مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

پشت کنکور 1403 ماندن یا رفتن به دانشگاه؟

آیا پشت کنکور بمانم موفق می‌شوم؟

همه چیز در مورد پشت کنکور ماندن

سوال اصلی که در این مقاله به آن پرداخته شده است این است : پشت کنکور ماندن خوب است یا بد؟ شما با آن موافق هستید یا خیر؟

کنکور پر حاشیه ۱۴۰۲ با اون سوالات درس ریاضی سنگیـــــــــــن خیلی ها رو ترسوند و واقعا الان دیگه تو ذهن خیلی ها این سوال مطرح شده که واقعا برای قبولی ۳ رشته اصلی (پزشکی،دندانپزشکی،داروسازی) باید چیکار کرد و چجوری خواند ؟؟؟ !!!!

به طور قطع همه ی شما داوطلبان با این تبلیغات که پشت کنکور بمانید خوب است و یا نمانید بد است مواجه شده اید.حتی بعضی از مؤسسه های آموزشی نیز برای تبلیغات خودشان ، از پشت کنکور ماندن حمایت می کنند و مثلا می گویند با شرکت در کلاس ها و برنامه های ما و انتخاب منابعی که ما معرفی می کنیم ؛ امسال موفق خواهید شد.

تجربه سال ها مشاوره در مورد پشت کنکور ماندن

بنده طبق تجربه در تمام این سال ها ، متوجه شده ام که مشکل خیلی از داوطلبان با کنکور مضاعف نیز هم چنان حل نشده است! حتی برای برخی از داوطلب ها علاوه بر این که تغییری مثبت ایجاد نکرده ، بلکه رتبه آنان در سال دوم نیز بدتر شده است!

البته شاید حتی پیشرفت کمی صورت گرفته باشد اما کاملا بی فایده…به طور مثال رتبه ی داوطلبی از 25000 به 20000 رسیده است که در طیف انتخاب رشته ی او تغییری ایجاد نشده است.بنده نمی توانم دقیقا بگویم که پشت کنکور ماندن خوب است و یا بد! اما می توانم آن را برای داوطلبان با انگیزه های مختلف دسته بندی و تحلیل کنم.

دسته بندی داوطلبانی که تصمیم می گیرند پشت کنکور بمانند:

داوطلبانی که تسلیم شده اند

داوطلبانی که قبل از رسیدن تاریخ برگزاری کنکور تسلیم کنکور شده اند و دیگر تلاش نکردند و برای راه فرار خودشان تصمیم می گیرند در کنکور سال آینده به هدف مورد نظرشان برسند.در واقع این گونه از داوطلبان در کنکور ، قبل از شکست ،تسلیم می شوند.

داوطلبانی که تلاش کرده اند و به هدف خود نرسیده اند

برخی از داوطلبان دیگر بخاطر آرزوها و آینده ی ایده آل فکر خودشان که می دانند تنها با دانشگاه یا رشته ی خوب محقق می شود ، تصمیم می گیرند پشت کنکور بمانند.

تحلیل پشت کنکور ماندن برای داوطلبان گروه اول و دوم

پشت کنکوری های بهانه جو

بنده با پشت کنکور ماندن داوطلبان گروه اول و داوطلبانی که قبل از شکست تسلیم شده اند مخالف می باشم.بگذارید با یک تست روانشناسی دلیل مخالفت خود را بیان کنم…تستی در مبحث علم روانشناسی وجود دارد که می گوید شخصیت موفق با خود می گوید برای آن که بتوانم به نقطه ، هدف و غایت آخر خود برسم باید از همین الان روی خودم کار کنم ، الگو های رفتاری مناسب برای رسیدن به آن اهداف مشخص کنم و انرژی بگذارم تا به آن آدمی که ملاک موفقیت دارد تبدیل بشوم. پس شخصیت موفق یعنی همین!که ذهنیت در آن بسیار مهم است.

در نتیجه داوطلبی که بخواهد موفق شود هرگز زود تسلیم نخواهد شد و شکست را قبول نخواهد کرد.داوطلب موفق می داند که مسیر دقیقا چی است؟و می داند سال دیگر نیز باز باید از همین نقطه ی که در حال حاضر در آن قرار دارد شروع کند…داوطلبان گروه اول صرفا برای این که زمان بیشتری به دست بیاورند تصمیم می گیرند که پشت کنکور بمانند.

نکته: داوطلبان گروه اول با پشت کنکور ماندن ، می خواهند خودشان را قانع کنند که اگر امسال نمی خوانم و تلاش نمی کنم ؛ در عوض سال دیگر تلاش خواهم کرد و به هدف مورد نظر خود و یا دانشگاه مورد علاقم خواهم رسید…این گونه داوطلبان حرف هایشان قشنگ است و گاهی با مطالب انگیزشی کنکور به طور موقتی انرژی میگیرند اما در عمل کاری نمی کنند و عملگرا نیستند.

پشت کنکوری های عملگرا

داوطلبان گروه دوم در صورتی که عملگرا هستند و امسال (سال کنکور در حال حاضر) تا لحظه ی آخر تسلیم نشده اند و اما به دلایلی به رتبه ی مورد نظر خود نرسیده اند؛ شرایط پشت کنکور ماندن آن ها می تواند متفاوت و بهتر از گروه اول باشد.

حتی امسال (سال ۱۴۰۲) که کنکور به دلیل شیوع بیماری کرونا یک ماه و نیم عقب افتاد برخی داوطلبان از این زمان اضافه استفاده کردند اما برخی دیگر نیز با وجود این زمان هم چنان تلاش نکردند.

کسانی که برای رهایی از فشار به دانشگاه می روند

داوطلبان دیگری نیز هستند که برای رهایی از فشار کنکور به دانشگاهی که قبول شده اند ورود می کنند.بنده حتی با این داوطلبان موافق تر از داوطلبانی هستم که فشار کنکور را تحمل کرده ولی به امید واهی مانده و تلاش نمی کنند.

برای مثال حدود ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تجربی شرکت می کند همه ی آن ها در رشته های پزشکی و دندان پزشکی نمی توانند قبول شوند. اگرچه قبولی در رشته های پرطرفدار تجربی با ارزش است اما این را نیز باید بدانید که همه ی افراد قرار نیست تنها با رتبه ی کنکور خود به شخصیت موفق تبدیل بشوند برخی دیگر نیز می توانند در دانشگاه و یا در جنبه های دیگر موفقیت خود را نشان دهند.

هر چند که بنده با پشت کنکور ماندن چندان موفق نیستم اما  پشت کنکور ماندن و کنکور دوم ، مزایایی نیز دارد.

برخی از مزایای پشت کنکور ماندن

به طور کلی سال دوم برای خواندن کنکور ،  نیاز به امکانات و هزینه ی کمتری نسبت به سال اول است زیرا نیاز به خرید مجدد منابع کنکور نیست.داوطلب دارای آرامش و تجربه ی بیشتری است و هم چنین پیش زمینه ی درسی و زمان بندی درست تر دارد. به طور کلی می توان گفت که داوطلب در سال دوم کنکور ، قلق کار دستش آمده است.

هم چنین داوطلب دیگر مدرسه و کار تشریحی نیز ندارد و به طور کلی نرفتن به مدرسه باعث وقت بیشتر داشتن می شود.بنده خودم شاگردی داشتم که در سال دوم کنکور خود توانست رتبه سه رقمی بیاورد اما این را نیز باید بدانید که او در دی ماه تمام درس های خود را خوانده بود و زمان را تلف نکرده بوده است .هم چنین برخی از داوطلبان از حمایت خانواده نیز در سال دوم برخوردارند (برخی خیر که البته بستگی به داوطلب نیز دارد اگر او مانند سال قبل رفتار کند و تلاش کافی نکند باید به خانواده ی خود حق بدهد که نخواهند او را دیگر حمایت کنند.)

نتیجه گیری پایانی پشت کنکور ماندن

داوطلبانی که می خواهند پشت کنکور بمانند باید حتما انگیزه ی آن ها فرار از کنکور امسال و تلاش نباشد و بدانند که حتما در سال آینده تلاش کافی خواهند کرد.

قبل از تصمیم خود را تست کنید

پیشنهاد بنده به این دسته از داوطلبان این است که خود را تست کنند.به طور مثال تا زمان انتخاب رشته یعنی از ۱۵ مرداد امسال(سال 1401) تا اواسط مرداد که زمان انتخاب رشته است حدود 4 هفته فرصت دارید؛ در این ۵ هفته اگر توانستید تغییری کنید و با انگیزه تلاش کنید و همه متوجه ی تلاش و تغییر شما شدند؛ در نتیجه می توانید سال دیگر نیز پشت کنکور بمانید اگر نتوانستید پس خیر نمانید.

دو شاگرد با دو سرنوشت متفاوت: اگر شخصیت موفق شکل بگیرد و در درون داوطلب باشد ؛ دیگر فرقی ندارد که کجا باشد. در هر جایی جواب مورد نظر خود را می گیرد و به موفقیت می رسد.اما اگر شخصیت موفق درون داوطلب نباشد در هر جایی که باشد به موفقیت نخواهد رسید.

برای مثال یکی از شاگردان بنده که در شرایط دشواری است و پدر معلول نیز دارد که باید از ایشان مراقب نیز نماید اما تلاش خود را به صورت عالی انجام می دهد و به موفقیت خواهد رسید؛ در مقابل شاگردی داشته ام که 3 سال پشت کنکور مانده بود و همه ی شرایط نیز مطابق میل او بوده است و حتی از سهمیه ی دانشگاه نیز استفاده کرد… اما باز هم تلاش کافی نکرد و به رتبه ی دلخواه خود نرسید.

در نتیجه کلام آخر بنده این است: داوطلب عزیز، همه موارد به خود شما و تلاش و اراده ی خودتان بستگی دارد.

مشاوره تحصیلی پیشنهادی : مقابله با بی انگیزگی

ویدیو صحبت های استاد علیرضا افشار در مورد پشت کنکور ماندن یا رفتن

دانلود ویدیو آموزشی

نوشته های مشابه

151 دیدگاه

  1. سلام چرا در مورد کنکور تجربی هیچی نمیگید؟😔 به نظرتون تخمین رتبه با کدوم سال بسنجیم؟ ( ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷) ممنون

    1. با ۹۷ تخمین بزنید
      برای دروس تخصصی هر کدام ۵ درصد و شیمی ۱۰ درصد اضافه کنید
      عمومی هم فقط ادبیات ۱۰ درصد

    2. سلام مطالب تون آموزنده ست آقای افشار
      منم کنکوری سال1400هستم رشتمم انسانیه ولی چون امسال خوب نخوندم ومدرسه مجازی هم بود می خوام بمونم پشت کنکور

      1. از الان به پشت کنکور فگر نکن
        سال ۱۴۰۰ میتونه برات عالی پیش بره اگر همه توان خودت بذاری

  2. سلام استاد خسته نباشید. یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدین. من دیپلم تجربی نظام جدید دارم . میخوام برای سال ۱۴۰۰ کنکور ریاضی شرکت کنم.
    میدونم که فقط در یک رشته اصلی میشه کنکور داد. یعنی یا فقط تجربی یا فقط ریاضی یا فقط انسانی
    سوالم اینه که اگه کسی تو رشته تجربی در نظام جدید دیپلمش رو گرفته باشه میتونه بجای کنکور تجربی فقط در کنکور ریاضی شرکت کنه؟
    با هنر و زبان کاری ندارم.

    1. سلام
      هر مدرکی که داری
      در یکی از ۳ رشته اصلی تجربی و ریاضی و انسانی میتونی کنکور بدی + هنر و زبان

    2. سلام من میخوام برای کنکور ۱۴۰۱ بخونم نمیدونم چیکار کنم از کجا شروع کنم ؟؟و بزرگ ترین سوالی فکر مو درگیر کرده اینکه خیلیاا میگن باید کتاب های جدید امسال بخونیم میخواستم بدونم چ فرقی داره ؟؟یعنی باید کتاب ۱۰ ۱۱ ۱۲ سال جدید بخرم؟؟؟

      1. برای این موقع از سال بهتره با برنامه آزمون هایی مثل کانون که از ۲۳ مهر استارت میزنه هماهنگ باشی

        1. سلام وقت تون بخیر
          خواستم بپرسم کسی که هیچی نخونده و رتبش تقریبا افتضاح میشه شاید ۱۰۰ هزار مثلا اگر یک سال بخونه میتونه پزشکی بیاره ؟
          لطفا جواب بدید

          1. سلام
            تغییر سخته چون چسبیده به عادت های شما
            ولی اگر دل بدی حتما میشه

  3. سلام استاد وقتتون بخیر
    بنده کنکوری ۹۹ گروه تجربی هستم ک امروز کنکور داشتم.من با پایه ضعیف اومدم بالا حتی تابستون پارسالم ب دلیل اینکه اصلا نمی فهمیدم کنکور چیه چی نیست اصلا تو فکرش نبودم .چنبار کتابای درسی رو برداشتم همینجوری خوندم بعدشم دیگه ادامه ندادم همه چی ول شد تا اینکه مهر اومد و ی خروار غصه رو دلم و هر شب گریه پزشکی میخواستم ولی بازم واقعا نمی فهمیدم چیه هیچ وقتم بخاطر ترسی ک از کنکور داشتم نخواستم دنبالش برم آزمون قلم چی هم شرکت میکردم ولی هیچی نمیخوندم در واقع من نمیدونستم اصلا چی میخوام خیلی سر در گم شده بودم. منبع و تست هیچی ازشون سر در نمیاوردم تا اینکه تو عید رفتم دنبالش و متوجه شدم عاشق پزشکی ام خیلی خوشحال شدم ک علاقه فلبیمو پیدا کردم ولی هنوز نمیدونستم دقیق باید چیکار کنم لب کلام نخواستم بخونم ولی الان میخوام. با برنامه ای ک شما برا تابستون دادید دارم پیش میرم دو هفتس و باید حتما حتما حتما سال آینده پزشکی مشهد قبول شم استاد بنظرتون دانش آموزی با این وضعیت ک تاحالا تست نزده میتونه سال آینده پزشکی قبول شه؟
    الانم فقط دارم تست پوششی و آموزشی میزنم

    1. از شهریور استفاده کن و جدی بخوان
      اگر واقعا تغییر کردی میشه روی موندنت پشت کنکور هم حساب کرد

      1. استاد میخوام تا پایان شهریور برنامه اول شما رو ک به کنکوریهای ۱۴۰۰ در لایو ۲۷ خرداد گفتین رو تموم کنم
        خوبه برای شهریور؟؟

    1. سلام ببخشید اگر کنکور ۹۹ کنکور اولمون باشه و بخوایم پشت کنکور بمونیم برای ۱۴۰۰ باید با مدرسه یا جایی دیگه هماهنگ کنیم یا صلا نیازی به این کار نیست

      1. نیازی به چیزی نیست
        یکسال وقت همه دارند که برای دومین کنکور تلاش کنند

        1. سلام اقای افشار وقتتون بخیر من امسال پشت کنکور بودم اما بازم نتونستم خوب بزنم تو ده روز اخر به علت مشکلات خانوادگی همه چی رو خراب کردم میخواستم بدونم که از کی شروع کنم الان هم خیلی خسته ام همچنین کدوم کتابهارو تو تابستون بخونم و کدوم ازمون برم خواهش میکنم پاسخ بدید

  4. با سختی کنکور امسال چاره ای بجز پشت موندن ندارم
    استاد منابع ۹۹ تجربی برای ۱۴۰۰ میشه یا منبع جدید تهیه کنم
    و اینکه در کنکور اگر به جای زبان انگلیسی آلمانی بزنم به نظرتون بهتره یا نه همون انگلیسی؟
    المانیم بهتره ولی نمیدونم کنکور سخت تر میدن یا نه.

  5. سلام استادافشار. من دانشجو رشته مهندسی هستم و امسال در کنکور 99 تجربی قدیم شرکت کردم با اینکه تا به حال زیست نخونده بودم و از آذر ماه شروع کرده بودم ولی تلاشمو کردم اما نتیجه دلخواهمو نگرفتم. آیا دوباره واسه کنکور بخونم یا اینکه لیسانس رو تموم کنم بعد از راه آزمون لیسانس به پزشکی برم پزشکی بخونم؟ ممنون.

  6. البته این رو هم یادآوری کنم که فقط از dvdکنکور استفاده کردم و از مشاور و
    آزمون استفاده نکردم . اگه امسال با آزمون و dvd و مشاور های رایگان شما استفاده کنم میتونم پزشکی قبول شم؟

  7. آثای افشار 1400 نظام قدیم هست به نظرتون؟چیکار کنیم ما نظام قدیمیها:(

    1. فعلا با منابع نظام قدیم از مباحث مشترک شروع به مطالعه کنید

  8. سلام استاد خسته نباشی من پشت کنکوری نظام. قدیم هستم امسال سال سوم کنکورم بود ولی متاسفانه خوب کار نکردم از فردا صبح میخوام شروع کنم به نظرتون کار درستیه که تا وقتی که اعلام میکنن سال بعد کنکور نظام قدیم داریم یا نه . چون زیست وشیمی خیلی عوض شده فقط مباحث مشترک ریاضی و فیزیک و زبان با نظام جدید رو با همین کتابای خودم بخونم واینکه از فیزیک کجاش بهتره برا مطالعه لطفا جواب بدید ممنون🌸🌸🌸🌸🌸🌻🌻🌻🌻

    1. سلام
      از مباحث مشترک برای کنکور با همان منابع نظام قدیم خودت کار کن

  9. سلام استاد افشار من کنکوری ۹۷ هستم امسال کنکور نظام جدید ۹۹ دادم از اول سال به عشق رشته پزشکی خیلی تلاش کردم و پیشرفت کردم تراز قلمچی ام حدود ۶۴۶۸شد تا حدودا اواسط خرداد به صورت تصادفی اخباری راجب حواشی تعویق شنیدم دقیقا ۲ ماه قبل از کنکور فکر میکردم تعویق میشه و بیشتر وقت دارم برای درس خوندن با امید های واهی که به گوشم میرسید و مسئولین میگفتن مثلا به احتمال زیاد تعویق داریم من جذب همین کانال ها شدم و راستش از اونموقع درس نتونستم بخونم و جمع بندی نکردم حدودا ۳ هفته قبل از کنکور به خودم اومدم که دیگه واقعا دیر شده بود و اصلا جمع بندی نکرده بودم و ازمون های قلمچی هم افت کردم کاملا استرس و شوکه شده بودم که اصلا نمیتونستم درس بخونم و با توجه به سخت بودن سوال ها درکنکور تجربی حتی به کنکور ۹۹ هم امید ندارم که قبول بشم خیلی به معنای واقعی خراب کردم درصدام فکر کنم حدودا ۲۰ درصد بشه نمیدونم 😢 اقای افشار به من کمک کنید چیکار کنم انتخاب رشته بدون کنکور بدم یا برای کنکور ۱۴۰۰ بخونم من هنوزم عشق پزشکی دارم رشته ای که علاقه دارم هر وقت یادم میاد که چه بلایی سر خودم اوردم گریه ام میگیره 😢بعد از کنکور هم، انگار که افسرده ام 😢

    1. متاسفانه یکسری پیج ها و کانال ها برای جذب شما زیاد اخبار حاشیه می گذارند و بچه ها را هوایی می کنند و این خیلی خیلی بده
      اگر کنکور خوبی ندادی از همین الان برای کنکور ۱۴۰۰ استارت قوی خودت بزن و بیا جلو تا بعد ببینی برای انتخاب رشته چه اتفاقی خواهد افتاد

  10. سلام آقای افشار. ببخشید من داوطلب کنکور۹۹تجربی بودمو کنکور ۹۹روبه دلیل سرعت کم در تست زنی و عدم مدیریت زمان نتونستم به اکثر سوالات ریاضی وفیزیک و شیمی حتی نگاه کنم. تصمیم گرفتم برای ۱۴۰۰بمونم (چون تنها مشکل من مدیریت زمان جلسه بود).میخواست بدونم کدام یک از منابع کنکور ۹۹قابل استفاده ۱۴۰۰هستند.؟واینکه من برای بار سوم شرکت خواهم کرد،آیا با ثبت نام در یکی از رشته های پیام نور و درخواست مرخصی تحصیلی میتوانم در کنکور۱۴۰۰شرکت کنم ؟برای کنکور۱۴۰۰من مشکلی پیش نمییاد؟

    1. سلام
      همه منابع کنکور ۹۹ در نظام خودت قابل استفاده برای کنکور ۱۴۰۰ نیز هستند

  11. سلام.من پشت کنکوری نظام قدیم تجربیم باتوجه به اینکه کنکورامسال خیلی وقت گیروعجیب بودمیخواستم بدونم برای 1400نظام قدیم شرکت کنم بهتره یانظام جدید؟آخه نمیدونم امسال برای ماکنکورسخت تربوده یانظام جدیدا.به نظرتون منابعشون چنددرصدشبیه ماست وآیااگه نظامموتغییربدم برام راحتتره یانه.به خداموندم چیکارکنم آخه نظام جدیددرساش راحتتروکمترازماست ولی خوب جدیده واین کاروسخت میکنه واقعانمیدونم چیکارکنم.اگه راهنماییم کنیدممنون میشم

  12. سلام استاد ببخشید برای انتخاب رشته ی ۹۹ از چه طریق باید با شما هماهنگ کنیم؟

  13. سلام استاد
    استاد من تو کنکور 99 رشته ریاضی بودم نظام قدیمی هم هستم سوالات رو بررسی کردم در منزل که برای 1400 نظام جدید صلاح هست یا جدید به این نتیجه رسیدم که برای انتخاب نظام نباید کنکور 98 رو ملاک قرار داد و در کنکور 99 سوالات رویکرد نظام قدیمی داشتن و طراح ذهنیت نظام قدیمی داشت تو سخت تر کردن سوالات و این که کدوم نظام بخونیم واقعا حاشیه است و هر کسی که واقعا تلاش کنه واسش فرقی نمیکنه کدوم نظام باشه هر چند که اگه در نظام جدید شرکت کنن بچها ها احتمال اینکه سوال غافل گیر کننده ای رو مشاهده کنن در کنکور زیاد تر از کنکور نظام قدیم هست و دستطراح تو نظام قدیم واقعا روشنه و هر چقدر بخواد سوال سخت بده باز دستش لو رفته و دیگری اینکه به نظر من اتفاقا بر خلاف اینکه بچه های نظام قدیمی 1400 که توصیه میشه برن از منابع جدید هم یه نیم نگاهی کنن باید برعکس باشه و بچه های نظام جدید برای مباحث مشترک باید بیاییند و سوالات تالیفی و سخت نظام قدیمی ها رو حل کنن در مباحث مشترک البته اگر میخواهند نتیجه عالی بگیرند
    استاد نظر شما در مورد این نتیجه گیری چیه؟ممنون میشم که بگین اشتباه میکنم یانه نتیجه گیریم بعد از بررسی درسته
    چون الآن خیلی از نظام قدیمی ها دو دل و تو حاشیه هستند که برن جدید یا همون قدیم بمونن
    من که خودم به این نتیجه رسیدم همون قدیم بمونم چرا که درسته 20 درصد مطالب رو اضاف میخونم که شاید ازش سوال بیاد شایدم نیاد مثل انتگرال که امسال سوال نیامد ولی استاد انتگرال رو الآن نخونم فردا برم دانشگاه که باید بخونم درسته؟؟ پس چه بهتر که از الآن بخونم دیگه و درگیر این حاشیه و … نشم

    1. یسلام
      برای نتیجه گرفتن در کنکور ۹۹ باید زیاد تست و تمرین کار کی کردید تا تنوع طرح تست از زوایای مختلف آشنا می شدید و هم اینکه به سرعت عمل می رسیدید
      این مساله خیلی خیلی مهم هست و باید براش حسابی تلاش کنید .
      در مورد نظام آموزشی هم فعلا از مباحث مشترک با منابع نظام قدیم خودت کار کن و بیا جلو تا بعد ببینیم چی میشه

  14. سلام.
    خسته نباشید
    بنده شک دارم که امسال می توانم رتبه مورد نظرم را بیاورم یا اینکه باید سال اینده هم کنکور بدم

    بخاطر همین قصد دارم تا مهر درس زبان بخونم بنظرتان حداکثر روزانه چند ساعت بخوانم که اگر قرار شد سال اینده کنکور بدهم انرژی شروع مجدد را داشته باشم؟
    ممنون

    1. سلام
      استارتت بزن و برای ادامه کنکور ۹۹ از همین الان جانانه تلاش کن و بحنگ
      فکر کن کنکور اخر شهریور است . اصلا ببین حوصله بهتر خواندن و اراده تغییر داری
      اگر داشتی ادامه بده به مسیرت

  15. استاد یه خبر دیدم که می گفت کنکور ساله دیگه کنکور حذف می شه آیا واقعا راسته یا برای ایجاد جو روانی دانش آموزاس؟

    1. کنکور برای رشته ها و دانشگاه های تاپ در حال حاضر جایگزین نداره و هرچقدر برای رشته و دانشگاه های متداول تر حذف بشه فعلا برای اون ۵ درصد ظرفیت خاص ها برگزار خواهد شد

  16. سلام استاد
    1آیا این باور همه هست که می گن کنورو سال بعد تر می شه یا نه؟ آیا می تونین چن تا مثال بزنید از دانش آموزان خودتون؟
    2مامانم می گه اگه امسال دبیری یا پرستاری آوردید برید دانشگاه امروز رفتن پیش یه جور سادات و اون گفته که امسال معلمی یا پرستاری میارن برن استاد من تجربی و علاقه ی اصلیم مشاوره ی درسی هست مثل خودتون استاد نمی دونم چیکارکنم اون طرف ساداته هم می گفته که اگر سال دیگه ایی بزارن پذیرش سال دیگه ایی کمتره
    لطفا راهنماییم کنین
    ممنون.

    1. اکثر پشت کنکوریها به خودشان فقط زمان می دهند و نه همت برای تغییر تدارند
      اما اگر عزم و اراده برای تغییر وجود داشته باشه دیگه اونوقت خیلی چیزها میتونه درست بشه

  17. سلام استاد.من متولد ۷۹ هستم. سال ۹۸ دیپلم تجربی گرفتم. میخوام پیام نور ثبت نام کنم و برای ۱۴۰۰ بخونم. اما این بار میخوام در رشته ریاضی کنکور بدم. سوالم اینه که اگه من در کنکور ریاضی ۱۴۰۰ مقطع لیسانس پذیرفته بشم چون یکسال در پیام نور دانشجوی لیسانس بودم سقف سنوات و … به مشکل نمیخوره؟ به من اجازه میدن رشته مهندسی در مقطع کارشناسی رو بخونم یا باید برم سربازی؟

    1. شرایط سقف سنوات تحصیلی تبصره ماده زیاده داره اینو از آموزش دانشگاهت سوال کن
      اگر گفت مشکل برخواهید خورد همین شهریور انصراف بده از دانشگاه تا حداقل تا شهریور سال آینده بتونی از یکسال بعد از انصراف خودت استفاده کنی و کنکور 1400 شرکت کنی

  18. سلام وقت بخیر اقای استاد.بنده فارغ التحصیل نجربی نظام جدید 98 هستم .و میخوام برای 1400 که سومین کنکورم میشه بشینم وبخونم.اما امسال مشمول سربازی هستم ونمیدونم چه کاری کنم که سربازی نرم چون یکبار معافیت تحصیلی تا کنکور 99 گرفتم .ونمیدونم چطور معافیت برای سال دوم بگیرم با وجود خدمت سربازی واین موضوع بسیار نگرانم کرده .ایا راهکاری وجود داره برای معافیت که به خدمت سربازی نرم؟خواهش میکنم جواب بدید استاد.

    1. سلام
      نمیدونم منظورت از معافیت تحصیلی گرفتن چیه
      برای کنکور دوم که کسی مشمول به خدمت نیست
      برای کنکور سوم هم میتونه دانشگاه پولی مثلا پیام نور ثبت نام کنه تا از مرخصی تحصیلی استفاده کنه

      1. سلام.ببخشید استاد.تا چه زمانی وقت دارم در دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم چون مشمول خدمتم.بعد از اعلام نتایج کنکور میشه ثبت نام کنم؟

        1. سلام
          الان دفترچه پر کن در پلیس به اضافه ده
          بعد ثبت نام خواهید کرد در دانشگاه و مرخصی میگیری

  19. سلام استاد من پارسال بر اساس سوابق تحصیلی هم ازاد هم روزانه با سهمیه 25 درصدی قبول شدم و نرفتم امسال که کنکور دادم فهمیدم سهمیه ندارم میخام 1400 دوبار کنکور بدم ایا سهمیه ی من بر میگرده یا باید درخواست بدم لطفا جواب بدید خیلی برام مهمه.

  20. سلام استاد افشار
    من می خوام برای سال سوم کنکور سرکت کنم. توی سوال جواب ها خوندم باید برای معافیت سربازی تو دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم باتوجه به اطلاعیه سازمان سنجش به مشمولان سال ۹۸ باید تو این هفته سربازی رو تعیین تکلیف کنم ولی من هیچ اطلاعاتی ندارم
    چطوری باید پیام نور ثبت نام کنم؟برای سربازی چکار کنم؟
    لطفا پاسخ بدید.

    1. سلام
      فعلا دفترچه بگیرید و پر کنید
      روز انتخاب رشتته پیام نور بدون آزمون بردار
      بعدش هم بری ثبت نام کنی دانشگاه برگه مرخصی تحصیلی ببر برای پلیس + ۱۰ تا اعزامت به خدمت استپ بشه

      1. سلام
        من ۱۴۰۰ کنکور دارم اما به دلایل کلاس های مجازی و سطح کلاس نتونستم برا کنکور بخونم چون اگه مدرسه بودیم باز یه راهنمایی های میکردن اما الان که مجازی همین درس های مدرسه رو بدن هنره!! به نظرتون اگه امسال به سرعت متوسط برای ۱۴۰۱ بخونم میتونم موفق شم سهمیه ۲۵ درصد هم دارم از طرفی هم میترسم تا سال بعد سهمیه رو ور دارن
        خواهشا جواب بدید🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

  21. سلام
    وقت بخیر
    آقای افشار به نظر شما تعداد تست کم ، البته زیادم کم نه ها ولی به نبت خیلی بالا نباشه اما تحلیل کامل و مو به مو بهتره ، ینی کیفی تست بزنیم
    یا اینکه از لحاظ کمی رو افزایش تعداد تست کار کنیم؟
    چون نمی دونم چرا ولی تصور من اینه که تحلیل ۵۰ تست به طور کامل بهتر از صرفا زدن ۱۵۰ تسته! البته نمی دونم این حس نوعی وسواس محسوب میشه یا نه؟
    لطفا راهنماییم کنید
    ممنون🌸

    1. تحلیل تست بجای خودش . اتفاقا خیلی هم مهمه از تست زدن برداشت خوبی داشته باشی و تامل کنی
      اما دیگه گاهی وقت ها این مکث کردن ها انقدر زیاد میشه که کار رو خراب میکنه کامل
      تست پوششی بزنید و برنامه های قبلی رو دوره کنید
      تست پوششی یعنی چه ؟

  22. سلام اقاي افشار من كنكوري ١٤٠٠ هستم،در طول سال دهم و يازدهم ترازم در حدود ٧١٠٠ بود اما از زمان شيوع كرونا به اينور خيلي كم كار شدم و به نوعي ميشه گفت انگيزه ام رو از دست دادم و ميشه گفت بعضي روزا حتي يه كلمه هم درس نخوندم ،خواستم از تير به طور جدي شروع كنم اما به دليل ابتلاي مادرم به كرونا و خب كلاس هاي زياد مدرسه نشد و من تا اينجا هيچي از پايه ام رو مرور نكردم و الان فوق العاده نگراني و فكر مي كنم كه زمان كم هست و نميرسم و از الان به پشت كنكور مانده فكر مي كنم،به نظرتون اميدي هست و اگر از الان حدي بخونم به رتبه ٢رقمي منطقه٢ برسم؟ ممنونم از پاسخگويي شما

    1. عالی و پر تلاش ظاهر بشی حتما میتونی موفق بشی
      همه جوره بهت میگم که از امروز ۱۱ شهریورر ماه هیچی برای موفقیت کم نداری جز شخص خودت
      پس بهترین خودت باش و عالی بخوان تا بتونی به هدفت برسی

  23. سلام استاد من کنکوری 99 بودم و میخوام برای 1400 استارت بزنم میخواستم بدونم من که پارسال کلاس های کنکور حضوری شرکت کردم ایا لازمه که امسال هم شرکت کنم؟لازمه بگم که از کلاس ها نتیجه دلخواهمو نگرفتم.

  24. سلام من دانشجوی یکی از دانشگاه های غیر انتفاعی هستم (روانشناسی با آزمون)میخواستم بدونم که حتما باید قبل از ثبت نام کنکور انصراف بدم یا نه؟

  25. سلام استاد
    وقتتون بخیر
    اول یک تشکر بابت تمام زحماتی ک برام کشیدین
    استاد من فقط و فقط به کامپیوتر کار میکنم
    به نظر شما انتخاب رشته خصوصی رو با شما بگیرم یا اموزش انتخاب رشته برای من کافیه و خودم میتونم انتخاب رشته بکنم ؟
    و شما در اون اموزش گفتین ترتیب دانشگاه ها در کامپیوتر رو؟ مثلا اول شریف و بعد امیر کبیر و تهران و …………………….

  26. سلام/اقای افشار من همه امتحان هامو گذاشتم واسه شهریور و گواهی بردم
    الان میخوام بدونم بارم بندی نهایی برا شهریور مثل بارم بندی خرداد هست؟
    و یک سوال دیگه اینکه برا دروسی مثل سلامت و بهداشت و هویت اجتماعی چیارو بخونم که نخوام کل کتاب بخونم و ی نمره خوب بیارم؟
    ممنون

    1. برای اون دروس عمومی لطفا از معلمین خودت بخواه بهت جزوه های خلاصه شده بدهند .
      بارم بندی امتحانات شهریور هم مطابق با ثبت نام امتحانات از مسئول ثبت نام بگیر از هذر درس . من ندارم

      این لینکش هست احتمالا
      https://www.heyvagroup.com/shownews/4691/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%DB%8C.html

  27. استاد سلام
    من میخوام کامپیوتر بزنم
    و هدفم خارج شدن از کشوره ولی میگن علوم کامپیوتر بهتر از مهندسی کامپیوتر میگیرن بنظر شما کدوم بهتره؟
    و میخوام ب ترتیب شریف و امیر کبیرو تهران و علم و صنعت و خواجه نصیر وشهید بهشتی و بعد صنعتی اصفهان و …………..
    بنظرتون اشتباه میکنم و باید پیش کسی برم برای انتخاب رشته؟

        1. رتبه بندی بهشتی تو فنی مهندسی ها بالا نیست
          پایین همه کلان شهرها بذار

  28. سلام استاد
    وقتتون بخیر
    من وضع مالی م خوب نیس و نمیتونم پیش مشاوران شهرم انتخاب رشته کنم
    انتخاب اول و آخرم کامپیوتره
    امکانش هست از منشی تون وقت مشاوره تلفنی بگیرم اما برای انتخاب رشته سوال بپرسم؟
    جواب سوالات منو میدین؟

    1. سلام استاد خسته نباشید من سال1400کنکور انسانی دادم رتبه امم 4رقمی شدو متاسفانه فرهنگیان یا روان که میخاستم نیاوردم و دولتی علوم تربیتی آوردم خواستم ببینم به نظرتون
      خوبه این رشته رو ادامه بدم و آزمون استخدامی فرهنگیان شرکت کنم یا بهتره پشت بمونم؟ ممنون

  29. سلام استاد . واقعا اگر بنده را راهنمایی کنید لطف بزرگی می کنید
    استاد من لیسانس دارم ونیمه وقت شاعل هستم با حقوق سه تومن. به خدا دیگه خسته شدم ، همش فکر میکنم با این حقوق کی می تونم یک خونه بخرم ؟ از خودم متنفرم. گفته بودم خدمتتان
    که معلم ابتدایی هستم و درامدم کمه، دارم دیوونه میشم واقعا
    تعهد خدمتدارم ۸ سال. الان ۲۴ سالمه توروخدا بگین الان چه کنم
    راهنما ندارم و شما را خیلی قبول دارم. ممنون میشم راهنمایی کنید
    من مدرس عربی کنکور هم هستم روی مباحث مشاوره هم مسلطم اما حقوق خیلی کم میدن اموزشگاه ها. به خدا خسته شدم
    پس کسانی که درامد بالا دارم مثلا ۱۵ م در سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من اصلا نمی دونم چه کنم.
    یه جورایی سرپرست خانواده هم هستم
    در خواست همکاری با شما را هم داده بودم اینجا در کامنت ها ولی یادم نیس کجا
    مغزم کار نمی کنه، موهام سفید شده از فکر و خیال

    1. سلام
      من همکاری برای مشاوره هام ندارم ؛ یعنی قبول ندارم دانش آموز هزینه برای اسم منو کنه ولی با خودم در ارتباط نباشه

  30. من از نداشتن راهنما تیلی صربه خوردم
    سال کنکورم کنکور ۹۴ بود اصلا شما را نمی شناختم تشریحی خوندم و رشته های تاپ را نیاوردم معدلم ۱۹ ونیم بود به خدا
    مدرسه هم اصلا معلم نداشتیم
    مشاور که بماند
    از اول روی پای خودم بودم
    اما
    ازمون خطا ادم را نابود میکنه
    من موقع کنکورم اصلا نمی دونستم مشاور چیه
    نمی دونستم چه کنم
    دانشگاه فرهنگیان را هم ناطم مدرسه برام انتخاب کردن
    الانم دقیقا وصعم همینه
    نمی دونم چه کنم
    گیج و سردر گمم
    شاغل هستم اما این درامد اصلا کافی نیس

    1. در طرح کلاس مشاوره ثبت نام کن
      هزینه زیادی نداره ولی خیلی بهت کمک میکنه

      1. استاد من نمی خوام و نمی تونم کنکور شرکت کنم
        من اصلا نمی دونم چه کنم درامدم بره بالا
        چطور خونه بخرم
        اخه چرا همه چی برای ما باید حسرت بشه

        در زمینه مشاوره کنکور کاملا مسلط شده ام
        اما خوب اموزشگاه های سفته میخوان که من نمی تونم بدم+ حقوق کم میدن

        1. سفته نوعی تضمین کاری هست ؛ باید از کار برای دیگران شروع کنی و با تجربه بشی تا بتونی برای خودت کار کنی وگرنه میشی مثل مشاورانی که کلا ۱۰ ساعت حرف میزنند و کار بلد هستند و چون تجربه و اطلاعات محدود دارند بقیه اش میشه تکرار و تقلید

  31. سلام مجدد استاد
    استاد من اگر خودم بخوام دفتر مشاوره بزنم می تونم؟
    من لیسانس اموزش ابتدایی از فرهنگیان دارم
    مجوزبهم میدن؟
    چه مجوزی باید بگیرم و هزینه اش چقدره؟
    ممنون از سایت محشر تون

    1. سلام
      دو مقطع از ۳ مقطع تحصیلی رایج باید مشاوره / روانشناسی / علوم تربیتی خوانده باشید
      اگر بخواهید آموزشگاه علمی ازاد کنکور هم بزنید نیاز به داشتن مدرک در رشته خاصی نیست ولی اونم مدرک ارشد میخواد

      اولی باید مجوزش از نظام مشاوره و روانشناسی ایران بگیرید
      دومی رو باید مجوزش از ناحیه آموزش پرورش شهر خودتان بگیرید

  32. سلام استاد

    ببخشید تفاوت عربی انسانی ها با دیگر رشته ها چیه؟ محتوی یکسان دارند و فقط مال انسانی سخت تره؟

      1. استاد عربی انسانی چه مطلبی بیشتر داره؟
        یعنی مطلب قواعد و ترجمه بیشتر داره یا
        همه قواعد با عربی تجربی یکی است فقط متن کتابش متفاوته؟
        اجرکم عندالله

      2. استاد من خودم بررسی کردم فقط متون کتب عربی انسانی با سایر رشته ها متفاوت بود و
        انسانی فقط یک درس با عنوان منادا( درس ۵سال دوازدهم) بیشتر داشت.
        می خواستم ببینم تفاوت دیگری هم هست بین عربی انسانی و تجربی؟

        1. جسته و گریخته قواعد انسانی با همان اسم فواعد عربی بچه های سایر رشتته ها پیچیدگی و حجم بیشتری دارند

  33. سلام استاد
    راسته که میگن از ۱۴۰۲ کنکور دوبار درسال برگزار میشه و دروس عمومی هم حذف میشن؟

    1. چیزی درباره کنکور ۱۴۰۲ الان قطعی نیست
      و فعلا پیشنهاد و طرح هست که باید پخته بشه

  34. سلام استاد
    ببخشید در رشته های فنی و گروه هنر هم عربی در کنکور داریم؟
    یعنی این دو گروه باید همون عربی تجربیا را بخونن؟

  35. سلام استاد
    خدا قوت
    برای اینکه کسی دانشمند هسته ای بشه باید توی رشته ریاضی مهندسی انرژی رو بزنه؟
    و اینکه مصاحبه خاصی داره؟

  36. سلام استاد
    وقتتون بخیر
    من بسته انتخاب رشته کنکور 99 شما رو دارم
    برای امسال رو بخرم؟

        1. سلام خدمت شما، خواستم بدونم اگر داوطلبی در کنکور ریاضی۱۴۰۱ شرکت کنه و رتبه لازم برای روزانه رو بیاره و دانشگاه شرکت کنه، میتونه همزمان در طول تحصیل دانشگاهش برای قبولی رشته داروسازی در کنکور تجربی وقت بزاره و قبول بشه؟

          1. سلام
            خیر ، اگر روزانه قبول بشید دیگه نمیتونی برای کنکور همزمان بخوانید

  37. سلام اقای افشار ممنون میشم سوالم جواب بدید
    آیا کسی که سال قبل هیچ نخونده و صرفا فقط رفته سر جلسه و رتبه ۱۲۰هزار آورده
    اگر امسال خوب بخون میتونه رشته پزشکی بیاره؟
    تلاش باید در چه حد باشه؟

    1. خیلی کارش سخته و خیلی هم پایه اش ضعیف هست
      اما کار کنه احتمال داره

      1. ممنونم پاسخ دادید
        میشه بگید تلاش باید در چه حد باشه؟
        با روزی ۱۴ساعت مطالعه مفیدو پیوسته و روزی ۳۰۰ تست و شرکت در آزمونا امکانش هست؟

        1. سلام اقای افشار عزیز
          من دانش اموز هستم که اصلا نخوندم و کنکورم ۶رقمی بود
          پایه درسیم متوسط
          رسیدنم به رشته دندان پزشکی ممکن؟
          امکان داره با شما مشاور بردارم؟
          چطور باید اقدام کنم؟
          من واقعا میخوام قبول بشم ممنون میشم راهنماییم کنید

          1. دست من نیست
            من برنامه بلدم بدم
            درس خواندن کار خودت هست

  38. یعنی فرق نمیکنه چه برنامه ای داشته باشی؟
    اینکه از مشاور ی شما استفاده کنم یا مشاور تو شهر خودمون فرق نداره و با تلاش خودم به هدفم میرسم؟

    1. اگر قراره از مشاور برنامه بگیری دو تا نکته مد نظرتون باشه
      ۱ـ اعتماد کنید و برنامه هایشان را مو به مو انجام دهید
      ۲ـ با بیشترین ساعت مطالعه و حجم کار دست مشاور برای جبران عقب ماندگی ۴ ماهه را باز بذار

  39. سلام استاد خسته نباشید
    استاد من تازه شروع کردم و دارم برای آزمون ۲۱ ابان میخونم طبق برنامه قلم چی
    و من مباحث آزمون ۲۳مهر و۷ آبان نخوندم
    حالا برای آزمون ۵آذر که جامع پایه هست
    باید چیکارکنم؟
    استاد خواهش میکنم جواب بدید چون خیلی سردرگمم و از استرس واسه همین آزمون ۲۱آبان نمیتونم با تمرکز بخونم

  40. سلام، من امسال سال ۱۴۰۱ کنکور دارم و رشتم ریاضی هست، به علت عدم شناخت و علاقه کافی راجب رشتم میخوام سال ۱۴۰۲ در کنکور تجربی و در رشته خوبی قبول بشم طبق گفته شما داخل این ویدئو اگر بچه ها سال اول نتیجه خوبی بگیرن و خوب بخونن و تلاش کنن سال دوم پشت کنکور بمونن موفق هستن، به نظر شما اگر من امسال قوی بخونم دروس تخصصیم رو و سال دیگه درس زیست رو شروع به خوندن کنم موفق میشم؟

    1. سلام
      در حال حاضر برای کنکور ۱۴۰۱ و رشته ریاضی عالی بخوان
      این تصمیم به فردای کنکور ریاضی ۴۰۱ موکول کن

  41. سلام من امسال رتبه 7700 اوردم و فرهنگیان قبول شدم.جزو الویت های اولم بود و نسبتا دوستش دارم.سال اولم بود و برای کنکور بنا به مسئله‌ای نتونستم خیلی بخونم و وقتی مشکلم حل شد هم تلاش کافی نکردم و میتونم بگم ۵ماه حدودا کتابارو اصلا نخوندم!از فشار کنکور خوشم نمیومد و فقط برای اینکه اولیا و فامیلا گیر ندن سراغ کتاب میرفتم هرچند قبل از پروسه کنکور شدیدا درس و مسابقات رو دوست داشتم و همیشه نفر اول بودم حتی مسابقه علمی جهانی هم برگزیده بودم و نمیدونم چرا از درس زده شدم..به هرحال وقتی الان دوستام رو میبینم رشته های تاپ قبول شدن دلم میخواد از دانشگاه انصراف بدم و پشت کنکور بمونم و به خاطر جو آشنایان هم هست که احساس میکنم شغل آینده من احترام چندانی نداره…خودم تابستون رو فقط تفریح کردم و همین که از کنکور رسیده بودم گفتم هر‌رشته ای باشه میخوام برم و برام مهم نیس و فقط میخوام از جو و فشار کنکور راحت بشم ولی الان وقتی اسم و چهره همکلاسی هام رو میبینم خیلی نازاحت میشم دلم میخواد بمونم و برای دندانپزشکی بخونم.مخصوصا با افزایش ظرفیت که اصلا دانش اموزایی که اسمشون رو هم بلد نبودن حالا پرشکی و دندون میخونن..به نظرتون این حالت موقتیه و جو گیری محسوب میشه؟حدودی و احتمالی ب نظرتون بمونم پشت کنکور و دانشگاه ثبت نام نکنم،موفق میشم؟؟ یا اینکه خسارت و محرومیت خیلی دامنگیر میشه؟ممنون میشم بگید

    1. سلام
      قرار نیست که هر شخصی در یک موقعیت به جایگاه عالی خودش برسه
      تلاش کن و زتدگی بیار جلو و عالی باش تا بتونی خودت رشد بدی

  42. سلام استاد وقتتون بخیر.من پارسال رتبه حدود 2600 تجربی اوردم و غیر از دارو و پزشکی روزانه پردیس و…نزده بودم و بعدش روانشناسی تهران زده بودم و رفتم روانشناسی تهران.ولی حس میکنم این رشته از نظر شغلی خیلی وضعیت امیدوار کننده ای نداره و دانشکده خیلی وضعیتش داغون و منفعل و سطح پایینه من الان چون معدلم بالای 19:5 شده میتونم با طرح ساعی دانشگاه تهران برم حقوق همین دانشگاه امسال هم همینطوری کنکور شرکت کردم و حس میکنم رتبه ام به فرهنگیان و پیرا و… داروی ازاد و..بخوره البته شاید حس کاذب دارم ولی فرهنگیان رو واقعا حس میکنم میشه .من استقلال مالی و تضمین نسبی اینده شغلی برام خیلی مهمه و بچه های روانشاسی دانشگاه تو دکترا و ارشد خیلی نا امیدم کردن و میگن وضع شغلی جالب نیست و…استاد رشته مشاوره دانمشگاه هم با توجه به شناختی که از من داشتن گفتن برو حقوق ! منتهی چون به فعالیت رسانه ای علاقه دارم حس میکنم روانشناسی با تجربی هم خیلی اشتراک زیادتری داره برا همین میترسم برم حقوق .حقوق خیلی خشک و یک دست هست اگر به شغل هم نرسم درساشم به دردم نمیخورن باز روانشناسی به شغل نرسم هم کاربردیه .الان موندم پشت بمونم برای پزشکی (مخصوصا پزشکی دانشگاه تهران رو میخوام و واقعا شهر غیر تهران دوست ندارم)یا برم حقوق یا همین روانشناسی …روانشناسی جو دانشکده و اساتید و منفعل بودن و بی حس بودن و وضعیت رشته تو جامعه نا امیدم میکنه.خانواده هم میگن اگر بشه انتقالی بگیر پزشکی پردیس ولی من نمیخوام واقعا به نظرم ارزش نداره تازه بابت اون همه اذیت پزشکی پول هم بهدانشگاه بدیم و تهران بودنش خیلی برام مهمه .شهرای دیگه اثلا دوست ندارم.به نظرتون بهترین کاری که میتونم بکنم چیه استاد.دیگه خسته شدم از فکر و خیال .

    1. سلام
      دانشگاه تهران بستر خوبی برای رشته روانشناسی داره و اگر قصد ادامه تحصیل تا دکترا داری چیزی تغییر نده و تمرکز خودت بذار روی همین رشته که نتیجه بخش خواهد بود
      اگر تمایل نداری و علاقه ای به روان نیست در کنارش شروع کن تجربی بخون و مطمئن تر شدی مرخصی بگیر و جدی تر کار کن

  43. سلام مجدد استاد ،وقتتون بخیر و ممنون از اینکه پاسخ دادید ،مشکل من با روانشناسی ،صرفا نظری بودن دروس حداقل تا پایان کارشناسی ،اینکه عملا ارشد بگیرم هم تضمین شغلی وجود نداره،رشته خیلی بین رشته و غیر یکپارچه هست کمی جامعه شناسی می‌خونیم کمی فیزیولوژی کمی آمار کمی …،جو و سطح افتضاح دانشکده که شدیداً منفعل و دور از انتظار بود ،در حدی که فکر میکنم بهشتی بهتر باشه و در کل جدی نبودن رشته هست تو جامعه ،حس کافی بودن بهم نمی‌ده و مدام خانواده دارن تلنگر میزنن که پنج سال بعد بابت نیومدن به پزشکی پردیس شهر خودمون یا پیراپزشکی تهران پشیمون خواهی بود و…شدیداً هم فوبیای سن دارم و برای همین حس عقب ماندگی میکنم حتی اگه سال بعد هم وارد پزشکی به فرض تهران بشم با بچه های سه سال کوچکتر از خودم سر کلاس احساس پیری و عقب ماندگی میکنم برا همین نمیتونم زمان بدم به خودم ،چون حس میکنم روحیات یه کنکوری موفق در من مرده ،میگم لااقل برم حقوق که کمی دشوار تر و جدی تره ،واقعا با این شرایط بمونم تو همین رشته خودم ؟

    1. برای رشته روانشناسی باید تحصیلات خودت رو تا مقاطع بالاتر حتی دکتری ادامه بدی
      باید دوره های خارج از دانشگاه ببینی و با شرکت در کلاس های مختلف بتونی مهارت خودت تقویت و مجوزهای شرکت در دوره ها جمع آوری کنی

  44. سلام وقت بخیر
    استاد من کنکور ۱۴۰۴ میخوام شرکت کنم
    و کاردانی معماری دارم
    تاثیرمعدل برای من چجوری حساب میشه
    مثلا فقط سال دوازدهم رو باید امتحان بدم یا ن سال یازدهم و دهم هم؟
    لطفا جواب منو بدین خیلی ممنون

    1. همه دروس پایه دوازدهم رشته ای که قراره کنکور ۱۴۰۴ شرکت کنی رو امتحان بده

  45. سلام استاد خسته نباشید ی چند روزی ی خبر آمده برای کنکور سراسری 1403 که سن فرهنگیان از 24 به 22 سال دوباره تغییر بدن من دانشجو م همه برنامه هام بهم ریخته چرا باید این طور کنن الان ما چیکار کنیم استاد تا آهز شهریور ماه صبر کنیم که تکمیل بشه یا نه

    1. سلام
      برای کنکور ۱۴۰۲ که همان ۲۴ سال سن است و برای کنکور ۱۴۰۳ مشخص نیست و نمیشه چیزی دقیق گفت

  46. سلام،استاد.خسته نباشید.اگر کسی از دانشگاه دولتی بعد از خواندن “چند ترم تحصیلی“ انصراف بده،با کنکور مجدد دانشگاه دیگری فقط قبول شه(بدون پاس کردن ترمی)،ولی بعد از چندسال بخواد به همون رشته قبلی خودش برگرده و رشته اول رو ادامه بده،اون چند ترمی که خواند را براش محاسبه میکنند؟با سپاس فراوان از شما 🙏

    1. سلام
      اگر منظور شما سنورات تحصیلی است بله حساب می کنند برای نظام وظیفه
      اما اگر رشتته دوم ثبت نام کنه یعنی قبلش از اولی انصراف ااده و از نظر آموزشی برای رشته دوم هم بهش ۵ سال برای کارشناسی مهلت خواهند داد

      1. سلام.باتشکر.برای دخترها هم اون مثلا یکسال سنوات تحصیلی رو که قبلاً گذرانده شده حساب میکنند؟ب)چون رشته دوم قبول شده بوده حتی اگر بازهم انصراف بده و به رشته اول برگرده،برای رشته اول ۵سال کارشناسی مهلت نمیدن؟😭یعنی هیچ درسی رو تطبیق نمیدن؟سنوات هم حساب نمیشه؟😭😭ممنون از راهنماییتون🙏

        1. سلام
          شما چون خانم هستی هیچ مشکلی نداری
          سنوات مساله ای هست که برای سربازی پسران داستان میشه

  47. سلام آقای افشار وقت بخیر
    بنده دانشجوی دانشگاه پیام نور ورودی 98 مهرماه هستم و از یک سال مرخصی تحصیلی استفاده کرده ام حالا میخوام در کنکور 403 شرکت کنم در رشته زبان تخصصی
    با توجه به راهنمایی های همیشگی شما آیا من شهریور از دانشگاه انصراف بدم و بخونم تا سال آینده در دانشگاه جدید ثبت نام کنم در صورت قبولی یا حداقلِ انتخاب واحد رو انجام بدم دو ترم و کلا نرم امتحانات و حذف بشه یا چه کنم که بعدا گیر نیفتم؟
    بسیار حیاتی هستش پاسخ شما و سرنوشت من بستگی به این مدت زمان داره
    ممنونم🤍

    1. سلام
      انصراف بدید اوایل مهر و برای کنکور ۱۴۰۳ شروع کنید بخوانید

  48. سلام،استاد.وقتتون بخیر.شرمنده دوباره پیام میدم 😭😔فک کنم سوالمو واضح نپرسیدم.من سال۹۷,“مدیریت“ روزانه قبول شدم و یکسال رو یعنی دو ترم خواندم.بعد متاسفانه انصراف دادم.سال۱۴۰۱ طراحی روزانه قبول شدم،ولی فقط ثبت نام کردم و چون علاقه ای نداشتم مرخصی گرفتم که بارسوم کنکور بدم.اگر امسال همون رشته “مدیریت“ روزانه رو دوباره قبول شم؛و از رشته طراحی انصراف بدم،
    اون یکسالی رو که قبلاً مدیریت خواندم و دروسی رو که گذروندم،جزو سنوات تحصیلی من حساب میکنن یا نه؟یعنی هم چهارسال بخونم و هم دروس مدیریت رو از اول؟ممنون میشم از راهنماییتون 🙏🙏

    1. مشکلی نداری اگر هر رشته ای قبول بشی
      بهت مجزا از اول ۵ سال میدن

  49. سلام استاد وقت بخیر 🙏🏻🌹 استاد ببخشید یه سوال دارم
    اگر کسی بنا به هر دلیلی تاریخ تولد شناسنامه اش تغییر کنه اونم از سمت ثبت احوال. آیا برای ورود به دانشگاه با مشکل مواجه میشه؟
    آخه تاریخ تولدی که در شناسنامه هست با اون تاریخ تولدی که روی کارنامه فارغ‌التحصیلی هست مثل هم نیستند؟
    اگ مشکل پیش اومد راهکار چیه استاد🙏🏻 سپاس فراوان🌹🌹🎀

  50. سلام،استاد.وقتتون بخیر.اگر کسی دوبار روزانه قبول شه، از دانشگاه هم دو بار انصراف بده،برای بارسوم که کنکور میده،حق انتخاب رشته روزانه رو از دست میده؟باتشکر

  51. باعرض سلام و خسته نباشید.استاد،اگر کسی از “رشته محل روزانه “ انصراف بده و بعد با“` کنکور مجدد “`، میتونه همون رشته محل رو روزانه دوباره قبول شه یا باید همون رشته رو در دانشگاه دیگری روزانه بخونه؟واقعا سپاسگزارم 🙏

  52. سلام استاد وقتتون بخیر من امسال یه اشتباه کردم همه درس ها رو ترمیم زدم البته سه تاشو دی ماه ترمیم زدم که بد نبودن ولی بقیه رو خرداد ترمیم زدم که اصلاً نمره خوبی نگرفتم الان هم دارم میخونم برای ۴۰۳ اما با توجه به معدل کم من و مصوبه کنکور شما چه پیشنهادی دارید که امسال دوباره بمونم یا انتخاب رشته کنم

  53. سلام استاد وقتتون بخیر ببخشید اگه انتخاب رشته کنم و دانشگاه روزانه قبول شم ولی بخوام پیام نور برم اون موقع چجوری میتونم پیام نور برم؟ موقع انتخاب رشته پیام نور هم انتخاب کنم میشه؟ این سوال رو بخاطر این میپرسم چون تکلیف کنکور ۴۰۳ تا آخر شهریور مشخص نمیشه و دیگه مهلت انتخاب رشته هم خب تموم میشه من برام مهمه که عمومی ها دوباره برگردن یا نه . ممنون میشم راهنمایی کنید

  54. سلام وقتتون بخیر بسیار آموزنده بود
    میخوام بدونم مایی که امثال باید کنکور بدیم ۱۴۰۳ اگر بخوایم پشت کنکور بمونیم باید امتحانات پایه یازدهم رو هم پاس کنیم ؟
    چون هر سال پایه های پایینی نهایی میشن

  55. سلام آقای افشار خسته نباشید من برای اینکه بتونم کنکور ۱۴۰۲ شرکت کنم دانشگاه پیام نور ثبت نام کردم حالا اگه امسال رشته روزانه قبول شم و نرم مشکلی برای تاریخ سربازی من به وجود میاد؟ چون شنیدم برای هر فرد کلا دو بار تاریخ جدید سربازی صادر می شه

  56. سلام من امسال پشت کنکور موندم ولی یمشکل اساسی دارم همش تو فضای مجازیم هرکاریم میکنم درست نمیشه گوشیمم برای دیدن فیلم های آموزشی نیاز دارم چکار کنن ک بتونم این مشکل و رفع کنم و بین مجازی و درسم تعادل برقرار کنم

    1. از گوشی بقیه اعضای خانواده استفاده کن تا زیاده روی نکنی

  57. سلام ببخشید سوالی داشتم :
    من کنکوری ۱۴۰۳ هستم اگر پشت کنکور بمانم ولی در دانشگاه پیام نور ثبت نام کنم و در کلاس هایش شرکت نکنم ، حالا باز هم باید امتحانات سال یازدهم رو هم نهایی بدم یا نه ؟!
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا