مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

نحوه برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی و ترمیم معدل

چگونه در سال کنکور برای امتحانات ترمیم معدل برنامه ریزی کنیم؟

اهمیت و نکات مهم امتحانات ترمیم معدل

در این مقاله به بررسی نحوه برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی ترمیم معدل در سال کنکور پرداخته‌ایم. با توجه به مباحثی که از کنکور ۱۴۰۲ آغاز شده است و به کنکور‌های بعد هم می‌رسد، تأثیر معدل را به صورت قطعی روی نتایج کنکور خواهیم داشت. علیرغم ایرادات و اشکالاتی که بر این تصمیم گرفته شد، این مورد تصویب شده و درحال اجرا است. پس باید دقت کنید که چگونه خود را برای امتحانات نهایی و یا ترمیم معدل آماده کنید. باما همراه باشید.

درحال حاضر که تأثیر معدل قطعی است و اگر فارغ التحصیل هسیتد، حق دارید تا برای ترمیم معدل خود اقدام کنید. عزیزانی که در نظام قدیم، نظام سالی واحدی و شش سه سه فارغ التحصیل شده‌اند نیز باید  امتحانات کل پایه دوازهم و از کل کتاب را بدهند.

یک اشتباهی که به اصطلاح برای خیلی‌ها به وجود آمده است این است که اگر امتحان را در دی ماه بدهند، باید نصف کتاب یعنی ترم اول را بخوانند اما در واقع این امتحان جبرانی است و باید کل کتاب سال ۱۲ را مطالعه کنند. همچنین می‌توانند خرداد شرکت کنند و اگر قصد کنکور ۱۴۰۳ را شرکت کنند، می‌توانند برای شهریور نیز اقدام کنند اما ترمیم شهریور روی کنکور ۱۴۰۲ تأثیری ندارد.

چگونه برای امتحانات نهایی زمانبندی و برنامه ریزی کنیم؟

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که ترمیم معدل را در دی ماه انجام دهید که برای تیر ۱۴۰۲ یا نوبت تیر ماه که مرحله دوم کنکور برگزار می‌شود نگرانی نداشته باشند و با خیال راحت برای کنکور نوبت دوم آماده شوند. از آنجایی که امتحانات ترمیم معدل خرداد در فرجه جمع‌ بندی کنکور تیر ۱۴۰۲ است، و تست زنی باید در اولویت باشد و این امر وقت گیر است، نباید بگذاریم امتحانات به خرداد برسد و وقت خود را برای تشریحی خواندن بگذارند.

نکته مهمی که در اینجا باید بدانید این است که نمی‌توانید امتحانات خود را در دو نوبت یعنی در و خرداد بدهید و فقط می‌توانید در یک نوبت از ترمیم معدل شرکت کنید.

همچنین اگر رشته کنکوری که شرکت می‌کنید با رشته‌ای در دبیرستان خوانده‌اید متفاوت باشد باید ترمیم معدل رشته‌ای که برای کنکور انتخاب کرده‌اید را شرکت کنید.

در امتحانات ترمیم معدل خیلی وسواسی نباشید

اگر نمره شما واقعاً خوب است، نباید وسواس به خرج دهید. به عنوان مثال نباید برای نمره ۱۹ خود ناراحت باشید و وقت خود را بگذارید تا مجدداً تمرین کنید. اما اگر از 18.5 کمتر باشد، می‌توانید برای ترمیم معدل اقدام کنید چرا که به دست آوردن نمره از امتحان نهایی قطعاً از تست‌های کنکور راحتتر است. همچنین رقابت برای بدست آوردن رتبه بسیار عالی در کنکور بر اساس درصد‌های کنکور است زیرا امتحان نهایی این دست از افراد اغلب خوب است و نگرانی از بابت این مسأله ندارند.

چگونه و چه زمانی تشریحی خوانی را شروع کنیم؟

اگر فقط چند درس شما مشکل دارد و می‌خواهید نمرات خود را تنها برای چند درس خوب کنید، نیازی نیست که روند کنکوری درس خواندن خود را برای آذر ماه مختل کنید، شاید نیاز باشد که کمی جا باز کنید و دو الی سه درس را که برای ترمیم انتخاب کرده‌اید را از آذر ماه شروع به تشریحی خوانی کنید. بازهم تأکید می‌کنم که نیازی نیست در روند تست زنی یا تحصیل کنکوری شما اختلالی ایجاد شود.

اگر می‌خواهید درس‌های زیادی را برای ترمیم معدل انتخاب کنید و بیشتر از هشت درس دارید، باید از آذر ماه شروع به تشریحی خوانی کنید. مخصوصاً برای درس‌هایی که حتی در تست زنی آن‌ها مشکل دارید، بهتر است به شدت تشریحی خوانی آن را جدی بگیرید و برای چند هفته باید روی آن کار کنید.

حواستان باشد در درس‌های واقعاً مشکل تست زنی دارید نباید بگذارید که نمره نهایی از دست شما برود و باید تلاش کنید تا نمره بالای ۱۸ بدست‌ آورید.

رعایت پایه ها و زنجیره مطالعاتی در امتحانات نهایی

نکته مهم دیگر زمان‌ بندی است. به عنوان مثال شخصی که تصمیم دارد عربی سال ۱۲ را ترمیم کند، باید بداند که این درس به پایه دو و یازده نیز مرتبط است و پیش نیاز دارد. اگر حتماً نیاز است که چنین دروسی ترمیم معدل شوند، باید یک فلش بک به عقب بزنیم و پایه‌ها پیش نیاز را مطالعه کنیم. پس باید برای ترمیم به شدت وقت بگذارید و تأثیر قطعی آن را از دست ندهید. مخصوصا که فقط یک بار فرصت ترمیم دارید و نسبت به کار تستی، کار راحت‌تری است. از طرفی برای دروسی که راحت هستند و نیازی به پیش نیاز ندارند، می‌توانید کار تستی را نیز انجام دهید. مخصوصاً که در زمان دی ماه، تمامی آزمون‌ های آزمایشی نیز استوپ هستند و درحال جمع‌ بندی‌ و مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور هستند یک فرصت‌ ایده‌آل است.

اگر می‌خواهید ترمیم معدل را در خرداده ماه انجام دهید

اگر شرایط شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید در دی ماه شرکت کنید و می‌خواهید در خرداد ترمیم معدل انجام دهید، توصیه ما این است که حتماً سعی کنند امتحانات جامع و جمع‌بندی کنکور و درس‌های اختصاصی را از اردیبهشت ماه آغاز کنند. یعنی از اول اردیبهشت ماه باید وقت بگذارند وتست‌های جامع کنکور بزنند چرا که از خرداد به خصوص آن‌هایی که نیاز به ترمیم تمام دروس دارند، وقت زیادی باید صرف کنند و زمان زیادی از آنان گرفته می‌شود.

متأسفانه اگر پیش از آن کار جمع‌بندی نیمسال دوم کنکور را به صورت تستی انجام نداده باشید، ممکن است هرکدام اثر آن یکی را خنثی کند. یعنی مطالعه تشریحی باعث افت وضعیت تست شما شود و یا مطالعه تستی نگذارد آن طور که مد نظر شما است در امتحانات نهایی نمره کسب کنید.

در مجموع اگر دیدید در زمان‌بندی مشکل دارید، به این توجه کنید که بهتر است ترمیم را در دی ماه و مطاله تستی کنکور را در خرداد ماه انجام دهید.

و درنهایت نیز استفاده از مشاور کنکور مناسب می‌تواند کمک زیادی برای شما باشد تا در کنار کار تستی، کار تشریحی را نیز به درستی انجام دهید.

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد برنامه ریزی امتحانات نهایی ترمیم معدل

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

40 دیدگاه

  1. سلام استاد وقت بخیر
    فارغ‌التحصیل رشته تجربی هستم و تازه برای کنکور شروع به خوندن کردم و در ضمن وقتم کاملاً آزاده . چون می‌خوام با فیلمای آموزشی پیش برم و همچنین نمی‌خوام تعداد تست کمی داشته باشم و وقت زیادی هم نمونده تصمیم دارم برای بعضی از دروس از کلاس های نکته و تست استفاده کنم . مثلاً برای شیمی فراهانی و برای ریاضی هم کرمی رو می‌خوام ببینم
    چون شنیدم آموزش خیلی کاملی دارن و شسته و رفته هم درس میدن و تصمیم دارم برای زیست سالیانه عظیمی و برای فیزیک هم سالیانه یحیوی رو ببینم . من کلاس ها رو با سرعت ۱/۵ می‌بینم و متوجه میشم . به نظرتون کاری که می‌خوام انجام بدم درست و منطقی هست؟

    1. سلام
      فیلم ببین ولی برابر با زمان فیلم وقت بذار برای تست بیشتر از آموخته هات
      فقط با فیلم جواب نمیده

  2. سلام استاد. خدا قوت…
    بعد از اینکه امتحانات ترمیمِ معدل در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. آیا سامانه ای ، یا سایتی رو برامون میزارن که بریم نمرات ترمیمی مون رو ببینیم ؟ یا نه مستقیما خودشون میفرستن برای سازمان سنجش ؟

    1. حتما این اتفاق میفته
      آموزش و پ هم اتوماتیک نمرات شما برای سنجش میفرسته اگر بهتر شده باشند انشاله

  3. سلام استاد
    این موضوع قطعیت داره که نمره بهتر لحاظ میشه من درس عربی که ۱۹گرفتم هم ثبت نام کردم چون فکر می کنم بتونم بهتر بگیرم الان نگرانم بر حسب اتفاق شاید بهتر نشه و بدتر شه
    این موضوع قطعیت داره که نمره بهتر قرار داده میشه ؟!!!
    چون من نگرانمممم فردا دوباره نظرشون عوض بشه

    1. عربی ۱۹ ترمیم نکن
      وقت بذار روی بقیه دروس و اگه دیگه نداری تخصصی هات تستی عالی جمع کن

  4. سلام استاد ممنون از پاسخگویی تون
    عربی۱۹،فیزیک ۱۹،ریاضی۱۹٫۵؛دینی ۱۹٫۵
    زیست و شیمی۱۶،فارسی۱۵٫۵،سلامت و هویت۱۷

    من برا همه درس ها ترمیم ثبت نام کردم و الان ده روز هست شروع کردم براشون می خونم و می خوام از اول بهمن کار تستی شروع کنم برا کنکور تیر
    و الان این طرح یک فوریتی من رو نگران کرده
    به نظر شما ممکن هست کنکور امسال تغییر کنه
    خیلی ها گفتن چون کنکور به این شیوه برگزار نشده کسی نمیدونه این ۴۰درصد چه جور تاثیر می‌زاره و
    من فک میکنم در توان ام باشه درس هایی که ۱۹٫۵گرفتم هم براشون تلاش کنم
    نظر شما چیه ؟
    چون یک بار فرصت بیشتر نیست نمی خوام بعداً پشیمون بشم

  5. سلام استاد ممنون از پاسخگویی تون
    عربی۱۹،فیزیک ۱۹،ریاضی۱۹٫۵؛دینی ۱۹٫۵
    زیست و شیمی۱۶،فارسی۱۵٫۵،سلامت و هویت۱۷

    من برا همه درس ها ترمیم ثبت نام کردم و الان ده روز هست شروع کردم براشون می خونم و می خوام از اول بهمن کار تستی شروع کنم برا کنکور تیر
    و الان این طرح یک فوریتی من رو نگران کرده
    به نظر شما ممکن هست کنکور امسال تغییر کنه
    خیلی ها گفتن چون کنکور به این شیوه برگزار نشده کسی نمیدونه این ۴۰درصد چه جور تاثیر می‌زاره و
    من فک میکنم در توان ام باشه درس هایی که ۱۹٫۵گرفتم هم براشون تلاش کنم
    نظر شما چیه ؟
    چون یک بار فرصت بیشتر نیست نمی خوام بعداً پشیمون بشم
    هدف ام پزشکی شیراز هس و خب نمی خوام بعداً نمره هام برام دردسر بشه
    و پایه نسبتا خوبی دارم و فک می کنم برسم ۴اختصاصی رو از بهمن تا تیر جمع کنم

    1. سلام
      هر درسی زیر ۱۸ داری ترمیم کن و برای بقیه دروس تخصصی روی درصد های خوب کنکور کار کن

  6. سلام وقت بخیر،
    برای فارغ التحصیل دور از درس باپایه ضعیف که کنکور تیر وهمه دروس رو خرداد باید ترمیم کنه وتا الان آزمون نداده،اضافه شدن به آزمون۱۸آذر کاردرستی هست؟
    چجوری می تونه خودش رو برسونه با چ نقشه راهی جدا از آزمون یا با آزمون؟
    اگر باازمون باشه چطوری به آزمون برسه ؟
    اجباری هارو با برنامه پیش بره وبا اختیاری عقب افتادگی رو جبران کنه درسته؟
    چ زنجیره مطالعاتی رو پیشنهاد می کنید؟

    1. سلام
      استارت بزن شما از الان هر برنامه آزمون ۸ روزه جمع کن
      اخر دی به آزمون ها میرسی
      اگر پایه ضعیفی داشای شیمی فعلا کلا دوازدهم نخوان و فقط پایه بخوان

      زیست هم روی دوازدهم نیا ؛ فعلا فقط بدن انسانی کار کن

  7. سلام استاد
    من شهریور ترمیم رو انجام دادم.اون موقع خیلی جدی کار نکردم چون همیشه عمومی خوندن برام عذاب بود. الان با این نمرات: زیست۱۷.۲۵ شیمی و ریاضی۱۹ فیزیک۱۹.۵ عربی۲۰ زبان۱۹ دینی۱۸.۵ ادبیات۱۶.۵ سلامت۲۰ هویت۱۴.۵ شانس قبولیم تو سه رشته تاپ کمه؟ لطفا جواب بدین چون من فکرم خیلی درگیره و نمرات عمومیم که سهمشون توی ۴۰درصد بیشتره پایین تره و فکر میکنم این خیلی بد میشه برام.

    1. اگر درصد های خوبی در تخصصی بزنی اصلا هم کم نیست
      عالی باش
      امید باش

      درصد کنکور از تخصصی ها اصل کار و سخت کاره که از عهده اش بر بیای برنده ای

  8. سلام استاد من نظام قدیم هستم در دو درس عمومی ۲۵ /۱۸ شدم بقیه عمومی هام بالا۵/ ۱۸ هست آیا ۲۵ /۱۸ رو ترمیم کنم؟

  9. سلام،استاد.من فارغ التحصیل نظام سالی_واحدی هستم.درس عربی دیپلم رو ۱۹ شدم.باتوجه به حذف دروس عمومی از کنکور،آیا برای کسب رتبه برتر مخصوصا گروه زبانهای خارجه نیاز به ترمیم این درس نیست؟باتشکر

    1. سلام
      بله نیاز هست
      عمومی های شما در کنکور منحصرا زبان ۲۶٪ مستقیم در کنکور تان تاثیر دارد

      1. با سپاس فراوان.برای ترمیم درس `جبرواحتمال` رشته ریاضی نظام سالی-واحدی، باید امتحان حسابان ۲ شرکت کنیم؟چون نظام جدید چنین عنوان درسی ندارند.

  10. با سلام و عرض خسته نباشید.استاد،در جدول منتشرشده دروس امتحانات دی،درس ‘زبان فارسی که در نظام آموزشی قبلی بوده’حذف شده.اما در دفترچه سنجش ضریب تاثیر قطعی اش آمده است.تکلیف ترمیم این درس چه میشود؟🤔 باسپاس فراوان

    1. هر نمره ای در ادب ۱۲ بگیرید برای ادب سوم و پیش و زبان فارسی سوم ثبت میشه
      زمین هم گفتن با پایه یازدهم دبیرستان میشه ترمیم کرد
      البته که امتحانش نهایی نیست و عجیبه قدری

      1. تشکر.اگر این نمره جدید پایینتر از ادبیات مثلاً سال پیش باشه،ملاک نمره قبلیِ همان نظام سالی واحدی خواهد بود ؟

  11. سلام استاد
    با توجه به تبصره شیوه نامه ترمیم نمرات دانش آموز نظام جدیدی که شهریور ماه ترمیم انجام داده آیا میتونه دوباره ترمیم کنه یا خیر؟

    1. سلام
      بله میتونه یکبار دیگه ترمیم کنه اگر ترمیم اولش قبل از سال ۱۴۰۱ بوده باشه

  12. سلام وقت بخیر
    من تجربی نظام قدیمی هستم
    دو سوال برای ترمیم معدل دارم
    ایا هویت اجتماعی و سلامت هم باید امتحان بدیم!؟!
    زمان ما کل دروس سوم دبیرستان نهایی بود و پیش دانشگاهی ۴درس نهایی،کدوم رو در نظر میگرن برامون مثلا من فیزیک سوم ۲۰شدم فیزیک پیش ۱۵،دینی پیش 20 دینی سوم ۱۴ کدوم رو در نظر میگیرن؟!

    1. خیر فقط ۴ عمومی کافیه
      بهداشت و هویت برای دوستان نظام قدیم هست ( یعنی فارغ التحصیل متوسط قبل از سال ۸۴ )

  13. سلام استاد روز بخیر
    من نظام قدیم تجربی هستم. اختصاصیام یا ۱۹ هست یا ۱۹ و نیم. و عمومی هام دینی ۱۹ ، زبان ۱۷ و نیم ، ادبیات ۱۸ ، عربی ۱۹ و نیم و زمین هم ۱۷شدم
    پیشنهاد شما برای ترمیم برام چی هست استاد و اینکه
    خیلی گیج و سر در گم هستم. هودم تصمیم دارم همرو ترمیم کنم. مادرم میگن عمومی هات رو نکن و وقتتو برای کنکور بزار که ۶۰ درصده.
    ممنون میشم نظرتونو بهم بگید. و اینکه ایا زمین هم ترمیم کنم

  14. سلام استاد روز بخیر
    من نظام قدیم تجربی هستم. اختصاصیام یا ۱۹ هست یا ۱۹ و نیم. و عمومی هام دینی ۱۹ ، زبان ۱۷ و نیم ، ادبیات ۱۸ ، عربی ۱۹ و نیم و زمین ۱۷
    پیشنهاد شما برای ترمیم برام چی هست استاد. فقط هم خرداد میتونم برم ترمیم . دی نمیتونم
    خیلی گیج و سر در گم هستم. خودم تصمیم دارم همرو ترمیم کنم. مادرم میگن عمومی هات رو نکن و وقتتو برای کنکور بزار که ۶۰ درصده.
    ممنون میشم نظرتونو بهم بگید. و اینکه ایا زمین هم ترمیم کنم؟

    1. سلام
      مجموعا نمرات خوبی داری ۱۸ و ۱۷ ها ترمیم کن
      زمین هم چون پایه دوازدهم نیست فعلا تکلیف ترمیمش دقیق مشخص نیست و باید قدری تامل کنیم که احتمالا با امتحان پایه ۱۱ بشه ترمیم اش کرد

  15. سلام استاد. من پشت کنکوری 1400هستم تجربی
    با وجود اینکه دانش آموز خییییییلی خ.بو درس خونی بوم اما سال کنکور مشکلاتی برام پیش اومد و من نتونستم درست و حسابی بخونم این دوسال هم مشکلم حل نشد.(جو خونمون خیییلی منفیه دعواهای مامان و بابام )اصلا نمیتونم درس بخونم و سالن مطالعه هم هزینه اش زیاده و کتابخونه هم روز در میون بازه. من عاشق هدفم هستم و هیچ جوره هم نمیتونم از هدفم دل بکنم و دلم راضی نمیشه که برم دانشگاه آزاد. استاد من چیکار کنم ؟ من گفتم که امسال بیام تست زنی دوازدهم و پیش نیاز هارو همراه با نهایی ها بخونم و بشینم برای سال بعد مابقی رو بخونم.اما میگن این کار ریسک و ممکنه دوباره عمومی ها برگرده و سال بعد شرایط سختر قطعا
    استاد شما بگین چیکار کنم؟؟

    1. اگر عاشق هدف هستی
      هدف زندگی کن و وقت تلف نکن
      جوری بخون که به خودت هم حال مثبت و خوبش برسه و بتونی خودت بیشتر از هر موقع دیگه بسازی و روبراه کنی
      این فقط وقتی بدست میاد که با دل و جون براش زحمت بکشی

      عمومی هم نخون و تکرکز بذار فقط رو اختصاصی ها

  16. سلام استاد وقتتون بخیر ببخشید من از الان شروع کنم میرسم؟دانش اموز پایه دوازدهم هستم و فقط نکته تست میبنم

  17. سلام برای ترمیم معدل دی 1402,منابع 10تا ازمون همون کتابای دوازهم چاپ 1402 میشه ؟

  18. سلام وقت بخیر استاد
    من دانش آموز دوازدهم تجربی هستم و شهریور امسال توی ۴تا از درسام تجدید شدم و واسه درسای دیگمم نمره خوبی کسب نکردم.حالا با وجود این تجدیدیا میتونم دی ماه امسال هم برا ترمیم معدل و هم برا ۴تا درسی ک پاس نشدم شرکت کنم یعنی امکان هردوشون وجود داره؟یا باید اون ۴تا درسو قبول بشم و سال بعد برا ترمیم معدل اقدام کنم؟

    1. اول باید قبول بشی و فارغ التحصیل بشی و بعدا بری سراغ داستان ترمیم نمرات امتحان داده شده گذشته

  19. سلام وقت بخیر من نمرات نهاییم ۱۹ به بالاس اما دوسال‌پیش فارغ‌التحصیل شدم و میخوام دوباره همه دروسو ترمیم کنم ؟؟و اینکه میخوام نصف درسارو دی و بقیه شو خرداد ترمیم کنم میشه ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا