مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهمقالاتویدیو

معدل کتبی و تاثیر مثبت معدل در کارنامه ی کنکور

تاثیر معدل در کنکور

معدل کتبی ، تاثیر مثبت معدل واستان بومی در کارنامه ی کنکور

در ادامه ی ویدیو قبلی تحلیل ، ارزیابی و خواندن صحیح کارنامه و بررسی انواع سهمیه در کارنامه ی کنکور در این پست به بررسی معدل کتبی ، تاثیر مثبت معدل و استان ، ناحیه و قطب بومی می پردازیم.

معدل کتبی در کارنامه ی کنکور سراسری

منظور از معدل کتبی در کارنامه ی داوطلبان نظام قدیم امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان و برای داوطلبان نظام جدید امتحانات نهایی سال دوازدهم است.

حتما صحت معدل خود را چک کنید مخصوصا اگر با نمرات نهایی خود اعتراض کرده اید و تغییری حاصل شده.در صورت مغایرت با نمره ای که در کارنامه درج شده به آموزش و پروش مراجعه کنید سنجش نقشی در تغییر معدل کتبی ندارد.

تاثیر مثبت معدل در کنکور

از آنجایی که در کنکور سراسری 98 تاثیر معدل مثبت بود با این وجود ممکن است برای داوطلبانی که نمرات خوبی داشته اند سوال پیش بیاید که چرا با وجود نمرات بالا و حتی 20 در امتحانات نهایی در کارنامه با عبارت فاقد تاثیر مثبت مواجه می شویم.

برای مثال فرض کنید در کشور 700 نفر معدل کتبی 20 کسب کرده اند و در درس شیمی شما نیز 20 گرفته اید آیا در سهمیه ی منطقه ی شما شخصی وجود ندارد که در این درس 20 گرفته باشد و همچنین رتبه ی بهتری از شما کسب کرده باشد؟

قطعا تعداد زیادی با این شرایط وجود دارند پس برای رتبه های خوب تقریبا تاثیر مثبتی لحاظ نمی گردد زیرا در صورت تاثیر دادن معدل با افزایش رتبه رو به رو می شوید.

استان بومی ، ناحیه بومی ، قطب بومی

این مساله برای انتخاب رشته ی شما اهمیت زیادی دارد.برای این قسمت اگر استان بومی شما درست درج شده قطعا ناحیه و قطب نیز درست است.

استان بومی چگونه تعیین می شود؟

استان بومی نیز مانند سهمیه مناطق به استانی مربوط است که شما سه سال اخر در آن تحصیل کردید.اما یک تفاوت با سهمیه ی مناطق دارد اگر شما استان محل تحصیل خود را تغییر دهید استان بومی شما همان استان محل تولد شما می شود.

دانشگاه ها میل دارند از ناحیه ی بومی خود دانشجو جذب کنند به دو دلیل:

دلیل اول : دانشجو هایی که از خارج ناحیه ی بومی دانشگاه جذب می شوند هزینه های مضاعفی مانند خوابگاه و سلف دارند.

دلیل دوم : مسیر رفت و آمد طولانی ، تفاوت فرهنگی و دوری از خانواده ممکن است بر کیفیت تحصیل دانشجو تاثیر بگذارد.

برای اطلاعات  بیشتر در مورد تقسیم بندی های بومی و تاثیر آن در قبولی کنکور به مطلب گزینش کشوری یا ناحیه ای یعنی چه؟ مراجعه کنید.

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد اطلاعات موجود در کارنامه ی کنکور سراسری

دانلود نسخه ی کم حجم

انتخاب رشته کنکور 98 استاد افشار

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام به هنگام ثبت نام کنکورسراسری ۱۴۰۰ فیلد معدل کتبی که اجباری بود رو ۱۸ پر کردم دیپلم رو در شهریور با معدل ۱۷/۵۷ قبول شدم و دانشگاه فرهنگیان قبول شدم تاثیر سوابق تحصیلی هم در کارنامه فاقد تاثیر مثبت زده آیا با توجه به اختلاف نمره اعلام شده به هنگام ثبت نام ۱۸ و نمره واقعی ۱۷/۵۷ به هنگام ثبت نام با مشکل مواجه نمی شم

    1. سلام
      مشکلی نخواهید داشت
      این نمرات تو سیستم ثبت شده و تایپ غلطش اشکال نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا