مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیویدیو

استراحت مناسب کنکوری ها در ایام عید نوروز

کنکوری ها و سال یازدهمی ها در دوران طلایی عید نوروز چقدر استراحت کنند

استراحت مناسب در سال کنکور و ایام عید

معمولا کنکوری ها در برنامه ریزی عید برای کنکور یک یا دو روز را به طور کامل خای میگذارند، که بنده با این موضوع موافق نیستم به دلایل متعدد که به بررسی آنها در ادامه میپردازیم. بهترین مدل استراحت در سال کنکور به ویژه در عید نوروز مدل پاداش در ازای عملکرد خوب و به صورت نصف روز  و در فاصله ی زمانی است نه یک روز کامل به صورت پیوسته.

چرا نباید یک یا چند روز کامل در عید به تفریح و مسافرت رفت؟

این موضوع چند دلیل اساسی دارد:

دلیل اول) طبق بیش از ده سال تجربه ی مشاوره ای دانش آموزان با حتی دو روز فاصله گرفتن از درس انگیزه و روحیه خود را به میزان زیادی از دست میدهند و برگشتن به شرایط قبلی زمان بر است

دلیل دوم) سریال ها ، برنامه های نوروزی و حتی دید و بازدید ها در روز های اول پررنگ تر و بیشتر است و در صورتی که همان روز های اول عید به طور کامل استراحت کنید ممکن ترغیب شوید تا روز آخر عید این رفتار را ادامه دهید.

اگر میخواهید در ایام استراحت خود فیلم ببینید میتوانید از فیلم های انگیزشی کنکور استفاده کنید.

دلیل سوم) معمولا کنکوری ها به دلیل عقب افتادن از برنامه های خود دچار عذاب وجدان میشوند و این موضوع از لحاظ روحی در جبران عقب ماندگی کنکور تاثیر گذار است.

دانش آموزان پایه و سال یازدهم در عید نوروز چگونه رفتار کنند؟

دانش آموزان سال یازدهم و دهم میتوانند با ساعت مطالعه کمتر درس بخوانند،اما نکته ی مهم در این دسته عادت سازی مطالعه برای سال های آینده است پس باید سعی کنند شبیه کنکوری ها رفتار کنند و درس بخوانند.

دانش آموزان پایه در عید نوروز باید دید دوره و مرور داشته باشند لازم نیست حتما به تست زنی کنکور بپردازند بلکه میتوانند به مرور تشریحی و تقویت پایه دروسی که در آن ضعف دارند مشغول شوند.

نکته مهم: دانش آموز پایه باید عادت کند در مواقعی درس بخواند که بقیه درس نمیخوانند.

ساعت خواب کنکوری ها در عید نوروز به چه صورت باشد؟

خواب کنکوری در عید نوروز 6 الی 7 ساعت باشد، این مقدار برای استراحت مناسب کفایت میکند.

از آنجایی که در عید نوروز معمولا مهمانی ها و شب نشینی ها در جریان است و معمولا اعضای خانواده نیز بیشتر میخوابند، مساله خواب اهمیت بیشتری برای کنکوری پیدا میکند.

صبح زود از خواب پا شدن و بهم نریختن ساعت خواب بسیار زیاد اهمیت دارد، اگر خواب شما بهم بریزد تا روزها بعد از عید نوروز هم درگیر آن خواهید بود باید به فکر تنظیم و کاهش خواب در بهار باشید.

مهمانی ها و دید و بازدید های داوطلبان کنکور در عید نوروز چگونه باشد؟

به هیچ وجه طبق الگوهای ثابت و غیرشخصی استراحت نکنید،مثلا به خود بگویید روز اول استراحت میکنم ولی هیچ برنامه تفریحی خاصی برای روز اول ندارید و خانواده شما در روز پنجم برای تفریح برنامه دارند این باعث میشود هم لذتی از استراحت خود نبرده باشید و هم از برنامه ی درسی عقب بیقتید.

حتما طبق برنامه های از پیش تعیین شده و دقیق مثل مهمانی ها و مراسم های خاص زمان استراحت خود را مشخص کنید.

اگر مهمانی به خانه شما آمده به سلام و احوالپرسی و نشستن چند دقیقه اکتفا کنید،سپس به اتاق برای درس خواندن بروید،دیگران شرایط شما را درک میکنند.

نکاتی برای خانواده کنکوری ها در ایام عید نوروز

قبل تر در پست حمایت خانواده ها در سال کنکور به طور کامل راجع به این موضوعات صحبت کردیم. حقیقت این است که نباید از فرزند خود بت سازی کنید در واقعیت معمولا فرزند شما آنطور که فکر میکنید خوب درس نخوانده و شاید حتی شروع مطالعه جدی او از نیمسال دوم کنکور و ایام طلایی عید نوروز باشد پس به اصرار او را وادار به تفریح نکنید.

اگر امکان آن فراهم است میتوانید تمام مهمان های درجه اول خود را در یک یا دو وعده دعوت کنید که عید دیدنی را انجام داشته باشید و این مراسم ها تا روز آخر ادامه دار نباشد.

نکات مهم و خط قرمز های کنکوری ها در عید نوروز

1) به هیچ وجه چند روز پشت هم و پیوسته استراحت نکنید

2) از فضای مجازی و برنامه های ویژه نوروزی دوری کنید

3) از اجرای برنامه های مطالعاتی و استراحتی ثابتی که وجود دارد دوری کنید

4) برنامه بلند مدت نداشته باشید و روزانه یا حداکثر 3 روزه بر ای خود برنامه بریزید که دچار اهمال کاری در سال کنکور نشوید

5) اگر خسته شدید تنوع درس خود را زیاد کنید

6) میتوانید با یک یا دو دوست خود هر شب ساعت مطالعه خود را چک کنید و رقابت درسی داشته باشید

جمع بندی نهایی در مورد تعطیلات نوروزی

کنکوری های متوانند دو یا سه نصف روز و دانش آموزان پایه میتوانند ساعت مطالعه خود را کاهش دهند و 3 الی 4 نصف روز استراحت کنند.

به امید موفقیت همه شما عزیزان در کنکور

مشاوره پیشنهادی : انتخاب کلاس نکته و تست کنکور

ویدیو علیرضا افشار در مورد استراحت کنکوری ها و سال یازدهم در عید نوروز

دانلود ویدیو آموزشی

از اینکه با ما همراه بوده اید بسیار سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام استاد. دوازدهم تجربی هستم شروع صفر نیستم تا حالا کج دار و مریز خوندم. تا سال یازدهم با انگیزه ی بیشتری درس میخوندم الان وقتمو بیشتر با فضای مجازی و تلویزیون تلف میکنم. احساس میکنم دچار افسردگی و نا امیدی شدم. ساعت مطالعه ی ۱۰ ساعت که توصیه میکنید برام تبدیل به رویا شده تصمیم گرفتم از امروز شروع کنم و ۵ ساعت فشرده درس بخونم و سرزنش خودمو بزارم کنار. تعداد تست هام خوبه نسبتا. میشه لطفا کمکم کنید. توصیه ای بهم بکنید.

    1. کم تسلطی هات تست بزن و عالی راه بنداز
      موقعیتش داری موفق بشی هنوز

  2. سلام، ببخشید یه سوالی داشتم چرا شما گفتید که برنامه ی بلند مدت نداشته باشیم؟
    من خودم کنکوری هستم و در طول سال برنامه روزانه داشتم اما واسه نوروز بلند مدت ریختم تا ۱۲ فروردین
    اشکالی داره؟

    1. سلام
      برنامه هفتگی یا حتی نیم هفته بریز و تا تحلیل اجرای خودت برای مرحله بعدی شرایط بهتر کن و بالا و پایین اش کن

  3. سلام استاد افشار
    من دوازده ریاضی ام میخوام هندسه پایرو تخودنم تا الان اصلا. گفتم ایا تو این فرصت برم ش
    سمتش یا نه اگر اره لطفا کدوم فصل رو کار کنم که بشه تست مستقیم زد تو کنکور
    و اینکه از فیزیک یک چه فصلی رو اول بخونیم
    باتشکر از شما

    1. سلام
      اگر همه درس ها و بخصوص همه جاهای ریاضی رو کار کردی و باهاش زوایعه نداری برو سراغ دایره و تبدیلات هندسی فصول ۱ و ۲ یازدهم

  4. سلام استاد. من بعد 5سال پشت کنکور بودن با همه پستی بلندی ها استارت زدم چند روزه و میرم کتابخونه .. از 5 الی 6 ساعت شروع کردم ولی مشکلم کنار نیومدن با گذشتمه….تنبلی هام…سختی هایی که کشیدم..از کتابخونه که برمیگردم خونه دیگ نمیخونم…از خودم خسته ام…دلم میخواد فقط فرار کنم از هر چی درسه…امسالم خیلیییییی دیر شروع کردم…فقط 3ماه مونده…کلییی درس نخونده با پایه درسی ضعیف…با خودم میگم بیخیال شم و بزنم زبان و ادبیات انگلیسی…نمیدونم چرا نمیتونم بیخیال کنکور بشم…انگاری عقده شده برام… باز با خودم میگم بخونم اگر تونستم رتبه قابل قبولی بیارم دوباره یک مهلتی به خودم بدم برای کنکور1402…….من از سال96 دارم کنکور میدم…3سال تجربی نظام قدیم..دوسال انسانی……الانم که واقعا شروع کردم به خوندن حتی خیلی کم…ولی گذشته ام بیخالش نمیتونم بشم…تو 3ماه مگه قراره چه قدر بخونم؟دلم اندازه اسمون گرفته…

    1. سلام
      ۵ بار کنکور و تغییر نکردن هزار تا دلیل داره و به راحتی هم قابل اصلاح نیست و عادتت دیرینه شده و الان دیگه برات کنکور شه مثل یک روزمرگی که بهش اهمیت نمیدی و اسم کنکوری رو داری فقط داری یدک میکشی
      پیش مشاور برو حتما

  5. سلام استاد عزیز وقتتون بخیر
    من دانش اموزتون بودم و پزشکی قبول شدم
    الان به عنوان مراقب آموزشی یکسری دانش آموز هستم
    شما رضایت دارید که نمونه سوالات جمع بندی فصل به فصلی که من پارسال از کلاس مشاوره دریافت کردم رو به طور رایگان در اختیار دانش آموزان بگذارم؟؟
    «من خودم اگر جای شما بودم ممکن بود اجازه ندم پس لطفاً توی رودربایستی قرار نگیرید 🧡🧡🧡»

  6. سلام خواهش میکنم جواب بدید خیلی فوری و حیاتیه..
    دوازدهم تجربی ام میانگین تراز امسالم4500
    ولی پایه وضعیت اش نسبتا بهتره ، برای آزمون 19 فروردین که دوزادهم جمع بندی میشه من زیست ژنتیک درحد تشریحی و فقط متن کتاب رو یکی دوبار برای نوبت خوندم و تست صفره کاملا و تسلط ندارم، آیا درسته که من زیست رو از پایه ک می خوندم ادامه بدم ؟و فعلا مبحث ژنتیک رو در اولویت های بعدی بزارم به جاش پایه که زیست 1و2 بخونم ؟ چون مباحث نسبتا آسون تر هستند ولی ژنیتک سخته و تست نزدم ..
    برای فیزیک هم میخواسم اینکارو کنم چون وضعیت پایه خیلی بهتره ولی دوازدهم تست خیلی کم زدم در سنه که فعلا از برنامه آزمون جدا بشم

    1. سلام
      بله موافقم که روی کم تسلطی های خودت از مباحث تست خیز و ساده تر بیشتر کار کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا