مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیویدیو

بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای 100 زدن | روش رتبه های برتر کنکور

بهترین شیوه مطالعه، تحلیل و تست زنی زیست شناسی + زنجیره مطالعاتی

درس زیست شناسی از دروس بسیار مهم از کنکور تجربی است که افرادی که قصد قبولی در رشته هایی همچون پزشکی و پرستاری دارند، باید به آن توجه خاصی داشته باشند و به درستی آن را مطالعه نمایند. درس زیست شناسی ماهیت توصیفی و تحلیلی دارد. یعنی فصل‌هایی در زیست وجود دارد که مفهومی هستند. همچنین فصل‌هایی دارد که بیش‌تر توصیفی و حفظی هستند. به همین علت درس زیست شناسی را یک درس توصیفی و تحلیلی معرفی می‌کنیم. اگر شما نیز به دنبال کسب درصد بالا در این درس هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شیوه صحیح مطالعه درس زیست شناسی را بررسی کنیم.

روش مطالعه مباحث توصیفی زیست شناسی

همانطور که یکی از مباحث توصیفی زیست شناسی، فصل ۸ (رفتار شناسی) سال دوازدهم است. منظور از مبحث توصیفی این است که اگر دانش آموز به طور کامل فقط متن کتاب درسی این مباحث را بخواند می‌تواند به راحتی به تست‌های مربوط به این قسمت پاسخ دهد. چرا که معمولا سوالات در این قسمت سخت نیست و واضح است. همچنین معمولا سوالات از این قسمت به صورت جای خالی طرح می‌شوند. یا به صورت سوالات صحیح غلط از متن خود کتاب درسی طرح می‌شوند. در نتیجه خواندن کامل مباحث توصیفی زیست شناسی از خود کتاب درسی این امکان را به داوطلب می‌دهد تا بتواند به راحتی به تست‌های این مباحث پاسخ دهد. دیگر فصل‌های توصیفی زیست شناسی عبارتند از: فصل اول زیست شناسی دهم، فصل‌های اندام‌های انسان و رفتار شناسی.

به طور کلی مباحث قسمت توصیفی زیست شناسی پیچیدگی و لینک سازی با سایر مباحث ندارند. همچنین این مباحث نیاز به پیش نیاز از سایر مباحث زیست شناسی ندارند. در نتیجه داوطلب وقتی این مباحث را مطالعه می‌کند به طور کامل آن‌ها را درک می‌کند. برای راحت‌تر مرور کردن مباحث توصیفی زیست شناسی می‌بایست در دور اولی که درس را مطالعه می‌کنید خلاصه نویسی انجام دهید یا قسمت‌های مهم را با هایلایتر مشخص کنید. البته خلاصه نویسی را باید زمانی انجام دهید که رو مطلب مسلط باشید.

روش مطالعه مباحث تحلیلی زیست شناسی

فصل یک تا چهار زیست شناسی سال دوازدهم از جمله مباحث تحلیلی هستند. مباحث این فصل‌ها مرتبط می‌شود به مباحث سلولی و مولکولی و ژنتیک که حجم زیادی دارند. برای مباحث تحلیل افراد نیاز به کلاس درس دارند. برای خواندن مباحث تحلیی زیست شناسی ابتدا باید درسنامه را مطالعه کنید یا مطالب کلاس درس خود را مرور کنید و بعد چند نمونه تست را از این مباحث با پاسخ آن‌ها بررسی کنید تا یک زاویه دید در مورد آن مبحث داشته باشید. بعد از آن به سراغ متن کتاب درسی بروید. برای مباحث تحلیلی توصیه می‌کنیم نکات مهم و کلیدی را در حاشیه کتاب یادداشت کنید. یا قسمت‌های زنجیره‌ای را مشخص کنید و ارجاع دهید. برای مثال هنگام مطالعه قسمت گیاهی سال دوازدهم، قسمت‌های ارجاعی یا مرتبط با سال‌های گذشته را مشخص کنید تا هنگام مطالعه آن قسمت‌ها را نیز مرور کنید.

چند نکته مهم برای مطالعه زیست شناسی و 100 زدن

در این قسمت چندین نکته مهم در مورد مطالعه زیست شناسی را بررسی کرده‌ایم. این نکات عبارتند از:

قسمت‌های تحلیلی درس زیست شناسی را باید زنجیره‌ای مطالعه کنید. اولین زنجیره، زنجیره بخش گیاهی است. دو فصل دهم از مبحث گیاهی که فصل ۶ و ۷ و فصل ۸ و ۹ از پایه یازدهم و فصل ۶ پایه دوازدهم که فتوسنتز است. این پنج فصل گیاهی را باید همزمان مطالعه کنید تا بتوانید راحت‌تر تست زنی این مباحث را انجام دهید. یا زنجیر فصل‌های ژنتیک که شامل۶ و ۷ سال یازدهم و  ۱ و ۳ و ۴ سال دوازدهم می‌شود را می‌بایست همزمان مطالعه کنید. همینطور زنجیره سلولی و ملکولی که شامل فصل ۱ پایه دهم و فصل‌های ۱،۲،۵،۶،۷ پایه دوازدهم می‌شود را باهم مطالعه کنید تا این زنجیره را بهتر درک کنید تا بتوانید تست‌های آن را کامل‌تر بررسی کنید.

البته در این میان برخی از فصل‌ها بین زنجیره‌ها مشترک است که ارتباط بین دو فصل را برقرار می‌کند. هنگام مطالعه این قسمت‌ها بهتر است لینک سازی انجام دهید. چرا که تست‌ها از قسمت تحلیلی زیست شناسی همانطور که گفته شد به صورت ترکیبی طراحی می‌شود. زنجیره دیگری که وجود دارد زنجیره بدن انسان است که شامل فصل‌های ۱،۲،۳،۶و ۵ پایه دهم و ۱،۲،۳،۴،۵،۷ پایه یازدهم می‌شود. البته فصل ۷ یازدهم در قسمت ژنتیک هم وجود دارد. این مباحث اگر همزمان و در کنار هم کار شوند بهتر است.

برای مطالعه راحت‌تر درس زیست شناسی توصیه می‌کنیم فصل ۱ تا ۵ پایه دهم که مربوط به بدن انسان است را ابتدا بخوانید و بعد فصل‌های ۱ تا ۵ انسان پایه یازدهم را مطالعه کنید. بعد فصل ۶ پایه یازدهم و بعد فصل‌های ۱و ۲و ۷ پایه دوازدهم را همزمان با هم مطالعه کنید. همانطور که گفته شد این مباحث را باید ابتدا از جزوه درسی تدریس شده یا نکاتی که در کلاس‌های کنکوری و یا آموزشی گفته شده است مطالعه کنید و بعد به سراغ متن کتاب درسی بروید. البته به خاطر داشته باشید که برای مطالعه این مباحث باید حاشیه نویسی نیز داشته باشید. تا بتوانید مباحث مرتبط با یک دیگر را به راحتی لینک سازی کنید.

چگونه برای زیست شناسی تست بزنیم؟

معمولا منابع کنکور تجربی نکته و تست کنکور شامل دو دسته تست می‌شوند. یک دسته تست تالیفی و یک دسته تست‌های کنکور سراسری. اما اگر تست‌ها در کتاب پخش شده بود و تست‌ها تقسیم بندی نشده بودند، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا تست‌های تالیفی را بررسی کنید تا با مبحث آشنا شوید و بعد سراغ تست‌های سراسری بروید.

توصیه اخر علیرضا افشار برای مطالعه زیست شناسی به روش رتبه برتر ها

همانطور که گفته شد سعی کنید مباحث تحلیلی را به صورت زنجیره وار بخوانید. برای خواندن راحت‌تر نیز می‌توانید ابتدا جانوری را بخوانید و بعد قسمت های گیاهی را مطالعه کنید. حاشیه نویسی را فراموش نکنید. در مباحث توصیفی نیز قسمت‌های مهم را هایلایت کنید و متن کتاب درسی را با دقت بخوانید. پس از درک دقیق مطلب مباحث توصیفی، خلاصه نویسی انجام دهید. تست‌ها را نیز به ترتیبی که گفته شد بررسی کنید. اگر بعد از خواندن مقاله سوالی داشتید می‌توانید در کامنت از ما بپرسید.

مشاوره پیشنهادی : روش مطالعه درس فیزیک برای کنکور

ویدیو توضیحات تکمیلی استاد افشار در مورد روش مطالعه و صدر زدن زیست شناسی به روش رتبه برتر ها

دانلود ویدیو آموزشی

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

27 دیدگاه

  1. سلام استاد وقتتون بخیر.استاد ببخشید میخواستم بدونم کارگاه زمستان برای کسی ک تاالان تقریبا باازمون ها جلو اومده و نیاز ب برنامه صفرنداره و فقط میخواد برنامه ریزی صحیح دروس رو ب شیوه شما یادبگیره و 3ماه اتی رو طی اموزش هاتون برای خودش برنامه بریزه مناسب هستش؟؟

  2. سلام استاد در خصوص ترمیم معدل امکانش هست در شهری غیر از شهری که دیپلم گرفتیم برای ترمیم معدل ثبت نام کنیم و امتحان بدیم ؟

    1. سلام
      بله
      باید از قبلش هماهنگ کنید با اموزش از راه دور شهری که هستی الان
      مشکلی نداره

  3. سلام
    استاد همه جا دیدم که نوشته بود کنکور ۱۴۰۳ هم یازدهم و هم دوازدهم تاثیر قطعی دارن .
    اما شما گفتید ۱۴۰۳ فقط دوازدهم ۵۰٪ تاثیر داره .
    ببخشید این تو کدوم اطلاعیه سنجش بود .

    1. سلام
      برای کنکور ۱۴۰۴ دروس پایه یازدهم نهایی برگزار شده و تاثیر داره
      برنامه ای برای نهایی شدن دروس یازدهمی های امسال که کنکور ۱۴۰۳ خواهند داد ترتیب داده نشده
      و برای ۱۴۰۳ تاثیر نهایی دوازدهم از ۴۰ به ۵۰ میرسه تنها

      امیدوارم بهتون پاسخ قانع کننده ای داده باشم

  4. سلام ، استاد بنظرتون کسی که با رتبه 6 هزار امسال دانشگاه روزانه پرستاری قبول شده و میخواد مرخصی بگیره ، برای کنکور تیر چطوری پیش بره و از کی آزمون بده
    بنظرتون میتونم دارو مشهد بیارم اگر از الان تا 20 دی و از 14 بهمن درس بخونم ( اون تایم وسط مجبورم برم سبزوار برای پایان ترم خودم)

    ممنون

    1. سلام
      خوب کار کنه و عالی بخونه میشه
      داوطلب روزانه امسال هم بدون انصراف میتونه در کنکور سال بعد شرکت کنه

  5. سلام
    بنده از خوزستانم یازدهم هستم امکانات و کیفیت تدریس تو جایی که زندگی میکنم آنچنان خوب نیست سال دهم مجازی بود چیزی یاد نگرفتم میشه راهنمایی کنید چطور درس بخونم چطور عقبماندگی سال قبل رو جبران کنم

    1. سلام
      کتاب کمک درسی و نهایت فیلم آموزشی کنکور
      خیلی ها در بدترین و محروم ترین مناطق موفق شدند

  6. سلام استاد خسته نباشید . استاد میگم داخل طرح زمستان برای کسی که شروع صفرهم نیست مناسبه ایا؟و برنامه کلی ب این دسته هم میدین؟؟

    1. برای شروع صفری ها برنامه (طرح درس) از سطح صفر داریم که اونایی جا موندند خودشان برسوند کنکور

  7. سلام استاد خسته نباشید
    استاد برای درس زیست شناسی در ازمون ها با سوالاتی روبه‌رو می‌شویم که نکات خاصی دارن
    خواستم بدونم با این دسته از سوالات چکار کنیم
    و اینکه ایا نوشتن نکات این دسته از سوال ها درسته یا نه

    1. سلام
      تست خوب بزن
      تست زیاد و متنوع کار کنی جواب میده
      نکته نوشتن هم اهمیت داره وقتی روی کلیات مسلط باشی و چیزای کمی بنویسی

      1. به نظر شما علامت گذاری کردن این سوالات خاص و سوال هایی که در ازمون غلط زدیم بهتر نیست
        تا اینکه بخوایم نکات رو یاداشت کنیم
        این طوری در مراحل بعدی میتونیم از این سوال ها استفاده کنیم

      2. به نظر شما علامت گذاری کردن سوال هایی که نکته دارن و در ازمون غلط زدیم
        بهتر است یا اینکه نکات اونها رو یادادشت کنیم
        چون علامت دار کردن باعث میشه بعدا هم بتونیم دوباره کارشون کنیم

  8. ممنون استاد 🤩
    فقط چون یازدهمی ام ، مدیر مدرسه گفت خردادتون نهایی برگزار میشه 🙁
    یعنی فقط برا ترسوندن اینجوری گفته که درس بخونیم ؟

    1. مدیر شما اشتباه می کنند (در بهترین حالت ممکن)
      هیچ برنامه و بودجه ای برای خرداد ۱۴۰۲ که امتحان یازدهمی ها نهایی بشه وجود نداره
      نهایی برای یازددهم دبیرستان در بهارین حالت خرداد ۱۴۰۳ برگزار میشه و در کنکور ۱۴۰۴ تاثیر داره

  9. سلام وقت به خیر استاد
    بهتر نیست قبل از ژنتیک مباحث مربوط به سلول-مولکولی خونده بشه ؟؟

      1. استاد من به این صورت زنجیره رو ساختم : بدن انسان (1 تا 5 دهم + 1 تا 5 یازدهم ) بعد سلول مولکولی ( 1 و 2 دوازدهم ) بعد ژنتیک (6 و 7 یازدهم و+ 3 و 4 دوازدهم ) بعد گیاهی ( 6 و 7 دهم + 8 و 9 یازدهم + 5 و 6 دوازهم ) بعد فصل های 7 و 8 دوازدهم

        زنجیره رو درست چیدم استاد ؟؟

        1. سلام
          درسته ولی بهتر ۷ و ۸ دوزادهم بعد از ۱ و ۲ دوازدهم باشه

  10. سلام استاد
    من امسال سال دوازدهمم ولی خیلی کم کاری کردم و واقعا سردرگم هستم نمیدونم چجوری شروع کنم تا سرپا شم و برای کنکور اماده شم ایا میشه تو 5 واسه کنکور اماده شد؟

    1. برنامه ساده
      منابع ساده
      ترجیحا کلاس مشاوره ۳ ماهه زمستان باش تا هم آموزش بببینی و هم اینکه برنامه مباحث تست خیز و ساده هفتگی بگیری
      Afshar.xyz/zemestan

  11. وای… خیلی کامل بود. من یه فیلم دیگه هم دیدم که رتبه های برتر میگفت چطوری بخونیم که اونم باحال بود.
    اینجا ببینینش بچه ها:
    https://www.kimiagarkhoone.com/%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا