مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالات

مقاومت در برابر شروع درس خواندن کنکور و مطالعه

چرا نمیتونیم راحت شروع به درس خوندن کنیم؟ (اینرسی مطالعه)

اینرسی مطالعاتی یا مقاومت در برابر شروع چیست؟

در این مقاله سعی داریم در مورد یک مشکل رایج بین دانش آموزان توضیحاتی ارائه دهیم که برخی به آن اینرسی مطالعاتی می گویند.

اینرسی مطالعاتی را با یک مثال توضیح می دهیم، فرض کنید شما مدت طولانی از درس دور بوده اید، مثلا دانش آموز پایه یازدهم بودید و با آغاز تابستان به تعطیلات رفتید و در اول مهرماه می خواهید برای پایه دوازدهم درس خواندن را شروع کنید، یعنی سه ماه اصلا درس نخواندید یا خیلی کم مطالعه داشته اید.

یا حتی ممکن است فارغ التحصیل شده اید و به دنبال زندگی و ازدواج و … رفته اید و الان تصمیم دارید تا در کنکور شرکت کنید.

بنابراین قصد دارید به صورت قوی پس از مدت ها شروع به درس خواندن کنید، در اینجا قطعا شما با چالش هایی مواجه می شوید که خدمت شما توضیح می دهم.

دقت کنید که ذهن ما همیشه دچار یک اینرسی می باشد، یعنی وقتی می خواهیم از مطالعه صفر شروع کنیم و به مطالعه زیاد برسیم، ذهن ما بسیار مقاومت می کند.

چالش های مطالعه بعد از وقفه افتادن و دوری از درس

در مجموع وقتی قصد شروع مطالعه کنکور و درس خواندن را داریم با سه چالش اساسی روبرو هستیم که به نوبت به آن میپردازیم، این سه چالش عبارتند از:

  • خستگی و افت انرژی سریع
  • عدم آمادگی ذهنی و عدم تمرکز کافی
  • مشکل آزمون دادن

چالش خسته شدن و افت انرژی در شروع مطالعه

مثلا ممکن است روز اول نیم ساعت مطالعه داشته باشیم و بسیار احساس خستگی کنیم و با خود بگوییم چقدر زیاد درس خواندم، بعد از یک استراحت کوتاه دوباره مثلا ۴۵ دقیقه مطالعه می کنیم و فکر می کنیم کار بسیار بزرگی انجام داده ایم، در حالی که عملا زمان مطالعه بسیار کمی داشته ایم.

بسیاری از شما دانش آموزان تلاش می کنید که در همان روزهای اول ساعات زیادی را به مطالعه اختصاص دهید، اما ممکن است فشار بالایی را تحمل کنید و نسبت به درس خواندن دل زده شوید و رها کنید.

در صورتی که این مورد یک موضوع کاملا طبیعی بین همه دانش آموزان می باشد و فکر نکنید که فقط مشکل شما هست.

تنها راه حل برای مقابله با چنین چالشی این است به آرامی ساعت مطالعه خود را زیاد کنید، ذهن انسان تقریبا یک سری شباهت های کمی با عضلات بدن دارد.

مثلا وقتی شما مدت طولانی ورزش نکرده اید، قائدتا نمی توانید به صورت ناگهانی به سراغ ورزش دو بروید و سعی کنید به مدت طولانی بدوید، ابتدا باید آرام آرام با پیاده روی کردن و دویدن به مدت زمان کوتاه شروع کنید.

ذهن انسان نیز همین است، وقتی به تنبلی عادت کرده باشد و همچنین زمان زیادی به دیدن تلوزیون یا چرخیدن در فضای مجازی اختصاص یافته باشد، لذا چنین ذهنی به سبک تفکر غیر درسی عادت کرده است در نتیجه مقابله با تنبلی کنکور و درس خواندن دشوار است.

اما الان برای اینکه این ذهن به سبک تفکر درسی عادت کند باید آرام آرام شروع به مطالعه کنید و روزانه نیم ساعت به مطالعه خود اضافه کنید تا به زمان هشت ساعت مطالعه کامل و مفید در طول روز تعطیل برسید.

چالش عدم آمادگی ذهنی و تمرکز برای درس خواندن

و اما چالش بعدی که دانش آموزان با آن مواجه هستند این است که مثلا شما قصد دارید ریاضی بخوانید، برای حل کردن یک مسئله ذهن شما به طور هم‌زمان با چند مشکل مواجه می شود، حتی ممکن است برای جمع و تفریق ساده نیز تسلط قبل را نداشته باشید یا برای ضرب و تقسیم یا به توان رساندن اعداد نیز به ذهنتان فشار وارد شود.

دقیقا مثل شخصی که قصد دارد رانندگی یاد بگیرد و هم زمان به کلاج گرفتن و دنده عوض کردن و تنظیم فرمان فکر می کند و با مشکل روبرو می شود، در حالی که برای فردی که بارها تجربه رانندگی را دارد، کار کردن هم زمان با دنده و فرمان و کلاج و ترمز بسیار ساده است.

شما نیز هنگام شروع مطالعه و حل کردن تمرینات مختلف ذهنتان شدیدا به چالش های زیادی برمیخورد و ممکن است اطرافیان شما نتوانند درک کنند که ذهن شما چه فشاری را تحمل می کند.

شما در هنگام حل کردن یک مسئله فیزیک به چند نکته مختلف هم زمان فکر میکنید ولی آن شخصی که قبلا درس خوانده و پیش زمینه داشته است، فشار کمتری را تحمل می کند و خیلی راحت تر مسئله ها را حل می کند و انرژی کمتری برای تست زنی مصرف می کند.

برای همین با خود می گویید چرا فلان دوستم در طول روز حجم بالایی تست زنی می کند اما من با تعداد تست کمتری احساس خستگی زیادی دارم؟

این موضوع برای شروع مطالعه طبیعی است چون شما تسلط کافی ندارید و در اول راه هستید، لذا اول راه بودن و شروع کردن بسیار سخت تر از ادامه دادن مسیر است در این مدت باید سعی کنید همواره دنبال راه های افزایش کیفیت مطالعه باشید.

چالش آزمون دادن در ابتدای مسیر درس خواندن

چالش بعدی که شما در ابتدای مسیر مطالعه با آن مواجه هستید، آزمون دادن است. شما وقتی آزمون می دهید طبیعتا نتیجه ضعیفی به دست می آورید چون اول راه هستید و هنوز خیلی مطالب زیادی وجود دارد که باید آموزش ببینید.

در این شرایط متاسفانه با فشارهای روحی زیادی روبرو هستید، دقت کنید که آزمون های اولی کاملا مشخص هست که نتایج بدی به دست می آید، اصلا شما به جلسه ازمون می روید تا ایرادات خود را بشناسید و باید کم کم شروع کنید تا آن ایرادات را رفع نمایید.

اصلا در اوایل شروع مطالعه کنکور، آزمونی نداریم که شما در آن شرکت کنید و به همه تست ها جواب صحیح بدهید، حتی تمام افرادی که رتبه های برتر کنکور شده اند از یک نقطه ای شروع می کنند و با یک ترازی که با تراز آخرشان بسیار اختلاف دارد.

مثلا ممکن است یک نفر با سطح متوسط شروع کند و به سطح عالی برسد و یکی دیگر با سطح ضعیف شروع کند و به سطح متوسط یا حتی عالی برسد.

به هر حال شما وقتی می خواهید شروع به درس خواندن کنید، بسیار تحت فشار خواهید بود و آن روزها از روزهای سخت زندگیتان خواهد بود، برای همین به آن اینرسی مطالعاتی می گویند، دقیقا مثل ماشینی که می خواهد حرکت کند و فشار زیادی به آن وارد می شود تا شتاب بگیرد، این سرعت گرفتن یا شتاب گرفتن بسیار سخت است.

بنابراین اگر دچار چنین مشکلاتی هستید فکر نکنید تنهایید، این مشکلات کاملا طبیعی است و برای همه وجود دارد.

جمعبندی پایانی در مورد سختی های شروع مطالعه و مقاومت در برابر درس خواندن

باید تلاش کنید و این برهه سخت را تحمل کنید تا آرام ارام به روال عادی برگردید و همه چیز روی غلتک بی افتد تا به ساعت مطالعه بالا عادت کنید و پایه درسی شما قوی شود تا هنگام مطالعه به ذهن شما فشار وارد نشود، در نتیجه ترازهای شما نیز بهبود پیدا کند.

عبور از این مرحله اصلا کار راحتی نمی باشد، در همین مرحله است که خیلی از شما روحیه خودتان را می بازید و رها می کنید.

بنابراین حواستان به اینرسی مطالعاتی باشد، وقتی همه ما مدتی از درس و مطالعه دور باشیم، برای شروع مطالعه با این مشکلات مواجه هستیم و خیلی زود خسته می شویم، در صورتی که پیشتر ممکن بود خیلی راحت تر میزان مطالعه زیادی داشته باشیم اما به دلیل دور بودن از فضای مطالعه، با چنین چالش هایی روبرو هستیم، لذا جای نگرانی نیست فقط سعی کنید از نوسان در درس خواندن پرهیز کنید تا کمتر دچار این مشکلات شوید.


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا