مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشته

داوطلبان تا اعلام نتایج کنکور سراسری چه کار کنند؟

اقدامات لازم قبل از انتخاب رشته کنکور سراسری

هر سال با اعلام نتیج کنکور سراسری و دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ، داوطلبان کنکوری دچار درگیر های ذهنی فراوانی می شوند.

به طور مثال:

برخی از داوطلبان دودل می مانند که آیا انتخاب رشته نمایند یا نه ؟ پشت کنکور بمانیم یا به دانشگاه برویم؟

برخی دیگر از داوطلبان در شوک رتبه ای که آورده اند می مانند.

داوطلبانی دچار این فکر می شوند که درصد هایشان اشتباه شده است و وارد بحث اعتراض به سنجش می شوند.عده ی دیگری از داوطلبان از افراد که توانایی لازم و یا اطلاعات کافی در باب بحث انتخاب رشته ندارند ، کمک می گیرند.

همه ی این دلایل باعث می شود که داوطلبان در پروسه ی بسیار کوتاه 10 روزه ی انتخاب رشته دانشگاه های آزاد و سراسری ، انتخاب مناسبی نکنند و یا قبولی مناسب و مورد نظر برایشان حاصل نگردد که در نتیجه ی این ها گاهی دانشجویان درصدد انصراف از دانشگاه یا انتقالی و کنکور مجدد قرار می گیرند.

رشته هایی با بازار کار مناسب برای داوطلبان

همه ی داوطلبان کنکوری این سوال را از بنده می پرسند که کدام رشته بازار کار مناسب و خوبی دارد در جواب باید بگویم که اگر فقط چند رشته ی محدود بازار کار مناسبی داشتند و من یا سایر مشاوران این دسته از رشته ها را به داوطلبان معرفی می کردیم به طور قطع تا الان این رشته ها شامل رشته هایی با بدترین بازار کار می شدند.

من مشاور باید با توجه به تیپ شخصیتی هر داوطلب و البته با توجه به کارنامه ی او که دست من را باز و یا بسته نگه می دارد ، تلاش کنم لیست اولیه از انتخابات مناسب را آماده نمایم و سپس با کمک پردازش و بحث درباره ی آن لیست با داوطلب ، به نقطه ی آخر و لیست نهایی برسیم تا بهترین انتخاب رشته با توجه به رتبه و شخصیت داوطلب حاصل شود.

اشتباهات داوطلبان هنگام تحقیق درباره ی رشته های مختلف

اشتباه اول) تحقیق راجب یک یا دو رشته اصلی

برخی از داوطلبان در بازه ی زمانی بسیار کوتاه انتخاب رشته ، تنها در مورد یک یا دو رشته اطلاعات کمی به دست می آروند و یا از افراد دیگری می شنوند که این افراد ممکن است موافق یا مخالف آن رشته باشند و در کل از یک زاویه ی دید به رشته مذکور نگاه می کنند که ممکن است داوطلب در همان نقطه عاشق و یا متنفر از رشته خاصی شود ؛ که به طور قطع این دسته از اطلاعات ، کامل نیستند.

نکته : توصیه ی بنده به داوطلبان عزیز (کنکور 99) این است که حتما از همین الان که در آرامش اواخر تابستان هستید ، یعنی قبل از مشاهده ی اطلاعات کارنامه کنکور خود ، اطلاعات اولیه و تحقیقات مناسب را انجام دهید تا بتوانید انتخاب رشته ی مناسبی را انجام دهید.

اشتباه دوم) انتخاب رشته بیش از حد خوشبینانه

گاهی برخی از داوطلبان به طور مثال داوطلبانی در رشته ی تجربی فکر می کنند که می توانند با رتبه ی 8000 ، دندان پزشکی قبول شوند و چنان آن را باور دارند که دیگر برای رشته ی دوم برنامه ریزی نمی کنند با اینکه رشته های پرطرفدار تجربی دریگری نیز وجود دارد.

توصیه ی دیگر بنده آن است که داوطلبان حداقل به سایت هایی مانند قلم چی ، گاج و …. رجوع نمایند و طیف های قبولی سال های قبل را چک کنند تا بتوانند با توجه به رتبه ی به دست آورده ی خود به طور تقریبی رشته ها و دانشگاه هایی که می توانند انتخاب کنند را پیدا کنند. به طور مثال داوطلب رشته ی ریاضی که رتبه ی 20000 را آورده است چه شانسی برای قبولی دارد .( به صورت تقریبی یعنی داوطلبان با رتبه ها 18000 تا 22000 می توانند شانس مشترک با رتبه ی 20000 سال قبل داشته باشند.)

نکته : داوطلبان کنکوری بهتر است قبل از آمدن کارنامه کنکورشان ، دفترچه آزمون سراسری را بخوانند و با قوانین و مقرراتی که در دفترچه نیز آمده است آشنا شوند و هم چنین تعدادی از تست های تیپ شخصیتی را انجام دهند تا رشته ی مناسب با شخصیت و علاقه ی خودشان را پیدا کنند.

اشتباه سوم) عدم توجه به قوانین و مقررات انتخاب رشته

 از مسائل مهم دیگری که قابل ذکر است قوانین و مقررات در انتخاب رشته می باشد. به طور مثال بنده شاگردی داشتم که در انتخاب رشته شخصی علیرضا افشار شرکت کرده بود و در منطقه بندر انزلی ساکن بود و در نظر داشت برای انتخاب رشته ، تنها دانشگاه های اردبیل و یا قزوین را انتخاب کند… در صورتی که داوطلبانی که ساکن بندر انزلی می باشند شانس قبولی بیشتری در دانشگاه های استان گیلان ، مازندران و یا گلستان نسبت به استان های همسایه ی خود مثل قزوین یا اردبیل دارند.

در این شرایط برخی از داوطلبان به نظر بنده به عنوان مشاور اعتماد می کنند و یا برخی دیگر که پس زمینه ی مناسبی دارند به این نتیجه می رسند که این قوانین و مقررات را رعایت نمایند. اما متاسفانه داوطلبانی نیز وجود دارند که این مقررارت را رعایت نمی کنند و مثلا می گویند که مسیر دور است . در صورتی که شانس قبولی در رشته ی دلخواه خود را ممکن است از دست بدهند و یا داوطلب دیگری نیز که رتبه پایین تری نسبت به او آورده است ، همان رشته را در همان دانشگاه قبول شود.

نکته بسیار مهم : شما داوطلبان کنکوری باید به قدری تحقیق مناسب انجام دهید که در زمان انتخاب رشته ، اکثر بحث ها برایتان آشنا باشد تا در نتیجه هم انتخاب رشته ی مناسبی داشته باشید و هم گول عده ای از افراد حیله گر و سودجو که شما را به سمت انتخاب رشته الکی سوق می دهند را نخورید برای استفاده ی تمامی افراد طرح آموزش انتخاب رشته کنکور را طراحی کردیم تا با قیمتی ناچیز از قوانین مطلع شوید.

وعده ای الکی و دروغین کلاهبرداران

به طور مثال بسیاری از سایت ها برای بازدید بیشتر و یا مشاورین برای جذب داوطلبان ، کارنامه ی ساختگی درست می کنند و وعده این را می دهند که با تکنیک هایی که معرفی می کنند می توانید رشته یا دانشگاه خاصی را قبول شوید که همه ی این ها تبلیغات الکی می باشد. حتی برخی از داوطلبان وارد حاشیه می شوند و صندلی در دانشگاه خاصی نیز میخرند.

نتیجه گیری پایانی اقدامات قبل از انتخاب رشته کنکور

داوطلبان کنکوری عزیز ، هر چه سریع تر وارد فرایند انتخاب رشته شوید و اطلاعات مناسب را قبل از پروسه زمان بسیار کوتاه انتخاب رشته به دست آروید تا در هنگام انتخاب رشته با بحث های مربوط به آن کاملا آشنا باشید و بتوانند انتخاب مناسبی را انجام دهید.

این نکته قابل ذکر است که حدود 3/1 از دانشجویان کشور از رشته ، دانشگاه ، شهر خود و یا هر سه ی آنان ناراضی می باشند و مدعی هستند که اگر کسی آنان را درست راهنمایی می کرد می توانستند رشته بهتری و یا رشته ای مناسب با تیپ شخصیتی خود را قبول شوند.

پیشنهاد ویژه : آموزش گام به گام انتخاب رشته کنکور سراسری

فایل صوتی استاد علیرضا افشار در مورد اقدامات لازم قبل انتخاب رشته کنکور سراسری

دانلود فایل صوتی

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. سلام استاد. ما که میخوایم سال سوم کنکور بدیم همش استرس داریم که نکنه قبل از اومدن نتایج سوابق تحصیلی به خدمت اعزام بشیم. آخه تاریخ اعزام ما خورده سوم آبان ماه. بنظرتون تا اون موفق نتایج نهایی پیام نور میاد یا اینکه ما باید یکی دو ماه بریم سربازی؟ آخه اینجوری از درس دور میشیم…

    1. سوم آبان هم فرضا بری خدمت چون طبق قانون در هنگام ثبت نام کنکور مشمول به خدمت نبودی پس مشکلی نیست و خدمت شما توقف خواهد خورد درجا
      نگران نباش

  2. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب افشار عزیز و گرانقدر
    بنده 31 ساله هستم و فوق لیسانس برق دارم و مشغول به کار و متاهل و صاحب فرزند
    ولی از شرایطم راضی نیستم و قصد شرکت مجدد در کنکور را دارم.
    ولی خانواده و دوستان مدام به من میگویند که کارم اشتباه است و دیگر دیر شده و تو نهایتا در 43 سالگی یک پزشک متخصص میشوی
    خواستم نظر شما را بدانم.
    شما کسی را با شرایط بنده داشته اید که پزشک موفقی شده باشد و یا اکنون دانشجو است و از شرایطش راضی است??
    من به پزشکی علاقه مندم و با درس خواندن کنار کار کردن و پرداختن به خانواده مشکلی ندارم.
    پیشاپیش از پاسخگویی شما سپاسگزارم

    1. سلام آفرین به اراده شما
      بنظر من مهم نیست کی پزشک میشید مهمتر اینه آیا اگگر یکسال وقت بذاری اصلا میشید یا خیر ؟
      کنکور اصول سفت و سختی داره و اهتمام به خوب خواندن و … نقش اساسی بازی میکنه که اغلب شاغلین و متاهلین انفقدر جدی نمی توانند کار کنند

      آیا کنکوریهای قدیمی سالا میتوانند پزشکی قبول شوند ؟

  3. سلام
    استاد خسته نباشید
    من میانگین درصدایی که 99 با کلید سنجش گرفتم 8درصد شد و 5بار کنکور دادم. 99کنکور نظام جدید دادم. به نظر شما من امسال برم يه رشته ای با سوابق حتی. اصلا با این میانگین سراسری رشته ای میارم؟ اما هدفم پزشکیه یا داروسازی. ميشه از امروز متعهد بشم چون هفته آخر عالی خوندم 12ساعت مفید و امسال بیارم یا فایده ای نداره؟پارسال 2هزار 5درصد شدم

    نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام
      سوابق تحصیلی اصلا ربطی به رتبه شما ندارند و صرفا با معدل نهایی است
      بنظرم تا موقع انتخاب رشته شروع جدی کن و برای کنکور ۱۴۰۰ بخوان تا ببین اصلا حوصله اش داری یا نه

  4. سلام من تو قسمت پایین دفترچه امضا برم اما آدرس رو ننوشتم
    فکرم درگیر شده در روز کنکور ها الان

  5. سلام مجدد خدمت شما
    بنده همان 31 ساله ای هستم که قصد شرکت در کنکور را داشت
    ممنونم از پاسخگوییتان
    بله جناب افشار کاملا متوجه منظور شما هستم
    بنده از عید 99 شروع کردم به مطالعه ی کتب نظام جدید و تعدادی کتاب تست هم خریداری کردم.
    الان که ازمون های قلمچی سال گذشته را حل میکنم (متناسب با دروسی که مطالعه کرده ام) درصد هایم به طور میانگین بین 40 تا 50 هست البته بجز دروس ریاضی و فیریک و انگلیسی که درصدهایم میانگین بالای 70 است. نمیدانم درصدهای خوبی هست یانه!!!
    به نظر شما همینطور پیش بروم با استمرار و پشتکار میتوانم به پزشکی برسم??
    و اینکه شما فردی با شرایط بنده داشته اید که موفق به قبولی پزشکی شده باشد?
    با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید.

    1. سلام
      تست زیاد و آزمون را فراموش نکن
      بهارین کار اینه که متعهد به اجرای تک تک برنامه های آزمون باشی و درصد بالا بدست بیاری

  6. با سلام خدمت استاد افشار عزیز.
    استاد من فارغ التحصیل 97 هستم. پارسال دانشگاه پیام نور مقطع لیسانس ثبت نام کردم و 2 ترم مرخصی گرفتم. چندروز پیش انصرافمو دادم و منتظر نتایج کنکور ریاضی برای انتخاب رشته هستم. میخواستم بدونم که با قبولی در مقطع لیسانس مهندسی مکانیک در دانشگاه روزانه بری من معافیت تحصیلی مجدد برای مقطع لیسانس صادر میشه؟

    1. سلام ، بله
      سقف سنوات برای شما هنوز به اندازه یک کارشناسی باقی مانده

  7. سلام استاد من 22سالمه از 95تا 99کنكور دادم، دبیرستان مدرسه نمونه بودم اما رتبه های این چند سال اصلا خوب نشد و 99نظام جدید دادم و ترازم 5600ورتبه 5درصدم 2هزار ومنطقه 2شدم 78000. نمیدونم چکار کنم بخدا. با این رتبه انتخاب رشته کنم چی میارم؟ معدل کتبی دیپلمم 16/5 با سوابق بهتره انتخاب رشته کنم؟اما اصلا از خودم راضی نیستم از تلاشم اما خانواده هزینه زیادی کردن در حد خودشون یک کارمند
    نمیدونم اگه بمونم امیدی هست یا بازهم رتبه بد تکرار ميشه
    هم شرایط مقصره اما من ميگم باشه مقصر همه چی منممنم
    توانایی تصمیم ندارم دیگر
    نمیدونم چطور باید دور باطل زندگیم رو حذف کنم
    لطفاکمکم کنید:(((

    1. سلام ده سال هم پشت کنکور بمونید بدون تغییر در عملکرد اتفاق خاصی نمیوفته
      احتمال رشته ی تاپ که نیست اما رشته های دیگه و رشته های دانشگاه آزاد و پیام نور میتونید انتخاب رشته کنید و در طول دوران تحصیل مهرات آموزی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا