مشاوره خصوصی علیرضا افشار
برنامه ریزی تحصیلیمشاوره صوتی

چگونه از تغییرات و چالش های کنکور 1402 فرصت بسازیم؟

همایش بهترین برخورد با تغییرات و مزایا و معایب آن

کنکور ۴۰۲ در شرایطی برگزار می‌شود که تغییرات زیادی رخ داده است. البته بخشی از این تغییرات کنکور 1402 برای تمام کنکوری‌ها خوب است و باید از فرصت از آن استفاده کرد. اما از طرف دیگر این تغییرات شرایط را سخت‌تر کرده است. در این مقاله به بررسی تغیرات کنکور پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

مهمترین قوانین و تغییرات جدید کنکور سراسری 1402

دکتر احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور ، در جلسه با نمایندگاه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، در مورد تغییرات آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ به صورت کامل توضیح داد.

دکتر احسان جمالی با بیان تغییرات به وجود آمده در کنکور سراسری ۱۴۰۲ چنین گفت: برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ باید سه بخش شرح داده شده در ذیل مورد توجه قرار گیرد!

  • قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تا هم اکنون
  • آمار و اطلاعات آزمون سراسری ۱۴۰۱
  • مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

دکتر جمالی با مد نظر قرار دادن قوانین سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۸۶ تاکنون، یادآور شد:

طبق قانون تصویب شده در آبان ۱۳۸۶ ، در مجلس شورای اسلامی برای قبولی دانشجو در همه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ، مقرر گردید تا پایان سال اول برنامه پنجم توسعه ، تاثیر سوابق تحصیلی تا حذف کامل کنکور افزایش پیدا کند. در کنکور سراسری سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ این مصوبه، اجرا شد.

ولی به این دلایل که پوشش سوابق تحصیلی در آزمون های سراسری بعدی افزایش پیدا نکرد و همچنین تعداد بالای متقاضیان برای بعضی از رشته محل ها، باعث شدند که کنکور سراسری حذف نشود. دکتر جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور در ادامه بیان داشت:

قانون فوق در سال ۱۳۹۲ توسط مجلس شورای اسلامی ملغی گردید. به جای آن قانون سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب مجلس رسید.

طبق این قانون در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ تاثیر سوابق تحصیلی تا ۲۵ درصد افزایش یافت و به صورت قطعی عملی شد. قانون سنجش و پذیرش دانشجو که طبق آن تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی به صورت قطعی در کارنامه نتایج داوطلبان آزمون سراسری اجرا میشد، توسط دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۵ باطل اعلام شد.

دکتر جمالی اذعان داشت: گروه آزمایشی علوم تجربی شامل بیشترین داوطلب می باشد و همچنین بیشترین میزان افزایش داوطلب مربوط به گروه آزمایشی علوم انسانی است.

وی در ادامه افزود: در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ بیشترین درصد قبولی در تمامی رشته محل های با آزمون که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شدند، به ترتیب مربوط به استان های یزد و مازندران ، سمنان ، اصفهان و قم بوده است. دکتر احسان جمالی بیان داشت:

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ بر پایه ۱۱ درس در مقطع دوازدهم تحصیلی در نظام آموزشی جدید به صورت قطعی ۴۰ درصد خواهد بود و همچنین سهمیه ها در این آزمون تغییری نخواهند کرد.

دکتر جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور مهم ترین تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را اینچنین برشمرد:

  • تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر اعلام نتایج داوطلبان
  • حذف زیر گروه ها
  • تعداد برگزاری آزمون سراسری ( در دو نوبت ) و میزان اعتبار آزمون اختصاصی
  • تغییر در ضریب های آزمون اختصاصی
  • ضرایب سوابق تحصیلی در نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی -واحدی و همین طور نظام ترمی- واحدی برای پذیرش دانشجو
  • و افزایش ظرفیت در رشته پزشکی و دندان پزشکی

وی در انتها به میزان افزایش ظرفیت در رشته پزشکی و دندان پزشکی اشاره نمود:

طبق مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ، در رشته پزشکی افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده که معادل ۱۹۲۰  نفر می باشد و ۱۵ درصد افزایش ظرفیت در رشته دندان پزشکی که معادل ۲۹۰ نفر نسبت به آزمون سال قبل برای گروه آزمایشی علوم تجربی می باشد.

این بدین معنی است که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ، در رشته پزشکی ۱۱۵۲۰ نفر پذیرش می شوند و همچنین در رشته دندان پزشکی نیز ۲۲۱۵ نفر پذیرش خواهند شد.

تغییرات در کنکور ۴۰۲ چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مزیت‌های تغییرات در کنکور ۴۰۲ این است نتایج آن تا دو سال محفوظ است. یعنی اگر در رشته‌ای قبول شدید اما به آن علاقه‌ای نداشتید یا حتی اگر در رشته‌ای تحصیل می‌کنید اما می‌خواهید یک روز به عقب بازگردید چون نتایج شما تا دو سال محفوظ است. در واقع با رتبه‌ای که دارید می‌توانید مجددا انتخاب رشته کنید. اما در قدیم این امکان وجود نداشت. یعنی اگر کسی از تحصیل در یک رشته پشیمان می‌شد باید انصراف می‌داد تا می‌توانست مجدد در کنکور شرکت کند.

یکی دیگر از مزایا تغیرات کنکور ۱۴۰۲ این است که شما باید بیشتر تمرکزتان را در دروس تخصصی بگذارید چرا که دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند. اما در قدیم داوطلبان کنکور باید برای تمامی دروس وقت می‌گذاشتند. البته با وجود اینکه دروس عمومی از آزمون کنکور حذف شده است اما نمره دروس آن‌ها در کنکور تاثیر دارد. در نتیجه برای این که بتوانید نتایج بهتری در کنکور داشته باشید باید در دروس عمومی در امتحانات نهایی نمره قابل قبولی را کسب کنید.

نکته‌ای که دبیران باید به آن توجه کنند این است که در سال دوازدهم نباید تنها برای دروس این پایه سخت گیری داشته باشند. چرا که ۶۴ درصد کنکور از دروس پایه است. بنابراین تاکید دبیران نباید تنها در دروس دوازدهم باشد.

معایب تغیرات در کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم برخی از تغییرات در کنکور 1402 کار را برای همه راحت‌تر کرده و یک فرصت مناسب در اختیار تمام داوطلبین قرار داده است. اما از طرف دیگر برخی از تغییرات شرایط را سخت‌تر کرده است. برای مثال حذف دروس عمومی از کنکور در نگاه اول بسیار خوب است و دانش آموز وقت بیش‌تری را برای تست زنی در دروس تخصصی دارد. اما از آنجایی که نمرات دروس عمومی در کنکور تاثیر ۴۰ درصدی دارند، نمرات این دروس در نهایی مهم است. به همین علت خرداد ماه که دانش ‌آموزان و داوطلبان کنکوری باید تست‌های جامع را بزنند، پشیمان می‌شوند و استرس امتحانات نهایی را می‌گیرند. برخی از آن‌ها از کنکور دادن پشیمان می‌شوند و می‌گوینا امسال در امتحانات نهایی نمره عالی کسب کنم و سال بعد در کنکور شرکت کنم.

متاسفانه این تفکر در بین خیلی از دانش آموزان و داوطلبان دیده می‌شود و باعث می‌شود دانش آموزان زحمات یک ساله خود را که برای کنکور کشیده‌اند از دست بدهند. حتی برخی از مدیران مدرسه بر این تفکر تمرکز کرده‌اند. و به دانش آموزان پیشنهاد می‌دهند که امسال بر امتحانات نهایی تمرکز کنید و سال دیگه کنکور بدهید. این پیشنهاد برای تمام دانش آموزان درست نیست. چرا که همه آن‌ها مثل هم نیستند. برخی از آن‌ها زحمت کشیده‌اند و مطمئن هستند که در کنکور نتیجه خوبی خواهند گرفت. اما وقتی این پیشنهاد را می‌شنوند امکان دارد نسبت به کنکور سست شوند. در نتیجه توصیه می‌کنیم از این افکار دوری کنید. چرا که این شرایط برای همه یکسان است و شامل تمام داوطلبین کنکور می‌شود.

یکی دیگر از معایب این تغییرات این است که، اگر کسی رشته تجربی باشد و بخواهد کنکور رشته ریاضی را بدهد یا بلعکس، باید تمام سوابق تحصیلی رشته‌ای را که می‌خواهد کنکور دهد را داشته باشد. برای همین منظور باید در امتحانات نهایی رشته مورد نظر شرکت کند. این تغییر، کار را برای افرادی که می‌خواستند کنکور رشته‌ی دیگری را بدهند سخت‌تر کرده است.

برای اطلاع بیشتر و کامل و جامع در مورد ایجاد سوابق تحصیلی تغییر رشته ای ها و ترمیم معدل حتما دو مطلب زیر را مطالعه کنید:

مطلب پیشنهادی اول: آخرین بخشنامه ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ (نظام قدیم و جدید)

مطلب پیشنهادی دوم: در ترمیم معدل کنکور 1402 شرکت کنیم یا نه؟

نکاتی که برای کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ باید آن‌ها را رعایت کنید

دانش آموزان پایه‌ی دوازدهم باید حتما به مدرسه بروند

به دلیل تاثیر ۴۰ درصدی نمرات امتحان نهایی در کنکور، غیبت شما باعث جا ماندن از درس می‌شود. و باید مجددا برای همان درس در خانه وقت بگذارید. پس سعی کنید اصلا در مدرسه غیبت نداشته باشید.

دروس پایه را در تابستان شروع کنید

دروس پایه ۶۴ درصد از سوالات کنکور را شامل می‌شود. به همین علت واجب است در تابستان آن‌ها را جمع بندی کنید. همچنین دروس دوازدهم پیوسته دروس پایه هستند. در نتیجه اگر دروس پایه را تقویت کنید می‌توانید در دروس دوازدهم موفق‌تر باشید.

دوازدهمی‌ها در کنکور دی ماه شرکت کنند اما درسی را تمام نکنند

اگر دانش‌ آموزی در پایه دوازدهم در دی ماه مایل بود که کنکور دهد مشکلی نیست اما درسی را تمام نکند. برای مثال دانش آموز رشته انسانی می‌خواهد در کنکور دی ماه شرکت کند برای همین منظور کل درس فلسفه و منطق را جمع می‌کند. بعد برای نیمه دوم سال یا به عبارتی کنکور بعدی دیگر سراغ فلسفه منطق نمی‌رود و بقیه‌ی دروسی را که هنوز جمع بندی نکرده است را می‌خواند. این امر باعث فراموشی این درس برای او می‌شود. پیشنهاد ما این است که هیچ درسی را به طور کامل برای دی ماه تمام نکنید.

گرچه پشت کنکوری های با رتبه متوسط و خوب میتوانند برای برنامه ریزی برای موفقیت در کنکور دی ماه 1402 اقدام کنند.

دانش آموزان پایه دوازدهم ترمیم معدل خرداد برای کنکور ۴۰۲ ندارند

نکته بسیار مهمی را که باید به خاطر داشته باشید این است که افراد پشت کنکور می‌توانند ترمیم معدل داشته باشند اما افراد در پایه دوازدهم وقتی برای ترمیم معدل خرداد برای کنکور ۴۰۲ ندارند. اگر بخواهند ترمیم معدل داشته باشند باید در نوبت دی ماه امتحان دهند. در نتیجه افراد در پایه دوازدهم باید امتحانات نهایی را جدی بگیرند.

توصیه علیرضا افشار درباره کنکور 1402

کنکور ۱۴۰۲ در شرایطی برگزار می‌شود که تغییرات زیادی رخ داده است. البته بخشی از این تغیرات برای تمام کنکوری‌ها خوب است و باید از فرصت از آن استفاده کرد. یکی از مزیت‌های تغیرات در کنکور ۱۴۰۲ این است نتایج آن تا دو سال محفوظ است. یکی دیگر از مزایا تغیرات کنکور ۱۴۰۲ این است که شما باید بیشتر تمرکزتان را در دروس تخصصی بگذارید چرا که دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند. اما نمرات نهایی آن‌ها در کنکور تاثیر دارد. برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۲ باید تمامی نکاتی را که پیش‌تر گفتیم را رعایت کنید.

فایل صوتی همایش توضیحات کامل علیرضا افشار در مورد چگونه از تغییرات و چالش های کنکور 1402 فرصت بسازیم؟

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار
مشاوره تلفنی/حضوری کنکور (با شخص علیرضا افشار)
ارسال پیام در اپلیکشن واتساپ و ایتا

۰۹۳۵۸۹۶۰۵۰۳

مشاوره رایگان کنکور (عمومی)

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. استاد اینک عمومی حذف شده ولی باید بری امتخان نهایی بدی برا عمومی اختصاصی ها خودش یه چالشه بزرگه و وحشتناکه

    1. برای ۱۴۰۲ قوانین تغییری نمیکنه و اگر بکنه وسط سال اون وقت همه برنامه هاشون بهم میریزه و فکر نکنم چیزی فرق کنه
      تاثیر مستقیم معدل و حذف عمومی از اولش هم غلط بود ولی دست زدن به این غلط امروز بدتره

  2. استاد من از سال ۹۴دارم کنکور میدم نا موفق بدون تلاش .مشکلات روحی جسمی برام پیش اومده .عصبی و کلافم ب خ ا روی اوردم .خودمو لایق هیچی نمیدونم حتی لایق نفس کشیدن هم نیستم دوس دارم ب خودم اسیب بزنم و اینجوری حقمو از خودم بگیرم ولی از خودکشی میترسم ولی چاره ایم ندارم نمیتونم تا اخر عمر این روند تکراریو پیش ببرم خانوده هم ندارم .دارم ولی انگار ندارم .توانایی تغیر رو ندارم .ب دنیای بعد مرگ هم اعتقاد دارم.ولی ب مهربان بودن خدا هم اعتقاد دارم میدونم شنا کارشناس مذهبی نیستین ولی میخام بدونم اگ از سر ناچاری خودکشی کنی احتمال اینک مورد ببخش قرار بگیری هست ؟من هیچ حق ناسی ندارم ب هیچکس بدی نکردم .ولی بودنم تو این دنیا ب هیچ دردی نمیخوره تصمیم گرفتم نباشم قبلن خودکشی ناموفق داشتم الان میها م طوری انجام بدم ک قطعی بمیرم من قبلن شاگردتون بودم ازتون میخام یرام دعا کنین ‌‌و همه بچ هایی ک نظرمو میخونن مشکل من فقط کنکپر نیست مشکل خودمم دعا کنید بخشده بشم اگ نشم هم من انجامش میدم چون هرچی بیشتر زنده باشم بیشتر گناه میکنم ببخشید پراکنده نوشتم .خودمم نفهمیدم چبگفتم

    1. سلام
      امیدوار باش که میتونی اگر خود مراقبتی خودت بیشتر کنی از اتین مشکل بیای بیرون و بعد همه انرژی خودت بذاری برای درس و کنکور و ….

    2. نگران نباش اگه بخوای خودخوری کنی فقط یه خودت آسیب میزنی دیرنشده الان تازه دهه بیست سالگیته شروع کن واسه کنکور بخون وبه کم وزیاد نتیجه قانع باش هرچی هم قبول شدی برو همونو تاته تهش خداروچه دیدی؟وقتی وارد یه مرحله جدید شدی کلی راه به روت باز میشن راه هایی که حتی خودت فکرشو نمیکردی،ودرضمین تواین دنیا واسه ماهیچی نبوده اون دنیام همینه هیچی تهش نیس پس خیلی به مردن فک نکن اونور بااینور هیچ فرقی نداره شاید بدترم باشه….

  3. سلام، می شود از فونت زیبایتان استفاده کنم. در ارسال ایمیل بازخورد دهید.

  4. سلام دوست عزیز .میدونم که شرایط خیلی سختی داری و مطمئنا هیچ کس اندازه خودت نمی تونه درکت کنه … ولی اینو بدون خیلی از جوون ها الان شرایط تو رو دارند … من افرادی رو می شناسم که مثلا یه دختر تمام مشکلات زندگی ، پدر بیمار و … رو دوششه ولی باز داره مقاومت می کنه و به آینده امیدواره …
    به نظر من از این احساس گناه خودت رو خارج کن .. به این فکر کن که اگه خدا بخواد خودکشی رو ببخشه(که خیلی بعیده ) ، اما مطمئنا تمام کارایی که تو داری می کنی رو هم می بخشه … به خودت امیدوار باش ، خودت رو سرزنش نکن ، در عوض خودت رو تشویق به تلاش و حرکت کن ، با خودت مهربون باش ، مطمئنم که می تونی به بهترین جایگاه ها برسی دوست خوبم …

  5. سلام استاد من رشته انسانی هستم معدل کتبیم شده 13.62 معدل کلم شده 18.50 حالا خیلی استرس دارم هیچی نخوندم دارم از بین می رم وقتی یاد تاثیر معدل می فتم انگار دارم می میرم نمراتم رو براتون می فرستم بگید چیکار کنم

    تاریخ: 17.75
    دینی :16.75
    ریاضی: 8
    سلامت و بهداشت: 11.75
    فلسفه:17.25
    جامعه شناسی: 16.50
    جغرافیا:16.25
    زبان :7
    عربی : 13.50
    فارسی:12.50
    علوم و فنون:14.75

    خیلی اعصابم خورد شده برادرم می گه فقط بشین کنکور بخون من خودم هم فقط می خوام کنکور بخونم ولی دو دل هستم چیکار کنم می ترسم کنکور خوب بدم ولی معدل ترازم بیاره پایین رشته ای که می خوام فرهنگیان خیلی استرس دارم نمی دونم ترمیم بکنم یا نه اصلا نمی دونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا