مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

مشاوره خصوصی برای برنامه ریزی در تابستان کنکور ۱۴۰۳

باید ها و نباید های کنکوری ها در تابستان

انتخاب مدرسه و مدیریت زمان کنکور همزمان با مدرسه

یکی از کارهای مفیدی که به دانش آموزانِ داوطلب کنکور ۱۴۰۳ توصیه میشود این است که میتوانند برای شروع از بچه های پایه دوازدهمی مدرسه خودشان مشورت بگیرند، مثلا از آنها بپرسند که این مدرسه برای دانش آموزان کنکوری چه کارهایی انجام میدهد؟ یا اینکه اگر به سال پیش برگردند چه چیزهایی از مدرسه میخواستند؟ مدرسه چه منابعی برای کنکور معرفی میکند؟ و….

این مشورت با دانش آموزان پایه دوازدهمی سال قبل برای شروع بسیار سودمند است.

مدارسی که طرح کنکوری دارند و از تابستان شروع به کار میکنند، تقریبا دو ماه به صورت مفید در تابستان برای دانش آموزان دوازدهمی برنامه و کلاس دارند، این در حالی است که دانش آموزان دوازدهمی باید از سه ماه تابستان بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشند.

دانش آموزی که در تابستان بی توجه به روند پیشرفت کلاسهای مدرسه و همچنین با وجود تمام مشکلاتی که ممکن است در ارتباط با مدرسه و معلمان با آن مواجه باشد، باید از زمان خود حداکثر استفاده را داشته باشیند.یه کنکوری خوب در طول تابستان روزانه ۱۰ ساعت مطالعه دارد و حدودا ۲۰۰ تست میزند، آخر سال که همه دانش اموزان کنکوری با محدودیت زمان روبرو هستند، دانش آموزی که از تابستان خود به درستی استفاده کرده با چنین مشکلاتی روبرو نخواهد بود و در نتیجه موفقیت در کنکور ۱۴۰۳ احتمال بیشتر خواهد شد.

معرفی منابع معتبر برای شروع پرقدرت در تابستان ۱۴۰۳

بهترین منابع کنکور پیشنهادی برای شروع در تابستان، همان منابع استارت میباشند، یعنی منابعی که شامل درسنامه و تستهای کنکوری و تالیفی به همراه پاسخنامه تشریحی باشند.

کتابهایی مانند میکرو گاج و خیلی سبز، مهروماه، مبتکران از جمله منابع استارت هستند.

منابع کامل تر که سطح آنها از منابع استارت بالاتر میباشد، شامل آی کیو گاج، نردبان، نشر الگو برای استارت پیشنهاد نمیشوند، مگر اینکه معلم چنین منابعی به دانش آموزان خود پیشنهاد دهد.

زمان مناسب خرید منابع کنکور 1403

اگر دانش آموزان منابعی از سالهای دهم و یازدهم خود دارند، توصیه میشود منبع جدید تهیه نکنند به دلایل زیر:

  • دلیل اول اینکه منابع جدید کنکوری، شامل دوره های اخرِ کنکور یعنی نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ نیستند و تستهای مهم این دوره ها را ندارند
  • دلیل دوم همچنین معلمانی که قرار است دوره تابستان کنکور را با انها بگذرانید باید منبع مورد نظر خودشان را معرفی کنند، بنابراین تا اواخر مرداد ماه از خرید منابع جدید کنکوری خودداری نمایید.

اما در صورت نداشتن منابع قدیمی میتوانید منابع استارتی که در بالا معرفی شده را تهیه نمایید.

در بین منابع معرفی شده کتابهای خیلی سبز بیشترین مخاطب را دارند و تقریبا در تمام دروس اختصاصی منابع عالی منتشر کرده است.

کتابهای مهروماه در درس ریاضی بسیار عالی هستند و منابع مبتکران نیز در درس شیمی حرف برای گفتن دارد.

کتابهای گاج نیز در درس فیزیک منابع بهتری منتشر کرده است.

وسواس بودن و کمالگرایی در سال کنکور ممنوع

افرادی که در سال کنکور کمالگرا هستند، ممکن است هرگز شروع نکنند.

تقریبا اکثر کنکوریها به کمالگرایی کنکور دچار هستند و همه چیز را با هم میخواهند، ولی این وسواس باعث میشود که هر بار برای شروع مطالعه به دنبال زمانِ مناسب و مکان آرام و منابع عالی باشند، همین دلایل باعث میشود که اصلا شروع نکنند و زمانی به خود می آیند که مثلا دوماه از تابستان گذشته است.

یک دانش آموز کنکوری تا زمانی که شروع نکند، تجربه ای کسب نمیکند، تجربه در عمل به دست می آید.

دانش آموزان در سال کنکور باید مثل یازده سال تحصیلی گذشته خود که به صورت خودکار درس میخواندند و کسی به آنها دستور برای درس خواندن نمیداده، رفتار کنند و اگر متوجه شدند در جایی دچار انحراف از هدف خود شده اند سریعا خود را به مسیر برگردانند.

مهمترین اصول موفقیت در کنکور سراسری

۱. وسواس در مطالعه در امر آموزش و انتخاب منابع نداشته باشید، زیرا اینکار باعث میشود با وجود تهیه منابع زیاد متاسفانه به قسمت عمل که زدن تستهای زیاد در طول روز می باشد نرسید.

۲. همه چی نویسی نکنید، یعنی از هر منبع هر مطلبی که میبینید و میخوانید را ننویسید چون این مطالب خلاصه نویسی نیست.

۳. بعد از مطالعه هر مبحث حتما شروع به تست زنی کنید، تست هم همان منابعی باشد که پیش تر گفته شد، یعنی تستهای کنکوری سالهای پیش و پس از آن تست های تالیفی.

۴. اگر در پاسخ دادن به تست دچار مشکل شدید و بلد نبودید به سراغ پاسخنامه نروید، بلکه دوباره باید مطالب خوانده شده را بخوانید و نقاط ضعف خود را رفع نمایید.

در صورتی که باز هم در حل تست مشکل داشتید و با مطالعه یاد نگرفتید میتوانید به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید و با مرور کوتاه و گرفتنِ جهت کلی پاسخ به تست دوباره برگردید و آن را حل کنید.

۵. در روزهای ابتدایی تابستان، با روزانه ۴۰ تا ۵۰ تست شروع کنید و سپس تعداد آن را افزایش دهید، هر چه تعداد تست ها بیشتر شود، میزان امادگی شما نیز بالاتر میرود.

۶. در زمان تست زنی، تست های مهم و یا تستهایی که در آنها ایراد داشتید را علامت بزنید برای زمان مرور و جمع بندی در پایان تابستان که دوباره همان تستها را حل کنید.

۷. برنامه ریزی مناسب با توجه به شرایط زندگی خصوصی خودتان و راهنمایی یک مشاور:

برنامه باید قابلیت تغییر داشته باشد، یعنی مثلا هر سه روز یک بار با توجه به میزان مطالعه و آزمون زدن باید برنامه تغییر کند، نمیتوان یک قلم بردارید و از اول تیر تا اخر شهریور را برنامه ریزی کنید، اینکار بسیار غلط است.

برنامه خود را میتوانید با توجه به تدریس معلم در دروس مختلف پیش ببرید، هر جا که متوجه شدید کلاس و معلم در مورد یک درس بسیار کند پیش میرود میتوانید خودتان به سراغ مباحث دیگر در درس مورد نظر بروید و مطالعه کنید.

۸. در طول تابستان اولویت خود را برای درسی که آمادگی بیشتری در آن دارید و بهتر در آن درس پیشروی میکنید، نگذارید.

در تابستان باید روی دروس و مباحثی که مشکل پایه ای در آن دارید، زمان و توجه بیشتری صرف کنید و خود را در آن مباحث به سطح دانش آموزان برتر برسانید، زیرا در طول سال تحصیلی تایمی برای اینکار نخواهید داشت.

۹. به شایعات و خبرها در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییرات احتمالی کنکور سال ۱۴۰۳ توجه نکنید، حتی در صورتی که دروس عمومی به کنکور سال آینده برگشت نیز دروس عمومی را در تابستان مطالعه نکنید.

۱۰. فقط دروس اختصاصی را در تابستان مطالعه کنید و در طول روز تمام دروس اختصاصی را در برنامه مطالعاتی خود بگنجانید زیرا تنوع مطالعاتی باعث میشود شما از کسل شدن و خستگی دور شوید.

۱۱. اگر فکرهایی نظیر اینکه مباحثی که خواندید را فراموش کردید به سراغتان آمد، سعی کنید اینگونه افکار را پرورش ندهید و از خود دور کنید.

میتوانید برای اطمینان خاطر دوباره چند نمونه از تستهایی که قبلا زدید را بزنید، اگر بلد بودید که با خیال راحت به ادامه مطالعه خود بپردازید.

در صورتی که برای زدن آن تستها دچار مشکل بودید و با مرور پاسخنامه مشکلتان حل نشد باید دوباره به صورت مفصل آن مباحث را مطالعه کنید‌.

۱۲. این را بدانید که هیچ کنکوری در پایان تابستان از عملکرد خود راضی نیست حتی اگر بهترین تراز و رتبه را در ازمونهای ازمایشی داشته باشد، ولی تابستان بهترین زمان برای قلق گیری شما محسوب میشود.

روشهای مطالعه در تابستان برای کنکور ۱۴۰۳

روش مطالعه دارای کلیاتی می باشد اما در مورد جزئیات به خودِ دانش آموز بستگی دارد، یعنی ممکن است یک روش مطالعه برای یک دانش آموز بسیار جواب دهنده باشد ولی همان شیوه برای دانش آموز دیگر بازدهی مناسبی نداشته باشد.

اما به طور کلی برای درسی مانند زیست شناسی با تفهیم درس پیش بروید یعنی ابتدا با مطالعه درسنامه یا دیدن فیلم های آموزشی یا خواندن جزوه های کمک آموزشی شروع کنید.

بلافاصله بعد از خواندن جزوه در مورد همان مبحث مورد مطالعه شروع به تست زنی کنید، در حالی که جزوه پیش چشم شما باز هست، و ایرادات خود را با کمک جزوه رفع کنید.

پس از گذشت یک روز بدون کتاب درسی و جزوه کمک آموزشی در مورد همان مبحث تست بزنید، در صورت وجود اشکال سعی کنید از کتاب درسی کمک بگیرید.

با خواندن کتاب درسی در این مرحله نکته های زیادی یاد میگیرید که میتوانید آنها را یادداشت برداری کنید.

پس از زدن دو مرحله تست متوجه میشوید چه نکاتی برای طراح سوال مهم است و با نوشتن آنها، یک خلاصه نویسی عالی میتوانید داشته باشید چون به تسلط نسبی رسیده اید.

از این خلاصه ها که دارای نکات کلیدی و مهمی هستند میتوانید در پاییز و زمستان استفاده کنید.

راه حل برای انجام محاسبات سریع در تستهای محاسباتی!

برای رسیدن به مهارت در انجام محاسبات از کتابهای مهروماه و گاج استفاده کنید، این کتابها برای دروسی مثل شیمی و ریاضی جهت کسب مهارت در تست زنی کمک بسزایی به شما میکند.

البته نیاز به عجله برای رسیدن به این مهارت ها نیست و به مرور زمان و همزمان با تکمیل روند مطالعاتی میتوانید به سرعت خود در محاسبات را نیز افزایش دهید.

جمع بندی نهایی در مورد برنامه ریزی در فصل تابستان

سعی کنید در ابتدا برای شروع به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید و هر روز تمام کارهای درسی و غیر درسی که انجام میدهید را یادداشت کنید، در پایان هفته با کمک مشاور برنامه خود را تحلیل کنید و خودتان را تعیین سطح کنید.

بهترین برنامه این است که متناسب با شرایط دقیق شما باشد و در طول روز حداقل ۷ ساعت مطالعه و تست زنی داشته باشید، البته میتوانید برای اینکه چه دروسی بخوانید و چه تستهایی بزنید از مشاور خصوصی کنکور برای برنامه ریزی کمک بگیرید.

در پایان اینکه تابستان بهترین زمان برای مطالعه و تست زنی است تا بیشترین پیشرفت را داشته باشید، بنابراین این لحظات طلایی را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی: شروع سریع کنکور

پادکست استاد علیرضا افشار در مورد برنامه ریزی در فصل تابستان

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام، استاد دروس عمومی اگه توی کنکور نباشه من باید برای ترمیم معدل بخونمش.از پایه چون نخوندم تاحالا . بنظرتون بهتر نیست حداقل ارایه لغات زبان کار کنم برای ترمیم دی ماه؟

    1. سلام
      تابستان برای عمومی حتی بخاطر ترمیم هدر نکن
      تابستان وقت مطالعه و تست زیاد روی دروس تحلیلی است

  2. سلام
    یه سوالی داشتم در مورد ترمیم معدل
    من سال قبل فارغ‌التحصیل شدم یعنی سال 1401،و معافیت تحصیلی رو هم همون موقع گرفتم و در برگه معافیت تحصیلی نوشته شما (حداکثر مدت تحصیل وی برای فراغت تا اول مهر 1401می باشد و چنانچه مشمول به تحصیل پس از آن تمایل داشته باشد از مهلت یک ساله پس از اتمام تحصیل وی کسر می گردد) من باتوجه به متن بالا می تونم تو شهریور امسال ترمیم نمره بدم خواهشاً جواب بدین خیلی استرس دارم ممنون

    1. سلام
      بعد از دومین کنکورت باید یا دانشجو بشی و یا سرباز
      پس تا مهر ۱۴۰۲ فرصت داری برای این مساله تصمیم بگیری
      اگر هم خواستی کنکور سوم بدی باید ی جایی دانشجو بشی از مهر تا از مرخصی تحصیلی اونجا برای نظام وظیفه ات استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا