مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهمشاوره صوتیمقالات

تغییر رشته و انتقال دانشگاه و شرایط آن

شرایط تغییر رشته در دانشگاه

شرایط تغییر رشته و انتقالی دانشگاه

قبل از آغاز مقاله به یک نکته ی بسیار بسیار مهم توجه کنید

به امید تغییر رشته و انتقالی از دانشگاه ، انتخاب رشته نکنید!

همواره شبهات زیادی در ذهن داوطلبان در خصوص تغییر رشته در دانشگاه یا انتقالی گرفتن از شهری به شهر دیگر وجود دارد.

اینکه فرضا بعد از انجام انتخاب رشته بتوان آن را تغییر داد،یا در یک شهر دور افتاده پذیرفته شویم و بعد به یک شهر بزرگتر انتقالی بگیریم.

پاسخ این است که این موارد به راحتی امکان پذیر نیست و اگر چنین بود به معنای واقعی عدالت آموزشی از بین میرفت و هرکس با قبولی در رشته ای ضعیف آن را تغییر میداد و یا با رتبه ای متناسب با شهرستان دورافتاده به سادگی برای تهران پذیرش می گرفت.

تغییر رشته پس از قبولی در دانشگاه

این نوع پیشنهاد به درخواست دانشجو شاغل به تحصیل در یکی از رشته های دانشگاه مطرح شده و معاونت آموزشی و مدیران گروه دانشگاه با بررسی نمره آخرین فرد قبولی در رشته مورد تقاضا و مقایسه با نمره کل دانشجو درخواست کننده و همچنین بررسی شرایط علمی و محدودیت های نیروی انسانی دانشگاه خود مختار به تصمیم گیری در آن هستند.

که البته در اکثر مواقع با این درخواست ها موافقت نخواهد شد . همچنین سازمان سنجش هم باید در جریان مقایسه نمره آخرین نفر قبولی و فرد متقاضی تغییر رشته قرار بگیرد و در شرایط خاص (داشتن نمره آخرین فرد قبولی و همچنین انتخاب رشته ای که دانشگاه در آن رشته کمبود دانشجو دارد) با این تغییر موافقت خواهد کرد.

درخواست انتقالی از دانشگاه به دانشگاه هم دوره دیگر

(مفهوم هم دوره بودن در انتقالی یعنی انتقالی از روزانه به روزانه ـ از دانشگاه آزاد به آزاد ـ از شبانه به شبانه ـ از پردیس یا مازاد به مازاد یا پردیس دیگر و… امکان پذیر است)

برای بحث انتقالی از یک دانشگاه به یک دانشگاه دیگر حتما باید در همان رشته و دوره آموزشی خودتان درخواست دهید.

برای اطلاع از دوره های مختلف آموزشی به مقاله ی انواع دوره های آموزشی ( روزانه ، شبانه و…) و انواع دانشگاه (سراسری ، آزاد و…) مراجعه کنید.

مراحل انتقال از دانشگاه به دانشگاه دیگر

ابتدا درخواست خود را در سامانه الکترونیکی  ثبت میکنیم و هر سال دوبار در ماه های اردیبهشت و آذر اجازه درخواست انتقالی فراهم می شود.

بعد از درخواست انتقالی دانشگاه مبدا و مقصد بررسی های لازم را انجام می دهند.

به یاد داشته باشید که درخواست انتقالی دادن به معنی قبول حتمی درخواست نمی باشد و ممکن است به هر دلیل دانشگاه مبدا یا مقصد با آن مخالفت کنند.

فرضا برای دانشگاههای روزانه، دانشگاه مبدا معمولا با انتقالی موافقت می کند چرا که دانشجو به عنوان یک هزینه برای دانشگاه تلقی میشود، اما دانشگاه مقصد به دلیل اینکه هزینه اضافی را متحمل میشود ممکن است درخواست را نپذیرد.

به یاد داشته باشید برای درخواست انتقالی طبق قانون دانشجو باید ترم اول را در محل دانشگاه قبولی خود بگذراند و بعد از حداقل گذراندن یک ترم تحصیلی در دانشگاه مبدا اجازه درخواست انتقالی میسر خواهد بود.

بلعکس در دانشگاههای پولی مثل غیرانتفاعی ها ، پردیس های خودگردان  یا ظرفیت مازاد، دانشگاه مبدا معمولا موافقت نخواهد کرد به دلیل اینکه یک منبع درآمد را از دست خواهد داد ولی دانشگاه مقصد راغب به پذیرش دانشجو به عنوان یک منبع درآمد خواهد بود.

امتیازهای موافقت با انتقالی به دانشگاه دیگر

شرط  تأهل و سکونت همسر در شهری دیگر ، سرپرست خانوار بودن، معلولیت یا مصدومیت خاص یا بیماری خاص از مهمترین شروط پذیرش انتقالی هستند.

هم ترازی علمی دانشگاه مبدا و مقصد یکی از مهمترین شروط پذیرش انتقالی می باشد.

بطور مثال: اگر کسی از تهران به شهرستان برود بیشتر احتمال موافقت با این انتقالی وجود دارد تا کسی که از شهرستان به تهران انتقالی بخواهد .

معدل  بالا میتواند به عنوان یکی از فاکتورهای کمکی برای انتقالی بحساب بیاید .

البته سازمان سنجش اختیاراتی را به دانشگاه ها برای تسهیل فرایند انتقالی تخصیص داده است. بطور مثال اینکه دانشجو غیر روزانه به مدت ۲ ترم در دانشگاه مقصد مهمانی گرفته و از محل دریافت شهریه دانشجو سنجش به دانشگاه مبدا شهریه ثابت و به دانشگاه مقصد شهریه متغیر را خواهد داد و در صورت ارتقا علمی و حسن رفتار دانشجو بصوت دائم به دانشگاه مقصد انتقالی خواهد گرفت .

نتیجه پایانی :

پس به امید انتقالی و تغییر رشته ، انتخاب رشته نکنید چرا که شرایط و سخت گیری های خاص خود را می طلبد.

لطفا در انتخاب کد رشته محلهای خود و ترتیب چینش آنها با کمک گرفتن از یک مشاور انتخاب رشته خبره و کار بلد انتخاب رشته ، حداکثر تلاشتان را برای انجام یک انتخاب رشته اصولی به کار ببندید.

موفق باشید.

پادکست استاد افشار در مورد تغییر و انتقال رشته



نوشته های مشابه

145 دیدگاه

  1. سلام استاد
    مندر انتخاب رشته دانشگاه شهریه پرداز و آزاد رو انتخاب کردم .اگر یکی از اون رشته هارو قبول شم و بخوام که نرم دانشگاه باید هزینه ترم اول رو بدم بعد انصراف بدم یا بدون هزینه میشه انصراف داد و اصلا نرفت برای ثبت نام ؟

  2. سلام اقای افشار اومدم تشکر کنم از ویس هایی که تو کانالتون رایگان میزاشتید خیلی کمک کردن مخصوصا اون ویس مدریت آزمون. ۳ رقمی تجربی شدم

    1. باسلام
      بنده مهندسی دریا روزانه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار قبول شدم شرایط تغییر رشته درون همین دانشگاه چیه
      مثلا انتقالی از مهندسی دریا به مهندسی دریانوردی
      ممنون از شما🙏

      1. سلام
        برای تغییر رشته درخواست میدی دانشگاه
        اونا بررسی می کنند و جواب میدن
        ظرفیت خودشون و سوابق تحصیلی شما رو بررسی می کنند و نمره آخرین نفر قبولی را هم از سنجش استعلام می کنند

    2. سلام استاد
      در حین تحصیل تو مقطع کارشناسی اگر کنکور بدیم یه دانشگاه دیگه قبول بشیم ،انتقالی باید بگیریم یا باید از دانشگاهی که درحال تحصیل هستیم انصراف بدیم و از اول شروع کنیم

    3. سلام.ببخشید فرضا اگه من مهندسی کامپیوتر هیچ شهری قبول نمی‌شدم تو سالی که انتخاب رشته کردم نمیتونم انتقالی بگیرم و تغییر رشته بدم . ؟حتی اگه شده به دانشگاهی که از لحاظ علمی ضعیفه؟

      1. تغییر رشته و انتقالی امری قطعی نیست … بهتره رشته ای که دوست داری بیاری حتی در هر دانشگاهی

  3. سلام استاد خسته نباشید
    من دانشجوی ورودی بهمن ۹۸پزشکی هستم درخواست تغییر رشته به دندون دانشگاه خودم برای ورودی جدید مهر ۹۹ دادم (جندی شاپور) داخل کارنامم هم میتونستم قبول بشم ولی دانشکده دندون موافقت نکرده.میخواستم بدونم راه دیگه ای هست؟مثلا میتونم از طریق خود سازمان سنجش درخواست انتقالی با کارنامه سبز رو بدم؟

  4. من میخوام از رشته مهندسی شیمی یک دانشگاه به مهندسی برق همون دانشگاه انتقالی بگیرم. چقدر احتمال داره موافقت کنن؟

  5. سلام
    من ورودی 99 رشته مدیریت بازرگانی هستم میخواستم به رشته مشاوره تغیر رشته بدم .چقدر احتمال داره موافقت کنن؟

      1. سلام استاد وقت بخیر.و خداقوت بابت سایت خوبتون. استاد اگر همه شرایط تغییر رشته وداشته باشی و اون رشته موردتقاضا تودانشگاه مقصد ظرفیتش و داشته باشه و دانشگاه مبدا هم موافقت کنه اما شرط قبولی رتبه‌ کنکور ونداشته باشی یعنی نمره کنکورت از آخرین فرد قبولی یک مقدار کمتر باشه آیا بازم احتمال موافقت تغییر رشته از طرف سازمان سنجش هست؟ برای رشته های با کنکور عرض کردم.

        1. تغییر رشته و دانشگاه با کارنامه سبز هست که فقط میشه همزمان هر دو تغییر داد
          در این حالت شما برای انتقالی سایت سنجش بگو و برای تغییر رشته به دانشگاهت نامه بزن

          1. سلام استاد خداقوت. استاد من توی نتایج انتخاب رشته سراسری 1400 با اختلاف 6 نفر از رشته بهداشت که با تعهد بودنیم سال دوم رد شدم. الانم دانشجوی رشته میکروبیولوژی دانشگاه آزاد هستم، اگر اون دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت خالی برای اون بهداشت داشته باشه راهی هست که به سازمان سنجش درخواست بدم و بتونم توی اون رشته بهداشت ادامه بدم؟ خیلی ممنون بابت وقتی که برای ما میزارین. خدا اجرتون بده.

        2. سلام امکان انجام تغییر رشته در ترم چهار وجود دا ه با شرطاینکه نمره آخرین فرد قبول شده تو اون سال را آورده باشیم

          1. بطور معمول خیر مگر با موافقت دانشگاه که اونا هم خیلی سخت میگیرد

  6. سلام آقای افشار
    من ورودی99 حقوق یزد هستم میخواستم بدونم امکان مهمانی به دانشگاه تهران هست?
    و امکان انتقالی بعد از مهمانی به دانشگاه تهران وجود دارد?
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    با تشکر

  7. سلام آقای افشار. میخواستم ببینم اگه رشته و دانشگاهی که هنگام انتخاب رشته قبول میشدیم درخواست بدیم برای انتقال توام با تغییر رشته اصلا احتمال داره موافقت بشه؟ مثلا یه نفر فیزیک امیرکبیر قبول میشده ولی مهندسی برق بهشتی انتخاب کرده آیا احتمال داره برای فیزیک امیرکبیر درخواست بده و موافقت بشه؟

    1. سلام تچغییر رشتته باید درخواستش بدی دانشگاه که اغلب موافقت نمیشه
      انتقالی از دانشگاه a به b در همان رشته خودت هم سالی ۲ بار باید درخواستش بدی سایت سنجش / دانشگاه آزاد

  8. سلام، اگر بخوام از دانشگاه روزانه دامغان به دانشگاه غیرانتفاعی تهران انتقالی بگیرم توی همون رشته احتمال موافقت وجود داره؟

      1. برعکسش میشه؟ یعنی از روزانه دامغان انتقالی بگیرم غیرانتفاعی تهران؟

        1. انتقالی فقط به همان دوره آموزشی امکان پذیره
          از روزانه به غیر انتفاعی تهران نمی دهند

  9. یعنی از روازنه دامغان میتونم انتقالی بگیرم به غیرانتفاعی تهران؟

  10. سلام استاد…میخواستم بدونم از رشته ی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه شریف پردیس خودگردان میتونم تغغیر رشته بدم به مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف پردیس خودگردان؟با معدل بالا…و اینکه حداقل چند ترم باید بخونم که با درخواستم موافقت بشه؟

    1. تغییر رشته با رضایت دانشگاه امکان داره
      بستگی به سوابق قبلی شما داره و ظرفیت و امکان دانشگاه

    2. سلام
      بنده دندانپزشکی شهید بهشتی قبول شدم و اولویت دومم دانشگاه تهران بود،الان میخوام ببینم میتونم برم دانشگاه تهران یانه؟؟
      همین امسال کنکور دادم و هنوز دانشگاهم شروع نشده

      1. سلام
        اگر نمره اش آورده باشیبا کارنامه سبز میتونی اقدام کنید
        تبریک بایت قبولی فوق العاده عالی شما

  11. سلام خسته نباشید از رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند شبانه در ترم دو میشه به تهران هر دانشگاهی که ممکنه انتقالی گرفت؟

  12. با شرایط خاص مثل بیماری خاص والدین و از کار افتادگی سر پرست خانواده؟

  13. سلام خسته نباشید میشه از مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند شبانه به تهران هر دانشگاهی که امکانش باشه و قبول شه انتقالی گرفت همرا شرایط خاص مثل از کار افتادگی سرپرست خانواده و بیماری خاص والدین؟

    1. خیر : در بهترین حالت مهمانی موقت می دهند یا به دانشگاه هم سطح انتقال می دهند

    2. سلام ایا میشه دردانشگاه شریف خودگردان ترم اول ازمهندسی مکانیک به کامپیوتر تغییر رشته داد

  14. سلام، من داشنجوی روزانه ورودی 98 هستم و جزو معدل های برتر ورودی خودم هست،اطلاعی دارید اگر بخواهم دانشگاهم رو عوض کنم(انتقالی) به دانشگاهی که کمی سطحش بالاتر هست اما توی کارنامه سبز هم قبول شده بودم، با توجه به اینکه دوسال گذشته امکانش هست بتوان از کارنامه سبز برای انتقالی کمک گرفت؟

      1. سلام وقتتون بخیر
        اگر ورودی دانشگاه علوم پزشکی فسا باشیم و هر دو ترم اول و دوم بالاترین معدل دانشگاه رو کسب کرده باشم آیا امکان انتقالی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود داره؟

  15. سلام استاد عزیز
    من نظام جدید هستم و کنکور 98 اولین کنکور من بود. و برای کنکور 1400 مجبور شدم که پیام نور ثبت نام کنم و از پارسال ترم مهر و بهمن رو مرخصی گرفتم تا در کنکور بتونم شرکت کنم. و عملا شهریور مرخصیم تموم میشه و باید برم سربازی….
    الان میخام دوباره برای 1401 کنکور شرکت کنم و از برنامه ی شما استفاده کنم.
    راه حل نظام وظیفه چی میشه؟ چیکار باید بکنم؟

    1. دانشجو بمون تا بهمن . بهمن انصراف بده تا بتونی برای کنکور ۱۴۰۱ اقدام کنید
      البته اگر خدایی نکرده انصراف دادی الان یا اخراج شدی هیچ راهی نداری برای 1401 و باید بری سربازی

  16. سلام وقت بخیر من میکروبیولوژی الزهرا می خونم می خواستم بدونم می تونم به رشته ی هوشبری در یکی از دانشگاه های دولتی تهران تغییر رشته بدم و انتقالی بگیرم؟
    خیلی ممنون از شما

  17. سلام
    من ورودی۹۹ روزانه هستم واگرتوترم ۳ تغییررشته بدم بایرشهریه پرداخت کنم؟؟
    لطفن جواب بدینن خیلیی مهمههه

  18. سلام استاد ترم 2 هستم دانشجوی نفت دانشگاه تهران روزانه میتونم به دانشگاه صنعتی بابل رشته مهندسی شیمی انتقالی بگیرم؟

    1. سلام
      خیر
      انتقالی فقط در رشته خودت مقدور هست
      نه تغییر جا و رشته باهم

  19. سلام استاد، اگر با انتقالی ما موفق شد، مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه مقصد صادر میشه یا مبدا؟؟؟؟لطفا جواب بدید، ممنونم

  20. سلام استاد افشار
    استاد من امسال کنکور۱۴۰۰ دادم نتایج رو که اعلام کردند در رشته‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه آیت الله بروجردی در شهر بروجرد پذیرش شدم ، اما من ساکن اهواز هستم ، حالا قصد دارم انتقالی دائمی بگیرم به دانشگاه شهید چمران اهواز رشته مهندسی کامپیوتر، برای انتقالی گرفتن باید چیکار کنم و آیا به نظر شما با درخواستم موافقت میشه یا نه؟

    1. سلام
      احتمالش کمه از جای پایین تر به جای بالاتر این امکان داده بشه

          1. استاد ما دو نوع انتقالی داریم ، یکی دائمی و دیگری میهمانی ، حالا اگر به جای درخواست انتقال دائمی به دانشگاه شهید چمران درخواست انتقال به صورت میهمان کنم احتمال اینکه با این درخواست موافقت بشه بیشتر هست یا نه؟ چونکه شما در پاسخ به سوال اول مبنی بر اینکه آیا با انتقال دائمی من موافقت میشه یا نه گفتید احتمال کمه حالا اگر درخواست انتقالی به صورت میهمانی بدم چطور؟
            استاد با توجه به تجربتون به نظرتون از دانشگاه آیت الله بروجردی درخواست انتقالی به دانشگاه شهید چمران اهواز بدم یا نه ، از نظر کدوم دانشگاه بهتره؟

            ببخشید از اینکه متن طولانی شد
            با تشکر از شما

          2. سلام
            مهمانی راحت تر می دهند
            اونم فقط برای ۲ نیمسال ( یعنی مجموعا یکسال)

            دائمی کردنش که همون انتقالی قطعی میشه سخته و باید هر ترم درخواست بدی که آیا کنند یا خیر

          3. از دانشگاه پایین تر به بالاتر مهمانی میدن ولی انتقالی فکر نکنم
            البته ۲بار در سال در پایان هر ترم میتونی به سامانه نقل و انتقال سایت سنجش بری و درخواستت ثبت کنید

      1. سلام وقت بخیر
        من تو کنکور ۹۹ اقتصاد روزانه مازندران قبول شدم تو کارنامه سبز جغرافیا روزانه تهران قبول میشدم اگه بخوام ترم سه درخواست تغییر رشته ب جغرافیا تهران بدم و موافقت شه باید شهریه پرداخت کنم یا روزانه حساب میشم و ایا خوابگاه تعلق میگیره؟
        لطفا جواب بدین

        1. سلام
          با کارنامه سبز جاجبجا بشی روزانه ای هستی که انگار از اول همونجا قبول شدی
          اما اگر با انتقالی محل دانشگاه در همین رشته فعلی خودت جابجا کنی باید شهریه شبانه ها پرداخت کنید

  21. سلام من امسال کنکور دادم رشته حقوق روزانه دانشگاه گرگان قبول شدم هنوز ترم اول رو شروع نکردم امکانش هست به رشته حسابداری روزانه دانشگاه ساری ک محصل سکونتمه هم انتقالی و هم تغییر رشته بدم

    1. باید اول یک ترم درس بخوانید و بعد درخواست انتقالی بدید که البته موافقتش هم به همین سادگی ها نیست

  22. سلام استاد من ورودی ۹۹ میکروبیولوژی ازاد م میتونم به علوم ازمایشگاهی دانشگاه خودم تغیر رشته بدم با معدل ۱۶؟تو انتخاب رشته علوم ازمایشگاهی دانشگامو زدم قبول نشدم. اگه دو ترم بخونم الف بشم ترم سوم میتونم تغیر بدم؟

  23. سلام خسته نباشید
    اگه امکانش هست زودترکمکم کنین
    چون فقط تا امروز مهلتش هست
    من مهندسی کامپیوتر قبول شدم ولی فاصله اش تا شهرمون خیلی زیاده تو کارنامه سبزم گفته شده که نمره قبولی تهران لواسانات رو هم اوردم هم دوره دانشگاه خودم هست فقط یخوام تغییر شهر بدم چجوری با کارنامه سبز این کار کنم چون انگارمهلتش تا ۱۵ مهر هست بعد یه ترم خوندن که مهلتش تموم میشه چقدر احتمال موافقت هست؟
    اخه من شنیدم بعد یه ترم باید درخواست داد

    1. سلام
      الان درخواست بر اساس کارنامه سبز را به سنجش بدید
      اگر قبول نکرد بعد از تحصیل ترم اول در جایی که الان قبول شدید درخواست بدید برای انتقالی

  24. ازعلوم ازمایشگاهی روزانه ب پرستاری روزانه درهمون دانشگاهی ک هستم درترم سوم ایاامکان داره؟؟؟

  25. سلام وقتتون بخیر ؛ بنده ترم یک هستم میخواستم ببینم میتونم از مهندسی مکانیک دانشگاه تهران به دانشگاه صنعتی شریف انتقالی بگیرم برای سال بعد و اگه شدنی هست چه شرایطی رو میخواد.

    1. شریف و تهران انتقالی بدون توجیهی داره چون هر دو در یک شهر هستند

  26. سلام
    ببخشید من مامایی روزانه یاسوج قبول شدم کارنامه سبزمم که نگا کردم الویت پایینتر اتاق عمل روزانه گناباد هم قبول بودم به سنجش درخواست دادم اگه قبول نکرد دیگه چه راهی هست برای انتقال رشته و دانشگاه ؟و این که اگه بشه من مثه دانشجوهای پردیس خودگردان باید شهریه بدم؟

    1. سلام
      برای انتقالی در همان رشته خودت و تنها در دانشگاه دیگر میتونی بعد از ترم اول درخواست بدید
      اما تغییر رشته و همزمان هم انتقالی نداریم

      1. سلام استاد وقت بخیر. ببخشید پس این تبصره ی تغییر رشته توام با انتقال دانشگاه آزاد چی؟ یعنی توی دانشگاه آزاد هم نمیشه این جور انتقال وتغییررشته باهم چون توی قوانین تبصره اش دیدم ؟ استاد من دانشجوی شیمی کاربردی آزاد تهران هستم (با آزمون قبول شدم) آیا امکان داره به مامایی آزاد استهبان (حتی خودگردانش) تغییر رشته بدم(با معدل بالا) ؟ واینکه اگر دانشگاه مبدا و مقصد قبول کنه و همه شرایطش داشته باشی اما نمره قبولی کنکورت یکمی پایین تر باشه از آخرین قبولی رشته موردتقاضا، موافقت نمیشه؟

        1. سلام
          تغییر رشته در همان دانشگاه قبولی باید باهاش موافقت بشه که اکثرا نمیشه مگر اینکه رشته بدون آزمون باشه

          انتقالی به واحد دیگر در همان رشته فقط امکان پذیره و باید درخواست بدی که اونم برای علوم پزشکی اغلب مهمانی می دهند

          هر دو اینها با هم من جایی ندیدم وقای کسی دیگه دانشجو شده و …

  27. سلام وقت بخیر خسته نباشید
    من معماری روزانه دانشگاه فنی حرفه ای دکتر شریعتی قبول شدم ولی امکان تحصیل حتی ۱ ترم هم ندارم (سنجش هم اعتراض کردم ولی هنوز جواب نیومده )
    رفتم دانشگاه مبدا گفتن پیش ثبت نام کن برات انتقالی با تغییر رشته به دانشگاه الزهرا رشته روانشناسی روزانه می دیم ( حتی با اینکه من نمی تونم این ترم هم اینجا بخونم و آزاد ثبت نام کردم)
    الان با آموزش دانشگاه الزهرا که صحبت کردم گفت اگه جواب سنجش نه بود درخواست انتقالی بده دانشگاهت برای ما بفرسته ما بررسی می کنیم
    روش درستش همینه راه دیگه ای نیست ؟ و اینکه چقدر احتمال قبولی درخواستم هست ؟
    ممنون

    1. سلام
      تا جایی که قانونش هست وپ من اطلاع دارم راهش این نیست و سنجش باید واسطه گری کنه ولی اگر دانشگاه بهت اینو گفته انجام بده

  28. سلام استاد عزیز من پزشکی شهریه پرداز کرمان میخونم و میخوام انتقالی بگیرم به کرج، احتمال موافقت هست؟ اگه نشد میتونم ترم 2 مرخصی بگیرم کنکور شرکت کنم پزشکی روزانه کرج قبول شم؟

    1. سلام
      انتقالی از شهریه پرداز به روزانه مقدور نیست
      فقط میتونی درخواست در همان دوره بدی

      اونی که شنیدی طرف اینکار شما تونسته انجام بده به کمک کارنامه سبز بوده و خوده سنجش براش جابجا کرده وگرنه قوانین انتقالی یا تغییر رشته خیلی سفت و سخت تره
      https://alirezaafshar.org/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%88-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d8%a2%d9%86/

  29. سلام
    ترم دوم دندون پزشکی شهریه پرداز هستم
    میتونم الان از طریق کارنامه سبز برم رشته معلمی؟

  30. سلام وقتتون بخیر، من در حال حاضر رشته مهندسی معماری روزانه میخونم و ترم سوم تموم شده، خواستم بدونم امکانش هست بتونم انتقالی به یکی از رشته های هنر بگیرم؟ مثلا نقاشی یا طراحی صنعتی،
    در صورتی که رتبه یا تراز لازم رو داشته باشم در کنکور ۹۹؟

    1. سلام

      شرط تغییر رشته دارا بودن آن رشته در دانشگاه خودتون هسن و داشتن نمره کل اخرین نفر قبولی
      انتقالی بعد از دانشجوی فقط در همان رشته و صرفا تغییر شهر اتفاق خواهد افتاد

  31. سلام به نظر شما ممکن هست از رشته مهندسی آب دانشگاه تهران به ادبیات دانشگاه تهران (هر دو در مقطع کارشناسی) تغییر رشته بدم؟
    معدلم حدود ۱۶ هست و ترم ۲ هستم؟
    ممنونم

  32. سلام ، من ورودی ۱۴۰۰ متالورژی شریف هستم و میخواستم بدونم بعد از گذشت ۲ ترم میتونم تغییر رشته به معماری تهران بدم؟ چون طبق کارنامه سبز معماری تهران قبول شدم اما چون اولویت بعدی بود نتونستم برم. و اینکه چجوری باید اقدام کنم؟

    1. سلام
      خیر
      تغییر رشته در همان دانشگاه امکان داره اونم به ۲ شرط :
      موافقت سنجش با چک کردن نمره اخرین نفر قبولی
      دوم موافقت خود دانشگاه مبنی بر صلاحیت شما

  33. سلام استاد
    ببخشید اگه من یک سال تو شهر خودم زیست فناوری بخونم و سال دیگه کنکور تو دانشگاه شهید بهشتی رشته زیست فناوری قبول بشم واحد هایی که تو دانشگاه شهر خودم خوندم رو دوباره باید بخونم یا تطبیق میخوره ممنون

  34. سلام
    من دانشگاه امير كبير رشته مواد ورودي ١٤٠٠ ام اما تو كارنامه سبز علوم كامپيوتر الزهرا هم قبول ميشدم ميخواستم ببينم ميتونم انتقالي بگيرم ؟

    1. سلام
      خیر
      تغییر همزمان رشته و دانشگاه فقط در طول ترم اول امکان داره و الان فقط میتونه درخواست تغییر رشته بدی دانشگاه خودت

  35. سلام استاد من ترم ۲ دانشگاه ازاد رشته برنامه نویسی کامپیوتر هستم میخوام رشتمو عوض کنم برم گرافیک لطفا منو راهنمایی کنید ممنون میشم 🙏🙏🙏

  36. سلام وقتتون بخبر ببخشید میخوام از واحد یادگار امام به دانشگاه علوم تحقیقات برم میخواستم ببینم در نهایت مدرک من کدوم دانشگاه میخوره و اینکه ایا امکانش هست کلا دانشگاهمو عوض کنم و واحدامو تطبیق بزنم رشته مهندسی هستم

  37. سلام
    اگه رشته برق پذیرش بگیریم دانشگاه امکان تغییر رشته در دانشگاه خودمون به کامپیوتر هست با توجه به اینکه رتبه به کامپیوتر نرسیده یعنی اولویت اول کامپیوتر قبول نشدم ولی از نظر معدل در رشته برق بالای 18 باشه ؟

  38. سلام وقتتون بخیر ببخشید میخوام از واحد یادگار امام به دانشگاه علوم تحقیقات برم با سوابق تحصیلی میخواستم ببینم در نهایت مدرک من کدوم دانشگاه میخوره و اینکه ایا امکانش هست کلا دانشگاهمو عوض کنم و واحدامو تطبیق بزنم رشته مهندسی هستم

  39. سلام خدمت شما استاد
    من به تازگی با اعلام نتایج سراسری ۱۴۰۱ آمار شهید بهشتی قبول شدم
    می‌خواستم ببینم در صورت اینکه بخوام در آینده تغییر رشته داخلی بدم به روانشناسی شهید بهشتی یا به روانشناسی تهران با معدل بالا و ظرفیت و همه شرایط مطلوب مهیا باشه بجز کارنامه سبز که شرط قبولی رتبه‌ کنکور رو ندارم یعنی نمره کنکورم از آخرین فرد قبولی یک مقدار کمتر باشه امکان داره با تغییر رشته ام موافقت بشه؟

    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🏻

    1. سلام
      اگر این انتخابی که مایل به تغییرش هستی پایین تر از قبولی خودت در کارنامه سبز داری میشه کاری کرد وگرنه فقط حق تغییر دانشگاه داری و رشته نمیشه دست زد و اونم باید بذاری حداقل ۱ ترم از تحصیل در همین رشته آمار بهشتی بگذره

  40. سللام وقتتون بخیر من علاقم کامپیوتره

    من مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فناوری قبول شدم ، از دانشگاهش راضی نیستم
    با توجه به کارنامه سبز میتونم مهندسی برق دانشگاه مازندران بابلسر رو قبول بشم

    به نظر شما اگه با کارنامه سبز برم به برق بابلسر ، بعدش اونجا امکان تغییر رشته به مهندسی یا علوم کامپیوتر در روزانه یا حتی شبانه هستش؟

    و اینکه توی تغییر رشته تو یه دانشگاه ، آیا نیازه که رشته مقصدت رو توی انتخاب رشته زده باشی؟

    ممنون میشم این سوال رو جواب بدین میدونم سوال خیلیا هست.

    با تشکر

    1. سلام
      مسیری که شما میگه نمیشه
      با کارنامه سبز تنها میشه چیزی که دقیقا آورده باشی نمره اش درخواست بدی
      نه اینکه برای یک رشته دیگه اونجا بری و بعدش درخواست بدی برای تغییر رشته در دانشگاه

  41. با سلام و احترام

    من رشته پرتودرمانی روزانه قبول شدم و یکم شک دارم که خوبه یا نه
    الان تا ۵ش فرصت ثبت نام دارم ولی بهم گفتن بهتره تا اومدن کارنامه سبز (یعنی تا ۴ش) صبر کنم ‌که اگر رشته ی دیگه ای که بیشتر دوست دارم قبول شده باشم اونو برم، چون ممکنه بعد ثبت نام تو دانشگاه براحتی قبول نکنند و حتی هزینه بگیرن
    بنظرتون چیکار بایدبکنم؟

    1. سلام
      پرتوشناسی بود بهتر بود . ولی حتما کارنامه سبز خودت هم چک کن

  42. سلام
    من داروسازی شیراز روزانه (۱۴۰۱)قبول شدم اما چون اشتباهی تو انتخاب رشتم شد،میخام تغییر رشته بدم به دندون یه دانشگاه که پایین تر زدم آیا ممکنه؟؟؟
    و اینکه اگه قبول کردن، آیا من روزانه محسوب میشم یا شهریه پرداز؟؟
    در ضمن رتبم ۱۲۰۰ منطقه ۳ بوده

    1. امسال سنجش گفت تغییر رشته به اولویت های پایین تر امکان نداره

  43. سلام
    پسر خاله ی من دانشگاه پرستاری اهواز قبول شده فرزند شهید و سرپرست خانواده
    به دانشگاه کرمانشاه درخواست انتقالی داده و جوابش ۱۰روز دیگه میاد
    الان لازمه که بره کلاسای اهواز شرکت کنه یا نه !؟

  44. سلام من امسال عمران شریف قبول شدم و می خواستم بپرسم می تونم به معماری تهران انتقالی بگیرم؟

    1. سلام
      کارنامه سبز امسال ندادند و بنابراین با تغییرات موافق نیستند
      شریف هم معماری نداره که تغییر بدی بهش
      ولی بازم تا دیماه متتظر باش شاید فرجی شد
      رئیس جدید سنجش کاراش قابل پیش بینی نیست

  45. سلام من فیزیک الزهرا آوردم میخواستم بدونم اگر المپیاد شرکت کنم و مدال بیارم میتونم دانشگاهمو تغییر بدم ؟ میخوام برم شریف

    1. سلام
      من نشنیدم این روش باعث تغییر دانشگاه میشه
      من جای شما بودم معدل دوره کارشناسی عالی میاوردم و برای ارشد میرفتم شریف

  46. سلام خستخ نباشید من از دانشگاه دولتی انصراف دادم و رفتم آزاد خواستم بدونم‌می تونم از کادنامه سبز استفاده کنم ؟

  47. سلام من ۴ ترم هست که مهمانی گرفتم و ترم ششم هستم اما دانشگاه مبدا گفته که برای ترم ۷ و ۸ باید برگردم راهی هست که برای این دو ترم آخر بتونم انتقالی بگیرم تا دیگه به دانشگاه مبدا نرم؟

  48. سلام من میتونم مهندسی کامپیوتر توی دانشگاه خارزمی کرج بخونم بعد اگر معدلم خوب باشه یا بعد کنکور کارشناسی دانشگاهمو عوض کنم برم یک دانشگاه از تهرام مثلا دانشگاه بهشتی یا تهران توی رشته ی کامپیوتر

    1. سلام
      برای ارشد مجدد کنکور هست و اونو خوب بدی جای بهتری صد در صد قبولی میگیری

  49. سلام به نظر شما از پزشکی تهران به شهر پایینتر مثل همدان راحت انتقالی میدن؟

  50. سلام استاد ، من ورودی مهندسی نرم افزار 1401 دانشگاه آزاد قم هستم قصد دارم این ترم جدید تغییر رشته بدم و دانشگاه پیام نور اسم بنویسم آیا امکانش هست ؟

  51. سلام خسته نباشین استاد ببخشید من افتادم دانشگاه میبد ولی میخوام خود یزد باشه میشه درخواستشو داد! تازه کنکورمو قبول شدم

    1. سلام
      یک ترم میری میبد و برای ترم بعد یعنی دی درخواست انتقالی میدی
      البته میبد تا یزد هم راهی نیست و خیلی سخت نگیر حتی اگر میبد موندی

  52. سلام من پزشکی جندی شاپور اهواز قبول شدم کنکور ۱۴۰۲ . میخوام انتقالی گرگان یا یه شهر نزدیکتر بگیرم . دقیقا چیکار باید بکنم و کی اقدام کنم . خیلی ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام
      اول برو جدی شاپور ثبت نام کن و بخون یک ترم و بعد دیماه درخواست انتقالی بده

  53. سلام خسته نباشید من اتاق عمل زابل رو آوردم
    ولی شهرم اصفهان هستش می خواستم بدونم میشه انتقالی بگیرم برا اصفهان

    1. خیر
      نمیدن چون اصفهلن خیلی سطحش بالاتره
      مگه اینکه کلی امتیاز و دلیل داشته باشی

      1. سلام خسته نباشید
        من دانشگاه میبد رشته مهندسی پزشکی قبول شدم میخاستم بدونم هیچ راهی هست برم دانشگاه یزد یا حداقل یه دانشگاه تو اصفهان شهر خودم؟حالا یا رشتمم هم تغیر بدم به معماری یا اگه نمیشه تو همون رشته برم؟
        ۱۴۰۲ کنکور دادم
        لطفا جواب بدید🥲🤍

  54. سلام خسته نباشید من دانشگاه میبد رشته مهندسی پزشکی قبول شدم میخاستم بدونم هیچ راهی هست برم دانشگاه یزد یا حداقل یه دانشگاه تو اصفهان شهر خودم؟حالا یا رشتمم هم تغیر بدم به معماری یا اگه نمیشه تو همون رشته برم؟ ۱۴۰۲ کنکور دادم لطفا جواب بدید🥲🤍

  55. سلام،وقتتون بخیر آقای دکتر.
    من دانشجوی حسابداری قم هستم ترم سوم.معدل دو ترم قبلم بالای ۱۸ هست‌.میخواستم ببینم میتونم فقط به خاطرمعدل خوب انتقالی بگیرم به دانشگاه فردوسی یا حداکثر علامه طباطبایی؟اصلا میتونم درخواست بدم یانه؟ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام
      فقط به کمک معدل که نه ولی میتونه امتیاز باشه حتی اگر انتقالی هم نگرفتی و مهمانی شد بتونه تمدیدش کنی

  56. سلام من ترم اول حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران هستم میخواستم ببینم میشه با توجه به اینکه رتبشو آوردم برم حسابداری بهشتی یا خوارزمی؟

    1. سلام
      باید موافقت سنجش داشته باشی برای اینکار
      حسابداری رشته ساده تر و کم دردسر تری هست اگر اولویتت اینه برو

  57. سلام
    دانشجوی رشته گرافیک اصفهان هستم ورودی مهر ۱۴۰۲
    با توجه به رتبه ای که داشتم مشاورین به من اطمینان دادند که تهران نقاشی میارم اما بعد از اعلام نتایج حتی نقاشی اصفهان هم قبول نشدم. اعتراض در سامانه سنجش گذاشتم جوابی نیامد
    به امید تغییر رشته در ترم دوم رفتم دانشگاه اما الان آموزش میگه امکانش نیست
    از چه راهی اقدام کنم به نتیجه برسم
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      رشته خودت بمون
      مهارت های نقاشی خارج از کلاسس دانشگاه برای خودت ادامه بده و خودت مسلط کن

  58. درود مجدد
    بنده در سامانه پاسخگویی سنجش مبنی بر انتقال و تغییر رشته سوال کردم و گفتند که چنین درخواستی دیگر مربوط به سازمان نیست و این موضوع باید بین دانشگاه مبدا و مقصد رسیدگی شود

    1. سامانه نقل و انتقال دانشگاه آزا در سایت خودش و برای غیر آزاد هم باید در سایت سنجش ثبت بشه و نامه نگاری دستی نداره و کار الکترونیکی هست
      بازم از دانشگاه مبدا سوال بفرمایید

  59. سلام من معماری دانشگاه تهران می خونم امکان تغییر رشته به نقاشی همین دانشگاه رو دارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا