مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

دانلود رایگان همایش موفقیت در کنکور ۱۴۰۳ علیرضا افشار

همایش نکات مهم سال کنکور برای سال دوازدهمی ها و کنکوریها

همانطور که میدانید اوایل آذرماه سال جاری سازمان سنجش سایت خود را برای ثبت نام نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ یعنی کنکور اردیبهشت ماه به روی داوطلبان باز کرده است.

داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ نیز تا حدودی با ثبت نام در نوبت اول کنکور قدری بیشتر حس و هوای کنکور را لمس کرده اند، لذا توجه داشته باشید که سال دوازدهم خیلی سریع میگذرد، الان اگر قدری تامل کنید مشاهده می کنید که چه میزان تابستان و پاییز به سرعت گذشتند و اصولا داوطلبی هم وجود ندارد که با قاطعیت بگوید که از تابستان رضایت کامل دارم، حتی بهترین داوطلبها هم در تابستان قلق گیری می کنند.

بنابراین به دانش آموزان دوازدهمی یادآوری میکنیم که مشکلات شما برای همه هست و شما تنها نیستید پس نیازی نیست که خودتان را اذیت کنید.

مشکل مدرسه رفتن و مدیریت زمان

بسیاری از دانش آموزان می گویند ما اگر مشکل رفتن به مدرسه را نداشتیم می توانستیم تایمی که صرف مدرسه رفتن می کنیم را صرف دیدن فیلم های آموزشی کنیم و در منزل تست بزنیم و مطالعه کنیم، این تفکر درستی نیست زیرا اغلب دانش آموزان پشت کنکوری که وقت ازادتری دارند نتیجه خوبی نمی گیرند، لذا درگیر شدن با مدرسه و حضور در کلاس برای شما بسیار مفید است، پشت کنکوری ها وقت تلف شده زیادی دارند اما دانش اموز دوازدهمی بیشتر می تواند از تایمی که در دست دارد استفاده کند و حضور در مدرسه به نفع شما می باشد.

همان طور که می دانید تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به صورت قطعی ۴۰ درصد بود و برای کنکور ۱۴۰۳ نیز ۵۰ درصد قطعی خواهد بود بنابراین با حضور در مدرسه و تمرین تشریحی نصف بار کنکور خود را می بندید.

همکاری کردن با معلم در کلاس و نوشتن جزوه هایی که معلم در کلاس بیان می کند، باعث می شود معلم نیز بیشتر به ذوق بیاید و تلاش بیشتری برای آموزش مباحث و تست زنی ارائه کند.

متاسفانه اشتباه بزرگ دانش آموزان دوازدهمی این است که از فضای مدرسه استفاده ای نمی برند و بسبار از آن ها تایم مدرسه را به تفریح و بازیگوشی می گذرانند.

صندلی دانشگاه های خوب محدود است

دانش آموزان عزیز توجه کنید که در کشور ما بیش از هزار دانشگاه وجود دارد، با عنوان های مختلف از آزاد و پیام نور گرفته تا غیرانتفاعی و روزانه و شبانه، این تعداد دانشگاه فقط برای ۸۰ میلیون جمعیت ایران است که در مقایسه با کشورهای چین و هند که بالای یک میلیارد جمعیت دارند و هنوز هزار دانشگاه ندارند، بسیار زیاد دانشگاه داریم.

حتی با یک سرچ ساده متوجه می شوید که دانشگاه های کشور ما سالانه ۱۰ یا ۲۰ دانشگاه فقط در میان رتبه بندی جهانی دانشگاه ها قرار می گیرند و بقیه جایگاه خاصی ندارند.

بنابراین رفتن به دانشگاه های سطح پایین هیچ سود و اورده ای برای اینده شما ندارد، اما اگر از همین الان به طور جدی شروع به خواندن و تلاش کردن کنید، طبق آمار می توانید بار خود را ببندید.

معایب دیدن فیلم های آموزشی کنکوری

1)  وقتی دانش آموز دلخوش به دیدن فیلم های آموزشی باشد دیگر در کلاس به حرف های معلم گوش نمی دهد و تمرکز کافی را نخواهد داشت با تکیه بر اینکه من داخل منزل معلم دارم پس نیازی نیست به آموزش معلم سرکلاس گوش دهم.

2) دانش آموز تصمیم دارد هر چهار درس اختصاصی را با فیلم دیدن جلو ببرد، که اینکار نشدنی است و یادگیری فقط با دیدن فیلم نمی شود، حل تست و تسلط کجای برنامه دانش آموز قرار دارد؟اصلا دانش آموز فرصت خواهد داشت به همه این ها علاوه بر مدرسه برسد؟

3) جا ماندن از کلاس و مدرسه و آزمون و حتی همان فیلم های آموزشی

اما تحت تاثیر تبلیغات موسسات کنکوری قرار نگیرید و پکیج های کامل آموزشی را به دلیل تخفیف ها و … تهیه نکنید، در این صورت فقط همان درسی که در یادگیری با آن مشکل دارید را تهیه کنید و از آن استفاده کنید، پس دیدن فیلم هم حتما حل تست انجام دهید.

توجه داشته باشید که استفاده از فیلم آموزشی مانند یک مسیر یاب عمل می کند یعنی درسنامه و آموزش را برای شما راحت می کنید چون از معلمان کهنه کار و با تجربه استفاده می کنند اما حل تست از یک مبحث به طور کامل ندارند.

منابع دست و پاگیر مانند ویدئوهای آموزشی و کتاب های زیاد تهیه نکنید، کنکور نیاز به خلاقیت دارد و تست و مطالعه همان خلاقیت است!

کلاس حضوری و معلم باعث می شود تا تمرکز و حواستان بیشتر جمع باشد. افرادی که دو یا چند منبع دارند و می گویند که برخی مطالب در خیلی سبز می باشد که در سیرتا پیاز وجود ندارد یا بالعکس این تفکر سم است، تنوع در تست خیلی بهتر است تا تنوع در منبع.

اگر در آزمون آزمایشی مبحثی را دیدید که از آن مبحث جامانده اید، برنامه آزمون را کنار بگذارید و به سراغ آن مبحث که از آن عقب افتاده اید بروید، درست است که از برنامه آزمون عقب می مانید اما آزمون که قرار نیست برنامه خصوصی به شما بدهد، پس اول مباحث جامانده و عقب افتاده را بخوانید بعد به سراغ برنامه آزمون بروید.

کمک گرفتن از مشاور در سال کنکور

در صورتی که تصمیم دارید برای برنامه ریزی از مشاور کمک بگیرید، حتما از مشاوری برنامه بخواهید که شخصا برای شما برنامه می دهد و از شرایط شما مطلع است، یعنی مشاوری که کارنامه ازمون شما را ببیند و از درصدها و ترازهای شما باخبر باشد با شما گفتگو داشته باشد و برنامه کوتاه مدت برای شما بنویسد و بعد قلق گیری کند، اما اینکه یک مشاور کنکور از طریق منشی یا همکار یا کارمند خود به شما برنامه بدهد اصلا مناسب شما نمی باشد.

آزمون های آزمایشی و انواع آن

توجه داشته باشید که برنامه های دوهفته ای برای آزمون بسیار منطقی تر و بهتر است، برنامه آزمون های سنجش توصیه نمی شود، گزینه دو در تابستان برنامه دوهفته ای برای آزمون ارائه می دهد و واقعا کیفیت سوالات آن عالی است، قلمچی قدمت زیادی دارد و گاج انتشارات قوی دارد و پرفروش است و خیلی سبز نیز آزمون های آنلاین دارد که هنوز خیلی متداول نیز بین دانش آموزان، بین همه این موسسات گزینه دو با وجود نداشتن نمایندگی فعال در سطح کشور و نداشتن پشتیبانی اما آزمون های با کیفیتی برگزار می کند و همین گزینه دو توصیه می شود.

مشکل عمده دانش آموزان کنکوری

مشکل عمده دانش آموزان کنکوری این است که تا زمانیکه در خلال مطالعه و تست زنی از یک مبحث می باشند، روی آن مبحث بسیار مسلط هستند ولی زمانی که از آن مبحث دور می شوند و درگیر مباحث دیگر می شوند، متاسفانه آن مبحثی که مسلط بودند را فراموش می کنند.

مواردی که مانع درس خواندن دانش آموزان می شود

  •  حواشی و چالش های داخل خانه که تا می توانید از آن دوری کنید
  • استفاده از گوشی و فضای مجازی که متاسفانه بسیار زیاد وقت از شما می گیرد
  • نداشتن محل مناسب برای مطالعه، اگر واقعا اهل درس خواندن باشید حتما یک زیر پله یا جای کوچکی برای مطالعه پیدا کنید و به درس خواندن ادامه دهید
  •  به دنبال بازیگوشی و ورزش و تفریحات زمان گیر بودن
  •  درگیر شدن با مسائل جنسی و حواشی آن، از خدا کمک بخواهید تا بتوانید این مسائل را ترک کنید و زمان خود را به درس خواندن اختصاص دهید

تلاش کنید مثل رتبه برترها زندگی کنید، یعنی کمترین اتلاف زمان را داشته باشید، تلوزیون و گوشی و بسیاری از موضوعاتی که وقت شما را می گیرد از خودتان دور کنید.

برای مطالعه سیستمی را انتخاب کنید که در آن هم حجم مطالعه وجود داشته باشد هم زمان مطالعه، مثلا با خودتان بگویید فلان مبحث از زیست شناسی را به اضافه ۳۰ تست را در فلان تایم مطالعه می کنم و واقعا همین کار را انجام دهید، حتی اگر توانستید در مدت کمتری این حجم را تمام کنید و بازدهی بیشتری داشته باشید.

در زمان اجرای برنامه کنکور شما با سه حالت روبرو هستید

1) مماس با برنامه پیش می روید: اگر هم زمان با برنامه پیش می روید باز هم سعی کنید برای مطالعه یک حجم مشخص از دروس زمان کمتری را صرف کنید و بهینه تر پیش بروید.

2) عقب تر از برنامه پیش می روید: چنانچه عقت تر از برنامه هستید و حجمی که مشخص کردید در فلان زمان مطالعه کنید اما به هر دلیلی نتوانستید، در این حالت آن درس و مبحث را رها کنید و به سراغ بخش بعدی برنامه بروید و اجازه دهید تا ذهنتان بترسد و فکر کند وقت کم است.

3) جلوتر از برنامه هستید: در این حالت هم که یعنی خوب پیش رفتید و حجم مورد انتظار را در زمان کمتری مطالعه کرده اید و سعی کنید به همین منوال پیش بروید.

دقت کنید برنامه ای که ساعت شروع و پایان داشته باشد استرس زا می شود، اما اگر فرضا در برنامه بنویسید که ۱۰۰ دقیقه قصد مطالعه زیست و تست زنی دارید چون ساعت شروع و پایان ندارد باعث استرس نمی شود، بنابراین در برنامه ریزی های خود ساعت شروع و پایان ذکر نکنید، هر جا و هر ساعت که شد شروع کنید و حجم و تایم مشخصی برای هر درس در نظر بگیرید، پس از یک ساعت مطالعه ده دقیقه استراحت کنید، اگر انرژی بیشتری داشتید می توانید ۱.۵ ساعت مطالعه کنید و ده دقیقه استراحت کنید و در پایان روز که انرژی کمتری دارید می توانید هر ۴۰ دقیقه مطالعه ده دقیقه استراحت کنید.

هر چقدر برنامه را فشرده تر و در زمان کمتر پیش ببرید برنده اید، یعنی حجم مشخصی از مطلب و تست را در تایم کمتری با سرعت بیشتری تمام کنید.

نکات مهم و جمع بندی پایانی کنکور

در پایان برای نتیجه گرفتن بهتر حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • دوستان عزیز تند خوانی یا فشرده خوانی را یاد بگیرید
  • حتما تنوع مطالعاتی داشته باشید
  • از تست های آسان شروع کنید بعد تست های نرمال را حل کنید و در آخر به سراغ تست های سخت تر بروید
  • مرور فعال کنکور و تست های پوششی از مطالب خوانده شده قبلی فراموش نشود
  • برنامه کوتاه مدت بریزید بعد از افزایش اعتماد به نفس کم کم مدت برنامه را زیاد کنید

پادکست همایش اول صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد موفقیت کنکوری ها


پادکست همایش دوم صحبت های کامل استاد علیرضا افشار در مورد دانش آموزان سال دوازدهم و کنکوریها


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام استاد وقت بخیر ، یه سوال راجع به کنکور اردیبهشت ، کسی که هدفش فرهنگیانه ، ملاک اون ۶۰ درصد آخر فقط کنکور اردیبهشته واسه فرهنگیان یا نه میتونه کنکور اختصاصی فرهنگیان رو اردیبهشت بده ، تیر هم آزمون سراسری بده ، بعد نمره ملاک ، تراز و رتبه کنکور تیر باشه؟
    نمیدونم منظورم رو متوجه شدین یانه…

    1. گفتن اینجوری نمیشه باید اردیبهشت هم کنکور خودت و هم فرهنگیان بدی

  2. سلام ، وقتتون بخیر
    درسته که میگن هر کس کنکور سراسری داد پزشکی قبول شد، فرهنگیان هم قبول شد
    از ورود به پزشکی محروم میشه و باید بره فرهنگیان؟!

    1. سلام
      اینجوری که شما میگی نیست
      بعد از اعلام اسامی برگزیده مرحله علمی دانشگاه فرهنگیان بهت حق انتخاب میده که در کدوم لاین انتخاب رشته کنی
      فرهنگیان یا رشته های سراسری

  3. سلام وقت بخیر
    برای اینکه احتمال قبولی در دانشگاه فرهنگیان ما بالاتر بره باید بیشتر روی چه چیزی تمرکز کنیم؟
    بنده به شخصه با این همه مصوبه های جدید به مشکل برخوردم

    1. سلام
      روی تخصصی های کنکور خودت و از اواخر بهمن روی چندتا درس حفظی منابع آزمون دانشگاه فرهنگیان

  4. سلام استاد خدا قوت! وقتی دیدم همایش به این مهمی رو که برگزار کردید رایگان تو سایتتون قرار دادید خیلی خوشحال شدم؛ و بجای خواندن متن رفتم دو فایل صوتی همایش رو دانلود کردم و گوش دادم، چون تاثیرش خیلی بیشتر بود و چیزای بیشتری توش گفته شده بود، هر چند که فایل ها زمانش طولانی بود اما شما جوری با انرژی حرف میزدین که ادم خسته نمیشد و دوست داشت همینطور گوش بده، خلاصه که از چند روز پیش گوش دادن رو شروع کردم و تا امروز موفق شدم که تمومش کنم، و کلی نکته ازش برداشت کردم.
    یه سوالی برام پیش اومد در مورد اینکه گفتید برنامه ریزی مون به اینصورت نباشه که ساعت شروع و پایانش رو بذاریم، از یه طرفی اگه مشخص نکنیم که از چه ساعت تا چه ساعتی باشه، دیگه برامون مهم نیست که کی بخونیم و اینطور ممکنه که تا شب لفتش بدیم و اون درسو نخونیم، با این مشکل چطوری برخورد کنیم🤔؟

    1. سلام
      خیلی ممنون
      حجم کار بگو مثلا ۱۳۰ دقیقه و اینکه اولویت چندم هم هست مشخص کن و هر ساعتی بوود برو سراغ اجراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا