مشاوره خصوصی علیرضا افشار
روش مطالعه و خلاصه نویسیروش مطالعه و خلاصه نویسیمقالات

روش مطالعه دروس تخصصی کنکور سراسری به تفکیک هر درس

نحوه مطالعه درس های زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی برای کنکور

  1. در پست قبلی به روش مطالعه دروس عمومی کنکور پرداختیم و در این پست به بررسی روش مطالعه دروس تخصصی میپردازیم.مجدد تاکید میکنیم که روش مطالعه دروس تا حد زیادی میتواند شخصی سازی شود اما معمولا از یک چهارچوب و اصول کلی پیروی میکند که در این پست به ان میپردازیم.

تعریف مباحث تخصصی و تحلیلی کنکور

اگر در زمان مطالعه ی کنکور به مباحثی برخورد کردید که با وجود مطالعه ی کامل و یا حتی با مراجعه به متن کتاب درسی نتوان به برخی از سؤالات آن پاسخ داد، می توان این مباحث را در دسته ی تحلیلی جای داد.تثبیت این مباحث در ذهن، زمان بر خواهد بود و به تبع آن درمدت زمان طولانی تری مطالب آموخته شده فراموش می شوند.

برخی از این مباحث که تحلیلی حساب می آیند مانند: ریاضیات، هندسه، فلسفه و منطق در گروه انسانی، بخش گیاهی در زیست شناسی و یا موسیقی و ترسیم فنی در رشته ی هنر هستند. که بعداً درباره ی نحوه ی مطالعه ی هر دو گروه توضیح خواهیم داد.

نحوه ی مطالعه ی دروس تخصصی و تحلیلی کنکور

بهترین راهکار برای موفقیت در دروس تخصصی و تحلیلی، تمرین و حل سؤالات متنوع با تکرار زیاد و به طور خلاصه یادگیری تکنیک های تست زنی برای تسلط به مباحث می باشد. پس برای یادگیری این دروس، فراگیری مطالب از یک استاد خبره کافی نخواهد بود و در درجه ی دوم خود داوطلب است که باید بتواند به نحوه ی حل سؤالات و تست ها مسلط شود.

برای تسلط در هر مبحثی به میزان دو الی چهار برابر نسبت به دروس عمومی، بسته به نحوه ی یادگیری داوطلب زمان لازم است. پس اگر داوطلبی تمام زمان خود را صرف آموزش از چندین منبع و اساتید کند و به میزان کافی حل تمرین نداشته باشد قطعاً دچار اشتباه بزرگی شده است. یادگیری دروس تحلیلی به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما در مقابل فراموش شدن مطالب دروس تحلیلی نیز در مدت زمان بیشتری رخ خواهد داد. مهم ترین اصل در مطالعه ی این دسته از دروس، حل تمرین زیاد می باشد. هیچ گاه مطالعه ی همزمان چند منبع را تضمینی برای موفقیت در یادگیری این دروس در نظر نگیرید، زیرا موضوعی که یک داوطلب کنکوری را در دروس تحلیلی از دیگران متمایز می کند فقط تسلط به شیوه ی حل سؤالات و تمرین است و صرفا افزایش ساعت مطالعه با خواندن درسنامه های متعدد.

به داوطلبان عزیز توصیه می کنم که هنگام مطالعه ی دروس تحلیلی به سرعت از مطالعه ی درسنامه ی دروس دل کنده و از مطالعه ی درسنامه های چندین منبع خودداری کنند. تا حد امکان یک درسنامه ی ساده و روان که متناسب با وضعیت علمی داوطلب است انتخاب شود و در درجه ی بعدی به حل تست و حتی سؤالات تشریحی برای افراد با پیشینه ی ضعیف تر پرداخته شود.

اگر منبع متناسب با سطح خود را انتخاب نکرده اید میتوانید از مطلب بهترین منابع کنکور استفاده کنید.

بهترین راه یادگیری و مطالعه ی دروس تخصصی و تحلیلی

در مطالعه ی این دروس می بایست به زنجیره ی مطالعاتی دقت شود و مطالعه ی دروس با رعایت پیش نیازها انجام شود. هنگام مطالعه ی درسنامه ی دروس تحلیلی از داشتن وسواس مطالعاتی پرهیز کنید. زیرا با مرور چندین باره ی کلیات، هیچ مهارتی نصیب داوطلب نخواهد شد، بلکه حل تست و تمرین او را به تسلط خواهد رساند.

اگر بار اول نتوانستید سوال را جواب دهید: حتی اگر داوطلب کنکوری در هنگام حل تمرین ها با چالش رو به رو شود، می تواند با مراجعه به درسنامه و یا قسمت اول پاسخنامه ی سؤالات با نحوه ی حل آنها آشنا شود.

این کار به هیچ عنوان تقلب محسوب نمی شود، بلکه گرفتن یک سرنخ یا راهکار برای حل سؤال می باشد. البته این نکته نیز باید ذکر شود که روند حل تست و تمرین باید از سطح ساده به دشوار پیش برود.

همچنین دوره و مرور دروس تحلیلی باید با حل تست باشد، حتی اگر سؤالات تکراری باشند. درکل هنگام مطالعه ی دروس تحلیلی باید به اندازه ی کافی صبور بود و به این نکته توجه داشت که تنها با وقت گذاشتن می توان به مهارت کافی رسید.


روش مطالعه ی  زیست شناسی برای آزمون کنکور سراسری

نحوه و شیوه ی مطالعه ی درس زیست شناسی برای کنکور سراسری

هنگام مطالعه ی درس زیست شناسی سه موضوع دارای اهمیت ویژه ای می باشد به طوری که برخی از اساتید نیز تأکید خاصی به آنها دارند.

مورد اول) تست های کنکور سراسری و توانایی تحلیل و استدلال آنها

مورد دوم) کشف علت صحیح بودن یک گزینه درپاسخ سؤال و علت رد گزینه های دیگر

مورد سوم) قیدهای کتاب درسی زیست شناسی و اشکال آن

پس به اعتقاد بنده در مجموع برای مطالعه ی این درس پرسشگر بودن یک داوطلب بسیار حائز اهمیت می باشد. به خصوص اشکال کتاب درسی دارای اهمیت ویژه ای می باشند.اشکال کتاب درسی را به دقت در حافظه بسپارید و سعی کنید که آنها را مانند یک عکس یادگاری در مقابل خود اغلب تماشا کنید تا بتوانید درذهن خود آنها را تداعی کنید.

روش علامت زدن قید ها در مطالعه  زیست شناسی کنکور

یکی از دیگر موارد مهم علامت زدن قیدها با رنگ های متفاوت یک روش مناسب است. به طور مثال قیودی که دارای تأکید مثبت می باشند، مانند: اغلب، اکثراً، خیلی زیاد را به رنگ سبز درآورده و قیدهایی که دارای تأکیدات منفی می باشند، مانند: به ندرت، گاهی بعضی، اندکی را به رنگ زرد درآورده و قید های با تأکید را مانند: حتماً، همه، همیشه به رنگ آبی در بیاورید.این روش بسیار مفید است.

البته در مطلب بیشتر به تکنیک های خلاصه نویسی و یادگیری دروس اشاره کردیم که میتواند برای شما مفید باشد.

بهترین روش برای مطالعه ی درس زیست شناسی

روش پیشنهادی بنده برای مطالعه ی درس زیست شناسی این است: اگر داوطلب در حال مطالعه ی فصلی از کتاب درسی باشد که می توان مطالب آن را روان و یا ساده تلقی کرد.

برخورد با مطالب ساده و روان زیست شناسی

اگر داوطلب در حال مطالعه ی فصلی از کتاب درسی باشد که می توان مطالب آن را روان و یا ساده تلقی کرد. مثلافصل یک درس زیست شناسی سال دهم، تنفس، دفع مواد زائد و … می توان با متن کتاب درسی پیش رفت اما مطالعه می بایست عمیق و با تأکید بر اشکال و قیدها باشد.

سپس به حل تست های کنکور سراسری سال های قبل پرداخته شود تا داوطلب بتواند اندوخته های خود را از متن کتاب درسی محک بزند. در این حالت اگر داوطلب به مطالبی برخورد کرد که در آن ضعف دارد، می تواند آن ها را با مطالعه ی درسنامه ی کتاب کمک آموزشی و تحلیل و تفسیر بیشتر آن مطالب به پیش ببرد.

برخورد با مطالب سخت و مشکل زیست شناسی

اما اگر فصل مورد مطالعه از فصول مشکل ساز و یا سخت باشد، مانند: گوارش، گیاهی، ژنتیک و فصل 1 و 2 از سال دوازدهم و… در وحله ی اول به یک درسنامه ی ساده و روان نیازمند می باشد. این درسنامه می تواند جزوه ی استاد در کلاس درس، متن کتاب خیلی سبز و یا فیلم های آموزشی کنکور باشد.

سپس می توان به سراغ تست زنی کنکور و تمرین رفته تا به میزان توانایی خود دراین مباحث آگاه شوند. اگر داوطلب دراین باره با چالش خاصی برخورد نکرد، می توان به این نتیجه رسید که درسنامه ی مطالعه شده صحیح انتخاب شده است.

البته حل تست دراین مرحله باید جزء به جزء و مبحث بندی شده با تعداد دفعات بیشتری انجام شود.

مرحله ی آخر مطالعه: باید متن کتاب درسی مطالعه شود. درهنگام مطالعه ی متن کتاب درسی می بایست تمام مطالبی که ازتجربیات قبل با حل تست و درسنامه ی کتاب درسی فراگرفته شده است را با متن کتاب مطابقت داده و در ذهن خود استدلال کنند.

اهمیت متن کتاب درسی در درس زیست شناسی کنکور

به این نکته نیز باید توجه کرد که طراح های سؤالات درس زیست شناسی در آزمون کنکور سراسری به متن کتاب درسی علاقه خاصی دارند. پس باید با ادبیات کتاب درسی نیز آشنایی کامل داشته باشید.

تطبیق مطالب با متن کتاب درسی می تواند درهمان جلسه ایی که تست و درسنامه مطالعه می شود انجام شود. اما اگر زمان، پاسخگوی این کار نباشد می توان نهایتاً در روز بعد این کار را انجام داد، زیرا درس زیست شناسی باید هر روز مطالعه شود.

بعد از این نیز برای دوره و مرور می توان با حل تست و متن کتاب درسی پیش رفت. یعنی با هر بار مرور می بایست متن کتاب درسی مطالعه شود.


روش مطالعه ی درس شیمی در کنکور سراسری

نحوه و شیوه ی مطالعه ی درس شیمی برای کنکور سراسری

در نظر داشتن این نکته که درس شیمی چند بعدی و دارای مباحث حفظی ساده و کاربردهای توصیفی در زندگی و مباحثی بدون غل و غش است دارای اهمیت می باشد. این درس دارای مفاهیم علمی بسیار زیادی است و همچنین دارای حل سؤال نیز می باشد.

درس شیمی کنکور دارای سه بخش مهم است:

بخش اول) مسأله

بخش دوم) مفاهیم

بخش سوم) مطالب حفظی یا همان مباحث توصیفی

روش مطالعه بخش حفظی و توصیفی شیمی کنکور

این بخش ها را می توان به کمک متن کتاب درسی مطالعه کرد و همچنین این مباحث نیازمند تکرار و تمرین می باشند. دوره و مرور نیز باید در روند مطالعه ی مباحث توصیفی انجام شود درست همانطور که در روش مطالعه دروس عمومی به آن اشاره کردیم.

به هنگام مطالعه می بایست مطالب دارای اهمیت را با قلم علامت دار کرد. یادداشت برداری از قسمت های پر چالش نیز کارمناسبی است. روش خلاصه نویسی در این درس دقیقاً مانند مطالب گفته شده در همین چند سطر اخیر می باشد. اما مطالعه ی منابعی مانند مهر و ماه می تواند منبعی خلاصه برای این درس باشد.

روش مطالعه بخش مفاهیم شیمی کنکور

در بحث مفاهیم برای آموزش می توان از قسمت درسنامه ی کتب کمک آموزشی استفاده کرد و سپس به حل تست پرداخت. همچنین همانند درس زیست شناسی رجوع به متن باید در انتهای مراحل گفته شده انجام شود پس به طور کلی برای مطالعه ی این بخش سه مرحله داریم:

مرحله اول) ابتدا به درسنامه ی کتاب کمک آموزشی مراجعه کرد

مرحله دوم) سپس حل تست و تمرین

مرحله سوم) بعد از آن متن کتاب درسی مطالعه شود

هنگام مطالعه ی این درس بعد ازهر دفعه حل تست می بایست حداقل یک مرتبه درسنامه مرور شود. حل تست نیز باید در همان جلسه ای که درسنامه مطالعه می شود و یا حداکثر فردای آن روز انجام شود. همچنین منابعی مانند خیلی سبز و در سطح بالاتر گاج منابع مفیدی برای این درس می باشند.

روش مطالعه بخش مسائل و محاسبات شیمی کنکور

یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های اساسی داوطلبان در درس شیمی بخش مسائل می باشد. به طور مثال دربخش استوکیومتری می بایست مبانی اولیه را مانند: پایستگی جرم، سوختن، تجزیه و… فراگرفت و سپس بعد از آن به سراغ حل تست رفت.

مشکلات رایج داوطلبان درباره ی حل مسائل درس شیمی به دو دسته تقسیم می شود:

مشکل اول) عدم آگاهی از فرآیند حل یک مسأله

راه حل این مشکل: برای حل این چالش می توان از تمام فصول، یک دسته بندی برای انواع مسائل داشته باشیم و ازآن استفاده کنیم.

مشکل دوم) کند بودن در فرآیند حل مسئله دومین مشکل رایج برای داوطلبان می باشد

راه حل این مشکل: پیشنهاد بنده به این دسته از عزیزان این است که با یک کتاب حل تست روان، مانند آبی قلم چی شروع به حل تست های ساده تر کنند و به هیچ عنوان دراین بازه ی زمانی برای یادگیری روشهای محاسبه ی سریع درس شیمی عجله نداشته باشند، البته یادگیری برخی از تکنیک های محاسبات سریع کنکور نیز میتواند مفید باشد.


روش مطالعه ی دروس محاسباتی ریاضی و فیزیک

نحوه و شیوه ی مطالعه ی درس ریاضی و فیزیک برای کنکور سراسری

برای مطالعه ی این دروس در وحله ی اول می بایست مطالعه به صورت زنجیره وار باشد. یعنی یک تئوری اصولی برای مطالعه در اختیار داشته باشید. این مرحله بسیار مهم است زیرا رعایت پیش نیازها در این دروس از اهمیت خاصی برخوردار است.

همچنین مطالعه می بایست به صورت مبحثی با ارتباط دادن سال های تحصیلی مختلف باشد. مثلاً بحث تابع را از پایه تا سال دوازدهم به صورت یکجا و مرتبط با پیش نیازها می بایست مطالعه کرد.

ازداوطلبان عزیز خواهش می کنم که درمطالعه ی این دروس با یک منبع پیش بروند. منبع انتخاب شده نیز باید متناسب با پیشینه ی علمی و ضعف داوطلب دراین دروس انتخاب شده باشد. زیرا پیشرفت دراین دروس نیازمند به یادگیری فرآیند حل مسأله و تکنیک های مباحث می باشد و مطالعه ی چندین درسنامه کمک قابل توجهی به داوطلب نخواهد کرد.

اگر نتوانستیم به سوالات فیزیک و ریاضی جواب دهیم چاره چیست؟

هیچ گاه در مرحله ی حل تست، پاسخ نامه را به تنهایی مطالعه نکنید. زیرا خود داوطلب می بایست فرآیند حل سؤال را در ذهن تحلیل کند و مشاهده ی جواب سؤال بدون آگاهی به روند حل تست بی ارزش خواهد بود. زیرا این دروس نیازبه تحلیل ذهنی دارند و به خاطرسپردن پاسخ تست ها کاری بیهوده است.

بهتر است درصورت عدم توانایی برای حل یک مسأله، با رجوع به روشهای درسنامه پیش بروید تا به اصل موضوع احاطه پیدا کنید. اگر داوطلب با این روش به نتیجه نرسید می توانید با مراجعه به قسمت اول و یا کل پاسخ، یک سرنخ برای حل سؤال به دست بیاورید و سپس به آن پاسخ دهید.

داوطلبان برای مطالعه ی این دو درس باید بسیار صبور باشند زیرا یادگیری آنها نیازبه پایه ی درسی قوی دارد. اگر داوطلبان با رعایت اصول گفته شده بازهم دراین دو درس ضعیف باشند و حتی پاسخ سؤالات حل شده را متوجه نشوند، می توانند از فیلم ها و یا کلاس های آموزشی آنلاین کنکور استفاده کنند.

مطالعه ی فیزیک و ریاضیات کنکور را با چه مباحثی شروع کنیم؟

فرآیند شروع این زنجیره در درس فیزیک با مباحثی مانند: مغناطیس و القا و برای داوطلبان با پایه ی درسی ضعیف ترمبحث حرکت شناسی می باشد.

درس ریاضیات نیزبا بحث معادله و سپس مباحث بعدی باید آغاز شود.

نکته در مورد خلاصه برداری دروس: خلاصه برداری برای تمامی دروس مختلف می بایست بعد ازمسلط شدن به اصل مطالب درس انجام شود.


نتیجه گیری کلی درمورد نحوه مطالعه دروس تخصصی آزمون سراسری

در حالت کلی می توان این طور برداشت کرد که شیوه های روش مطالعه درهمه ی منابع موجود دارای قالب و چهارچوب کلی بوده و فقط نحوه ی بیان افراد با یکدیگر متفاوت است.

توصیه می شود با همین مدل گفته شده به مرور زمان کار مطالعه را آغاز کنید تا بتوانید پیشرفت کنید و موضوعی که دارای اهمیت است، تجربه ی شخصی داوطلب در روند مطالعه ی وی می باشد که درطول زمان حتی از روشهای مشاور کنکور نیز می تواند ارجعیت پیدا کند و غالب شود.

مشاوره پیشنهادی : روش یادگیری دروس عمومی کنکور

داوطلبان عزیز برای مشاوره تحصیلی علیرضا افشار می توانند به لینکی که درقسمت توضیحات همین صفحه آمده مراجعه کنند و از راهنمایی های موجود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

40 دیدگاه

  1. سلام خداقوت استاد برای دروس اختصاصی رشته انسانی مث علوم فنون منطق فلسفه و…وروش های خلاصه نویسی هاشون هم یکم صحبت کنین از درکل از انسانی خیلی کم گفته شده. خیلی ممنون

  2. سلام استاد…لطفا لطفا لطفا براساس تجربه ای که داشتید جوابمو بدید…ممنون…من سال96دیپلم تجربی نظام قدیم شرکت کردم ولی اصلا درس نخونده بودم و سالهای96_97_98کنکور تجربی شرکت کردم ولی رتبه های نزولی و نجومی داشتم که اصلا ارزش انتخاب رشته نداشت…سال99کنکور انسانی نظام جدید شرکت کردم…ولی بازم نخوندم…پایه درسیم کلا زیر صفره…هیچی بلد نیستم…یک درسو باید صدبار بخونم تا تو ذهنم بره..حفظیاتم خیلی خیلی خیلی ضعیفه…از بس درس نخوندم و پشت کنکور موندم احساس خنگی میکنم…میخوام برای آزمون 19دی ثبت نام کنم ولی من که تا الان چیزی نخوندم…میتونم تا تیر ماه به دانشگاه فرهنگیان دست پیدا کنم؟من باید رتبه زیر 1000بیارم تا دبیری قبول بشم…من حاضرم بمیرم ولی دیگه ناراحتی پدرو مادرم رو نبینم…درسته من به رشته انسانی علاقه ندارم ولی الان دیگه واقعا روم نمیشه به مامانمو بابام بگم دوباره برام کتاب بخرید و مجبورم همین رشته انسانیو بخونم…میتونم موفق بشم؟من نمیتونم مشاور داشته باشم و نمیتونم کلاس ثبت نام کنم….1400پنجمین کنکورمه….من حتی یک کلمه از کتابای انسانی بلد نیستم….ولی باید موفق بشم چون همه آیندمو زندگیم به کنکورم بستگی داره…خواهش میکنم جوابمو بدید…توانایی گرفتن مشاوره تلفنی رو ندارم…

    1. سلام
      در کانال سوال و جواب باش و فیلم های همین سایت همه رو بجز موارد انمتخاب رشته ببین . بهت کمک خواهد کرد
      @soal_javab_ostad_afshar
      کانال پرسش و پاسخ کنکور با نزدیک به ده هزار سوال بزرگترین آرشیو رایکان آموزش های منه

  3. سلام…من میخوام کتابامو بدم به کسی ..آیا کتاب تست جامعه شناسی گاج چاپ98 و کتاب تست منطق فلسفه پایه و دوازدهم چاپ98 و کتاب لغات مبحثی نشرالگو ادبیات رو میتونم به کسی بدم؟؟اصلا قابل استفاده هستند؟؟

    1. جامعه شناسی و قلسفه برای دوران جمع بندی کنکور ۱۴۰۰ مهر و ماه بگیر

  4. سلام…من کتاب لغات ادبیات نشر الگو رو دارم که چاپ98هست.آیا میتونم از این کتاب استفاده کنم یا لازمه کتاب چاپ جدید بگیرم؟؟

  5. سلام…من تجربی نظام قدیم بودم…که پایه درسی بسیار بسیارضعیفی دارم.
    ..میخام انسانی شرکت کنم ولی با این عقب افتادگی هایی که دارم چکار کنم؟؟چجوری خودمو به ازمونا برسونم

    1. تا ۱۰ بهمن فرصت جبران داری و مطالعه مباحث نوبت اول
      لایو این هفته اینستاگرام ساعت ۱۷ رو از دست نده

  6. سلام استاد. ببخشید میشه لطف کنید تو لایو این هفته در مورد جمع بندی ترم اول صحبت کنید؟ اخه تو لایو گذشته فقط در مورد شروع صفر حرف زدید، نگفتید اگه ما خوندیم تا الان و فقط یکم عقب افتادگی از برنامه و یا فراموشی داریم و تسلطی هامون هم میخوایم حفظ بشه باید چیکار کنیم… لطفا این لایو 28 اذر رو به این مبحث بپردازید. ممنون

  7. به نظرتون الان که دارن جبرانی پشت هم میذاره دانشگاه ویک ماه دیگه امتحانات شروع میشه ازالان برای کنکور شروع کنیم یابعدامتحانات درحال حاضر بیشتر ٢ساعت وقت بازندارم به نظرتون باروزی دوساعت دراین دوماه کارکنکوررابیارم جلو یابذارم بعدامتحانات قبل امتحانات هم درگیری جابه جایی و… داشتیم به نظرتون دوساعت فایده داره یابیهوده هست بذارم وقتی سرم خلوت شد شروع کنم اگر نظرتون شروع کردن هست بادووساعت کتاب زیست وشیمی نظام جدیید راکه گیرم امده شروع کنم یاریاضی فیزیک منابع نظام قدیم

    1. الان خیلی کم زیست و شیمی شروع کن و بعد از امتحاناتت همه دروس باهم بیار جلو

  8. به نظرتون شما که میگین خیلی کم اززیست وشیمی بخونم چه فصل هایی بخونم هرفصل اجازه دارم چندساعت توش باشم چون حس میکنم یکم وسواس مطالعه هم دارم

    1. سلام
      یک دور تنها درسنامه کتاب تست مورد نظر رو بخوان و بعدش بیا به سرعت روی تست زنی و با تست ها و تحلیل پاسخنامه ها باقی مطالب رو یاد بگیر

  9. میشه اینجا ساعت مطالعه هام رابذارم ؟
    پنجشنبه
    ۷ساعت آمادگی برای فاینال زبان‌
    ۲:۱۰ساعت۱۲تست زیست نشرالگوفصل۱۱

  10. میشه اینجا ساعت مطالعه هام رابذارم ؟
    پنجشنبه
    ۷ساعت آمادگی برای فاینال زبان‌
    ۲:۱۰ساعت۱۲تست زیست نشرالگوفصل۱دهم

  11. اصلانمیتونم تنوع درس بدم وقتی امتحان دارم نمیدونم چه کارکنم امتحان های مثل فاینال یا آخرترم مثلا من الان یکشنبه فاینال زبان دارم ازچندروز قبل نمیتونم درس دیگه ای بخونم بعد این که منظورتون ازتنوع درس درس های کنکور تنوع بدم یادرس های دانشگاه هم جزش هست چون تاآخرامتحان های دانشگاه قفط میتونم پرپرروزی ۲ساعت بخونم که کتاب زیست وشیمی نظام جدید تهیه کردم یک روز درمیون زیست وشیمی میذارم
    ۸:۳۰آمادگی برای فاینال زبان با۲۸۰تاتست
    ۵۳دقیقه شیمی فصل ۱قسمت۱وکمی۲با۱۱تست

    1. الان راه حل برات ندارم چون سطح استرس و هیجان بالایی داری
      ولی اگر از قبل برنامه هات خرد خرد میکردی خیلی بهتر میشد

  12. استاد من توطول ترم کانون زبان خیلی خوب خوانده بودم ولی دیدیدکه وسواسی میشه آدم برای امتحان یعنی میدونم بلدم ولی تا۴باریابیشتر نخونم وکلی تست ونمونه سوال حل نکنم حس میکنم بلدنیستم تازه وقتی هم که زمان امتحان میشه بازهم استرس دارم نمیدونم چرا به هرحال بانمره ای که بالاخره راضیم کرد الان امتحان دادم.
    به نظرتون میگین تنوع درس بدم ازالان سه درس ازدرس های دانشگاه راروزی بخونم بازیست وشیمی که بشه ۵تنوع درسی بعدامتحانات درس های دیگه هم بهش اضاف میکنم مثل فیزیک وریاضی وعربی چون الان ازمنابع نظام جدید فقط زیست دهم نشرالگو دارم وشیمی خیلی سبز هدفم اصلا کنکور امسال نیست چون میدونم بااین روندباخواندن خوب درعید وتابستون بتونم یک سوم کنکور رابیارم جلو به نظرتون ازالان برای کنکور بخونیم برای سه سال دیگه که دانشگاه تمام میشه خوبه یاازسال آخر شروع کنم خودم دوست دارم ازالان شروع کنم (فقط میتونم قول بدم که ازاین به بعد زیر دوساعت با۳۰تست نیام تا۲۵بهممن که امتحان هاتموم میشه)جبران دیروز راهم امروز بعد کلاس هامیکنم به جاش ۴ساعت وقت میذارم

    1. برای زبان فقط واژگان بخوان و تست واژه بزن تا راه بیفتی
      برای درس های دانشگاه هم جوری برنامه بریز تا ۵ تنوع درس رو داشته باشی روزانه برای کنکور
      سعی کن تا ۱۰ بهمن خودت برسونی به تخصصی و عربی ترم اول کنکور

  13. سلام استاد وقت بخیر من در درس زیست شیوه مطالعم جوریه که درسنامه کتاب و کتاب کمک درسیو باهم پیش می برم .مثلا برای زیر مبحث های هرگفتار،اول کتابو مطالعه میکنم و همزمان نکات کتاب کمک درسیو تو حاشیه کتاب یادداشت می کنم و برای مرور فقط کتاب درسیو مطالعه و تست میزنم.میخواستم بپرسم این روش مطالعاتیم میتونه معقول باشه یا بهتره تغییرش بدم؟

    1. برای آموزش : درسنامه از بخشی کوچک ، حل تست به تعداد کم برای جا افتادن محور اصلی سوال ، مطالعه متن روخوانی کتاب درسی
      برای مرور : مطالعه مجدد متن کتاب درسی و حل تست بیشتر

  14. سلام استاد
    مرحله بعد از مطالعه سریع و سرعتی و بدون برگشت به عقب برای درسی مثل زیست چیه؟؟؟
    یکبار سریع میخونم (بصورت اجمالی)

    1. سلام
      برای دوره زیست تست پوششی بزن + حتما چشمی خوانی و مرور متن کتاب درسی

  15. سلام من منظور شما از مفاهیم شیمی چیه؟؟
    اون وقت فرقش با مطالب حفظی چیه؟؟ مثال بزنید؟
    با تشکر

  16. سلام استاد
    درباره روش مطالعه دروس تخصصی انسانی نظرتون چیه؟

    1. نظری ندارم ؛ روش مطالعه دروس تحلیلی و توصیفی سرچ کنید از سایتم اطلاعاتت کامل میشه

  17. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر . من تقریبا با همه ی این روش ها اگاه هستم و انجامشون میدم برای هر درس. فقط سوال من اینه ایا پشت میز و روی صندلی نشستن رو برای مطالعه انتخاب کنیم یا روی زمین و به طور چهار زانو؟؟؟؟؟؟. البته من خودم به شخصه از کلاس سوم تا الان که قراره ماه دی و تیر کنکور بدم ، روی زمین میشینم و به بالشت تکیه میدم و از میز های کوچیک که مخصوص مطالعه نشسته هست استفاده میکنم .آیا درسته این روش یا باید تا قبل کنکور اصلاحش کنم؟

  18. سلام استاد وققتون بخیر و شادی. من درس ریاضیو هروقت به طور مدت دار تست میزنم یعنی اگه امروز تست هاشو زدم ، چند روز دیگه برمیگردم و سعی میکنم دوباره اونا رو حل کنم . مشکل اینجاست که بعد از یه مدت کوتاهی فراموش میکنم که مسیر حل سوال چی بود و کلا نمیتونم بیشتر همون تست هایی رو که زدم جواب بدم . این مشکل برای فیزیک هم یه مدتی برام پیش اومد ولی الان این مشکل برای درس فیزیک بهتر شده. یه مقدار هم در تست زنی ریاضی مشکل دارم . ممنون میشم راهنمایی کنید چطور این مشکل رو رفع کنم .خیلی ممنون

  19. سلام استاد . استاد من حس میکنم موقع خوندن دروس حفظی و مفهمومی مثل زیست فقط دارم متن میخونم بدون اینکه حفظ شم . سال قبل مشکلی نداشتم و خط به خط کتاب زیست یازدهمو حفظ بودم .الان هرچی سعی میکنم به اون دقت سال پیش نمیتونم حفظ کنم ومفهمو به خوبی بگیرم .
    و حس میکنم که ذهنم به سر سری خوندن عادت کرده .چیکار کنم؟سپاس

    1. خواندن زیست خوبه ولی مهمتر اینه بعدش برگردی تست بزنی و به کمک پاسخنامه اش جواب های خودت و متن کتاب با اون مقایسه کنی
      ادبیات طرح سوال زیست تغییر کنه مسلما کار سخت میشه و تنها راهش اینه که با تست مدل های مختلف طرح سوال ببینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا