مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیبرنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

همایش مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی عید کنکور ۱۴۰۲

همایش نحوه درس خواندن دوران عید برای کنکوری ها 1402

بحث تغییرات کنکور که مطرح شده بود و قوانین و مقررات جدید دغدغه سال دوازدهمی‌ها شد. شما دانش‌آموزان پایه دوازدهم کنکور ۱۴۰۲ با یک سری تغییراتی مواجه شدید که این حجم از تغییرات برای ۱ سال برای کنکوریها زیاد بود و اهمیت فرصت ساختن از تغییرات و چالش های کنکور 1402 بیش از پیش بود. حل و فصل این مسأله کمی سخت است و مدیریت آن آسان نیست ولی خب چاره‌ای نیست. باید بپذیریم شرایط برای همه یکسان و برابر است.

واقعیت این است که باید از پس کار بر بیاید این مسأله یک آزمایشی هم هست برای تک تک شما تا خود را محک بزنید. در این بخش که گزیده از این ابعاد تیتروار اشاره می‌کنیم، توضیح می‌دهیم چه فرصتی در درونش داریم، این کلاف سردرگم کنکور ۱۴۰۲ چگونه باز خواهد شد و چه فرصت‌هایی در این ۴ ماهم قابل دستیابی خواهد بود.

اهمیت نتیجه کنکور دی ماه ۱۴۰۲

کنکور دی ماهی که بیشتر جنبه آزمایشی برای سال دوازدهمی‌ها داشت برای شما چیز بیشتری نبود انتظاری هم نیست که دانش‌آموز برود و درصد خیلی بالایی بیاورد.

شاید بیشتر خاصیت کنکور دی ماه برای فارغ‌التحصیلان است و شما دانش‌آموزانی امتحانی که دادید با توجه به درصد‌هایی که به شما داد مشاهده کردید و دیدید که شاید ضعف شما تو در کدام بخش‌ها بوده است.

اگر درصدی که به دست اومد یک درصد بسیار پایینی بود متوجه خواهید شد که بین کنکور و امتحان کلاسی چقدر تفاوت وجود دارد. متوجه خواهید شد که کنکور خیلی جدی است و شاید بگوییم به طور کل با سال‌های قبل متفاوت است.

ولی این خطا اشتباه کنکوریا تو این بازه‌ی زمانی وقت در سال اینه که فکر کنند مشکل خودشان فقط مشکل خودشونه این که من از آزمون جا موندم من فیلم آموزشی‌ایی رو دارم که تماشا نکردم، من الان از برنامه‌ی مشاورم عقب مانده‌ام وبقیه متوجه درس می‌شوند ولی من نمی‌شوم و.. این مسأله باعث می‌شود که خیلی انگیزه شما کم می‌شود و روحیه شما خراب می‌شود. حتی برخی شما آخرین راه را انتخاب می‌کنید.

آخرین مسیر برای داوطلب کنکوری ۱۴۰۲ این است که کنکورش را بگذارد برای سال بعد و فقط به این فکر کند که برای امتحان نهایی درس بخواند تا امسال فقط امتحان را مطالعه کند اما قبل از این تصمیم حتما مقاله چرا نباید از الان به پشت کنکور ماندن فکر کنیم؟  مطالعه کنید.

چنین تصمیمی اصلاً فکر خوبی نیست فکر جالبی هم نیست چرا که این اقدام شامل حداقل کار و ضعیف‌ترین کاریه که بتونید انجام بدید.

به جای الکی ماندن پشت کنکور که بعداً پشیمون می‌شوند چرا که اصلاً سال بعد نیامده که ببینیم چه چیزی به یاد داریم و یا چه چیزی را از یاد برده‌ایم.

حتی اگر می‌خواهید پشت کنکور بمانید تا رتبه بالا بیاورید و در رشته‌های تاپ درس بخوانید، بازهم باید از همین امسال تلاش کنید. پشت کنکور ماندن با رتبه سه هزار بهتر است یا با رتبه ۲۰ هزار؟ کدام به هدف شما نزدیک‌تر است و چه کسی راه آسان‌تری در پیش دارد؟

بیشتر افرادی که در کنکور تجربی شرکت می‌کنند، عمدتاً افراد پشت کنکوری هستند اما همواره مشاهده می‌کنیم که اکثر رتبه برتری‌ها از دانش‌آموزان دوازدهمی هستند.

به قول‌های خود نزدیک به عید نوروز وفا کنید!

مشکل شما، مشکل زمان نیست بلکه مشکل این است که پای حرف خود نمانده‌اید. دانش‌آموزی که می‌گوید از اول مهر کنکور را شروع می‌کنم، از اولین آزمون، از اول عید و… مشکل اشتباه تکراری درزمان‌ها است.

شخصی که امروز نخواند بعد‌ها خواهد گفت کاش اول اسفند یا فروردین بود و این سیکل معیوب را تکرار می‌کند.

نمیتوانیم بگوییم هرکسی که از امروز شروع به خواند کند حتما به هدف نهایی خود می‌رسد اما آیا او که به هدف نهایی می‌رسد امروز می‌خواند یا خیر؟

اگر همه کتاب هارو یک دوره تمام کرده باشیم در این موقع از سال باید مثل گلی که تیم قوتبال‌زده و سعی در حفظ آن دارد، باید سعی در حفظ و ارتقا زحمات خود باشیم. یک کنکوری‌ایده‌آل باید در حال حاضر به فکر دوره باشد و شخصی که انکار می‌کند با سرعت کمتر و حجم کمتر جلو می‌رود. در واقع اطمینان خاطری در دور دوم است و می‌توان متوجه زوایای پنهان درس شد. ولی اگر انکار کنیم در دور دوم همه چیز یادمان می‌رود و باز شروع به خواندن می‌کنیم. با این وجود شروع به خواندن می‌کنیم و جلو می‌رویم.

برنامه‌ریزی عید باید چگونه باشد؟

از قبل از عید باید درس خواندن و برنامه‌ریزی را آغاز کنید. فرض را بر این بگذاریم که خوانده‌های مسلط شما کم است. اگر کم تسلطی است، مباحثی که تست کم زدید و جا‌هایی که نیاز به مرور دارند زیاد است، باید بروید در ابتدا سراغ کم تسلطی‌ها و اولویت‌بندی کنید. ببینید بهترین فصل‌ها کدام است مثل فصل‌هایی که پیش نیاز ندارند و خودشان پیش نیاز هستند. یا فصل‌هایی که تست زیادی ندارند و یا فصل‌هایی که روی آن‌ها راحت‌تر راه می‌افتید بهترین گزینه برای شروع هستند همانطور که در برنامه 50 روزه کنکور به آن اشاره شد. دقیقاً از جایی که کم دردسر‌تر است و زودتر به تسلط می‌رسید شروع کنید.

ترجیحا چون کم تسلط هستید یا درسنامه نخوانید و یا اگر می‌خوانید فشرده بخوانید و از کتاب خلاصه جمع‌بندی استفاده کنید تا سریع آموزش تمام شود. سریعاً سراغ تست زنی بروید. بعد از تمام شدن اولویت اول، سراغ اولویت دوم بروید. بعد از تمام شدن اولیت‌ها از خود آزمون بگیرید. سپس با ازمونی که از خود می‌گیرد دست شما می‌آید که در چه حدی هستید.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی عید و بعد از آن

در واقع بهتر است با بودجه و تراز آزمون کاری نداشته باشیم و باید طبق اولویت خود پیش برویم. چرا که این برنامه‌ها یکسان است و برای همه مثل هم است. اگر امروز اکثرا از آزمون جا مانده‌اید باید شخصی‌ سازی کنید. در واقع برنامه راباید خودتان ایجاد کنید.

آزمون شخصی‌سازی می‌خواهد، بالا پایین کردن می‌خواهد، برنامه چکش کاری می‌خواهد تا درست باشد. این نکته خیلی مهم است که برنامه را باید خودت بسازی که بعد از‌ یه هفته الی ۱۰ روز از خودت آزمون گرفتی بتوانی درصدی بالای پنجاه بزنی.

باید طبق اولویت و مسائلی که مطالعه کرده‌اید آزمون ایجاد کنید و اگر در آزمون‌های جامع درصد بالایی کسب کردید سراغ اولویت سوم خود بروید. بعد از تمام شده اولیت سوم و چهارم سراغ اولویت بعدی بروید و این ترتیب را پیش ببرید تا تمام شود.

نکته مهم در این بخش این است که زمانی که به اولویت سوم و چهار رسیدید، باید از اولویت یک و دو خود تست زنی بیشتری انجام دهید، به این‌ها تست پوششی گفته می‌شود.

بعد از تمام شدن مرحله سه و چهارم، کوییز شما باید شامل اولویت یک تا چهار باشد و باید بالای ۵۰ درصد کسب کنید تا به خوبی پیش بروید.

افزایش ساعت مطالعه از عید

شما باید ازقبل از عید در حفظ زمان خود کوشا باشید. مخصوصاً که بسیاری از شما با امتحانات نهایی دسته و پنجه نرم می‌کنید. در اصل امتحانات ترمیم معدل برای پشت کنکوری‌ها است و شما سال دوازدهمی‌ها باید برای خرداد برنامه‌ریزی کنید و خود مساله نحوه برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی و ترمیم معدل مهم و پراهمیتی است.

اینکه با خود بگویید از دقیقه سال تحویل شروع می‌کنیم یا سال جدید همه چیز متفاوت می‌شود، یک دروغ است. شما باید از همین حالا روی زمان خود برنامه‌ریزی کنید.

خواندن تشریحی و تستی بسیار متفات هستند و می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد.

مخصوصاً به علت تأثیر مستقیم امتحانات نهایی در حال حاضر سطح سؤالات بالا رفته و باید تلاش بیشتری کرد. این مورد برای دروس عمومی حتی اهمیت بیشتری دارد چرا که دروس تخصصی را می‌توان با کنکور پوشش داد اما درمورد دروس عمومی صدق نمی‌کند.

هیچی چیزی از سال جدید تغییر نمی‌کند. خصوصاً به والدین می‌گوییم که تفکراتی چون دو روز بگرد و هوا بخوری یا یک عید دیدنی که چیزی نمی‌شود باعث انحراف روند تحصیل می‌شود. شما باید از تک تک فرصت‌های خود استفاده کرده وساعت مطالعه خود را از عید بالا ببرید.


فایل صوتی کامل و جامع استاد علیرضا افشار در مورد عید نوروز


فایل صوتی کامل پرسش و پاسخ کنکوری ها در مورد برنامه ریزی عید نوروز


مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
تماس تلفنی هر روز 9 الی 13 و 16 الی 20
ارسال پیام 24 ساعته در اپلیکشن تلگرام/ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام استاد صبح بخیر . با توجه به آخرین اخبار کنکور ۴۰۳ با چه تغییراتی اجرا میشه ؟ ( از نظر نحوه تاثیر معدل ، بودن یا نبودن عمومی ها ، تعداد دفعات کنکور ) آیا پذیرش به دانشگاه واگذار میشه ؟ و اینکه کنکور سال ۴۰۳ به صورت الکترونیکیه؟

    1. نه واگذار نمیشه
      کنکور برقرار هست و ادامه داره
      اینکه عمومی و تاثیر نمرات مثبت هم برگرده بعید می دونم

  2. سلام استاد وقتتون بخیر من تمام فایل های همایشایی که می فرستید به دقت گوش میدم و نکته برداری می کنم دانش آموزیم که تا پایان کلاس نهم تمام معدلام بیست بود از دهم به بعد بابت مجازی و….. توی درس خوندن کم کاری کردم اما سال دوازدهم جدی شروع کردم و یه معدل خیلی خوب اوردم ترم اول … با اتمام کنکور دی ماه فهمیدم اوضاعم خرابه شروع جدیم از یکم بهمن بود و طوری که شما گفتید یه سری مباحث اوردم جلو اما یه ممشکل بزرگی که دارم مثلا برنامه می نویسم امروز 50 تا تست زیست مبحث قلب ولی موقعی که میرم توی عمق ماجرا می بینم چقدر تستا پر نکتست و پاسخنامه ها خیلی طولانیه تا میخونمشون به خبر میام ده تا تست بیشتر نتونستم بزنم.این موضوع خیلی ناراحتم کرده برنامه ریخته بودم که کتاب تستیمو تموم کنم ولی اینطور که داره پیش میره اصلا تمومی بهش نیست چطوری توی یه روز تعداد تست بیشتری بتونم بزنم ؟

    ممنون باب پاسختون

    1. سلام
      دیگه ویس و همایش و … دنباال نکن
      از همون چیزهایی که گفتم و یاد گرفتی استفاده کن
      تشریحی قوی کار کن و بعد هر فصلی که راه افتادی فقط تست سراسری و نه تالیفی

  3. سلام من عضو کلاس مشاوره ی زمستون هستم چطور میتونم گزارش کار به صورت عکس بفرستم ؟ این عملکرد هایی که شما تحلیل میکنید دقیقا از کجا براتون ارسال میکنن ، ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      رقابت درسی ی گروه هست برای اعضای کلاس مشاوره که باهم در آن فضا ساعت مطالعه و تعداد تست هر درس شون به اشتراک می گذارند
      تحلیل عملکرد درسی من برای آموزش برای بچه ها در کلاس مشاوره زمستان از بین برنده های همین رقابت درسی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا