مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

نحوه خواندن دفترچه کنکور سراسری + توضیحات کامل

راهنمای کامل دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری

در چند سال اخیر دفترچه های کنکور به صورت PDF ارائه می شود که از پست دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1401 نیز میتوانید به صورت مستقیم دانلود میکنید، البته نسخه چاپی آن نیز برای مناطق محروم منتشر می شود.

چند نکته مهم در خصوص دفترچه های کنکور

در این مطلب سعی کردیم بخش های مهم و چالش برانگیز تر دفترچه را برای داوطلبان تحلیل کنیم

طریقه دریافت کارنامه کنکور سراسری

یکی از مواردی که در دفترچه کنکور به آن اشاره شده روش های دریافت کارنامه کنکور سراسری می باشد که به سه طریق صورت می گیرد:

1. با استفاده از شماره داوطلبی

2. با استفاده از شماره پرونده و اطلاعات شخصی

3. با استفاده از شماره پرونده در صورت فراموشی اطلاعات می توان با استفاده از شماره تلفن، ایمیل و یا از طریق سیستم پاسخ دهی اینترنتی آن اطلاعات را دریافت کنید.

کارنامه خوانی و قوانین  کارنامه در دفترچه انتخاب رشته

صفحه 14: در این صفحه اطلاعاتی در خصوص شیوه کارنامه خوانی و قوانینی در خصوص آن آمده است.

به صفحه ای که کد رشته ها در آن درج شده است توجه کنید. رنگ های رشته ها به این صورت نشان داده شده: روزانه با رنگ مشکی، شبانه یا نوبت دوم با رنگ قرمز، پیام نور با رنگ سبز، استان های محروم با رنگ زرد، فرهنگیان و غیرانتفاعی با رنگ قرمز.

نیم سال اول: معمولا عبارت «نیم سال اول» در دفترچه قید نمی شود چراکه زمان شروع اکثریت دوره های دانشگاه مهر ماه می باشد.

نیم سال دوم: این عبارت نمایانگر آن است که داوطلبان کنکوری که نیم سال دوم قبول شده اند از بهمن ماه به دانشگاه می روند.

نوبت دوم: در نوبت دوم و یا شبانه دانشگاه از پذیرفته شدگان شهریه اندکی می گیرد و امکانات دانشجویان شبانه و روزانه با هم برابر است و تفاوت آنها فقط در پرداخت شهریه است. ظرفیت شبانه یا نوبت دوم مانند مازاد ظرفیت، اندک است.

زمانی که کد رشته درج می شود نام دانشگاه، شهر و رشته با رنگ مخصوص خود در صفحه نمایشگر مشخص می شود تا اولویت شهر و دانشگاه در انتخاب رشته برای داوطلب مشخص شود. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که به اشتباه کد رشته دانشگاه پیام نور شهر A را به جای کد رشته دانشگاه روزانه درج کرده است؛ سازمان سنجش برای جلوگیری از اینگونه اشتباهات این اقدام را انجام داد.

رسید انتخاب رشته (کد 15 رقمی)

صفحه 15: در پایان انتخاب رشته، حتما باید رسید انتخاب رشته که شامل کدی 15 رقمی می باشد را دریافت نمود.

محدودیت ها و محرومیت ها انتخاب رشته و انصراف

برای داوطلبان کنکوری که در رشته های روزانه پذیرفته شده بودند و به دانشگاه نرفته اند و یا بعد از رفتن به دانشگاه سریعا انصراف داده اند محدودیت های در نظر گرفته شده است.

از جمله این محدودیت ها و محرومیت های انتخاب رشته این که است که پذیرفته شدگان سال گذشته دوره های روزانه اعم از رشته های متمرکز یا نیمه متمرکز در آزمون سراسری سال جاری مجاز به ثبت نام و مشارکت نخواهند بود. این محدودیت تنها برای یکسال است.

نیمه متمرکز: به رشته های پزشکی، فرهنگیان، تربیت بدنی و رشته هایی که نیاز به مصاحبه نیمه متمرکز و یا آزمون عملی دارند رشته های نیمه متمرکز گفته می شود.

متمرکز: رشته های متمرکز همان رشته های روزانه های معمولی آمده در آزمون سراسری می باشد.

شرایط پذیرش دانشگاه های روزانه بدون کنکور

 برخی از دانشگاه های روزانه در تعدادی از رشته های روزانه، بدون آزمون داوطلب می پذیرند. ظرفیت این رشته ها بسیار کم است.برای مثال رشته هایی چون زیست گیاه شناسی، شیمی محض، ریاضی کاربردی و… در برخی از دانشگاه های روزانه بدون آزمون است.

محدودیت های که پیشتر برای پذیرفته شدگان سال گذشته رشته های روزانه بیان شد برای پذیرفته شدگان سال گذشته این رشته های بدون آزمون نیز اعمال می شود.

مدارک تحصیلی لازم برای ثبت نام دانشگاه

برای شرکت در دانشگاه داشتن مدرک دیپلم متوسطه نظام جدید یا قدیم، مدرک پیش دانشگاهی، مدرک کاردانی فنی حرفه ای یا کار و دانش الزامی است.

دانشگاه های مجاز برای اتباع خارجی

اتباع: کلیه اتباع غیر ایرانی لزوما می بایست بند مربوط به اتباع را علامت گذاری کنند؛ در غیر این صورت در صورت قبولی در دانشگاه، پذیرش آنها لغو می گردد.

علت آن است که برخی از مناطق جز مناطق ممنوعه می باشد و اسکان و تردد در این مناطق برای اتباع خارجی بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… ممنوع می باشد بنابراین چنانچه اتباع غیر ایرانی در مناطق ممنوعه انتخاب رشته کنند قبولی آنها لغو می شود.

سهمیه مناطق سیل زده و زلزله زده و همچنین مناطق محروم

در صفحات بعدی سهمیه مناطق سیل زده و زلزله زده را مطرح شده است قابل ذکر است که امسال آخرین سالی است که مناطق (کرمانشاه، خراسان شمالی، گلستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و…) شامل سهمیه می شوند.

در خصوص سهمیه مناطق محروم در صفحات بعد اطلاعاتی بیان شده است. داوطلبان کنکوری که در مناطق محروم سکونت دارند حتما باید به این موارد توجه داشته باشند.

ناحیه ها و قطب ها در دفترچه کنکور سراسری

نحوه پذیرش در رشته ها، استانی، ناحیه ای و قطبی می باشد؛ اگر رشته ای جز رشته های پر مخاطب ها باشد؛ نسبت پذیرش در آن رشته 60 به 40 است و چنانچه جز رشته های کم مخاطب ها باشد نسبت پذیرش 80 به 20 است.

برخی از رشته ها مانند فرهنگیان مخصوص داوطلبان همان استان است. البته دانشگاه شهید رجایی تهران برای همه شهرستان ها کدی مجزا اختصاص داده است. یعنی همه داوطلبان کنکوری علاوه بر دانشگاه شهر خودشان می توانند دانشگاه شهید رجایی را هم انتخاب کنند.

رشته های پذیرش کشوری در دفترچه آزمون سراسری

 برخی از رشته ها (مانند دکترا بیوتکنولوژی دانشگاه تهران، مهندسی رباتیک دانشگاه سمنان و…) تنها در یک دانشگاه ارائه می شود و در مابقی دانشگاه ها این رشته ها وجود ندارد.

در اینصورت گفته می شود که پذیرش در این رشته کشوری است. این بدین معنی نیست که مبنای پذیرش در این رشته ها رتبه کشوری و یا رتبه کل انتخاب رشته می باشد بلکه سنجش و پذیرش بر اساس رتبه در زیر گروه و نمره کل در زیر گروه خاص خود صورت می گیرد؛ در واقع رشته های کشوری بومی پذیری ندارد و شانس تمام داوطلبان کنکوری در نقاط مختلف با هم برابر است.

رشته های پرطرفدار تجربی: یکی از مواردی که داوطلبان کنکور باید در نظر بگیرند بررسی و مشخص نمودن رشته های پرطرفدار مانند پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، دامپزشکی و در برخی سال ها پرستاری و شیمی می باشد.

محرومیت های دانشگاه های شهریه ای بعد از انصراف

صفحه 34 و 35: دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند مانند شبانه، مازاد ظرفیت، پردیس خودگردان، پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد هیچگونه محرومیتی ندارند یعنی داوطلب چنانچه در این دانشگاه ها پذیرفته شود اما تمایل به رفتن به این دانشگاه ها را نداشته باشد باز هم سال بعد می تواند در کنکور شرکت و انتخاب رشته کند و حتی اگر دانشجوی این دانشگاه ها باشد هیچ منعی برای شرکت در کنکور و انتخاب دانشگاه های روزانه ندارد.

اما اگر این دانشجو پس از شرکت در کنکور در یکی از رشته های روزانه پذیرفته شود می بایست از دانشگاهی که در آن درحال تحصیل می باشد انصراف داده و در دانشگاه روزانه ثبت نام کند چرا که دانشجویان نمی توانند به طور همزمان در دو دانشگاه تحصیل کنند زیرا هم اکنون استعلامات دانشگاه ها به صورت جامع صورت می گیرد و دانشگاه ها تنها با داشتن کد ملی دانشجو متوجه می شوند که در دانشگاه دیگری تحصیل می کند یا خیر که در صفحه 33 در خصوص آن توضیخات لازم را بیان شده است.

مطلب پیشنهادی: انصراف از دانشگاه روزانه بدون محدودیت

قوانین تغییر رشته و انتقالی در دفترچه کنکور سراسری

ابتدا علایق خود را بشناسید سپس انتخاب رشته نمایید. زیرا بعد از قبولی انتقالی و تغییر رشته دانشگاه کار بسیار دشواری است. از رشته های سطح پایینتر نمی شود به رشته های سطح بالاتر تغییررشته داد. انتقالی تنها از دانشگاه غیرانتفاعی به دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه شبانه به دانشگاه شبانه و…آن هم به ندرت اتفاق می افتد.

کلمه ی پردیس در نام دانشگاه به چه معنا است؟

دانشگاه های پردیس با دانشگاه های پردیس خودگردان تفاوت دارد. دانشگاه های پردیس از نظر کیفیت (استاد، امکانات، مکان دانشگاه و…) با دانشگاهای اصلی فرق دارند؛ درواقع پردیس هر دانشگاه شعبه ای از آن دانشگاه است.

داشتن عنوان پردیس در نام دانشگاه لزوما بدین معنا نیست که آن دانشگاه یک پردیس خودگردان است و یا شعبه ای دیگر از دانشگاه. بلکه گاه نمایانگر دانشکده ای از دانشگاه است برای مثال پردیس منابع طبیعی و کشاورزی دانشگاه تهران در کرج یک پردیس خودگردان نیست و هیچ دانشکده کشاورزی برای دانشگاه تهران در شهر تهران وجود ندارد.

مثالی برای دانشگاه پردیس بدون شهریه: رشته فرهنگیان دانشگاه پردیس حضرت رقیه (س) را در نظر بگیرید. این دانشگاه با اینکه نام پردیس در آن آمده اما دانشجویان آن شهریه ای پرداخت نمی کنند در واقع کلمه پردیس یعنی شعبه ای از دانشگاه اصلی است.

تفاوت دانشگاه های پردیس و مازاد ظرفیت

تفاوت رشته های مازاد ظرفیت با پردیس در محل تحصیل است. دانشگاه پردیس ممکن است در مکان دیگری از شهر باشد اما داوطلبانی که در رشته های مازاد ظرفیت  قبول شده اند با داوطلبان روزانه در کلاس های مشترکی شرکت می کنند.

رشته های دارای تعهد به خدمت در دفترچه کنکور سراسری

صفحه 43: در این صفحه در خصوص رشته های تحصیلی مخصوص استان، بوم پذیری ، دارای تعهد خدمت صحبت می شود. برخی از دانشگاه ها در ابتدا از دانشجویان تعهد خدمت می گیرند این بدین معنی است که دانشجویان پس از اتمام تحصیل و گرفتن مدرک باید در همان شهر محل تحصیل خدمت کنند.

این تعهدات معمولا سه برابر زمان دوره تحصیل خود به عبارتی (15 الی 20) سال می باشد. دانشجویان تا زمانی که نیمی از تعهد خود را اجرا نکنند حق ادامه تحصیل ندارند. تعدادی از دانشگاه ها حتی محل خدمت پس از تحصیل را نیز مشخص نموده اند. برای مثال دانشجوی رشته دندانپزشکی اراک پس از فراغت تحصیل موظف است در شهرستان فراهان خدمت کند.

زیرگروه ها در دفترچه آزمون سراسری

در انتهای صفحه 43 به زیر گروه ها توجه کنید. برای مثال در رشته تجربی درس ریاضی در زیر گروه 1 دارای ضریب 2، در زیر گروه 2 دارای ضریب 3، در زیرگروه 4 دارای ضریب 4 می باشد.

گزینش ناحیه ای و قطبی در کنکور

صفحه 44: در این صفحه رشته های تحصیلی، گروه های آزمایشی، مقطع، رشته، شماره زیر گروه و نوع گزینش بیان شده است. برای مثال پزشکی ناحیه ای، دکترای عمومی، دامپزشکی قطبی و…

دو مدل رشته های استانی داریم: 1. ویژه استانی یا مخصوص استانی 2. استانی

رشته هایی که متداول تر هستند ناحیه ای است، رشته هایی که کمتر هستند استانی و رشته های خاص کشوری هستند.

تعداد رشته های تجربی در صورت محاسبه بر اساس عنوان حدود 100 رشته می باشد. چنانچه دوره های کاردانی نیز در نظر گرفته شوند حدود 147 رشته است. بیشتر رشته های کاردانی استانی هستند.

در کنار برخی رشته ها علامت هایی وجود دارد. این رشته ها به گونه ای است که در برخی متقاضی زن و در برخی متقاضی مرد آن ها بیشتر است. به همین علت ظرفیت این رشته ها را به این طریق تقسیم بندی کرده اند: 30% زن، 30% مرد، 40% زن و پسر (بستگی به رتبه آنها دارد) با این تقسیم بندی حق کسی پایمال نمی شود.

گاهی داوطلبان کنکور سوال می کنند که آیا امسال وضعیت بدتر می شود یا بهتر جواب این سوال بستگی به جدول صفحه 46 دارد که با 3 رنگ قرمز، سفید و سبز نشان داده شده است.

شرایط خوابگاه ها در دفترچه کنکور سراسری

صفحه 48: در صفحه 48 بندی تحت عنوان توضیحات آمده است که در آن درباره شرایط خوابگاه ها توضیحاتی ذکر شده که معمولا بدین صورت است: « اولویت با زنان، استان های غیر همجوار، رتبه ها و…». برای مثال در دانشگاه بوعلی همدان اولویت واگذاری خوابگاه ها بر اساس رتبه  برتر در هر رشته می باشد. دانشگاه هایی که فاقد خوابگاه می باشند نیز در این قسمت مشخص شده اند.

شرایط رشته ی فرهنگیان در دفترچه کنکور سراسری

صفحه 102: در این صفحه در خصوص رشته فرهنگیان توضیحات لازم ارائه شده است. در کنار برخی از رشته ها عبارت «ویژه داوطلب آزاد» ذکر شده که نشانگر آن است که داوطلبان کنکوری متقاضی این رشته ها نباید دارای مدرک کاردانی فرهنگیان و یا از شاغلین این حوزه باشند.

برا دسترسی به ساعت ها فایل صوتی و ویدیوی اختصاصی در مورد انتخاب رشته میتوانید در طرح آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت نام کنید.



نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام آیا میشه که پزشکی تعهدی رو انتخاب کرده و درصورت آوردن انصراف بدیم یعنی از کنکور سال بعد محروم نمیشیم؟ممنون

  2. سلام ايا براي انتخاب رشته اون قسمت بدون ازمون كه مثلا نوشته علوم انساني يعني فقط كسايي كه علوم انساني خوندن ميتونن انتخاب كنن يا بچه ها بقيه رشته ها هم ميتونن؟؟

  3. سلام وقت بخیر
    آیا میشه هم زمان با دانشجو دانشگاه سراسری(شهریه پرداز) بودن در کنکور شرکت کرد یا نه باید انصراف داد؟

  4. سلام آقای افشار
    اگر من امسال دانشگاه دولتی یا پردیس برم میتونم بدون انصراف سال بعد کنکور بدم و دانشگاه دولتی برم؟
    شنیدم امسال این طرح شدنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا