مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

چگونه بعد از چند سال فاصله از کنکور درس بخوانیم و پزشکی قبول شویم؟

درس خواندن برای کنکور بعد از چند سال و قبولی رشته های خوب

شرایط برای داوطلبینی که از درس دور بودن چگونه خواهد بود؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با داوطلبانی که چند سال از درس خواندن دور بودند، رشته خود را تغییر دادند، قبلا در دانشگاه در رشته ای تحصیل کرده اند، یا درگیر شاغل بودن در کنار کنکور بوده اند و یا چند سال بدون هدف و بدون مطالعه کنکور داده اند و الان قصد شرکت در کنکور را دارند صحبت کنیم و به سوالات و مشکلات متداول آن ها پاسخ دهیم.

ساعت مطالعه مطلوب برای قبولی رشته پزشکی چقدر است؟

ساعت مطالعه هفتگی مطلوب در نیمه اول سال حداقل 30-35 ساعت، در نیمه دوم سال 45-50 ساعت و بعد از عید حداقل 60 ساعت می باشد که این مقدار به صورت حداقل و برای هر فردی با هر میزان بهره هوشی و پایه درسی می باشد. پس فرد باید توجه کند که آیا این میزان ساعت را می تواند به مطالعه اختصاص دهد یا نه. ما در راه های افزایش ساعات مطالعه و راهکار افزایش کیفیت مطالعه به مبحث بیشترین بهره وری و افزایش ساعات مطالعه پرداخته ایم.

چگونه باید درگیری های ذهنی را حل نمود؟

برخی از این داوطلبان ممکن است دانشجو، متاهل، شاغل یا چند مورد به طور همزمان باشند و نتوانند زمان زیادی را برای کنکور اختصاص دهند و حتی ممکن است در ماه های پایانی سال به فکر کنکور دادن بیفتند. پس باید این مسائل را مد نظر قرار داد.

بعد از سالها دوری پرتوقع نباشید

یک سری از این داوطلبان فارغ التحصیل رشته های کارشناسی هستند وحتی دارای شغل و درآمد مناسبی هم هستند یا به علت کمال گرایی فقط به دنبال رشته های تاپ تجربی هستند که باید گفت فقط 3% از داوطلبان تجربی در رشته های دندان پزشکی، پزشکی و داروسازی پذیرفته می شوند. پس رقابت شدیدی بر سر این رشته ها می باشد. ولی این موضوع نباید مانع رویابافی شما شود. شما با برنامه ریزی مناسب برای کنکور میتوانید حداکثر سعی خود را بکنید.

بعضی رشته های با شرایط خاص را نیز در نظر داشته باشید

مثلا فردی با سنی بالای 24 سال و معدل پایین قصد دارد فرهنگیان قبول شود ولی غافل از اینکه فرهنگیان دو شرط 1-سن 2- معدل را دارد که باید فرد هر دو را دارا باشد تا دعوت به مصاحبه شود. پس باید به این نکته هم توجه داشت.

برنامه ی دیگری به جز قبولی در کنکور نیز داشته باشید

برخی از افراد شغل یا برنامه ای دارند که اگر در کنکور پذیرفته نشدند به دنبال آن بروند. توصیه ما به این افراد این است که قبل از تصمیم برای کنکور، کاملا همه جوانب را بسنجند. چون ممکن است کنکور ندادن و پرداختن به برنامه ای که در نظر دارند برایشان بهتر باشد.

برای قبولی رشته های خوب کنکور را جدی بگیرید

افرادی که با سال ها دوری از درس، تصمیم به کنکور گرفتند باید با ساعت مطالعه بالا، شخصی سازی مطالعه کنکور، نداشتن وسواس منابع، یادگیری روش مناسب تست زنی  و جلوگیری از مطالعه نوسانی کار را شروع کنند و باید بدانند که کنکور 1400 به بعد با کنکور دهه های قبل خیلی فرق دارد و رقابت سنگینی برای رشته های تاپ وجود دارد. باید با روش مناسب دروس عمومی و تخصصی را مطالعه کنید تا بهترین بازده را داشته باشید.

باید بدانید قبولی رشته های خوبی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و.. و یا رشته های خوب در دانشگاه های مطرح مثل دانشگاه تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه شریف و… کار سختی است و نیاز به تلاش دارد.

نسبت به حرفهای منفی بی تفاوت باشید

باید توجه داشت این افراد همواره با حرف های منفی اطرافیان مواجه خواهند شد پس اگر فرد قصد جدی برای کنکور دارد نباید تحت تاثیر این حرف های منفی باشد و مانند یک دانش آموز دوازدهمی شور و شوق درس خواندن داشته باشد و برای کنکور زمان و انرژی بگذارد.

آیا ظرفیت پذیرش دانشگاه ها افزایش یافته است؟

ما ظرفیت هر رشته را تحلیل کرده ایم اما برخی از داوطلبان با شنیدن اخبار متوجه شده اند که ظرفیت پذیرش برخی از رشته ها خصوصا رشته های پرطرفدار تجربی افزایش یافته است پس وسوسه می شوند که شانس خود را امتحان کنند اما باید گفت که هرچقدر ظرفیت پذیرش افزایش یابد باز هم رشته و دانشگاه عالی ظرفیت کم و خواهان زیادی دارد.

محدودیت های شهر خود را در نظر بگیرید

برخی از داوطلبان به علت متاهل بودن یا دارا بودن شغلی که قادر به ترک آن نیستند در انتخاب رشته، انتخاب های محدودی دارند و فقط می توانند در استان خود مشغول به تحصیل شوند که اگر فرد در کلان شهر باشد شانس قبولی اش کم می شود پس باید این نکته را هم مد نظر قرار داد.

منابع کنکور کدامند؟

یکی از سوالاتی که این افراد در ابتدای راه با آن مواجه می شوند این است که برای هر درس چه منبعی مناسب می باشد. یا منابعی که چاپ سال های قبل می باشد یا حتی برای کنکور نظام قدیم می باشد را می توان استفاده کرد یا نه. در کل ما دنبال جواب این سوال هستیم که آیا باید منابعی جامع تهیه کرد یا منابع را سال به سال عوض کرد؟ مثلا اگر از حذفیات فیزیک اطلاع پیدا کنید می توانید حتی از کتاب نظام قدیم هم استفاده کنید.

خود را در جو کنکور قرار دهید

برخی از این داوطلبان به علت این که سن بالاتری به نسبت سایر داوطلبان دارند از رفتن به آزمون یا مشاوره خودداری می کنند و مساله سن برای آن ها خجالت آور است اما باید گفت برای داشتن یک کنکور خوب باید با رقبا و جو کنکور در ارتباط بود و در صورت نیاز از کلاس، مشاوره، معلم یا آزمون استفاده کرد.

به فکر مشکل سربازی خود باشید

برخی از این داوطلبان ممکن است مدرک کارشناسی گرفته باشند و قصد شرکت در کنکور را داشته باشند که باید گفت این افراد برای این که سربازی نروند باید در مقطع بالاتری تحصیل کنند. به عنوان مثال در کارشناسی ارشد. پس نمی توانند در کنکور شرکت کنند.

برای پزشکی و دندانپزشکی و … قلق خود را پیدا کنید

به طور کل پیشنهاد ما به این دسته از افراد این است که به مدت 2 ماه با منابع حداقلی، زنجیره مطالعاتی و طرح درس مناسب شروع به خواندن دروس اختصاصی، آرایه، قرابت و عربی کنند و خود را بسنجند که در این 2 ماه ساعت مطالعه، میزان تست و میزان پیشرفتشان چقدر بوده که آیا ارزش دارد از دانشگاه انصراف دهند، برای منابع و مشاوره هزینه کنند یا شغل فعلی خود را ترک کنند یا نه.

از اینکه با ما همراه بوده اید بسیار ممنونیم.

مشاوره پیشنهادی : آیا میشه یکساله در کنکور رتبه شد ؟

توضیحات کامل استاد علیرضا افشار در مورد کنکور پس از سالها دوری و قبولی پزشکی، دندانپزشکی و…

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. سلام استاد کتب مشاوران آموزش برای کدام دروس تخصصی انسانی خپبن؟

    1. سلام
      تقریبا به عنوان منبع دوم همه دروس تخصصی انسانی خوب هستند

      1. سلام ببخشید شما فقط مشاوره ی تحصیلی در مورد کنکور میدید؟ یا اگر بین چندتا رشته ی تحصیلی بخوایم یک رشته ی درستو انتخاب کنیم هم مشاوره میدید؟

  2. سلام استاد چرا سلامت و هویت مهمه برای ترمیم ؟ ( میگن تأثیر قطعی بشه ، باید اون دو تارم ترمیم شرکت کرد )
    مگه تأثیر درس به درس نیست؟ پس دقیقا میخواد کجا تأثیر بزاره؟ 😅
    و اینکه دیگه این مصوبه قطعی قطعی شد؟ یعنی دیگه قابلیت تغییر نداره؟ 😭
    ممنون ❤️

    1. حاشیه های کنکور ۱۴۰۲ ادامه داره
      شهریور ترمیم نکنید
      بذارید دی ماه تا داستان ها فروکش کنه و ببینیم چی میشه
      به هزار دلیل قبلا هم گفتم که تاثیر مستقیم نمرات نهایی در کنکور منطقی نیست

  3. سلام وقتتون بخیر جناب افشار به نظر شما اگه کسی بعد از اعلام نتایج شروع کنه میتونه حتی به رتبه های تک رقمی کنکور فکر کنه؟

  4. سلام
    الان تقریبا ۵روز از رزرو مشاوره وپرداخت هزینه میگذره اما هیچ مشاوره یی داده نشده هنوز که هنوزه معطلی
    چرا راه ارتباط مستقیم با شما نیست و ففط باید با منشی صحبت کرد که حتی یا اجازه حرف زدن به آدم نمیدن یا اینکه پاسخ گویی شان با تاخیر هست . جناب همانجور که مهمه اولین قدم برای رزرو مشاوره پرداخت هزینه باشه برای ماهم مهم بدون معطلی تاخیری مشاوره زیر نظر شما شروع بشه… 😐😑 و قوانین جزئیات مشاوره جوری هست که آدم فکر میکنه برای اینکه زیرنظرتون کار شروع بشه اول دانش آموز باید هفت خوان رستم رو بگذرونه😐

    1. سلام
      ساعت و تاریخ پرداخت تون برای منشی بفرستید واتساپ بعد از نهایت ۴۸ ساعت کارتون شروع میشه
      قوانین و مقررات هم برای اینه که تا آخر سال انشاله بدون مشکل در کنار هم باشیم

      واتساپ منشی برای رزو مشاوره ها و ثبت نام طرح ها و ….
      واتساپ ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  5. سلام.جناب افشار من ورودی 98 روزانه هستم.با توجه به برگزاری دو آزمون در 1402 که اولیش دی ماه هست به نظرتون قبل از ثبت نام کنکور اول که اعلام کردن آبان هست باید از دانشگاه انصراف بدم یا نه مثل سال های قبل تا 20 اسفند فرصت دارم برای انصراف؟

  6. سلام آقای افشار وقت به خیر
    ببخشید من مدرک کارشناسی دانشگاه فرهنگیان رو گرفتم و ورودی 97 بودم و الان مشغول به گذراندن تعهد خدمت هستم.
    میخواستم مجدد کنکور تجربی بدم تا یکی از رشته های تاپ رو انشاالله قبول شم.خودم هم شاگرد تجربی بودم رتبه ام هم 6000 شده بود.
    الان شرایطش به چه نحویه، چه مشکلاتی پیش روی منه؟ با تشکر

    1. سلام
      وسط طرح بیروون بیاتی خیلی مشکل داری
      ولی بدون راه حل نیست و بخای میشه

  7. سلام استاد وقتتون بخیر
    بعد از ۱۲ سال دوباره میخوام کنکور بدم.
    هدفمم رتبه‌ی زیر ۲هزار
    تویکسال میشه به این هدف رسید؟
    خیلی از کنکوریا میگن حداقل باید دوسال تلاش کنی تا رتبه‌ی زیر ۲هزار بیاری چون کنکور سخت‌تر شده و کتابها تغییر کرده؛
    استاد برای اینکه به هدفم برسم منتظر تایید کسی نیستم ولی شما فرق میکنید شما با چم و خم راه کنکور آشنا هستید.نظر شما کارشناسی شده است و با یک داوطلب کنکوری که تازه اول راهه فرق داره.
    بنظر شما یکسال کافیه یا باید دوسال وقت بزارم.

    1. سلام دوست عزیز.جواب سوالتو گرفتی
      حقیقت منم شرایطی مشابه به تو را دارم،ممنون میشم اگه به یه نتیجه کارشناسی شده و معقولی رسیدی که احیانا راه و روشه ،این موضوع را نشون بده،بنده را در جریان بزارید.
      موفق باشید
      sarramirasul@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا