مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالات

آموزش خلاصه نویسی زیست شناسی به روش رتبه برترها

نکات و روش های درس زیست شناسی کنکور

حتما شما هم مثل بقیه کنکوری های دغدغه مند بارها مباحث مختلف درسی را ابتدا مطالعه کرده و سپس خلاصه نویسی کرده‌اید. اکثر داوطلبان کنکور رشته های علوم تجربی، انسانی و ریاضی تمایل دارند که به روش و سبک رتبه برترهای کنکور خلاصه نویسی انجام دهند.

در این پست تلاش کرده ایم تا شما را با روش خلاصه نویسی زیست شناسی به سبک رتبه برترهای کنکور و همچنین بهترین روش‌های خلاصه نویسی آشنا کنیم و به این وسیله مطالعه و مرور درس زیست شناسی برایتان راحت تر شود البته قبلتر در مطلب بهترین روش مطالعه زیست شناسی برای 100 زدن نیز به نکات مهمی در مورد درس زیست شناسی گفته بودیم.

رتبه برترهای کنکور با روش های زیر خلاصه نویسی می کنند!

همانطور که می دانید خلاصه نویسی قسمت مهمی از پروسه مطالعه می باشد، به همان اندازه که برنامه‌ ریزی کنکور می‌تواند به موفقیت داوطلبان کمک کند، انجام خلاصه‌ نویسی نیز اهمیت زیادی در کسب نتیجه خوب در کنکور دارد.

بنابراین باید خلاصه نویسی زیست شناسی با روش رتبه برتر های کنکور و همچنین چگونگی مطالعه این درس توسط رتبه های برتر را یاد بگیرید.

شناخت تمام روش‌های خلاصه نویسی زیست

مرحله خلاصه نویسی کنکور را می شود به صورت های مختلفی انجام داد، داوطلبان باید با توجه به یک سری نکات از جمله محتوای دروس و مباحث، ویژگی‌های شخصیتی و ….، بهترین روش خلاصه‌ نویسی را انتخاب کنند و حتی می توانند از روش های مختلف به صورت ترکیبی استفاده کنند.

توصیه می شود برای خلاصه نویسی درس زیست شناسی از موارد ذکر شده در زیر استفاده کنید!

۱. یادداشت‌برداری زیست

در روش یادداشت برداری به سبک رتبه برترها، داوطلبان باید پس از مطالعه و تسلط کافی بر مطالب کتاب درسی، نکات مهم و اساسی را یادداشت کنند و پیشنهاد می‌شود برای انجام این نوع از خلاصه نویسی، دفتری جداگانه داشته باشید.

هیچوقت در بار اول مطالعه یادداشت و نت برندارید چون حجم آن زیاد میشود.

۲. نت‌برداری زیست شناسی

در واقع نت‌ برداری نوعی از زیر مجموعه های یادداشت‌ برداری می باشد. به این صورت که ابتدا مطالب را مطالعه می کنید و سپس باید فهم خود از مباحثی که خوانده اید را بر روی کاغذ بیاورید و به این نکته دقت کنید که تسلط بر مطالب در این روش بسیار حائز اهمیت می باشد.

۳. حاشیه‌ نویسی درس زیست

روش حاشیه‌ نویسی نیز از جمله روش‌های خلاصه نویسی درس زیست شناسی به سبک رتبه برتر های کنکور محسوب می شود.

حتی رتبه برترها به داوطلبان کنکور را به استفاده از این روش برای خلاصه نویسی درس زیست شناسی توصیه می کنند. در روش حاشیه نویسی شما باید پس از مطالعه مباحث مختلف کتاب درسی، مطالب مهم و همچنین برداشت خود از مباحث مختلف را در حاشیه صفحات مربوط به همان مباحث مورد مطالعه یادداشت کنید و بهتر است که این کار توسط خود دانش آموزان و حتی از زبان خودشان انجام گیرد تا پس از گذشت زمان زیاد، بتوانند مانند روز اول مطالب یادداشت شده را درک و تحلیل کنند.

۴. نشانه‌گذاری

بسیاری از دانش آموزان برای دسترسی ساده‌تر به نکات مهم از روش نشانه گذاری استفاده می کنند. برای انجام خلاصه نویسی با کمک روش علامت‌گذاری، دانش آموزان با کشیدن اشکال هندسی، خط کشیدن دور یا زیر عبارات مهم و از این دست کارها، نکات مهم‌ را برای خود مشخص می‌ کنند.

روش نشانه گذاری برای زمانیکه نیاز به مرور مختصر و در عین حال مفید دارید، توصیه می‌شود. هایلایت‌ کردن عبارات یا جملات مهم نیز زمانی توصیه می گردد که برای اینکار از رنگ‌های مناسب و مختلف استفاده کنید و زیاده‌ روی نیز نکنید.

۵. علامت‌گذاری تست‌های زیست

علامت‌ گذاری تست ها نیز می‌تواند یک روش خلاصه نویسی زیست به شمار بیاید. برای این کار باید تست‌های مهم که حاوی نکات کلیدی هر مبحث می باشند را مشخص کنید تا برای زمان مرور، بتوانید به تست‌ها مراجعه کنید و در واقع مطالب و مباحث را به خاطر آورید چون تست ها نیز می توانند شامل موارد و نکات مهمی از کتاب زیست شناسی باشند.

اهمیت بیشتر درس زیست شناسی مثل باقی درس ها به تست زنی کنکور به روش رتبه های برتر است و شرط تثبیت مطالب تست زدن و تمرین کافیست و خواندن و خلاصه برداری به تنهایی نمیتواند کارساز باشد.

۶. ارجاع و هدایت به بخش های مرتبط

در زمان مطالعه یک مبحث برای خیلی ها پیش می آید که احساس می کنند قبلا مطالب مرتبط با آن را مطالعه کرده اند. ممکن است در چنین شرایطی حتی موارد مرتبط را به یاد نیاورند، بنابراین توجه کنید که این اتفاق اصلا خوب نیست، چون زیست شناسی یک درس ترکیبی است و شما برای درک بهتر و حل صحیح تست‌ها، باید ارتباط میان مباحث را درک کنید همانطور که در مطلب روش مطالعه دروس تخصصی کنکور سراسری به تفکیک هر درس گفتیم.

در چنین مواقعی انجام روش ارجاع توصیه می شود، در روش ارجاع و هدایت شما می توانید با یک‌ سری یادداشت مختصر مطالب مرتبط را به هم هدایت کنید و در واقع مروری مفید داشته باشید.

7. رسم نمودار برای درس زیست

نمودار درختی را اکثر دانش آموزان در طول دوران تحصیل خود با آن آشنایی دارند و استفاده از این روش می‌تواند باعث درک درست مطلب و همچنین مروری مفید برای دانش آموزان شود. برای استفاده از این روش، مطالب و عناوین مهم کتاب را یادداشت کنید و در ادامه، مطالب مربوط به عناوین و کلا زیر مجموعه‌های آن‌ها را مقابل عنوان درس ها یادداشت کنید و با خط و نشان به هم وصل نمایید.

نکات مهم در ارتباط با خلاصه نویسی زیست شناسی به سبک رتبه برتر های کنکور

تا اینجای مقاله با انواع روش‌های خلاصه نویسی زیست شناسی آشنا شده اید، در این قسمت بهتر است برخی اصول را نیز بدانید و رعایت کنید. توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد به شما کمک می‌کند، در صورت گذشت زمان نسبتا طولانی، با مراجعه به خلاصه‌ها و مرور مباحث موجود در آن ها، تسلط خوبی بر دروس مورد نظر داشته باشید و آن‌ها را از یاد نبرید.

خلاصه نویسی زیست شناسی در چه زمانی مناسب‌تر است؟

طبق توصیه هایی که قبلا انجام شده است، خلاصه نویسی باید در زمانی انجام شود که دانش آموزان به تسلط کافی بر مطالب رسیده باشند.

توصیه می شود دانش آموزان کنکوری تلاش کنند تا از اوایل تابستان، تسلط کافی بر مطالب پیدا کنند و در اواخر آن خلاصه نویسی‌ها را انجام دهند.

نکته: از نظر مشاورین تحصیلی خلاصه‌ای خوب است که با توجه به درک هر دانش آموز از مطالب و طبق مباحثی خوانده است نوشته شده باشد، بنابراین توصیه می‌شود که خودتان خلاصه نویسی انجام دهید و بهتر است از خلاصه نویسی های انجام شده توسط دیگران حتی اگه کامل و مطلوب باشد، استفاده نکنید.

تمیز و مرتب بودن مطالب خلاصه شده!

یک خلاصه نویسی به هر میزان که خوب و کامل و مفید باشد، باید دارای نظم و تمیزی نیز باشد، تا دانش آموز را ترغیب به خواندن کند. تلاش کنید که خلاصه‌هایتان منظم، خوش‌ خط و زیبا نوشته شود.

البته وسواس زیاد در این مورد نیز توصیه نمیشود، تمیز و خوانا بودن خلاصه نویسی کافیست.

استفاده از یک منبع مشخص در خلاصه نویسی!

کتاب درسی زیست شناسی بهترین و اولین منبع مطالعاتی برای دانش آموزان می باشد و سایر کتاب‌های کمک آموزشی در حاشیه آن قرار می‌گیرند منابع درس زیست را در مطلب بهترین منابع کنکور تجربی 1402 + زنجیره مطالعاتی شروع صفر به طور کامل بررسی کرده ایم.

بنابراین تلاش کنید برای انجام خلاصه نویسی از کتاب درسی زیست شناسی بهره ببرید، اگر چه استفاده از سایر کتاب‌های کمک آموزشی نیز اشکالی ندارد اما نکته مهم این‌ است که به هیچ عنوان از چند منبع مختلف برای انجام خلاصه نویسی استفاده نکنید.

بررسی و مرور خلاصه‌ها!

چنانچه پس از انجام خلاصه نویسی، تا مدت ها به آن مراجعه نکنید، برای هدف اصلی خلاصه نویسی که مرور دروس است با مشکل مواجه خواهید شد.

بنابراین سعی کنید خلاصه‌ها را در فواصل زمانی مشخص مرور کنید و در صورت نیاز آن‌ها را بازنویسی یا به عبارتی به روز رسانی کنید، که عمدتا نیاز به اینکار هست.

جمع بندی مقاله خلاصه نویسی زیست شناسی به سبک رتبه برتر های کنکور!

در این پست از وبسایت علیرضا افشار به توضیح در مورد نکات مربوط به روش های خلاصه نویسی زیست شناسی پرداختیم. لذا به این نکته توجه داشته باشید که برای انتخاب بهترین روش می‌توانید آزمون و خطا داشته باشید اما چنانچه محدودیت زمان دارید، می توانید به ویژگی‌های شخصیتی خود مراجعه کنید و بهترین روش را انتخاب نمایید.

به هر ترتیب شما با روش های خلاصه نویسی زیست شناسی به سبک رتبه برتر ها آشنا شده اید و اینکار می‌تواند به بهتر شدن مراحل مطالعه شما کمک کند.

دقت کنید که مواردی که در بالا ذکر شد، قاعده به نظر می‌آیند اما لازم است که شرایط خود را ملاک قرار دهید، مثلا اگر در تابستان قادر به خلاصه نویسی مباحث درسی نبودید، مشکلی نیست اما این نکته مهم است که حتما زمانی این پروسه را انجام دهید که تسلط کافی بر دروس داشته باشید.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا