مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

تغییر کنکور نظام قدیم به جدید برای سال 1400 (راهنمای جامع)

چرا کنکور نظام جدید سخت نیست؟

تغییر نظام آموزشی از قدیم به جدید برای کنکور 1400

طبق اعلام سازمان سنجش در مهرماه که طی دو اطلاعیه بیان شد، آزمون کنکور سراسری سال 1400 منحصراً طبق نظام جدید برگزارخواهد شد.با توجه به عدم طراحی سوال نظام قدیم برای کنکور 1400 این موضوع سبب ایجاد ترس و دلهره برای آن دسته ازداوطلبانی شده است که شرکت در آزمون کنکورسراسری را با شرایطِ نظام قدیم درذهن داشته اند، اما اکنون می بایست خود را برای شرکت درآزمون کنکور سراسری با شروط نظام جدیدِ آموزشی برای کنکور سراسری 1400 حاضرکنند.

برای شروع کنکور نظام جدید دیر نشده؟

حال سوال اصلی داوطلبان این است که باتوجه به گذشت چند ماه ابتدایی سال تحصیلی و ازدست رفتن زمان آن می توان از پس شرایط موجود برآمد یا خیر؟ همچنین باتوجه به این مسأله که بازه ی زمانی مطالعاتی پیش رو، یعنی تقریباً از آذرماه تا هفته ی دوم تیرماه که یک بازه ی زمانی حدوداً هفت ماه می باشد برای آماده شدن در آزمون کنکور سراسری با شرایط نظام جدید کافی است یا خیر؟

درپاسخ به سؤالات بالا می بایست بحث را اینطور آغازکرد که بسیاری از داوطلبان درسال های گذشته توانسته اند که با بازه بندی زمانیِ مشابه با همین شرایط و حتی کمتر نیز به نتیجه برسند. اما مشخصاً این قضیه مشهود است که هرچقدر زمان مطالعه برای یک داوطلب کوتاه ترباشد، می بایست به اصطلاح حرفه ایی تر و کامل تر و یا بهتر است بگوییم بی نقص تر برای مطالعه ی کنکور سراسری کار و تلاش را آغاز کند.

قطعاً اگر شخص بخواهد قالب مطالعاتی یک داوطلب کنکوری را که ازابتدای تابستان کنکور، مطالعه برای آزمون کنکورسراسری را آغاز کرده است دراین بازه ی زمانی پیش رو آغاز کند با توجه به سرعت پیش رفتنِ آزمون های آزمایشی مؤسسات مختلف و بودجه بندی های موجود، زمان برای مطالعه ی وی محدود خواهد بود.

مشکل از کمبود زمان است یا اهمال کاری؟

البته باید به این نکته ی بسیار حائز اهمیت نیز توجه داشت که دربحث مطالعه برای کنکور سراسری و آمادگی آن اساساً کمبود زمان تنها مشکل موجود و مد نظرما نخواهد بود. با توجه به اینکه داوطلبانی هستند که می خواهند از نظام قدیم خود را برای کنکورسراسری نظام جدید آماده کنند، فارغ التحصیلان سال های گذشته بوده اند و فارغ از امتحانات کتبی نهاییِ مدرسه و امتحانات موجود در دو ترم سال تحصیلی، کلاس های آموزشی آنلاین و حتی عدم تطابق برنامه ی مطالعاتی اشان با شرایط مدرسه، می توانند مطالعه کردن را با بازه ی زمانی بیشتر و وضعیت راحت تری آغاز کنند زیرا این سبک از دغدغه ها را مانند دیگر داوطلبان کنکوری نخواهند داشت.

پس درحالت کلی می توان اینطور برداشت کرد که زمانِ پیش رو برای این دسته از داوطلبان کنکور سراسری کاملاً مناسب و کافی است اما نه برای هر نوع تلاش و سبک مطالعه کردن. زیرا این بازه ی زمانی کوتاه و پیش رو فرصتِ آزمون و خطا کردن های پیاپی را به داوطلبان نخواهد داد. درکل مسأله ی مهمی که دراین جا مطرح است این است که اگرداوطلب نخواهد با یک تلاش حداقلی و بدونِ استمرار در روندِ مطالعه پیش برود و یا حتی به درس و مطالعه دل ندهد، هفت ماه که هیچ با هفده ماه هم نمیتواند موفقیت در آزمون کنکور سراسری را به دست آورد.


   

مشکل روزمرگی پشت کنکوری های با تجربه برای کنکور نظام جدید

داوطلبانی که چندین مرتبه با نظام آموزشی قدیم درکنکور سراسری شرکت کرده و دچار روزمرگیِ کنکورشده اند:

این نکته را نیزعرض می کنم که عده ای ازاین داوطلبان کسانی هستند که چندین مرتبه درآزمون کنکورسراسری نظام قدیم شرکت کرده و امسال می بایست با شرایط نظام جدید درآزمون کنکور سراسری شرکت کنند.

پس به طورحتم برای کسانی که ازسال های 98 و 99 درنظام های قدیم آموزشی و حتی کنکورهای سراسری با قالب دو نظام شرکت کرده اند و با تعداد دفعات بالا درآزمون سراسری کنکورهای سال های قبل حضورداشته اند یک تهدید جدی وجود دارد و آن این است که دچار روزمرگی کنکور شده اند.

گویا که آزمون کنکور مانند بختک و وصله به زندگی اشان پیوند داده شده و با اسم و حتی گاهی دلهره و ترس ناشی از آن همراه هستند و در کاهش استرس کنکور نا موفق اند. این مسأله باعث ایجاد حس عدم مسئولیت پذیری و حساسیت کم تر می شود وحتی مطالعه برای این آزمون را با جدیت و استمرار پیگیری نمی کنند.

پس برای این عزیزان اولین مانع، قطعاً زمان نخواهد بود. بلکه تکرار و عادت به اشتباهاتِ قبلی و مکرر، آن ها را تا به اینجای کارپیش آورده و عادت به بدخواندن و حتی عدم مطالعه، بهانه گیری های بی مورد، کامل گرایی و … به بحران تبدیل شده است. درکل برای داوطلبانی که هرساله درآزمون کنکورسراسری شرکت می کنند و درآخر کارنتیجه ی مطلوب خود را کسب نمی کنند، فارغ از اصلاح کردن سبک زندگی و تغییر در خودشان هیچ راهکار دیگری وجود نخواهد داشت.

این افراد با جمع آوری کلکسیون هایی از منابع مختلف، جزوات و نمونه سؤالات متفاوت و حتی مشاوره های آموزشی ازافراد مختلف و انبارکردنِ آن ها به امید اینکه یک روز به خود وعده و قول شروع با قدرت و خوب را می دهند، به جز عوامل سردرگمی بیشتر و فشار روانی هیچ دستاوردی برای خود نخواهند داشت. داشتن ده ها منبع و جزوات مختلف برای یک درس مانند زیست یا شیمی چیزی جز فشار و بارروانی نیست. زیرا بازه ی زمانی 27 ماه هم برای مدیریت این گونه شرایط راهکار نخواهد داشت و همه ی این ها چیزی جز آشفتگی ذهنی نیست .

داوطلبان کنکوری نظام قدیم حرف گوش کن باشند!

این دسته ازداوطلبان افرادی هستند که در رابطه با خود به شدت تغییر ناپذیر بوده و فقط به دیگران مشاوره می دهند. گویی که مانند یک مشاور تحصیلی حرفه ایی شده و به تمام اصول احاطه دارند اما برای خود هیچ راهکاری نداشته و کاری انجام نمی دهند.

آنان حتی از پیله ی ترس ها و عدم تلاش های خود خارج نمی شوند. پس تذکر و خواهش اکید بنده به این دسته ازداوطلبان نظام قدیم این است که با ذهنی باز و این تفکر که مانند یک داوطلب 18 ساله در اولین آزمون کنکورسراسری شرکت می کند حرف گوش کن و کوشا باشید و درباره ی خود تغییرپذیر بوده و تلاش کنید.

لطفاً این خودخاص بینی و کامل گرایی ها را که نتیجه ی شرکت درآزمون های سال های گذشته شما است را از بین ببرید تا با قدم به قدم کارکردن به نتیجه ی مطلوب برسید. حتی می توانید با ساعات مطالعه ی کم تر و تعداد سؤالات و تست های کم تری مطالعه را آغاز کنید.


آیا می توان با منابع نظام قدیم در آزمون کنکور سراسری نظام جدید شرکت کرد؟

دررابطه با این مسأله باید عرض کنم که در نظام جدید اساساً مطلبی اضافه نشده و همچنین نکته ی سنگین و خاصی نیز به مباحث نظام جدید افزوده نشده است. بلکه بیشتر مباحث و برخی فصول، مانند بخش حرکت شناسی در فیزیک برای داوطلبان رشته ی تجربی و مبحث انتگرال در ریاضی کاملاً حذف شده است.

اما اگر شما داوطلبی هستید که یک مرتبه ویا حتی بیشتر برای نظام قدیم منابعی تهیه کرده اید و از آن به بعد هیچ منبعی را خریداری نکرده باشید، به پیشنهاد بنده اگر می توانید و امکان آن را دارید که منابع را کلاً از نظام قدیم به جدید تغییردهید بهتراست این کار را انجام دهید چرا که چند سال از روندِ تست ها و سؤالات کنکور سراسری و تألیفی ها عقب هستید که خود مطلب قابل توجهی است.

با درنظرگرفتن این نکته که مدتی است انتشارات مختلف تقریباً هیچ منبعی را برای نظام قدیم چاپ نکرده اند و آخرین سال چاپ برخی از آن ها به سال 98 برمی گردد، می توان گفت که منابع سال های قبل ازسال 97 را بهتر است تغییر داده و به روز کنید. اما اگر شرایط تغییر منابع و توان مالی آن وجود ندارد می توان برای سه درس ریاضی، فیزیک، عربی با منابع نظام قدیم پیش رفت زیرا فصول و مباحث این دروس با مطالب نظام قدیم تشابه و همسانی تقریباً کاملی دارند که البته برخی قسمت ها کاملاً حذف شده را می توان با اطلاع ازآن با همان منابع قبل مطالعه کرد .

همچنین اگر داوطلب ازمباحث مشترک درنظام قدیم و جدید مطلع باشد می تواند با همان منابع نظام قدیم پیش برود که این مباحث و فصول مشترک را برای اطلاع  داوطلبانِ نظام قدیم در سایت قرار می دهیم تا ازآن ها مطلع باشید.

برخی قسمت های مشترک و یا حذف و اضافه شده دروس در نظام آموزشی جدید

برخی ازقسمت ها تفاوت چندانی ندارد مانند:

  • آرایه های ادبی
  • درک مطلب درس زبان انگلیسی(دست طراح برای استفاده از واژگان خارج ازکتاب درسی بازاست)
  • مبحث کلوز تست درنظام جدید و قدیم
  • قرابت معنایی

برخی از داوطلبان برای دست گرمی و راه افتادن دربحث قرابت معنایی، منابع نظام قدیم را مطالعه می کنند و سپس به سراغ تست های کنکور سراسری نظام آموزشی جدید می روند که به نظر کار درستی می آید.

دروسی که به هیچ وجه قابل استفاده نیست:

  • زیست شناسی
  • شیمی
  • دین و زندگی
  • ادبیات فارسی (معنی واژگان و املاء و قسمت هایی از تاریخ ادبیات)
  • تقریبا تمامی دروس رشته انسانی

تغییرات زیست شناسی و شیمی نظام جدید نسبت به نظام قدیم

به علت تغییرات فراوان دراین دو درس نمی توان از منابع گذشته ی آن ها استفاده کرد.برفرض مثال: تغییر در نحوه ی بیان متن اصلی کتاب درسی زیست شناسی، بخش های حذف و اضافه شده درس شیمی که بحث های کاربرد شیمی درصنعت، کشاورزی، دارویی است و درکل مربوط به مطالب توصیفی درس شیمی می شود و برخی مسائل درس شیمی نیزحذف شده است و کلاً تغییرات موجود، پراکنده بوده و استفاده از منابع نظام جدید قابل اهمیت است.

تغییرات دین و زندگی نظام جدید نسبت به نظام قدیم

همچنین برای درس دین و زندگی نیز که دارای تغییرات زیادی درمباحث آیات و احادیث، متن روایات و حذف 8 درس از محتوای کلی کتاب است تهیه ی منابع جدید درسی قطعاً مورد نیاز داوطلب خواهد بود. یعنی درنظام قدیم 42 درس و درنظام جدید 36 درس را برای درس دین و زندگی درآزمون کنکورسراسری می بایست مطالعه کرد.

تغییرات ادبیات فارسی نظام جدید نسبت به نظام قدیم

اما دروسی مانند ادبیات فارسی، معنی واژگان و املاء و قسمت هایی ازتاریخ ادبیات حتماً نیازبه منابع جدید دارند و برای قرابت معنایی، آرایه و حتی شاید زبان فارسی نیز با علم به حذفیات موجود می توان ازمنابع نظام قدیم نیز استفاده کرد، که انتخاب آن را به عهده ی خود  داوطلب می گذاریم.

تغییرات زبان انگلیسی نظام جدید نسبت به نظام قدیم

برای درس زبان انگلیسی جامع، بهتراست یک منبع جدید داشته باشید اما همانطورکه گفته شد بخش هایی مانند درک مطلب و مبحث کلوز تست اهمیت زیادی دراین باره برای استفاده ازمنبع جدید نخواهند داشت.

تغییرات آمار و احتمالات، هندسه و گسسته نظام جدید نسبت به نظام قدیم

برای دوستان در رشته ی تحصیلی ریاضی، بخش های آمار و احتمالات، هندسه و گسسته با وجود اطلاع از قسمت های مشترک با منابع نظام آموزشی قدیم وجدید می توان منبع جدید تهیه نکرد.

تغییرات دروس رشته ی انسانی نظام جدید نسبت به نظام قدیم

اما برای داوطلبان رشته ی انسانی تغییرات بسیار زیاد است، زیرا تدوین و تألیف منابع برای رشته ی انسانی نیازمند به تغییر و ویرایش های گسترده به طور هرسال خواهد بود تا منابع را با شرایط یک جامعه ی ایرانی از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و حتی اسلامی تطبیق بیشتری بدهند و عمده ی تغییرات نیز برای همین دروس بوده است.

پس برای این دسته از داوطلبان رشته ی انسانی با وجود تعداد بسیار زیاد دروس مطالعاتی و منابع  یا حتی تمایلات عزیزان به زیرگروه های رشته های مختلف مانند: روانشناسی، علوم سیاسی، دانشگاه فرهنگیان، حسابداری، مدیریت و همچنین گستردگی آن ها، استفاده از منابع نظام قدیم به صرفه و کارا نخواهد بود.

پیشنهاد بنده این است که با توجه به تغییرات گسترده منابع، به خصوص دروس اختصاصی برای رشته ی انسانی، می بایست منابع مطالعاتی نظام قدیم با نظام جدید آموزشی آن ها جایگزین شود. البته در وحله ی اول با توجه به ماهیت توصیفی این دروس در رشته ی انسانی، حتی کتاب درسی و تسلط به آن نیز می تواند مثمر ثمرواقع شود. مانند درس جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ و جغرافیا که دارای بخش هایی با ماهیت حفظی و یا توصیفی هستند.

البته در پستی مجزا به معرفی مباحث تست خیز و روان کنکور انسانی پرداخته ایم که در ابتدای کار میتواند مفید باشد.


منابع چه سالی را برای کنکور 1400 نظام جدید بخریم؟

حال اگرنیاز به تهیه ی بهترین منابع کنکور سراسری برای سال تحصیلی 1400 وجود داشت چه منابع و با چه سال چاپی مورد نیازخواهد بود؟

دراین باره منابع سال دوازدهم دبیرستان می بایست چاپ سال 99 باشد. پایه ی یازدهم سال 98 و پایه ی دهم نیزسال 97 باشد. یعنی دقیقاً منطبق با یک فردِ سال دوازدهمی که می خواهد برای اولین بار در کنکور سال تحصیلی 1400 شرکت کند.

اما اگراین سالِ انتشارها را نتوانستید تهیه کنید، منابع سال 99 نیزکاملاً راه گشا خواهد بود زیرا ویرایش و تغییرات  موجود در نظام جدید خیلی فاحش نیست و مطلب تغییرات منابع کنکور 1400 نسبت به سال 99 (تجربی، ریاضی و انسانی) میتوانید تغییرات را مشاهده کنید.

فایل پی دی اف کتاب ها و منابع کنکور در سایت chap.sch.ir  می باشد. همچنین سایت irtextbook.ir این منابع را موجود دارد که هردو سایت ویژه ی تهیه و توزیع منابع درسی می باشند.

آیا تغییرات موجود درنظام آموزشی جدید ترسناک و یا وحشت ناک است؟

برخی براین باورند که برای مطالعه ی نظام آموزشی جدید حتماً نیازمند به آموزش با سر فصل های جدید و استفاده از فیلم های آموزشی، کلاس های جدید و معلم خصوصی و… است. در پاسخ به این طرز تفکر و سبک از سؤالات باید گفت که درواقع بین 20 الی 30 درصد ازمحتوا و حجم خود کتاب های درسی نظام جدید نسبت به نظام آموزشی قدیم کم تر شده است.

محتوا و سرفصل های علمی کمتر و مطالب مختصر و حذف مباحثی که عمدتاً از قسمت های دشوار کتاب درسی بوده است.

برخی از حذفیات نظام جدید: مانند معتل و ناقص در درس عربی برای داوطلبان، مبحث سقوط آزاد و حرکت دایره ایی درفیزیک، دنباله و بحث های همگرایی و واگرایی درریاضیاتِ پیش دانشگاهی، حذف مباحث مختلف دردرس هندسه، مسائل استوکیومتری و محلول دردرس شیمی، بزرگترین نقطه ی مثبت و کمک برای شما خواهد بود که این مطالبِ تغییر یافته را می توان برای مباحث و دروس بیشتر و مختلفی مانند زبان فارسی، گرامرزبان، مسائل ژنتیک درزیست شناسی و… تعمیم داد.

درکل تغییرات درنظام جدید آموزشی حتی برای رشته ی انسانی رو به سوی ساده سازی مباحث و به نوعی تغییرِمنابع و کتاب ها داشته است. و اینطور می توان ذکر کرد که روی کاغذ، دارای نکته ی چالش برانگیز و دشواری نخواهند بود.


آیا داوطلبان نظام آموزشی قدیم باید از کلاس ها و آموزش های نظام جدید استفاده کنند؟

این موضوعات که داوطلبان را دچار اضطراب و وحشت برای هزینه های مختلف و استفاده از منابع و کلاس های جدید می کند به نظربنده قابل قبول نخواهد بود و بهتر است به کم هزینه ترین راه موفقیت کنکور فکر کند.

مگر آنکه داوطلب با استفاده ازکتاب های رایج و متداول در بازار مانند منابع خیلی سبز دراکثر دروس نتواند ضعف های علمی خود را جبران کند دراین شرایط خاص کلاس های آنلاین و فیلم های آموزشی راهگشا خواهد بود.

همچنین اگر عده ای از داوطلبان با وجود شرایط شغلی، تأهل و گذشتنِ زمان زیاد ازدوران درس و مدرسه ی آن ها نمی توانند به خوبی با روندِ مطالعه ی خودخوان و کتاب های کمک درسی و درسی پیش بروند، می بایست با آموزش و استفاده از کلاس ها و فیلم های آموزشی یادگیری مطالب را پیش ببرند.

اما اگراین روندِ مطالعه با کتاب های موجود در بازار منطقی و نتیجه بخش باشد، نیاز به آموزش با سبک های گفته شده نخواهد بود. به عنوان کلام آخر در این باره و با توجه به تجربیات بنده در مواجهه با چالش ها و سختی های این دسته از داوطلبان که ازنظام آموزشی قدیم به نظام جدید وارد می شوند، اینطور است که اگرخود داوطلب مستعد و کوشا باشد ظرف مدت کوتاهی می تواند با شرایط سازگار شده و پیش برود. پس با روند مطالعه ی تدریجی و به مرور می توان این ضعف های موجود را پوشش داد تا بتوان به نتیجه ی دلخواه رسید به شرط اینکه نوسان در مطالعه ی کنکور نداشته باشید.


نتیجه گیری کلی در مورد تغییر نظام تحصیلی کنکور 1400

باتوجه به وجود یک نظام آموزشی برای کنکور سال تحصیلی 1400 داوطلبان نظام قدیم و همچنین بازه ی زمانی باقی مانده تا آزمون کنکور سراسری،می بایست در انتخاب منابع و روش مطالعه ی دروس دقت کنند. یعنی منابع و سرفصل های حذف و اضافه شده درنظام آموزشی جدید را جایگزین نظام قدیم کنند.

همچنین از تشابهات موجود در اصل موضوعات درسی آگاه باشند. البته شرکت درکلاس های آموزشی و تهیه ی فیلم های آن نیزمی بایست با این فرض که همه ی زمان داوطلب را به تماشای کلاس درس اختصاص بدهند نباشد، بلکه هر داوطلب می بایست چند برابر برای مطالعه و تست زنی کنکور وقت بگذارد که با توجه به بازه ی زمانی موجود، شرکت در این گونه کلاس هایی که فرآیند آموزش را کند و یا حتی با تعداد جلسات زیاد درهفته پیش می برند معقول و منطقی به نظر نمی رسد.

پس بهتر است که یک داوطلب کنکوریِ نظام قدیم با آگاهی ازتمام مطالب مرتبط و کاملاً مانند یک دانش آموزی که برای اولین بار در آزمون  کنکورسراسری  شرکت می کند دروس را مطالعه کند  تا  به نتیجه ی دلخواه دست یابد.

مشاوره پیشنهادی : کنکور مجدد بعد از فاصله از درس


فایل صوتی توضیحات علیرضا افشار در مورد تغییر نظام تحصیلی کنکور سراسری 1400

نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. سلام استاد متن رو خوندم بسیار عالی بود دستتون درد نکنه
    ولی یه جاییش واقعا گنگه شما میگید در این ۷ ماه میشه اومد و نتیجه گرفت
    ولی نمیگید چه نتیجه ای رو میشه کسب کرد
    قبول کنیم که هستن کسایی که (هر چند انگشت شمار)حتی اگه الآن کنکور بدن همه دروس رو بالای ۹۰ بزنن و کنکور رو تموم کردن خیلی های دیگه هم از تابستون دارن میخونن
    پس چجوری اونیکه میاد از الآن میخونه میتونه خودشو برسونه هر کاری کنه به نظر من نمیتونه به اینا برسه
    یعنی شما میگید تو این ۷ ماه میشه به کامپیوتر شریف روزانه رسید؟؟ با لین وضعیتی که بالای ۹۰ درصد رتبه های زیر ۱۰۰ کشور این رشته دانشگاهو زدن؟؟
    یه پزشکی تهران ؟؟یعنی واقعا میشه؟به نظرم شاید از هر ۱۰۰۰ نفر یه نفر بتونه
    در ضمن پایه رو هم در نظر بگیریم که صفر باشه واقعا به نظرم نمیشه و یه ذره باید واقع بین باشم
    شما نمیتونین که به کسی که پاش شکسته بگین پاشو بدو و ایمان داشته باش
    دوست دارم کامنتم ثبت و جواب داده بشه .ممنون از تمام زحماتتون

    1. سلام
      انقدر مثال از موفقیت در زمان های کم در دوران کنکور سراغ دارم که اگر دست دست کنی و نخوانی خودت در آخر متوجه میشی چقدر آدم بودند که تونستند موفق بشن ولی تو نه
      عالی باش ، بهترین خودت باش
      حتما موفق خواهی شد

      1. سلام..من 99کنکور انسانی نظام جدید شرکت کردم…منابعم چاپ98هست…کدوماشو لازمه عوض کنم؟؟

  2. سلام اقای افشار
    استاد این کانالا و کمپینایی که واسه تمدید نظام قدیم راه انداختن خیلی به ادم استرس میده همش میگن تمدید میشه میترسیم اگه کتاب بخریم تمدید بشه و هزینه ی الکی کرده باشیم .اقای افشار بنظرتون میشه از منابع دسته دوم جدید استفاده کرد که هزینش کمتره؟ضرر نمیکنیم؟

  3. سلام اقای دکتر.راستش من دانشجو هستم.باتوجه به مجازی شدن دانشگاهها تصمیم گرفتم بخونم برا کنکور.هدفم هم چیز خیلی بزرگی نیست .رتبه ی ۷هزارتا۹هزارمنطقه دو که بتونم گفتار درمانی بیارم.پایه درسی خوبی دارم.بنظر شما با شرایطی ک عرض کردم میتونم با تلاش به هدفم برسم؟باوجودی که یه شکست و مشکل خانوادگی هم تازهاز سر گذروندم

  4. سلام اقای افشار من نظام قدیمی بودم و تونستم منابع نظام جدید سال های 95 و 96 و 97 رو پیداکنم.لازم به تغییر منابع هست؟؟؟؟

        1. فقط شیمی و زیست و دینی و لغات فارسی و تاریخ ادبیات ضروری هست تغییر

  5. سلام خسته نباشید .استاد امکانش هست سوال بنده رو جواب بدین. من نظر شما در مورد سوالی ک درباره دوره طرح اجباری کسایی که دانشگاه دولتی مدرک گرفتن و میخوان قبل از طرحشون کنکور مجدد بدن خوندم و شما فرمودین اگه بدون اتمام طرح بخوان رشته جدید ثبت نام کنن باید جریمه بدن ولی من چند جا خوندم اگه رشته های پزشکی و دندون و دارو دولتی هم قبول بشیم طرحمون ی جورایی ادغام میشه و مشکلی پیش نمیاد در مورد پرداخت جریمه چیزی ننوشته بودن .استاد امکانش هست در موردش توضیح بدین .و اگه ما کنکور بدیم و پزشکی قبول بشیم ولی هنوز نوبت طرحمون نشده باشه تکلیف چی میشه.
    امکانش هست بدون پرداخت جریمه دانشگاه جدید ثبت نام کرد و بعدا طرح هم بریم.

    1. از دانشگاه سوال بپرسید
      خیلی تخصصی شد و اطلاعات من در این حوزه نیست

  6. سلام
    من نظام قدیم تجربی خوندم
    کنکور هم دادم ولی قبول نشدم
    الان می خوام نظام جدید بخونم ولی متاسفانه همه ای کتاب هام نظام قدیم
    می خوام کتابهای زیست و شیمی و ادبیات و دینی و عربی دوباره خریداری کنم
    هدفم رشته دندان پزشکی هستش
    به نظرتون تو سه کتاب دیگه می تونم با کمک درسی های خودم درصد زیادی بزنم ؟
    امکان داره تست های این سه کتاب برای درصد بالا کافی باشه ؟
    آیا تو

  7. سلام ببخشید من پایه یازدهم تجربی هستم امروز به دلیل هزینه های بالای کتاب کمک درسی کتاب فیزیک و ریاضی و شیمی چاپ ۹۷ رو خریداری کردم بنظرتون خوبه یانه یا اینکه پس بدم چاپ ۹۹ رو خریداری کنم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا