مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

استراحت و تفریح مناسب در سال کنکور

در سال کنکور چقدر برای اوقات فراغت و استراحت وقت بذاریم؟

درس سال کنکور فقط باید درس خواند یا می توان به فعالیت غیر درس هم پرداخت؟

برخی از داوطلبان درباره ی اینکه آیا درسال کنکور می بایست فقط به درس خواندن پرداخت و هیچگونه کلاس غیر درسی شرکت نکرد سؤال می پرسند؟

در پاسخ می توان اینطور بیان کرد که اگر کلاس مورد نظر به گونه ایی باشد که فرد بعد از آن بتواند با انگیزه ی بیشتر به درس و مطالعه بپردازد، مانند کلاس های ورزشی ، شرکت در آنها برای داوطلب هیچ منعی نخواهد داشت.

البته اگر همین کلاس های ورزشی در سطح پیشرفته و حرفه ایی برای مسابقات باشد بطوریکه شرکت در آنها داوطلب را مجبور به حضور در اردوهای ورزشی کند به طور کامل با کنکور در تناقض است. حتی حضور در کلاس هایی مانند زبان انگلیسی نیز در هر صورت برای سال کنکور شما می تواند وقت گیر باشد.

البته تمام موارد فوق به معنای این نیست که فرد تمام مدت باید به مطالعه و درس خواندن مشغول باشد و زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص ندهد. در این میان نیز خانواده های محترم می بایست میزان حساسیت خود را به نحوه ی مطالعه ی داوطلبان کم کرده و با شرایطی که کنکور ایجاب می کند از فرزندان خود توقع داشته باشند.

آیا می توان در هر زمان که داوطلب انرژی لازم را برای مطالعه نداشت به استراحت پرداخت؟

با کنکور سراسری می بایست یک رابطه ی کاملاً دوستانه برقرار کرد: این مورد یعنی آنکه داوطلب می تواند در انتهای مطالعه ی حجم هر روز و رسیدن به ساعت مطالعه مناسب حدود 1 الی 2 ساعت را به استراحت پرداخته و تجدید انرژی کند.

اما اگر درسی مطالعه نشود و داوطلب به بهانه های مختلف کل روز را تعطیل کند و مطالعه نداشته باشد کار غلطی است. قبل از مطالعه ی کامل برنامه ی هر روز به خود پاداش و استراحت ندهید بلکه با خود عهد ببندید که در ابتدا درس همان روز را مطالعه کرده و بعد از آن می توانید به عنوان پاداش برای بازه ی کوتاهی استراحت کنید.

توجه: چیزی که برای مطالعه ی کنکور سراسری لازم و مهم است میزان ساعات مطالعه ی بالا نیست بلکه حجم و تراکم بالای مطالب و حل تست و تمرین کنکور بسیار با اهمیت تر است.

نکته: اگر داوطلب در مطالعه ی خود استمرار و تعهد نداشته باشد و نوسان در مطالعه داشته باشد به مرور زمان به بهانه ی شروع از فردا، تمام  روز را به استراحت می پردازد و همین رفتار به مرور زمان به عنوان یک عادت در وی نهادینه می شود.

به استراحت در سال کنکور به عنوان پاداش نگاه کنید

داوطلب باید به این مسأله آگاه باشد که درصورت انجام مطالعه ی خوب و متداوم به خود استراحت پاداش دهد و در غیر اینصورت اینکار را نکند زیرا یک رفتار ناپسند را در خود نهادینه کرده که از بین بردن این ساختار عواقب جبران ناپذیری را برای وی در بر خواهد داشت.

با تغییر تنوع درسی، داشتن استراحت های بین مطالعه در همان محیط مطالعه می تواند باعث رفع کسلی و بی حالی در فرد شود. اما در مجموع 5 دقیقه استراحت به ازای هر 25 دقیقه مطالعه امری معقول خواهد بود.

به خصوص برای دروسی که بصورت پارت بندی شده مطالعه می شوند مانند دروس عمومی اما برای دروس اختصاصی می توان به ازای هر 50 دقیقه مطالعه 10 دقیقه استراحت، و یا به ازای هر 75 دقیقه مطالعه حدود 15 دقیقه استراحت را در نظر گرفت.

نکاتی درباره ی استراحت کردن در سال کنکور

1) اعداد گفته شده برای میزان استراحت یک نمونه و مثال است و برای هر شخص متفاوت و دارای انعطاف است.

2) نمودار انرژی – زمان می گوید که در ساعات ابتدایی روز که انرژی درسطح ماکزیمم خود قرار دارد دروس  به نسبت سنگین تر را جایگزین مطالعه ی مطالب رند و ساده تر کنید.

3) اگر داوطلب ساعت استراحت های مستمر را در برنامه ی درسی خود داشت که در برخی روزها استحقاق آن استراحت را نداشت می بایست آن زمان را از خود دریغ کرده و به مطالعه بپردازد.

4) مطالعه می بایست فشرده باشد و بین دروس به جای استراحت های طولانی تنوع درسی را تغییر داد که در مطلب برنامه ریزی کنکور به طور کامل بررسی کرده ایم.

5) به استراحت ها و وقفه های کوتاه مدت بین مطالعه ی دروس ایرادی وارد نیست.

6) وقت ها و زمان های مرده را می بایست شناسایی کرد و از تمام آن لحظات به نحو بهتری استفاده کرد که برای درک بیشتر توصیه میکنیم گزارش و تحلیل عملکر روزانه درسی را بررسی کنید.

استراحت هر فرد می بایست به میزان صلاحیت در نحوه ی مطالعه ی دروس در هر روز اتفاق بیافتد و والدین نیز به جای ناظم بودن و اجبار به ساعات مطالعه ی زیاد می توانند فقط ناظر بوده و عملکرد آنها را شاهد بوده که در اینصورت یا به داوطلب تذکر داده و یا به مشاور تحصیلی کنکور باز خورد دهند.

مشاوره پیشنهادی : آموزش تقسیم برنامه آزمون در روز

ویدیو توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد استراحت در سال کنکور سراسری

دانلود ویدیو

نوشته های مشابه

25 دیدگاه

  1. سلام استاد خسته نباشید
    مطالبتون بسیار مفید بود واقعا ممنونم💐
    ببخشید یک سوال هم داشتم. ممکنه بفرمایید برای کنکور۱۴۰۱ ریاضی اگر کتاب تست های ۹۵تا۹۷ رو داشته باشیم تعویض کتاب چه دروسی ضروری هست؟ ممنون

  2. سلام استاد خسته نباشید.
    استاد واقعا دیگه نمیدونم چی کار کنم تابستان رو اونطوری که فک میکردم نخوندم واقعا ناامید شدم ناامیدی نابودم کرده افسردگی شدید این 2 , 3 هفته ای رو که درس نخوندم داره نابودم میکنه احساس میکنم استاد دیگه اصلا نمی تونم هیچی قبول بشم.به نظرتون استاد باید چه کار کنم راهکارتون چیه واقعا دارم نابود میشم.

    1. رکوردهات ارتقا بده
      برو سراغ درس هایی که بیشتر دوست داری
      همه چیز درست میشه برات کم کم

  3. سلام استاد …
    من کنکور انسانی 1400 رتبم 3300 شد.
    الان شروع کرم دو باره برای انسانی با روزی 9 ساعت مطالعه و حدود 200 تست در روز و 1 ساعت موضوعی خوندن پیش میرم …
    آیا روش درستی هست …
    ممنون …

  4. سلام استاد وقتتون بخیر
    میخواستم نظرتون رو درباره کلاس های حل تست پیشرفته ماز بدونم.
    به نظر شما این کلاسها برای کسی که مباحث اختصاصی پایه رو جمع بندی کرده و مباحث اختصاصی دوازدهم رو هم کامل پیشخوانی کرده، مناسبه؟

  5. سلام وقت بخیر
    کلاس مشاوره پاییز این سال برگزار می شه ؟
    اگه اره از کی استارت می خوره
    ممنون از توجه‌ شما

  6. سلام.استاد وقتتون بخیر
    اگر میشه بهترین اساتید هر درس رو برای کنکور تجربی بگین ؟؟؟

    1. بهترین وجود نداره . با هر استاد از تاملند و کلاسینو ارتباط برقرار کردید کار کنید
      بخصوص تاملند

  7. سلام استاد وقتتون بخیر🌸
    ببخشید برا امتحانای شهریور چرا میگن باید نمره ی برگت ۱۰ باشه؟
    مگه ۷ نمیشه؟
    من ترم اول هم مستمر هم برگه رو ۲۰ شدم ولی الان شهریور دیگه مستمر نداره، نمره ی برگه باید چند باشه؟

  8. با سلام . ببخشید من امسال پایه دهم هستم . به نظرتون برای کنکور چطوری بخونم ؟ خودم میخوام رتبه زیر ۱۰۰ کشور تجربی باشم. تو آزمون های قلم چی هم ثبت نام کردم و تراز اولین آزمونم هم ۴۳۲۱ شد . ترازم میتونه تا آخر سال دوازدهم بالای ۷۰۰۰ باشه ؟
    و تو این سه سال چه کتاب تست هایی موثره برای کنکور ؟

    1. تشریحی قوی دهم مهمتر از تست هست
      تست هم زدی و ازمون رفتی برای چند فصل حتی خوددت برسونی برنده ای

  9. سلام
    در دوران درس خواندن برای کنکور
    خوندن کتاب های غیر درسی مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
    چون خیلی علاقه به کتابخونی دارم

  10. سلام ببخشید من علاوه بر اینکه به درسام رسیدگی میکنم کلاس ورزش هم میرم و برای اینکه بتونم آرامش داشته باشم و تمرکزم بیشتر شه به کلاس موسیقی هم میرم ؛احتمال قبول شدنم کمه؟

    1. سلام
      موسیقی یا ورزش
      جفتش باهم نه
      فقط حواست باشه که به عنوان پاداش یکروزت باشه

  11. سلام استاد ببخشید میخواستم بدونم منی که دیپلم تجربی دارم و سال اول کنکورم خوب نبود و میخوام دوباره کنکور بدم و با ویدیو های آلاء درس میخونم و با کتاب تست جمعا روزی ۸-۱۰ ساعت میخونم، میتونم یک روز از هفته رو کامل استراحت کنم یا مثلا نصف روزش رو درس بخونم و بقیه رو استراحت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا