مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمقالات

کلاس زبان و باشگاه رفتن در سال کنکور

کلاس های متفرقه غیردرسی و ورزش برای موفقیت در کنکور

اصول برنامه ریزی سال کنکور همراه با کلاس ها

یکی از ویژگی های انسان های موفق این است که کارهای خود را اولویت بندی می کنند. مثلا برخی کارهای خوب و ارزشمند هستند که انسان می تواند انجام دهد، اما باید در نظر بگیرد که در آن لحظه انجام چنین کاری اولویت دارد یا خیر؟

آموختن یک سری مهارت مانند نواختن سازهای مختلف، انجام ورزش حرفه ای، آموختن زبان غیر درسی و یا یادگیری خیاطی و… کارهای خوب و مفیدی به شمار می آیند، اما باید ببینید در سال کنکور اولویت با کدام است؟

اولویت شما با رفتن به کلاس های مختلف و باشگاه است یا درس خواندن برای کنکور؟

تمام این کلاس ها را می توانید بعد از کنکور هم شرکت کنید، بنابراین در سالی که کنکور دارید تمام کلاس های متفرقه و غیر درسی را حذف یا به حداقل برسانید، مخصوصا اگر کلاسی شرکت می کنید که زمان زیادی از شما می گیرد و با حذف آن می توانید تایم بیشتری برای درس خواندن به دست بیاورید.

فرض کنید شما در هفته دو جلسه در کلاس متفرقه شرکت می کنید و برای هر جلسه دو ساعت زمان صرف می کنید، پس در هفته ۴ ساعت و در ماه ۱۶ ساعت زمان برای شرکت در این کلاس ها صرف می کنید.

همچنین اگر از مهرماه تا خردادماه را در نظر بگیرید حدودا ۱۴۰ ساعت زمان را در کلاس متفرقه گذرانده اید.

اگر مدت زمان رفت و برگشت به کلاس و خستگی بعد از کلاس را نیز به آن اضافه کنید، زمان بیشتری صرف می شود. اما در صورتی که این زمان صرف شده برای کلاس متفرقه را به درس خواندن اختصاص بدهید، قطعا رتبه بهتری کسب می کنید.

لذا مجبور نخواهید شد یک سال دیگر را به پشت کنکور بمانید و یا امسال وارد رشته ای بشوید که مورد علاقه تان نیست. این ۱۴۰ ساعت زمانی که صرف کلاس متفرقه می شود را دست کم نگیرید، مثلا اگر روزانه ۱۰ ساعت مطالعه دارید، این ۱۴۰ ساعت حکم ۱۴ روز درس خواندن را برای شما دارد.

برخی از دوستان هستن که در روزهای نزدیک به کنکور با خود می گویند ای کاش دو یا سه هفته دیگر وقت داشتیم و جمع بندی می کردیم، غافل از اینکه اگر همین کلاس فوق برنامه را به درس خواندن اختصاص می دادند با چنین مشکلی مواجه نمی شدند.

به دو نکته مهم در مورد ورزش کردن و کلاس اوقات فراغت در سال کنکور

۱) ورزش را به طور کلی از برنامه روزانه خود در سال کنکور حذف نکنید و حتما سعی کنید سه روز در طول هفته حتما ورزش سبک یا پیاده روی در حد ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داشته باشید.

زیرا همین ورزش باعث انرژی گرفتن و سرحال شدن شما می شود تا بهتر بتوانید به مطالعه بپردازید.

اما در صورتی که به طور حرفه ای در باشگاه یا کلاس ورزشی شرکت می کنید و حدودا سه یا چهار روز در طول هفته به باشگاه رفت و آمد دارید، باید به آن فکر کنید و ببینید آیا موفقیت در این رشته ورزشی برای شما ارزشمندتر می باشد یا موفق شدن در کنکور سراسری و قبول شدن در رشته مورد علاقه تان مهم تر است، سپس اولویت بندی کنید.

۲) توجه داشته باشید که در طول هفته حداقل یک نیمروز را برای انجام کارهای مورد علاقه تان در نظر بگیرید، یعنی به طور مثال ۶ ساعت در هفته را به انجام کار دلخواه خود به غیر از درس خواندن، اختصاص بدهید.

اما در بقیه ساعات هفته برای درس خواندن برنامه ریزی انجام دهید و همین ۶ ساعت زمان برای انجام کار مورد علاقه خود، باعث می شود تا در برنامه هفتگی خود کمی تنوع داشته باشید و انرژی و انگیزه برای درس خواندن به دست آورید.

این 6 ساعت میتواند یک جلسه کلاس متفرقه باشد، میتواند کتاب انگیزشی خواندن و فیلم دیدن باشد میتواند بیرون رفتن باشد یا هر فعالیت مورد علاقه دیگری که بیش از حد انرژی شما را برای فردا نگیرد.

سوال پرتکرار در مورد فعالیت های متفرقه و زبان خارجی در سال کنکور

این دو سوال را به عنوان جمعبندی این مطلب پاسخ میدهیم تا ابهان کمتری برای شما باقی بماند:

کلاس زبان رفتن در سال کنکور لطمه ای به درس خواندن شما می زند؟

ببینید دوستان عزیز یادگیری زبان دوم خیلی خوب و ارزشمند است و حتما توصیه می شود که در کلاس های زبان شرکت کنید و زبان دوم را یاد بگیرید.

حتی به والدین نیز توصیه می شود که فرزندان خود را در سنین پایین به کلاس زبان بفرستید چون زبان انگلیسی بسیار پرکاربرد است و هر چقدر فرزند شما بزرگ تر می شود به اهمیت آن بیشتر پی می برد و کاربرد آن فقط برای مهاجرت نیست، بلکه اگر شما بخواهید یک مقاله علمی مطالعه کنید یا کلیپ های آموزشی را در یوتیوب ببینید مجبور هستید در منابع انگلیسی سرچ کنید که منابع بسیار غنی تری نسبت به زبان فارسی هستند بنابراین باید زبان انگلیسی را بلد باشید.

پس کلاس زبان انگلیسی بسیار خوب است و به همه توصیه می شود در کلاس های زبان شرکت کنند، حتی در پایه های تحصیلی دهم و یازدهم نیز می توانید به کلاس زبان بروید، اما توصیه می شود در پایه دوازدهم به کلاس زبان نروید.

چون شما تایم مطالعاتی محدودی در اختیار دارید و اگر بخواهید در هفته سه جلسه به کلاس زبان بروید، حدودا ۴ تا ۵ ساعت زمان شما را می گیرد و همین زمان را باید برای حل تمارین آن صرف کنید، به طور تقریبی روزانه ۱.۵ ساعت وقت شما برای کلاس و مطالعه زبان صرف می شود و شما نباید این تایم را به مسائل غیر کنکوری اختصاص دهید، شما می توانید این تایم را مثلا زیست شناسی بخوانید و تست بزنید و سطح خودتان را در درس زیست شناسی ارتقا دهید.

پس سال کنکور در کلاس زبان شرکت نکنید و فقط یک تایمی را به ورزش اختصاص دهید و یک نیمروز به فعالیت مورد علاقه خود تا روحیه شما عوض شود.

چون ذهن شما ظرفیت محدودی در یادگیری دارد، پس این ظرفیت را با مسائل غیر درسی پر نکنید، چون اولویت شما نیستند.

بسیاری می پرسند زبان انگلیسی یکی از دروس امتحان نهایی است، پس کاربرد دارد؟

دقت کنید که زبان انگلیسی برای اکثر دانش آموزان جزو دروس سخت به حساب نمی آید و برای موفقیت در امتحانات نهایی زبان انگلیسی به سوالات امتحانات لزومی ندارد به کلاس زبان بروید.

مثلا در سوالات زبان تلفظ کلمات را ندارید و در حد کتبی است که روش پاسخ گویی به آن ها متفاوت است نسبت به آنچه در کلاس های زبان آموزش می دهند.

پس شرکت در کلاس زبان را به بعد از کنکور موکول کنید و زمان خود را در سال کنکور فقط به مطالعه دروس کنکوری اختصاص دهید.


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. برنامه هایی ک تو کانال پایز گذاشتین برا ده روزم باز سنگینن بعد ب کسی ک عقب مونده از برنامه میگین سه روزه جمع کن مگه میشه ؟سما خودتون هیچ وقت این درسارو نخونذین تصور عجیب غریبی دارین

      1. منظورم اینه نمیشع یه برنامه ده روزه رو تو سه روز جمع کرد امکان نداره
        ولی شما تو حواب سوال یه نفر گفته بودین بیا سه روزه جمع کن هر برنامه رو

        1. اگر نمیشه وقت بیشتر بذار تا جمع بشه
          ساعت مطالعه و تست هات ببر بالا
          نیازی نیست همه تست ها بزنی و بقیه تست ها بذاری برای پوشش و دوره مهمه

  2. سلام استاد عزیز.وقت بخیر.بین ازمون ماز و قلم چی شما کدوم توصیه می کنید؟کتاب همه چی تموم شیمی ریاضی زیست فیزیک زمین شناسی نشر دریافت سطح بالاتری دارن یا کتاب هایiQ ?

    1. ماز سطح سوالاتش سخته و اگر قدی و جدی میخوای کار کنی برات مناسب هست
      منابع آی کیو نردبان هم همین طور

  3. سلام استاد خسته نباشید
    لطفاً میشه منو راهنمایی کنید من دانشجو هستم 22 سال سنم الان هم دارم برای کنکور اختصاصی فرهنگیان می خونم خیلی علاقه دارم سعی کردم به حواشی گوش ندم ولی امروز ی مقاله خوندم برای موضوع سن فرهنگیان اینکه درست داخل دفترچه 24 خورده ولی 22 سال رو بیشتر پذیرش نمی کنن یعنی کسانی که 22 سال به بالا دارن کلا پذیرش نمی کنن با این حساب خیلی اعصابم بهم ریخته نمی دنم منتظر تصمیم سواری انقلاب فرهنگی هستم یا اینکه باید خیلی نمرات و درصد هات بالا باشه تا قبولت کنن با این سن من قبولم می کنن

    استاد لطفا راهنماییم کنید

  4. استاد در طول روز تقریبا ۱۶ ساعت داریم که ۱۲ ساعت ازش رو من درس میخونم ۴ ساعت اضافه میارم که تو اون ۴ ساعت دو ساعتش رو واسه باشگاه گذاشتم با این وجود بازم به کنکورم آسیب میزنه؟

  5. سلام استاد . من سال اولمه پشت کنکورم و دیسک کمر هم دارم .باشگاه نزدیک مون هست و ده دقیقه راهه تا باشگاه نهایتش.تو ی کانال تون هم گفته بودین در هفته ای پنج الی هفت ساعت ورزش .خیلی اضافه وزن گرفتم و رو کمرم فشار میاره . اگه برم باشگاه صرفا برای عوض شدن روحیه و یکم تمرین سبک انجام بدم و یه روز در میون هم اونم روزی نهایتا ۱ ساعت برم ،موردی نداره؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  6. سلام استاد . من سال اولمه پشت کنکورم و دیسک کمر هم دارم .باشگاه نزدیک مون هست و ده دقیقه راهه تا باشگاه نهایتش.تو ی کانال تون هم گفته بودین در هفته ای پنج الی هفت ساعت ورزش .خیلی اضافه وزن گرفتم و رو کمرم فشار میاره . اگه برم باشگاه صرفا برای عوض شدن روحیه و یکم تمرین سبک انجام بدم و یه روز در میون هم اونم روزی نهایتا ۱ ساعت برم ،موردی نداره؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سلام استاد عزیز من پای دهم تجربی هستم به نظر شما هم کلاس زبان و هم باشگاه رفتن باهمدیگر مشکلی نداره،کدوم رو تو الویت قراربدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا