسباتی ممکن است این روش پاسخگو نباشد.

دیگر مباحث مرتبط با پرش ذهن و کاهش تمرکز حواس کنکوریها :

ترس از عدم موفقیت در کنکور

حل مشکل مطالعه نوسانی کنکوریها

چرا داشتن اهداف بلند مدت در کنکور به ضرر شماست ؟

نوشته های مشابه

23 دیدگاه

  1. سلام استاد.خدا خیرتون بده برای مطالبی که برامون قرار میدید❤
    دکتر با وجود اینکه الان زمان مون کمه و احتمالا اخرین مطالعه هر مبحث رو داریم باز هم اگه تایم مطالعمون تموم شد ولی حجم کار مونده بود بریم سراغ درس بعدی؟؟ چون تا جایی که می دونم قانون مطالعه حجمی زمانی این بود.اگه تا اخر روز نرسیدیم مبحث رو برسونیم چی؟کم تسلطی نمیشه؟

    1. سلام
      بله برید سراغ بقیه برنامه ها ؛ باقی مانده ها آخر شب بذارید

  2. سلام استادخسته نباشید من فارغ تحصیل تجربی نظام قدیمم سه ساله که کنکور میدم توی منطقه صفر مرزی زندگی میکنم وشرایط شرکت توی آزمون رو ندارم ولی کتاب تست رو تهیه کردم و هر سه سال ساعت مطالعه ام خیلی یایین بود یا اگه میخونم مداوم نیست هرکاری که میکنم نمیتونم ذهنم رو متمرکز کنم خواهش میکنم کمکم کنید اگه امسال قبول نشم زندگیم نابود میشه🌸

  3. استاد واقعا ممنونم از راهکار های بینظیرتون ،🌸🌸خیلی خوبه ک استادی مثل شما ب فکر همه بچه های کنکوری هستن و ما هم میتونیم از علم شما استفاده کنیم ،سلامت باشین

  4. بسیار عالی و کاربردی بود جدای از این روش ها اگه روزی ده دقیقه تا نیم ساعت تمرین مراقبه ساده هم داشته باشیم خیلی تمرکز بهتری توی هر کاری به دست میاریم‌… به نظر من مراقبه راهکار طولانی تر ولی مشکل رو از ریشه حل میکنه
    و در کل اینکه مراقب باشیم توی هر لحظه ای توی زمان حال باشیم که خودش به تنهایی سخته اما به مرور به عادت تبدیل میشه

  5. سلام ازاینکه وقتتون روبه ماکنکوریهااختصاص میدیدومطالب فوق العاده ای مینویسیدبسیارسپاسگزارم.راستش من یک مشکل خیلی بزرگ دارم که احساس میکنم روی تمامی برنامه ریزی هام تاثیرمنفی گذاشته واونم اینه که موقع مطالعه دروس وقتی که یکبارمطلب رومیخونم واتفاقاسریع هم میخونم کامل متوجه مطلب میشم امایه چیزی هی ازدرونم میگه باید چندباربخونی ومطالب روحفظ باشی تابتونی خوب یادبگیری واز طرف دیگه وقتیdvdهای آموزشی نگاه میکنم به خاطر وسواسم همش پازمیکنم تاازمطالب جزوه برداری کنم واین خیلی ازم وقت میگیره وبه خاطرهمین ازبرنامه هام همیشه عقبم وبااینکه برنامه حجمی زمانی میریزم ولی بازم هرکاری میکنم عقب می افتم واین خیلی منوناراحت میکنه چون پایه خوبی دارم ودروس روخوب متوجه میشم ولی نمیدونم باکندخوانیم بایدچیکارکنم که کامل رفع بشه.به خداآرزومه به برنامه هام برسم ودرساموزودتموم کنم.چون واقعاتوهمون باراول که میخونم کامل متوجه میشم ولی میترسم خوب نخونده باشم یایادم بره بااینکه میدونم تودوره همه مطالب مرورمیشه ولی این عادت کهنه ازسرم نمی افته اگه راهنماییم کنیدممنون میشم.راستی به خاطرطولانی شدن پیامم عذرمیخوام امیدوارم متوجه مشکلم شده باشید

  6. توقسمت کارگاه وسواس که میرمplayنمیشه .تولینک دیگه ای هم که گذاشتین میرم ولی بازنمیشه.لطفااگه میشه راهنماییم کنید.

    1. تست شد مشکلی نداره،بعد از زدن play بسته به سرعت اینترنت شما ویدیو پخش میشه
      سرعت اینترنتو بررسی کنین

  7. سلام آقای افشار خسته نباشید… من خیلی سرعت تست زنیم توی سوالات ریاضی و فیزیک کمه مثلا ده تا تست پوششی فیزیک رو تو یه ساعت میزنم چیکار باید کنم؟

    1. زنجیره های مطالعاتی پایه ای تر و منابع ساده و تست سراسری بزن
      ریاضی و فیزیک و هر درسی که مشکل داری را سعی کن هر روز بصورت حجم کم در برنامه داشته باشی

  8. سلام آقای افشار من اصلا تمرکز ندارم وقتی مطالعه میکنم هزارتا فکر جور واجور میاد بسرم همش فکر میکنم عزیزامو از دست بدم چی میشه؟ قبول نشم چی میشه و…..
    تو رو خدا کمکم کنید دارم دیوونه میشم درضمن از وقتی مدارس مجازی شده دیگه نمیتونم شاد باشم و با انرژی درسامو بخونم 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

    1. لایو اینستاگرام دیروز جمعه ۷ آذر منو ببین
      انشاله انگیزه بگیرید

  9. سلام استاد وقتتون بخیر . استاد بحث تمرکز به کنار . من خیلی حرفای دیگران روم تاثیر میزاره . یک روز یکی از استادای پروازی که مرسه میاد یک حرفی زد ک خیلی ذهنمو درگیر کرده . البته مقصر خودمم و بعضی از دوستامن چون خیلی باهاش صمیمی شدیم ونباید اینطور باشیم . یک روز که از مدرسه تمام شدیم و رفتیم خونه . میبینم بهم زنگ زده و میگه اینجا مواد الکلی خوب کجا داره ….من اصلا سمت این حرفا نرفتم ب عمرم . خیلی ذهنمو درگیر کرده . چطور فراموش کنم این حرفو ؟؟ مثل چکش تو سرم میخوره این حرف .واقعا ممنون میشم راهنمایی کنید چون خواب و خوراک رو این حرف ازم گرفته .ممنون میشم ازتون

    1. انقدر عالی باش و بخون و پر تلاش باش تا چیزی روت تاثیر منفی نذاره و بتونی عالی باشی
      بازخورد خوب از خودت بگیری رو براهی

  10. سلام استاد . دوستم سال پیش به من گفت که دانشگاه شیراز میخونه . میخوام ببینم واقعا راست میگه یا نه . کجا میتونم ورودی های سال 1400 دانشگاه علوم پزشکی شیراز رو ببینم ؟ اصلا این امکان هست برای من یا نه ؟ممنون

    1. من اطلاع ندارم چجوری ولی میدونم هر دانشگاهی نمیاد دانش آموخته های خودش بذاره برای نمایش عمومی چه برسه به دانشجویان

  11. سلام استاد عزیز . استاد من از یه طرف به هیچ عنوان به پشت کنکور فکر نمیکنم از یه طرف دیگه هم دقیقا در حالت سمی قرار دارم و اونطور که خودم میخوام حل تست ندارم و هنوز برنامم نوسانی میشه بعضی روزا .همین انگیزه منو خیلی خیلی خیلی کم کرده . طوری که اصلا نمیتونم خوب تمرکز کنم. .کاملا در شرایط روحی بدی قرار گرفتم. در حال حاضر انگیزه م به صفر داره میرسه . بنظرتون افسردگی گرفتم یا اضطرابه ؟؟مثل قبل انگیزه ای ندارم .اگه میشه لطف کنید بگید که چطور روحیه مو برگردونم

    1. هرچی اسمش باشه
      فقط با رکورد زدن و بیشتر خواندن همه چی میتونه درست بشه
      خودت ده روز قضاوت نکن و بهترین کار فقط انجام بده و داشته باش تا بتونی از قید و بند ترس آینده بیای بیرون و زمان حال خودت با خودت کیف کنی و بالا بیای

  12. سلام دکتر سال نو مبارک . دکتر من یه احساس نفرت شدیدی نسبت به یکی از اشنا ها مون دارم . اشنای ما یه سال پشت کنکور بوده و بعد از یه سال رتبه سه رقمی شده و در یک دانشگاه تاپ درس میخونه الان .ایشون همش موقع صحبت کردن طاقچه بالا میزارن و کلا همه رو به چشم یه شخص ضعیف در عملکرد درسی میبینه . من تقریبا یه دو سال هست که خیلی نفرتم زیاد شده طوری که حتی طبق یه صحبتی که درباره همین ایام جمع بندی داشتیم مجبور شدم تا خیلی بد باهاش صحبت کنم . الانم فقط درگیر اینم . البته مورد مثبتی هم در این باره هست اونم ااینه که من برای نشون دادن خودم بهش یه دوسالی هست که عملکرد درسی خودمو بهتر کردم تا الان که کنکور 402 رو بدم . من پشت کنکور نبودم تا الان . خیلی این حس نفرت زیاد شده حتی الان که نزدیک کنکوره که هر طور شده رو شو کم کنم . من علاقه ای به مشورت گرفتن ا چون 3 رقمی شده ندارم ولی خانواده به عناوینی ازش مشورت میگیرن برام . چطور این حس نفرت شدید رو از دستش خلاص شم ؟؟؟ با این که مطمعنم من خیلی از همه لحاظ بهترم ازش. تشکر

    1. توجه نکن بهش
      فقط روی خودت تمرکز کن
      چیزی که برات خوبه اینه که قدم به قدم پله های خودت بشماری و بیای بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا