مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمقالات

فرمول نمره عالی و 20 گرفتن در امتحان نهایی و ترمیم معدل

چگونه در امتحان نهایی ۲۰ بگیریم؟

با توجه به تغییرات کنکور سراسری و تاثیر مستقیم درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور، امتحانات نهایی ارزش بسیار زیادی دارند هم برای تکمیل مراحل آمادگی پیش از کنکور و همچنین تاثیر نمرات آن به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور برای پذیرش در رشته مورد علاقه خودتان!

بنابراین باید خودتان را به هر نحوی آماده کنید تا استرس امتحانات نهایی را نداشته باشید و بتوانید نمره ای بسیار خوب و حتی نمره ۲۰ در امتحانات نهایی کسب کنید.

توجه داشته باشید که مشکلي که ممکن است در زمان امتحانات نهایی براي دانش‌ آموزان پيش بيايد اين مورد می باشد که مطالعه براي کنکور با مطالعه براي امتحانات نهایی که به صورت تشريحی هستند، فرق مي‌کند، لذا اين دوگانگی برای درس خواندن در سال کنکور، ممکن است علاوه بر ایجاد استرس در سال کنکور و نگرانی، به نظر برخی از دانش‌ آموزان باعث اتلاف وقت آنان نیز بشود.

درست است که بين مطالعه تستی و تشريحی تفاوت هایی وجود دارد و حتی ممکن است که شما به عنوان دانش آموز هنگام مطالعه تشريحی احساس کنيد که بسياری از مطالب برايتان آشنا نمی باشد، اما جای نگرانی نیست زيرا همين مطالعه و مرور دوباره، باعث يادآوری مطالب می شود.

علاوه بر آن اگر قصد دارید از میزان یادگیری مطالب در ذهنتان مطمئن شويد، بهتر است تعدادی تست بزنيد، با اینکار متوجه خواهيد شد که با ديدن تست و گزينه ها بسياری از مطالب در ذهنتان تداعی مي شود.

در صورتی که شما جزو آن دسته از دانش آموزانی می باشید که خلاصه‌ نویسی خوب و کاملي از دروس تان انجام داده اید، مي‌توانيد از اين خلاصه‌ها نیز براي امتحانات دروس استفاده کنيد، با انجام اين کار علاوه بر آماده شدن برای امتحانات نهایی، مطالب را برای کنکور خود نیز مرور می کنيد.

چند نکته را بیان می کنیم تا برای امتحانات نهایی نمره عالی

۱. نمونه سوالات امتحانات نهایی سال های قبل را تهيه کنيد، زیرا بهترين الگو براي تمرين سوالات تشريحی، همان سوالات امتحانات نهايي سال هاي گذشته می باشد، حل این نمونه سوالات باعث می شود تا شما آشنايي بهتر و بيشتري از ذهن طراحان و تنظيم کنندگان سوالات امتحانات نهايي پيدا کنيد.

۲. در زمان برنامه ريزی مناسب برای مطالعه امتحانات نهایی، به مباحثي که به تازگی تدريس شده اند در مقايسه با ساير مباحث بیشتر اهمیت بدهید و برای مطالعه آنها را در اولويت قرار دهيد، زیرا اين مطالب دوره نشده اند و کمتر مورد امتحان قرار گرفته اند، بنابراین ممکن است که شما بر آن مباحث تسلط کامل و کافي نداشته باشید.

لذا براي اينکه در زمان مطالعه چنين مباحثي در روزهاي امتحان، دچار اضطراب و نگراني نشوید، بهتر است که برای مطالعه و تمرين و تکرار در اولویت باشند، حتما قبل از امتحانات به بارم بندی هر درس نیز توجه خاصی داشته باشید.

۳. در ابتدا بايد سعي کنيد به متن کتاب درسی به عنوان مهم ترین منبع آموزشی توجه کنید و تمرينات و مثال‌هاي کتاب را حل کنید و سپس به سراغ جزوات کمک آموزشی و تمرينات اضافه برويد.

به این نکته توجه کنید که در کتاب درسی، مطلب، مبحث يا تمرين و مثالي را نخوانده رد نکرده باشید و لازم به ذکر است که در امتحانات نهايی، شيوه تصحيح و کليد سؤالات، در نمره شما بسيار تاثير مي گذارد و ملاک تصحيح کنندگان اوراق و همچنین طراحان سوالات، متن و نوشتار کتاب است.

۴. سعی کنید ساعت مطالعه درسی خود را در ارديبهشت ماه افزايش بدهيد تا بتوانيد علاوه بر انجام امورات مدرسه و مطالعه درس‌های جديد، به رفع نقاط ضعف و همچنین دوره مطالب نيز بپردازيد.

بهتر است که در پایان هر هفته، زمانی را به استراحت نيز اختصاص دهید تا در خرداد ماه با انرژی و توان بالا، مطالعه و تمرين و تکرار را ادامه دهيد.

۵. سعی کنید به خود آرامش بدهيد و منطقی عمل باشيد، به این صورت که اگر فکر می کرديد در اولین امتحان، نمره خوب کسب می کنید و متاسفانه پس از شرکت در امتحان به آن چیزی که مدنظرتان بود نرسیدید، خودتان را تحت فشار روانی قرار ندهيد، زيرا اين موضوع باعث پایین آمدن سطح انرژی شما می شود و حتی ممکن است از عهده امتحانات بعدی نيز بر نياييد.

۶. توجه کنید که از قبل هيچ تصوری نسبت به امتحانات‌ نهایی در ذهن خود نداشته باشید، اصولا تصورات قبلی که در ذهنتان به آن فکر می کنید، باعث می شوند که تمرکز واقعی شما از بين برود و حوزه فعاليتتان را محدود کند.

۷. تاکید می شود به نمونه سؤالات و امتحانات سال های گذشته توجه داشته باشيد، زیرا سوالات امتحانات نهایی خرداد تفاوت غیر قابل تصوری با سال های اخیر نخواهد داشت.

محتوای کتابها محدود و مشخص است و شما می توانید با حل کردن چند دوره نمونه سوالات امتحان نهايی برای هر درس، به مفاهيم اصلی و کليدی آن ها که برای طراحان مهم است، مسلط شويد و اعتماد به نفس پيدا کنيد. توصیه می شود کليد سؤالات امتحان نهایی که تصحیح کنندگان بر اساس آن به برگه های داوطلبان نمره ميدهند را مطالعه کنید، زیرا می تواند نوشتار و پاسخگويی شما را بهتر و هدفمندتر نماید، بنابراین تمام پاسخ ها را با دقت مطالعه کنيد.

۸. سعی کنید از فاصله روزهای بين امتحانات بهترین بهره را ببرید و از تک تک لحظه های آن استفاده کنيد. يک استراحت کوتاه در حد يکی دو ساعت پس از هر آزمون، کافی است و می توانید با این استراحت از فضای آزمون قبلی خارج شويد و برای مطالعه آزمون بعدی مهیا بشوید.

۹. با یک برنامه منظم و دقيق پيش برويد تا امکان مطالعه بهتر برای امتحانات نهایی و کنکور فراهم شود. توجه کنید که بدون برنامه، کم کم دچار استرس و به هم ريختگی شخصیتی می شوید و حتی برخی از دروس باعث نگرانی شما خواهند شد.

جمعبندی نهایی در مورد 20 گرفتن امتحان نهایی

چنانچه نکاتی که گفته شد را رعایت کنید می توانید هم در امتحانات نهایی موفق شوید و هم گام بسیار مهمی برای آمادگی کنکور بردارید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من تجربی نظام قدیمم و باید زمین ترمیم کنم و سلامت و هویت ندارم درسته؟
    بعد گفتن سال قبل تراز معدل نظام قدیما خیلی بد بوده چون با خودشون مقایسه شدن الان من اگر زمین ترمیم نکنم جاش سلامت و هویت ترمیم کنم میشه با همین دوازدهمیا مقایسه بشم و تراز بهتری بگیرم؟ ممنون واقعا

    1. سالی واحدی باشی برای ترمیم باید زمین برداری بزنی

      اگر دیپلم مجدد باشی سلاکت و هویت باید امتحان بدی

  2. سلام استاد وقت بخیر من میخوام اسفند و فروردین رو طبق برنامه ۵۰ روزه بیام جلو و همراهش هم دروس عمومی رو بخونم و اردیبهشت هم تشریحی دوازدهم رو برا ترمیم معدل بخونم ؟ ایا این برنامه قابل انجامه ؟ ینی تشزیحی دوازده تو یه ماه تموم میشه ؟ نظر شما چیه

    1. در بخش پرسش و پاسخ خدمت تون عرض کردم که با روش تون موافق نیستم
      چون خیلی فشرده و سریع میخوای به خیلی جاها برسی که خیلی هم منطقی نیستند

  3. سلام یه سوال
    کسی ک باید ترمیم کنه درساشو معدلش هم تغییر میکنه یا فقط نمرات تغییر میکنن؟ و برای ثبت نام کنکور باید اون معدل قبلیو نوشت معدل کتبی یا کل؟؟
    چون ثبت نام قبل از ترمیم هست برای این پرسیدم یا بصورت خودکار ب نمرات دسترسی دارند؟

    1. سلام
      نه معدل تغییر نمیکنه
      فقط بیس نمرات برای نهایی تغییر خواهند کرد و با تغییر نمره نهایی تراز هر درس شما نیز بهتر خواهد شد

  4. من تا الان برا آزمون اردیبهشت خوندم الانم دارم جمبندی میکنم هر سه پایرو تا ازمون .ترمیم هم میخام بعدکنکور بخونم بنظرتون جواب میده یا الان باید تشریحی دوازدهم رو هم بخونم تا اردیبهشت

  5. سلام یه سوال
    من امسال دهم هستم و امتحان نهایی دارم اما پارسال و یا سال های قبل دهمی ها تمامی دروس و یا بعضی دروس های مهم هم حتی برای دهم نهایی آزمون ندادن من باید چیکار کنم و از کجا با سوالات بخوام آشنا شم؟

    1. سلام
      شما نهایی های امسال خودت خوب بده. برای اونا فکری می کنند . نگران نباش

  6. با سلام
    من الان دوازدهم میخواستم یه بار دیگه کنکور بدم (۱۴۰۴،۱۴۰۵) برای منی که یازدهم نهایی ندادم تکلیف چیه ؟
    با تشکر .

  7. با سلام
    من الان دوازدهم میخواستم یه بار دیگه کنکور بدم (۱۴۰۴،۱۴۰۵) برای منی که یازدهم نهایی ندادم تکلیف چیه ؟
    با تشکر .

  8. سلام استاد. من ریاضی نهایی پارسالو نتونستم پاس کنم و شهریور و دی ماه هم نتونستم و باید خرداد امسال امتحان بدم. نمره‌ی که از ریاضی کسب میکنم خرداد ماه با نمرات دروس دیگه جمع میشه؟؟یعنی تو معدلم تاثیر داره ؟

    1. سلام
      خرداد هر چیزی بگیری همون ملاک هست و خوشبختانه علاوه بر پاس شدن شامل نمره تاثیرگذار در کنکورت هم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا