مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیروش مطالعه و خلاصه نویسیمشاوره صوتیمقالاتویدیو

آشنایی با چند اشتباه مهلک در سال کنکور

چه اشتباهاتی می تواند جلو موفقیت شما در کنکور را بگیرد؟

آشنایی با 7 اشتباه مهلک در سال کنکور

با خواندن این مقاله قادر خواهید بود از ارتکاب چند اشتباه متداول در سال کنکور خودداری کنید.

1) درس خواندن بدون حل تست یا تست کم :

کنکور با سؤالات تستی به سنجش داوطلبان می‌پردازد و باید فرد به مرحله آخر پاسخ و در نتیجه گزینه صحیح برسد. در غیر این صورت نمره‌ای به او تعلق نخواهد گرفت (برعکس امتحان تشریحی) در نتیجه با حل تست زیاد هم عمق یادگیری افزایش می‌یابد هم سرعت حل تست و قدرت تشخیص دام‌ های تستی بالا می‌رود پس شیوه صحیح تست زنی برای کنکور را به درستی اجرا کنید.

مطلب پیشنهادی: راه و روش تست زنی اصولی کنکور

2) چند منبعی بودن :

داشتن چند منبع برای یک درس، وسواس مطالعاتی را در کامل یادگرفتن بالا می‌برد. اختصاص دادن تایم زیاد برای مطالعه درسنامه و گاهاً از درسنامه چند کتاب استفاده کردن باعث می‌شود فرد تایم زیادی برای حل تست نداشته باشد. اما همواره باید توجه داشت که مسلط شدن یک فرآیند تدریجی می‌باشد که آن‌ هم با حل تست‌ های متنوع و پوششی حاصل می‌شود و اهمیت حل تست را نادیده نگیرید.

3) نا امید شدن و نداشتن صبر و تحمل :

مسیر کنکور یک مسیر طولانی می‌باشد و حجم دروس هم بسیار بالا می‌باشد . در طی این مسیر عوامل بسیاری باعث ناامید شدن فرد می‌شوند ( مثل غلط زدن تست‌ها، عقب افتادن از برنامه آزمون، افت تراز و …..) اما باید گفت که به دست آوردن یک رتبه خوب یا یک تراز بالا حاصل صبر کردن و یادگیری هنر آزمون دادن ، اختصاص دادن زمان کافی برای کنکور و تلاش بسیار است.

مطلب پیشنهادی: دلایل افت تراز کارگاه

4) شرکت نکردن در آزمون آزمایشی یا عدم ارزیابی آزمون :

با شرکت در آزمون آزمایشی و تمرین مدیریت زمان در کنکور ایرادات فرد مشخص شده و شرایط جلسه کنکور بارها و بارها برای فرد شبیه‌ سازی می‌شود و در این صورت است که فرد رفته‌ رفته به برطرف کردن ایرادات خود می‌پردازد ( ایراداتی مثل کم خواندن، بد خواندن، بی‌دقتی در خواندن صورت سؤال یا زدن گزینه صحیح و…) و به آزمون دادن عادت می‌کند و سرعت عمل خود را بالا می‌برد علاوه بر آزمون های آزمایشی کوئیز و آزمون تالیفی کنکور و حل آن در خانه را فراموش نکنید.

مطلب پیشنهادی: تحلیل پس از آزمون

5) مقایسه کردن خود با دیگران :

فرد نباید جایگاه فعلی خودش را با جایگاه ایده­ آل یک داوطلب قوی مقایسه کند بلکه باید تمام تمرکز خود را روی کار خود بگذارد و خود را با دیروز خود مقایسه کند. هر روز در جهت پیشرفت قدم بردارد و هر روز بهتر از دیروز باشد که در این صورت است که می‌تواند به یک رتبه عالی در کنکور دست پیدا کند. سعی کنید بجای شمارش روزهای از دست رفته کنکور و وقت باقی مانده هر روز بهترین خودتان باشید .

مطلب پیشنهادی: بمب انرژی کنکور مخصوص ماه های پایانی

6) چند برنامه‌ای بودن :

چند برنامه‌ای بودن باعث آشفتگی فرد می‌شود و باعث می‌شود فرد مدام از این شاخه به آن شاخه بپرد. بلکه برنامه باید شخصی و متناسب با شرایط داوطلب باشد که در آن سطح داوطلب و ساعت مطالعه فرد در نظر گرفته‌ شده و کاملاً مختص همان فرد است. برنامه باید کوتاه‌ مدت باشد و دارای انعطاف باشد تا اگر فرد به هر دلیلی از همه یا بخشی از برنامه یک روز جا ماند فرصت جبران داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: برنامه ریزی کنکور به روش رتبه های برتر تمامی رشته ها

7) مستمر نخواندن :

برخی از داوطلبان یک روز را بالای 14 ساعت مطالعه می‌کنند اما گاها چند روز بعد از آن را با ساعت مطالعه کم یا حتی صفر سپری می‌کنند که باید گفت کنکور یک پروسه طولانی‌ مدت است و این مطالبی که خوانده می‌شوند باید تا تیرماه سال بعد در حافظه فرد با تسلط بالا باقی بمانند که آن‌ هم تنها با مطالعه روزانه و مستمر و مرورهای متوالی حاصل می‌شود پس اهمال کاری در کنکور جایی ندارد. اگر بتوانیم در ۴ ماه پایانی کنکور ۹۹ هم با انگیزه بالا مطالعه کنیم آنگاه نظم در مطالعه فوق العاده روزانه ایجاد خواهد شد .

مشاوره تحصیلی کنکور : چگونه از رقبای کنکور ۱۴۰۰ جلو بزنیم ؟

مشاوره مرتبط با کنکور 1400 : اولویت مطالعه مباحث کنکور ۱۴۰۰ در تابستان


راز رتبه برتر شدن در کنکور سراسری

دانلود ویدیو مشاوره ای


فایل صوتی ویژگی رتبه های برتر از استاد علیرضا افشار (محتوای این فایل صوتی با ویدیو بالا متفاوت است)

دانلود فایل صوتی


مشاوره و برنامه ریزی شخصی کنکور متناسب با سطح درسی شما برای همه مقاطع و رشته های تحصیلی مستقیم با استاد افشار ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام در واتسآپ با شماره زیر در ارتباط باشید.WhatsApp

09358960503

نوشته های مشابه

61 دیدگاه

  1. رتبه برتر شدن مسیر مشخصی داره . این توصیه های شما خیلی خوبه و فقط اگر همین ها رعایت کنیم میشه رتبه برتر کنکور۹۹ شد و به امید خدا

    1. با تلاش زیاد و درس خواندن مستمر و رعایت همین اصول و مشاوره گرفتن از مشاوره مطلع و مشاور غیر تبلیغاتی موسسات میشه به این مهم رسید

      1. ببخشید داستان داره یعنی نمیشه؟ 💔☹️ خیلی گیجم بخدا نمدونم چیکار کنما

      2. استاد خواهش میکنم جواب بدید منی که شرایط مالی رفتن به آزمون رو تا عید ندارم و تنها مشکلم همینه ممکنه ضربه بخورم؟

        1. سوالات آزمون ها بگیرید و در منزل حل کنید
          مشکلی نخاهید داشت

  2. به نظرم بی انصافی بگید با شرکت نکردن در آزمون آزمایشی نمیشه موفق شد.

    1. منظور از آزمون الزاما شرکت کردن در کنکورهای آزمایشی موسسات نیست
      منظور حل تست همراه با ارزیابی مباحث مطالعه شده در قالب سوالاتی ترکیبی و زماندار هست که این امر میتونه در منزل هم اتفاق بیفته

  3. سلام استاد خسته نباشید یه سوال به غیر از دانشگاه فرهنگیان و افسری کدام دانشگاه های دیگه بورسیه میکنه و پس از فارغ تحصیلی شغلت تضمین هست؟و اینکه با رتبه2000منطقه سه فرهنگیان قبول میشم یا نه

    1. سلام
      رشته خوب در دانشگاه های مطرح بخوانید ( خودتون هم دل بدید به کار ) حتما دعوت به کار در زمینه های خاص و تضمینی خواهید شد

  4. سلام آقای افشار عیدتون مبارک ببخشید من یازدهم انسانی هستم و در درس ریاضی خیلی ضعیف رشته ای که انتخاب کردم باید این درس را بالا بزنم ولی نمیدونم چطوری من حتی ساده ترین سوالات را متوجه نمیشم لطفا رهنمایی کنیم و تفاوت رشته حقوق دانشگاه تهران با آزاد چیه؟

    1. سلام
      چند مبحث از ریاضی کنکور انسانی هم باید بالاخره مطالعه داشته باشی و نمیشه صفر زد
      رشته حقوق در همه دانشگاه های ایران اگرچه با یک سرفصل تدریس میشه اما خب مهم اینه که اگر جای خوبی قبول بشی کیفیت تدریس و اساتید بهتری خواهد داشت و بعدا برای آزمون کانون وکلا و شرایط های کاری بعدی امتیاز بیشتری خواهی داشت

      1. با سلام و خسته نباشید ، ببخشید یه سوال دارم اونم اینکه یکی از دوستام نظام قدیم انسانی هس و میخواد نظام جدید رو کنکور بده دی وی دی عربی از نظام قدیم رو که داره آیا مثلا قسمت معتل در عربی نظام قدیم که در نظام جدید حذف شده به نظرتون به صورت غیر مسقیم در تست های نظام جدید به کار میاد؟؟؟؟

        1. سلام
          بله استفاده کن
          به کارت هم میاد
          اتفاقا داوطلبان کنکور ۹۹ نظام قدیم بیشتر باید روی مباحث مشترک هر دو نظام تاکید کنند

  5. سلام استاد افشار خسته نباشید . ببخشید من برای مشکل سربازی پیام نور ثبت نام کرده بودم. میخوام ببینم اگه من امسال پرستاری قبول بشم و برم .. و دو سال دیگه بخوام از راه پرستاری به رشته ی دندونپزشکی برم.. ایا این امکان داره?! اخه من شنیدم فقط یه بار میشه از دانشگاه انصراف داد!

    1. فقط یکبار میشه انصراف داد
      از پیام نور که انصراف دادی و هر جایی ثبت نام کردی دیگه باید تا آخرش همون رشته ادامه بدی و به محض انصراف مجدد ، سربازی تشریف خواهید برد

  6. سلام…خسته نباشید…اول تشکر میکنم بابت جوابگویی به سوالاتمون…من رشتم انسانیه تازه میخوام شروع کنم…الان دقیقا من منابع زیر رو دارم و از روی این ها میخوام مطالعم رو شروع کنم.
    جامعه:گاج میکرو طبقه بندی
    علوم و فنون:گاج میکرو طبقه بندی
    روان شناسی:لقمه مهروماه
    اقتصاد:لقمه مهروماه
    منطق فلسفه:لقمه مهروماه
    تاریخ و جغرافیا:لقمه مهروماه
    روان:لقمه مهروماه
    زبان خارجه:گاج میکروطلایی
    ادبیات:جامع درس به درس خیلی سبز ، لغاتو آرایه مبحثی الگو
    عربی:خیلی سبزجامع
    دینی:خط ویژه +گاج میکرو طلایی
    برای بعضی درسا نتونستم منبع جمعبندی بگیرم….

    1. آرمان کاویی هستم نهم میخواهم امسال به رشته انسانی برم معدلم هفده میباشد دروس مطالعات فارسی و عربی بالای پانزده میباشد آیا میتوانم برم؟

  7. سلام…خسته نباشید…کسایی که مثل من صفرن و تازه میخوان شروع کنند…چجوری کولاک بخونیم؟چجوری مثل یک رتبه برتر کنکور باشیم؟شخصی مثل من چجوری بیاد اهمال کاری چندین ساله رو تغییر بده…

  8. سلام کسی ک شروع صفره انسانی نظام جدیده آیا باید متن کتاب درسی رو بخونه؟؟

  9. سلام برای کسی ک تازه از امروز شروع ب مطالعه کرده چه برنامه ای پیشنهادتون هست؟کی باید جمعبندی شناورو شروع کنه…

    1. اگر کم تسبطی داره از امروز جمعبندی شناور شروع کنه
      اگر نه اول چند مبحث ساده بخواند و سپس جمع بندی شناور از ۲۰ روز دیگر

  10. سلام استاد خسته نباشید
    یازدهم انسانی هستم
    درس هایی مثل دینی٫جامعه ٫روان٫منطق٫فلسفه واقتصاد باید از روی درسنامه خونده بشه یا خود کتاب؟؟؟

  11. سلام
    استاد واسه کسی که در گذشته خراب کرده همه ی پل ها رو و آرزوی چندین و چند سالش رو به باد داده و دیگه نمی تونه بهش برسه ولی الان می خواد دوباره شروع کنه به خوندن اما شرایط واقعا ناجوری داره از لحاظ خانوادگی و از یه طرفم قصه ی گذشته رو مدام می خوره واسه استارت ، واسه اینکه فقط بخواد شروع کنه به درس خوندن و نسبت به همه چیز بی خیال شه الا درسش برای اولین قدم چه بکنه؟

    1. سلام
      با مشاور حرف بزن با توجه به شرایط ات بهت طرح درس بده
      وقت ۱۵ دقیقه ای بگیر از منشی : ۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

  12. سلام استاد خسته نباشید…من شروع صفر کنکور انسانی نظام جدیدم….برای دروس عمومی و جامعه و فنون و منطق فلسفه از چه پایه ای شروع به خواندن کنم؟ایا خواندن متن کتاب درسی در این بازه زمانی واجبه؟

  13. سلام برای خواندن فلسفه حتما باید منطقو بخونیم؟؟من از منطق چیزی نمیفهمم وقصد دارم برای کنکور فقط فلسفه رو بخونم…

  14. سلام استاد خسته نباشید.من امسال کنکوری شدم(کنکوری۱۴۰۰)من به زور رفتم رشته تجربی ولی ریاضی دوست داشتم و الان میخام ریاضی امتحان بدم .من طی این یازده سال همه امتحانامو بلا استثنا همه رو تقلب زدم حتی کلاس اول (الفبابلد نبودم)والان عالی درحد صفرم بعد دوست دارم توی یکی از دانشگاه های تهران توی رشته عمران درس بخونم (دوست دارم خیلی)به نظر شما اصلا امیدی به من هست؟؟؟:/.ضمنا معتاد آهنگم.

    1. سلام
      امید که هست ولی بهتره حضوری پیش مشاورین انتخاب رشته و هدایت تحصیلی بروید تا در مورد تغییر رشته خیال خودت راحت بشه کامل

  15. اصلا از زندگی ناامیدشدم….نمیدونم چه درسی روبخونم از کجا شروع کنم اطرافیانم هی به من طعنه میزنن و وضعیت مالی خوبی هم ندارم اصلا نمیدنم چیکار کنم.زندگی دیگه برام معنایی نداره بعضی اوقات بیشترس ارزوی مرگ میکنم ححتی گوشی ندارم از خودم این گوشی مال خودم نیست هیچ امیدی ندارم زمان هایی که بیکار بودم سرکار میرفتم تمام آهنگام دیپ غمگین اهنگای شاد لحظه ای حالمو خوب میکنه،نمیدونم اصلا چیکار کنم الان درس بخونم فردا کار میگیرم؟؟ بعد اگه دانسگاه خوب قبول نشم همه مسخرو میکنن……….

    1. سلام
      در پیج اینستاگرام بخش igtv برو و فیلم انگیزشی ۶ تیر جمعه ببین

  16. سلام آقای افشار
    یکی از دوستان من رشته ریاضی است و امسال کنکور داره. هندسه تقریباً صفر است میشه شما یه موسسه آموزشی معرفی کنید که بتونه پیشرفت کنه. (سی دی آموزشی)
    ممنون از شما

    1. هندسه فیلم آموزشی خوبی نداره چون سوالاتش خیلی خلاقیت داره
      هندسه دوازدهم فقط کار کن + دایره یازدهم . اینا ساده تر هستند
      در حد تست های سراسری فقط

    2. سلام آقای افشار خسته نباشید، من امسال یازدهم تجربی هستم وتابه حال تست کار نکردم نمیدونم از کجا شروع کنم و چطور،اخه من شرایط مالی خوبی ندارم که برم مشاوره واصلن در شهر ما مشاوره خوبی نیست حالا من تصمیم دارم که از تابستان بابرنامه قلمچی پیش برم و خودم برای خودم برنامه بچینم نمیدونم چقد کارم درسته ولی چاره ای جز این ندارم، تردید من بیشتر از اینه که من درست یلد نبستم برنامه بچینم

      1. سلام
        تشریحی قوی کار کن الان تا عید و بعد برو سراغ تستی کار کردن برخی فصولی که راه افتادی و کار اونو رو قلتک بنداز . نیاز نیست همه چیز و همه جا تست بزنی
        حتی محدود هم بزنی جواب میده

  17. سلام من برای درس فیزیک دو منبع دارم چون کلاس نمیرم 1 منبع در حد کتاب و 1 منبع سطح بالا دارم این چند منعی محسوب میشه چون من کتاب پیدا نکردم که هم درسنامه کامل هم تست های ساده تا تست های سخت داشته باشه

    1. سلام
      با منبعی که متوجه درسنامه و تست هاش میشی استفاده کن
      مثلا خیلی سبز

  18. سلام خسته نباشید
    من در پایه یازدهم ریاضی تحصیل میکنم و تا به حال تستی نزدم و بخاطر کرونا دهمم رو متوجه نشدم و با تقلب به فنا دادم امسال هم بدتر از پارسال شده و در هندسه هم ضعیف عمل میکنم … میخوام بدونم امیدی به من هست؟ میتونم خودمو به رتبه های برتر برسونم؟ و دوست دارم در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کنم :))

  19. سلام من امسال دوازدهمم کنکور دارم همش خودمو با دوستم مقایسه میکنم دست خودم نیست اصلا چیکار باید بکنم خسته شدم لطفا راهنمایی کنید

    1. خودت با خودت مقایسه کن و انقدر عالی و درجه یک بخوان تا حس بد نداشته باشی و همیشه مثبت و با روحیه باشی انشاله

    2. سلام اقای افشار😅من امسال دانش اموز 12 ریاضی فیزیک هستم و تاحالا هیچ تستی کار نکردم و این دو سال کرونا کلا هیچ 10 و 11 تقلب همش😶زیاد به فرهنگیان و دانشگاهای بزرگ هم فکر نکردم چون ورزشم دنبال میکنم و 1 ابان مسابقات لیگ و دوست دارم رشته مهندسز شیمی دانشگاه پیتم نور با سوابق بذم بنظرتون کارم درسته یا اشتباه. میخوام امسالو بخومم خوب در کنار همون ورزشم و نمره کتبی نهاییم خوب بشه لطفا راهنمایم کنید😅

      1. موافقم
        ولی درس خواندن در کنار بقیه اولویت های زندگی خیلی منطقی نیست و داستان داره

        1. خیلی ممنونم از از پاسخگوییتون
          وای من تا سال نهم همه معدلم 20 بود دگ چون کرونا اومد شهرمون رشته مطابق با علاقم نداشت ب مجبور مشورت خانوده اومدم ریاضی😅یعنی الان همین راهگ برم خوبه میشه یه پاسخ کلی بدین خیلی ممنون میشم.

          1. سلام
            ادامه بده و در رشته خودت بهترین باش تا پالس های مثبت بهت برسه
            اگر بهترین شدی و همه درس هاش خواندی و متوجه شدی و حل تمرین داشتی و به هر دلیلی دوست نداشتی ، اونوقت برو سراغ مشاور برای مشورت تغییر رشته

  20. با سلام اقای افشار من دانش اموز دهم هستم و برای اکثر دروس عمومی وبرای همه دروس اختصاصی تست میزنم ولی تست های زیست برام اصلا کافی نیست برای تست زنی زیست از کتاب میکرو طبقه بندی استفاده میکنم هرگز برای هیچ درسی درسنامه نمی خونم اول با نوع سوالات اشنا میشم بعدخودم متن کتاب رو موشکافانه و خط به خط میخونم و نکات رو یادداشت میکنم بعد میرم سراغ تست( همون روزی که معلم تدریس کرده )
    برای فیزیک تا الان از دو منبع استفاده کردم به صورت همزمان اصلا هم سردرگم نمی شم وسواس هم ندارم و به راحتی میتونم حل کنم اول تست های منبع راحت رو میزنم بعد تسلط میرم سراغ تست های منبع سخت تر و اصلا هم تو تست های ازمون و … مشکلی پیش نمیاد(درسنامه هیچ کدوم از منابع رو نمی خونم زیاد با روش پاسخنامه هم درگیر نمی شم اونی رو که کتاب گفته پیاده میکنم) برای زیست هم میتونم این کار رو کنم چون شما میگید چند منبعی بودن خوب نیست ؟ من الان چیکار کنم منبع دوم فیزیکم رو هم بزارم کنار ؟ یا میتونم برای زیست و فیزیک از دو منبع استفاده کنم ؟

  21. استاد توروخدا جواب بدید
    من دوازدهم تجربی با پایه ضعیف درسی چونکه دهم و یازدهم تدریس معلم ها اصلا گوش نمیدادم پنج تاکلاس آنلاین شرکت کردم و کلا هر وقت که درس می خوام بخونم احساس بدی دارم اصلا تمرکز ندارم همش احساس گناه می کنم که به دیگران فکر می‌کنم حتی چندین وقتی که رابطمو با دوستام قطع کردم ولی بازم به اینکه اونا از من خیلی زودتر شروع کردن فکرمی‌کنم این که من خیلی از بقیه عقبم امروزا هر روز دو کلاس آنلاین دارم از ساعت ۳ بعد از ظهر شروع میشه تا ۱۲ شب و من در طول روز نمی رسم تست بزنم همش احساس سرخوردگی دارم نمیتونم  تست بزنم همه ی وقتمو رو درسنامه میزارم از چند جلسه کلاس آنلاین و از مدرسه عقبم الان ۴ تا مشاور عوض کردم ولی همشون رو سر یک ماه یا دو ماه کنسل کردم چون یا من درس نمیخوندم باهاشون پیش نمیرفتم یا اینکه اونا به من برنامه‌ای درست نمی دادند الان به ۶ تا جا برای مشاوره پیام دادم نمیدونم کدوم مشاور رو بگیرم و میدونم خودمم نمی تونم خودمو کنترل کنم و درس بخونم آزمون هیچ سوالی برام آشنا نیست همش وقت کم میارم حس بدی نسبت به تست دارم دارم حس بدی دارم هیچوقت در این سه سال  برنامه آزمون ونتونستم تموم کنم تراز ۴۵۰۰.

    1. سلام
      به سمت مبحث نخوانده و جدیدی نرو
      برگرد عقب و (با یا بدون مشاور) سر فصل های گذشته رو خرد خرد بخوان و بیار جلو
      هرچقدر که بتونی حجم کارهای بیشتری کار کنید و با سرعت بیشتر با حل تست دوره داشته باشی
      موفق تری
      اینکارها انجام بدی از اواخر آذر میرسی به آزمون

  22. سلام خسته نباشید
    میشه لطفا بگید چطور میشه پیوستگیه مطالعه رو حفظ کرد؟
    من خوب میخونم خوب کار میکنم خوب هم تست میزنم
    اما متاسفانه یهو ولش میکنم و باعث میشه دو سه روز نتونم بخونم!
    و همه ی درسای خوندنای قبلم هدر میره چون مرور نشدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا