مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روانشناختیروانشناختیویدیو

همه چیز در مورد تقلب در آزمون های آزمایشی

آسیب ها و مشکلات تقلب در کنکور های زمایشی

هرساله موضوع فروش سوالات آزمون های آزمایشی موسسات، پاسخنامه تشریحی و کلیدی آن ها چند روز قبل از آزمون و تقلب در آزمون ها موضوع بسیار داغ و جالبی است. در 2 سال اخیر هم به علت همه گیری کرونا و برگزاری آزمون ها به صورت غیر حضوری، بسیاری از افراد به صورت اشتراکی یا OPEN BOOK به حل سوالات می پردازند و حتی ممکن است وقت همه درس ها را تنها به یک درس اختصاص دهند.
در این مقاله قصد داریم از بعد روانشناسی در مورد این مساله صحبت کنیم تا افرادی که به اشتباه این مسیر را پیش گرفته اند دست از این کار بردارند و کسانی هم که از این موضوع آزرده خاطر هستند التیام پیدا کنند و منطقی تر با این شرایط برخورد کنند.

برای رضایت دیگران کاری را انجام ندهید

جلب رضایت اطرافیان که به آن ها تعلق خاطر داریم  برای همه انسان ها خوشایند است و بالعکس دیدن نارضایتی آن ها باعث ناراحتی ما می شود. فردی که به علت جلب رضایت اطرافیان به تقلب یا خریدن سوالات آزمون می پردازد باید همواره به این کار ادامه دهد چون سطح توقع اطرافیان از آن ها بالا رفته است و اگر روزی با اطلاعات خود تراز متوسطی را به دست بیاورد به علت عدم کسب رضایت آن ها ممکن است مورد سرزنش قرار گیرد و از ادامه مسیر به روش درست دلسرد شود. این افراد چون از روش های آسان به جلب رضایت رسیده اند افرادی تلاشگر نیستند و احتمال این که این کار را کنار بگذارند و با تلاش خود به تراز بالایی برسند پایین است.

شما میتوانید با شخصی سازی برنامه خود بهترین نتیجه ممکن را بگیرید و تا رسیدن به نتیجه توجه نکردن به حرف دیگران در سال کنکور را فراموش نکنید.

تقلب در آزمون آزمایشی بخاطر فشار والدین یا مشاور

گاهی اوقات والدین و مشاور دانش آموزان با حساسیت های بیش از حد روی تراز و سرزنش کردن دانش آموز باعث می شوند که فرد از راه های نادرست به کسب تراز بالا بپردازد یا گزارش درسی غلط و دروغ بدهد . گاهی اوقات هم این افراد به علت عذاب وجدان ممکن است اشتباه خود را اقرار کنند اما تنها چیزی که نصیب آن ها می شود زمانی است که از دست رفته و باز نمی گردد. حمایت خانواده ها در سال کنکور مساله ای است که نباید آن را نادیده گرفت.

این افراد سر جلسه آزمون حضور پیدا می کنند و نتیجه بد کنکور خود را با دلایل مختلف توجیه می کنند. به عنوان مثال حالم خراب شد، دل درد گرفتم، هوا سرد بود، هوا گرم بود، گزینه ها را جابه جا وارد کردم، بطری آب روی پاسخ برگم ریخت. در واقع این افراد با چیدن این سناریوها می خواهند اثبات کنند که در عین شایستگی موفق نشده اند.

تلنگر و تنبیه چه تاثیری در افراد دارد؟

گاهی اوقات دانش آموزان با یک تلنگر یا یک تنبیه ممکن است به خودشان بیایند و مسیر غلطی که پیش گرفته اند را با تلاش کردن تغییر دهند. حتی با مرور دستاوردهای خوب گذشته ممکن است فرد عذاب وجدان بگیرد و به خودش بیاید و تغییر کند.
همواره باید به این نکته توجه داشت که با تقلب نکردن و گزارش کار دروغ نگفتن سطح انتظارات بقیه بالا نمی رود و اگر فرد حتی تراز 4000 را به 4200 برساند اطرافیانش او را مورد تشویق قرار دهند ولی اگر در ابتدا به دروغ و با تقلب تراز 6000 آورده باشد و دفعه بعدی با تلاش خود به تراز 5000 رسیده باشد مورد تنبیه و تحقیر اطرافیان قرار می گیرد. ما راه های افزایش تراز در آزمون آزمایشی را با هم بررسی کرده ایم.

آیا عدم کسب تراز خوب و بالا در آزمون آزمایشی باعث ایجاد مشکل می شود؟

با توجه به مطالبی که گفته شد در آزمون های آزمایشی ترازی که افراد به دست می آورند عدد درستی نمی باشد به همین خاطر بهتر است فرد به رقابت با خود بپردازد و تمرکزش بر روی درصدهای خود و تحلیل آزمون و رفع ایرادات خود باشد. حتی اگر در آزمون ها ثبت نام هم نکرده باشد و در منزل به حل سوالات بپردازد چیزی را از دست نداده است و باید این را مد نظر قرار دهیم که آزمون واقعی ما و هدف نهایی ما کنکور است نه آزمون آزمایشی. هرچند باید راه حلی برای عدم پیشرفت تراز آزمون پیدا کرد. نکته ای هم که در آزمون ها اهمیت دارد پیدا کردن ایرادات و رفع آن هاست نه درصد بالا. در انتها به خاطر داشته باشید که با برنامه ریزی مناسب کنکور میتوان بهترین نتیجه را گرفت.

از اینکه با ما همراه بودید سپاس گزاریم.

مشاوره پیشنهادی : کلاهبرداری مشاوران در انتخاب رشته

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد تقلب در آزمن های آزمایشی

دانلود ویدیو آموزشی

از اینکه با ما همراه بوده اید بسیار سپاسگزاریم.

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. سلام
    من سال سومی هست که کنکور میدم
    متاسفانه دچار بیماری تقلب در آزمون های آزمایشی شدم
    به خدا خودم میدونم کارم اشتباهه و دارم گند میزنم تو آیندم.
    میخوام ترکش کنم ولی توقع اطرافیان ازم بالا رفته. نمیتونم بهشون بگم تا الان چه غلطی میکردم …
    وقتی بهش فکر میکنم گریم میگیره.
    خودم چون مدیریت زمان سر جلسه بلد نیستم و تو خوندن صورت تست کندم گند میزنم تو آزمونام
    این عادت زشت هم باعث شده فشار آزمون و نتیجش روم نباشه که تلاش کنم
    تروخدا کمکم کنید
    یه راهی جلوی پام بذارید …
    خواهش میکنم

    1. آزمون نده تا جامع ها
      با برنامه ۵۰ روزه بشین از صفر بخوان و خودت بیار بالا

      1. با سلام
        استاد تراز بنده بدون هیچ تقلبی شد 6000 ولی فشار خانواده باعث شد به این بیماری مهلک مبتلا بشم و دلیلش این بود که خانواده میگن اون بچه های تنبل کلاس مثلا شدن 6500 که هیچی بلد نیستن اونوقت تو شدی اینهمه ………..
        همیشه گوشی دستته پس درس نمی‌خونی در حالی که من در گوشی درس میخونم و از آموزه های اساتید مختلف استفاده میکنم

        1. سلام
          به حرف غیر کارشناسی ولی دلسوزانه خانواده از دید استرس و فشار روانی نگاه نکن
          خودت میدونی تراز بدی نداری و تازه با کار خوب حتما میتونی ارتقا بدی و بهتر کنی اونو

  2. سلام خسته نباشید؛ همیشه واسم سؤال بود با دیدن جوابای تشریحی ازمون میشه نتیجه گرفت یا نه که الان فهمیدم نمیشه
    من یه سؤالی دارم که چند سالی هست رو دلمه
    من از پایه ششم طوری مطالعه کردم که بیشتر سال رو همیشه به ریاضی اختصاص دادم یا اگر ریاضی نبوده معمولا یه درس رو بیشتر میخوندم .
    ازمون نمونه دولتی رو هم به خاطر فقط13 تا سؤال ریاضی و4 تا سوال درست دینی قبول شدم
    دو تا درس رو هم منفی زدم دو تا درس رو هم کلا نزدم؛ الانم اینجام.
    همینجوری جشنواره ریاضی هم مقام سوم شهرستان رو فقط بخاطر اینکه یک ماه رمضون رو گرفتم موندم و تو خونه حسابان خوندم ;گرفتم.
    اره خلاصه.. تا الان فقط لیزری میخوندم ،حالام که به ازمون رسیده نمیتونم کاری بکنم. بنظرتون پشت کنکور بمونم؟
    خودم که حوصلش رو دارم. ولی از یه طرف باز مجبوری درسای یازدهم و دهم رو دوباره بخونی یکم رو اعصابه.
    نظرتون چیه؟

    1. سلام
      از الان به پشت کنکور موندن فکر نکن
      از الان فقط سعی خودت بذار تا بتونی بهترین خودت همین امسال بذاری و اگر نتیجه مطلوب نیومد اون موقع اتوماتیک پشت کنکور هم خواهی موند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا