مشاوره خصوصی علیرضا افشار
انتخاب رشتهمقالاتویدیو

پرسش های متداول انتخاب رشته

سوالات پیرامون انتخاب رشته کنکور

پرسش و پاسخ متداول کنکور سراسری 98

در این پست به بررسی متداول ترین سوالات شما عزیزان می پردازیم

آیا پردیس های خودگردان و مازاد ظرفیت مصاحبه دارند؟

خیر، به طوری کلی رشته ها و دانشگاه های پولی در کنکور سراسری در حالت عادی مصاحبه ندارند و مصاحبه مخصوص دانشگاه روزانه است.

برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز محدودیتی از نظر تعداد وجود دارد؟

خیر، هر تعداد که بخواهید می توانید در لیست 150 تایی خود از این رشته های خاص را انتخاب کنید و در صورت قبولی نهایتاً به دو مصاحبه دعوت می شوید.

اما به این نکته توجه کنید در صورتی که در مصاحبه ی رشته های نیمه متمرکز پذیرفته شوید با محرومیت ها و محدودیت های انتخاب رشته مانند دانشگاه های روزانه و باقی رشته ها رو به و می شوید.

رشته های مصاحبه ای با نیمه متمرکز را در کجای لیست انتخاب رشته قرار دهیم؟

بر خلاف سال های گذشته در انتخاب رشته کنکور سراسری 98 سازمان سنجش کار را برای داوطلبان قدری راحت کرده است.

شما می توانید رشته های نیمه متمرکز را دقیقا در جایی که اولویت خود شما است قرار دهید اگر رشته های بالاتر و با اولویت بیشتر در لیت خود را قبول نشدید و در جدول زیرگروه ها در کارنامه حداقل ماکزیمم نمره کل مورد نظر آن رشته را داشتید به مصاحبه دعوت می شوید.

در صورتی که در مصاحبه رشته های نیمه متمرکز پذیرفته شوید آن رشته به عنوان قبولی شما اعلام می گردد و در صورتی که پذیرفته نشوید سنجش باقی لیست شما را مورد بررسی قرار می دهد.

طریقه ی اختصاص ظرفیت به داوطلبان سهمیه 5 درصد کنکور چگونه است؟

همانطور که در ویدیو تحلیل ، ارزیابی و خواندن صحیح کارنامه به موضوع سهمیه در کنکور پرداختیم سهمیه 5 درصد نیز به همان صورت است.

یعنی اگر کل قبولی را 100 نفر در نظر بگیریم داوطلبان سهمیه دار کنکور به نسبت تعداد خود سهمی از این 100 نفر خواهند داشت. برای مثال اگر سهمیه داران 10 درصد کل شرکت کنندگان باشند 10 قبولی از 100 قبولی به آنها اختصاص می یابد.

از آنجایی که داوطلبان موجود در هر سهمیه با یکدیگر رقابت میکنند و شرط قبولی سهمیه 5 و 25 درصد کنکور این است که حداقل 70 درصد نمره ی قبولی اخرین نفر پذیرفته شده در آن رشته را داشته باشند در صورتی که داوطلبان سهمیه 25 درصد نتوانند سهم خود را پر کنند این مقدار نیز به سهمیه 5 درصد اختصاص میابد.

آیا کلمه ی صرفا با سوابق تحصیلی در کارنامه ی فارغ التحصیلان درج می شود؟

خیر در مدرک هیچ یک از انواع مختلف دوره های آموزشی که پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی انجام می دهند این عبارت درج نمی شود و این مدرک فرقی با مدرک سایر دانشجویان ندارد.

چرا علیرغم نمره و معدل خوب در جدول زیر گروه ها عبارت فاقد تاثیر مثبت نوشته است؟

ار آنجایی که تاثیر معدل در کنکور 98 مثبت بود این به این معنی است که افرادی وجود داشتند که نمره ای مانند شما و یا بهتر از شما کسب کرده اند و همچنین این افراد در کنکور رتبه ای نزدیک به شما یا بدتر از شما دارند در صورت تاثیر معدل ممکن است رتبه ی شما بدتر شود.

اگر انتخاب رشته روازنه غیر مجاز باشیم می تونیم دوره های بدون آزمون روازنه را انتخاب کنیم؟

بله غیر مجاز شدن در روزانه تنها برای رشته های با آزمون است نه بدون آزمون.

برای توضیحات کامل تر و سایر سوالات می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

دانلود نسخه ی کم حجم

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام استاد برا دانشگاه علوم قضایی پذیرفته شدگان این رشته خودشون انتخاب می کنند که در آینده در چه رشته ای از این دانشگاه درس بخونند مثلا دادستانی و دادگستری و دادگاه و… اگر بله شرایطش پس از پذیرش چطوری هست؟واینکه متاسفانه من پدرم از قدیم سوء سابقه دارد آیا در گزینش یا مصاحبه از این بابت مشولی برام پیش می یاد یا خیر؟؟

  2. سلام، خسته نباشید.
    اگه کسی روزانه قبول بشه و نره دانشگاه آیا سال بعد فرهنگیان هم محروم میشه؟

  3. سلام استاد.بنده در رشته انسانی با رتبه ۵۴۰۰در دانشگاه فرهنگیان مجازاورده ام. الان من فقط از استان خودم میتونم رشته های دانشگاه فرهنگیان رو بزنم؟؟؟؟؟؟مثلا نوع گزینش رشته اموزش مشاوره و راهنمایی کشوری است پس من کل دانشگاه های فرهنگیان رو میتونم انتخاب کنم؟؟بنده منطقه ۳ استان گلستان هستم

  4. سلام و خسته نباشید
    میشه میزان شهریه کم به زیاد دانشگاه های شهریه پرداز، خودگردان آزاد و آزاد رو بفرمایید؟ خودگردان آزاد چقدر با آزاد فرق داره و آیا شهریه پرداز از هر دوی اینها گرانتره؟

  5. آیا داوطلبان استفاده از سهمیه ایثارگران هنگام انتخاب رشته باید ابتدا کد رشته های مربوط به قطب و ناحیه خود را وارد کنند سپس کد رشته های مربوط به ناحیه و قطب های دیگر و ظرفیت رشته در قبولی تأثیری دارد یا علاقه؟

    1. سلام
      سهمیه مربوزط به داوطلب میشه و قطبی و ناحیه ای و کشوری بودن مربوط به رشته میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا